Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Ok....Eli suuntaan nyt tulevalla viikolla Kouvolan varaosaliikkeisiin, ja kysyn Boschin Lambdaa tuohon......

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Tuomas K kirjoitti:Noilla hinnoilla jättäisin väliin, oli merkki mikä vain. Kannattaa vilkaista vaikka Spareton verkkokaupasta, siellä on lambdat alle puolet tuosta.
Muuten varmaan olisin jo tilannut ulkomailta, mutta kun en pysty suorittamaan maksua sinne.....Minulla kun ei ole sellaista korttia, jolla pystyy maksamaan.......Pystyy ainoastaan nostamaan rahaa, muta ei muuta :-?

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

centro style kirjoitti:
Muuten varmaan olisin jo tilannut ulkomailta, mutta kun en pysty suorittamaan maksua sinne.....Minulla kun ei ole sellaista korttia, jolla pystyy maksamaan.......Pystyy ainoastaan nostamaan rahaa, muta ei muuta :-?
Menee offtopickiksi mutta:

Itse käytän aika usein paypalia verkkomaksamiseen, sinne pystyy omalle tilleen siirtämään rahaa tilisiirrolla. (Verkkopankki helpottaa tuossa. Lisäksi netissä toimivan pankkikortin kanssa näppärämpi, myös elektron toimii netissä. Pidän verkkomaksamisen pois päältä/maksurajana 0e ja laitan verkkomaksamisen käyttöön aina erikseen tarvittaessa)
Suoraan vaan suoraa

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja arv »

Sparetolle voi maksaa verkkomaksuna:
Liitteet
Näyttökuva 2019-01-26 kello 0.01.17.jpg
(54.73 KiB) Tiedosto ladattu 5025 kertaa

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Auto 159 2.0 jtdm ei ole pystynyt loukun polttoa tekemään viikkoon lyhyen ajomatkan takia ja öljy on lisääntynyt n. 5mm maximin yläpuolelle. Onko haittaa vai onko otettava liiat pois vai vasta öljyn vaihdossa. 5000 km päästä?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Osui näköjään naapuriketjuun, mutta ei anneta sen häiritä. Jos lähtökohta oli siinä maksimimerkin paikkeilla, niin älä huolestu, mutta aja kunnon polttolenkki ja seuraa tilannetta, että vieläkö nousee.

Jos taas lähtökohta on ollut siellä alamerkin lähistöllä, niin dieseliä on öljyn seassa jo aika paljon. Tässä tilanteessa ongelmana on se että diesel ei voitele ihan samalla tasolla kuin moottoriöljy, joten aikaista öljynvaihtoa se 5tkm ja käy tuoreilla öljyillä polkemassa pönttö puhtaaksi. Näin ainakin minä tekisin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Polforea kirjoitti:Osui näköjään naapuriketjuun, mutta ei anneta sen häiritä. Jos lähtökohta oli siinä maksimimerkin paikkeilla, niin älä huolestu, mutta aja kunnon polttolenkki ja seuraa tilannetta, että vieläkö nousee.

Jos taas lähtökohta on ollut siellä alamerkin lähistöllä, niin dieseliä on öljyn seassa jo aika paljon. Tässä tilanteessa ongelmana on se että diesel ei voitele ihan samalla tasolla kuin moottoriöljy, joten aikaista öljynvaihtoa se 5tkm ja käy tuoreilla öljyillä polkemassa pönttö puhtaaksi. Näin ainakin minä tekisin.
No katos vaan, niinpä onkin väärä malli, kiitos kuitenkin vastauksesta. Lähtökohta on että ylärajasta lähdettiin liikkeelle. Sitä vaan että voitelee vielä eikä tuu muita isoja vahinkoja. Onko normaalia että naftaa kulkeutuu öljy pohjaan. Mihin tässä mallissa naftaa ruiskutetaan että saadaan poltto prosessi mahdollisimman kuumaksi et loukku puhdistuu. Pääseekö sieltä jostain naftaa öljyn sekaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eipä siellä mitään ekstrasuuttimia lie, eli eiköhän se sylinterien kautta matkaan työnnetä. Ei tuo sillain ihmeellinen asia ole että naftaa pääsee öljyn sekaan, sitä vaan ei saa päästä sinne liikaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Polforea kirjoitti:Eipä siellä mitään ekstrasuuttimia lie, eli eiköhän se sylinterien kautta matkaan työnnetä. Ei tuo sillain ihmeellinen asia ole että naftaa pääsee öljyn sekaan, sitä vaan ei saa päästä sinne liikaa.
On siis ihan normikuvio eikä esim. mikään suutin vuoto. Tehot on tallella ja toimii kaikinpuolin niinku pitää.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, efektinä tosiaan ihan tyypillinen. En minä tietenkään voi vannoa ettei siellä ole esim. ylimääräistä suutinvuotoa, mutta ei kannata ressta. Kannattaa vähän seurailla sitä öljypintaa, jos lähtee nousemaan selvästi lisää niin tutkimaan, jos taas pysyy kurissa niin nou hätä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Aihetta sivuten, pösöissä kanssa nousi öljypinta pätkäajossa, jos ei konetta ajanut kuumaksi riittävän usein. Tuon dieselin öljyyn päätymisen takia ainakin 1.6 HDi koneissa öljynvaihtoväli oli/on suotavaa pitää lyhyempänä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Alfissimo kirjoitti:Aihetta sivuten, pösöissä kanssa nousi öljypinta pätkäajossa, jos ei konetta ajanut kuumaksi riittävän usein. Tuon dieselin öljyyn päätymisen takia ainakin 1.6 HDi koneissa öljynvaihtoväli oli/on suotavaa pitää lyhyempänä.
Sitä on vaan kuulu kahta eri versio asiasta, toisessa ei nafta voi päästä mitenkään polton yhteydessä öljyn sekaan ja toisessa kannattaa öljynvaihdon yhteydessä laittaa öljyä vaan puoleenväliin että jää naftallekkin tilaa. Kumpi lie oikeessa vai ei kumpikaan tai molemmat.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Osittain varmaan molemmat.

A) Joku erilainen toteutus voi onnistua niin, että nafta ei pääse öljyn sekaan ikinä, mutta ei todellakaan ole universaali totuus.

B) Ei se pieni merkin yläylitys ole katastrofi ja päinvastoin jos öljyä on vähemmän, on sama määrä dieseliä siellä suhteessaa enemmän. Mutta nimenomaan 159:ssä, joka ehjänä kertoo öljyn pinnankorkeuden joka startilla voi jättää sen verran vajaaksi, että mittarin korkein palkki jää starttinäytössä tyhjäksi, niin siitä mittarista näkee, jos se ylinkin palkki alkaa näkyä täytenä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Sellaisessa luulossa olen että ECU pitää noista (kesken jääneet poltot, yms) kirjaa ja sen mukaan määräytyy milloin tulee "change engine oil" kehoitus.

Aanttonen
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Elo 2017, 12:19
Car(s): 156 -04 V6
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aanttonen »

Onko kokemuksia venttiilikoppien tiivisteiden vaihdosta v6 koneeseen? Omassa ruvennut hikoilemaan jo reilummin öljyä tiivisteiden kohdalta ja vaihto olisi ehkä ajankohtainen. Sellainen muistikuva jäänyt tulppien vaihdon ajoilta että etulohkon osalta olisi ollut yksi venttiilikopan pulteista ikävästi jakohihnan suojan alumiinisen kiinnikelipareen alla... Onko tuo isotöinen homma?

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Ruokoton kirjoitti:Sellaisessa luulossa olen että ECU pitää noista (kesken jääneet poltot, yms) kirjaa ja sen mukaan määräytyy milloin tulee "change engine oil" kehoitus.
Se olisikin hyvä systeemi jos kertois milloin öljy olisi vaihdettava jos pitäis ennenkuin tulee vaihtoväli 15000 vastaan.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

centro style kirjoitti:Pitäisi ostaa Alffaan uusi Lambda anturi, auto on -99 2,5 V6.....Minulle tarjottiin tänään varaosaliikkeestä 2:ta eri Lambdaa, toinen on merkiltään DELPHI (139€) Ja toinen vaihtoehto on WALKER (142€).....WALKER on ainakin laadukas merkki pakoputkiosastossa, mutta kysymys kuuluukin, että kannattaako näistä kumpaakaan ostaa kyseiseen autoon?
Ainakin oman kokemuksen mukaan Walker on aivan paska merkki (mun) Italialaisille.
Ruostuu tosin nopeasti ettei se sopimattomuus/kolina häiritse montaa vuotta. :-D

Tuohon varmaan saa originaalia bosch lambaadaa halemmallakin?
(Sokealle kanalle jyvä)
https://www.autodoc.fi/bosch/1149135

Edit: ai jutut jatkuikin seuraavalla sivulla. :oops:

Avatar
ATP
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Joulu 2018, 19:41
Car(s): 156-SW-1.9-JTD-2005
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ATP »

Moro, Alfat ei oo tuttuja entuudestaan mulle, joten muutamia tyhmiä kysymyksiä saattanen esittää.

Omistukseeni siirty vm2005, 156SW 1,9JTDm, tuossa joulukuun aikana. 5tkm yhteiseloa takana hyvillä käyttökokemuksilla. Auto on erityisen miellyttävä käyttää ja varauksella olen vielä tyytyväinen hankintaani.

Seuraavia infoja/osa saatavuus tietoutta kaipailen kuitenkin nyt, eli:

- Mistähän mahtanee löytyä ko. malliin alkuperäisiä poljinkumeja? Kytkinpoljin on vailla kumilärpäkettä ja hiukan vaativahko käyttää näin talviaikaan.

- Toinen ajankohtainen (liekö murhe) asia on sopivan syylärin etsintä. Autodocilta löytyy useita sopivia malleja mutta ois kiva kuulla joltain joka on jo vaihtanut jäähdyttäjän et mikäs ois hyvä, ite en Valeon tilalle ainakaan samanlaista laita, huonoja kokemuksia entuudestaan riittämiin. Eli mitäs tohon kohtaan suosittelette?

- Oisko jollain jäänyt tallinnurkaan moottoritilan pohjalevy? (ilmo myös ostetaan osastolla)

- Tuossa autossahan on Garretin fööni, mistä saa parhaiten korjaussarjoja? Jopa Suomesta?
Viimeksi muokannut ATP, 27 Tammi 2019, 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kun mikään ei riitä => CH3NO2

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Vaihdan vaihdelaatikkoon öljyt, niin kumpi on lootan tyhjennysproppu, se mikä on siellä taaimmaisena, eli vetopyörästön alaosassa, vai se mikä on lootan pohjassa? Kyseessä Alfa Romeo 156 V6 -99.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Molemmat auki ja puhdista samalla magneetit niistä.

janivar
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Tammi 2019, 17:31
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 (2001) automaattilootalla

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja janivar »

Tänään sitten ampui ohjaustehostimen nesteet ulos aamulla. Isosta viasta ei ole kyse vaan osasta jota en löydä mistään. Liemet lenti ulos liittimen petettyä jäähdytyskierukkaa ennen olevasta kumiputkesta joka yhdistyy toiseen putkeen ja painepuolesta kyse. Helppo olisi vaihtaa jos jostain löytyisi kyseinen osa ilman, että mukana tulee puoli autoa. Onko tietoa mistä kyseisen osan saisi? Tavallinen klemmari tuohon ei käy vaan täytyisi olla juuri samanlainen. Sen takia tuhdimpi osa kun liitin painepuolella on eikä paluuletkussa. Alfa 156 2.0 2001 automaatilla kyseessä.
Liitteet
thumbnail_IMG_20190128_174405.jpg
(135.8 KiB) Tiedosto ladattu 4711 kertaa

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Akunkengän irroituksesta....Eli kun joudun hitsaamaan tuota omaa 156:sta, ja joudun ottamaan akunkengän irti, niin vaikuttaako se millään tavoin ajonestoon....eli siis, kun sitten laitan akunkengän taasen kiinni, ja starttaan auton, niin joutuuko tässäkohtaa tekemään mitään erityistä?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Ei, sitten kun laitat akun kiinni ja laitat virrat päälle niin anna ilmastointilaitteen kolistella läppiään n. 30 sekkaa ennen kuin starttaat

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

vesamaan kirjoitti:Ei, sitten kun laitat akun kiinni ja laitat virrat päälle niin anna ilmastointilaitteen kolistella läppiään n. 30 sekkaa ennen kuin starttaat
OK....Tota pitääkö ilmastointi laittaa päälle jo valmiiksi.....vai riittääkö pelkkä virran päälle laitto, ja odottaa, ett se kolistelee ne läpät kohdilleen.?.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kenkä kiinni vaan, aiemmin tehdyt valinnat nollaantuu kuitenkin kun ottaa akun irti

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Pyysin öljynvaihtoon 5w-50 laitettavaksi.. Sain 5w-30. Uhka vai mahdollisuus? Pitääkö vaihtaa jäykempään kesäksi.. eli siis 2.5 busso

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Samantein vaihtoon. Eikä pitäisi olla edes epäselvää maksajasta, kun väärää laitettu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Pitääpä huomenna soittaa. Onko jossain dataa että kävisi 5w-40 'minimissään' koska huoltokirjaa ei ole omassa autos tullu mukaan ostettaessa. Voisi vähän perustella valintaa

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuolla huoltokirjalla on paha lähteä väittämään, ettei 5W30 kävisi...

Synthetic-based engine oil SAE 5W-30 grade, that pass API SL, ACEA A1-A5, FIAT 9.55535-M1 specifications.
*For use in particularly harsh weather conditions ... 5W-30 engine oil is recommended.


Mutta tuohan nyt ei sitä tosiasiaa muuta mihinkään, että laitettu eri viskositeetin öljyä mitä on pyydetty. Jos pyyntö on ihan kirjallisena työtilauksessa/työmääräyksessä, niin homma selvä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo öljysuositus sitten vaihtelee vuosimallien mukaan. '99 2.0TS sanoi seuraavat: V6 10W-60 (ja ehkä 10W-40), dieselit tais olla 10W-40 tai 5W-40 ja tessu 10W-40 (erittäin urheillullinen ajotyyli, 10W-60). JTS tuosta puuttui, kun sitä ei oltu edes julkastu vielä manuaalin tekopäivänä.

2002 (boselift) taas tarjosi lämpötila-asteikon mukaisesti kaikkiin, paitsi JTS-moottoriin. Siinä oli sitten 10W-60 ehdottomana.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vanha manuska (tarkka vuosi ei tiedossa, mutta jostain alkupäästä) sanoo kaikille bensakoneille SELENIA 20K - SAE 10W40 - ACEA A3-96, API SJ**, noiden kahden tähden meinatessa SELENIA RACING 10W60 erikoisen urheilulliseen ajoon.

Tuoreempi manuska (tästäkään ei tarkka vuosi tiedossa, mutta JTS mukana) puolestaan opastaa SAE 10W40, ACEAA3-96, CCMC G5, API SJ (suositus Selenia 20k) ja alle -20°C lämpötiloihin SAE5W30, ACEA A1, API SJ (suositus Selenia Performer) sekä toki urheilullisen ajon suosituksena SELENIA RACING 10W60.

Näiden kahden otannalla ainoa 5W30 -speksi on alle -20°C lämpötiloihin, mutta sellainen tosiaan on olemassa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

atm
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Jos manuaalia lukee niin kuin on siihen kirjoitettu niin ainastaan JTS koneisiin on vaatimus tuolle 10W-60 öljylle.
Muihin bensiinimoottoreihin 5w-40 tai 5w-30 öljy ympäristön lämpötila huomioon ottaen. Ratapäiville suositellaan 10w-60 myös bussoon.

Laitetaan lainaus vuoden 2003 manuaalista kyseessä siis cf3 Busso:
Bensiinimoottorit: 10w-40 ACEA A3 synteettinen tai 5W-30 ACEA A1 synteettinen alle -20 lämpötiloissa
Urheilulliseen ajoon 10w-60 ja JTS VAIN synteettinen 10w-60 öljy.

Summa summarum, normiajossa busso ei tarvitse 10w-60 öljyä mutta JTS ei voi elää ilman sitä.

Tuli sitten kaadettua syksyllä bussoon täyssynteettinen 5w-40 ACEA A3 joka sitten onkin suositusöljy dieselmoottoreihin - kunhan ei ala kuulostamaan dieseliltä :crazyeyes:
Tiedä sitten onko manuaalin mukainen huonompi osasynteettinen 10w-40 ACEA A3 parempi öljy bussolle :roll:

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Nyt,kun tää Alffan takajarruremppa näköjään paisuu, niin mistäköhän löytäis sillai suht helpolla....Taakse jarrukilvet :roll: ?...Vanhat alkaa olemaan samanlaista kamaa, kuin murokeksit :lol: .....

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

^ Sama vika, kerro mullekin jos löydät :lol:

Tai siis, onhan tuolla: http://ricambi.alfisti.net/index.php?cP ... _1415_1702 mutta ei uusia alkuperäisosia oikein kehtaa laittaa 260tkm ajettuihin jarruihin jos ei samalla uusi koko muutakin settiä :lol:
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Turre kirjoitti:^ Sama vika, kerro mullekin jos löydät :lol:

Tai siis, onhan tuolla: http://ricambi.alfisti.net/index.php?cP ... _1415_1702 mutta ei uusia alkuperäisosia oikein kehtaa laittaa 260tkm ajettuihin jarruihin jos ei samalla uusi koko muutakin settiä :lol:
Noita kuitenkin saa, ja kohtuuhintaan. Pojan Lagunaan piti askarrella piirakkavuoasta, siihen ei löytynyt siis mistään, ei edes marmoritiskiltä.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Älkää kertoko katsastusmiehelle mutta voihan ne ottaa poiskin kokonaan. Kilpiä ei tarvi olla jos niitä ei alunperinkään oo ollut ja harvoin leimalla pannaan merkille jos molemmat puuttuu kokonaan :)

Supikka
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 01:20
Car(s): 156 sw 1.9 JTD -05
156 sw 2.0 JTS -04
156 sw 2.0 JTS -03
156 sw 2.0 TS -01
------------------------------
33 1.5 TI -87
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Supikka »

Täytyykö 156:ssa1.9jtdm 16V (-05) imusarjan irroituksessa purkaa Common rail pumpun teline edestä pois, kun tuntuu että imusarjan jakopään puoleinen pää tuntuu ottavan kiinni? Ja jos pitää purkaa niin onkohan miten tiukasti kiinni, kun tuntuu että kaikki olisi siitä jo irti, mutta teline ei irtoa. On niin karstassa imusarja, että nyt muun remontin yhteydessä on pakko puhdistaa.

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Lambdan johdonpäästä tälläinen kysymys,eli.....Onko kaikissa 156 V6 Alffoissa sama liitin moottoritilan päässä Lambdan johdossa?.....Itselläni on -99 mallinen 156 V6, ja pitäisi se Lambda Anturi vaihtaa putkeen, niin sen takia kysyn.
Ja mikäs se ns:Paras Lambda on tälläiseen, kun niitäkin on erimerkkisiä.? :?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Eipä näihin voi/kannata laittaa kuin se bosch. Ja sitten täydellinen, oikealla johdonmitalla ja liittimellä. Boschin catalooki näyttää oikean. Vaikka bosch on kovasti koittanut laittaa paremmaksi, kuin mihin pimeyden merkki pystyi, niin silti nämä tunnistimet yms anturit on laitettava possia kun kerran ensiasennus merkki on.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Tuolla VMPK:n palstalla kyselivät, kuka ymmärtäisi V6-sataviiskutosesta, kun ei oikein suostu käymään kunnolla vuoden seisonnan jälkeen. Siis autosta ymmärtävää korjaajaa/pajaa etsivät, vikahan voi olla monessakin paikassa, eikä kuulemma työkalut ole kovin tuttuja kyselijälle, on VMPK-foorumilaisen tuttava.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

VaraMiesPaloKalusto? VarusMiesPalvelusKunta? Ihan vähän voisi helpata, jos tietäisi että miltä kulmalta Suomea se paja pitäisi löytää - etenkin kun sijainti on luokkaa tutuntuttu, voi ihan hyvin olla että kajaanilainen tuntee turkulaisen tms.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

dnapekko kirjoitti:Tuolla VMPK:n palstalla kyselivät, kuka ymmärtäisi V6-sataviiskutosesta, kun ei oikein suostu käymään kunnolla vuoden seisonnan jälkeen. Siis autosta ymmärtävää korjaajaa/pajaa etsivät, vikahan voi olla monessakin paikassa, eikä kuulemma työkalut ole kovin tuttuja kyselijälle, on VMPK-foorumilaisen tuttava.
Arrgghh, siis Ylöjärvi-Tampere akselilta etsi Veteraanimoottoripyöräklubin foorumilaisen kaveri.
Tokihan jos olisi täällä ollut, olisin ainakin taivastellut jo asiaa.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Lambdan johdosta sen verran, se töpseli, kun on siinä moottoritilassa, niin miten sen johdon saa kuljetettua oikeaa reittiä, kun vaihtaa lambdan?....Auto on -99 mallinen 156 V6.
Pitääkö purkaa paljonkin tavaraa pois, että sen johdon saa moottoritilaan tuotua auton alta?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

centro style kirjoitti:Lambdan johdosta sen verran, se töpseli, kun on siinä moottoritilassa, niin miten sen johdon saa kuljetettua oikeaa reittiä, kun vaihtaa lambdan?....Auto on -99 mallinen 156 V6.
Pitääkö purkaa paljonkin tavaraa pois, että sen johdon saa moottoritilaan tuotua auton alta?
Ei siitä muistaakseni tarvitse mitään purkaa. Solmi vaikka naru vanhan lambdan liittimeen ennen kuin vedät sen pois auton alta. Sitten naru kiinni uuden liittimeen ja vetoja konehuoneesta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tehtaan jäljiltä lambdan naru menee ohjausvaihteen päällä pienen klipsin läpi ja tähän klipsiin ei normikätinen pääse mitään kautta käsiksi. Ei edes sokkona. Mikäli lambdan johto ei tässä klipsissä enää ole paikallaan, on lambda silloin joskus vaihdettu. Muuten pitää vanhan johto katkaista ja repiä jämät pois ja tämä asettaa oman haasteensa ohjausnarun ohjaamiseen auton alta konehuoneeseen
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Alfissimo kirjoitti:Tehtaan jäljiltä lambdan naru menee ohjausvaihteen päällä pienen klipsin läpi ja tähän klipsiin ei normikätinen pääse mitään kautta käsiksi. Ei edes sokkona. Mikäli lambdan johto ei tässä klipsissä enää ole paikallaan, on lambda silloin joskus vaihdettu. Muuten pitää vanhan johto katkaista ja repiä jämät pois ja tämä asettaa oman haasteensa ohjausnarun ohjaamiseen auton alta konehuoneeseen
OK....Voip olla, että ei ole vielä vaihdettu (autolla on nyt ajettu n.200tkm).....Täytyy tutkia, että miten sen vetonarun saa kikkailtua sinne :? .....Kiitoksia vinkeistä :wink:

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Rautalangalla on hyvä vetää.

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Onkohan pyöränpultit erilaiset pelti ja alumiinivanteissa (Alffan alkuperäiset aluvanteet tai peltivanteet)?.....Olis tarkoitus ensi talveksi laittaa peltivanteet alle, joten joutuuko hommaamaan peltivanteille omat pultit?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

156:een on peltivannepultit, sitten on lyhyet alupultit ja pitkät alupultit.
Toiset alupulteista sopii aluille ja peltivanteille - en vaan muista, kummat...

Vastaa Viestiin