Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ok....Eli suuntaan nyt tulevalla viikolla Kouvolan varaosaliikkeisiin, ja kysyn Boschin Lambdaa tuohon......
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Muuten varmaan olisin jo tilannut ulkomailta, mutta kun en pysty suorittamaan maksua sinne.....Minulla kun ei ole sellaista korttia, jolla pystyy maksamaan.......Pystyy ainoastaan nostamaan rahaa, muta ei muutaTuomas K kirjoitti:Noilla hinnoilla jättäisin väliin, oli merkki mikä vain. Kannattaa vilkaista vaikka Spareton verkkokaupasta, siellä on lambdat alle puolet tuosta.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Menee offtopickiksi mutta:centro style kirjoitti:
Muuten varmaan olisin jo tilannut ulkomailta, mutta kun en pysty suorittamaan maksua sinne.....Minulla kun ei ole sellaista korttia, jolla pystyy maksamaan.......Pystyy ainoastaan nostamaan rahaa, muta ei muuta
Itse käytän aika usein paypalia verkkomaksamiseen, sinne pystyy omalle tilleen siirtämään rahaa tilisiirrolla. (Verkkopankki helpottaa tuossa. Lisäksi netissä toimivan pankkikortin kanssa näppärämpi, myös elektron toimii netissä. Pidän verkkomaksamisen pois päältä/maksurajana 0e ja laitan verkkomaksamisen käyttöön aina erikseen tarvittaessa)
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sparetolle voi maksaa verkkomaksuna:
- Liitteet
-
- Näyttökuva 2019-01-26 kello 0.01.17.jpg
- (54.73 KiB) Tiedosto ladattu 5025 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Auto 159 2.0 jtdm ei ole pystynyt loukun polttoa tekemään viikkoon lyhyen ajomatkan takia ja öljy on lisääntynyt n. 5mm maximin yläpuolelle. Onko haittaa vai onko otettava liiat pois vai vasta öljyn vaihdossa. 5000 km päästä?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Osui näköjään naapuriketjuun, mutta ei anneta sen häiritä. Jos lähtökohta oli siinä maksimimerkin paikkeilla, niin älä huolestu, mutta aja kunnon polttolenkki ja seuraa tilannetta, että vieläkö nousee.
Jos taas lähtökohta on ollut siellä alamerkin lähistöllä, niin dieseliä on öljyn seassa jo aika paljon. Tässä tilanteessa ongelmana on se että diesel ei voitele ihan samalla tasolla kuin moottoriöljy, joten aikaista öljynvaihtoa se 5tkm ja käy tuoreilla öljyillä polkemassa pönttö puhtaaksi. Näin ainakin minä tekisin.
Jos taas lähtökohta on ollut siellä alamerkin lähistöllä, niin dieseliä on öljyn seassa jo aika paljon. Tässä tilanteessa ongelmana on se että diesel ei voitele ihan samalla tasolla kuin moottoriöljy, joten aikaista öljynvaihtoa se 5tkm ja käy tuoreilla öljyillä polkemassa pönttö puhtaaksi. Näin ainakin minä tekisin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No katos vaan, niinpä onkin väärä malli, kiitos kuitenkin vastauksesta. Lähtökohta on että ylärajasta lähdettiin liikkeelle. Sitä vaan että voitelee vielä eikä tuu muita isoja vahinkoja. Onko normaalia että naftaa kulkeutuu öljy pohjaan. Mihin tässä mallissa naftaa ruiskutetaan että saadaan poltto prosessi mahdollisimman kuumaksi et loukku puhdistuu. Pääseekö sieltä jostain naftaa öljyn sekaan.Polforea kirjoitti:Osui näköjään naapuriketjuun, mutta ei anneta sen häiritä. Jos lähtökohta oli siinä maksimimerkin paikkeilla, niin älä huolestu, mutta aja kunnon polttolenkki ja seuraa tilannetta, että vieläkö nousee.
Jos taas lähtökohta on ollut siellä alamerkin lähistöllä, niin dieseliä on öljyn seassa jo aika paljon. Tässä tilanteessa ongelmana on se että diesel ei voitele ihan samalla tasolla kuin moottoriöljy, joten aikaista öljynvaihtoa se 5tkm ja käy tuoreilla öljyillä polkemassa pönttö puhtaaksi. Näin ainakin minä tekisin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eipä siellä mitään ekstrasuuttimia lie, eli eiköhän se sylinterien kautta matkaan työnnetä. Ei tuo sillain ihmeellinen asia ole että naftaa pääsee öljyn sekaan, sitä vaan ei saa päästä sinne liikaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
On siis ihan normikuvio eikä esim. mikään suutin vuoto. Tehot on tallella ja toimii kaikinpuolin niinku pitää.Polforea kirjoitti:Eipä siellä mitään ekstrasuuttimia lie, eli eiköhän se sylinterien kautta matkaan työnnetä. Ei tuo sillain ihmeellinen asia ole että naftaa pääsee öljyn sekaan, sitä vaan ei saa päästä sinne liikaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Juu, efektinä tosiaan ihan tyypillinen. En minä tietenkään voi vannoa ettei siellä ole esim. ylimääräistä suutinvuotoa, mutta ei kannata ressta. Kannattaa vähän seurailla sitä öljypintaa, jos lähtee nousemaan selvästi lisää niin tutkimaan, jos taas pysyy kurissa niin nou hätä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Aihetta sivuten, pösöissä kanssa nousi öljypinta pätkäajossa, jos ei konetta ajanut kuumaksi riittävän usein. Tuon dieselin öljyyn päätymisen takia ainakin 1.6 HDi koneissa öljynvaihtoväli oli/on suotavaa pitää lyhyempänä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sitä on vaan kuulu kahta eri versio asiasta, toisessa ei nafta voi päästä mitenkään polton yhteydessä öljyn sekaan ja toisessa kannattaa öljynvaihdon yhteydessä laittaa öljyä vaan puoleenväliin että jää naftallekkin tilaa. Kumpi lie oikeessa vai ei kumpikaan tai molemmat.Alfissimo kirjoitti:Aihetta sivuten, pösöissä kanssa nousi öljypinta pätkäajossa, jos ei konetta ajanut kuumaksi riittävän usein. Tuon dieselin öljyyn päätymisen takia ainakin 1.6 HDi koneissa öljynvaihtoväli oli/on suotavaa pitää lyhyempänä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Osittain varmaan molemmat.
A) Joku erilainen toteutus voi onnistua niin, että nafta ei pääse öljyn sekaan ikinä, mutta ei todellakaan ole universaali totuus.
B) Ei se pieni merkin yläylitys ole katastrofi ja päinvastoin jos öljyä on vähemmän, on sama määrä dieseliä siellä suhteessaa enemmän. Mutta nimenomaan 159:ssä, joka ehjänä kertoo öljyn pinnankorkeuden joka startilla voi jättää sen verran vajaaksi, että mittarin korkein palkki jää starttinäytössä tyhjäksi, niin siitä mittarista näkee, jos se ylinkin palkki alkaa näkyä täytenä.
A) Joku erilainen toteutus voi onnistua niin, että nafta ei pääse öljyn sekaan ikinä, mutta ei todellakaan ole universaali totuus.
B) Ei se pieni merkin yläylitys ole katastrofi ja päinvastoin jos öljyä on vähemmän, on sama määrä dieseliä siellä suhteessaa enemmän. Mutta nimenomaan 159:ssä, joka ehjänä kertoo öljyn pinnankorkeuden joka startilla voi jättää sen verran vajaaksi, että mittarin korkein palkki jää starttinäytössä tyhjäksi, niin siitä mittarista näkee, jos se ylinkin palkki alkaa näkyä täytenä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sellaisessa luulossa olen että ECU pitää noista (kesken jääneet poltot, yms) kirjaa ja sen mukaan määräytyy milloin tulee "change engine oil" kehoitus.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko kokemuksia venttiilikoppien tiivisteiden vaihdosta v6 koneeseen? Omassa ruvennut hikoilemaan jo reilummin öljyä tiivisteiden kohdalta ja vaihto olisi ehkä ajankohtainen. Sellainen muistikuva jäänyt tulppien vaihdon ajoilta että etulohkon osalta olisi ollut yksi venttiilikopan pulteista ikävästi jakohihnan suojan alumiinisen kiinnikelipareen alla... Onko tuo isotöinen homma?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Se olisikin hyvä systeemi jos kertois milloin öljy olisi vaihdettava jos pitäis ennenkuin tulee vaihtoväli 15000 vastaan.Ruokoton kirjoitti:Sellaisessa luulossa olen että ECU pitää noista (kesken jääneet poltot, yms) kirjaa ja sen mukaan määräytyy milloin tulee "change engine oil" kehoitus.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ainakin oman kokemuksen mukaan Walker on aivan paska merkki (mun) Italialaisille.centro style kirjoitti:Pitäisi ostaa Alffaan uusi Lambda anturi, auto on -99 2,5 V6.....Minulle tarjottiin tänään varaosaliikkeestä 2:ta eri Lambdaa, toinen on merkiltään DELPHI (139€) Ja toinen vaihtoehto on WALKER (142€).....WALKER on ainakin laadukas merkki pakoputkiosastossa, mutta kysymys kuuluukin, että kannattaako näistä kumpaakaan ostaa kyseiseen autoon?
Ruostuu tosin nopeasti ettei se sopimattomuus/kolina häiritse montaa vuotta.
Tuohon varmaan saa originaalia bosch lambaadaa halemmallakin?
(Sokealle kanalle jyvä)
https://www.autodoc.fi/bosch/1149135
Edit: ai jutut jatkuikin seuraavalla sivulla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Moro, Alfat ei oo tuttuja entuudestaan mulle, joten muutamia tyhmiä kysymyksiä saattanen esittää.
Omistukseeni siirty vm2005, 156SW 1,9JTDm, tuossa joulukuun aikana. 5tkm yhteiseloa takana hyvillä käyttökokemuksilla. Auto on erityisen miellyttävä käyttää ja varauksella olen vielä tyytyväinen hankintaani.
Seuraavia infoja/osa saatavuus tietoutta kaipailen kuitenkin nyt, eli:
- Mistähän mahtanee löytyä ko. malliin alkuperäisiä poljinkumeja? Kytkinpoljin on vailla kumilärpäkettä ja hiukan vaativahko käyttää näin talviaikaan.
- Toinen ajankohtainen (liekö murhe) asia on sopivan syylärin etsintä. Autodocilta löytyy useita sopivia malleja mutta ois kiva kuulla joltain joka on jo vaihtanut jäähdyttäjän et mikäs ois hyvä, ite en Valeon tilalle ainakaan samanlaista laita, huonoja kokemuksia entuudestaan riittämiin. Eli mitäs tohon kohtaan suosittelette?
- Oisko jollain jäänyt tallinnurkaan moottoritilan pohjalevy? (ilmo myös ostetaan osastolla)
- Tuossa autossahan on Garretin fööni, mistä saa parhaiten korjaussarjoja? Jopa Suomesta?
Omistukseeni siirty vm2005, 156SW 1,9JTDm, tuossa joulukuun aikana. 5tkm yhteiseloa takana hyvillä käyttökokemuksilla. Auto on erityisen miellyttävä käyttää ja varauksella olen vielä tyytyväinen hankintaani.
Seuraavia infoja/osa saatavuus tietoutta kaipailen kuitenkin nyt, eli:
- Mistähän mahtanee löytyä ko. malliin alkuperäisiä poljinkumeja? Kytkinpoljin on vailla kumilärpäkettä ja hiukan vaativahko käyttää näin talviaikaan.
- Toinen ajankohtainen (liekö murhe) asia on sopivan syylärin etsintä. Autodocilta löytyy useita sopivia malleja mutta ois kiva kuulla joltain joka on jo vaihtanut jäähdyttäjän et mikäs ois hyvä, ite en Valeon tilalle ainakaan samanlaista laita, huonoja kokemuksia entuudestaan riittämiin. Eli mitäs tohon kohtaan suosittelette?
- Oisko jollain jäänyt tallinnurkaan moottoritilan pohjalevy? (ilmo myös ostetaan osastolla)
- Tuossa autossahan on Garretin fööni, mistä saa parhaiten korjaussarjoja? Jopa Suomesta?
Viimeksi muokannut ATP, 27 Tammi 2019, 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kun mikään ei riitä => CH3NO2
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vaihdan vaihdelaatikkoon öljyt, niin kumpi on lootan tyhjennysproppu, se mikä on siellä taaimmaisena, eli vetopyörästön alaosassa, vai se mikä on lootan pohjassa? Kyseessä Alfa Romeo 156 V6 -99.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Molemmat auki ja puhdista samalla magneetit niistä.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 28 Tammi 2019, 17:31
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 (2001) automaattilootalla
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tänään sitten ampui ohjaustehostimen nesteet ulos aamulla. Isosta viasta ei ole kyse vaan osasta jota en löydä mistään. Liemet lenti ulos liittimen petettyä jäähdytyskierukkaa ennen olevasta kumiputkesta joka yhdistyy toiseen putkeen ja painepuolesta kyse. Helppo olisi vaihtaa jos jostain löytyisi kyseinen osa ilman, että mukana tulee puoli autoa. Onko tietoa mistä kyseisen osan saisi? Tavallinen klemmari tuohon ei käy vaan täytyisi olla juuri samanlainen. Sen takia tuhdimpi osa kun liitin painepuolella on eikä paluuletkussa. Alfa 156 2.0 2001 automaatilla kyseessä.
- Liitteet
-
- thumbnail_IMG_20190128_174405.jpg
- (135.8 KiB) Tiedosto ladattu 4711 kertaa
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Akunkengän irroituksesta....Eli kun joudun hitsaamaan tuota omaa 156:sta, ja joudun ottamaan akunkengän irti, niin vaikuttaako se millään tavoin ajonestoon....eli siis, kun sitten laitan akunkengän taasen kiinni, ja starttaan auton, niin joutuuko tässäkohtaa tekemään mitään erityistä?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei, sitten kun laitat akun kiinni ja laitat virrat päälle niin anna ilmastointilaitteen kolistella läppiään n. 30 sekkaa ennen kuin starttaat
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
OK....Tota pitääkö ilmastointi laittaa päälle jo valmiiksi.....vai riittääkö pelkkä virran päälle laitto, ja odottaa, ett se kolistelee ne läpät kohdilleen.?.vesamaan kirjoitti:Ei, sitten kun laitat akun kiinni ja laitat virrat päälle niin anna ilmastointilaitteen kolistella läppiään n. 30 sekkaa ennen kuin starttaat
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kenkä kiinni vaan, aiemmin tehdyt valinnat nollaantuu kuitenkin kun ottaa akun irti
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pyysin öljynvaihtoon 5w-50 laitettavaksi.. Sain 5w-30. Uhka vai mahdollisuus? Pitääkö vaihtaa jäykempään kesäksi.. eli siis 2.5 busso
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Samantein vaihtoon. Eikä pitäisi olla edes epäselvää maksajasta, kun väärää laitettu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pitääpä huomenna soittaa. Onko jossain dataa että kävisi 5w-40 'minimissään' koska huoltokirjaa ei ole omassa autos tullu mukaan ostettaessa. Voisi vähän perustella valintaa
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Löytyy online vaikkapa tuolta:
https://manuals.co/workshop/alfa-romeo/ ... l/2141/321
https://manuals.co/workshop/alfa-romeo/ ... l/2141/321
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuolla huoltokirjalla on paha lähteä väittämään, ettei 5W30 kävisi...
Synthetic-based engine oil SAE 5W-30 grade, that pass API SL, ACEA A1-A5, FIAT 9.55535-M1 specifications.
*For use in particularly harsh weather conditions ... 5W-30 engine oil is recommended.
Mutta tuohan nyt ei sitä tosiasiaa muuta mihinkään, että laitettu eri viskositeetin öljyä mitä on pyydetty. Jos pyyntö on ihan kirjallisena työtilauksessa/työmääräyksessä, niin homma selvä.
Synthetic-based engine oil SAE 5W-30 grade, that pass API SL, ACEA A1-A5, FIAT 9.55535-M1 specifications.
*For use in particularly harsh weather conditions ... 5W-30 engine oil is recommended.
Mutta tuohan nyt ei sitä tosiasiaa muuta mihinkään, että laitettu eri viskositeetin öljyä mitä on pyydetty. Jos pyyntö on ihan kirjallisena työtilauksessa/työmääräyksessä, niin homma selvä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuo öljysuositus sitten vaihtelee vuosimallien mukaan. '99 2.0TS sanoi seuraavat: V6 10W-60 (ja ehkä 10W-40), dieselit tais olla 10W-40 tai 5W-40 ja tessu 10W-40 (erittäin urheillullinen ajotyyli, 10W-60). JTS tuosta puuttui, kun sitä ei oltu edes julkastu vielä manuaalin tekopäivänä.
2002 (boselift) taas tarjosi lämpötila-asteikon mukaisesti kaikkiin, paitsi JTS-moottoriin. Siinä oli sitten 10W-60 ehdottomana.
2002 (boselift) taas tarjosi lämpötila-asteikon mukaisesti kaikkiin, paitsi JTS-moottoriin. Siinä oli sitten 10W-60 ehdottomana.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vanha manuska (tarkka vuosi ei tiedossa, mutta jostain alkupäästä) sanoo kaikille bensakoneille SELENIA 20K - SAE 10W40 - ACEA A3-96, API SJ**, noiden kahden tähden meinatessa SELENIA RACING 10W60 erikoisen urheilulliseen ajoon.
Tuoreempi manuska (tästäkään ei tarkka vuosi tiedossa, mutta JTS mukana) puolestaan opastaa SAE 10W40, ACEAA3-96, CCMC G5, API SJ (suositus Selenia 20k) ja alle -20°C lämpötiloihin SAE5W30, ACEA A1, API SJ (suositus Selenia Performer) sekä toki urheilullisen ajon suosituksena SELENIA RACING 10W60.
Näiden kahden otannalla ainoa 5W30 -speksi on alle -20°C lämpötiloihin, mutta sellainen tosiaan on olemassa.
Tuoreempi manuska (tästäkään ei tarkka vuosi tiedossa, mutta JTS mukana) puolestaan opastaa SAE 10W40, ACEAA3-96, CCMC G5, API SJ (suositus Selenia 20k) ja alle -20°C lämpötiloihin SAE5W30, ACEA A1, API SJ (suositus Selenia Performer) sekä toki urheilullisen ajon suosituksena SELENIA RACING 10W60.
Näiden kahden otannalla ainoa 5W30 -speksi on alle -20°C lämpötiloihin, mutta sellainen tosiaan on olemassa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos manuaalia lukee niin kuin on siihen kirjoitettu niin ainastaan JTS koneisiin on vaatimus tuolle 10W-60 öljylle.
Muihin bensiinimoottoreihin 5w-40 tai 5w-30 öljy ympäristön lämpötila huomioon ottaen. Ratapäiville suositellaan 10w-60 myös bussoon.
Laitetaan lainaus vuoden 2003 manuaalista kyseessä siis cf3 Busso:
Bensiinimoottorit: 10w-40 ACEA A3 synteettinen tai 5W-30 ACEA A1 synteettinen alle -20 lämpötiloissa
Urheilulliseen ajoon 10w-60 ja JTS VAIN synteettinen 10w-60 öljy.
Summa summarum, normiajossa busso ei tarvitse 10w-60 öljyä mutta JTS ei voi elää ilman sitä.
Tuli sitten kaadettua syksyllä bussoon täyssynteettinen 5w-40 ACEA A3 joka sitten onkin suositusöljy dieselmoottoreihin - kunhan ei ala kuulostamaan dieseliltä
Tiedä sitten onko manuaalin mukainen huonompi osasynteettinen 10w-40 ACEA A3 parempi öljy bussolle
Muihin bensiinimoottoreihin 5w-40 tai 5w-30 öljy ympäristön lämpötila huomioon ottaen. Ratapäiville suositellaan 10w-60 myös bussoon.
Laitetaan lainaus vuoden 2003 manuaalista kyseessä siis cf3 Busso:
Bensiinimoottorit: 10w-40 ACEA A3 synteettinen tai 5W-30 ACEA A1 synteettinen alle -20 lämpötiloissa
Urheilulliseen ajoon 10w-60 ja JTS VAIN synteettinen 10w-60 öljy.
Summa summarum, normiajossa busso ei tarvitse 10w-60 öljyä mutta JTS ei voi elää ilman sitä.
Tuli sitten kaadettua syksyllä bussoon täyssynteettinen 5w-40 ACEA A3 joka sitten onkin suositusöljy dieselmoottoreihin - kunhan ei ala kuulostamaan dieseliltä
Tiedä sitten onko manuaalin mukainen huonompi osasynteettinen 10w-40 ACEA A3 parempi öljy bussolle
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nyt,kun tää Alffan takajarruremppa näköjään paisuu, niin mistäköhän löytäis sillai suht helpolla....Taakse jarrukilvet ?...Vanhat alkaa olemaan samanlaista kamaa, kuin murokeksit .....
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Sama vika, kerro mullekin jos löydät
Tai siis, onhan tuolla: http://ricambi.alfisti.net/index.php?cP ... _1415_1702 mutta ei uusia alkuperäisosia oikein kehtaa laittaa 260tkm ajettuihin jarruihin jos ei samalla uusi koko muutakin settiä
Tai siis, onhan tuolla: http://ricambi.alfisti.net/index.php?cP ... _1415_1702 mutta ei uusia alkuperäisosia oikein kehtaa laittaa 260tkm ajettuihin jarruihin jos ei samalla uusi koko muutakin settiä
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Noita kuitenkin saa, ja kohtuuhintaan. Pojan Lagunaan piti askarrella piirakkavuoasta, siihen ei löytynyt siis mistään, ei edes marmoritiskiltä.Turre kirjoitti:^ Sama vika, kerro mullekin jos löydät
Tai siis, onhan tuolla: http://ricambi.alfisti.net/index.php?cP ... _1415_1702 mutta ei uusia alkuperäisosia oikein kehtaa laittaa 260tkm ajettuihin jarruihin jos ei samalla uusi koko muutakin settiä
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Älkää kertoko katsastusmiehelle mutta voihan ne ottaa poiskin kokonaan. Kilpiä ei tarvi olla jos niitä ei alunperinkään oo ollut ja harvoin leimalla pannaan merkille jos molemmat puuttuu kokonaan
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 27 Tammi 2016, 01:20
- Car(s): 156 sw 1.9 JTD -05
156 sw 2.0 JTS -04
156 sw 2.0 JTS -03
156 sw 2.0 TS -01
------------------------------
33 1.5 TI -87 - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Täytyykö 156:ssa1.9jtdm 16V (-05) imusarjan irroituksessa purkaa Common rail pumpun teline edestä pois, kun tuntuu että imusarjan jakopään puoleinen pää tuntuu ottavan kiinni? Ja jos pitää purkaa niin onkohan miten tiukasti kiinni, kun tuntuu että kaikki olisi siitä jo irti, mutta teline ei irtoa. On niin karstassa imusarja, että nyt muun remontin yhteydessä on pakko puhdistaa.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lambdan johdonpäästä tälläinen kysymys,eli.....Onko kaikissa 156 V6 Alffoissa sama liitin moottoritilan päässä Lambdan johdossa?.....Itselläni on -99 mallinen 156 V6, ja pitäisi se Lambda Anturi vaihtaa putkeen, niin sen takia kysyn.
Ja mikäs se ns:Paras Lambda on tälläiseen, kun niitäkin on erimerkkisiä.?
Ja mikäs se ns:Paras Lambda on tälläiseen, kun niitäkin on erimerkkisiä.?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eipä näihin voi/kannata laittaa kuin se bosch. Ja sitten täydellinen, oikealla johdonmitalla ja liittimellä. Boschin catalooki näyttää oikean. Vaikka bosch on kovasti koittanut laittaa paremmaksi, kuin mihin pimeyden merkki pystyi, niin silti nämä tunnistimet yms anturit on laitettava possia kun kerran ensiasennus merkki on.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuolla VMPK:n palstalla kyselivät, kuka ymmärtäisi V6-sataviiskutosesta, kun ei oikein suostu käymään kunnolla vuoden seisonnan jälkeen. Siis autosta ymmärtävää korjaajaa/pajaa etsivät, vikahan voi olla monessakin paikassa, eikä kuulemma työkalut ole kovin tuttuja kyselijälle, on VMPK-foorumilaisen tuttava.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
VaraMiesPaloKalusto? VarusMiesPalvelusKunta? Ihan vähän voisi helpata, jos tietäisi että miltä kulmalta Suomea se paja pitäisi löytää - etenkin kun sijainti on luokkaa tutuntuttu, voi ihan hyvin olla että kajaanilainen tuntee turkulaisen tms.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Arrgghh, siis Ylöjärvi-Tampere akselilta etsi Veteraanimoottoripyöräklubin foorumilaisen kaveri.dnapekko kirjoitti:Tuolla VMPK:n palstalla kyselivät, kuka ymmärtäisi V6-sataviiskutosesta, kun ei oikein suostu käymään kunnolla vuoden seisonnan jälkeen. Siis autosta ymmärtävää korjaajaa/pajaa etsivät, vikahan voi olla monessakin paikassa, eikä kuulemma työkalut ole kovin tuttuja kyselijälle, on VMPK-foorumilaisen tuttava.
Tokihan jos olisi täällä ollut, olisin ainakin taivastellut jo asiaa.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lambdan johdosta sen verran, se töpseli, kun on siinä moottoritilassa, niin miten sen johdon saa kuljetettua oikeaa reittiä, kun vaihtaa lambdan?....Auto on -99 mallinen 156 V6.
Pitääkö purkaa paljonkin tavaraa pois, että sen johdon saa moottoritilaan tuotua auton alta?
Pitääkö purkaa paljonkin tavaraa pois, että sen johdon saa moottoritilaan tuotua auton alta?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei siitä muistaakseni tarvitse mitään purkaa. Solmi vaikka naru vanhan lambdan liittimeen ennen kuin vedät sen pois auton alta. Sitten naru kiinni uuden liittimeen ja vetoja konehuoneesta.centro style kirjoitti:Lambdan johdosta sen verran, se töpseli, kun on siinä moottoritilassa, niin miten sen johdon saa kuljetettua oikeaa reittiä, kun vaihtaa lambdan?....Auto on -99 mallinen 156 V6.
Pitääkö purkaa paljonkin tavaraa pois, että sen johdon saa moottoritilaan tuotua auton alta?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tehtaan jäljiltä lambdan naru menee ohjausvaihteen päällä pienen klipsin läpi ja tähän klipsiin ei normikätinen pääse mitään kautta käsiksi. Ei edes sokkona. Mikäli lambdan johto ei tässä klipsissä enää ole paikallaan, on lambda silloin joskus vaihdettu. Muuten pitää vanhan johto katkaista ja repiä jämät pois ja tämä asettaa oman haasteensa ohjausnarun ohjaamiseen auton alta konehuoneeseen
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
OK....Voip olla, että ei ole vielä vaihdettu (autolla on nyt ajettu n.200tkm).....Täytyy tutkia, että miten sen vetonarun saa kikkailtua sinne .....Kiitoksia vinkeistäAlfissimo kirjoitti:Tehtaan jäljiltä lambdan naru menee ohjausvaihteen päällä pienen klipsin läpi ja tähän klipsiin ei normikätinen pääse mitään kautta käsiksi. Ei edes sokkona. Mikäli lambdan johto ei tässä klipsissä enää ole paikallaan, on lambda silloin joskus vaihdettu. Muuten pitää vanhan johto katkaista ja repiä jämät pois ja tämä asettaa oman haasteensa ohjausnarun ohjaamiseen auton alta konehuoneeseen
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Rautalangalla on hyvä vetää.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onkohan pyöränpultit erilaiset pelti ja alumiinivanteissa (Alffan alkuperäiset aluvanteet tai peltivanteet)?.....Olis tarkoitus ensi talveksi laittaa peltivanteet alle, joten joutuuko hommaamaan peltivanteille omat pultit?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
156:een on peltivannepultit, sitten on lyhyet alupultit ja pitkät alupultit.
Toiset alupulteista sopii aluille ja peltivanteille - en vaan muista, kummat...
Toiset alupulteista sopii aluille ja peltivanteille - en vaan muista, kummat...