Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Venakopan pikkupultit on tulleet mallivuodelle 1966 loppuvuodesta 1965. Jotenkin itse ymmärsin, että tuo kevään 1967 huoltotiedote olisi kohdennettu vanhempiin moottoreihin joissa tuota yhteyttä venakopan ja kannen välillä ei ollut. Vanhemmissa moottoreissa kyllä oli maajohto sekä kannesta, että moottorin lohkosta auton koriin. Jossain vaiheessa tämä yksityiskohta jäi pois, sen sijaan venakopan maadoitus taisi säilyä valmistuksen loppuun asti. Ja, että homma olisi tarpeeksi monijakoinen niin paperissa puhutaan kannen maadoittamisesta lohkoon, eikä venakopan maadoittamisesta kanteen..
Tuskin aluprikoilla on kummempaa merkitystä. Omassa koneessa kaikki prikat on fiiberiä, koska pitävät öljyn paremmin sisällä.
Tuskin aluprikoilla on kummempaa merkitystä. Omassa koneessa kaikki prikat on fiiberiä, koska pitävät öljyn paremmin sisällä.
Giulia Super -69
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Nord-experteille kysymys: kuinka paksua lankaa kannentiivisteen o-renkaat (öljykanavien ympärillä) ovat? Nordissa niitä ainakin käytetään.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^En muista niiden renkaiden mittoja mutta miten mulla on sellainen muistikuva että tessun pahvissa ne öljykanavien kumiset renkaat olisi osa sitä pahvia eikä erilliset kuten nordissa(?)
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Joo ne ovat tähän asti olleet pahvissa kiinni. Tässä viimeisessä Reinzin pahvissa niitä ei ollut.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Olisiko mahdollista että tiivisteesi on ns. susikappale? Muukkoselta ehkä kannattaisi kysyä onko TS:n kannentiivisteitä irtonaisilla O-renkailla, ja jos on pystyisikö toimittamaan. Ko. ongelmaan en ikinä ole törmännyt, joten en myöskään uskalla arvailla O-renkaan kokoa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Nordin öljykanavan O-rengas; sisä halk 7mm, ulko halk 10,5mm, paksuus 1,8mm
TS, kakkossarjan 155 ym O-rengas; sisä halk 7mm, ulko halk 13mm, paksuus 1,8mm. En osaa sanoa onko tiivisterengas sama ykkössarjan tessussa, kannentiiviste on eri.
TS, kakkossarjan 155 ym O-rengas; sisä halk 7mm, ulko halk 13mm, paksuus 1,8mm. En osaa sanoa onko tiivisterengas sama ykkössarjan tessussa, kannentiiviste on eri.
Giulia Super -69
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kiitoksia. Kysyin myös Runelta ja Tuomelan Leifiltä, muttei kumpikaan ole tuollaiseen törmännyt. Poraan reiän hieman suuremmaksi ja laitan normi o-renkaalla. 5,7/1,9 mm lienee lähin. 5,3/1.78 mm toinen vaihtoehto. Mittasin "öljytapin" halkaisijaksi sen 5,7 mm.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Puslat tulivatkin jo.
Onkos tuo ylätukivarren ja siitä lähtevän tangon (caster-tanko?) puslien vaihto niin simppeli miltä se vaikuttaa? Pyörä irti, osat irti ja uutta tilalle?
Vai onko siellä kaikki tuhannen jumissa ja kaikki pitää irroittaa rälläkällä?
Onkos tuo ylätukivarren ja siitä lähtevän tangon (caster-tanko?) puslien vaihto niin simppeli miltä se vaikuttaa? Pyörä irti, osat irti ja uutta tilalle?
Vai onko siellä kaikki tuhannen jumissa ja kaikki pitää irroittaa rälläkällä?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
todennäköisesti on jumissa, lisäksi noiden puslien takana oleva iso prikka on todennäkösesti niin laho/kulunut että tulee läpi pykälästään kun kiristät paketin paikalleen tai viimeistään ensimmäisessä lukkojarrutuksessaAlbertolli kirjoitti:Puslat tulivatkin jo.
Onkos tuo ylätukivarren ja siitä lähtevän tangon (caster-tanko?) puslien vaihto niin simppeli miltä se vaikuttaa? Pyörä irti, osat irti ja uutta tilalle?
Vai onko siellä kaikki tuhannen jumissa ja kaikki pitää irroittaa rälläkällä?

- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Yritätkö nyt vihjaista, ettei kannata leväyttää autokatokseen, vaan kannattaisi tehdä tallissa mihin saa jäädä pidemmäksi aikaa 

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
NaulankantaanAlbertolli kirjoitti:Yritätkö nyt vihjaista, ettei kannata leväyttää autokatokseen, vaan kannattaisi tehdä tallissa mihin saa jäädä pidemmäksi aikaa

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Caster-tangot on melko todennäköisesti yhtä puuta ja säätöjen vapauttaminen voi vaatia verta, hikeä ja kyyneliä. Itse siinä operaatiossa särjin joskus vinkuintialaisen ruuvipenkin. Ja kuten edellä kerrottiin, ne metalliläpyskät puslien ympärillä tahtoo usein olla vaihtokunnossa nekin. Kymmenen vuotta sitten niitä sai vielä uusia ja mulla onkin sarja hyllyssä odottamassa
Mutta ei tosiaan kannata lähteä hommaan sillä ajatuksella, että siitä seuraisi mitenkään suoraviivaisesti minkäänlaisia onnistumisia.

Mutta ei tosiaan kannata lähteä hommaan sillä ajatuksella, että siitä seuraisi mitenkään suoraviivaisesti minkäänlaisia onnistumisia.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Se olikin epäilyksenä taustalla. Eli työstettäväksi syksyn 2018 ja kevään 2020 välillä 

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kannattaa lämmitää ne caster-tangot siitä säädön kohdalta kuumaksi ja antaa jäähtyä. Sekä hyvää ruosteen irroittajaa lisäksi.
Sitten vaan koittamaan aukeaako, itse olen niin saanut monenmoista ruostunutta niin auki.
Ja kasattaessa sinne voi laittaa kuparirasvaa, niin ei jää jumiin enää säädöt.
Sitten vaan koittamaan aukeaako, itse olen niin saanut monenmoista ruostunutta niin auki.
Ja kasattaessa sinne voi laittaa kuparirasvaa, niin ei jää jumiin enää säädöt.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Vuosia sitten laitoin caster tankoihin PU puslat, no nehän tosiaa oli helppo asentaa, yllättäen lähti kaikki hyvin irti. Caster tangot kun oli irti niin piti kyllä pillillä lämmittää että säädöt sai auki, mutta ei mikään paha sekään ollut. Seuraavassa katsastuksessa kuitenkin tuli todettua että lokarin sisapuolella oleva prikka oli antautunu. ihme ettei ajossa pahemmin tuntunut, kokemusta on vastaavasta, kun jarruttaa niin ohjaus hyökkii jommallekummalle puolelle aika rajusti.
Vois olla ihan jees laittaa pallonivel muutossarja sinne...
mites kun olin aina kuvitellut että näissä on kahta erilaista kardaania, ns. iso ja pieni. Kuitenkin mulla on jostain turbosta kuuleman mukaan purettu kardaani, jonka luulin olevan siis suoraan sopiva tuohon V6. Kuitenkin siis etupää ei ole booreilla, keskimunkki isompi kuin v6 ja koko kardaani aika hemmetisti paksumpi kuin v6:ssa? Osaisko joku tarkentaa?
Tässä "turbon" kardaanissa siis etu- ja takamunkki saman kokoinen kuin v6. Pituus sama, eli ei ehkä täysin eri merkkisestä autosta kuitenkaan.
Vois olla ihan jees laittaa pallonivel muutossarja sinne...
mites kun olin aina kuvitellut että näissä on kahta erilaista kardaania, ns. iso ja pieni. Kuitenkin mulla on jostain turbosta kuuleman mukaan purettu kardaani, jonka luulin olevan siis suoraan sopiva tuohon V6. Kuitenkin siis etupää ei ole booreilla, keskimunkki isompi kuin v6 ja koko kardaani aika hemmetisti paksumpi kuin v6:ssa? Osaisko joku tarkentaa?
Tässä "turbon" kardaanissa siis etu- ja takamunkki saman kokoinen kuin v6. Pituus sama, eli ei ehkä täysin eri merkkisestä autosta kuitenkaan.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Aloin tänään ilmaamaan jarruja ja huomasin että oikea takasatula vuotaa jarrunestettä siitä käsijarrun säätöpultista, siitä ulkopuolisesta, missä on lukkomutteri. Tyhmä kysymys kuuluukin: Tarvinko uuden satulan vai onko jotain fiksausta? Muistin mukaan purin satulat osiin ja laitoin uudet tiivisteet, mutta en muista oliko tuo osa irti (tästä on kaksi vuotta). Jatkokysymys vielä tuohon käsijarrusäätöön: Eli säätöjen pitäisi toimia kaiketi ihan "kuivanakin", vai tarviiko olla nesteet ja jarrut ilmattu. Nyt tuntuu, että molemmin puolin kaikki säädöt on tunnottomia
Toinen kysymys olisi latauksesta. Eli mistä etsiä vikaa kun ei lataa? Ja onnistuuko latausta kokeilla jollain 2 watin lampulla. Vai laitanko suosiolla toisen laturin
Toinen kysymys olisi latauksesta. Eli mistä etsiä vikaa kun ei lataa? Ja onnistuuko latausta kokeilla jollain 2 watin lampulla. Vai laitanko suosiolla toisen laturin

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Katsurin mielestä watt-tankojen puslissa on liikaa välystä. Kysymys kuuluu mitä tilalle satunnaiseen ratailuun? Alkuperäisen tyylistä kumipuslaa vai polyuretaanista tuningia? Suosituksia mistä hankkia?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
kalliais: Kyllä sen satulan varmaan kuntoon saa, jos ei runko ole romua. Tuo ulompi on vielä aika helppo siellä ei ole kuin yksi o-rengas, mutta satulat pitää luultavasti ottaa irti (mäntä ei varmaan mahdu paikoiltaan ilman puoliskojen irrottamista). Mulla vuosi sisemmästä ruuvista ennen fixausta. Sisemmässä bonustehtävänä on yksi lukkorengas ja saada käsijarrun säätövarsi oikeaan asentoon. Sopivaa o-rengasta ei välttämättä ole hyllytavarana. Jos se vuotaa, niin sehän ei ilmaannu.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Puslia löytyy ainakin powerflexiltä. Luulisin että Muukkosella niitä on.
Pitää palata takasatuloihin, kun muisti palailee, vaikka eiköhän tämä ole selvä, jos jarruja on ropaamassa: Eiköhän ne männät mahdu ulos halkaisematta satulaa.
Miten muuten menee vaarnaruuvin (pinnapultti) kiristysmomentti alumiiniin?
Hirvitti vetää nokkapukkien ruuvit kanteen MoS2 liukasteella (Ilman olis pysynyt paremmin). Pakosarjojen ruuveihin laittanen kuparirasvaa. Ei ole niin liukasta. Lisäksi pakosarjassa on pidempi jenka. VW:n ruuvit muuten.
Mutta pitääkö nuo jättää löysemmälle, vai saako vetää samaan momenttiin kuin mihin mutteri tulee?
Pitää palata takasatuloihin, kun muisti palailee, vaikka eiköhän tämä ole selvä, jos jarruja on ropaamassa: Eiköhän ne männät mahdu ulos halkaisematta satulaa.
Miten muuten menee vaarnaruuvin (pinnapultti) kiristysmomentti alumiiniin?
Hirvitti vetää nokkapukkien ruuvit kanteen MoS2 liukasteella (Ilman olis pysynyt paremmin). Pakosarjojen ruuveihin laittanen kuparirasvaa. Ei ole niin liukasta. Lisäksi pakosarjassa on pidempi jenka. VW:n ruuvit muuten.
Mutta pitääkö nuo jättää löysemmälle, vai saako vetää samaan momenttiin kuin mihin mutteri tulee?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Joo... Ilmeisesti pinnapultteja ei väännetä kuin juuri pohjaan asti. Ei muuta ko irti ja uudestaan. Toivottavasti ei mennyt kierteet nokkapukeista. Olisi voinut tietenkin ajatella ensin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kiitos @Jarno vastauksista. Edelleen jarruasialla jatkan: Eli tuo oikean puoleinen takasatula on nyt uusi, mutta edelleen on hankaluuksia käsijarrun säädön kanssa. Kuskin puoli pitää hyvin, mutta hantin puolella se 7mm sisempi säätöruuvi ei tunnu tekevän mitään (ja satula on siis uusi). Samoin jarrupolkimen liike on tosi pitkä. Jarrut pitää hyvin, mutta poljin menee aikalailla pohjaan saakka. Vaikutti siltä että ilmaa ei olisi enää tullut. Liittyykö käsijarrun säätöön polkimen pitkä liike?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Itse itselleni vastaten. Sisempi säätö vaatii sen, että kääntää sitä käsijarrumekanismia samalla kun kiertää säätöruuvista. Ja samoin polkimen pitkä liikerata korjaantui kun sai sisemmän palan lähemmäs jarrulevyä. Nyt siis käsijarru pitää molemmin puolin ja jarrupoljin tuntuu oikein hyvältä.
Mittasin myös venttiilinvälykset. Pakopuolen säädin siten, että 0,2 mm rakotulkki meni hyvin nokan ja nostajan väliin. Venttiilin päässä välystä olisi siten n. 0,30 mm. Imupuoli jäikin sitten harmittamaan.
Välykset imupuolella on
1: 0,42 mm
2: 0,50 mm
3: 0,20 mm
4: 0,30 mm
5: 0,40 mm
6: 0,35 mm
Säätäähän nuo pitää ja varsinkin kolmonen ja kutonen. Miten pian tuo pitää tehdä eli pitääkö tuosta 0,2 mm olla jo oikeasti huolissaan?
Lisäksi hieman olen hieman huolestuneena kuunnellut koneen naputusta. Ääänekkäitä koneitahan nämä on, mutta onko helppoa konstia kuulonvaraisesti arvioida onko ääni venttiilikoneistosta vai tuleeko se kiertokangen laakerista.
Mittasin myös venttiilinvälykset. Pakopuolen säädin siten, että 0,2 mm rakotulkki meni hyvin nokan ja nostajan väliin. Venttiilin päässä välystä olisi siten n. 0,30 mm. Imupuoli jäikin sitten harmittamaan.
Välykset imupuolella on
1: 0,42 mm
2: 0,50 mm
3: 0,20 mm
4: 0,30 mm
5: 0,40 mm
6: 0,35 mm
Säätäähän nuo pitää ja varsinkin kolmonen ja kutonen. Miten pian tuo pitää tehdä eli pitääkö tuosta 0,2 mm olla jo oikeasti huolissaan?
Lisäksi hieman olen hieman huolestuneena kuunnellut koneen naputusta. Ääänekkäitä koneitahan nämä on, mutta onko helppoa konstia kuulonvaraisesti arvioida onko ääni venttiilikoneistosta vai tuleeko se kiertokangen laakerista.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Itsellänikin imupuolella lähes kaikissa oli muistaakseni 0,15 - 0,25 välykset, itse en ole kovin huolissani ollut ja ajettu noin jo pidemmän aikaa. Toki tuosta 0,15 ei ainakaan saisi enää yhtään tippua. Olisihan ne kannattanut viime talvena säätää, kun tuli uudet paininkupit. Ennen paininkuppien uusintaa tosiaan parissa oli aika kovat välykset, mutta ne missä oli ehjät kupit, niin välykset onneksi säily samoina. Pakopuolella itse pitäisin tuota 0,3 aika miniminä...kalliais kirjoitti:Itse itselleni vastaten. Sisempi säätö vaatii sen, että kääntää sitä käsijarrumekanismia samalla kun kiertää säätöruuvista. Ja samoin polkimen pitkä liikerata korjaantui kun sai sisemmän palan lähemmäs jarrulevyä. Nyt siis käsijarru pitää molemmin puolin ja jarrupoljin tuntuu oikein hyvältä.
Mittasin myös venttiilinvälykset. Pakopuolen säädin siten, että 0,2 mm rakotulkki meni hyvin nokan ja nostajan väliin. Venttiilin päässä välystä olisi siten n. 0,30 mm. Imupuoli jäikin sitten harmittamaan.
Välykset imupuolella on
1: 0,42 mm
2: 0,50 mm
3: 0,20 mm
4: 0,30 mm
5: 0,40 mm
6: 0,35 mm
Säätäähän nuo pitää ja varsinkin kolmonen ja kutonen. Miten pian tuo pitää tehdä eli pitääkö tuosta 0,2 mm olla jo oikeasti huolissaan?
Lisäksi hieman olen hieman huolestuneena kuunnellut koneen naputusta. Ääänekkäitä koneitahan nämä on, mutta onko helppoa konstia kuulonvaraisesti arvioida onko ääni venttiilikoneistosta vai tuleeko se kiertokangen laakerista.
Kangen laakerien ääni häviää/kovenee yleensä kaasua pumpatessa. Venttiili koneiston äänessä vaan taajuus muuttuu kierrosluvun mukaan.
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mikä hitto tuota 75:ta vaivaa? Se on nyt ilmeisesti hajoittanut kolmannen akun kahden vuoden sisään. Kesällä autoon vaihdettiin takuuseen akku, kun se ei seisonnan jälkeen suostunut toimimaan (kenno sökö tjsp). Viikko sitten käynnistin kärryn taas buusterilla seisonnan jälkeen ja ei hyvältä näytä. Auto kyllä käynnistyi ja toimi ihan mainiosti. Puolen tunnin ajelun jälkeen, kun ajattelin että akku on varmasti latautunut, pysähdyin muutamaksi minuutiksi ihan testatakseni käynnistyykö auto sen jälkeen. No ei käynnistynyt eikä edes pyörittänyt. Ja buusterin kanssakin oli takkuista, mutta onnistui sentään. Ajoin auton takaisin halliin ja siellä käynnistysyritykset aiheuttivat kojetaulun valoshown, jonka jäljiltä latauksen merkkivalo jäi palamaan, mutta starttimoottori ei inahtanutkaan. Pari päivää myöhemmin virta-avaimen kääntäminen sai aikaan vain kouristelua: kierroslukumittarin neula heilahtaa ja kelloon syttyy himmeä valo mutta ei muuta. Kello kuitenkin käy eli akussa on edelleen virtaa.
Huonoja akkuja, huonoa tuuria vai mitä?
Huonoja akkuja, huonoa tuuria vai mitä?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Heikko lataus ja/tai virtavuoto, joka tyhjentää akun ja tappaa sen?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Laturissa ei pitäisi olla vikaa, mutta se pitää tarkistaa. Tyhjentyyhän akku, kun auto tarpeeksi kauan seisoo, tässä tapauksessa kuukausia. Eivätkö nykyakut oikeasti kestä tyhjentymistä? Sprintissä ei ole ollut tällaisia ongelmia 23 vuoden aikana ja kyllä sekin suuren osan vuodesta seisoo.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Oman kokemuksen mukaan kun akku kerran pääsee _täysin_ tyhjäksi niin ei palaudu täysin ennalleen. Jäätynyt akku sitten vielä oma lukunsa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Vaikka itse laturissa ei olisi vikaa, niin pari heikkoa liitosta matkalla maapiuhoissa tai akunkengissä voi kummasti rajoittaa akulle asti päätyvää latausvirtaa. Kannattaa käytännössä latausjännite mitata suoraan akulta.
Jos pidempää aikaa seisottelee, niin akku irti tai ylläpitolaturi kiinni, niin säästyy matkalta patterikauppaan. Ei se tosiaan tyhjentyminen hyvää tee vaikka siitä elpyisikin.
Jos pidempää aikaa seisottelee, niin akku irti tai ylläpitolaturi kiinni, niin säästyy matkalta patterikauppaan. Ei se tosiaan tyhjentyminen hyvää tee vaikka siitä elpyisikin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
No nyt on akku (taas) vaihdettu takuuseen ja auto jopa käynnistyi avaimesta kauppareissun jälkeen. Ehkä ensi seisonnan ajaksi akku pitää viedä ylläpitolatauksen luokse, kun ylläpitolatausta ei voi viedä akun luokse. En kyllä edelleenkään ymmärrä, että onko vika autossa vai akuissa, kun noita on useampi posahtanut.
Risasta akusta irtosi muuten auton käydessä enemmän jännitettä kuin uudesta (vähän yli/alle 14V), ja kun moottorin sammutti ja yritti käynnistää uudestaan niin inahdustakaan ei kuulunut. Jännää oli sekin, että molemmilla kerroilla kun käynnistin autoa buusterilla, näytti siltä, että rikkinäinen akku työnsi virtaa buusteriin eikä päin vastoin kun ennen käynnistystä buusterin merkkivaloista paloi punainen ja keltainen ja käynnistyksen jälkeen myös vihreä.
Risasta akusta irtosi muuten auton käydessä enemmän jännitettä kuin uudesta (vähän yli/alle 14V), ja kun moottorin sammutti ja yritti käynnistää uudestaan niin inahdustakaan ei kuulunut. Jännää oli sekin, että molemmilla kerroilla kun käynnistin autoa buusterilla, näytti siltä, että rikkinäinen akku työnsi virtaa buusteriin eikä päin vastoin kun ennen käynnistystä buusterin merkkivaloista paloi punainen ja keltainen ja käynnistyksen jälkeen myös vihreä.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Sanokaapas, minkälaisissa hinnoissa pyörii seiskafemman punaiset takalyhdyt? Yksi joutilas pari kun on tuolla varastossa ollut iät ja ajat ja ajattelin laittaa myyntiin.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
4 euroa, laita viesti.....
( en voinut vastustaa )
( en voinut vastustaa )
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
No ihan noin halvalla ei taida irrota
Kovin paljoa ei maailmalla näy myynnissä, mutta pyynnit näyttäisi olevan jopa sadoissa euroissa kappaleelta

Kovin paljoa ei maailmalla näy myynnissä, mutta pyynnit näyttäisi olevan jopa sadoissa euroissa kappaleelta

- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mistä löytyisi lukkoperään uusia kitkalevyjä?
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Satunnaisesti ebayssa, ZF ei enää toimita, kyselin pari vuotta sitten. Kannattanee tarkistaa Alfaholics jne.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Millä hakusanalla / numerolla noita kannattaisi metsästää ebaystä?
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Alfa 75 differential parts tai jotain sinnepäin.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
EB-sparesin listoilla näkyy myös olevan kitkalevyjä.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
No niinpäs näkyy! Melkein uskaltaisin väittää, että noita ei ollut viikko kaks sitten listoilla, kun EB sparesilta noita juuri yritin etsiä. Tai sitten ei vaan sattunut silmään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tiippana aikoinaan neuvoi kiristämään lukon kuplan vauhtipyörän säätölevyillä . 50 % :nen siitä varmaan tuli piti asfaltiillakin tautisesti .Ennen kitkalevyjä sai Lauttasaaresta , mutta en muista firman nimeä . Autonvaraosien ynnä muiden osien iso maahantuoja se on tai oli .
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- Satakolmikolmonen
- Viestit: 92
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
164 2.0
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
156 2.0 jts selespeed
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mitenkäs toi lukon kiristys tapahtuu noilla kupla shimmi levyllä. Nakataanko ne vaan vakio levyjen sekaan, vai tarviiko niitä muokata?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Siitä on pitkä aika , kun homman tein . Enkä muista levyn kokoakaan . Soita Tiippanalle hän neuvoo varmaankin .
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- Satakolmikolmonen
- Viestit: 92
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
- Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
164 2.0
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
156 2.0 jts selespeed
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T - Paikkakunta: Kihniö
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Täytyypä kysästä.
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Olisko tästä apua?legza kirjoitti:mites kun olin aina kuvitellut että näissä on kahta erilaista kardaania, ns. iso ja pieni. Kuitenkin mulla on jostain turbosta kuuleman mukaan purettu kardaani, jonka luulin olevan siis suoraan sopiva tuohon V6. Kuitenkin siis etupää ei ole booreilla, keskimunkki isompi kuin v6 ja koko kardaani aika hemmetisti paksumpi kuin v6:ssa? Osaisko joku tarkentaa?
Tässä "turbon" kardaanissa siis etu- ja takamunkki saman kokoinen kuin v6. Pituus sama, eli ei ehkä täysin eri merkkisestä autosta kuitenkaan.
https://www.alfabb.com/bb/forums/milano ... ent-2.html
CARF948
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Moottori 3.0v6 12v Cat (ei QV).
Mistä ja minkä merkkisiä ootte ostanut?
- hammashihna/jakohihna/nokkahihna - näyttäis löytyvän sekä OKP:ltä että myalfagroup:lta ja useita merkkejä Spareto:lta
- ilmansuodatin - OKP:llä vajaa 30 EUR paperinen versus K&N:n pestävä vajaa 100 EUR heitin verkkokaupassa
- polttoaineensuodatin
- kytkinpaketti
- kampikammion huohotin (OVS; oil vapor separator) - alkuperästä tuskin enää saa, mutta millaisia korvikkeita olette laittaneet ?
Millasia kokemuksia näistä Suomeen toimittavina:
https://www.okp.de/
https://www.myalfagroup.com/en/
Onko muita Suomeen toimittavia varaosakauppoja (joiden valikoimassa 75 osia) ?
Mistä ja minkä merkkisiä ootte ostanut?
- hammashihna/jakohihna/nokkahihna - näyttäis löytyvän sekä OKP:ltä että myalfagroup:lta ja useita merkkejä Spareto:lta
- ilmansuodatin - OKP:llä vajaa 30 EUR paperinen versus K&N:n pestävä vajaa 100 EUR heitin verkkokaupassa
- polttoaineensuodatin
- kytkinpaketti
- kampikammion huohotin (OVS; oil vapor separator) - alkuperästä tuskin enää saa, mutta millaisia korvikkeita olette laittaneet ?
Millasia kokemuksia näistä Suomeen toimittavina:
https://www.okp.de/
https://www.myalfagroup.com/en/
Onko muita Suomeen toimittavia varaosakauppoja (joiden valikoimassa 75 osia) ?
CARF948
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^Molemmista tilannut. Myalfalta en tilaa enään suoraan kun muukkonen toimittaa niiden tavaraa. OKP on hyviä joulu alennusmyyntejä.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
https://www.ebspares.co.uk/ tuolta pitäisi tilata mm. moottorin takatuki kunhan pääsen mittaamaan koon.JTN kirjoitti:Onko muita Suomeen toimittavia varaosakauppoja (joiden valikoimassa 75 osia) ?
Autodocillakin on jotain helpommin saatavilla olevia osia, ei välttämättä juuri kaipaamiasi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Highwood Alfalta olen monta kertaa tilannut: http://www.highwoodalfa.com/JTN kirjoitti: Onko muita Suomeen toimittavia varaosakauppoja (joiden valikoimassa 75 osia) ?
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
- Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86 - Paikkakunta: Paimio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tuore transakselialfan omistaja kyselee tyhmiä...eli onko perässä ja laatikossa omat öljytilansa? Takaluukun kannessa oli tarra,jonka mukaan "differential oil" pitäisi olla 75w90. Eli ihan perusperäöljyä kehiin,eihän 1,6 koneistossa mitään lukkoa voi olla...
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^ Tietääkseni 1.6 ei ole lukkoa ja sama öljytilavuus perän ja vaihteiston kanssa.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^^Tuo on synkrojen toimivuuden kannalta parasta sinne: https://motonet.fi/fi/tuote/590072/Red- ... oljy-946ml
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta