insinörtti kirjoitti:matti_vuorio kirjoitti:Jos on 35k ajettu, niin tulpat on yliajalla.
Tulpat voivat kypsyä myös ennen aikojaan. FTCF (RIP) puolella oli taannoin ainakin yksi tapaus, missä T-Jet hyytyi pihaan tyyliin 10 tkm ajetuilla tulpilla. Ao. autolla oli ylipäätään ajettu tosi lyhyitä ajomatkoja ja ennen tulppien antautumista tehty pari vain muutaman metrin siirtoa. Elikkä pitäisi aina antaa koneen käydä sen verran, että tulpat kerkivät vähän lämmetä. Muutoin mokomat "kastuvat", tosin tämä tosiasiassa tarkoittaa, että tulpan pinnalle muodostuu sähköä johtava hiilisilta, mikä heikentää kipinää. Lisätään soppaan turbokoneen syttymishaluttomampi seos, niin tuplat ovat kovemmalla (lyhyempi elinikä) ja em. "kastuminen" melkolailla fataali. Olikosenyt niin, että kastuneet tulpat sai ehjättyä vain lasikuulapuhalluksella...
Bingo! Autolla ajetaan lähinnä kaupunkiajoa. Juuri ennen kuolemaa siirsin auton vain tallista katokseen, missä se odotteli pari päivää -30 asteessa. Siihen päälle huono lämmitys ja käyntiin.
Nuo tulpat oli tosiaan entiset, kun olivat yrittäneet puhdistaakin vanhoja. Lähti käyntiin, mutta ei toiminut kunnolla. Uusilla tulpilla ei mitään ongelmaa.
matti_vuorio kirjoitti:hagger16: Jos on 35k ajettu, niin tulpat on yliajalla. Eihän ne välttämättä rikki ole, mutta saattaa se viimeisin terä puuttua mikä olisi tarvittu kylmäkäynnistykseen. Tällä kirkonkylällä jäätyi MiTo QV samaan tapaan kuluvalla viikolla, eli pyöritti starttia muttei käynnistynyt. Tässä MiTo:ssa oli tosin lisämausteena öljytikku ulkona ihan reilusti, joten huohottimenkin se oli jäätänyt. Edit: Näihinhän oli joku ECU-päivitys olemassa liittyen (kylmä?)käynnistys ongelmiin. Liekköhän sitä sulle tehty? On siitä toki aikaa, eli tähänkin autoon se tehtiin joskus 2013 ja sen jälkeen mitä tuossa 2016 käytin tarkistuksessa, niin ei ollu uudempia softia saatavilla.
Juu, niinhän ne taisi olla yliajalla. Vaihdan öljyt 10 tkm välein, niin pitää lyhentää tulppienkin vaihtoväliä. Tarkoitus oli kesällä vaihtaa.. Päivityksistä en tiedä, mutta auto on toiminut hyvin tähän asti näilläkin keleillä. Näinkin pienellä paikkakunnalla totesivat huollossa, että näillä on taipumus kastella tulpat, jos syystä tai toisesta käynnistys epäonnistuu. Suosittelivat tarkkailemaan akkuakin. Se on vanha, mutta ylläpitolaturin ansiosta en ole havainnut hyytymisiä.
sanctus kirjoitti:Tuli ostettua eilen 06/2016 rekisteröity 170 hv:n bensa-G n. tunnin sisään tarjouspyyntöön vastauksen saatuani.
Toistaiseksi kaikki on vielä hyvin. Paitsi! Unohdin pyytää myyjäliikettä poistamaan firman tarran takaluukusta.
Hienoa! Hyvä, ettet ole säikähtänyt kaikkia huohotin huokailuja. Hyvä auto se on ja loppupelissä tuo huohotin pitäisi olla aika pieni ongelma, jolle jotain kikka kolmosta pitäisi keksiä.