Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tiige kirjoitti:^Kyllähän se kylmä viima maantiellä jäädyttää sen huohottimen tehokkaammin kuin kaupungissa pörräillessä.
1.11.2019 alkaen ongelman voi onneksi ratkaista rekisteröimällä auton mopoautoksi, niin ei tule vahingossa ajeltua jäätävän kovaa. :splat:
https://www.taloussuomi.fi/tulot-ja-men ... -kevytauto
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

hagger16 kirjoitti: Mikäs tulpilla oli vaihtoväli? Tarkoitus oli tänä vuonna vaihtaa..
Olisko ollut 30tkm?

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Aquatica kirjoitti:
hagger16 kirjoitti: Mikäs tulpilla oli vaihtoväli? Tarkoitus oli tänä vuonna vaihtaa..
Olisko ollut 30tkm?
Näin on. Tarkastin manuaalista, kun kotiin pääsin. Auto oli merkkiliikkeessä huollettu 35 tkm sitten. Oliko sitten vaihdettu, vaikka olisi pitänyt..
Senza cuore saremmo solo macchine

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Täällä 2.vuotias Giulietta todennäköisesti toisen kerran huohotin tukkeentunut. Moottorin vikavalo palaa yms. Onko tuo limp mode sellainen tila että moottori käy hieman erilailla ja esim. pakoputkesta tulee epätasainen ääni? Tehoja ei ainakaan hirveästi koneessa ole.
Huohottimen puhdistin ilman kannen avausta ja vettä tuli ruokalusikallinen ja töhnää oli melko paljon.

Viime talvena kun huohotin jäätyi niin kone hakkasi kovin kuten silloin kun multiair sekoaa. Silloin auttoi akun irroitus ja huoltoon uuden huohottimen vaihto.
Nyt akun irroitus ei auttanut eli joku pysyvä vikakoodi siellä varmaan on. Täytyy maanantaina soittaa huoltoon ja kysyä mitä tehdään...

On muuten ensimmäinen Alfa joka vähän harmittaa että tuli hankittua. Ei ole 156:ssa tällaisia talviongelmia 14 v. kokemuksella.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tuossa limp moodissa auto tosiaan ryömii, vaikka kaasukin olisi pohjassa. Muistaakseni.. Huoltoonhan se pitää viedä.

Millaisessa käytössä auto sinulla on? Ihan vaan tässä koitan löytää yhdistävän tekijän, joissa huohotinongelmaa ilmaantuu. Vaikka vahva veikkaus minulla jo on. Sitten pitäisi vaan keksiä mitä sille tehdään. Sekään ei pitäisi olla liian vaikeaa.

Itse olen pitänyt Giuliettaa huomattavasti parempana autona 156:een verrattuna, mutta toki näissäkin pitää ottaa huomioon eri variaatiot. Iso V6 lämpenee eri tahtia pienempiin säästö-moottoreihin verrattuna.
Hukkalämpö on joskus hyväksi.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Diesel Giuliettaa en voi kuin kehua talvi autona. Huohotin ongelmaa ei tietääkseni ole ja kone menee tulille kunhan akku on kunnossa.

Hieman toiseen aiheeseen. Mitkä osat ovat auton pohjassa matalampina kun lumi-kura-jäätynyt loska ympäristössä tuntuu että pohja ottaa helposti kiinni. Tietyissä paikoissa kaistan keskellä oleva korkeampi lumi aiheuttaa huolia.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Xenonien automaattisäädön tanko ei pysy edessä paikallaan.
Mistä uutta osaa järkevään hintaan? Saako pelkkää muovitankoa vai pitääkö uusia enemmän? Kaks kertaa irronnut ja alkaa ärsyttää... :p

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Tuli ostettua eilen 06/2016 rekisteröity 170 hv:n bensa-G n. tunnin sisään tarjouspyyntöön vastauksen saatuani.

Toistaiseksi kaikki on vielä hyvin. Paitsi! Unohdin pyytää myyjäliikettä poistamaan firman tarran takaluukusta.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

jmi: Puhdistus vaatii sen kannen avaamisen, jotta pääsee kunnolla huuhtelemaan sisukset ja ennen kaikkea kuivaamaan paikat pesun jälkeen. Mutta jos siinä nyt se vikavalo palaa, niin sen joutuu testerin kautta käyttämään että selviää miksi se palaa. Tosin, jos vika meni jo ohi, vikavalo katoaa suunnilleen viidennen onnistuneen käynnistyksen jälkeen.

hagger16: Jos on 35k ajettu, niin tulpat on yliajalla. Eihän ne välttämättä rikki ole, mutta saattaa se viimeisin terä puuttua mikä olisi tarvittu kylmäkäynnistykseen. Tällä kirkonkylällä jäätyi MiTo QV samaan tapaan kuluvalla viikolla, eli pyöritti starttia muttei käynnistynyt. Tässä MiTo:ssa oli tosin lisämausteena öljytikku ulkona ihan reilusti, joten huohottimenkin se oli jäätänyt. Edit: Näihinhän oli joku ECU-päivitys olemassa liittyen (kylmä?)käynnistys ongelmiin. Liekköhän sitä sulle tehty? On siitä toki aikaa, eli tähänkin autoon se tehtiin joskus 2013 ja sen jälkeen mitä tuossa 2016 käytin tarkistuksessa, niin ei ollu uudempia softia saatavilla.

Aquatica: Tarkoitatko nyt, että se muovitanko tippuu irti anturin akselista vai onko sulla vaan se metallinen linkkitanko josta on pallonivel irti? Tarkoitan kuvassa näkyvää 60669421 -osaa. Ainakin tuossa omassa kamppeessa tuo linkkitanko kului loppuun ja se pallonivel alkoi tipahtelemaan pois kupistaan.

https://www.alfaworkshop.co.uk/images/6 ... -1-800.jpg

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

jmi kirjoitti:Täällä 2.vuotias Giulietta todennäköisesti toisen kerran huohotin tukkeentunut. Moottorin vikavalo palaa yms. Onko tuo limp mode sellainen tila että moottori käy hieman erilailla ja esim. pakoputkesta tulee epätasainen ääni? Tehoja ei ainakaan hirveästi koneessa ole.
Huohottimen puhdistin ilman kannen avausta ja vettä tuli ruokalusikallinen ja töhnää oli melko paljon.

Viime talvena kun huohotin jäätyi niin kone hakkasi kovin kuten silloin kun multiair sekoaa. Silloin auttoi akun irroitus ja huoltoon uuden huohottimen vaihto.
Nyt akun irroitus ei auttanut eli joku pysyvä vikakoodi siellä varmaan on. Täytyy maanantaina soittaa huoltoon ja kysyä mitä tehdään...

On muuten ensimmäinen Alfa joka vähän harmittaa että tuli hankittua. Ei ole 156:ssa tällaisia talviongelmia 14 v. kokemuksella.
Hommaat toisen huohottimen minkä vaihtaa paikalleen. Huohotin kannattaa pestä kunnolla. Mulla pelkästään kannen alta putsattu huohotin jääti heti puhdistuksen jälkeen, koska sisältä se voi olla aivan täynnä moskaa. Vaihtotyöhön menee max vartti. Kolme pulttia ja kaksi klemmaria.

Vikakoodit voi nollata vaikka torquella.

Yhdellä puhdistuksella menee taas vuoden.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

matti_vuorio kirjoitti:Jos on 35k ajettu, niin tulpat on yliajalla.
Tulpat voivat kypsyä myös ennen aikojaan. FTCF (RIP) puolella oli taannoin ainakin yksi tapaus, missä T-Jet hyytyi pihaan tyyliin 10 tkm ajetuilla tulpilla. Ao. autolla oli ylipäätään ajettu tosi lyhyitä ajomatkoja ja ennen tulppien antautumista tehty pari vain muutaman metrin siirtoa. Elikkä pitäisi aina antaa koneen käydä sen verran, että tulpat kerkivät vähän lämmetä. Muutoin mokomat "kastuvat", tosin tämä tosiasiassa tarkoittaa, että tulpan pinnalle muodostuu sähköä johtava hiilisilta, mikä heikentää kipinää. Lisätään soppaan turbokoneen syttymishaluttomampi seos, niin tuplat ovat kovemmalla (lyhyempi elinikä) ja em. "kastuminen" melkolailla fataali. Olikosenyt niin, että kastuneet tulpat sai ehjättyä vain lasikuulapuhalluksella...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

matti_vuorio kirjoitti:
Aquatica: Tarkoitatko nyt, että se muovitanko tippuu irti anturin akselista vai onko sulla vaan se metallinen linkkitanko josta on pallonivel irti? Tarkoitan kuvassa näkyvää 60669421 -osaa. Ainakin tuossa omassa kamppeessa tuo linkkitanko kului loppuun ja se pallonivel alkoi tipahtelemaan pois kupistaan.

https://www.alfaworkshop.co.uk/images/6 ... -1-800.jpg
Juuri tuolla se vika on.
Linkkitanko väljistynyt ylhäältä niin paljon, ettei pallovinel pidä sitä enää paikallaan. Pallo on ihan ruosteessa myös, eli kaiketi uusi tanko ja pallot?

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

insinörtti kirjoitti:
matti_vuorio kirjoitti:Jos on 35k ajettu, niin tulpat on yliajalla.
Tulpat voivat kypsyä myös ennen aikojaan. FTCF (RIP) puolella oli taannoin ainakin yksi tapaus, missä T-Jet hyytyi pihaan tyyliin 10 tkm ajetuilla tulpilla. Ao. autolla oli ylipäätään ajettu tosi lyhyitä ajomatkoja ja ennen tulppien antautumista tehty pari vain muutaman metrin siirtoa. Elikkä pitäisi aina antaa koneen käydä sen verran, että tulpat kerkivät vähän lämmetä. Muutoin mokomat "kastuvat", tosin tämä tosiasiassa tarkoittaa, että tulpan pinnalle muodostuu sähköä johtava hiilisilta, mikä heikentää kipinää. Lisätään soppaan turbokoneen syttymishaluttomampi seos, niin tuplat ovat kovemmalla (lyhyempi elinikä) ja em. "kastuminen" melkolailla fataali. Olikosenyt niin, että kastuneet tulpat sai ehjättyä vain lasikuulapuhalluksella...
Bingo! Autolla ajetaan lähinnä kaupunkiajoa. Juuri ennen kuolemaa siirsin auton vain tallista katokseen, missä se odotteli pari päivää -30 asteessa. Siihen päälle huono lämmitys ja käyntiin. :roll:
Nuo tulpat oli tosiaan entiset, kun olivat yrittäneet puhdistaakin vanhoja. Lähti käyntiin, mutta ei toiminut kunnolla. Uusilla tulpilla ei mitään ongelmaa.
matti_vuorio kirjoitti:hagger16: Jos on 35k ajettu, niin tulpat on yliajalla. Eihän ne välttämättä rikki ole, mutta saattaa se viimeisin terä puuttua mikä olisi tarvittu kylmäkäynnistykseen. Tällä kirkonkylällä jäätyi MiTo QV samaan tapaan kuluvalla viikolla, eli pyöritti starttia muttei käynnistynyt. Tässä MiTo:ssa oli tosin lisämausteena öljytikku ulkona ihan reilusti, joten huohottimenkin se oli jäätänyt. Edit: Näihinhän oli joku ECU-päivitys olemassa liittyen (kylmä?)käynnistys ongelmiin. Liekköhän sitä sulle tehty? On siitä toki aikaa, eli tähänkin autoon se tehtiin joskus 2013 ja sen jälkeen mitä tuossa 2016 käytin tarkistuksessa, niin ei ollu uudempia softia saatavilla.
Juu, niinhän ne taisi olla yliajalla. Vaihdan öljyt 10 tkm välein, niin pitää lyhentää tulppienkin vaihtoväliä. Tarkoitus oli kesällä vaihtaa.. Päivityksistä en tiedä, mutta auto on toiminut hyvin tähän asti näilläkin keleillä. Näinkin pienellä paikkakunnalla totesivat huollossa, että näillä on taipumus kastella tulpat, jos syystä tai toisesta käynnistys epäonnistuu. Suosittelivat tarkkailemaan akkuakin. Se on vanha, mutta ylläpitolaturin ansiosta en ole havainnut hyytymisiä.
sanctus kirjoitti:Tuli ostettua eilen 06/2016 rekisteröity 170 hv:n bensa-G n. tunnin sisään tarjouspyyntöön vastauksen saatuani.

Toistaiseksi kaikki on vielä hyvin. Paitsi! Unohdin pyytää myyjäliikettä poistamaan firman tarran takaluukusta.
Hienoa! Hyvä, ettet ole säikähtänyt kaikkia huohotin huokailuja. Hyvä auto se on ja loppupelissä tuo huohotin pitäisi olla aika pieni ongelma, jolle jotain kikka kolmosta pitäisi keksiä.
Senza cuore saremmo solo macchine

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Auto on vielä takuunalainen, joten huohottimen kantta en viitsi enää avata. Viime vuonna vaihdettiin uusi ja sain moitteita kun olin mennyt kannen avaamaan.

Vaimo ajelee pääosin kaupungissa eli mistään viimasta syntyvästä viasta ei voi olla kiinni. Auto lämpimässä tallissa ja konetta ajettu vähän väliä lämpimäksi. Ja ihan vettä sieltä tuli eli ei mitenkään jäässä ollut. Muutenkin huohotinpurkki on melko lämmin niin jäätyminen tuntuu mahdottomalta, tässä uusimmassa kun on niitä eristeitä eri tavalla kuin vanhoissa.

Öljyä kadonnut vuoden aikana mittatikun puoleen väliin, onkohan kaikki hävinnyt huohotuksen kautta, missään ei ainakaan vuotoja ole. Voisiko vikana olla Selenia-öljy 0W-30, näissä uusissa kun on ohuempi öljy kuin vanhemmissa?

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Ok, minulla ei muuten syö öljyä yhtään vuoden ja noin 10 tkm matkalla.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

En tiedä onko apuja, mutta tuskin haittaakaan. Viime talvena kun huohotin jäätyi sen ainoan kerran niin että ruikki öljyä tikun putkesta, tein kuvan mukaisen poppakonstin.
Taivutin suojamuovin alla olevan alumiini eristeen noin ettei viima pääse puhaltamaan muovin alle ja suoraan huohottimeen ja siitä lähtevään alumiiniputkeen.
Nyt lisäksi pakosarjan lämpö ohjautuu kyseiseen paikkaan.
Tuossahan on alunperin sellainen oravan mentävä väli ja suora yhteys huohotin pömpelille.

Tosiaan en tiedä onko tämä mikään autuaaksi tekevä konsti, koska meidän autossa huohotin ei ole ollut iso ongelma.

Auto ulkosäilytyksessä. Kotona esilämmityksessä, emännän työpaikalla ei.
Työmatka 30km. Pääasiassa Vt 9 pitkin, eli talvella 80 km/h.
Autolla ajettu nyt reilut 140tkm. Huohotin avattu ja putsattu eka kerran viime talvena.
Liitteet
WP_20190202_12_47_58_Pro.jpg
(175.47 KiB) Tiedosto ladattu 4566 kertaa

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Jotain tuommoista mietin itsekin. Senhän voisi tehdä aivan tiiviiksi ja vaikka poistaa kesäksi.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

^Tuo alkuperäinen ohut folio on helppo vääntää vaikka takaisin. Jätin varoiksi pienen raon ettei ainakaan ota missään tilanteessa kiinni ja ala rämistä tai johtaa lämpöä liikaa tuohon muoviin.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Noni, joku testaa, kenellä jäätyminen ongelmana.
Senza cuore saremmo solo macchine

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ei kyllä käsitä miksi toisilla jäätyy ja toisilla ei....

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Aquatica kirjoitti:
matti_vuorio kirjoitti:
Aquatica: Tarkoitatko nyt, että se muovitanko tippuu irti anturin akselista vai onko sulla vaan se metallinen linkkitanko josta on pallonivel irti? Tarkoitan kuvassa näkyvää 60669421 -osaa. Ainakin tuossa omassa kamppeessa tuo linkkitanko kului loppuun ja se pallonivel alkoi tipahtelemaan pois kupistaan.

https://www.alfaworkshop.co.uk/images/6 ... -1-800.jpg
Juuri tuolla se vika on.
Linkkitanko väljistynyt ylhäältä niin paljon, ettei pallovinel pidä sitä enää paikallaan. Pallo on ihan ruosteessa myös, eli kaiketi uusi tanko ja pallot?
Tuo osanumero sisältää kaiken tarvittavan poislukien mutterit, jos ne haluaa vaihtaa uuteen.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja palkus »

hagger16 kirjoitti:Juuri ennen kuolemaa siirsin auton vain tallista katokseen, missä se odotteli pari päivää -30 asteessa.
Tämä on todennäköisesti se juttu. Toki yli-ikäset tulpat ovat myös paha. Jos tuo siirto on ollut pikanen ja kylmällä moottorilla, niin siinä se sitten. Itsekin ja moni muu vastaavaan sortunut ja sitten sai sahata tai uudet tulpat yms.
"puhun niin totta kuin osaan"

Underk
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Huhti 2018, 07:01
Car(s): G MA 1,4
Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Underk »

Joo...mutta kun itse auto lämpenee suht nopeasti vaikka pikku kone se 1,4 onkin.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Underk kirjoitti:Joo...mutta kun itse auto lämpenee suht nopeasti vaikka pikku kone se 1,4 onkin.
Niin lämpenee ja alkaa pukata lämmintä heti. Olisiko sähköpatteri lisänä?
Senza cuore saremmo solo macchine

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ mitään virallista tai edes puolivirallista tietoa bensakoneiden sähkölämmittimistä ei ole (dieseleissä moinen sen sijaan on), mutta oman (ex) Giuliettani kojelaudassa naksahti rele aina hetkeä käynnistyksen jälkeen ja uudelleen täsmälleen sillä hetkellä, kun lämpömittari nousi minimin ja normaalin käyntilämmön puoliväliin. Mikä muu tuo voisi olla kuin vastuksen päälle- ja poiskytkentä? Tietty mahdollista sekin, että ohjauspiiri on ja elää omaa elämäänsä, vaikkei sitä lämmitysvastusta olekaan. Tähän vaihtoehtoon viittaa sekin, että dieseleissä on muistaakseni jämerämpi laturi.

BTW, sainkin juuri opiskella MiTo -ketjusta, että lämpömittari on ohjelmoitu jöpöttämään vaakasuorassa, vaikka nesteen todellinen lämpötila on vähän reilut 70 astetta. Sinällää tämä ei yllätä, moisesta nykyautojen vitsauksesta on puhuttu pitkään. Jos reilummalla pakkasella on siinä ja siinä, pysyykö mittari edes noissa huijauslukemissaan, niin käsissämme taitaakin olla ongelma nimeltä jatkuvasti alilämpöisenä käyvä kattila. Katselin sekä Giuliettan että 500X kulutusdataa (oma kirjanpitoni) uudella silmällä ja kylläpä vaan ajotietokoneen virhe on suurempi kylmällä kelillä. Eli mennään pahimmillaan kylmän koneen rikastetulla seoksella pitkiä matkoja?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä myös rele naksahtaa lämmön mukaan. Jos laittaa LO:lle ei naksahda, heti kun haluaa ulkoilmaa enemmän niin kylläkin.

Eli vahva epäilys, että jotain vastusta tuossakin on? Eperistä ehkä vois löytyä...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuo insinörtin mainitsema lämpömittarin "optimointi" on p*rseestä ja yleistä. Penari on sentään piilottanut koko mittarin valikoiden taakse ja sitten sitä ajellaan ihan tyytyväisenä alilämpöisellä ja huohottimet tukossa :-D wanha 156 on asiallinen, koska lämpömittari ei ainakaan optimistinen ole.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^^, ^^^,^^^^ Jep, kyllä ainakin QV:ssä vastukset lämmityskanavassa on auttamassa ennen koneen lämpiämistä. Noiden päälle meno on myös riippuvainen jännitteestä, en nyt muista tarkasti mutta vaati jotain 12.6-12.8V hujakoille jännitettä ennen kuin menevät päälle. Eli jos akku on huonossa hapessa kylmästartin jälkeen niin eivät mene heti päälle.

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Pele kirjoitti:En tiedä onko apuja, mutta tuskin haittaakaan. Viime talvena kun huohotin jäätyi sen ainoan kerran niin että ruikki öljyä tikun putkesta, tein kuvan mukaisen poppakonstin.
Taivutin suojamuovin alla olevan alumiini eristeen noin ettei viima pääse puhaltamaan muovin alle ja suoraan huohottimeen ja siitä lähtevään alumiiniputkeen.
Nyt lisäksi pakosarjan lämpö ohjautuu kyseiseen paikkaan.
Tuossahan on alunperin sellainen oravan mentävä väli ja suora yhteys huohotin pömpelille.

Tosiaan en tiedä onko tämä mikään autuaaksi tekevä konsti, koska meidän autossa huohotin ei ole ollut iso ongelma.

Auto ulkosäilytyksessä. Kotona esilämmityksessä, emännän työpaikalla ei.
Työmatka 30km. Pääasiassa Vt 9 pitkin, eli talvella 80 km/h.
Autolla ajettu nyt reilut 140tkm. Huohotin avattu ja putsattu eka kerran viime talvena.
Juuh, kyllä siitä välistä orava menee ainakin T Jetissä. Tällainen löytyi Fiatista.
Kuva

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

jmi kirjoitti:Ei kyllä käsitä miksi toisilla jäätyy ja toisilla ei....
80 tasainen ajo myrkkyä huohottimelle. Ilmeisesti vähänkään aggressiivisempi moottorijarruttelu vetää purkista moskaa ulos vähän enemmän. Eli muutenkin "mummo" ajotyyli tehnee hallaa.

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

[quote="hagger16"]
[quote="sanctus"]Tuli ostettua eilen 06/2016 rekisteröity 170 hv:n bensa-G n. tunnin sisään tarjouspyyntöön vastauksen saatuani.

Toistaiseksi kaikki on vielä hyvin. Paitsi! Unohdin pyytää myyjäliikettä poistamaan firman tarran takaluukusta.[/quote]

Hienoa! Hyvä, ettet ole säikähtänyt kaikkia huohotin huokailuja. Hyvä auto se on ja loppupelissä tuo huohotin pitäisi olla aika pieni ongelma, jolle jotain kikka kolmosta pitäisi keksiä.[/quote]

Kiitos, kiitos! Hirveästi en oo tätä ketjua lukenut, mutta kyllähän toi huohotinhomma on tiedossa. Ei kyllä pelottanut tai ollut hankinnan este, koska ostin ton lähinnä tunteella.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

JaRoDD kirjoitti:
jmi kirjoitti:Ei kyllä käsitä miksi toisilla jäätyy ja toisilla ei....
80 tasainen ajo myrkkyä huohottimelle. Ilmeisesti vähänkään aggressiivisempi moottorijarruttelu vetää purkista moskaa ulos vähän enemmän. Eli muutenkin "mummo" ajotyyli tehnee hallaa.
No täällä nimenomaan tuo emännän työmatka tasaista 80km/h ajoa näin talvirajoitusten aikaan n.90% koko 30km matkasta, joten ei ihan yksiselitteistä. :roll:

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

JaRoDD kirjoitti:muutenkin "mummo" ajotyyli tehnee hallaa.
Loistavaa! En aja agressiivisesti, käyttäjähuollan autoani. :mrgreen:

"Ei konstaapeli - en kaahannut, puhdistin huohotintani"

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Auto tulee ajaa välillä niin että karstat lähtee. Ei se ole oikein tehty siihen että puolen vuoden ajan käynnistetään pakkasella ja sammutetaan pakkasella ennen kuin edes kosteus on poistunut öljystä.
Kuva

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^En ymmärrä - miten niin "välillä"? :mrgreen:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Sun tapauksessa 'väli' tarkoittaa sitä aikaa kun auto ei ole parkissa. :lol:
Kuva

Dam
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Giulietta 2015

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Dam »

JaRoDD kirjoitti: 80 tasainen ajo myrkkyä huohottimelle. Ilmeisesti vähänkään aggressiivisempi moottorijarruttelu vetää purkista moskaa ulos vähän enemmän. Eli muutenkin "mummo" ajotyyli tehnee hallaa.
Mulla meni huohotin sen verran jäähän että venttiilikopan tiiviste meni vaihtoon. Ja sitä ennen olin ajanut noin 3 tuntia, kierrokset vajaa 2000 melkein koko ajamisen ajan. Toisina kertoina ei sentään mitään mennyt rikki mutta jos olen ajanut pari tuntia taas tasaista suunnilleen 80 km/h nopeuksia ja vaikka ottanut vakkarin pois päältä kun meinannut kääntyä, vikavalo syttyy miltei heti. Sellaisella viiveellä toki että itse tietää sen kohta syttyvän kun ei vaikuta enää normaalilta. Toinen ääripää taas kun edellisenä iltana ajanut 5-6 tuntia, vaihtelevilla kierrosluvuilla niin vikavalo tulee sitten seuraavana aamuna ja herkemmin kun kierrokset käväisee yli 2000 rpm. Ehkä se huohotin sitten vain jäätyy johonkin asentoon ja kun menee ahdon puolelle, auto hermostuu siitä? 15 tkm välein Selenian vaihto, ei ole tarvinnut lisätä ja tikku ei nouse sieltä itsestään ylös. Ehkä sitä huohotinta pitää sitten herkistellä ajossa enempi ja ajella välillä pienemmillä vaihteilla tms :roll: B-tripissä keskinopeus on muistaakseni jotain 73 km/h joten ei mitään nurkkapyörittelyä..

Alfalta saatu vastaus kysymykseen voiko sille tehdä jonkun hauhduttimen ja ei kuulemma mielellään mitään omia juttuja sinne. Voivat olla potentiaalisia riskitekijöitä. Eivätkä ole saaneet virallista ohjeistusta ja ratkaisumallia jäätymisen ehkäisemiseen. Onko dieseleissä ja QV mallissa sitten oikeasti joku sähköinen lämmitin huohottimelle?

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^sopisi hyvin kuvaan läppien jumitus. Ahdot päälle/pois ja sitten auto hetken ihmettelee ristiriitaisia anturitietoja, kun paineet karkailee omia teitään, ennen kuin vetää paniikkikahvasta (limp mode päälle). Omat jäätyilyt oli just tuollaisia "dagen efter" ja liikennevaloihin tms. hidastettaessa.

Jotain "arktisen alueen" eristepaketteja kait huolto muutamaan autoon viime talvena asensi huohottimen päälle ja uusimmissa nämä lie vakiona, mutta silti taisivat jäähän napsua. Mikään keino ei taida olla ihan satavarma, mutta viimasuojien asentamisesta kannattaa omien kokemusteni perusteella aloittaa, jos moisia ei jo ennestään ole. Viagra oli viime talvena ihan toivoton, mutta tänä talvena, suojien kera, ei vielä edes mitään hassuja jouluvaloilmiöitä. Kop kop.

Lämmittimet, joita äsken puitiin, ovat lämmityslaitteen ilmakanavissa olevia sähkövastuksia. Apuja huurteenpoistoon ennen kuin kone/nesteet lämpenee.

monta kertaa ^
JaRoDDilla maahantuojan asentama luomumallin eriste? 8)
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Sen tarkemmin tuntematta G:n huohotinta niin muutamiin PSA:n malleihin on asennettu
linkin kaltaista settiä; mm. oma alfahuolto Asema67 Ilmajoella on asentanut näitä vanhempiin bensa-sitikoihin.
Istuuko suoraan huohotinlinjaan, ja mistä sähköt ?

https://nasinmatkailuautot.fi/kauppa/1192.R1
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Omassa ei kuulemma huohotin kuitenkaan ollut tukossa vaan o-rengas oli revennyt ja ottanut sieltä korvausilmaa, joka muka sekoitti auton. Tiiviste ei vaan minusta mitenkään voi revetä paikallaan ollessa eli onkohan huolto viimeksi vuosi sitten vaihtaessa huohotinta rikkoneet tiivisteen. Tosin luulisi että silloin temppuilu olisi alkanut paljon aiemmin. En ihan allekirjoita tuota arvailua...

Alf Romeo
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 20:23

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Alf Romeo »

Mönjä huohottimessa on seurausta öljyyn kertyneestä vedestä ja sen esiintyminen on normaalia kylminä vuodenaikoina. Ehjään moottoriin vettä päätyy kondenssina ja palamistuotteena. Valkoisesta väristä tunnistaa öljyn ja veden emulsion ja siltähän tuo näyttää. Saman asian voi nähdä konkreettisesti moottoriöljyssä, jos omistaa vehkeitä joissa määrä tarkastetaan tarkastusikkunan läpi. Nyt se näkyy lopputuotteena huohottimessa kuten tavallaan kuuluukin, kun moottori hengittää kuumista öljyistä tavaran liikkeelle.

Perimmäinen kysymys minusta kuuluukin, kertyykö vettä jostain syystä poikkeuksellisen paljon, vai onko syy huohottimen suunnittelun. Onko varaosanumerollinen fakta, että Mitossa on tismalleen sama huohotin? Tämähän on puhdasta arvailua, mutta vähiten ongelmia näyttää olevan lyhyttä kaupunkiajoa ajavilla. Ehkä öljyt eivät kuumene riittävästi tällaisessa ajossa veden poistumiseksi, myöskään ajallisesti. Mikä olisi kohtuullisen huolestuttavaa voitelun kannalta. Tai sitten vettä ei kerry yhtä paljon, koska lämpötilahan jää alhaisemmaksi. Tai tai jos jos.. skenaarioita riittää.

Olisi mielenkiintoista nähdä sekä lyhyttä kaupunkiajoa että pitkää matkaa ajavan kylmästä moottorista lasketut öljyt.

Dam
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Giulietta 2015

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Dam »

insinörtti kirjoitti:
Jotain "arktisen alueen" eristepaketteja kait huolto muutamaan autoon viime talvena asensi huohottimen päälle ja uusimmissa nämä lie vakiona, mutta silti taisivat jäähän napsua. Mikään keino ei taida olla ihan satavarma, mutta viimasuojien asentamisesta kannattaa omien kokemusteni perusteella aloittaa, jos moisia ei jo ennestään ole. Viagra oli viime talvena ihan toivoton, mutta tänä talvena, suojien kera, ei vielä edes mitään hassuja jouluvaloilmiöitä. Kop kop.

Lämmittimet, joita äsken puitiin, ovat lämmityslaitteen ilmakanavissa olevia sähkövastuksia. Apuja huurteenpoistoon ennen kuin kone/nesteet lämpenee.
Mulle laitettiin myös se "arktinen siperiapaketti", sukka putkeen joka lähtee turbolta huohottimelle ja joku huopatossu huohottimen päälle. Ajatus lämmitti enemmän kuin noista on oikeasti apua. Viimasuojat on keskellä mutta ei muuta hyötyä kuin että auto lämpenee nopeammin. Nuo lämmityskanavavan lämppärit taas, ei itselläni ole moiselle oikein tarvetta. Auto käyntiin ilman mitään lämmityksiä ja puhallin max 2 asennolla siihen asti kunnes mittari näyttää jotain 70-80C° lukemaa, turha sitä kylmää ilmaa on puskea ellei lasi ole sitten ihan niin huurussa että alkaa huomaamaan reunoista.
Jiitee kirjoitti:Sen tarkemmin tuntematta G:n huohotinta niin muutamiin PSA:n malleihin on asennettu
linkin kaltaista settiä; mm. oma alfahuolto Asema67 Ilmajoella on asentanut näitä vanhempiin bensa-sitikoihin.
Istuuko suoraan huohotinlinjaan, ja mistä sähköt ?

https://nasinmatkailuautot.fi/kauppa/1192.R1
Hieman vastaavaa täällä on mietitty vedellä lämpiäväksi, alumiinista kotelo mihin tulee turbon vesikierrosta pieni mutka. Itse huohotin on monen muotoinen epämääräinen möykky minkä varmasti saisi jollain sopivalla tehovastuksellakin sen verran lämpimäksi että olisi plussan puolella. Ei ilmeisesti niinkään putkissa se ongelma vaan siinä että se huohottimen venttiili jäätyy ja jässähtää paikoilleen.
Alf Romeo kirjoitti:Mönjä huohottimessa on seurausta öljyyn kertyneestä vedestä ja sen esiintyminen on normaalia kylminä vuodenaikoina. Ehjään moottoriin vettä päätyy kondenssina ja palamistuotteena. Valkoisesta väristä tunnistaa öljyn ja veden emulsion ja siltähän tuo näyttää. Saman asian voi nähdä konkreettisesti moottoriöljyssä, jos omistaa vehkeitä joissa määrä tarkastetaan tarkastusikkunan läpi. Nyt se näkyy lopputuotteena huohottimessa kuten tavallaan kuuluukin, kun moottori hengittää kuumista öljyistä tavaran liikkeelle.

Perimmäinen kysymys minusta kuuluukin, kertyykö vettä jostain syystä poikkeuksellisen paljon, vai onko syy huohottimen suunnittelun. Onko varaosanumerollinen fakta, että Mitossa on tismalleen sama huohotin? Tämähän on puhdasta arvailua, mutta vähiten ongelmia näyttää olevan lyhyttä kaupunkiajoa ajavilla. Ehkä öljyt eivät kuumene riittävästi tällaisessa ajossa veden poistumiseksi, myöskään ajallisesti. Mikä olisi kohtuullisen huolestuttavaa voitelun kannalta. Tai sitten vettä ei kerry yhtä paljon, koska lämpötilahan jää alhaisemmaksi. Tai tai jos jos.. skenaarioita riittää.

Olisi mielenkiintoista nähdä sekä lyhyttä kaupunkiajoa että pitkää matkaa ajavan kylmästä moottorista lasketut öljyt.
Huollossa oli puhetta ja Selenia kuulemma nyt vaan kehittää sitä majoneesia reilusti. Ei tuossa huohottimessa välttämättä ole vikaa kuin se että jäätyy. Siihen riittää jos asteen ero. Joskus tiirailin maskin läpi sitä huohotinta ja oikeasta kulmasta se näkyy ihan suoraan kun ottaa sen moottorin suojuksen vaan ensin pois. Ja huomasin että jos pakosarjaan saisi kiinni jonkun metallilevyn, siinä olisi jo mahdollisesti riittävästi viimasuojaa. Ei ainakaan olisi enää suoraa yhteyttä huohottimeen asti ja jos on metallilevy, siitä luopuisi myös vähän lämpöä. Siitä se huohottimen lämmitys vähän tulikin mieleen että jos sillä saisi haihdutettua sinne kertynyttä vettä edes vähän pois ettei se jäädytä enää venttiiliä jumiin. Muutaman tonnin jälkeen taitaakin olla taas huolto, pitääkin muistaa ottaa / pyytää ottamaan kuva öljyistä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Huohotin näkyy ihan suoraan suojamuovin kanssakin.
Maskisuoja antanee jotain suojaa, mutta ei tietenkään suoraan. Lisäksi Scudetto jää huonosti peittoon senkin kanssa.

Selenia tosiaan limaa paljon. Total Quartz Ineo MC3 5W-40 ei limaa. Ja näyttäisi siltä, että Valvoline SynPower MST C3 5W-40 ei myöskään limaa.

Dam
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Giulietta 2015

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Dam »

Joo, kyllähän se sieltä vähän pilkistää suojamuovinkin kanssa mutta ilman sitä ei voi olla näkemättä. Maskisuoja on itse tehty tulostimella, huomaamaton mutta kuitenkin tiivis ja tehokas. Mutta vain scudetto, alhaalla on enempi välijäähdytintä minkä taas onkin parempi olla ilman peittoa. Ei se ilma kierrä sieltä alakautta kuitenkaan ylöspäin niin tehokkaasti. Ellei sitten ole suunniteltu ilmavirtausta kiertämään just huohottimen kautta kuumien maiden olosuhteiden takia ja saisi 2€ korjauksella, kirjaimellisesti kolikolla peitettyä jotain rakoa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kuukausi sitten vaihdatin öljyt ja tänään ekan kerran avasin konepellin lisätäkseni pesunestettä sekä tarkastaakseni öljynmäärän. Tuli sekä hyvä että huono yllätys vastaan:
- Positiivista oli, että huollossa oli pesty konetila
- Negatiivista oli se, että öljytikun / korkin ympärille oli roiskunut öljyä

Kuva

Kuva

Kuva

Mitäs tässä on tapahtunut? Onko huohotin jäätynyt ja paine tullut tuosta ulos? Öljytikku vaikutti olevan paikoillaan. Öljyä ei paljoa ollut tullut, sillä tikun lukema oli ylärajalla. Öljykorkin toisesta reunasta puuttui pieni pala ja kun yritin avata korkkia, niin siitä lähti vain osa irti. Joko en osaa, tai sitten korkki on jämähtänyt kiinni. Auto oli ollut 8 h +15-asteisessa hallissa, joten jäässä ei pitäisi olla. Mitään havaintoa ei ole siitä, että koska tuo on päässyt käymään kun päivittäisessä ajossa ollut viimeisen kuukauden eikä mitään ongelmia ole havainnut.

Mites tästä eteenpäin? Pyyhinkö öljyt, jatkan ajoja kohti kesää ja vaihdatan öljykorkin joskus uuteen? Vai onko tuossa voinut jotain hajota tai vaatiiko jotain toimenpiteitä?

atte iluig
Viestit: 18
Liittynyt: 08 Heinä 2016, 13:50
Car(s): Giulietta MA -13, Giulietta QV -15

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja atte iluig »

Missä lienee ongelma, kun kesken matka-ajon putosi vakionopeudensäädin pois ja myös merkkivalo sammui. Samalla tuli ilmoitus että start stop käytössä eikä sitä enää saanut katkaisijasta pois. Ei tosin toiminut se start stoppikaan, joka on minulla aina normaalisti pois päältä. Oiskohan kosteusongelmaa? Muuten epäilisin akkua mutta se on uusittu joulun alla.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^eihän tuossa oikein logiikkaa ole. S&S pitäisi tippua ekana pois päältä, jos ei kaikki, akun lataustilaa myöten, ole tikissä.

Studioraati veikkaa tietotekniikan sekoilua johtuen löysällä olevasta kaapelikengästä tms. maadoitusviasta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^^ Yksi mahdollinen vikalähde voi olla kytkinpolkimessa kiinni oleva anturi. Se antaa tietoa niin Start&Stop -systeemille kuin vakionopeussäätimellekin. Kannattaa tsekata, jos ei muutoin järjestelmä tokene. Esimerkiksi MiTo:ssa, jossa on samat järjestelmät, se kytkin näyttää tuollaiselta. Aika helppo vaihtaa, jos sellaiseen hommaan tarvetta on.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tänään töissä kuuntelin, kun wolkkari-miehet keskustelivat ja mainitsivat Borassa olevan huohottimen lämmitysvastuksen.

Pieni googletus ja netistäkin löytyi asiasta tietoa. Eli wolkkareihin ovat näitä asentaneet ja citikoihin ilmeisesti myös maahantuojan kutsusta.
Pitäisikö jonkun käydä kyselemässä wolkkari tai citroen huollosta asiasta? Jospa vastus menisi helposti Alfankin huohottimen yhteyteen.

Jotenkin tuntuu turhalle saman asian kanssa taistella talvesta toiseen.. Tai omalla kohdalla lähinnä lukea asiasta. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Hieman mutu, mutta nämä kaapelit ja/tai huohottimen lämmöneristys eivät ole mikään uusi keksintö. Lienee vaparien juttu ja tällä korjataan kokonaan tukkoon jäätyvä huohotinletku. (tai, vaihtoehtoisesti, poltetaan auto?)

MA:ssa ei taida mennä röörit kokonaan tukkoon, vaan ongelma majailee monimutkaisessa huohotinpömpelissä, mikä ohjaa huohotuskaasut joko imusarjaan tai turbon imupuolelle riippuen siitä, onko ahtopaineita vai ei. Pienikin takaiskuventtiilien jumitus voi aiheuttaa hassuja ilmiöitä.

Samaa vikaa on ilmeisesti ollut Datsuninkin bensaturboissa eikä niihinkään näytä satavarmaa ratkaisua löytyneen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin