Ruosteenesto projekti 156 -98
Valvoja: Moderators
Ruosteenesto projekti 156 -98
jep päätin sittenkin tehdä ruosteeneston itse, ostin tarvittavat tavarat (massaukseen tarkoitettu ruisku kompuraan littettävä säiliöllä varustettu misä on noita letkuja että saa koteloon suihkutettua, paineilmalla toimivan liotin aineen suihkuttajan, liuotinta 5l , kotelo massaa 5l, alustamassaa7l, ja jotain pinta massaa 1l )
tänään olen jo saanut purettua auton sisustaa ja takakontin sellaiseen tilaan että voisi massata jo.
nyt meni sit pikkasen sormi suuhun että mihin olenkaan ryhtymässä
koska itsellä ei ole tietoa että mistä kohtaa kannattaa pruikkia tuota ainetta koteloihin oviin ja helmoihin, myöskin olisi kiva tietää miten moottoritilan ja takakontin massaus on toteutettu muissa vastaavissa autoissa.
samalla päätin laitattaa koko auton täyteen bitumimattoa auton pohjaan ja oviin ja kaikkeen mahdolliseen, että saan autosta todella hiljaisen.
oliskos jollain hyviä neuvoja, kuvia taikka jaksaisi katsoa että misä kohtiin ovissa on nuo "tulpat" mistä on laitettu ainetta sisälle.
vähän epäselvää tekstiä varmaankin, kiitos neuvoista jo etukäteen
tänään olen jo saanut purettua auton sisustaa ja takakontin sellaiseen tilaan että voisi massata jo.
nyt meni sit pikkasen sormi suuhun että mihin olenkaan ryhtymässä
koska itsellä ei ole tietoa että mistä kohtaa kannattaa pruikkia tuota ainetta koteloihin oviin ja helmoihin, myöskin olisi kiva tietää miten moottoritilan ja takakontin massaus on toteutettu muissa vastaavissa autoissa.
samalla päätin laitattaa koko auton täyteen bitumimattoa auton pohjaan ja oviin ja kaikkeen mahdolliseen, että saan autosta todella hiljaisen.
oliskos jollain hyviä neuvoja, kuvia taikka jaksaisi katsoa että misä kohtiin ovissa on nuo "tulpat" mistä on laitettu ainetta sisälle.
vähän epäselvää tekstiä varmaankin, kiitos neuvoista jo etukäteen
Alfa 156 2.5 V6 -98
Terve!
On itsellä kanssa menossa tossa lomamatkan aikana auto massaukseen sekä kotelon suojaukseen. Teetän työn, koska itsellä ei ole tiloja ja sain tuon homman teetettyä niin "halpaan" hintaan, ettei itse kannata.
Mutta itse asiaan, eli luulen, että jos reikiä ei esim. ovissa ole, niin ne on sinne porattava!? Ja myöhemmin parin päivän kuivumisajan jälkeen reiät tulpataan. Tulee meinaan valumaan ulos suurin osa tosta kotelosuoja-aineesta ulos. Suojattavat osat: ovet, helmat,takaluukun kansi, konepelti?Lokasuojat voi kaiketi massata.
Massaa saa heittää tonne auton pohjaan huolella, jos siellä ei sitä ole. Mutta jos sulla auto joskus massattu, niin mikset vain paikkamassaa, siis vain ne kohdat mitkä kivisuihku on syönyt. Koska mielestäni uudelleen massaus vaatii onnistuakseen myös alustan pesun suurin piirtein puhtaaksi.
Korjata saa, jos meni pahasti metsään.
Kiteytettynä: Massaa pohjaan koko alalle ja kotelosuojaa, joka paikkaan.
On itsellä kanssa menossa tossa lomamatkan aikana auto massaukseen sekä kotelon suojaukseen. Teetän työn, koska itsellä ei ole tiloja ja sain tuon homman teetettyä niin "halpaan" hintaan, ettei itse kannata.
Mutta itse asiaan, eli luulen, että jos reikiä ei esim. ovissa ole, niin ne on sinne porattava!? Ja myöhemmin parin päivän kuivumisajan jälkeen reiät tulpataan. Tulee meinaan valumaan ulos suurin osa tosta kotelosuoja-aineesta ulos. Suojattavat osat: ovet, helmat,takaluukun kansi, konepelti?Lokasuojat voi kaiketi massata.
Massaa saa heittää tonne auton pohjaan huolella, jos siellä ei sitä ole. Mutta jos sulla auto joskus massattu, niin mikset vain paikkamassaa, siis vain ne kohdat mitkä kivisuihku on syönyt. Koska mielestäni uudelleen massaus vaatii onnistuakseen myös alustan pesun suurin piirtein puhtaaksi.
Korjata saa, jos meni pahasti metsään.
Kiteytettynä: Massaa pohjaan koko alalle ja kotelosuojaa, joka paikkaan.
joo, tarvitsee porata oviin reijät varmaan jotain 8mm ja sitä kautta ruiskia sellaisella mikä ruiskii ainetta joka puolelle ja sitten sellaiset kumitulpat reikiin muutamien päivien päästä.
auto ylös renkaat pois ja sitten noi lokarin kaaret pois, ja painepesurilla ja liuottimilla koko pohja todella puhtaaksi lokarin kaaret myöskin.
autoa ei ole vielä koskaan massattu, ruostetta ei ollut juuri lainkaan missään, tai ei sitä tiedä mitä sieltä pohja lian alta löytyy :o
en ole vielä aukaissut noita massapurkkeja että kuinka litkua ovat, niin tuli mieleen että mitenkä esim takakontin kannen ja konepellin saa massattua, pitäisiköhän ottaa kokonaan pois ja laittaa ylös alaisin ja massata ja antaa kuivua ja paikalle koska jos nuo massat ovat juoksevaa tavaraa niin nehän tippuvat heti konehuoneeseen... ?
auto ylös renkaat pois ja sitten noi lokarin kaaret pois, ja painepesurilla ja liuottimilla koko pohja todella puhtaaksi lokarin kaaret myöskin.
autoa ei ole vielä koskaan massattu, ruostetta ei ollut juuri lainkaan missään, tai ei sitä tiedä mitä sieltä pohja lian alta löytyy :o
en ole vielä aukaissut noita massapurkkeja että kuinka litkua ovat, niin tuli mieleen että mitenkä esim takakontin kannen ja konepellin saa massattua, pitäisiköhän ottaa kokonaan pois ja laittaa ylös alaisin ja massata ja antaa kuivua ja paikalle koska jos nuo massat ovat juoksevaa tavaraa niin nehän tippuvat heti konehuoneeseen... ?
Alfa 156 2.5 V6 -98
Noihin reikiin ovissa, käyppä ensin ostamassa sellaisia massausreikien suojia ja mittaa niistä reikien koko, ettei turhaan poraile liian isoja reikiä.
Konepeltiin ja takaluukun kanteen itse laittaisin kotelonsuoja-ainetta ja peittäisin takaluukun sekä konehuoneen kokonaan jollain muovilla. Massaa sinne on hankala laittaa, niiden kotelomaisuuden takia... Kuivuttuaan poistaisi muovit ja hanaa
Ei toi massa ,siis ei kotelonsuoja-aine,saa niin juoksevaa olla, että tippuu. Massan täytyy olla notkeaa ja hyvin tarttuvaa. Itse joskus paikka massasin 75 pohjaa. Niin siveltimellä laitoin, kun ei kompuraa ollu. Tein seoksesta notkeaa, mutta hyvin se sinne jäi, eikä tippunu pois.Peltsi kirjoitti: en ole vielä aukaissut noita massapurkkeja että kuinka litkua ovat, niin tuli mieleen että mitenkä esim takakontin kannen ja konepellin saa massattua, pitäisiköhän ottaa kokonaan pois ja laittaa ylös alaisin ja massata ja antaa kuivua ja paikalle koska jos nuo massat ovat juoksevaa tavaraa niin nehän tippuvat heti konehuoneeseen... ?
Konepeltiin ja takaluukun kanteen itse laittaisin kotelonsuoja-ainetta ja peittäisin takaluukun sekä konehuoneen kokonaan jollain muovilla. Massaa sinne on hankala laittaa, niiden kotelomaisuuden takia... Kuivuttuaan poistaisi muovit ja hanaa
Ton paskan voi pestä konepesu aineella, siis poistaa todellakin kaiken rasvaisen lian. Poistaa myös kyllä massankin, jos siellä pohjassa sitä on...Ja sit painepesuria perään ja kunnon kuivatus. Olisko 24 h, ja sitten vasta voi alkaa levittää noita suoja-aineita.tai ei sitä tiedä mitä sieltä pohja lian alta löytyy :o
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Mihin kohtaan ovissa tota massaa laitetaan ja mistä kohtaa ruiskitaan??
Eihän sitä tosiaan lennellä saa minnekään lasinnostimille.jne meinaan
En ole ikinä massannut autoa itse mutta meinaan todellakin massata autoni toistaiseksi laikuttoman ja hyväkuntoisen pohjan. Itse se tehdä pitää
Mites vanhaan massaan pellavaöljy.tms kannattaako?
Tukivarret sun muutkin voisi tietysti vetäistä jollain kevyellä aah niin ihanaa korroosiota pelottelemaan?
Eihän sitä tosiaan lennellä saa minnekään lasinnostimille.jne meinaan
En ole ikinä massannut autoa itse mutta meinaan todellakin massata autoni toistaiseksi laikuttoman ja hyväkuntoisen pohjan. Itse se tehdä pitää
Mites vanhaan massaan pellavaöljy.tms kannattaako?
Tukivarret sun muutkin voisi tietysti vetäistä jollain kevyellä aah niin ihanaa korroosiota pelottelemaan?
ovissa laitetaan oven sisälle, ovikoteloon.
sitä ruiskitaan oven sivusta pormaamalla ensin reikä siihen metalliosaan ja siittä letku sisälle mikä ruiskii sitä joka puolelle, mutta en tiedä mitä sähkökäyttöiset ikkunat ym. tykkäävät tuosta massasta.
korjatkaa jos olen väärässä
olen itsekin kuullut tuosta pellavaöljystä ja teräketjuöljystä laitettavan vanhan massan päälle että se taas "löysistyy" omia kokemuksia ei ole...
sitä ruiskitaan oven sivusta pormaamalla ensin reikä siihen metalliosaan ja siittä letku sisälle mikä ruiskii sitä joka puolelle, mutta en tiedä mitä sähkökäyttöiset ikkunat ym. tykkäävät tuosta massasta.
korjatkaa jos olen väärässä
olen itsekin kuullut tuosta pellavaöljystä ja teräketjuöljystä laitettavan vanhan massan päälle että se taas "löysistyy" omia kokemuksia ei ole...
Alfa 156 2.5 V6 -98
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
On tullut parit Alfat suojattua itselle ja "sukuun" niin olen kyllä aina poistanut puskurit, levikkeet, ovipahvit, penkit, kattoverhouksen, turvavyöt, yms. kojetaulua en kuitenkaan.
Silloin näkee koteloihin yms. Ei tarvi porata reikiä, ainakaan niin montaa. Saa ruiskutettua tarkasti oikeisiin paikkoihin ja ei sotke mitään verhoiluja. Toki alustassa, palkeissa yms on paikkoja joissa silloinkin tarvii koteloletkua ja jopa reikiä.
Samoin olen pehmittänyt alustan ennen massausta kotelosuojalla joka tunkeutuu paremmin alustassa oleviin halkeamiin yms. Taitaa parantaa myös uuden massan tartuntaa.
Samaan rahaan voi pestä verhoilut viimosen päälle.
Silloin näkee koteloihin yms. Ei tarvi porata reikiä, ainakaan niin montaa. Saa ruiskutettua tarkasti oikeisiin paikkoihin ja ei sotke mitään verhoiluja. Toki alustassa, palkeissa yms on paikkoja joissa silloinkin tarvii koteloletkua ja jopa reikiä.
Samoin olen pehmittänyt alustan ennen massausta kotelosuojalla joka tunkeutuu paremmin alustassa oleviin halkeamiin yms. Taitaa parantaa myös uuden massan tartuntaa.
Samaan rahaan voi pestä verhoilut viimosen päälle.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
oven sisälle ei oikein nää vaikka on otettu verhoilut pois, pitäisiköhän toi valkoinen kelmu ottaa pois vielä mikä on kylläkin liimattu ?
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2987
entä oliskos teil neuvoja miten toi takaluukku kannattaa massata ?
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2989
tuol albumis on muutamia projekti kuvia lisää.
miten noita massoja pystyy pehmittää ? onko se että sekottaa massan sekaan vaikka tärpättiä ?
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2987
entä oliskos teil neuvoja miten toi takaluukku kannattaa massata ?
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2989
tuol albumis on muutamia projekti kuvia lisää.
miten noita massoja pystyy pehmittää ? onko se että sekottaa massan sekaan vaikka tärpättiä ?
Alfa 156 2.5 V6 -98
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
En ole noin uusia Alfoja purkanut mutta yleensä tuo on sellaisella tahmealla uudelleen kiinnittyvällä aineella kiinni. Joten sen saa uudestaan kiinni. Tosin todella varovasti saa irroittaa.
Samalla tavoin tuon luukun saa suojattua kuin kaikki muutkin kohteet. Ainut on vaan se että kun se tökötti tahtoo valua vielä ens kesänäkin kovalla helteellä. Eli sotkeutumis vaara on jos tuohon pintaan ei vetäisi jotain verhoilua.
Samalla tavoin tuon luukun saa suojattua kuin kaikki muutkin kohteet. Ainut on vaan se että kun se tökötti tahtoo valua vielä ens kesänäkin kovalla helteellä. Eli sotkeutumis vaara on jos tuohon pintaan ei vetäisi jotain verhoilua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
jos ne valkeat muovit repeää niin perus-ilmastointiteipillä pystyy korjaamaan ihan hyvin Pohjaan ei kannata massaa kyllä enää laittaa, mikäli ennestään ei ole JOS siellä jo näkyy edes pientä ruskettumaa. Paitsi jos sen alkavan ruosteen ottaa pois.
Mulla olisi sama rojekti edessä ja ajattelin tyynesti laittaa pohjaankin kotelonsuoja-ainetta, joka toimii vahan tavoin. Lisäksi siinä on se etu et se on hieman läpinäkyvää, jolloin vielä voi tiirailla että alkaako kenties jossain ruoste muhimaan. Tosin sitä saa vetää varmaan joka kesä sinne lisää, mutta kyllä se aika lujaan kiinni ottaa.
Ja samaa ainetta oviin, ja kuten edellä todettiin niin ensin kannattaa ostaa ne tulpat jotta osaa tehdä kerralla oikeankokoiset reiät.
t.m
Mulla olisi sama rojekti edessä ja ajattelin tyynesti laittaa pohjaankin kotelonsuoja-ainetta, joka toimii vahan tavoin. Lisäksi siinä on se etu et se on hieman läpinäkyvää, jolloin vielä voi tiirailla että alkaako kenties jossain ruoste muhimaan. Tosin sitä saa vetää varmaan joka kesä sinne lisää, mutta kyllä se aika lujaan kiinni ottaa.
Ja samaa ainetta oviin, ja kuten edellä todettiin niin ensin kannattaa ostaa ne tulpat jotta osaa tehdä kerralla oikeankokoiset reiät.
t.m
Abarth 500 Esseesse
Oman pirssin pohjassa näkyi olevan pieniä laikkuja. Mitään vinkkejä noiden poistamiseen ja suojaukseen? Ajattelin vain hioa porakoneen harjaterällä ja heittää massat päälle, onko ihan typerä ajatus?m.sa kirjoitti:Pohjaan ei kannata massaa kyllä enää laittaa, mikäli ennestään ei ole JOS siellä jo näkyy edes pientä ruskettumaa. Paitsi jos sen alkavan ruosteen ottaa pois.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
oli taka vasen rengas kulunut aivan täyrin sisäreunasta kankaat ym. näkyivät, muut renkaat olivat tasaisesti kuluneet, ihmeellisintä oli se että juuri tuon renkaan kulmat oli laitettu tukivarren vaihdon yhteydessä delta autossa, ennen varren vaihtoa kului tasaisesti, heräsi mieleen kysymys että onko ne edes säätänyt sitä koska rengas oli niin paljon kulunut lyhyessä ajassa ja laskuttivat rankaiden kulmien säädöstä ?
vai voiko noi pyörän kulmat itsestään mennä pilalle ? tuntuu että nyt on vaan laskutettu tekemättömästä työstyä, nyt tuli varmuus etten enää asioitte ollenkaan kyseisen liikkeen kanssa ollenkaan !
jep, projekti edistyy kovaa vauhtia, laitan auton seisomaan maanantaina ja varmaan annan olla seisonnassa kesään saakka, tarvitsee tän taikka ens kuun aikana vielä käydä tuolla ähtävällä remmi+ ehkä lastu.
projekti kuvia en voi laittaa oikeen minnekkään kun ei ole kotisivutilaa ja tuonne albumiin ei mahdu paljoa kuvia ja ei ainakaan noin suuria 2272x1704
vai voiko noi pyörän kulmat itsestään mennä pilalle ? tuntuu että nyt on vaan laskutettu tekemättömästä työstyä, nyt tuli varmuus etten enää asioitte ollenkaan kyseisen liikkeen kanssa ollenkaan !
jep, projekti edistyy kovaa vauhtia, laitan auton seisomaan maanantaina ja varmaan annan olla seisonnassa kesään saakka, tarvitsee tän taikka ens kuun aikana vielä käydä tuolla ähtävällä remmi+ ehkä lastu.
projekti kuvia en voi laittaa oikeen minnekkään kun ei ole kotisivutilaa ja tuonne albumiin ei mahdu paljoa kuvia ja ei ainakaan noin suuria 2272x1704
Alfa 156 2.5 V6 -98
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Etkö saanut kulmamittauspapereita? Jos on uudet mittausvehkeet niin niiden omaan muistiin jää kaikki säädöt ja tulokset. Löytyy esim. rek.numerolla.
Kannattaa sopia ja vaatia jo edeltä että haluaa kaikki mittareiden dokumentit mukaansa.
Kannattaa sopia ja vaatia jo edeltä että haluaa kaikki mittareiden dokumentit mukaansa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)