Yleistä keskustelua Alfoista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tähän topiciin liittyen välillä sellainen ymmärrys ihmisillä, että Alfa olisi jotenkin erikoisempi ja kalliimpi huoltaa ja korjata ns. tavallisiin autoihin verrattuna. Toki näin joiltakin osin on, V6 kohdalla useammaltakin osin, mutta aika moni näitä, ihan jopa korjaamoja myöten, tuntuu pelkäävän enemmän kuin tarvisi. Tästä sitten alkaa se kierre, josta kärsii eniten se jolle auto päätyy rikkinäisenä ja joka siten menettää uskonsa muuten hienoon autoon, vaikka kaikki sillä hetkellä kerralla olevat ongelmat olisi olleet ajallaan melko helppoja laittaa kuntoon. Pätee yhtälailla nyt jo todella vanhoihin 156:siin kuin myös tuoreempiin 159:iin, joilla myös alkaa jo ikää olemaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Samaa hommaa ne perushuollot on aikalailla kaikissa merkeissä.
Mielestäni koneiden kohdalla tulevat sitten ne hankaluudet.
Tosin eipä sitä kuulemma V10 Tuaregissakaan mene kuin noin 30min kokeneelta asentajalta irroittaa kone. Sen kanssa kannattaa kai ihan oikeasti ottaa se kone irti moneen huoltoon :)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Macela »

Onko 166:n ylläpitäminen tänäpäivänä merkittävästi kalliimpaa/halvempaa kuin vastaavan 156:n? (v6)

Mitä kannattaa tietää jos ostamassa 166 v6:sta?
Noni

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tuskin se sen kalliimpaa on.
Ei siinä kovin erikoisia juttuja ole tarkistettavaksi.
Lämmityslaitteen kennot niistä on vuotanut. Koppi huurussa ja haisee hieman glykolille.
Pohja ei muuten pahasti ruostu, mutta helmakotelot helmamuovien alla ovat herkästi pehmeät. Pyöränkaarien alakulmista kuluu maali pois ja ne alkavat ruostumaan, sekä helmakotelon pystysauma takaoven luona tuppaa ruostumaan.
Ovien lukkomoottoreissa saattaa olla häikkää ja takaluukun kanteen menevässä johtonipussa johtoja poikki.
Vilkunviiksen palautuskynnet katkeaa.

On se yleisesti ottaen rakenteeltaan laadukkaampi, kuin 156 eikä mätäne niin radikaalisti.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Macela »

Abarth kirjoitti:Tuskin se sen kalliimpaa on.
Ei siinä kovin erikoisia juttuja ole tarkistettavaksi.
Lämmityslaitteen kennot niistä on vuotanut. Koppi huurussa ja haisee hieman glykolille.
Pohja ei muuten pahasti ruostu, mutta helmakotelot helmamuovien alla ovat herkästi pehmeät. Pyöränkaarien alakulmista kuluu maali pois ja ne alkavat ruostumaan, sekä helmakotelon pystysauma takaoven luona tuppaa ruostumaan.
Ovien lukkomoottoreissa saattaa olla häikkää ja takaluukun kanteen menevässä johtonipussa johtoja poikki.
Vilkunviiksen palautuskynnet katkeaa.

On se yleisesti ottaen rakenteeltaan laadukkaampi, kuin 156 eikä mätäne niin radikaalisti.
Ok thänks, kuulostaa varsin hyvältä so far. Osien saatavuuskin lienee vielä jokseenkin järjellisellä mallilla..
Noni

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Auristo »

^^Minulla oli 156 V6 2008-2014 ja 166 V6 on ollut 2014 alkaen. Kummassakaan autossa ei ole ollut mitään ihmeempiä vikoja.
166 vaikuttaa viimeistelyltään ja laadultaan paremmalta kuin 156.

Tuolla on jotain tarinaa oman 166:en elämästä.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=28442

Nyt tuo 166 on jäänyt "kakkosautoksi" kun hankin vääränmerkkisen dieselin, puoliso ajaa sillä työmatkat ja siihen tarkoitukseen kävisi pienempi peli mainosti.
Olen harkinnut 166:n myyntiä tai vaihtoa esim. 147 Alfaan...
Laita viestiä jos kiinnostaa tuo minun 220tkm ajettu vm. 2004 2.5 V6.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Macela »

Kuinka paljon Busso V6:lla ajaa kilometrejä? Onko vielä esim 300tkm ajettuina hyvä moottori?
Noni

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Macela kirjoitti:Kuinka paljon Busso V6:lla ajaa kilometrejä? Onko vielä esim 300tkm ajettuina hyvä moottori?
Omassa 156 2.5 V6 vm. 2001 kilometrejä vasta 244 tkm. Moottori tuntuu olevan täydessä iskussa ja koskaan ei ole tarvinnut lisätä moottorin öljyä vaihtojen* välillä.

*Öljynvaihto kerran vuodessa ja matkaa vaihtojen välissä noin 15 000 km.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ainakin se 166 pikkubusso tuntui olevan järjissään yli 300tkm mentynä. Toki riippuu varmasti yksilöstä ja huolenpidosta.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Macela »

Eli oikeasti hyvällä pidolla ollut 300tkm ajeltu Busso olisi moottorina vielä varsin hyvä.. Ihan hirveesti ei vaan esim nettiautossa ole +300tkm ajettuja bussoja myynnissä, josta saa äkkiä kuvan että 300tkm alkaa oleen loppuun ajettu V6. Toki otanta on hyvin pieni...
Noni

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kai noissa pohja loppuu ennen moottoria?
VMP

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Ei ainakaan tuossa omassa ex-bussossa ollut koneen kanssa mitään ongelmia. Muuta perusjumppaa joutui jonkun verran tekemään (tai tein jopa ennaltaehkäisevästi); alustan osaa, pakoputken loppuosaa... mutta motti kehräsi. Väittäisin että kyllä busso kestää aika reippaasti kilometrejä vielä tuon 300k:n jälkeenkin, kyllä siinä varmasti joku muu paikka antaa periksi ennen mottia.

^Jos näin todellakin on, niin silloin moottori kestää pitkään. :mrgreen: Itse en pohjasta viime tarkistuksella ruostepaikkoja löytänyt, mainitut etulokarien alakulmat on varmaankin ne herkimmät. Helmamuoveja ei tullut omasta purettua.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Niin, taitaa riippua puhutaanko bussosta 156 vai 166 korissa...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Nyt kun puhe on moottorien käyttöiästä, niin kauankohan JTS kestää? Omalla ajettu 244tkm. Hyvänä aion sitä tietenkin pitää.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kertsu kirjoitti:Nyt kun puhe on moottorien käyttöiästä, niin kauankohan JTS kestää? Omalla ajettu 244tkm. Hyvänä aion sitä tietenkin pitää.
jatkoajalla jo sitten menee :lol:

omista hajonnut alakerrat 170tkm ja 220tkm kohdilla (2.0 JTS) ja jakopäät 140tkm ja 90tkm (2.2JTS ja 3.2JTS).

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

^ Ei saa pelotella! Pitikin kysyä :silly: Pitää siis ensi kesänä tehdä jakopää ja vaihdattaa nokka-akseli. Tulee vaan niin kalliiksi, että jos edelleen olen työttömänä niin jää tekemättä :D

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mattijus kirjoitti:Kai noissa pohja loppuu ennen moottoria?
ei lopu jos pitää huolen ja ruostesuojaa säännöllisesti
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja JVTL »

147 -04 saatu konerikki alle 126 tuhannen ja helmastakin löytyy reikä, jos kaivelemaan lähtis :silly: miten on mahdollista.. :lol:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja palkus »

Meikäläisen jts iskee kuin setasälämaa. Toki mittarissa vasta reilut 190tkm, mutta jotenkin parantunut wanhetessaan. Pentsiinin kulutuskin on nyt ollu ihmeellisen pientä ja persdyno kertoilee melkein täysistä tehoista. Pieni kauneusvirhe on käynnistyksen jälkeinen yhden painimen säksätys, joka on on tarkoitus entrata seuraavassa remmin vaihossa. Kiulua tuli jo vähän sillä silmällä pälyiltyä, mutta mennään nyt vielä pari vuotta wanhalla, koska niin julmetun hyvin pelittää. Puuta täyttyy kyllä koputtaa, koska tuli kehuttua.

156 on aika peli imho, kun toimii ja kolinat ja narinat ovat poissa. :)
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja alamajy »

JVTL kirjoitti:147 -04 saatu konerikki alle 126 tuhannen ja helmastakin löytyy reikä, jos kaivelemaan lähtis :silly: miten on mahdollista.. :lol:
Älä mee kaivelemaan...

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Yleistä keskustelua jakohihnoista...
Onko jollain kokemusta jakohihnan ennenaikaisen katkeamisen syistä. Kun tuntuu Alfoissakin olevan vähän joka moottorityypissä ollut tuollaista ongelmaa, ettei kestä ilmoitettua vaihtoväliä.

Oma lukunsa on tietty vesipumpun tms komponentin hajoaminen systeemistä eli vaihdettujen osien laatuongelma. Mutta onko jotain muutakin, kun ei tällaista ongelmaa ole kaikilla merkeillä ja laitetaan muihinkin tarvikeosia.

Itseltä kun ei ole juuri remmit autoista paukkunut, niin mietityttää että onko Alfoissa joku syy, kuten liian kapea hihna ilmoitetulle vaihtovälille, liian jäykät venttiilinjouset, vaikea tai huono kiristin tms syy.

Jos meinaan aikoisi tehdä muillekin Alfan jakopääremppoja, niin ei näillä huhuilla uskalla edes ryhtyä moiseen, jos hajoavat ennenaikaisesti vaikka kuinka tekisi kaiken oikein.

Tänhetkisessä remontissa oli sitten se ongelma, että lämpötila nollassa joten mihin kiristin asetetaan. Tuollaiseen asentoon meni eli hiukan löysälle, mutta pitäisi nähdä tilanne lämpöisenä että tietäisi menikö yhtään sinnepäin. Liian kireä remmi voi katketa, löysästä taas menee hampaat. Olen käsittänyt.

Kuva

Että jos jollain on katkennut hihna, vaikka kaikki on periaatteessa tehty "oikein" kuulisin mielellään lisää.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Yliajalla olleesta V6:lmosesta korkkasi kiristimen (muovinen) rulla. Harmaa muistikuva, että siinäkin itse laakeri tuntui vielä olevan ok.
VMP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

TS koneissa ilmeisesti on kiristin antautunut, siis loppunut säätövara kesken. Itselläkin oli täystuho hyvin lähellä, kun jakopään vaihtoa varten avasin ja löysin hyvin löysällä olleen remmin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ainakin itse laittanut merkistä hieman kireämmälle ja muutaman tuhannen ajon jälkeen katsonut onko viisari muuttunut, yleensä hieman löystynyt.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja sämpy »

^^ onko noistakaan tietoa, onko alkuperäinen asentaja tiennyt mitä on tehnyt, tai edes kuka on asentanut? Onko kukaan muuten katsonut, paljonko ja millä alueella YKK merkeissä asennettu kiristin heiluu moottorin pyöriessä ja eritoten paljonko se muuttuu kun moottori lämpenee.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Heiluu se jonkin verran käydessä, reilummilla kierroksilla vähemmän ja kun koneen sammuttaa voi se viisari jäädä jopa kireäpään asentoon.
Yhdessä 166ts koneisissa alle 60 tkm ajettu hihna löysällä, elikä kiristin kyllä kunnossa, mutta kiristysvara loppu. Luulisin noiden vaurioiden johtuvan siitä, että hihna mukautuu enemmän kuin kiristysvara sallii, näitähän on mennyt uusistakin autoista ennen määräajan saavuttamista.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Macela »

Tänää huomasin yhden asian joka tekee 156:lla ajamisen ainakin itselleni parempaa kuin 166:lla; Ratti.

Eikä niinkään materiaali tms vaan muotoilu. 166:ssa käsiä pidetään huomattavasti korkeammalla kuin 156:ssa.
Kuva

Silmin ero ei nyt järin suuri ole, mutta ainakin mulle tekee tuntumaan kyllä merkittävän eron. Mikähän tossa on ideana, vai voiko olla ihan muotoilun vuoksi? 166:ssa ratti taitaa myös olla enemmän kallellaan, eli yläreuna lähellä kojelautaa ja alareuna lähellä kuskia? Ehkä oon vaan lyhytkätinen :-D
Noni

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Noista jakoremmeistä ja niiden kiristimistä;
Mul ed kerralla fiatin kiristimen jousi oli uutena jo löysähkö - ohkasempi oli jousen lanka ku edellinen.
Kone käymään ja kauhulla kattelin kiristimen asemaa. Kone seis ja vanha kiristin paikallensa.
Ihan näppituntumallakin ero oli valtaisa jäykkyydessä. En oo muistanu aadeessa käydä kysymäs rekkulan vastinetta. Palautin siis skf:n setin kiristimen...

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Macela »

Löytyykö

- 1. sarjan / 1999 -mallisen 156:n lisävarustelistoja sekä varusteiden hintoja uutena
- 1. sarjan / 2000 -mallisen 166:n =//=
- 1990 -mallisen 164:n =//=

Kellään mitään suomalaisia listahintoja, asiakaslehtiä, esitteitä, tarjouksia tai muuta dokmenttia tallessa kyseisiltä vuosilta mistä näitä voisi löytyä?
Noni

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja JTD »

Macela kirjoitti:Löytyykö

- 1. sarjan / 1999 -mallisen 156:n lisävarustelistoja sekä varusteiden hintoja uutena
- 1. sarjan / 2000 -mallisen 166:n =//=
- 1990 -mallisen 164:n =//=

Kellään mitään suomalaisia listahintoja, asiakaslehtiä, esitteitä, tarjouksia tai muuta dokmenttia tallessa kyseisiltä vuosilta mistä näitä voisi löytyä?
Liitteet
156 hinnasto 1998 1 (pieni).jpg
(71.13 KiB) Tiedosto ladattu 5339 kertaa
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Macela »

Oi! Täydellistä :) Kiitos JTD!

Vielä ku 164 ja 166 löytyis.
Noni

Blackline
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Marras 2018, 13:07
Car(s): Alfa Romeo GT

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Blackline »

Moikka!
Uutena jäsenenä on hieman tämä foorumi ja täällä surfailu vielä hakusessa.
Toivottavasti kukaan ei pahasti jos esitän kysymykseni tänne.
Meidän perheeseen on tulossa 2007vm GT Blacline,noissahan varmaan yleisin sisusta vaihtoehto on musta nahka, punaisilla tikkauksilla.
Tuossa meille tulevassa on musta-vaalea(harmaa?) nahka.
Löytyisikö tietoa,onko tuo mahdollisesti ollut yksi väri vaihtoehdoista,vai onko ensimmäinen omistaja voinut tuollaisen tilata jo tehtaalta?

Avatar
carabo
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Marras 2010, 12:56
Car(s): Jaguar XJ6 4.2 Executive
Ex. Pari Alfetta GTV 2.0:ta, pari 156:ta, Lancia Delta Integrale 16v, Fiat Panda
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja carabo »

Ei mun 156 ainakaan nitise, kolise tai rämise. Ko. auto on ollut 18 vuotta meillä perheessä. Jos sun 156 kolisi, niin olisi kannattanut korjata jotain ;) mun proidilla on 159 ja se tuntuu selvästi isommalta autolta, mutta 156 hauskemmalta joka on tärkeintä. 156 on myös tyylikkäämpi designiltaan.
Smacket kirjoitti:Jaa-a, ainakin minun 156 tuntui melkoiselta helistimeltä sisätilojen laadun suhteen. 159 vastaavasti ei nitise, kolise tai rämise - mistään. Myöskin alustan äänet loistavat poissaolollaan. Melkoinen harppaus laadussa 156->159. Tosin, ei 156 nyt mitenkään huono ollut, pidin siitäkin.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, 159 on vähän tankki. Tai oikeastaan aika reilustikin, semmonen balettia tanssiva norsu, kuten olen joskus todennut. Mutta vähän pirun mukava matkustin ja takavetareilla varustettuna ihan hauskakin, vaikkei toki yhtä näppäränketterä kuin 156 (paitsi U-käännöstä tehdessä).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Polforea kirjoitti:Joo, 159 on vähän tankki. Tai oikeastaan aika reilustikin, semmonen balettia tanssiva norsu, kuten olen joskus todennut. Mutta vähän pirun mukava matkustin ja takavetareilla varustettuna ihan hauskakin, vaikkei toki yhtä näppäränketterä kuin 156 (paitsi U-käännöstä tehdessä).
Brerasta samanlaiset fiilikset, 156 tuntui kolmen Brera-kuukauden jälkeen vähän mopoautolta, mutta nyt se tuntuu taas oikein hilpeältä kulkijalta. Brera on enempi GT-auto, mukava pitkälle matkalle ja kutoskoneella ei tarvitse pelätä voimanpuutetta. Molemmat hienoja omalla tavallaan, ja riittävän erilaisia.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja tube68 »

hmm... mikäs se siellä taustalla näkyy, mikä todennäköisyys on että Grand Tourin moottoritie kuvauksissa jenkeissä näkyy Alfa taustalla :lol:

Kuva

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Pentti »

^ Panin saman merkille eilen uutta jaksoa katsoessani ja pieni hymynkare nousi huulille.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Clarksonin tuntien, en yhtään epäilisi tämän olevan tavalla tai toisella tarkoituksellista. Detroitissa. Alfa. Täh. :mrgreen:

atm
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja atm »

156 ja 159 on vertailtu kovasti keskenään mutta miten ajettavuudeltaan Giulietta versus 156. Kumman ratin takana viihtyy mieluummin? Ainakin sisätiloiltaan Giulietta tuntuu ahtaammalta, numerotietoja en ole verrannut mutta kerran päässyt kyydissä istumaan.
Pikkubusso ja T-jet 170 on aika samoissa suorituskykyarvoissa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Pikkubusso toimii myös talvella.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja V6 »

atm kirjoitti:156 ja 159 on vertailtu kovasti keskenään mutta miten ajettavuudeltaan Giulietta versus 156. Kumman ratin takana viihtyy mieluummin? Ainakin sisätiloiltaan Giulietta tuntuu ahtaammalta, numerotietoja en ole verrannut mutta kerran päässyt kyydissä istumaan.
Pikkubusso ja T-jet 170 on aika samoissa suorituskykyarvoissa.

t jet on yhtä paljon jäljessä bussoa kuin busso on jäljessä TBitä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

170 = Multiair
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Noh - muisteloidaan muiden iloksi/harmiksi. 166 busso vaihtui Giulietta T-Jet:iin ja olin hämmästynyt siitä miten paljon paremmalta Giulietta tuntui. Fiiliksessä hävisi, sitä jotain 166:ssa enemmän. Mutta jos käyttöautona näitä vertaisi niin Giulietta all day - any day. Ja taas 166 ennen 156 (varttikutosmiesten kauheaa raivoa odotellen) ja 156 ennen 159. Nämä kaikki jäävät jälkeen GT JTS:lle (tosin vasta alusta laitettuna) ja sen taas voittaa modernilla näppäryydellään MiTo! Nämä arviot toki kertonevat minusta enemmän kuin autoista... :silly:
Myönnettävä että en ole Alfoista näiden lisäksi ajanut kuin 75 ja Giulia. :oops:
Taisin menettää uskottavuuden (jos sitä nyt hirveästi olikaan) tällä ulostulolla! Oon niin pahoillani - lupaan ajaa vielä muitakin Alfoja! Eiku hitto, oonhan mä ajanut 155 ja 147. No mutta en montaa kumminkaan! Parannetaan. (Jostain syystä oon ajanu vaikka mitä ritsoja - ja ihan autojakin - mutta harvoin Alfoja, paitsi omia.)

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja jkk »

Oma lista ajetuista ja koetuista alfoista on seuraavanlainen ekana paras ja vikana vähiten paras mutta ei todellakaan huono.

1. Giulia 2.2 jtdm - Bemarin ja Alfan parhaat puolet samassa paketissa.

2. Giulietta 1.4 ma tct päällikkövarustelu - ajo-ominaisuudet, luotettavuus ja laadukas.

3. Brera 3.2 jts - kuin ponteva rouva ja kiimainen neito samassa paketissa.

4. 159 2.2 jts - ulkonäkö ihan tykki, jämäkkä ja hyvä.

5. 147 2.0 TS sele - pirun ketterä ja 2.0 TS selellä tosi hauska

6. GT 3.2 - muotoilu kiva ja erottuva, iso busso kasteli etumuksen mutta jotenkin tunsin itseni ahtaalle ratin takana.

7. 156 2.0 TS sele - ensirakkaus, mutta ei vaan tultu juttuun, oli kiva polkea ja kyydit oli hyvät, mutta rakkauden ylläpito kävi nuoren miehen lompakolle vähän turhan paljon. Muistelen lämmöllä ja vihalla. Tavallaan voisi olla listan ykkönenkin. Jäi CRC:n maku suuhun ja haju pinttyi hengityselimiin pitkäksi aikaa.

8. Giulietta 2.0 jtdm - manuaali ja diesel. Haisi pahalle ja aiheutti tenniskyynerpään ja polvikipua. Tämän olisi voinut antaa anteeksi jos haju olisi ollut parempi.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Macela »

Tein kuvanmuokkauksen, aika hyvin sopis yksi Giulian vannemalli 17-tuumaisena 156:een.

Kuva
Noni

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Muutamaa mallia on tullu ajettua, mutta hankala näitä on laittaa paremmuusjärjestykseen. Se vähän riippuu mihin käyttöön kutakin mallia ajattelee.

75 3.0V6, hauska ajella, mutta samalla niin epäergonominen. Kivat äänet ja tehoa aikakautensa mittapuulla paljon. Aina jotain vikaa.
75 1.8 Turbo, sama auto, eri moottori. Ei niin hauska varsinkin kun oli löytymätön anturivika.
155 2.0TS, ei vahvaa muistijälkeä, mutta hyvin pitkälle sama tuntuma kuin Tipo -pohjalevyyn perustuvissa Fiateissa.
156 2.5V6, ergonomia ja ajettavuus muuten ok, mutta jalat ei mahdu polkimille. Kiva kone kun pääsee kierroksille.
156 GTA, vääntää jo pienillä kierroksilla. Tehoa ja ääntä on. Penkit kamalat.
MiTo QV, Vähän kuin Giulietta, mutta kivireki fiilis hyvässä mielessä. Ohjaustehostin vanhaa kanttimallia ja sen huomaa.
Giulietta MA170, ei mitään jännää mutta arkiajossa hyvä. Automatiikkaan on tottunut, joten downgreidaus vaikeaa.
Giulia 2.0 200hv, pikainen koeajo jätti ristiriitaisen tunnelman. Mitään tuttua tässä ei ole, mutta silti autosta jäi hyvä fiilis.

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja karila »

- Kari

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Niin hyvä auto kuin Giulia lajissaan onkin, vain harvat ostajat tarvitsevat sellaista.
Miksiköhän peruin HS:n kestotilauksen. :roll:
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

nipaka kirjoitti:
Niin hyvä auto kuin Giulia lajissaan onkin, vain harvat ostajat tarvitsevat sellaista.
Miksiköhän peruin HS:n kestotilauksen. :roll:
Samaa mieltä toimittajan kanssa, ei tarvitse mutta kiva se silti on :wink:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Niin hyvä auto kuin Giulia lajissaan onkin, vain harvat ostajat tarvitsevat sellaista.
Myyntiluvut tukevat väitettä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin