Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

DaKyy kirjoitti:Käytin 159:n keulaa lumikolana ja ilmeisesti tuli jostain kökkärästä osuma öljyjäähyn putkiin, jotka sitten välittivät voiman suoraan kennoon. Se vuotaa kuin seula, ja nyt pitäisi hommata uutta tilalle. Pistetäänkö tarviketta vai orkkista? Letkuineen ja putkineen hintaa näyttää kertyvän originaalille äkkiä 400€, joten tarvikkeen lykkääminen väliin houkuttelisi vaihtoehtona.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=33839

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=32637

Oma versio kyseisestä lauhduttimesta kahdessa eri autosta. Hyvin on toimineet, helmiliitoksilla ovat kiinni.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Joo, taitaapi olla järkevintä ja ennenkaikkea kustannustehokkainta hommata se tarvike.

Kiitos vastauksista.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänä aamuna Q4:nen järjesti pienen "ullatuksen".
Huomattiin aamupäivällä, että kattoluukku on auki. No sataahan täällä nyt vettä ja muutenkin keli on mitä parhain tuollaiselle tempulle.

En osaa kyllä vielä selittää miksi luukku oli itsestään auennut, kaipa siellä joku anturi on ollut jotenkin jumissa tai kosteus on päässyt jonnekin.

Niille, jotka veikkaavat avaimen auki napin painamista pitkään: ovet olivat edelleen lukossa ja ikkunat ylhäällä. Jos tuota toimintoa käyttää niin ovet aukeavat (tosin menevät taas kiinni, jos kukaan ei avaa ovia riittävässä ajassa), ikkunat aukeavat ensin ja sitten vasta luukku.

Täytyy tutkia luukun sähkönsyöttö, jos siitä voisi ottaa esimerkiksi sulakkeen pois talven ajaksi tai jos saisi vaihdettua suoran sähkön virta-avaimen taakse.

Kuukausi sitten olin syömässä lounaspaikassa ja avain oli taskussa muiden avainten kanssa. Palatessani syömästä ikkunat olivat auki ja autoon satoi lunta sisään.
Tavaraa oli tietysti auto täynnä, mutta onneksi kaikki ohikulkijat olivat rehellisiä.

Edit: nyt on sulake irti ja luukku toimintakyvytön.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Onkos tolla kattoluukun ohjauksella mitään yhteistä sen kuskin oven nappulapaneelin kanssa?
Sen namikkapaneelin kasteleminen aiheuttaa ainakin lisää vedenhimoa 159:lle. Toi mun 159 alkoi aukomaan ikkunoita itsestään kun pääsi kuskin ovi kastumaan auki unohtuneen ikkunan seurauksena. Kastumisen jälkeen tykkäsi availla ikkunoita ihan satunnaisesti itsestään, useimmiten tietysti sateella :)
Korjauksena toimi paneelin purku, putsaus ja kuivaus.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kytkentä kaavion perusteella ei olisi suoraa yhteyttä oven nappeihin, mutta ajotietokoneeseen yhteys löytyy.
Kuskinoven tietokoneboksia epäilen syylliseksi, mutta voi olla että napitkin tuon voisi aiheuttaa.
Täytyy vielä tutkia saako MES:sillä ohjelmoitua pois tuon ikkunoiden kaukoaukaisun. Saisi yhden murheen ainakin pois.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja juhala »

!59 1.9 jtdm 8V, laturi (?) ääntelee. Osahan maksaa noin 300, mutta onko aivan tolkuton sota teettää pajalla tämä? 5 pyttyinen ainakin hankala, mutta entä tämä?
Elämä on aivan liian pitkä tylsillä autoilla ajamiseen!

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ei ole. Menisikö siihen joku tunti tai pari.

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Morjesta.

Minne kannattaa viedä tänä päivänä huoltoon Tampereella?
Lämmöt ei pysy aisoissa ja kabiiniin puskee pelkkää kylmää.

Autokeskus antoi ruhtinaallisen arvion, että yli viikon päästä on 1.5h aikaa katsoa ja 140eur tunti ku lähtevät edes miettimään mitä korjataan.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

"Lämmöt ei pysy aisoissa" kuulostaa siltä, että ampuu ylikuumaksi, muttei silti tuo lämpöä sisälle? Jos ei paisari ole tyhjä, niin ääni vesipumpulle eli jakopääjumppa edessä.

Jos taas lämmöt ei meinaa nousta, niin silmä kohti termaria. Vaihdettu viimeksi vissiin joskus 2013 tienoossa, ei ollut pitkäikäinen jos nyt jo kuollut.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Sori vähän huonosta ulosannista. Eli joo, kone lämpenee 130c saakka mutta koppi on jääkylmä. Jakopäät itsekin veikkaan, siihen piti olla matkaa vielä n. 7000 km :(

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Jakopäästä sano Auto-Milano että pumppu kestää noin kaksi vuotta. Niinpä vaihdatin vuotta aiemmin kuin ohjeessa, kilsat ei ollu lähellekään, muistelen

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

No joo, on se kyllä hintansa haukkunut. Harmittaa vaan, kun oon just katsomassa uutta alle. Tosin meneepä paremmin kaupaksi, kun on jakopää tehty.

381€ antoi Mmx-Auto hinta-arvioksi osineen. Uskoisko? :o:

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Tuli askarreltua täältä saadulla sapluunalla nuo viimasuojat. Sapluuna oli viimeisen päälle justiinsa, lopputulos sopii omaan silmään. Kiitokset sapluunan tekijälle!

Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

1) Mikä on keulan hinauslenkin kierre?

2) Onko jollakulla 159:n (2009 Berlina tässä tapauksessa, jos niissä on eroja) ilmapallokarttaa? Jossain safety guidessa voisi varmaan olla pelastuslaitokselle "cut here to injure passenger" -datat ainakin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

1) Olisko tavis M16. 2mm nousulla ompi se.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^^ Oisko tosta eLum:ista löytyvästä dokusta mitään apua?

http://aftersales.fiat.com/eLumData/EN/ ... 5.05_T.pdf

Jos linkki ei pelaa suoraan niin tuolta kautta surffailemalla voi onnistua:
https://elum.alfaromeo.com/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Mahtollisesti, mitallahan ja kammalla sen kyllä näkee.

^Kiitos, tuo kertoo kaiken tarpeellisen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Onko hyviä veikkauksia. Eilen tuo oma 1,9 JTDM 159 toimi mielestäni ihan normaalisti. Yön aikana sitten katosi ahtopaineet. Jossain 3000 tienoilla on 0,2 bar ja liki 4000 ehkä 0,3 bar. Ei pala mitään valoja ja toimii ihan normaalisti, paitsi että tietty kulku on melko astmaattista.

Olikohan tässä turbon siivet alipaineella vai sähköohjauksella :roll: Jos siivet on jumissa auki, niin oireet voisi lie olla tuommoiset, mutta kumma jos ei tajua edes ettei nyt oikein mene ilmaa koneeseen :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ei se mitään herjannut minullakaan kun unohdin ahtopaineensäätimen letkun irti ja oireet kuvatunlaiset. Olettaisin tuossa olevan säädön samalla tavalla kuin viisipyttyisessäkin eli alipaineella, ja lukkopellissä säätöventtiili.

Yön yli omia aikojaan hajoaminen on vähän outoa, mutta kannattaa varmaan ensimmäisenä tutkia ne alipaineletkut kauttaaltaan, että ovat ehjiä ja paikoillaan.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Alipaineella. Katso, että letkut on kiinni ja ehjät. Puutteet niissä ei sytytä vikavaloa.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kiitän, jonnekin tuonne suunnille omakin intuitio ohjasi. Ei ole tosiaan edes konepeltiä avattu aikoihin. Pissapoikakin on odotellut täyttämistä vaikka kanisteri on autossa mukana jo useamman viikon kulkenutkin :oops: Täytyy alkaa tutkia kun kotiutuu.

Eilen illasta kävin naapurissa noin 5 km päässä jeesailemassa lumia pois konehallin katolta niin tuolla reissulla mielestäni veti ihan normaalisti ja vilkutteli iloisesti luistoneston valoa.

Nyt aamulla pihasta lähtiessä meiltä on kilometrin verran etupäässä pientä tietä ja alamäkeä niin en huomannut mitään. Ehkä paikaltaan pihasta lähti vähän laiskasti tai ainakin normalia enemmän joutui kaasua käyttämään. Kun käännyin isommalle tielle, niin eihän tuo kiihtynyt mihinkään ja siinä huomasin,että ahtopainemittari makaa pohjassa. Käytin bussipysäkillä sammuksissa, mutta ei auttanut mitään eikä lounaallakaan käydessä ollut koneessa painetta.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Miltä pyörältä 159 arpoo nopeustiedon vai summaileeko jotenkin? Neidon viisysi kuvittelee välillä sutivansa ja leikkaa tehoja ja jos ajonvakautuksen laittaa pois, pomppii nopeusmittari välillä korkeammalle. Joku pyörännopeusanturi siis toimii väärin, liekö sitten itse anturi vai kehä ongelmana.

Tarttee toki katsoa että kertoisiko MES kivasti eri kulmien pyörintänopeuksia, mutta jos joku osaa jo vihjata oikealle akselille tai jopa kulmalle tai jos oire on tuttu, niin kivahan se olisi tietoa saada.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Etuakselilta saanee nopeustiedon, koska vajaavetoisessa eturenkaiden sutiminen näkyy nopeusmittarissa.
Laakerin tunnistinrinkula voisi olla eka arvaus syylliseksi jos ei muita mystisiä oireita ilmaannu.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Polforea kirjoitti:Miltä pyörältä 159 arpoo nopeustiedon vai summaileeko jotenkin? Neidon viisysi kuvittelee välillä sutivansa ja leikkaa tehoja ja jos ajonvakautuksen laittaa pois, pomppii nopeusmittari välillä korkeammalle. Joku pyörännopeusanturi siis toimii väärin, liekö sitten itse anturi vai kehä ongelmana.

Tarttee toki katsoa että kertoisiko MES kivasti eri kulmien pyörintänopeuksia, mutta jos joku osaa jo vihjata oikealle akselille tai jopa kulmalle tai jos oire on tuttu, niin kivahan se olisi tietoa saada.
joka pyörältähän tuo summailee, MES vaan näyttämään jokaisen nurkan nopeuksia ja ajamaan niin eiköhän se ongelmanurkka sieltä löydy.
Vainio kirjoitti:Etuakselilta saanee nopeustiedon, koska vajaavetoisessa eturenkaiden sutiminen näkyy nopeusmittarissa.
Laakerin tunnistinrinkula voisi olla eka arvaus syylliseksi jos ei muita mystisiä oireita ilmaannu.
Kyllä se keskiarvoa nostaa jos 50% antureista antaa korkeamman tiedon . Vahvasti olen siinä uskossa että ABS yksikkö seuraa neljää anturia ja laskee niistä nopeuden jonka lähettää eteenpäin joko moottorinohjaimelle tai mittaristolle :roll:

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kadonneet ahtopaineet löytyi. Ei ollu hankala etsiä vika. Kun avasi pellin, niin ahtopaineen ohjausmurkulan molemmat alipaineletkut oli hiiren nävertämät :twisted: Syksyllähän jupisin kun hiiri söi etupenkkiin reiän. Mikä ihme niitä tuonne alfaan houkuttelee. Ei onneksi näkynyt muualla vaurioita. Uutta letkua ja taas ahtaa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Hohoi, kuka tietää montako desiä on öljyn mittatikun ala ja yläviivan välissä?

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

FIALFE kirjoitti:Hohoi, kuka tietää montako desiä on öljyn mittatikun ala ja yläviivan välissä?
Mallissa 2.2JTS jonka öljytilavuus on 5.4 L öljytikun viivojen väli on 0.8L .

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

oidipus kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:Hohoi, kuka tietää montako desiä on öljyn mittatikun ala ja yläviivan välissä?
Mallissa 2.2JTS jonka öljytilavuus on 5.4 L öljytikun viivojen väli on 0.8L .
2.0 jtdm kyseessä, tässä kans öljytilavuus ainakin yli 4 litraa. Oiskohan tässä viivojen väli muutaman desin luokkaa...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Yleensä se on n. litra mikä löytyy Min-Max-väliltä.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

joka pyörältähän tuo summailee.
Nelikosta sitten tiedä mutta, ei tuo vajaavetoinen ainakaan välitä takapyöristä mitään nopeusmittarin näyttämään.
Jarrudynolla eturenkaiden pyörittely saa nopeusviisariin eloa, mutta takajarrujen testaus taas ei.
Siksi vahva epäilys, että laskeskelee vain etuakselia mittaritietoon tai sit toi mun 159 on rikki.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Vainio kirjoitti:
joka pyörältähän tuo summailee.
Nelikosta sitten tiedä mutta, ei tuo vajaavetoinen ainakaan välitä takapyöristä mitään nopeusmittarin näyttämään.
Jarrudynolla eturenkaiden pyörittely saa nopeusviisariin eloa, mutta takajarrujen testaus taas ei.
Siksi vahva epäilys, että laskeskelee vain etuakselia mittaritietoon tai sit toi mun 159 on rikki.
Ok, sittenhän se todennäkösesti on näin :) Tuskin nelikkoon eri tavalla toimivaa on tehty. Tai no, jos Luigi on päässyt asiaan vaikuttamaan niin voi olla...

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kiitos! Neidolla valitettavasti on vajaaveto, joten lähdetään nyt oletuksena tuijottelemaan niitä etupyörien vauhteja. Etenkin silmätoimista liveseurantaa kuitenkin helpottaa, kun tietää mistäpäin virhe todennäköisimmin löytyy. Toki MES logittaakin, mutta kiva sitä on jo tutkiessa tuijotella.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Joka kulman nopeusanturit osallistuvat osaltaan ABS:n ja sen alatoimintoihin, nopeusmittarin näyttö on asia erikseen. Testerillä katsomalla eri pyörien nopeuksia, ei välttämättä löydä sitä viallista pyörää, vaan on tarkasteltava joka pyörältä tulevaa kanttiaaltoa skoopilla kytkemällä se nopeustunnistimen johtojen väliin. Käsin pyöräyttämällä piirtyy kuva, jonka korkeus on tasainen mutta taajuus muuttuu nopeuden mukaan, vian havaitsee puuttuvana aaltona kuvasta.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Piti vielä hakea toimintakuvaus 159:n nopeusmittarille manuaalista kun jäi vieläkin mietityttämään kuinka toi mittari lukemansa keksii :-D

Eipä tästä tosin paljoa viisaammaksi tule sen osalta:

"Speedometer.
The system calculates the value of the actual vehicle speed starting with the values supplied by the sensors on the two drive wheels and the value of the actual circumference of the wheels, supplied by the on board computer. The electronic control and operating structure is achieved by means of a microprocessor.
The speedometer reading is produced by means of a stepping motor.
The instrument panel increases the value of the effective speed slightly, for safety reasons, but never exceeds the maximum tolerance laid down by the directives for the countries where the vehicle is sold.

The actual speed of the vehicle is provided even if one or two of the drive wheel sensors is broken.

If there is a fault in the vehicle speed sensor the instrument panel returns the indicator to the rest position."

Pääseekös pyörän kehämittaa muuttelemaan MES:sillä?
Olisi joskus mukava fixata talvi/kesägummien eroa mittarivirheessä.

jazma
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

nipaka kirjoitti:Epäilisin ennemmin moottoria. Yleensä pyyhkijän moottorissa on liukupinnat joista tulee lepoasennon tunnistus. Putsaa ja herkistä.
Päädyin sitten tilaamaan uuden moottorin, kun Boschin sai suhteellisen halvalla ebaystä.
Nyt toimii kertapyyhkäisy ja automatiikkakin! 8)
Kiitos hyvästä vinkistä.

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Alfa haettu pajalta.

Mitään vikaa ei havaittu, kaikki järjen rajoissa olevat testit tehty. Rasvanäppi heitti motarilla vielä testipätkänkin.

Ajoin just töihin ja käy sekä kukkuu....

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...ja tämä siis suoraan ilman mitään fyysisiä toimenpiteitä?

Hämmentävää, mikähän ilmalukko siellä on voinut olla...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Voikohan letkulämppäri joissain olosuhteissa kiehuttaa ilmalukon? Deliriumin aiemmissa viesteissä oli merkintä tt-thermon asennuksesta...
t: salapoliisi
Työkaverin erimerkkinen auto teki tälle talvelle samoin, kehitti ilmalukon joka poistui itsestään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^Tiedän vastaavan tapauksen myös, tähän liittyi lisäksi jäähdytysnesteen heikkous eli veti hyhmään kylmässä.
Giulia Super -69

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Kyllä. Ilman toimenpiteitä.

Tota thermosta mäkin veikkasin, mutta siitä on kohta 2kk aikaa, kun on asennettu. Veikkaan että termari kävi jumissa ja aukesi kun järjestelmää paineistettiin. Tai sit se oli se ilma.

Se herkempi minä sanoo et Alfa suuttui, kun puhuin sille uudesta kodista...

pohjalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Helmi 2016, 17:12
Car(s): Peugeot 607 2,2 HDI -01
Peugeot 407 3.0 A -04
Ex 159 1,9 Jtdm autom -09
Paikkakunta: Espoo/Pohjankuru

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pohjalainen »

Suomessa ei näytä liikkuvan 159 bensa-automaatteja 2,2 koneella. Liekö niitä tänne tuotukaan? Muutamia on kuitenkin Keski-Eurioopassa tarjolla. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia selespiidistä tässä mallissa. Pitääkö kiertää kaukaa, mikä niissä tökkii, ja saako robotin yhteydessä käytetyn laatikon tyypin jostakin selville?
Runsas vuosi sitten möin Aisin-dieselini, ja vieläkin kaduttaa,

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

saako jostain ostaa pohjamuovin kiinnikkeitä, jotka tuloo apurunkoon kiinni?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tunnetaan nimellä niittimutteri eli ruttumutteri. Kannattaa laittaa kaikkia muita paitsi niitä alkuperäisiä, jos jostain niitä saisikin.
Paremmat vaatii niittimutteri työkalun, jolla mutteri vedetään kiinni. Oma hommansa kaivaa ne alkuperäiset pois kun pyörivät poratessa. Enkä tiedä miten koot passaa alkuperäisiin kohtiin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Itse laitoin itseporautuvilla kateruuveilla levyn kiinni. :oops:

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

159 (3.2) on alkanut pitämään ihmeellistä sirinää/surinaa/rahinaa, kun kaasua nostaa.
Moottorin suunnastahan tuo tulee, mutta aluksi luulin jopa, että tulee tuulettimesta, kun kuului niin selvästi sisälle. Tuulettimen asento ei kuitenkaan vaikuta asiaan.

Kiihdyttäessä kuulee hieman, mutta kun kaasun nostaa, niin hetken kuuluu selkeää sirinää.
Yritin parkkipaikalla asiaa tutkia, mutta ei se paikallaan sitä tunnu pitävän.

Onko kellään näin ontuvan selityksen perusteella mitään vinkkejä?
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ilmastointi tuskin on vielä näillä keleillä kauhean aktiivinen, mutta sirkelöintiä muistuttava ääni tulee kylmäaineen puutteesta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Laturin vapaakytkin? Hyppäytä apulaitehihna hetkeksi irti ja kokeile (älä käytä kauaa! vesipumppu ei pyöri kun apulaitehihna puuttuu!), niin selvinnee jo jotain.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Maunu kirjoitti:Ilmastointi tuskin on vielä näillä keleillä kauhean aktiivinen, mutta sirkelöintiä muistuttava ääni tulee kylmäaineen puutteesta.
Ilmastoinnin otin kokonaan päältä, eikä vaikuttanut asiaan.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Polforea kirjoitti:Laturin vapaakytkin? Hyppäytä apulaitehihna hetkeksi irti ja kokeile (älä käytä kauaa! vesipumppu ei pyöri kun apulaitehihna puuttuu!), niin selvinnee jo jotain.
Onko tuo laturissa? Se on vaihdettu reilu kuukausi sitten.

Eipä tuolta varmaan hihnaa uskalla irti ottaa, kun ei ääni edes paikallaan kuulu. Pitäisi lähteä ajelemaan.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, sielläpä juuri. Antaa laturin jatkaa pyörimistä inertialla, kun hihna hidastuu koneen mukana - siksi voisi osua tuohon kaasun nostoon.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Vastaa Viestiin