Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Valvoja: Moderators
Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Elikkäs, homman nimi on se että oma 159 2.4l jtdm kiisseli oli talven telakalla odottamassa koneremppaa, eli seisoi ulkosalla.
Koneremppa tehtii(tiivisteiden vaihto) ja samalla vaihdettiin jakopää ja pumppu ja muut asiaan kuuluvat pikkuhommat. Myös laturi vaihdettiin koska oli tehnyt oudon oikosulun korjauksen yhteydessä..
Olettamukseni mukaan auto oli sulateltu sisätiloissa ennen käynnistystä eli kesäkiisseli oli ehtinyt vetreytyä. Moottorin käymisessä ei muutenkaan mitään erikoista.
Ongelmaksi on muodostunut todella omituinen tärinä kesken ajon. Eli 5-10min välein, vauhdista huolimatta, tulee tärinä joka tuntuu ns. virtaavan auton läpi. Kovemmassa vauhdissa tärinä on hieman voimakkaampi. Tärinä saattaa välillä kytkeä vakkarin pois päältä, useimmiten kuitenkaan ei.
Tärinä tuntuu liittyvän voimansiirtoon, sillä neutraalille kytkeminen esimerkiksi lopettaa tuon alkuunsa. Aurauskulmat katsottu ja ok.
Mitään havaintoa mistä voisi lähteä tätä purkamaan?
Koneremppa tehtii(tiivisteiden vaihto) ja samalla vaihdettiin jakopää ja pumppu ja muut asiaan kuuluvat pikkuhommat. Myös laturi vaihdettiin koska oli tehnyt oudon oikosulun korjauksen yhteydessä..
Olettamukseni mukaan auto oli sulateltu sisätiloissa ennen käynnistystä eli kesäkiisseli oli ehtinyt vetreytyä. Moottorin käymisessä ei muutenkaan mitään erikoista.
Ongelmaksi on muodostunut todella omituinen tärinä kesken ajon. Eli 5-10min välein, vauhdista huolimatta, tulee tärinä joka tuntuu ns. virtaavan auton läpi. Kovemmassa vauhdissa tärinä on hieman voimakkaampi. Tärinä saattaa välillä kytkeä vakkarin pois päältä, useimmiten kuitenkaan ei.
Tärinä tuntuu liittyvän voimansiirtoon, sillä neutraalille kytkeminen esimerkiksi lopettaa tuon alkuunsa. Aurauskulmat katsottu ja ok.
Mitään havaintoa mistä voisi lähteä tätä purkamaan?
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Erikoisen kuuloinen vika.. Vakkari hyppää pois pyörä pääsee sutimaan eli tulee nopeus eroa renkaiden välillä tai muuten ajonvakautus puuttuu peliin.
Suuttimen heikko kosketus myös aiheuttaa tärinään ja olikohan transmission high torgue vikokoodin..
Mutta se korjaamo joka rempan tekisi olisi varmaan eka paikka mistä kyselisin.
Suuttimen heikko kosketus myös aiheuttaa tärinään ja olikohan transmission high torgue vikokoodin..
Mutta se korjaamo joka rempan tekisi olisi varmaan eka paikka mistä kyselisin.
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Täytyy alkuviikosta kiikuttaa tuonne korjaamopajalle katsomaan ongelmaa noiden suuttimien valossa. Itsekin mietin vähän että suuttimet voi olla aika tukossa tuon talven seisonnan ja kesäkiisselin jäljiltä. Alustavasti tätä käytiin jo läpi kun käytin autoa siellä jälkikäteen vaihdattamassa vielä turboletkujen kiinnikkeitä ja kääntämässä rattia suoraan, tuolloin ei löytynyt mitään selkeää syytä tärinälle.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Renkaasta vyö paskana.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Jois näin olisi niin pitäisikö tärinän jatkua vaikka vaihde olisikin neutraalilla ?sämpy kirjoitti:Renkaasta vyö paskana.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 03 Heinä 2016, 13:39
- Car(s): A.A.
- Paikkakunta: il cuore è sempre a Milano
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Aika monasti tuntuu vain vedätettäessä/moottorijarrutuksessa.Matiasnik kirjoitti:Jois näin olisi niin pitäisikö tärinän jatkua vaikka vaihde olisikin neutraalilla ?sämpy kirjoitti:Renkaasta vyö paskana.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Meidän sitikassa oli vetoakseli. Tosin ilmeni vain n.satasen vauhdissa. Eniten hakkasi rattia mutta kyllä koko autossa tuntui. Vaikka en nyt tähän tapaukseen ehdotakkaan mutta mitähän kaikkia oireita voi tulla ajonvakautuksen puuttuessa (turhaan, väärien signaalien takia) peliin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Onkohan nää viat kuitenkin sellasia, että uskallan ajaa autolla vielä kunnes saan ongelman ratkaistua? Tai siis millä todennäköisyydellä ongelma pahenee ajaessa/ ajaminen pahentaa ongelmaa?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Mulla täristi 156:ssa vetonivel satunnaisesti, kunnes päätti antautua kerrasta ja matka katkesi siihen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Senkin huomasin tuossa että tärinä tulee helpommin ja kovempana matalilla kierroksilla (alle 2k) ja varsinkin js vääntöä tarvitaan (pienikin ylämäki).
Toisinsanoen sportilla ajellessa tuli todella vähän.
Toisinsanoen sportilla ajellessa tuli todella vähän.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Sinne vetarin sisäpäähän omakin veikkaus menisi. Nuo osaa tehdä jänniä oireita. Itsellä taannoin oli toisenmerkkisessä satunnaisia nytkäyksiä ajossa. Ei muita oireita. Kunnes yksi aamu parkkiruudusta pois peruuttaessa oli viimeinen nytkäys ja veto katosi. Edellisenä yönä tulin kuitenkin reissusta noin 250 km niin kiitin onneani ettei purkaantunut keskellä yötä jonnekin keskelle ei mitään. Koitin sitä välillä etsiäkin ja vetareita ravistelin mutten löytänyt mitään.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Oma kokemus Ford Mondeo 1999 TDI SW --> ajelin iloisesti kilometrilukemasta n. 320 tkm --> 450 tkm astiGasket kirjoitti:Sinne vetarin sisäpäähän omakin veikkaus menisi. Nuo osaa tehdä jänniä oireita. Itsellä taannoin oli toisenmerkkisessä satunnaisia nytkäyksiä ajossa. Ei muita oireita. Kunnes yksi aamu parkkiruudusta pois peruuttaessa oli viimeinen nytkäys ja veto katosi. Edellisenä yönä tulin kuitenkin reissusta noin 250 km niin kiitin onneani ettei purkaantunut keskellä yötä jonnekin keskelle ei mitään. Koitin sitä välillä etsiäkin ja vetareita ravistelin mutten löytänyt mitään.
noilla oireilla välillä -07-09 , ja mitään ei tapahtunut. Kyllä siellä vetari minullakin oireili...

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Miten tuon vetarin sitten voi varmistaa? Tai siis jos ei itse kolistelemallakaan vaiva ollut selkeä?
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: Säännöllisen epäsäännöllinen tärinä ajon aikana.
Ei sitä oikein voikkaan muuten varmistaa kuin vaihtamalla vetarit tai odottamalla kun ne hajoo lopullisesti
Väljä sisempi tribodinivel oireilee juuri tuon kaltaisesti eli ravistaa vedättäessä ja helpottaa kun keventää kaasua tai painaa kytkintä.Väljyydeksi riittää tuskin käsin havaittava.
Eikä oikeestaan kannata yrittää säästää vaihtamalla vaan toinen vaikka tietäskin sen olevan syyllinen
Yhtä paljon ne on ajettu molemmat joten hetken päästä sama jumppa on edessä toisella puolella.
Marmoritiski osaa noista pyydellä sit tammikuussa avomaalla kasvatettuja mansikoita ja vähän päälle,mut ulkomaisista verkkokaupoista löytyy järkevilläkin hinnoilla,tosin ei ehkä kannata ihan halvimpia ottaa.Itsellä nyt kokeilussa SKF:n tekeleet.
Edit. Toki kannattaa ennen vetareiden vaihtelua varmistaa ettei löydy kudosvaurioisia renkaita.

Väljä sisempi tribodinivel oireilee juuri tuon kaltaisesti eli ravistaa vedättäessä ja helpottaa kun keventää kaasua tai painaa kytkintä.Väljyydeksi riittää tuskin käsin havaittava.
Eikä oikeestaan kannata yrittää säästää vaihtamalla vaan toinen vaikka tietäskin sen olevan syyllinen

Marmoritiski osaa noista pyydellä sit tammikuussa avomaalla kasvatettuja mansikoita ja vähän päälle,mut ulkomaisista verkkokaupoista löytyy järkevilläkin hinnoilla,tosin ei ehkä kannata ihan halvimpia ottaa.Itsellä nyt kokeilussa SKF:n tekeleet.
Edit. Toki kannattaa ennen vetareiden vaihtelua varmistaa ettei löydy kudosvaurioisia renkaita.