Alfojen korjaaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Alfojen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 12 Kesä 2005, 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Re: Alfojen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

lanciapoika kirjoitti:Kun tätä foorumia on lueskellut niin on käynyt enemmän selväksi et suurin osa kertoo paljon laittaminen maksaa..

Eikö täällä kukaan itse laita alfaansa..vaan kaikki teetetään korjaamoilla?? :shock:
Mites se nyt noin ihmetyttää? Ottaen huomioon, että tälläkin palstalla suuri(n?) osa aktiivisista kirjoittelijoista taitaa ajella lähinnä uudehkoilla autoilla, on minusta AlfaBBS:llä varsin paljon asiallisesti esitettyä tietoa vaikkapa sen iänainaisen 156:n laittamisesta ihan omin räpylöin ja konstein. Jostain syystä mulle on ainakin välittynyt sellainen kuva, kun olen muutamaan muuhun uudempiin(kin) autoihin painottuneeseen foorumiin verrannut. Voin toki olla väärässäkin...

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Itse tai isän avustuksella kyllä tulee kaikki hommat tehtyä mitä vaan toki omilla laitteilla pystyy tekemään. Esimerkkinä mitä olen tehnyt on alustasarjan vaihto, ylätukivarsien vaihto, jarrulevyjen + palojen vaihto yms yms... En toki ala itse vaihtamaan jakohihnaa, vaan etsin sille edullisen tekijän :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Itse nuo on tullut kötöstettyä koneremontista lähtien. Jos sattuu tapahtumaan sellainen vahinko ettei omissa ole mitään laitettavaa, pitää paremman puutteessa laitella kavereiden autoja.

Vähän tuli tosin tällä viikolla lipsuttua kun vaihdatin GTV:n öljyt alan liikkeessä. Jos 4,5 litraa Rally Formulaa ja suodatin vaihdettuna maksavat viisi kymppiä en viitsi parin euron takia alkaa itse lotraamaan ja jemmaamaan jäteöljyjä nurkkiin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

sama laulu, itse olen alfani huoltanut/korjannut tähän asti.. just tuli poikkeus kun käytin v6:sta öljynvaihdossa nyrkkipajalla hetken mielenjohteesta :roll:
no jouduin sitten neuvomaan poikaa öljynsuodattimen vaihdossa, joutuu nääs siirtämään niitä tehostimen putkia :wink:
hohhoijaa
- Alfaholic -

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Alfojen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

lanciapoika kirjoitti:ps: ei oteta sit pulttia..
..juu ei oteta pulttia ei, joskus pitää hiukan ruuvailla..eh-he-heh.

Mutta luulisin, että (lähes) jokainen tekee itse ne hommat, mitkä pystyy ja osaa, ja jättää loput muiden, esim. korjaamoiden tai jopa telttan, tehtäväksi.

Terv. CC
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eipä ole korjaamot rikastuneet minunkaan euroilla.Yksi öljynvaihto ja parit rengastyöt tullut maksettua, muut on onnistuneet itsellä. Toki alan ja auton vaihto saattaa hieman huonontaa tilannetta. Tosin ymmärrän että osa vie suosiolla suoraan korjaamoon. Autot monimutkaistuu ja harvalla on työtilaa (tai vuokraus maksaa jo huollon hinnan) tai aikaa. Kyllähän auton remontointi, pienikin, lähentää suhdetta Alfan ja omistajan välillä. :wink:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Meikä teetättää lähes kaiken, mitä nyt pari vuotta on tullut turattua tuon Alfan kanssa vasten tahtoaan, viimeiset 40 päivää joka vitun ilta. Alan jo osaamaan.

Silti, jos vain löydän korjaajan, teetän homman. Helppoja hommia ei viitsi tehdä, sillä ne ei maksa mitään pajassakaan. Vaikeita hommia ei kannata tehdä, sillä ilman kokemusta esim. koneistetun moottorin kasaaminen voi olla turhan kallista myös tunneissa laskettuna. Hitsaamista ei kannata opetella vääntösäuvan kiinnikkeessä.

Ihan tarpeeksi vittumaista se on korjaamojakin käyttää, jos tuskan määrä on mittari. Valmiin saaminen on 100 kertaa vaikeampaa kuin tehdä itse. Itse tekemällä on vastassa on vain auto, korjaamossa ihminen. Silti, vaikka rahaa ei ole, niin kysymys on lähinnä vapaa-ajasta. Mitä sillä haluaa tehdä. Ajaa vai korjata. Lenkkeillä vai korjata. Vittumaiset työt – kallis vapaa-aika. Kyllä siitä maksaa.

Olen vasta viime aikoina tajunnut, mitä korjaaminen on. Katsot ruuvia, väännät, mietit vääntämistä, mietit kohdetta. Kun ruuvin on kiinni, tuntuu hyvältä. Toiset joogaavat. Vääntävät jalkaa taakse, miettivät vääntämistä, eivät mieti mitään muuta, tuntuu hyvältä. Tulen varmaan jatkossa korjaamaan enempikin. Ei tarvitse juoda niin pajon viinaa päästäkseen irti arjen sirkkelistä. Voin ruuvata 3 tuntia ja aikaa tuntuu menneen 15 min. Mieluummin en silti ruuvaisi.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Seiska5mma kirjoitti:.

Olen vasta viime aikoina tajunnut, mitä korjaaminen on. Katsot ruuvia, väännät, mietit vääntämistä, mietit kohdetta. Kun ruuvin on kiinni, tuntuu hyvältä. Toiset joogaavat. Vääntävät jalkaa taakse, miettivät vääntämistä, eivät mieti mitään muuta, tuntuu hyvältä. Tulen varmaan jatkossa korjaamaan enempikin. Ei tarvitse juoda niin pajon viinaa päästäkseen irti arjen sirkkelistä. Voin ruuvata 3 tuntia ja aikaa tuntuu menneen 15 min. Mieluummin en silti ruuvaisi.
Helkkarin hyvin sanottu, kuten koko muukin teksti :-D

Terv. CC
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfojen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja V6 »

lanciapoika kirjoitti:Kun tätä foorumia on lueskellut niin on käynyt enemmän selväksi et suurin osa kertoo paljon laittaminen maksaa..

Eikö täällä kukaan itse laita alfaansa..vaan kaikki teetetään korjaamoilla?? :shock:



ps2: lancioita ei viedä ikinään deltaan huoltoon :mrgreen:
Suomessa olevat Lanciat on sen verran vanhoja että niitä ei kannata pahemmin huollossa käyttää. Täällä on kuitenkin paljon ihan uusia autoja joita täytyy jo takuunkin vuoksi käyttää huolloissa. Kyllä täälläkin löytyy monia joilla ruuvari pysyy kädessä :wink: Toki jos rahaa löytyy moni kyllä vie autonsa huoltoon, kyllä se ruuvaminenkin vanhemmiten voi alkaa vituttamaan... luulisin että aika moni kuitenkin tekee pikkujutut itse jarrut,öljyt jne.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Itse korjaan mitä osaan/pystyn.... Säästää vuoden mittaan pitkän pennin... osatkin vaan tuppaa olee aika kalliita (suhteellista) :roll:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Re: Alfojen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 12 Kesä 2005, 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mihin se vanhan ja uuden raja vedetään? Kyllä minä ainakin tuota -99 GTV:tä ruuvaan tarvittaessa itse, mutta onhan sillä jo ikääkin melkein kuusi vuotta. Ihan pakasta vedetyissä ei toisaalta taida olla paljoa ruuvattavaa.

Ei kaikilla ole aikaa, tiloja eikä kiinnostustakaan auton huoltoon ja korjaamiseen. Mullakin on tällä hetkellä vähän huonosti kahta ensimmäistä, ja kolmas rapisee kun hommaa pitää tehdä kadunvarressa tai muiden nurkissa ja yleensä kiireessä. Ihan mukavaahan se olisi kaikessa rauhassa omassa tallissa rakentaa, vaan kun ei ole sitä tallia eikä varmaan seuraavaan kymmeneen vuoteen tulekaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tämä on näitä ikuisuuskysymyksiä. Joku harrastaa autoja ajamalla radalla, toinen lukee alan lehtiä, kolmas kirjoittelee foorumille, muutamat järkkäävät klubitapahtumia, jotkut vahaavat autonsa päivittäin ja eräät huoltavat autonsa itse. Turha hankkia itselleen päänsärkyä siitä, mitä joku toinen tekee tai ei tee.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
tzrp
Viestit: 101
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 03:56
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja tzrp »

Mulla taas on sellainen tilanne, että ei ole paikkaa eikä osaamista missä ja millä ruuvata ja huoltaa. Perushommat voin ja osaan tehdä mutta heti kun pitäisi laittaa auto pukille niin menee sormi suuhun ja auto asiantuntijalle. Tosin asiantuntijan etsiminen on joskus hankalaa.

Kertokaapa, missä on lähin monttu tai TI-halli Helsingin keskustassa asuvalle. Toisekseen, autonhan - varsinkin aivan bränikän - pitäisi olla ajamista, ei huoltamista varten. Tosin tuo Seiskafemman ajatuskuvio räpläämisen ihanuudesta on kyllä tuttu ja varmasti totta. Mutta edelleen, jos olisi aikaa, niin mikäs siinä. Kun ei ole.

Kaiken päälle, nykyautot ovat melko lailla teknisiä - sähköpiuhaa kilometreittäin ja piirilevyä enemmän kuin laki sallii - sellaiseen ei sovi kajota harrastelijan. Tai voi kajota, mutta siitä jää paska käteen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Alfan kanssa sitä on tullut harjoiteltua kaiken laista autoihin liittyvää, kerran vein korjaamolla kun meni hermot hylätyn katsastuksen jälkeen.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfojen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja V6 »

lanciapoika kirjoitti:
Voisin korjata lancioiden vanhuudesta et nykyisin alkaa olemaan paljonkin 95-04 vuoden lancioita..et se siitä vanhuudesta..
ja takuu huollot voi tehdä tavan DIY itsekin..
kuinka paljon on paljon, 10kpl? uuden auton huoltoja ei voi tehdä itse jos haluaa että takuu säilyy.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Parkkipaikkakorjaukset kunniaan:)

Täällä suurimmalla osalla on tuoreempaa peliä alla niin ehkä sekin osaltaan vähentää oma toimista korjaamista pikkasen. Kaikki mitä kohtuuden/taitojen nimissä pystyy tekee ite ni tehdään ja loput annetaan korjaamon hoidettaviksi.

Mut tiedon vaihtoa vartenhan nämä foorumit onkin tehty ja luonnollisesti kaikkea sen sivutuotteita.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Alfojen korjaaminen

Viesti Kirjoittaja 90 »

lanciapoika kirjoitti:
V6 kirjoitti:Suomessa olevat Lanciat on sen verran vanhoja että niitä ei kannata pahemmin huollossa käyttää. Täällä on kuitenkin paljon ihan uusia autoja joita täytyy jo takuunkin vuoksi käyttää huolloissa.
Voisin korjata lancioiden vanhuudesta et nykyisin alkaa olemaan paljonkin 95-04 vuoden lancioita..et se siitä vanhuudesta..
ja takuu huollot voi tehdä tavan DIY itsekin..ei siihen korjaamoita tarvita..kun noi huollot on lähinnä yleistä tarkastelua ja nesteiden/öljyjen vaihtoa ym..
no eipä noita 2000-luvun malleja kovinälyttömiä ole suomessa ja sitä vanhemmat ovat kuitenkin vähintään jo viisivuotta vanhoja, tosiasia myös on että suomen lanciakanta on melko vanhaa, pääasiassa 80-luvun malleja.
ei tuo verohelpotuksien jälkeinen maahantuonti ole kovinkaan paljoa Lancia kantaa uudistanut.
Viimeksi muokannut 90, 11 Kesä 2005, 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Itse tulee tehtyä sellaisia hommia mihin ei tarvi erikoistyäkaluja. Myös sähkötyöt on niitä mitä en klaaraa, no toki nyt ihan normaalit piuhanliittämiset yms. mutta mittaamista vaativat jätän ammattilaisille.

Alustan hommat tehdään jos ei vaadi esim nosturia. Ja hitsaushommat on yleensä sellaisia missä ollaan selällään auton alla ja sulaa rautaa lentää kauluksesta sisään mutta tulee silti turattua itse :crazyeyes:

Kunnon tilojen puute on pahin este itse tekemiselle, kun edes piha ei ole vaaterissa, nostele siinä sitten tunkilla autoa :x

Maalaushommia on tehty pihalla jopa pienessä tuulessa :lol:
ei tosin Alfaan.

Oma projekti on siitä mukava ettei tarvi hitsata eikä maalata, mutta sisäverhoilujen osien etsiminen muutamasta laatikosta käy sekin hitaasti.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Hitsaushommat on parasta mitä tiedän. 4 neliötä on vissiin parhaimmillaan upottanut uutta peltiä yhteen autoon(ei ollut kyllä alfa). Ja suorasta pellistä väännetään paikkoja, tai ihan pakon edessä käydään väännätyttämässä peltisepällä. Tekniikan kanssa ei tee aina niin mieli takuta kun ei saa välttämättä kuntoon, mutta hitsin ja rälläkän kanssa syntyy aina valmista :mrgreen: No kyllä konekin pitää silti avata ja kuntoon laittaa jos siihen tulee vikaa... Maalailtuakin on tullut useampiakin autoja; siinä saa muuten kivan hiprakan kun pikkuisessa tallissa sumuttelee pari litraa liuottimia ilmaan :wink:

Ei Alfa oo sellasen ihmisen auto, joka ei itse osaa remppaa tehdä. Näin mulle on sanottu ja siks mun pitääkin osata rempata autot ite, että voin ajaa Alfalla 8)

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 12 Kesä 2005, 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Twekti
Viestit: 65
Liittynyt: 11 Kesä 2004, 04:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Twekti »

No ei niitä uudempiakaan nyt joka kulmassa näe. Ja mitäs sitten jos näkeekin,mielummin mä niitä kattelen,saatikka jotain Toytaa.


Ps.Oma Lancia kyllä vierailee ihan säännöllisesti huolloissa :wink:
-Lancia Kappa '96-
-BMW 320d '02-

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 12 Kesä 2005, 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Twekti
Viestit: 65
Liittynyt: 11 Kesä 2004, 04:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Twekti »

lanciapoika kirjoitti:
Twekti kirjoitti:No ei niitä uudempiakaan nyt joka kulmassa näe. Ja mitäs sitten jos näkeekin,mielummin mä niitä kattelen,saatikka jotain Toytaa.


Ps.Oma Lancia kyllä vierailee ihan säännöllisesti huolloissa :wink:
No Twekti on oma lukunsa ja sitä ei lasketa :mrgreen: ..

Itse kyl mielluummin kattelisin vanhempia alfoja useemmin..kun nämä 156gta alkaa olla joka päiväistä heinää..
No hei,eks huomannu miten niin ahkerasti kyselin toisella foorumilla vaihteistoöljyn propunpaikkaa? :mrgreen: Taitaa tosin sekin vaihto loppujenlopuksi tapahtua seuraavassa huollossa parin viikon päästä.

No minkä takia en tee itse huoltoja?Se takia että haluan ajaa täysin ehjällä autolla.Itse tehtynä huonoilla työkaluilla,huonoissa tiloissa ei kaikki aina suju. Ja toisekseen ei ole kiinnostusta auton korjaamiseen,ja vaikka olisi,en osais :-D

Ja tavaksi on tullut ton Lancian kanssa aina viedä samaan paikkaan huoltoon jossa tietävät mitä sille on tehty.

Edittiä,Kattelen edelleen enemmin vaikka miljoonaa uutta Alfaa kun yhtä Toytotaa.
-Lancia Kappa '96-
-BMW 320d '02-

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

lanciapoika kirjoitti:..kun nämä 156gta alkaa olla joka päiväistä heinää..
Ihanko totta..? Taidat sitten asua Milanossa.. :)
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

..tai naapurilla on sellainen :roll:
- Alfaholic -

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

lanciapoika kirjoitti:
Sama taitaa päteä kaikkii italo autoihin.. :wink:
Eipä nämä italot tuossa suhteessa taida poiketa muissa maissa valmistetuista. Jos ei osaa itse tehdä, niin kalliiksi tulee.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 12 Kesä 2005, 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

itte tein aina kaiken tai olin mukana aktiivisesti mut si kävin ähtävällä ja tilanne muuttui :( :mrgreen:

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Itse laitan kaiken minkä voin.. Kaikki kuluvat osat vaihdan itse mitkä pystyn trial and error periaatteella hoitaa, tuo periaate on ilmeinen sillä kukaan ei ole koskaan ollut opettamassa että näin se tehdään.. Tähän lukeutuu useimmiten jarrupalat ja muut jarruosat, pyöränlaakerit, pallonivelet ja vetarinpäät.jne
Sähköhommistakin ainakin yritän tehdä osan itse, vaihtelevalla menestyksellä ja joskus hyvinkin :D
Huoltoon vasta jos joku kyrvähtää ja itse ei pysty tekemään.. Jakohihnanvaihto lukeutui noihin hommiin :)

Paskaa hommaahan toi joskus tosiaan on mutta kannattaa, se on hienoa saada itse aikaiseksi jotakin ja auton tärkeysastekin muuttuu heti kun itse saa jotain tehtyä.. Auto tuntuu paljon rakkaammalta ja itse ei tunne oloaan uusavuttomaksi..

Itsetehty homma ei yleensä ole juostenkustu kun sen omaan autoon tekee, huoltofirmat vaan eivät mitenkään voi tehdä samalla hartaudella työtä kun omaan italoautoonsa vannoutunut ja ihastunut harrastaja..
Tämä sairaus alkoi jo pyörä ja siitä sitten mopoiässä..Kaikki huollettiin itse mitkä pystyttiin, tietokoneet koottiin itse siitä asti kun Compaqin paskat alkoi ottamaan aivoon... Jos ei pystytä itse huoltamaan niin sitten vituttaa kun ei osaa jotain ja hampaat irvessä huoltoon, ja ehkä seuraavan kerran osataan..
Itselläni se on ihan ajasta ja kiinnostuksesta kiinni, haluan oppia autoni tekniikan mahdollisimman hyvin ja niin ollen haluan osata perusjutuista astetta monimutkaisemmatkin asiat itse.. Vaikka koulutukseni ei todellakaan ole mitään autopuoleen viittaavaa, kaiken oppii..Ihminen sen on koonnut, ihminen sen korjaa :D Vaikka mulla olisi tänvuotinen Ferrari, huoltelisin sitä silti itse.. Ei sitä autoaan osaa arvostaa jos ei jotain itse tee jotain sen eteen että se laukkaa ja hienosti :) Ja voi sitä tyydytyksen määrää kun missään ei kolise ja kierrokset nousee ja vauhti samaten, ja tämä johtuu siitä kun itse on vaivaa nähnyt.. Sukkaan olen kussut ja usein, monta hommaa.. Menettänyt helvetisti rahaa väärien asennuksien ja paskaksimenneiden italo-osien johdosta, niin prätkissä kun autoissakin, mutta oppirahat on aina maksettava.. Se tietotaito maksaa aina edes jotakin.
Rahassa ei mitata sitä pääoman määrää mikä kertyy mahdollisesta kasaantuneesta tietotaidosta ja käytännön sovelluskyvystä, vaikka sitä rahaakin tietty säästyy huoltofirmoja vältellessä, osat maksaa silti parhaimmillaan vitusti ja vähän päälle.. Mutta elämä on kallista, kulutan rahani mielummin alfaani kun baari-iltaan :)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Onkohan tullut mieleen, että kaikilla ei ole taitoa, aikaa, paikkaa jne. tehdä itse? Nii'in.

Ja harvemmin täällä kukaan kehuskelee, että "Maksoinpas taas Deltan 7000e huoltolaskun, rahaa on".

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

cuore....en heti kehtais huudella et olis menny 7000 deltaan :mrgreen: :mrgreen: :drinking:

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Jep..
Tottahan tuokin scuore..
Kerrostalon autopaikalla on huono autoa laittaa....
Tuolla landellahan kaikki autonlaittokulttuurikin on pilvissä vertaa pk seutu..
Siinä tapauksessa ihan ymmärrettävää jos ei tilaa mistään kerran aikaiseksi saa niin turha sitä on mitään tehdä.. Valitettavaa sikäli :/
Kukin vetää tyylillään tietysti :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kyllähän jos sitä ois Roope rikas niin ois hallit ja vehkeet viimosen päälle. Tosin ois joku Giuseppe italiasta palkattu avuksi. Vanhoja italialiaanoja pajatettavana. :wink:
Ehkä niillä rahoilla rakentuisi se 75:nen tai GTV6 tuplaturboin....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

MarcusV kirjoitti: Kerrostalon autopaikalla on huono autoa laittaa....
Tuo on monesti se syy, itse tekis jos olis paikka missä laittaa.

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 12 Kesä 2005, 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

lanciapoika kirjoitti:
Täs yks sälli rakensi hienon talon ja talon pihalle hommas uuden fefen..mut ei raaskinu sit tallia tehdä fefelle :cry: ..siellä hiekalla se vaan lepäilee surullisena.. :cry:
jos omistaja ajattelee että"villi hevonen" täytyy saada olla luonnossa vapaana eikä suljettuna pilttuuseen :wink:

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Johan oli jakeluspönttö taas jäässä, kun en honannut ketjun aloittajan nimimerkkiä! Lanciapoika on näemmä tehnyt uuden aluevaltauksen, toivottavasti et nyt ihan kuitenkaan siirry pois Lanzaleiristä... :cool:

Harvinaisen hyvin muuten MarcusV tuolla kiteytteli tuon ruuvailun ilon. Kyllä niin on, että melkeinpä mihin tahansa harrastuslaitteeseen - oli se sitten kitara, kaksipyöräinen tai se italialainen auto - tulee joka kerta ihan uudenlainen, syvempi näkökulma ja fiilis, kun on itse sen parissa sitkeästi nähnyt vaivaa. Itse ropaaminenkin on hemmetin mukavaa silloin, kun ei ole aikataulun puolesta kiire, ja saa rauhassa vihellellen reerailla omaan tahtiin. Vaikka kyllä ärräpäät ja musta sumppikin kuuluvat toisinaan erottamattomasti tuohon taiteenlajiin.. :wink:

Tiedä sitten oonko turhan kyyninen, mutta jo melkein tuppaa tuntumaan siltä, että jos en itse osaa jotain hilavitkutinta korjata/huoltaa, tai muutenkaan ymmärrä sen päälle, niin kusetetuksi tulee vähän helvetin helpolla. Siis jos tuntemattoman armoille joutuu vekottimen viemään.

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 12 Kesä 2005, 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

lanciapoika kirjoitti:Jos on vara ostaa uusi alfa niin eikös pitäs olla vara sille hienolle tallille ja pelit ja vehkeet?
.. niin tai varaa huollattaa sitä ammattilaisella, eikä sählätä itse.

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

... :roll:
Viimeksi muokannut lanciapoika, 12 Kesä 2005, 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Harvemmin lukee tällaista paskaa foorumilla, mutta kai tähänkin on totuttava.

Vastaa Viestiin