Jos ongelma on "pyörivät" niittimutterin niin sillä työkalulla pystyy kiristämään niitä. Tai tekemällä yksinkertaisen kiristysholkin jonka tehoa voi vielä parantaa viilaamalla siihen "rystyt". Eli putkenpätkä ja luja pultti jolla kiristää niittimutterin kaulusta. En tiedä tajusiko kukaanJiiTeeÄssä kirjoitti:Tunnetaan nimellä niittimutteri eli ruttumutteri. Kannattaa laittaa kaikkia muita paitsi niitä alkuperäisiä, jos jostain niitä saisikin.
Paremmat vaatii niittimutteri työkalun, jolla mutteri vedetään kiinni. Oma hommansa kaivaa ne alkuperäiset pois kun pyörivät poratessa. Enkä tiedä miten koot passaa alkuperäisiin kohtiin.
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Giulia Super -69
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Käytännössä vaan pultti hapettuu alkuperäiseen niittiin kiinni ja siinä ne sitten pyörivät yhdessä. Sitten näitä näkyy kahta mallia, joko pultti on jätetty paikalleen, tai katkaistu kanta pois. Ja poraruuvilla kiinni vierestä.
Kiristämistä voi varmaan kokeilla vetämällä kannasta, siinä on vaan siinä vaiheessa yleensä se pohjamuovi paikallaan ja välissä.
Kiristämistä voi varmaan kokeilla vetämällä kannasta, siinä on vaan siinä vaiheessa yleensä se pohjamuovi paikallaan ja välissä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
MIG liima on ollut hyvä vaihtoehto mutterin pyörimisen estämiseksi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Noniin. Aamulla olin matkalle lähdössä, mutta auto ei käynnistynyt.
Olen 90% varma, että kyseessä on ns "liimaventtiili"
https://bemmistynyt.vuodatus.net/lue/20 ... aventtiili
Puristukset häviää koneesta. Tämä kirottu vaiva tuli eteen 3 vuotta sitten. Silloin korjaamolla saivat vaivalloisesti käyntiin.
Olen yrittänyt startata konetta jo tusinen kertaa ilman onnistumista.
Onko ideoita mikä auttas?
Kiitos.
Olen 90% varma, että kyseessä on ns "liimaventtiili"
https://bemmistynyt.vuodatus.net/lue/20 ... aventtiili
Puristukset häviää koneesta. Tämä kirottu vaiva tuli eteen 3 vuotta sitten. Silloin korjaamolla saivat vaivalloisesti käyntiin.
Olen yrittänyt startata konetta jo tusinen kertaa ilman onnistumista.
Onko ideoita mikä auttas?
Kiitos.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Liimaventtiili: Asiaan vaikuttaa polttoaine, moottorin ilmansuodin, lisäaine joka puhdistaa polttoainelinjan, myös vaikuttaa venttiileihin ja moottoriöljy.
Käytän Shell V-power nitro bensiiniä. Moottorin ilmansuodin K&N pestävä. Lisäsin moottoriöljyyn 0,5 L Tribodyn 20W-50 Öljyä, parempi voitelu.
Myös kannattaa eristää mootorin huohotin letku, ettei pääse jäätymään ja puhaltamaan öljyä moottorin ilmanottoon.
Käytän Shell V-power nitro bensiiniä. Moottorin ilmansuodin K&N pestävä. Lisäsin moottoriöljyyn 0,5 L Tribodyn 20W-50 Öljyä, parempi voitelu.
Myös kannattaa eristää mootorin huohotin letku, ettei pääse jäätymään ja puhaltamaan öljyä moottorin ilmanottoon.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olen tuota joskus pohtinut ja viittiskö joku kertoo mulle teknisesti/fyysisesti, että miksi liimaventtiili haittaa koneen käynnistymistä niin tehokkaasti? Jääkö sieltä väkipakolla jumiin useamman pytyn lautastapit vai mikä sitä vaivaa?
Ei muuten, mutta joka kerta kun mulla on ollut häikkää yksittäisen pytyn käymisessä, niin kyllä joka halvatun laite on lähtenyt vajailla käymään jos ei samalla, niin melkein samalla pyörityksellä kuin ehjänä kaikilla. Riippumatta siitä, onko 3, 4, 6 tai 8-sylinterisestä laitteesta puuttunut yhdestä pytystä kipinä, bensa tai puristus, niin aina ne on lähtenyt vajailla käymään, niinkuin odottaisi yhden takkuavan venttiilinkin koneelta. Sen toki ymmärtää, että jos yli puolet pytyistä on ilman ruttuja, on käyntiinlähtö tuskaista, mutta ei kai tuonkaan kuulu aina useita pyttyjä vaivata? Vai eikö ne yksittäisen pytyn tapaukset vaan nouse missään esille?
Ei muuten, mutta joka kerta kun mulla on ollut häikkää yksittäisen pytyn käymisessä, niin kyllä joka halvatun laite on lähtenyt vajailla käymään jos ei samalla, niin melkein samalla pyörityksellä kuin ehjänä kaikilla. Riippumatta siitä, onko 3, 4, 6 tai 8-sylinterisestä laitteesta puuttunut yhdestä pytystä kipinä, bensa tai puristus, niin aina ne on lähtenyt vajailla käymään, niinkuin odottaisi yhden takkuavan venttiilinkin koneelta. Sen toki ymmärtää, että jos yli puolet pytyistä on ilman ruttuja, on käyntiinlähtö tuskaista, mutta ei kai tuonkaan kuulu aina useita pyttyjä vaivata? Vai eikö ne yksittäisen pytyn tapaukset vaan nouse missään esille?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jep. Melkein kaikki kotiläksyt olen jo tehnyt. K&N suodatin on, öljyt vaihdoin syksyllä (Liqui Moly 5W40) bensaankin purkki lisäainetta ja PCV venttiili kunnossa ja sen letku sula.Rema kirjoitti:Liimaventtiili: Asiaan vaikuttaa polttoaine, moottorin ilmansuodin, lisäaine joka puhdistaa polttoainelinjan, myös vaikuttaa venttiileihin ja moottoriöljy.
Käytän Shell V-power nitro bensiiniä. Moottorin ilmansuodin K&N pestävä. Lisäsin moottoriöljyyn 0,5 L Tribodyn 20W-50 Öljyä, parempi voitelu.
Myös kannattaa eristää mootorin huohotin letku, ettei pääse jäätymään ja puhaltamaan öljyä moottorin ilmanottoon.
Kyllä on saakeli liimautunut kunnolla. Saa sahata tosissaan konetta.
Ei auta muuta kun taistella.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Moottorin lämmitys säteilylämmittimellä vaikuttaa myös , venttiilien toimintaan kylmänä parantavasti. Mahdollisesti lämmin autotalli on myös asiaan parantavasti vaikuttava. Minun autossa on ollut kohta 6 vuotta silloin uusi moottorin ohjaus ohjelma, poisti nykimisen ja todennäköisesti pienensi bensiinin kulutusta kylmänä, on vielä minusta liian korkea. Moottorin käyminen kylmänä vaikuttaa todennäköisesti asiaan, eli on katsottava, että kun on ajettu jonkin aikaa, että moottorin lämpö nousee normaaliksi.
Myös sytytystulpat vaikuttavat, Denso IK16 on ollut minun käyttämistäni tulpista parhaat, ei sytytyshäiriöitä ja bensiinin kulutus pienintä, eli mootorin ollessa kylmä, niin voimakkaalla kipinällä sytytetty polttoaine seos antaa hyvin lämpöä ja syttyy varmasti, myös palava seos lämmittää juuttuneita venttiileitä ja ne lähtevät liikkumaan. Densolla on nykyään vielä paremmat sytytystulpat IK16 TT.
Myös sytytystulpat vaikuttavat, Denso IK16 on ollut minun käyttämistäni tulpista parhaat, ei sytytyshäiriöitä ja bensiinin kulutus pienintä, eli mootorin ollessa kylmä, niin voimakkaalla kipinällä sytytetty polttoaine seos antaa hyvin lämpöä ja syttyy varmasti, myös palava seos lämmittää juuttuneita venttiileitä ja ne lähtevät liikkumaan. Densolla on nykyään vielä paremmat sytytystulpat IK16 TT.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hyvistä tiiä, mutta lonkka-arvaus: akku tahi laturi. Osaavat aiheuttaa todella jänniä virheilyitä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuo pitää paikkansa. Akku on tuliterä joten tuskinpa se. Laturilla voi olla jo satatonnia takana. Se on aina viime metreillänsä aiheuttanut tosiaan kaikkia häiriöitä. Ei tosin mitään tämänkaltaista joten en ekana sitä epäilisi. Kun merkkivalo syttyi niin apukuski vaihtoi samalla asentoa penkillänsä. Tuli jo mieleen että onkohan vänkärin istuimen alla joku syöttökaapeli joka palvelee näitä kaikkia ja se meni katki? Kokeilin käydä johdotuksia penkin alla läpi mutta ei ainakaan heti tuonut apuja.Polforea kirjoitti:Hyvistä tiiä, mutta lonkka-arvaus: akku tahi laturi. Osaavat aiheuttaa todella jänniä virheilyitä.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ahaa, siis täsmälleen samat oireet? Nyppäsin kyllä irti kaikki ja jotka voisivat aiheeseen liittyä ja otin lähempään tarkasteluun. Lisäksi mittasin paikalla ollessaan kaikki muut läpi. F42:sta en muistaakseni irrottanut. Mutta jos sinulla oireet samat niin pitääpä checkata uudelleen.Jakke kirjoitti:Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ihan täsmälleen samat. En nyt ole ihan 100%:n varma tosta sulakkeen numerosta, mutta kuitenkin... Toisella kerralla sulake kärähti juuri sillä hetkellä, kun eukkoseni siirsi vänkärin penkkiä. Tämä sai minut epäilemään, että siellä alla vois joku johto olla hankautunut tms. En ole vielä ehtinyt tutkimaan asiaa tarkemmin, eikä ole nyt puoleen vuoteen kärähtänyt. Muistaakseni myös katossa olevista napeista hävis valot samassa yhteydessä.MKT kirjoitti:Ahaa, siis täsmälleen samat oireet? Nyppäsin kyllä irti kaikki ja jotka voisivat aiheeseen liittyä ja otin lähempään tarkasteluun. Lisäksi mittasin paikalla ollessaan kaikki muut läpi. F42:sta en muistaakseni irrottanut. Mutta jos sinulla oireet samat niin pitääpä checkata uudelleen.Jakke kirjoitti:Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No sitten kyllä kuulostaa erittäin samalta. Nimittäin aamulla katselin että onkohan kattonappien valotkin pimeinä. Voi tietty olla että minulla se johto meni kokonaan poikki mutta ihmettelen vielä ne sulakkeet uudelleen. Kiitos!Jakke kirjoitti:Ihan täsmälleen samat. En nyt ole ihan 100%:n varma tosta sulakkeen numerosta, mutta kuitenkin... Toisella kerralla sulake kärähti juuri sillä hetkellä, kun eukkoseni siirsi vänkärin penkkiä. Tämä sai minut epäilemään, että siellä alla vois joku johto olla hankautunut tms. En ole vielä ehtinyt tutkimaan asiaa tarkemmin, eikä ole nyt puoleen vuoteen kärähtänyt. Muistaakseni myös katossa olevista napeista hävis valot samassa yhteydessä.MKT kirjoitti:Ahaa, siis täsmälleen samat oireet? Nyppäsin kyllä irti kaikki ja jotka voisivat aiheeseen liittyä ja otin lähempään tarkasteluun. Lisäksi mittasin paikalla ollessaan kaikki muut läpi. F42:sta en muistaakseni irrottanut. Mutta jos sinulla oireet samat niin pitääpä checkata uudelleen.Jakke kirjoitti:
Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 12:55
- Car(s): 159 SW 2.0 JTDM - 11
ex.
GT JTS -05
Giulietta 1.4 MA -11
156 2.5 V6 -03
156 1.9 JTD -01
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hep! Mulla paloi airbagin valo useamman kuukauden. Tähän liittyi myös ettei rattinapit, kattonapit ja luistoneston nappulat toimineet.MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
Automilanon diagnoosi oli alkuun viallinen kattopaneeli, joten uusi meni tilaukseen. Sen saapumista saikin odotella tovin...
No, osa lopulta saapui, ja uusi kattopaneeli ratkaisi asian - hetkeksi. Samat oireet ilmeni heti huoltoa seuraavana aamuna kun ajoin töihin.
Taas kiesi Automilanoon ihmeteltäväksi. Syylliseksi sitten paljastuikin puolivahingossa kuskin penkinlämmittimen vastus, joka täydellä teholla hohkatessaan ja sopivasti johonkin toiseen osaan osuessaan käräytti sulakkeen.
Penkinlämmitin vaihdettiin uuteen ja nyt on napit ja muut olleet OK.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sulakehan se oli kärähtänyt. Olin varma että olin kaikki mitannut ja vielä käännellyt käsissä kaikki jotka voisivat tapahtumaan liittyä. Mutta en näemmä F49:ä. En sitä osannut edes epäillä kun germaaniohjekirja viittasi että se on start-stop-namikan sulake. Joku vänkärinpenkin alla sai sen kärähtämään mutta tuo ongelma korjaantui ainakin hetkeksi johtojen läpikäynnillä.Jakke kirjoitti:Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hyvä, että asia selvis. Vielä kun selvii, että mikä sitä joskus polttaa, niin vielä parempiMKT kirjoitti:Sulakehan se oli kärähtänyt. Olin varma että olin kaikki mitannut ja vielä käännellyt käsissä kaikki jotka voisivat tapahtumaan liittyä. Mutta en näemmä F49:ä. En sitä osannut edes epäillä kun germaaniohjekirja viittasi että se on start-stop-namikan sulake. Joku vänkärinpenkin alla sai sen kärähtämään mutta tuo ongelma korjaantui ainakin hetkeksi johtojen läpikäynnillä.Jakke kirjoitti:Katsopas vielä uudelleen sulakkeet ratin alla vasemmalla olevan luukun takaa. Itsellä pari kertaa samat oireet, kun sulake palanut. Olikohan F42.MKT kirjoitti:Erikoinen tapahtuma kävi 159:n kanssa, löytyyköhän kohtalotovereita: Kesken ajon syttyi airbagin merkkivalo. Se mikä tekee tästä mystisen on se että ratin radiosäätimet lakkasivat samalla pelaamasta. Hetkeä myöhemmin huomasin että ei saa kytkettyä luistonestoa tai ajohallintaa pois päältä. Todennäköistä on siis että tässä on yksi ja sama syy kaikkien takana. Onko hyviä arvauksia? Sulakkeet ja releet ovat ehjät, vikakoodeja ei ole luettu.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Se penkki on aika helppo ottaa irti sieltä autosta, sitten vaan käymään kaikki johdot läpi murtumien varalta. Jos se käräytti sulakkeen kerran, niin todennäköisesti käräyttää toistekin.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kovimpien pakkasten jälkeen on ajoittain haiskahtanut hytissä omituinen käry, kun auton käynnistää ja tuuletin alkaa pyöriä. Haju kuitenkin häviää aika nopeasti.
Haju ei mielestäni ole huohotinkaasumaista, vaan haiskahtaa hieman dieselille.
Jos käynnistän sisäilmankierto päällä, niin hajua ei tule.
Totesin ongelmaa selvittäessäni, että konepellin ja ilmanoton välinen kumitiiviste oli huonosti paikallaan ja sen asettelu uudelleen vähensi hajua.
Nyt paikallaan on paperinen sisäilmasuodatin, aikaisemmin oli aktiivihiili. Voisiko tämä vaikuttaa näin paljon?
Vaimokin on jo kysellyt, että mikä tuo haju on - erottuu siis selvästi.
Oireeleeko vuotavat ruiskusuuttimet tällä tavalla?
Haju ei mielestäni ole huohotinkaasumaista, vaan haiskahtaa hieman dieselille.
Jos käynnistän sisäilmankierto päällä, niin hajua ei tule.
Totesin ongelmaa selvittäessäni, että konepellin ja ilmanoton välinen kumitiiviste oli huonosti paikallaan ja sen asettelu uudelleen vähensi hajua.
Nyt paikallaan on paperinen sisäilmasuodatin, aikaisemmin oli aktiivihiili. Voisiko tämä vaikuttaa näin paljon?
Vaimokin on jo kysellyt, että mikä tuo haju on - erottuu siis selvästi.
Oireeleeko vuotavat ruiskusuuttimet tällä tavalla?
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistä kohtaa konehuonetta löytyy ilmamassa-anturi? Konehuoneessa majailee 2.4 JTDm.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oujee dänks. Mokoma kampe pitää puhdistaa kun ahtopainetta heiluttelee.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sama moottori, samat oireet ja nimenomaan kovimpien pakkasten yhteydessä. Silmäillen en huomannut mitään vuotoa / vuotoja. Kerrohan jos syy löytyy.jazma kirjoitti:Kovimpien pakkasten jälkeen on ajoittain haiskahtanut hytissä omituinen käry, kun auton käynnistää ja tuuletin alkaa pyöriä. Haju kuitenkin häviää aika nopeasti.
Haju ei mielestäni ole huohotinkaasumaista, vaan haiskahtaa hieman dieselille.
Jos käynnistän sisäilmankierto päällä, niin hajua ei tule.
Totesin ongelmaa selvittäessäni, että konepellin ja ilmanoton välinen kumitiiviste oli huonosti paikallaan ja sen asettelu uudelleen vähensi hajua.
Nyt paikallaan on paperinen sisäilmasuodatin, aikaisemmin oli aktiivihiili. Voisiko tämä vaikuttaa näin paljon?
Vaimokin on jo kysellyt, että mikä tuo haju on - erottuu siis selvästi.
Oireeleeko vuotavat ruiskusuuttimet tällä tavalla?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kannattaa katsoa paremminkin turbon alipaine venttiili ja sen putkien kunto.nipaka kirjoitti:Oujee dänks. Mokoma kampe pitää puhdistaa kun ahtopainetta heiluttelee.
Sijainti kuskinpuolen ajovalon vasemmalla puolella lukkopellissä.
Uusi venttiili maksaa noin 30€ ebayssä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Poikkeaako toi 2.4 jtd 20v hihnanvaihto kamalan paljon pikkubussost? Meinaan hihnan kiristimen /muiden huomioon otettavien hilppeiden suhteen. Ahdas se varmasti on, mut jos selvis ensimmäisestä ni miksei tästäkin
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ihan täysin No, kiristin toki hihnalla on molemmissaOssiv kirjoitti:Poikkeaako toi 2.4 jtd 20v hihnanvaihto kamalan paljon pikkubussost? Meinaan hihnan kiristimen /muiden huomioon otettavien hilppeiden suhteen. Ahdas se varmasti on, mut jos selvis ensimmäisestä ni miksei tästäkin
Paljon helpompi. Jos 24v busson jakopään tehnyt niin tätä ei tod kannata pelätä.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hyvä tietää
Kyl sillo ku bussosta irroittaa vesipumppua ja katkeaa 3 pulttia lohkoon käytännös kii, niin on hupi vähissä
Mut juu.. Huoltokirjas oli et ois vaihettu ___-11___ viimeksi hihna.. Saa nähä pitääkö paikkansa vai olisiko joku tehnyt asian ilman kuittimerkintöjä.. Noh kun saa auton ensiviikolla niin suojat auki ja katsomaan. Toivottavasti ei ole pykinyt hihna.. helkatisti yliajalla kyl... Tooodella paljon. Menettääkö järjen jos vaihtaa sen laturinhihnan(?) samaan konkurssiin. Tän topicin alusta katsoin et aika ahdistavas paikas tuntuis olevan ja tottakai pirun tiukas
Kyl sillo ku bussosta irroittaa vesipumppua ja katkeaa 3 pulttia lohkoon käytännös kii, niin on hupi vähissä
Mut juu.. Huoltokirjas oli et ois vaihettu ___-11___ viimeksi hihna.. Saa nähä pitääkö paikkansa vai olisiko joku tehnyt asian ilman kuittimerkintöjä.. Noh kun saa auton ensiviikolla niin suojat auki ja katsomaan. Toivottavasti ei ole pykinyt hihna.. helkatisti yliajalla kyl... Tooodella paljon. Menettääkö järjen jos vaihtaa sen laturinhihnan(?) samaan konkurssiin. Tän topicin alusta katsoin et aika ahdistavas paikas tuntuis olevan ja tottakai pirun tiukas
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No, se laturin hihna pitää kuitenkin vaihtaa. Se kuitenkin kitisee
Äläkä sit osta Contitechin hihnaa. Se kun ei elastinen ole, eli se ylivenyy pääsääntöisesti jokaisella ja jää huutamaan.
Äläkä sit osta Contitechin hihnaa. Se kun ei elastinen ole, eli se ylivenyy pääsääntöisesti jokaisella ja jää huutamaan.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok ! hyvä tietää mitä pittää välttää..Aquatica kirjoitti:No, se laturin hihna pitää kuitenkin vaihtaa. Se kuitenkin kitisee
Äläkä sit osta Contitechin hihnaa. Se kun ei elastinen ole, eli se ylivenyy pääsääntöisesti jokaisella ja jää huutamaan.
Myyjä totesi et joku hieman vikisee kun auto on käynnissä, mietin et onko sit jakopää vai apulaitehihna, noh näkee keskiviikkona.
Onnaakohan muuten tuossa moottoris katsoa hihnan kuntoa jos saisi avattua ne suojapellit niinku bussos, yhtä vaivattomasti siis ?
BT obd-lukijan saapi mukkaa ni pääsee tsekkaa miltä tilanne näyttää historian ja muun osalta. Ainiin ja hehkunvalo palaa! pitänee siis niitäkin vaihdella.. Muistelee 'ilolla' kun vanhaan w124 vaihto (250d) ja katkes se hehku sinne..
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 08 Marras 2017, 20:41
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6
Alfa Romeo 159 1.9 jtdm
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 1.9 jtdm
Kiihdyttäessä turbo tippui pelistä, ei vikavaloja eikä vikakoodeja. Alipaineletkut ok ja imee alipaineen kellolle ja varsi liikkuu mutta ahtopaineet nolla. Muuten toimii normaalisti. Mistähän vikaa etsimään?
Kiihdyttäessä turbo tippui pelistä, ei vikavaloja eikä vikakoodeja. Alipaineletkut ok ja imee alipaineen kellolle ja varsi liikkuu mutta ahtopaineet nolla. Muuten toimii normaalisti. Mistähän vikaa etsimään?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Voipi olla MAP anturi rikki tai täynnä nokea.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Auto hinurilla pajalle 3 vuoden tauon jälkeen. En saanut käyntiin millään. Saivat pajalla kuntoon. Seuraavanlainen diagnooni kuitissa: (autossa oli liimaventtiili oire, irroitetttu tulpat/ kuivattu palotilat. Käynnistys-sumutteella saatu auto pyörimään, käytetty kuumaksi/testattu toiminta OK)Mikael J kirjoitti:Noniin. Aamulla olin matkalle lähdössä, mutta auto ei käynnistynyt.
Olen 90% varma, että kyseessä on ns "liimaventtiili"
https://bemmistynyt.vuodatus.net/lue/20 ... aventtiili
Puristukset häviää koneesta. Tämä kirottu vaiva tuli eteen 3 vuotta sitten. Silloin korjaamolla saivat vaivalloisesti käyntiin.
Olen yrittänyt startata konetta jo tusinen kertaa ilman onnistumista.
Onko ideoita mikä auttas?
Kiitos.
On se pirullinen tuo liimaventtiili kun sattuu kohdalle.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 08 Marras 2017, 20:41
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6
Alfa Romeo 159 1.9 jtdm
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Turbon akseli poikki ja pakohyrrä rutussa. Uuden turbon metsästys alkaa.Maunu kirjoitti:Voipi olla MAP anturi rikki tai täynnä nokea.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt taas on mennyt poikki xenon valojen korkeudensäätö palikasta se muovinen osa, mikä sijaitsee etupyörän kupeessa. Eli tämän osan muovitanko http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10261
Tuon varmaan saisi vielä liimaamalla kasaan jos hyvä tuuri kävisi. Onko teistä joku tuota liimaillut tai keksinyt paremman korjauksen, kuin uuden osan laiton?
Tuon varmaan saisi vielä liimaamalla kasaan jos hyvä tuuri kävisi. Onko teistä joku tuota liimaillut tai keksinyt paremman korjauksen, kuin uuden osan laiton?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tankkasin eilen tankin täyteen, nollasin matkamittarin ja ajoin kotiin (noin 5km). Tänään käynnistin masiinan aamulla -2 asteessa ja sain puhelun, jonka aikana auto kävi tyhjäkäyntiä 20-30min. Onko normaalia, että matkamittarin ilmoittama keskikulutus nousi tämän tyhjäkäynnin aikana 25 litraa/100km tienoille?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
On.
Kun auto ei liiku, on keskikulutus ääretön (X litraa / 0km), mutta 159:n ajotieturi ei tuota 25l/100km suurempaa keskikulutusta suostu näyttämään, joten lukema jämähtää siihen.
Kun auto ei liiku, on keskikulutus ääretön (X litraa / 0km), mutta 159:n ajotieturi ei tuota 25l/100km suurempaa keskikulutusta suostu näyttämään, joten lukema jämähtää siihen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
OK.Polforea kirjoitti:On.
Kun auto ei liiku, on keskikulutus ääretön (X litraa / 0km), mutta 159:n ajotieturi ei tuota 25l/100km suurempaa keskikulutusta suostu näyttämään, joten lukema jämähtää siihen.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minulla napsahti tuo muovitanko keskeltä poikki, kun asensin sen väärään asentoon ylätukivarren vaihdon jälkeen.Pölli kirjoitti:Nyt taas on mennyt poikki xenon valojen korkeudensäätö palikasta se muovinen osa, mikä sijaitsee etupyörän kupeessa. Eli tämän osan muovitanko http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10261
Tuon varmaan saisi vielä liimaamalla kasaan jos hyvä tuuri kävisi. Onko teistä joku tuota liimaillut tai keksinyt paremman korjauksen, kuin uuden osan laiton?
Patenttiratkaisuna jäljensin muovitangon mitat ohueen kattopeltiin, jonka reunoille jätin sen verran ylimääräistä, että siitä sai taivuteltua muovitangon toiselle puolelle "kynnet" pitämään tukea paikoillaan.
Ennen kasausta laitoin varmuuden vuoksi liimamassaa väliin ja mattamustaa päälle.
Nyt on kestävä eikä juuri erota korjatuksi.
Tein samalla parannetun version tukivarren ja asentoanturin välisestä koiranluusta. Kaksi kulmaniveltä ja väliin kierretangosta sopiva pätkä.
Oli jo todella heikossa hapessa tuo koiranluu ja toinen nivelistä ruostunut täysin jumiin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt rupes kuulumaan omituista narinaa vasemmasta renkaasta auton heiluessa esim hitaissa töyssyissä?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eikös näissä ylätukivarret ollut yleisin narinan aiheuttaja?
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mullakin on narissut vasemmalla edessä koko talven vaan en ole vielä jaksehtinyt tutkia tarkemmin että mikä siellä narisee. Joskus vaan katoin että alatukivarsi maksaa tyyliin 130€ ja ylätukivarsi 30€, että mukavampihan se ylävarsi ois vaihtaa. Mitenhän tuosta parhaiten varmistuisi mistä se narina tulee?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^ Sanoisin, että ala -ainakin kääntäessä.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omassani narisee kyllä enempi joustoissa kuten FinestC:llä, eli olisiko se sitten ennemmin juurikin tuo ylätukivarsi?hjpp kirjoitti:^^ Sanoisin, että ala -ainakin kääntäessä.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kenties. Ei vaan ole koskaan yläpuoli narskuttanut, kuten vaikka 156:ssa oli tapana, vaikka miten kulahtanut olisikin. Kuiva alapallonivel on aiheuttanut toistaiseksi kaikki möykät, mutta se oirehtii myös (ja eniten) kääntäessä. Toki se hidasteissakin ääntä pitää.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko kaikissa 159, samanlainen pikakiinnike akun maakaapelis/ voiko sitä jotenkin kiristää? Emäntä soitti työpaikalta että sähköt olivat kadonneet. Syyksi selvisi löysä maakaapeli.. ilmeisesti ei siis perinteinen liitin
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oikeasti vaikea kysymys:
Miten tietää, onko 159 2.4JTDm:ssä ilmakanavassa lisälämmitin (se PTC, 3x300W)?
ePeristä luulin löytäväni faktaa, mutta tarjoaa alustanumerolla vaihtoehdot:
GS+E140 (ilman lämmitintä, automaatti-ilmastointi)
GS+52Y (lämmittimellä, manuaali-ilmastointi)
GS+52Y+E140 (lämmittimellä, automaatti-ilmastointi)
GS+E204 (lisä-ilmastoinnilla (? taakse säädöt?))
GS+E204+52Y (lisä-ilmatoinnilla + lämmittimellä)
Hhjälp! Seppo tai joku, jotain helpohkoa tapaa selvittää? Jos ei tarvitse purkaa ainakaan paljoa, niin se on fine. Tyyliin jos joutuu hanskalokeron irrottamaan tms. niin se menee vielä kivana puhteena
Epäilykseni on kaksialainen: 1) auto on italian tuonti ja 2) hihna ei kitise kuin ihan vähän kylmänä ja 3) lämpöä ei tule kabiiniin ennen, kuin mittari näyttää positiivisia lukuja
Miten tietää, onko 159 2.4JTDm:ssä ilmakanavassa lisälämmitin (se PTC, 3x300W)?
ePeristä luulin löytäväni faktaa, mutta tarjoaa alustanumerolla vaihtoehdot:
GS+E140 (ilman lämmitintä, automaatti-ilmastointi)
GS+52Y (lämmittimellä, manuaali-ilmastointi)
GS+52Y+E140 (lämmittimellä, automaatti-ilmastointi)
GS+E204 (lisä-ilmastoinnilla (? taakse säädöt?))
GS+E204+52Y (lisä-ilmatoinnilla + lämmittimellä)
Hhjälp! Seppo tai joku, jotain helpohkoa tapaa selvittää? Jos ei tarvitse purkaa ainakaan paljoa, niin se on fine. Tyyliin jos joutuu hanskalokeron irrottamaan tms. niin se menee vielä kivana puhteena
Epäilykseni on kaksialainen: 1) auto on italian tuonti ja 2) hihna ei kitise kuin ihan vähän kylmänä ja 3) lämpöä ei tule kabiiniin ennen, kuin mittari näyttää positiivisia lukuja
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 sylkäs avaimen pihalle eikä mene enää sisälle. Mikähän avuksi?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kannattaa ensin koittaa se avaimesta irtoava metalliavain työntää siihen avainpesän reunassa olevaan pieneen reikään. Jos sattuisi palauttamaan jonkin jousen. tms oikeaan asentoon.jeQQ kirjoitti:159 sylkäs avaimen pihalle eikä mene enää sisälle. Mikähän avuksi?
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Koitettu räplätä sillä, ei apuja. Täytyy koittaa kikkailla lisää kun pääsee töistä takaisin. Saa antaa lisää vinkkejä..