150.000 km ajettu ja 12/07 valmistunut.
EGR ja DPF ohjelmoimalla poistettu. Moottori mekaanisesti OK, tarkistettu. Turbo letkuineen ei vuoda, tarkistettu. Ilmamassamittari vaihdettu. Ilmansuodatin vaihdettu.
Ohjelmoinnin jälkeen savuaa tosi paljon matalilla kierroksilla juuri ennen ja juuri kun turbo herää henkiin. Pahiten kylmänä.
Mistä lähtisin paikallistamaan syytä?
159 SW 2.4 JTDm savuaa kuin savusauna
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: 159 SW 2.4 JTDm savuaa kuin savusauna
Suuttimet? Tehtiinkö ohjelmoinnissa jotain muuta kuin nuo poistot?
932 937 955
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 SW 2.4 JTDm savuaa kuin savusauna
Oma Q4:nen savutti todella paljon. Korjauksena uusi imusarja, turbo ja välijäähdytin (vaihdettiin varmuuden vuoksi). Nyt käy ja kukkuu nätisti.
Turbo oli varmaankin kolarissa pienen osuman, jonka seurauksena yksi ruuvin korvake oli haljennut. Vuoden se kesti ajella pienellä vinkunalla, mutta sitten siipi osui runkoon ja palasia lenteli.
Auto on siis AVK:n kautta minulle tullut.
Imusarjan vaihdoin jo aikaisemmin, jonka jälkeen savutus oli pienempää ja katsastuskin onnistui. Imusarjan läppien laakerit olivat todella väljät ja ahtovuotoa tuli oikein kunnolla.
Turbo oli varmaankin kolarissa pienen osuman, jonka seurauksena yksi ruuvin korvake oli haljennut. Vuoden se kesti ajella pienellä vinkunalla, mutta sitten siipi osui runkoon ja palasia lenteli.
Auto on siis AVK:n kautta minulle tullut.
Imusarjan vaihdoin jo aikaisemmin, jonka jälkeen savutus oli pienempää ja katsastuskin onnistui. Imusarjan läppien laakerit olivat todella väljät ja ahtovuotoa tuli oikein kunnolla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 159 SW 2.4 JTDm savuaa kuin savusauna
Eikös yksi nyrkkisääntö ole: "vika on sielä mihin on viimeksi koskettu"? Eli tässä tapauksessa ohjelmoinnin jälkeen syöttää liikaa polttoainetta matalilla kierroksilla/ennen kuin ahtaa? (jos siis ei savuttanut jo ennen ohjelmointia)
Suoraan vaan suoraa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 SW 2.4 JTDm savuaa kuin savusauna
Äkkiseltään kuulostaa siltä, että ahtimen herätyssavut on softassa hivenen runsaalla. Vakioautolla kaasua painaessa moottorinohjaus tarjoaa naftaa melko maltillisesti pitääkseen savun kurissa odottaen samalla kun ahdot nousee, virisofta voi hyvinkin tuupata naftaa jo aiemmin. Etuna tosiaan se, että se ahdin herää paremmin kun pakokaasua tulee enempi, miinuksena sitten runsas näkyvä (ja DPF:n tukkiva, jos se on paikallaan) savu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.