Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Aloittaisin termostaatin tutkinnalla.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Kyllä, termostaatti. Omassani myös jumiutuneella termostaatilla lämmöt nousi ylämäessä ja alamäessä taas laski, tosin myös EGR-tulpattuna. Mutta tuli kuntoon termostaatin vaihdolla.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

159 makoillut talvikuukaudet ilman akkua.
Nyt kun otin taas auton ajoon niin näyttöön on tullut pakkasaamuina "vehicle protection system not available" ja keltainen ratin kuva jää palamaan näytön alakulmaan. Ilmoitus on kadonnut aina seuraavassa startissa lämpimällä autolla.
Rattilukko kuulostaa ja tuntuu toimivan normaalisti.
Pitääkö olla huolissaan ja mikähän virheilmoitusta voisi aiheuttaa??

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onko autossa tehdasasenteinen hälytin? Olisikohan siinä oma akku, joka on sen verran huonossa hapessa ettei pidä varausta kuin muutamia tunteja.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Se rattilukon mekanismi siellä vain vähän oireilee. Samaa teki itselläkin tässä talvella, mutta ei jäänyt jumiin kertaakaan. Mietin kuitenkin josko tuon ensi talvea varten lisäisi kesän huoltojen työlistalle että käyttäisi irti ja putsailisi, lienee helpompaa huoltaa sitä ennakoivasti kuin sitten sinä pakkasaamuna kun se vetää ihan kunnolla jumiin...

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Hälysysteemiä tossa ei ole, joten rattilukko voisi olla syyllinen.
Onkohan rattilukon sisällä joku lukitussalvan asennon tunnistin vai mistähän auton tekoäly keksii liipaista ton virheilmoituksen?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Jame kirjoitti:Eilen lävähti Check engine näyttöön melkein heti pihasta lähdettyä. Vikakoodin sain luettua saman tien P0403 "EGR valve". Jätin tabletin monitoroimaan AlfaObd:llä EGR:ää ja ainakin omiin silmiin näytti ihan toimivalta käppyrältä. Auto toimi normaaalisti, mutta vikakoodin poistaminen ei onnistunut tai sitten se tuli takaisin heti käynnistyjksen jälkeen.

Tänään poika ajoi tuolla n. 80 km lenkin motarilla ilman oireita mutta pari sataa metriä ennen kotipihaa oli tehot hävinneet hidastetöyssyn kohdalla. Alfaobd ei löytänyt muita vikakoodeja ja EGR checkillä kuului solenoiden naksunta. Egr vaihdettu ensimmäisen omistajan aikana takuuseen reilu 7 v ja 130tkm sitten, itse en ole tuolle tarvinnut tehdä mitään kun ei ole aikaisemmin oireillut. Nyt autolla mittarissa melkein 200 tkm.

Kannattaako tuota vanhaa egr:ää edes yrittää ruveta putsailemaan vai pistänkö suosiolla uuden tilaukseen? Tuo Pierburg varmaan ihan passeli myös 154 kWh koneeseen? https://spareto.fi/tuotteet/700063100-v ... -kierratys
Tulipa sitten tilattua uusi egr Amazonista kun tuon saman Pierburgin sai satasella posteineen ottamalla 30 päiväksi kokeiluun Primen:)

Vanhan egr:n irrotuksen yhteydessä tuli vaan nyt huomattua että kyseessä saattoi kuitenkin olla sähkövika. Puuhatessa piuha oli tipahtanut itsekseen liittimestä ja siinä liittimessä näkyi halkeema klipsun puolella. Vanha egr näytti yllättävän siistiltä satkun ajetuksi, kuten imukanavan aukkokin. Toki ne mustassa noessa olivat, mutta ei mitenkään tukossa. Välissä ollut reikälevy menee kyllä vaihtoon, se punainen tiiviste oli poikki. Amazonista/ebaystä noita näyttäisi löytyvän parilla kympillä posteineen, mutta ei esim. Sparetolta tai Nimarkista. Saiskohan tuon kohtuuhintaan jostain tiskiltä Suomesta?

Uutta reikälevyä odotellessa voisi yrittää kehitellä jotain varmistusta tuohon liittimeen. Kaapeli kun roikkuu liittimestä alaspäin, niin osaa varmaan löystyä jos ei ole tiukasti kiinni. Ensimmäisenä tuli mieleen että yrittäisi nippusiteellä varmentaa kiinnityksen. Olisikohan tuon koko liittimen vaihto uuteen kuinka paha rasti ?

edit: Sen reikälevyn osanumero on 55225287 ja näyttäisi löytyvän sama läpyskä myös fiat nimisenä.
Il nero era bellissimo

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

^Noiden uudempien koneiden egr:ille bongasin liittimen korjaussarjan: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=11432

Tuollaisen voisi väkertää jos vaan löytäisi oikean liittimen. Onkohan tuolla liitintyypillä joku nimi, niin voisi yrittää hakea?
Il nero era bellissimo

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Beta Julio kirjoitti:Se rattilukon mekanismi siellä vain vähän oireilee. Samaa teki itselläkin tässä talvella, mutta ei jäänyt jumiin kertaakaan. Mietin kuitenkin josko tuon ensi talvea varten lisäisi kesän huoltojen työlistalle että käyttäisi irti ja putsailisi, lienee helpompaa huoltaa sitä ennakoivasti kuin sitten sinä pakkasaamuna kun se vetää ihan kunnolla jumiin...
Viikonloppuna tuli purettua, putsattua ja voideltua rattilukko. Virheilmoituksia ei tänä aamuna näkynyt, joten eiköhän tuo tullut kuntoon.
Rattilukon sisällä oli vähän kosteutta mikä tuskin parantaa toimintaa pakkasella :-D
Loppupelissä aika helppo huolto ja vähällä purkutyöllä tehtävissä.

Päänsärkijä
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Huhti 2019, 10:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Päänsärkijä »

Heippa vaan arvon forumilaiset!
Olisin kysynyt mielipiteitä tällaisesta:

https://www.kamux.fi/vaihtoautot/alfa-romeo/159/oey-460

Onko liikaa ajettu? Hinta? Mitä kannattaa kuulostella koeajolla?

Ensimmäistä alfaa ehkä hankkimassa. Onhan tuo nyt piru vie komea!

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Päänsärkijä kirjoitti:Heippa vaan arvon forumilaiset!
Olisin kysynyt mielipiteitä tällaisesta:

https://www.kamux.fi/vaihtoautot/alfa-romeo/159/oey-460

Onko liikaa ajettu? Hinta? Mitä kannattaa kuulostella koeajolla?

Ensimmäistä alfaa ehkä hankkimassa. Onhan tuo nyt piru vie komea!

Ellei autoa voi vielä katsastaa vie ensiksi kuntotarkastukseen vaikka katsastusasemalle : Alustassa on ruostumisherkkiä kohtia , päästömittaus kannattaa tehdä , milloin jakohihna vaihdettu , vaihteiston ja kytkimen toiminta .
Ellei mene katsastuksesta tai kuntotarkastuksesta läpi ota arviot mahdollisista korjauskustannuksista , moni kakku päältä kaunis .
Hinta on kohtuullinen jos auto on moitteeton .

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

^autonhan voi katsastaa nykyään vaikka joka päivä jos näin haluaa vaikka lakisääteinen velvollisuus ei vielä koskisikaan :roll:

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Mitähän tuo teholukemat tarkoittaa? Onko siinä joku viritys tai kirjoitusvirhe.

Avatar
pahakeisari
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pahakeisari »

Todennäköisesti jonkun puljun ohjelma ajettu sisään jossa muka 230hv.
Varauksella kannattaa suhtautua ilmoitettuihin lukemiin ellei dyno papruu messis.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Moi, minkämerkkisiä ilmansuodatinta ja raittaria ootte alfoihinne laittaneet ja miten on toiminu?

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

alfa 156 v6 kirjoitti:^autonhan voi katsastaa nykyään vaikka joka päivä jos näin haluaa vaikka lakisääteinen velvollisuus ei vielä koskisikaan :roll:
Voi toki katsastaa vaikka joka päivä mutta vuoden ajoaikaa saa vasta varsinaisella katsastus ajalla .

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei ku vuoden ajoaikaa saa just katsastuspäivästä eteenpäin koska vaan. Jos viet tänään leimalle ja saat hyväksytyn, on seuraava leimaus ke 15.4.2020 mennessä. Sitten jos viet niin, että vanha leima olisi voimassa alle kuukauden, saat hieman yli vuoden ajoaikaa kun se vuosi lasketaan vanhan leimapäivän mukaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

oidipus kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:^autonhan voi katsastaa nykyään vaikka joka päivä jos näin haluaa vaikka lakisääteinen velvollisuus ei vielä koskisikaan :roll:
Voi toki katsastaa vaikka joka päivä mutta vuoden ajoaikaa saa vasta varsinaisella katsastus ajalla .
Not :|
Polforea kirjoitti:Ei ku vuoden ajoaikaa saa just katsastuspäivästä eteenpäin koska vaan. Jos viet tänään leimalle ja saat hyväksytyn, on seuraava leimaus ke 15.4.2020 mennessä. Sitten jos viet niin, että vanha leima olisi voimassa alle kuukauden, saat hieman yli vuoden ajoaikaa kun se vuosi lasketaan vanhan leimapäivän mukaan.
Juurikin näin :wink:

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

alfa 156 v6 kirjoitti:
oidipus kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:^autonhan voi katsastaa nykyään vaikka joka päivä jos näin haluaa vaikka lakisääteinen velvollisuus ei vielä koskisikaan :roll:
Voi toki katsastaa vaikka joka päivä mutta vuoden ajoaikaa saa vasta varsinaisella katsastus ajalla .
Not :|
Polforea kirjoitti:Ei ku vuoden ajoaikaa saa just katsastuspäivästä eteenpäin koska vaan. Jos viet tänään leimalle ja saat hyväksytyn, on seuraava leimaus ke 15.4.2020 mennessä. Sitten jos viet niin, että vanha leima olisi voimassa alle kuukauden, saat hieman yli vuoden ajoaikaa kun se vuosi lasketaan vanhan leimapäivän mukaan.
Juurikin näin :wink:
Tämä on hyvä huomioida jos harrasteen tai käyttiksen katsastusaika sattuu vaikka kylmimpään talveen ja tallitilat vähissä. Käyttämällä katsastuksessa kesäaikaan saa nykyään siirrettyä seuraavatkin skatsastukset kesään...

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Oma Gt odottaa tallissa toukokuuta, että katsastus ajankohdasta muodostuu mukava. Tähän saakka pitänyt katsastaa maaliskuun puoleen väliin mennessä. Tää uusi systeemi on hyvä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Päänsärkijä kirjoitti:Heippa vaan arvon forumilaiset!
Olisin kysynyt mielipiteitä tällaisesta:

https://www.kamux.fi/vaihtoautot/alfa-romeo/159/oey-460

Onko liikaa ajettu? Hinta? Mitä kannattaa kuulostella koeajolla?

Ensimmäistä alfaa ehkä hankkimassa. Onhan tuo nyt piru vie komea!
Aika perus varustetasolla näyttäisi olevan. Xenon valotkin on näköjään jälkiasennetut.

Punainen väri sopii hyvin 159:siin, mutta harmaa sisusta ei oikein omaan silmään iske. Mutta nämä ovat tietty makuasioita.

Tuolla rahalla luulisi olevan useampikin vaihtoehto tarjolla.

Tuo, että 200 hp koneesta otettu 230hp voi kertoa siitä, että ihan laillisesti sitä ei ole ehkä viritetty eli DPF voi olla poistettu.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Missä tuossa Xenonit on? Mulla samanlaiset tuikut ja ihan H7:t ne on...

Jopetileus
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Kesä 2018, 22:28
Car(s): 159 2.4JTDm Q4 -08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jopetileus »

Terve! Ohjaustehostimen letku vuotaa painepuolelta. Autonahan toimii 159 2.4jtdm Q4. http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10578 vuotokohta lyhyen letkunpätkän kohdilla tehostimen vieressä.

Mahtaakohan olla kohtalontovereita? Onkohan ainut vaihtoehto ostaa kokonaan uusi putki vai onkohan noita jokin hydrauliikkaan perehtyny yritys korjannut onnistuneesti?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Letkun voi korjata vaihtamalla pätkän hydrauliikkaletkua rikkoutuneen tilalle. Korjaus kannattaa tehdä siten, että katkaisee putken ja tehostimelle päin lähtevästä osuudesta ja korvaa koko alku pätkän hydrauliletkulla ja banjoliittimellä. Liitos putkeen helmiliitoksella, olikohan tuo 10mm liitos.

Vaihtoehtoisesti voi vaihtaa pelkän vuotavan letkun, mutta alumiiniputken hammastus on niin korkea, että uusi letku täytyy painaa prässillä paikoilleen ja kiristys holkki täytyy puristaa ilmastointiletkun puristimella, jolla saadaan aaltoileva puristus. Tähän oman haasteensa tuo putken lähes 180 asteen kulma, joka estää ison prässin käytön. Letkun pätkä kannattaa silloin hakea romuttamolta, jotta saa tehostimelle tarkoitettua letkua, teräs vahvisteista hydrauliikkaletkua tuohon ei saa painettua paikoilleen.

Porista löytyisi käytetty korjaus pala putkeen, jos kiinnostaa.

Näitä putkia on hajonnut useammasta autosta ja usein letku hajoaa tehostimen vierestä. Näin hajonneesta letkusta saa näppärästi sopivan korjaus pätkän 10 helmiliitoksella sinun autoosi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

mujunen
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo 159 sw 2.0Jtdm Ti 2009
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
VW T4 California Exclusive 1999

Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mujunen »

Viikon verran on tullut ajeltua 159 sw 2,0jtdm ti:llä. Autossa on alla 19" renkaat ja moottorinohjaus päivitetty. Kokemukset keskikulutuksesta kiinnostaa (lähinnä jotta tiedän onko kaikki kunnossa).
Kuuluuko ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näytön mennä moottorijarrutuksessa nollaan litraan (0l/100km)?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

mujunen kirjoitti:Viikon verran on tullut ajeltua 159 sw 2,0jtdm ti:llä. Autossa on alla 19" renkaat ja moottorinohjaus päivitetty. Kokemukset keskikulutuksesta kiinnostaa (lähinnä jotta tiedän onko kaikki kunnossa).
Kuuluuko ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näytön mennä moottorijarrutuksessa nollaan litraan (0l/100km)?
Kuuluu, silloin auto ei tarvitse polttoainetta moottorin käynnissä pysymiseen. Vaikka 2.4 JTDm versiossa se ei koskaan nollaan menekkään...

Avatar
RiQ
Viestit: 75
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RiQ »

^^Keskikulutus ollut 6,5 molemmin puolin. Näytössä alin lukema on 2.0 kulutukselle eli ei mene nollaan mulla ainakaan.

Edit: kulutus laskettu tankilla käydessä, auton oma näyttö näyttää hieman alakanttiin

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kuuluuko ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näytön mennä moottorijarrutuksessa nollaan litraan (0l/100km)?
Tehdas kertoo tämän toiminnan näin (suunnilleen) "Näytössä olevan hetkellisen kulutuslukeman laskennasta aiheutuvan kohtuuttoman vaihtelun estämiseksi, on tehdas ennakkoon määrittänyt vakiokulutuksen, huomioiden auto- ja moottorityypin, minuutin ajaksi, jolloin käytetään pienimpänä kulutusarvona 2l/100km, 50km/l, 99,9mpg, joka asteittain ajosuoritteen edetessä, alkutietojen painoarvojen heiketessä ja uuden ajosuoritteen kulutustiedon korvatessa sen, tieto muuttuu oikeaksi. Jos auto seisoo paikallaan moottorin käydessä. on näytössä "---" tänä aikana."
Viimeksi muokannut seppo, 18 Huhti 2019, 17:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Tänään ihmeteltiin katsastusmiehen kanssa tuota narinaa etuvasemmalla, eikä sitä useamman katsastusmiehenkään voimin saatu paikallistettua. Vasta kun muistin että täällä joku mainitsi sisemmän raidetangonpään olleen narinan lähde, sanoin tästä ja kuunneltiim tarkemmim niin todettiin että on se aika vahva ehdokas.

Kävin tullessa hakeen lääkeruiskun ja neulan ja ruikin ATF:ää tuonne kumin sisään. Ei äkkiseltään kyllä vaikuttanut mitään mutta on hyvin mahdollista ettei sitä paljoa sinne oikeaan paikkaan osunut.

Eli, millainen homma tuo sisempi raidetangon pää on vaihtaa? Mitö kaillea muuta täytyy purkaa edestä ja kannattaako muutakin vaihtaa sitten samalla?

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja karila »

Beta Julio kirjoitti:Tänään ihmeteltiin katsastusmiehen kanssa tuota narinaa etuvasemmalla, eikä sitä useamman katsastusmiehenkään voimin saatu paikallistettua. Vasta kun muistin että täällä joku mainitsi sisemmän raidetangonpään olleen narinan lähde, sanoin tästä ja kuunneltiim tarkemmim niin todettiin että on se aika vahva ehdokas.

Kävin tullessa hakeen lääkeruiskun ja neulan ja ruikin ATF:ää tuonne kumin sisään. Ei äkkiseltään kyllä vaikuttanut mitään mutta on hyvin mahdollista ettei sitä paljoa sinne oikeaan paikkaan osunut.

Eli, millainen homma tuo sisempi raidetangon pää on vaihtaa? Mitö kaillea muuta täytyy purkaa edestä ja kannattaako muutakin vaihtaa sitten samalla?
Mulla aikoinaan 159 narinan aiheutti pari rikkinäistä moottorin tuentakumia. Alkoi jo takuuaikana.!
- Kari

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kiitos, mutta en mitenkään jaksa uskoa että tässä on kyse moottorin kumeista, kun pitää hirveää narinaa ihan paikallaan kääntäessä, samoin kuin joustoissakin.

Neuvot sisemmän raidetangonpään vaihdolle olisi tervetulleita.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ei siinä mitään ihmeitä. Sisäpäätä ei ole mitenkään varmistettu hammastankoon, mitä vanhempaan kalustoon tottuneena vähän kummastelin. Eli suojakumi irti, sisä- ja ulkopään välinen lukkomutteri löysälle, sisäpää kiertäen irti hammastangosta ja ulkopäästä. Käänteisessä järjestyksessä kasaan. Itte otin koko raidetangon pöydälle, oli vähän helpompi passailla pituus suunnilleen tontille.
Operating at the speed of dark

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Teddy kirjoitti:Ei siinä mitään ihmeitä. Sisäpäätä ei ole mitenkään varmistettu hammastankoon, mitä vanhempaan kalustoon tottuneena vähän kummastelin. Eli suojakumi irti, sisä- ja ulkopään välinen lukkomutteri löysälle, sisäpää kiertäen irti hammastangosta ja ulkopäästä. Käänteisessä järjestyksessä kasaan. Itte otin koko raidetangon pöydälle, oli vähän helpompi passailla pituus suunnilleen tontille.
Kiitos. En ole koskaan vaihtanut muuta kuin ulkopäätä raidetankoon, eli seuraava tyhmä kysymykseni on että pitääkö se suojakumi uusia samalla? Ja millaisella systeemillä se suojakumi tulee kiinni siihen tankoon? Onko sen asentamisessa mitään ihmeempää?

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Suojakumissa on semmoset kertakäyttöklemmarit. Pitäis löytyä varaosaliikkeestä ihan koon mukaan, jos varovasti taivuttelee auki, niin kyllä just kertaalleen voi uusiokäyttääkin. Hohtimilla ne saanee puristettua kiinni, jos semmoset löytyy. Pilipaliteemasta saa edukkaasti click-r -pihdit, ei aivan optimaaliset, mutta niillä tuota tyyppiä on tullut itse rutisteltua. Kai sen kumin voi vaihtaakin, mutta kukapa siihen pakottaa, jos on ehjä. Kumin kiinnityksessä ei ole mitään erikoista, valaistut kyllä kun purat. Eikä muutenkaan kannata ottaa paineita tuosta savotasta.

Edith: Tommosta korjaussarjaakin siihen oli: https://profiteile.de/reparatursatz-axi ... ?tid=19448
Operating at the speed of dark

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kiitokset toistamiseen, teddy. Suojakumi näyttäisi siltä että se on helppo vaihtaa samalla kun vaihtaa tuon sisäpään niin varmaan viisainta vaihtaa kun siinä nykyisessä on ainakin sen injektioneulan reikä. Pitääpä tilailla osat ja ottaa kesän työlistalle.

mujunen
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo 159 sw 2.0Jtdm Ti 2009
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
VW T4 California Exclusive 1999

Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mujunen »

RiQ kirjoitti:^^Keskikulutus ollut 6,5 molemmin puolin. Näytössä alin lukema on 2.0 kulutukselle eli ei mene nollaan mulla ainakaan.

Edit: kulutus laskettu tankilla käydessä, auton oma näyttö näyttää hieman alakanttiin
Kiitokset vastauksesta. 2L/100km se näyttää minullakin pienimmillään. Näkyykö dpf:n poltto kulutusmittarissa jotenkin? Esim.Volvossa näkee tuosta kulutusmittarista koska poltto on käynnissä., ei mene silloin nollille edes moottorijarruruksessa.

Vielä pari lisäkymystä:

1. Saako hälyttimen koodattua jollakin pois käytöstä?
2. Mikän on tämän hetken suositelluin softa/piuha vikakoodien lukemiseen.ja muuhun diagnosointiin?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

mujunen kirjoitti:2. Mikän on tämän hetken suositelluin softa/piuha vikakoodien lukemiseen.ja muuhun diagnosointiin?
Multiecuscan ja ELM327 -piuha

https://www.multiecuscan.net/
https://www.ebay.com/itm/MULTIECUSCAN-M ... 1389354857
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

mujunen kirjoitti:
RiQ kirjoitti:^^Keskikulutus ollut 6,5 molemmin puolin. Näytössä alin lukema on 2.0 kulutukselle eli ei mene nollaan mulla ainakaan.

Edit: kulutus laskettu tankilla käydessä, auton oma näyttö näyttää hieman alakanttiin
Kiitokset vastauksesta. 2L/100km se näyttää minullakin pienimmillään. Näkyykö dpf:n poltto kulutusmittarissa jotenkin? Esim.Volvossa näkee tuosta kulutusmittarista koska poltto on käynnissä., ei mene silloin nollille edes moottorijarruruksessa.

Vielä pari lisäkymystä:

1. Saako hälyttimen koodattua jollakin pois käytöstä?
2. Mikän on tämän hetken suositelluin softa/piuha vikakoodien lukemiseen.ja muuhun diagnosointiin?
Dpf polton aikana kun ajat pintakaasulla niin ahtopaineet ovat nollassa / kun kiihdytät ja sitten hölläät. Tippuu täysin nollille silloin+ hetkellinen kulutus +15L

mujunen
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo 159 sw 2.0Jtdm Ti 2009
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
VW T4 California Exclusive 1999

Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mujunen »

Kiitoksia vastauksia kaikille! Aivan mahtavaa toimintaa :-D
Spämmätään nyt vielä yhdellä kysymykselllä: Ahtaako 2.0jtdm vakio- ohjelmalla mittarin tappiin (1,6bar)? Omassa autossa ahtopainemittari menee tappiin, että heilahtaa...

Aholanne
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Huhti 2019, 08:52
Car(s): Alfa Romeo 4d 159 Berlina 2.2j

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aholanne »

Alfa Romeo 4d 159 Berlina vm 2017. ; Kysyn kun arvelen, että täällä joku vois kokemuksesta tietää paremmin satunnaisesta ongelmasta kuin kukaan huoltoliikkeessä:
Silloin tällöin käynnistettäessä, kun laittaa avaimen virtalukkoon, virrat tulee kojetauluun ihan nomaalisti mutta kun painaa starttinappulaa kuuluu vain naksahdus kuten normi käynnistyksessä mutta ei yhtään mitään muuta. Mikään varoitusvalo ei pala tai syty.
Sitten edes takasin vekslaamalla, avain/virrat pois, jonkun kerran jälkeen käynnistys tapahtuu ihan normaalisti ja toimii moitteetta taas viikkoja/kuukausia...?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Vakion käytöksestä en osaa sanoa, muta se mittari on sitten sähköinen eikä välttämättä samalla skaalalla kuin paineet oikeasti. OBD:stä lueskelemalla saat parempaa painetietoa.

^Aika klassisen mallisia starttioireita. Jos kopautus starttiin auttaa, niin silloin vika ainakin on siinä
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Beta Julio kirjoitti:Tänään ihmeteltiin katsastusmiehen kanssa tuota narinaa etuvasemmalla, eikä sitä useamman katsastusmiehenkään voimin saatu paikallistettua. Vasta kun muistin että täällä joku mainitsi sisemmän raidetangonpään olleen narinan lähde, sanoin tästä ja kuunneltiim tarkemmim niin todettiin että on se aika vahva ehdokas.

Kävin tullessa hakeen lääkeruiskun ja neulan ja ruikin ATF:ää tuonne kumin sisään. Ei äkkiseltään kyllä vaikuttanut mitään mutta on hyvin mahdollista ettei sitä paljoa sinne oikeaan paikkaan osunut.

Eli, millainen homma tuo sisempi raidetangon pää on vaihtaa? Mitö kaillea muuta täytyy purkaa edestä ja kannattaako muutakin vaihtaa sitten samalla?
Minulla oli samanlainen narina joustoissa ja kääntäessä . Sain sen paikallistettua siten että otin ylätukivarren pallonivelen kohdalta irti pystytuennasta
ja kun tunkkasin alapallon alta narina paikallistui alapalloniveleen .
Sitä saa rasvattua siten että ottaa suojakumin yläosan puristusrenkaan irti ja sen jälkeen saa vaseliinisprayn pillin tungettua kumin yläosan kautta niveleen ja voitelemalla ja kääntelemällä ohjausta narina hävisi .
Suojakumin puristusrengas tosin vääntyy pilalle ja korvaavaksi täytyy laittaa ohutta rautalankaa .
Jos narina on tosi voimakasta niin veikkaan alapalloa . Raidetangon sisäpää pitää enemmän ääntä käännettäessä kuin joustoissa .

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tässä yksi ääninäyte alapallon narinasta.
https://youtu.be/l_dE6XBtxn0
Tulipa viime viikolla rasvaamalla hiljennettyä mokoma natina. Kolinaa tulee sitten joskus myöhemmin :-D
Raidetangon sisäpää kuulosti mun 159:ssä hieman samanlaiselta, mutta natisi enemmän kääntäessä ja vähemmän joustoissa.
Tuo alapallinivel taas narisi joustoissa ja kääntäessä yhtä paljon.
Jos tuota tunkkiviritystä joku ihmettelee niin se oli siinä antamassa vähän kuormaa pallonivelelle kun ei se pirulainen natissut ollenkaan kun pyörä roikkui vapaasti ilmassa. Auto lepää todellisuudessa pukkien varassa vaikkei niitä kuvassa näy.

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Aholanne kirjoitti:Alfa Romeo 4d 159 Berlina vm 2017. ; Kysyn kun arvelen, että täällä joku vois kokemuksesta tietää paremmin satunnaisesta ongelmasta kuin kukaan huoltoliikkeessä:
Silloin tällöin käynnistettäessä, kun laittaa avaimen virtalukkoon, virrat tulee kojetauluun ihan nomaalisti mutta kun painaa starttinappulaa kuuluu vain naksahdus kuten normi käynnistyksessä mutta ei yhtään mitään muuta. Mikään varoitusvalo ei pala tai syty.
Sitten edes takasin vekslaamalla, avain/virrat pois, jonkun kerran jälkeen käynnistys tapahtuu ihan normaalisti ja toimii moitteetta taas viikkoja/kuukausia...?
Starttimoottori tai startin maadoitus. Molemmissa ollut kai jonkin verran ongelmia noissa.

Itsellä ollut molemmat :shock:
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Aika paljon samalta kuulostaa tuo narina tuolla Vainion videolla kuin omassani. Tässä äsken ottamani ääninäyte omasta:
https://youtu.be/iTLKzjyXqjY

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Beta Julio kirjoitti:Aika paljon samalta kuulostaa tuo narina tuolla Vainion videolla kuin omassani. Tässä äsken ottamani ääninäyte omasta:
https://youtu.be/iTLKzjyXqjY
Selvä tapaus , rasvaus auttaa vain jonkin aikaa eli tukivarsi kannattanee vaihtaa eikä kannata tyytyä 100:n euron halpisosaan .
Oma halpisosa olkoi narista jo puolen vuoden jälkeen .

himik
Viestit: 57
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Lada Samara 1.5i
Paikkakunta: tre

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja himik »

2.2 jts latausjännite vaeltaa 13-13,5 voltin välillä tyhjäkäynnillä ja samalla valot välkkyy. Mahtaako vika olla jännitteensäätimessä vai olisko syytä vaihtaa koko laturi. Kenelläkään kokemusta laturinvaihosta, onko kuina iso homma. Auto toimii tällä hetkellä kuitenkin normaalisti.

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

oidipus kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:Aika paljon samalta kuulostaa tuo narina tuolla Vainion videolla kuin omassani. Tässä äsken ottamani ääninäyte omasta:
https://youtu.be/iTLKzjyXqjY
Selvä tapaus , rasvaus auttaa vain jonkin aikaa eli tukivarsi kannattanee vaihtaa eikä kannata tyytyä 100:n euron halpisosaan .
Oma halpisosa olkoi narista jo puolen vuoden jälkeen .
Kiitokset, otin tälle päivää operaatioksi tuon rasvauksen niin saa ainakin lopullisen varmuuden diagnoosiin. Kun sain auton tunkattua ylös ja renkaan pois, niin totesin että taitaisi olla liian työlästä alkaa tuon alapallon kumia purkamaan ja rautalankaa vetämään niin päätin hyödyntää tuota ostamaani injektioruiskua ja isoa neulaa. Tosissaan kun puristi, niin tuostakin sai vaseliinia menemään läpi, niin puristelin jonkun 15ml vaseliinia tuosta kumista sisään. Tämän jälkeen putsasin isopropanolilla ja pyyhkäisin päälle Supra black -silikonia, liekö tuolla sitten muuta kuin psykologinen vaikutus. Mutta onpahan vähän hiljaisempi siihen saakka kunnes ehtii tukivartta ostamaan ja vaihtamaan.
Kuva
Kuva

Mikäs olisi suositeltu merkki alatukivarrelle? Näyttää melko montaa merkkiä kuitenkin olevan tarjolla.

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Beta Julio kirjoitti:
oidipus kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:Aika paljon samalta kuulostaa tuo narina tuolla Vainion videolla kuin omassani. Tässä äsken ottamani ääninäyte omasta:
https://youtu.be/iTLKzjyXqjY
Selvä tapaus , rasvaus auttaa vain jonkin aikaa eli tukivarsi kannattanee vaihtaa eikä kannata tyytyä 100:n euron halpisosaan .
Oma halpisosa olkoi narista jo puolen vuoden jälkeen .
Kiitokset, otin tälle päivää operaatioksi tuon rasvauksen niin saa ainakin lopullisen varmuuden diagnoosiin. Kun sain auton tunkattua ylös ja renkaan pois, niin totesin että taitaisi olla liian työlästä alkaa tuon alapallon kumia purkamaan ja rautalankaa vetämään niin päätin hyödyntää tuota ostamaani injektioruiskua ja isoa neulaa. Tosissaan kun puristi, niin tuostakin sai vaseliinia menemään läpi, niin puristelin jonkun 15ml vaseliinia tuosta kumista sisään. Tämän jälkeen putsasin isopropanolilla ja pyyhkäisin päälle Supra black -silikonia, liekö tuolla sitten muuta kuin psykologinen vaikutus. Mutta onpahan vähän hiljaisempi siihen saakka kunnes ehtii tukivartta ostamaan ja vaihtamaan.
Kuva
Kuva
Mikäs olisi suositeltu merkki alatukivarrelle? Näyttää melko montaa merkkiä kuitenkin olevan tarjolla.


Lemförder hintaan n. 240€ on alkuperäislaatua .

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jeejee. Kaupan pihassa check engine light - ei kuitenkaan limp modea ja auto tuntui toimivan normaalisti, uusi EGR vaihdettu hiljattain.

Himapihassa sitten hillholder + asr + vdc varoitukset tauluun. :drinking: Akku tarjoili 12,7v ja molemmat navat putsattu - ei vaikutusta asiaan.

Huomenna jos ottaisi kaupasta mukaan ELM pulikan, josko saisi jotain irti. Onneksi on noita vara-autoja pihassa..

Vastaa Viestiin