Jouset sanoo boing! (156 Super SW 2002)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Jouset sanoo boing! (156 Super SW 2002)

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Jouset siis bongahtelevat ihan milloin sattuu, varsinkin reilummassa ajossa. Ne saattavat tehdä sen kyllä ihan milloin vaan ja minusta tuntuu, että ne tekevät sen myös missä nurkassa tahansa vuorollaan. Jollain ihmeen keinolla ne siis jäävät jännitykseen (kanittamaan) ja tuo jännitys sitten laukeaa jossain ihmeellisessä tilanteessa äänekkääseen boing-tyyliin. Tuo ääni ei kuulosta kovin "uskottavalta", eli se häiritsee ja hävettää hemmetisti. En varmaan ole ainoa uhri?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Itseasiassa ensimmäinen kerta kun minä tuollaisesta kuulen :shock:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kyllä näistä on täälläkin kirjoitettu. Omasta hävisi itsestään, mutta kai tuonne jousilautasiin voisi jotain rasvaa kokeilla.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Itse laitoin sormenpäällä knöölin kontaktiliimaa :) Ainakin loppui laakista. Itsellä alkoi kun laitettiin KW setti alle. Kyllä se hävetti kun Bjoing kuului aina tiukemin kantatessa :oops:
Ayrton Senna da Silva forever

juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juri »

itse kannattaisin rasvaa mieluummin kuin kontaktiliimaa, kai sen jousen on tarkoitus saada elää siellä vapaasti omaa elämäänsä, ja tuskin kovinkaan kontaktiliima tosissaan jaksaa pitää sitä paikallaan pitkään...

-juri
932 937 955

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Olisiko niin, että jouseen ei varsinaisesti jää jännitystä, koska se nyt on jokseenkin, (yleisen)rakeenteen huomioon ottaen, mahdotonta, vaan se liikkuu suhteessa jousilautaseen. Ainakin ne jousisysteemit joihin olen törmännyt ovat olleet sellaisia, että jousi pysyy paikallaan lautasen nähden. Jousi saattaa kiertyä koriin nähden (esim. Sierra) tai pysyä paikallaan ja iskari kiertyy (Alfa 33).

Tuota liikehdintää aiheuttaa ainakin yleensä viallinen jousilautasen laaketi.

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Mistäs sitten johtuuse, että mun Eibacheissa kuuluu silloin tällöin kanssa tuota pongahtelua edestä? Ei tosin niin paljon kuin vakiojousilla, mutta kuitenkin.

Kun laitoin 18" Sienat vakioalustaan, jouset ääntelivät todella usein, vähänkin isommissa kuopissa ja kaarteissa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Anthon kirjoitti:Kun laitoin 18" Sienat vakioalustaan, jouset ääntelivät todella usein, vähänkin isommissa kuopissa ja kaarteissa.
Suurempi jousittamaton massa isompien vanteiden ja kumien takia?

Oliko noissa Eibacheissa siis nykyään "puutarha letkua" tuolla yläpäässä jo valmiina?

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tuo jousenpään/lautasen rasvaaminen kuulostaa ihan järjelliseltä korjaukselta. Tosin puutarhaletku viimeisellä jousen kierroksella olisi varmaankin pysyvämpi ratkaisu. En usko tuon äänen johtuvan viallisesta laakerista, vaan pikemminkin suunnitteluviasta, sillä ääni voi tulla mistä nurkasta tahansa (en suostu uskomaan, että jokaisen tolpan ylälaakeri olisi rikki :shock: ). Jousi nousee lautasella jonkin olkapään yli tai jotain. Rasva voisi helpottaa liikettä ja tehdä siitä äänettömän.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Rasvaa en lähtisi levittelemään.
Se poing ääni tulee siitä kun jousi hakee uuden asennon. Auton kulkiessa ja kaartaessa jousi elää jousijalassa jonkinverran. Ottaen huomiion että jousi on "melko" piukassa puristuksessa niin sen eläessä syntyy väkisin erillaisia jännityksiä. Ne muodostavat äänen.
Ei vaarallista.

Puutarhaletku on orggis jousissakin. Se kannattaa siirtää madallusjousiin myös. Alakieppiin ainakin mahtuu. Omassa ei yläkiepille mahtunut.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Eihän ääni toki vaarallinen ole, mutta ah niin pirun kiusallinen. Yhdessäkään aiemmassa kulkineessani ei tuollaista taipumusta ole ollut ja minäkin ole jo muutaman (kymmentä) omistanut.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Samaa teki ex-156 V6 ja 156 SW. Eipä häiritse, sen verran harvoin tuo on kuulunut.

Vastaa Viestiin