Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Kerralla kaikki, niin pääsee yhdellä suuntauksella niiden osalta samalla vaivalla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Näin toimin ja eipä tuo työnäkään näyttänyt haastavalta kun katsoin selostuksen ( https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-15 ... hange.html ), joten harrastan sittenkin itse vaihtotyön. Voi mitata suunnilleen aurauksen kohdilleen vertaamalla vanhojen mittaan, niin ei renkaatkaan kärsi matkalla säätöön.
24mm kiintoavain olisi osien lisäksi ainoa ostettava juttu remppaa varten.
Sellainen pohdittava tässä vielä on että vaihtaakko ehjät, mutta väärän mittaiset takajouset. Edellinen omistaja on kai laittanut sinne tavalliset, eikä TI-mallin jouset ja perä seisoo ilman kuormaa kuin teini-Corollassa.
70€ / kpl + postit olisi oikeat jouset Alfa Workshopista. https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Springs.shtml#
24mm kiintoavain olisi osien lisäksi ainoa ostettava juttu remppaa varten.
Sellainen pohdittava tässä vielä on että vaihtaakko ehjät, mutta väärän mittaiset takajouset. Edellinen omistaja on kai laittanut sinne tavalliset, eikä TI-mallin jouset ja perä seisoo ilman kuormaa kuin teini-Corollassa.
70€ / kpl + postit olisi oikeat jouset Alfa Workshopista. https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Springs.shtml#
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Saitko tällaisen diagnoosin korjaamolta?Ruokoton kirjoitti:Jos pyöräkulmien säätö epäonnistui syistä :
"Raidetangon lukitusmutterit / säätö jumissa. "
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sanatarkasti:
"Edessä vasemmalla ja oikealla raidetangon lukitusmutterit ruostuneet jumiin. Edessä vasemmalla hammastangon suojakumi rikki. Edessä ei cambersäätöä."
"Edessä vasemmalla ja oikealla raidetangon lukitusmutterit ruostuneet jumiin. Edessä vasemmalla hammastangon suojakumi rikki. Edessä ei cambersäätöä."
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitä Multiecuscanilla saa luettua tuosta automaattilaatikosta?
Tutkiskellut tuota oman laatikon kylmäkäytöstä D:lle kytkettäessä tuli vastaan ulkomaailman juttuja, joissa ongelma olisi korjaantunut TCM:n eli ohjausboksin vaihdolla. Itse suhtaudun aika epäilevästi tähän, mutta jos pääsisi jollain ohjelmalla tuota vähän lukemaan. Itsellä on vain Delphin ohjelma eikä sillä saa juuri mitään moottorin ulkopuolista irti.
Tutkiskellut tuota oman laatikon kylmäkäytöstä D:lle kytkettäessä tuli vastaan ulkomaailman juttuja, joissa ongelma olisi korjaantunut TCM:n eli ohjausboksin vaihdolla. Itse suhtaudun aika epäilevästi tähän, mutta jos pääsisi jollain ohjelmalla tuota vähän lukemaan. Itsellä on vain Delphin ohjelma eikä sillä saa juuri mitään moottorin ulkopuolista irti.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ekat ongelmat menossa. 2.4 diesel siis.
Kun kiihdyttää voimaa tulee aaltoilemalla ja sitä puuttuu selvästi, ei hyökkää ns.
Arvelin täältä kysyä neuvoa minne kannattaa olla yhteydessä.
Tai jos täällä foorumilla on tietoa, saa kertoa.
Kiitos jo etukäteen
Kun kiihdyttää voimaa tulee aaltoilemalla ja sitä puuttuu selvästi, ei hyökkää ns.
Arvelin täältä kysyä neuvoa minne kannattaa olla yhteydessä.
Tai jos täällä foorumilla on tietoa, saa kertoa.
Kiitos jo etukäteen
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Näkyykö tämä ailahteluna ahtopainemittarilla asti? Voisiko olla ahtopainetunnistimessa häiriötä? Tms. Minulle ehdotettiin samankaltaista neuvoa, että ottaisi irti ja katsoisi missä kunnossa se onSilver kirjoitti:Ekat ongelmat menossa. 2.4 diesel siis.
Kun kiihdyttää voimaa tulee aaltoilemalla ja sitä puuttuu selvästi, ei hyökkää ns.
Arvelin täältä kysyä neuvoa minne kannattaa olla yhteydessä.
Tai jos täällä foorumilla on tietoa, saa kertoa.
Kiitos jo etukäteen
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itsellä pitkälti ollut samanlaisia oireita jo pitkään.Silver kirjoitti:Ekat ongelmat menossa. 2.4 diesel siis.
Kun kiihdyttää voimaa tulee aaltoilemalla ja sitä puuttuu selvästi, ei hyökkää ns.
Arvelin täältä kysyä neuvoa minne kannattaa olla yhteydessä.
Tai jos täällä foorumilla on tietoa, saa kertoa.
Kiitos jo etukäteen
Eli se kiihtyvyys menee sillai "aaltomaisesti".
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, ekana tarkistukseen ilmamassat, ahtopaineet, näiden anturit (MAF ja MAP siis) ja ahtovuodot.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sama täällä.Waverunner kirjoitti:Itsellä pitkälti ollut samanlaisia oireita jo pitkään.Silver kirjoitti:Ekat ongelmat menossa. 2.4 diesel siis.
Kun kiihdyttää voimaa tulee aaltoilemalla ja sitä puuttuu selvästi, ei hyökkää ns.
Arvelin täältä kysyä neuvoa minne kannattaa olla yhteydessä.
Tai jos täällä foorumilla on tietoa, saa kertoa.
Kiitos jo etukäteen
Eli se kiihtyvyys menee sillai "aaltomaisesti".
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tukkeutunut/tukkeutumassa oleva hiukkassuodatin on yksi syy tuohon ahtojen humppaamiseen...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuo ahtopaineen tunnistin anturin katsoin, oli hieman likainen ei paha. Putsaus mutta ei hirvittävää vaikutusta.
Ilmamassa seuraavaksi ja pitänee käyttää piuhan päässä, josko jotain näkyisi. Parille Alfa pajalle soitin ja anturien tarkistukset ja vikakoodin lukua oli suositukset. Ahtopainemittari elää joo hiukan sen aaltoilun mukana. Normaalissa ajossa toimii aivan moitteetta
Ilmamassa seuraavaksi ja pitänee käyttää piuhan päässä, josko jotain näkyisi. Parille Alfa pajalle soitin ja anturien tarkistukset ja vikakoodin lukua oli suositukset. Ahtopainemittari elää joo hiukan sen aaltoilun mukana. Normaalissa ajossa toimii aivan moitteetta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
...mutta näyttääkö se anturi (MAP siis) ECU:lle oikeata arvoa? Se kojetaulun mittari on sähköinen ja ECUn käskytyksessä, joten siitä ei iloa riitä tuota selvittäessä, vaan rinnalle tarttisi toisen (ja luotettavan) ahtopainemittarin kertomaan, vastaako imusarjan paine MAPin kertomaa.
MAP-oire toimii suurinpiirtein näin: jos ECU tennari tulipellissä tavoittelee 400kg/h ilmamassaa oletuksena 1,5bar ahtopaineilla ja MAP-anturi näyttää liian vähäistä painetta, päästään muka 1,5bar tavoitepaineeseen kun imusarjassa onkin 1,7bar ja ECU huomaa, että MAF:sta meneekin nyt läpi 440kg/h ja keventää ahtopainetta vähentääkseen ilmamassaa. Tämä luonnollisesti tuntuu vedon vähentymisenä ja näkyy myös mittarissa ahtopaineen laskuna. Kohta päästään taas sinne 400kg/h ilmamassaan ja vähän allekin ja ahtopaine on liikaa muka alle tavoitearvon, joten lisätään vähän painetta ja taas veto paranee, turboviisari nousee ja mennään vähän yli tavoitellusta ilmamassasta, joten pitää vähän keventää...
Luvut lonkalta heitettyjä mutta pitäisi niiden kutakuinkin tontilla olla.
MAP-oire toimii suurinpiirtein näin: jos ECU tennari tulipellissä tavoittelee 400kg/h ilmamassaa oletuksena 1,5bar ahtopaineilla ja MAP-anturi näyttää liian vähäistä painetta, päästään muka 1,5bar tavoitepaineeseen kun imusarjassa onkin 1,7bar ja ECU huomaa, että MAF:sta meneekin nyt läpi 440kg/h ja keventää ahtopainetta vähentääkseen ilmamassaa. Tämä luonnollisesti tuntuu vedon vähentymisenä ja näkyy myös mittarissa ahtopaineen laskuna. Kohta päästään taas sinne 400kg/h ilmamassaan ja vähän allekin ja ahtopaine on liikaa muka alle tavoitearvon, joten lisätään vähän painetta ja taas veto paranee, turboviisari nousee ja mennään vähän yli tavoitellusta ilmamassasta, joten pitää vähän keventää...
Luvut lonkalta heitettyjä mutta pitäisi niiden kutakuinkin tontilla olla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mielenkiinnosta: minkä arvojen pohjalta sitä mittariston ahtopainemittaria heilutellaan tarkalleen ottaen ja onko sillä mitään muuta hyötyä kuin viihdearvo?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Varmaksi en sano, mutta veikkaan sen tarkoittavan mitattua ahtopainetta asteikolla 0-100% (100% ollessa maksimiarvo mitä pyyntejä kartassa on ja on mittarissa siinä 1,5bar kohdalla). Toinen potentiaalinen vaihtoehto on ns. vääntömittari, jolloin viisaria heilutellaan käytännössä ilmamassan perusteella.
Mulla se mittari sanoi 1,5bar kun imusarjassa oli 1,9bar...
Mulla se mittari sanoi 1,5bar kun imusarjassa oli 1,9bar...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tarkoitus päivittää sisustan muoviosia.
Tietääkö joku, että kuinka monta eri värivaihtoehtoa noissa muoveissa on, mitkä on esim ratissa, radion ympärillä sekä vaihdekepin alla?
Itsellä on semmoneset harmaan/pronssin väriset?
Tietääkö joku, että kuinka monta eri värivaihtoehtoa noissa muoveissa on, mitkä on esim ratissa, radion ympärillä sekä vaihdekepin alla?
Itsellä on semmoneset harmaan/pronssin väriset?
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tappiin se nousee (1.6bar) itsellä mutta todellisuus voi olla siis ihan muuta.Polforea kirjoitti:Varmaksi en sano, mutta veikkaan sen tarkoittavan mitattua ahtopainetta asteikolla 0-100% (100% ollessa maksimiarvo mitä pyyntejä kartassa on ja on mittarissa siinä 1,5bar kohdalla). Toinen potentiaalinen vaihtoehto on ns. vääntömittari, jolloin viisaria heilutellaan käytännössä ilmamassan perusteella.
Mulla se mittari sanoi 1,5bar kun imusarjassa oli 1,9bar...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo. Vakioautossa se voi olla lähellä totuutta, OBD:stähän sitä voi helposti vertailla MAP:n lukemiin, jos mieli tekee.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
jos niitä osia käyttää irti niin niiten takana on tarra jossa lukee värikoodiFInestC kirjoitti:Tarkoitus päivittää sisustan muoviosia.
Tietääkö joku, että kuinka monta eri värivaihtoehtoa noissa muoveissa on, mitkä on esim ratissa, radion ympärillä sekä vaihdekepin alla?
Itsellä on semmoneset harmaan/pronssin väriset?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Värivaihtoehtoja saa loputtomasti, kun ottaa muovit irti ja maalaa ne haluammallaan värillä. Itsellä oli hopea/harmaa, vaihtui metallimustahtavaksi tms. Omaan silmään sopii hyvin oranssien mittarivalojen kanssa. Joku toinen voi olla toista mieltä, mutta silloin on toki väärässä...FInestC kirjoitti:Tarkoitus päivittää sisustan muoviosia.
Tietääkö joku, että kuinka monta eri värivaihtoehtoa noissa muoveissa on, mitkä on esim ratissa, radion ympärillä sekä vaihdekepin alla?
Itsellä on semmoneset harmaan/pronssin väriset?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jotenkin näin se menee, tuli putsattua MAP omasta ja ahtojen (ja kiihtyvyyden) heijaaminen väheni selvästi. Ei kuitenkaan poistunut. Eka täyskaasukiihdytys meni kokonaan ilman heijaamista ja luulinkin vian jo poistuneen mutta mitä vielä. MAP oli kyllä kokonaan muuraantunut tukkoon, en ihmettelisi vaikka sen toiminta olisikin jo häiriintynyt töhnästä.Polforea kirjoitti:...mutta näyttääkö se anturi (MAP siis) ECU:lle oikeata arvoa? Se kojetaulun mittari on sähköinen ja ECUn käskytyksessä, joten siitä ei iloa riitä tuota selvittäessä, vaan rinnalle tarttisi toisen (ja luotettavan) ahtopainemittarin kertomaan, vastaako imusarjan paine MAPin kertomaa.
MAP-oire toimii suurinpiirtein näin: jos ECU tennari tulipellissä tavoittelee 400kg/h ilmamassaa oletuksena 1,5bar ahtopaineilla ja MAP-anturi näyttää liian vähäistä painetta, päästään muka 1,5bar tavoitepaineeseen kun imusarjassa onkin 1,7bar ja ECU huomaa, että MAF:sta meneekin nyt läpi 440kg/h ja keventää ahtopainetta vähentääkseen ilmamassaa. Tämä luonnollisesti tuntuu vedon vähentymisenä ja näkyy myös mittarissa ahtopaineen laskuna. Kohta päästään taas sinne 400kg/h ilmamassaan ja vähän allekin ja ahtopaine on liikaa muka alle tavoitearvon, joten lisätään vähän painetta ja taas veto paranee, turboviisari nousee ja mennään vähän yli tavoitellusta ilmamassasta, joten pitää vähän keventää...
Luvut lonkalta heitettyjä mutta pitäisi niiden kutakuinkin tontilla olla.
MAFfia pitäs varmaan tutkia seuraavaksi (antaa satunnaisesti vikakoodia) ja otinkin 1.9 purkuraadosta jo maffin kokeeksi irti mutta onkin eri kokoisella putkella ja anturiosakaan ei enää näy olevan irrotettavaa mallia niin ei sitten kokeilla... Kokeeksi vaihdoin kuitenkin ahtoja säätävän solenoidin letkuineen, ei vaikutusta.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No no, noissa ongelmissahan on jotakin tuttua.
Omassa 2.4 JTD:ssäni ongelmana ei ollut niinkään ahtopaineen aaltoiltu (tai sitten oli, mutta mittarin puutteessa en ole siitä tiennyt) vaan vikavalon syttyminen liiasta ahtopaineesta ripeämmässä kiihdytyksessä. Nyt ongelma on pysynyt poissa pari viikkoa sen jälkeen, kun tyhjensin EGR-venttiilin noesta - jota muuten ei edes ollut paljon. Ennen tätä oli jo puhdistettu MAP-anturi ja vaihdettu ahtopaineensäädin.
Järkeily meni niin, että kun nuo suoraan ahtopaineeseen vaikuttavat osat olivat ehjiä ja paine silti nousi liikaa, niin jostakinhan sitä painetta piti imusarjaan kehittyä. Mistäs sitä voisi tulla? No, pakosarjasta, kun siellä kerran tuo takaisinkierrätys on. Jos EGR-venttiili ei sulkeudu riittävän rivakasti, pääsee kiihdytyksessä pakokaasun paine imusarjaan ja näyttää ECU:n näkökulmasta tietenkin ahtopaineelta. Kiihdytyksessähän EGR:n pitäisi olla kokonaan kiinni.
Omassa 2.4 JTD:ssäni ongelmana ei ollut niinkään ahtopaineen aaltoiltu (tai sitten oli, mutta mittarin puutteessa en ole siitä tiennyt) vaan vikavalon syttyminen liiasta ahtopaineesta ripeämmässä kiihdytyksessä. Nyt ongelma on pysynyt poissa pari viikkoa sen jälkeen, kun tyhjensin EGR-venttiilin noesta - jota muuten ei edes ollut paljon. Ennen tätä oli jo puhdistettu MAP-anturi ja vaihdettu ahtopaineensäädin.
Järkeily meni niin, että kun nuo suoraan ahtopaineeseen vaikuttavat osat olivat ehjiä ja paine silti nousi liikaa, niin jostakinhan sitä painetta piti imusarjaan kehittyä. Mistäs sitä voisi tulla? No, pakosarjasta, kun siellä kerran tuo takaisinkierrätys on. Jos EGR-venttiili ei sulkeudu riittävän rivakasti, pääsee kiihdytyksessä pakokaasun paine imusarjaan ja näyttää ECU:n näkökulmasta tietenkin ahtopaineelta. Kiihdytyksessähän EGR:n pitäisi olla kokonaan kiinni.
Järkiautoilija
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hmm.. kuulostaa niin loogiselta että taidan raapasta irti EGR:n tänäänIsola kirjoitti:No no, noissa ongelmissahan on jotakin tuttua.
Omassa 2.4 JTD:ssäni ongelmana ei ollut niinkään ahtopaineen aaltoiltu (tai sitten oli, mutta mittarin puutteessa en ole siitä tiennyt) vaan vikavalon syttyminen liiasta ahtopaineesta ripeämmässä kiihdytyksessä. Nyt ongelma on pysynyt poissa pari viikkoa sen jälkeen, kun tyhjensin EGR-venttiilin noesta - jota muuten ei edes ollut paljon. Ennen tätä oli jo puhdistettu MAP-anturi ja vaihdettu ahtopaineensäädin.
Järkeily meni niin, että kun nuo suoraan ahtopaineeseen vaikuttavat osat olivat ehjiä ja paine silti nousi liikaa, niin jostakinhan sitä painetta piti imusarjaan kehittyä. Mistäs sitä voisi tulla? No, pakosarjasta, kun siellä kerran tuo takaisinkierrätys on. Jos EGR-venttiili ei sulkeudu riittävän rivakasti, pääsee kiihdytyksessä pakokaasun paine imusarjaan ja näyttää ECU:n näkökulmasta tietenkin ahtopaineelta. Kiihdytyksessähän EGR:n pitäisi olla kokonaan kiinni.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^Varsin vahva perustelu ja potentiaalinen tekijä tosiaan tuokin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eipä ollut eg:ssä oman yksilön ahtojen humppaamisen syy. Venttiili oli todella puhdas mutta pesin sen silti, kara likkui hyvin. Ahtojen eläminen on todella voimakasta ja ainoastaan kaasu pohjassa, normiajolla kaikki ok.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ahtopaineen humppaamista on esiintynyt täälläkin satunnaisesti, vaikka tuosta mun kotterosta on korvattu kaikki EGR härpäkkeet kahdella umpilaipalla.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nykii? Oma oli ihan samanlainen, ei voinut kaasu pohjassa edes ajaa. Yksi läpistä huomattavan väljä ja ahtojen noustessa tipautti sieltä pois.alfa 156 v6 kirjoitti:Eipä ollut eg:ssä oman yksilön ahtojen humppaamisen syy. Venttiili oli todella puhdas mutta pesin sen silti, kara likkui hyvin. Ahtojen eläminen on todella voimakasta ja ainoastaan kaasu pohjassa, normiajolla kaikki ok.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nykii, tosi voimakkaasti. Noista läpistä luinkin juttua mutta imusarjan purkaminen ei vielä ole innostanut... ei ilmeisesti ole mikään miellyttävä homma.jeQQ kirjoitti:Nykii? Oma oli ihan samanlainen, ei voinut kaasu pohjassa edes ajaa. Yksi läpistä huomattavan väljä ja ahtojen noustessa tipautti sieltä pois.alfa 156 v6 kirjoitti:Eipä ollut eg:ssä oman yksilön ahtojen humppaamisen syy. Venttiili oli todella puhdas mutta pesin sen silti, kara likkui hyvin. Ahtojen eläminen on todella voimakasta ja ainoastaan kaasu pohjassa, normiajolla kaikki ok.
Poistuiko nykimien läppien poistolla?
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Täälläkin tarjottiin kopteria ja p2004 koodia, läppiin se kai liittyy.. eikä tosiaan inspaa avata, mitä ny on lähempää vilkuillut
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pyöränpulttien speksit: kierre ja vakiopultin pituus?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olisikohan ollut 14x1.25 28mm (kannasta kärkeen). Lukkopultit mielestäni noilla spekseillä oli...
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
M14x1,5 51mm tarjoaa autodoc
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jälkimmäinen on uskottavampi, ei nuo ykskaksvitosilta minusta tunnu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Voi hyvin olla. Muistan vaan paketista lukeneeni...
Lisäksi osa ilmottaa pelkästään kierteen pituuden ja osa kartion kulmasta kärkeen. Ja osa sitten myös kannan ottaa mukaan...
Lisäksi osa ilmottaa pelkästään kierteen pituuden ja osa kartion kulmasta kärkeen. Ja osa sitten myös kannan ottaa mukaan...
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
156 on 12x1,25, 159 M14x1,5
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Turvatyynyvalo syttyi palamaan. Mototesti kertoi: etuosan vasemmanpuoleinen sivutörmäysanturi katkonainen.
Onko vinkkejä?
Onko vinkkejä?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
turvavyö saattaa hinkata johtosarjaa kuskinpuolella, just rullan yläpuolelta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vikakoodi oli B103A. Penkin alla oli yksi liitin lähtenyt irti. Melko varmasti tuo on se syy. Tosin turvatyynyvalo palaa edelleen liittimen paikalleen laiton jälkeenkin. Pitääkö tuo valo kuitata/nollata vaikka vika olisi korjattu?Mikael J kirjoitti:Turvatyynyvalo syttyi palamaan. Mototesti kertoi: etuosan vasemmanpuoleinen sivutörmäysanturi katkonainen.
Onko vinkkejä?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Suattuapi se itekin sammua, kun tulee viattomia startteja tarpeeksi, mutta eihän se paha vaiva ole nollata kunhan löytää sopivan testerin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sopiva testeri avainasana: minulla Motonetin halpistesteri sytytti airbagin valon, Multiecuscanilla sitten kuittasin pois. Alfaowner-foorumilla oli juttuakin että joku lukijatyyppi tekee 159/Breralle noin, ja kuvassa olikin juuri se värkki, mikä tallistani löytyy. 156;n kanssa se toimii ihan ok.Polforea kirjoitti:Suattuapi se itekin sammua, kun tulee viattomia startteja tarpeeksi, mutta eihän se paha vaiva ole nollata kunhan löytää sopivan testerin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ainakaan omassa autossa ei humppaaminen poistunut vaikka imusarja tuli pestyä 100% puhtaaksi ja läpät poistettiin ja tulpattiin reiät. Samoin EGR on poistettu ja sokeoitu. DPF poistettu. MAP putstattu, turbon solenoidi vaihdettu, letkut käyty läpi jne. Pitää tosin todeta että melkein kaikki nämä toimenpiteet kyllä paransivat käytöstä eikä humppaaminen mitenkään huomattavaa ole. Nykäisy tulee ennemminkin silloin kun polkaisee kaasun pohjaan. Tästä varmaan pääsisi eroon kun vaihtaisi uuden turbon jossa johdesiivet toimisivat takertelematta. Tätä tietty kun on ollut olemassa ainakin 150 tkm:n ajan niin alkaa tottumaanalfa 156 v6 kirjoitti:Nykii, tosi voimakkaasti. Noista läpistä luinkin juttua mutta imusarjan purkaminen ei vielä ole innostanut... ei ilmeisesti ole mikään miellyttävä homma.jeQQ kirjoitti:Nykii? Oma oli ihan samanlainen, ei voinut kaasu pohjassa edes ajaa. Yksi läpistä huomattavan väljä ja ahtojen noustessa tipautti sieltä pois.alfa 156 v6 kirjoitti:Eipä ollut eg:ssä oman yksilön ahtojen humppaamisen syy. Venttiili oli todella puhdas mutta pesin sen silti, kara likkui hyvin. Ahtojen eläminen on todella voimakasta ja ainoastaan kaasu pohjassa, normiajolla kaikki ok.
Poistuiko nykimien läppien poistolla?
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omasta poistu nykiminen. Mut joo, juuttuvasiipisen turbon toiminta lienee hyvä tarkistaa myös.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mysteerinen sirinä ja vedot katkeaa aina kun ilmenee tämä. Ei vikakoodeja tai mitää
https://youtu.be/xvXjNqX1viA
https://youtu.be/xvXjNqX1viA
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kun kääntää oikealle ratista auton liikkuessa, alkaa kuskin oven kaiutin ja kojelaudan diskantti kuskin puolelta rätistä (vaikka olisi radio kiinni, äänenvoimakkuudella ei myöskään ole mitään vaikutusta.
Paikallaan ratin pyöritys ei vaikuta eli ilmiön aiheuttanee keskipakovoima. Myöskään oven johtosarjan irrotus ei vaikuta muuta kuin että oven kaiutin hiljenee ja diskantti enää rääkyy, kurttuletku oven välissä siis ei ole syyllinen. Jostakinhan tuonne kaiutinlinjaan vuotaa jännite, mutta mistä tuota lähtisi kaivelemaan
Paikallaan ratin pyöritys ei vaikuta eli ilmiön aiheuttanee keskipakovoima. Myöskään oven johtosarjan irrotus ei vaikuta muuta kuin että oven kaiutin hiljenee ja diskantti enää rääkyy, kurttuletku oven välissä siis ei ole syyllinen. Jostakinhan tuonne kaiutinlinjaan vuotaa jännite, mutta mistä tuota lähtisi kaivelemaan
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ääni lakkasi kun sammuttaa ilmastoinnin 156sessa oli jatkuva kahina elicks kompuran laakeri(?) Mut tuo on satunnainen vähän ku hetkittäinen joku läppähomma. Oli vanhoja topicejaki asioista ja mysteeriäänistä, mut en tullut viisaammaksi..Ossiv kirjoitti:Mysteerinen sirinä ja vedot katkeaa aina kun ilmenee tämä. Ei vikakoodeja tai mitää
https://youtu.be/xvXjNqX1viA
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
Voi olla väärä määrä ainetta. Moni 159 luokattoman tarkka tuosta...
On kokemusta. Viiskutosessa sama niin vei myös tehot.
Voi olla väärä määrä ainetta. Moni 159 luokattoman tarkka tuosta...
On kokemusta. Viiskutosessa sama niin vei myös tehot.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Okei. Kai sitä ensin suuntaa MESsi ääreen ja tutkaa pelaako siellä kaikki niinkuin pitää ja sit ilmastoinnin täyttöön. Ollaan viisaampia sitten. Mistäs minä muuten tiän mitä ainehia sinne laitetaan?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
R134aOssiv kirjoitti:Okei. Kai sitä ensin suuntaa MESsi ääreen ja tutkaa pelaako siellä kaikki niinkuin pitää ja sit ilmastoinnin täyttöön. Ollaan viisaampia sitten. Mistäs minä muuten tiän mitä ainehia sinne laitetaan?
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tapana on sammuttaa kylmetyksen kompura muutamaa kilometriä ennen määränpäätä. Tänään (ulkona 23°C, asetus 18°C) korpuran sammutuksen jälkeen alkoi lämppärin näytössä numerot vilkkumaan hetkeksi. Oliko tuo ilmoitus että laita kompura käymään, muuten ei kylmää tule?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Itse havaitsin saman tänään kun kuulostelin tyhjäkäyntiä ja painoin ilmastoinnin pois päältä. Päättelin samoin kuin sinäkin, sitä sen täytyy tarkoittaa.