Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kerralla kaikki, niin pääsee yhdellä suuntauksella niiden osalta samalla vaivalla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Näin toimin ja eipä tuo työnäkään näyttänyt haastavalta kun katsoin selostuksen ( https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-15 ... hange.html ), joten harrastan sittenkin itse vaihtotyön. Voi mitata suunnilleen aurauksen kohdilleen vertaamalla vanhojen mittaan, niin ei renkaatkaan kärsi matkalla säätöön.
24mm kiintoavain olisi osien lisäksi ainoa ostettava juttu remppaa varten.

Sellainen pohdittava tässä vielä on että vaihtaakko ehjät, mutta väärän mittaiset takajouset. Edellinen omistaja on kai laittanut sinne tavalliset, eikä TI-mallin jouset ja perä seisoo ilman kuormaa kuin teini-Corollassa. :-D

70€ / kpl + postit olisi oikeat jouset Alfa Workshopista. https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Springs.shtml#

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ruokoton kirjoitti:Jos pyöräkulmien säätö epäonnistui syistä :

"Raidetangon lukitusmutterit / säätö jumissa. "
Saitko tällaisen diagnoosin korjaamolta?

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Sanatarkasti:

"Edessä vasemmalla ja oikealla raidetangon lukitusmutterit ruostuneet jumiin. Edessä vasemmalla hammastangon suojakumi rikki. Edessä ei cambersäätöä."

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Mitä Multiecuscanilla saa luettua tuosta automaattilaatikosta?

Tutkiskellut tuota oman laatikon kylmäkäytöstä D:lle kytkettäessä tuli vastaan ulkomaailman juttuja, joissa ongelma olisi korjaantunut TCM:n eli ohjausboksin vaihdolla. Itse suhtaudun aika epäilevästi tähän, mutta jos pääsisi jollain ohjelmalla tuota vähän lukemaan. Itsellä on vain Delphin ohjelma eikä sillä saa juuri mitään moottorin ulkopuolista irti.

Silver
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2019, 20:47
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Silver »

Ekat ongelmat menossa. 2.4 diesel siis.
Kun kiihdyttää voimaa tulee aaltoilemalla ja sitä puuttuu selvästi, ei hyökkää ns.
Arvelin täältä kysyä neuvoa minne kannattaa olla yhteydessä.
Tai jos täällä foorumilla on tietoa, saa kertoa.
Kiitos jo etukäteen

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Silver kirjoitti:Ekat ongelmat menossa. 2.4 diesel siis.
Kun kiihdyttää voimaa tulee aaltoilemalla ja sitä puuttuu selvästi, ei hyökkää ns.
Arvelin täältä kysyä neuvoa minne kannattaa olla yhteydessä.
Tai jos täällä foorumilla on tietoa, saa kertoa.
Kiitos jo etukäteen
Näkyykö tämä ailahteluna ahtopainemittarilla asti? Voisiko olla ahtopainetunnistimessa häiriötä? Tms. Minulle ehdotettiin samankaltaista neuvoa, että ottaisi irti ja katsoisi missä kunnossa se on

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Silver kirjoitti:Ekat ongelmat menossa. 2.4 diesel siis.
Kun kiihdyttää voimaa tulee aaltoilemalla ja sitä puuttuu selvästi, ei hyökkää ns.
Arvelin täältä kysyä neuvoa minne kannattaa olla yhteydessä.
Tai jos täällä foorumilla on tietoa, saa kertoa.
Kiitos jo etukäteen
Itsellä pitkälti ollut samanlaisia oireita jo pitkään.

Eli se kiihtyvyys menee sillai "aaltomaisesti".

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ekana tarkistukseen ilmamassat, ahtopaineet, näiden anturit (MAF ja MAP siis) ja ahtovuodot.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Waverunner kirjoitti:
Silver kirjoitti:Ekat ongelmat menossa. 2.4 diesel siis.
Kun kiihdyttää voimaa tulee aaltoilemalla ja sitä puuttuu selvästi, ei hyökkää ns.
Arvelin täältä kysyä neuvoa minne kannattaa olla yhteydessä.
Tai jos täällä foorumilla on tietoa, saa kertoa.
Kiitos jo etukäteen
Itsellä pitkälti ollut samanlaisia oireita jo pitkään.

Eli se kiihtyvyys menee sillai "aaltomaisesti".
Sama täällä.

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Tukkeutunut/tukkeutumassa oleva hiukkassuodatin on yksi syy tuohon ahtojen humppaamiseen...

Silver
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2019, 20:47
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Silver »

Tuo ahtopaineen tunnistin anturin katsoin, oli hieman likainen ei paha. Putsaus mutta ei hirvittävää vaikutusta.
Ilmamassa seuraavaksi ja pitänee käyttää piuhan päässä, josko jotain näkyisi. Parille Alfa pajalle soitin ja anturien tarkistukset ja vikakoodin lukua oli suositukset. Ahtopainemittari elää joo hiukan sen aaltoilun mukana. Normaalissa ajossa toimii aivan moitteetta

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...mutta näyttääkö se anturi (MAP siis) ECU:lle oikeata arvoa? Se kojetaulun mittari on sähköinen ja ECUn käskytyksessä, joten siitä ei iloa riitä tuota selvittäessä, vaan rinnalle tarttisi toisen (ja luotettavan) ahtopainemittarin kertomaan, vastaako imusarjan paine MAPin kertomaa.

MAP-oire toimii suurinpiirtein näin: jos ECU tennari tulipellissä tavoittelee 400kg/h ilmamassaa oletuksena 1,5bar ahtopaineilla ja MAP-anturi näyttää liian vähäistä painetta, päästään muka 1,5bar tavoitepaineeseen kun imusarjassa onkin 1,7bar ja ECU huomaa, että MAF:sta meneekin nyt läpi 440kg/h ja keventää ahtopainetta vähentääkseen ilmamassaa. Tämä luonnollisesti tuntuu vedon vähentymisenä ja näkyy myös mittarissa ahtopaineen laskuna. Kohta päästään taas sinne 400kg/h ilmamassaan ja vähän allekin ja ahtopaine on liikaa muka alle tavoitearvon, joten lisätään vähän painetta ja taas veto paranee, turboviisari nousee ja mennään vähän yli tavoitellusta ilmamassasta, joten pitää vähän keventää...

Luvut lonkalta heitettyjä mutta pitäisi niiden kutakuinkin tontilla olla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Mielenkiinnosta: minkä arvojen pohjalta sitä mittariston ahtopainemittaria heilutellaan tarkalleen ottaen ja onko sillä mitään muuta hyötyä kuin viihdearvo?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Varmaksi en sano, mutta veikkaan sen tarkoittavan mitattua ahtopainetta asteikolla 0-100% (100% ollessa maksimiarvo mitä pyyntejä kartassa on ja on mittarissa siinä 1,5bar kohdalla). Toinen potentiaalinen vaihtoehto on ns. vääntömittari, jolloin viisaria heilutellaan käytännössä ilmamassan perusteella.

Mulla se mittari sanoi 1,5bar kun imusarjassa oli 1,9bar... :silly:
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Tarkoitus päivittää sisustan muoviosia.

Tietääkö joku, että kuinka monta eri värivaihtoehtoa noissa muoveissa on, mitkä on esim ratissa, radion ympärillä sekä vaihdekepin alla?

Itsellä on semmoneset harmaan/pronssin väriset?

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Polforea kirjoitti:Varmaksi en sano, mutta veikkaan sen tarkoittavan mitattua ahtopainetta asteikolla 0-100% (100% ollessa maksimiarvo mitä pyyntejä kartassa on ja on mittarissa siinä 1,5bar kohdalla). Toinen potentiaalinen vaihtoehto on ns. vääntömittari, jolloin viisaria heilutellaan käytännössä ilmamassan perusteella.

Mulla se mittari sanoi 1,5bar kun imusarjassa oli 1,9bar... :silly:
Tappiin se nousee (1.6bar) itsellä mutta todellisuus voi olla siis ihan muuta.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo. Vakioautossa se voi olla lähellä totuutta, OBD:stähän sitä voi helposti vertailla MAP:n lukemiin, jos mieli tekee.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

FInestC kirjoitti:Tarkoitus päivittää sisustan muoviosia.

Tietääkö joku, että kuinka monta eri värivaihtoehtoa noissa muoveissa on, mitkä on esim ratissa, radion ympärillä sekä vaihdekepin alla?

Itsellä on semmoneset harmaan/pronssin väriset?
jos niitä osia käyttää irti niin niiten takana on tarra jossa lukee värikoodi
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

zamuel
Viestit: 77
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, 159, Giulietta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja zamuel »

FInestC kirjoitti:Tarkoitus päivittää sisustan muoviosia.

Tietääkö joku, että kuinka monta eri värivaihtoehtoa noissa muoveissa on, mitkä on esim ratissa, radion ympärillä sekä vaihdekepin alla?

Itsellä on semmoneset harmaan/pronssin väriset?
Värivaihtoehtoja saa loputtomasti, kun ottaa muovit irti ja maalaa ne haluammallaan värillä. :wink: Itsellä oli hopea/harmaa, vaihtui metallimustahtavaksi tms. Omaan silmään sopii hyvin oranssien mittarivalojen kanssa. Joku toinen voi olla toista mieltä, mutta silloin on toki väärässä... :-D
keskikonsolia.jpg
(75.48 KiB) Tiedosto ladattu 3746 kertaa
rattia.jpg
(47.88 KiB) Tiedosto ladattu 3746 kertaa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Polforea kirjoitti:...mutta näyttääkö se anturi (MAP siis) ECU:lle oikeata arvoa? Se kojetaulun mittari on sähköinen ja ECUn käskytyksessä, joten siitä ei iloa riitä tuota selvittäessä, vaan rinnalle tarttisi toisen (ja luotettavan) ahtopainemittarin kertomaan, vastaako imusarjan paine MAPin kertomaa.

MAP-oire toimii suurinpiirtein näin: jos ECU tennari tulipellissä tavoittelee 400kg/h ilmamassaa oletuksena 1,5bar ahtopaineilla ja MAP-anturi näyttää liian vähäistä painetta, päästään muka 1,5bar tavoitepaineeseen kun imusarjassa onkin 1,7bar ja ECU huomaa, että MAF:sta meneekin nyt läpi 440kg/h ja keventää ahtopainetta vähentääkseen ilmamassaa. Tämä luonnollisesti tuntuu vedon vähentymisenä ja näkyy myös mittarissa ahtopaineen laskuna. Kohta päästään taas sinne 400kg/h ilmamassaan ja vähän allekin ja ahtopaine on liikaa muka alle tavoitearvon, joten lisätään vähän painetta ja taas veto paranee, turboviisari nousee ja mennään vähän yli tavoitellusta ilmamassasta, joten pitää vähän keventää...

Luvut lonkalta heitettyjä mutta pitäisi niiden kutakuinkin tontilla olla.
Jotenkin näin se menee, tuli putsattua MAP omasta ja ahtojen (ja kiihtyvyyden) heijaaminen väheni selvästi. Ei kuitenkaan poistunut. Eka täyskaasukiihdytys meni kokonaan ilman heijaamista ja luulinkin vian jo poistuneen mutta mitä vielä. MAP oli kyllä kokonaan muuraantunut tukkoon, en ihmettelisi vaikka sen toiminta olisikin jo häiriintynyt töhnästä.

MAFfia pitäs varmaan tutkia seuraavaksi (antaa satunnaisesti vikakoodia) ja otinkin 1.9 purkuraadosta jo maffin kokeeksi irti mutta onkin eri kokoisella putkella ja anturiosakaan ei enää näy olevan irrotettavaa mallia niin ei sitten kokeilla... Kokeeksi vaihdoin kuitenkin ahtoja säätävän solenoidin letkuineen, ei vaikutusta.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

No no, noissa ongelmissahan on jotakin tuttua.
Omassa 2.4 JTD:ssäni ongelmana ei ollut niinkään ahtopaineen aaltoiltu (tai sitten oli, mutta mittarin puutteessa en ole siitä tiennyt) vaan vikavalon syttyminen liiasta ahtopaineesta ripeämmässä kiihdytyksessä. Nyt ongelma on pysynyt poissa pari viikkoa sen jälkeen, kun tyhjensin EGR-venttiilin noesta - jota muuten ei edes ollut paljon. Ennen tätä oli jo puhdistettu MAP-anturi ja vaihdettu ahtopaineensäädin.
Järkeily meni niin, että kun nuo suoraan ahtopaineeseen vaikuttavat osat olivat ehjiä ja paine silti nousi liikaa, niin jostakinhan sitä painetta piti imusarjaan kehittyä. Mistäs sitä voisi tulla? No, pakosarjasta, kun siellä kerran tuo takaisinkierrätys on. Jos EGR-venttiili ei sulkeudu riittävän rivakasti, pääsee kiihdytyksessä pakokaasun paine imusarjaan ja näyttää ECU:n näkökulmasta tietenkin ahtopaineelta. Kiihdytyksessähän EGR:n pitäisi olla kokonaan kiinni.
Järkiautoilija

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Isola kirjoitti:No no, noissa ongelmissahan on jotakin tuttua.
Omassa 2.4 JTD:ssäni ongelmana ei ollut niinkään ahtopaineen aaltoiltu (tai sitten oli, mutta mittarin puutteessa en ole siitä tiennyt) vaan vikavalon syttyminen liiasta ahtopaineesta ripeämmässä kiihdytyksessä. Nyt ongelma on pysynyt poissa pari viikkoa sen jälkeen, kun tyhjensin EGR-venttiilin noesta - jota muuten ei edes ollut paljon. Ennen tätä oli jo puhdistettu MAP-anturi ja vaihdettu ahtopaineensäädin.
Järkeily meni niin, että kun nuo suoraan ahtopaineeseen vaikuttavat osat olivat ehjiä ja paine silti nousi liikaa, niin jostakinhan sitä painetta piti imusarjaan kehittyä. Mistäs sitä voisi tulla? No, pakosarjasta, kun siellä kerran tuo takaisinkierrätys on. Jos EGR-venttiili ei sulkeudu riittävän rivakasti, pääsee kiihdytyksessä pakokaasun paine imusarjaan ja näyttää ECU:n näkökulmasta tietenkin ahtopaineelta. Kiihdytyksessähän EGR:n pitäisi olla kokonaan kiinni.
Hmm.. kuulostaa niin loogiselta että taidan raapasta irti EGR:n tänään :P

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Varsin vahva perustelu ja potentiaalinen tekijä tosiaan tuokin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Eipä ollut eg:ssä oman yksilön ahtojen humppaamisen syy. Venttiili oli todella puhdas mutta pesin sen silti, kara likkui hyvin. Ahtojen eläminen on todella voimakasta ja ainoastaan kaasu pohjassa, normiajolla kaikki ok.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Ahtopaineen humppaamista on esiintynyt täälläkin satunnaisesti, vaikka tuosta mun kotterosta on korvattu kaikki EGR härpäkkeet kahdella umpilaipalla.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

alfa 156 v6 kirjoitti:Eipä ollut eg:ssä oman yksilön ahtojen humppaamisen syy. Venttiili oli todella puhdas mutta pesin sen silti, kara likkui hyvin. Ahtojen eläminen on todella voimakasta ja ainoastaan kaasu pohjassa, normiajolla kaikki ok.
Nykii? Oma oli ihan samanlainen, ei voinut kaasu pohjassa edes ajaa. Yksi läpistä huomattavan väljä ja ahtojen noustessa tipautti sieltä pois.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jeQQ kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Eipä ollut eg:ssä oman yksilön ahtojen humppaamisen syy. Venttiili oli todella puhdas mutta pesin sen silti, kara likkui hyvin. Ahtojen eläminen on todella voimakasta ja ainoastaan kaasu pohjassa, normiajolla kaikki ok.
Nykii? Oma oli ihan samanlainen, ei voinut kaasu pohjassa edes ajaa. Yksi läpistä huomattavan väljä ja ahtojen noustessa tipautti sieltä pois.
Nykii, tosi voimakkaasti. Noista läpistä luinkin juttua mutta imusarjan purkaminen ei vielä ole innostanut... ei ilmeisesti ole mikään miellyttävä homma.

Poistuiko nykimien läppien poistolla?

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Täälläkin tarjottiin kopteria ja p2004 koodia, läppiin se kai liittyy.. eikä tosiaan inspaa avata, mitä ny on lähempää vilkuillut

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pyöränpulttien speksit: kierre ja vakiopultin pituus?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olisikohan ollut 14x1.25 28mm (kannasta kärkeen). Lukkopultit mielestäni noilla spekseillä oli...

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

M14x1,5 51mm tarjoaa autodoc

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jälkimmäinen on uskottavampi, ei nuo ykskaksvitosilta minusta tunnu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Voi hyvin olla. Muistan vaan paketista lukeneeni...
Lisäksi osa ilmottaa pelkästään kierteen pituuden ja osa kartion kulmasta kärkeen. Ja osa sitten myös kannan ottaa mukaan...

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

156 on 12x1,25, 159 M14x1,5

Avatar
Mikael J
Viestit: 148
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Turvatyynyvalo syttyi palamaan. Mototesti kertoi: etuosan vasemmanpuoleinen sivutörmäysanturi katkonainen.
Onko vinkkejä?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

turvavyö saattaa hinkata johtosarjaa kuskinpuolella, just rullan yläpuolelta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Mikael J
Viestit: 148
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Mikael J kirjoitti:Turvatyynyvalo syttyi palamaan. Mototesti kertoi: etuosan vasemmanpuoleinen sivutörmäysanturi katkonainen.
Onko vinkkejä?
Vikakoodi oli B103A. Penkin alla oli yksi liitin lähtenyt irti. Melko varmasti tuo on se syy. Tosin turvatyynyvalo palaa edelleen liittimen paikalleen laiton jälkeenkin. Pitääkö tuo valo kuitata/nollata vaikka vika olisi korjattu?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Suattuapi se itekin sammua, kun tulee viattomia startteja tarpeeksi, mutta eihän se paha vaiva ole nollata kunhan löytää sopivan testerin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Polforea kirjoitti:Suattuapi se itekin sammua, kun tulee viattomia startteja tarpeeksi, mutta eihän se paha vaiva ole nollata kunhan löytää sopivan testerin.
Sopiva testeri avainasana: minulla Motonetin halpistesteri sytytti airbagin valon, Multiecuscanilla sitten kuittasin pois. Alfaowner-foorumilla oli juttuakin että joku lukijatyyppi tekee 159/Breralle noin, ja kuvassa olikin juuri se värkki, mikä tallistani löytyy. 156;n kanssa se toimii ihan ok.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

alfa 156 v6 kirjoitti:
jeQQ kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Eipä ollut eg:ssä oman yksilön ahtojen humppaamisen syy. Venttiili oli todella puhdas mutta pesin sen silti, kara likkui hyvin. Ahtojen eläminen on todella voimakasta ja ainoastaan kaasu pohjassa, normiajolla kaikki ok.
Nykii? Oma oli ihan samanlainen, ei voinut kaasu pohjassa edes ajaa. Yksi läpistä huomattavan väljä ja ahtojen noustessa tipautti sieltä pois.
Nykii, tosi voimakkaasti. Noista läpistä luinkin juttua mutta imusarjan purkaminen ei vielä ole innostanut... ei ilmeisesti ole mikään miellyttävä homma.

Poistuiko nykimien läppien poistolla?
Ainakaan omassa autossa ei humppaaminen poistunut vaikka imusarja tuli pestyä 100% puhtaaksi ja läpät poistettiin ja tulpattiin reiät. Samoin EGR on poistettu ja sokeoitu. DPF poistettu. MAP putstattu, turbon solenoidi vaihdettu, letkut käyty läpi jne. Pitää tosin todeta että melkein kaikki nämä toimenpiteet kyllä paransivat käytöstä eikä humppaaminen mitenkään huomattavaa ole. Nykäisy tulee ennemminkin silloin kun polkaisee kaasun pohjaan. Tästä varmaan pääsisi eroon kun vaihtaisi uuden turbon jossa johdesiivet toimisivat takertelematta. Tätä tietty kun on ollut olemassa ainakin 150 tkm:n ajan niin alkaa tottumaan :-D

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Omasta poistu nykiminen. Mut joo, juuttuvasiipisen turbon toiminta lienee hyvä tarkistaa myös. :mrgreen:

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Mysteerinen sirinä ja vedot katkeaa aina kun ilmenee tämä. Ei vikakoodeja tai mitää

https://youtu.be/xvXjNqX1viA

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kun kääntää oikealle ratista auton liikkuessa, alkaa kuskin oven kaiutin ja kojelaudan diskantti kuskin puolelta rätistä (vaikka olisi radio kiinni, äänenvoimakkuudella ei myöskään ole mitään vaikutusta.

Paikallaan ratin pyöritys ei vaikuta eli ilmiön aiheuttanee keskipakovoima. Myöskään oven johtosarjan irrotus ei vaikuta muuta kuin että oven kaiutin hiljenee ja diskantti enää rääkyy, kurttuletku oven välissä siis ei ole syyllinen. Jostakinhan tuonne kaiutinlinjaan vuotaa jännite, mutta mistä tuota lähtisi kaivelemaan :lol:

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Ossiv kirjoitti:Mysteerinen sirinä ja vedot katkeaa aina kun ilmenee tämä. Ei vikakoodeja tai mitää

https://youtu.be/xvXjNqX1viA
Ääni lakkasi kun sammuttaa ilmastoinnin :| 156sessa oli jatkuva kahina elicks kompuran laakeri(?) Mut tuo on satunnainen vähän ku hetkittäinen joku läppähomma. Oli vanhoja topicejaki asioista ja mysteeriäänistä, mut en tullut viisaammaksi..

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Voi olla väärä määrä ainetta. Moni 159 luokattoman tarkka tuosta...
On kokemusta. Viiskutosessa sama niin vei myös tehot.

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Okei. Kai sitä ensin suuntaa MESsi ääreen ja tutkaa pelaako siellä kaikki niinkuin pitää ja sit ilmastoinnin täyttöön. Ollaan viisaampia sitten. Mistäs minä muuten tiän mitä ainehia sinne laitetaan?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ossiv kirjoitti:Okei. Kai sitä ensin suuntaa MESsi ääreen ja tutkaa pelaako siellä kaikki niinkuin pitää ja sit ilmastoinnin täyttöön. Ollaan viisaampia sitten. Mistäs minä muuten tiän mitä ainehia sinne laitetaan?
R134a

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tapana on sammuttaa kylmetyksen kompura muutamaa kilometriä ennen määränpäätä. Tänään (ulkona 23°C, asetus 18°C) korpuran sammutuksen jälkeen alkoi lämppärin näytössä numerot vilkkumaan hetkeksi. Oliko tuo ilmoitus että laita kompura käymään, muuten ei kylmää tule?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

^Itse havaitsin saman tänään kun kuulostelin tyhjäkäyntiä ja painoin ilmastoinnin pois päältä. Päättelin samoin kuin sinäkin, sitä sen täytyy tarkoittaa. :)

Vastaa Viestiin