Omasta yksilöstä mennyt noi kaikki viime vuosina, viimeisimpänä oman omistuksen aikana ohjaustehostin. En nyt kuittipinojen perusteella puhuisi pikkuvioista, ainakaan halvoista Onneksi ohjaustehostin meni myyjän laskuun niin nythän tässä on kaikki laitettuna. Paitsi että pohjapanssari/moottorin alasuojamuovi aikalailla repaleinen, joten siihen liittyen kysymys, eli mistä helpoiten/halvimmalla uusi, tai löytyykö ihan vaikkapa alumiinisena jostain? Kenelläkään vinkkejä?sanctus kirjoitti:155 hv:n T-jetissa räjähtää ehkä m32-vaihdelaatikko ja vuosien 2009-2013/4 MultiAireissa ehkä toi MultiAir-yksikkö.
Sit jotain pikkuvikoja, kuten alkuperäiset kääntölaakerit kuivuu (useimmissa käytetyissä varmaan vaihdettu), sähköinen ohjaustehostin sanoo itsensä välillä irti ja äänenvaimentimen kuori ruostuu puhki.
Ei kai noissa muuten mitään isompaa.
Mi.To
Valvoja: Moderators
- Rauta
- Viestit: 430
- Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
- Car(s): Ford Focus ST ja Hyundai Ioniq plug-in hybrid (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
- Paikkakunta: Lohja
Re: Mi.To
Re: Mi.To
Eli viat ovat yks yhteen MultiAirilliseen Punto Evoon.sanctus kirjoitti:155 hv:n T-jetissa räjähtää ehkä m32-vaihdelaatikko ja vuosien 2009-2013/4 MultiAireissa ehkä toi MultiAir-yksikkö.
Sit jotain pikkuvikoja, kuten alkuperäiset kääntölaakerit kuivuu (useimmissa käytetyissä varmaan vaihdettu), sähköinen ohjaustehostin sanoo itsensä välillä irti ja äänenvaimentimen kuori ruostuu puhki.
Ei kai noissa muuten mitään isompaa.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Kysynpä asiaa täällä ennen kuin otan yhteyttä ammattikorjaamoihin eli mikä Mitoa vaivannee?
Oireet: kovassa kiihdytyksessä, eli kunnolla loadia koneelle, konehuoneesta kuuluu katkottaista pärinää/purskahdusta - vaikea sitä on kuvailla, mutta ääni on aika repivä. Aivan kuin imusarjaan tms pääsisi jostain paineita tms... Melkovarmasti kyse ei ole lämpösuojapelleistä tms.. kun olen niiden kiinnitykset käynyt jo läpi. Oireet eivät tule paikallaan kaasuteltaessa, vaan ainoastaan ajossa ja silloinkin kun antaa kaasua painavammin kuin normaalisti. Sanottakoon, että vikavaloa taikka -koodia ei ole tullut. Myöskään äänen esiintyminen ei tunnu vaikuttavan kiihdytykseen eli en tunne siinä mitään lageja. Onko kyse turbon paineiden "ulostamisesta" tms... Mistä ja miten oireistoa voisi lähteä lähteä diagnosoimaan?
Pre-cat lambadaa tuossa eilen tutkin ja nokiselta vaikutti. Puhdistin sen kosanilla polttamalla. Hieman on myös ajatusta siitä, että bensan kulutus olisi saattanut kevään aikana lisääntyä. Mutta jos tuo ruksuttaisi hieman rikkaalla, aiheuttaisiko se äänioireistoa? Turbon säätöventtiili (whatever), joka on kiinni syylärin tuulettimen framessa ja johon menee kolme letkua, vaikuttaa ulkoisesti hieman öljyiseltä.
Terkuin "avuton"
Oireet: kovassa kiihdytyksessä, eli kunnolla loadia koneelle, konehuoneesta kuuluu katkottaista pärinää/purskahdusta - vaikea sitä on kuvailla, mutta ääni on aika repivä. Aivan kuin imusarjaan tms pääsisi jostain paineita tms... Melkovarmasti kyse ei ole lämpösuojapelleistä tms.. kun olen niiden kiinnitykset käynyt jo läpi. Oireet eivät tule paikallaan kaasuteltaessa, vaan ainoastaan ajossa ja silloinkin kun antaa kaasua painavammin kuin normaalisti. Sanottakoon, että vikavaloa taikka -koodia ei ole tullut. Myöskään äänen esiintyminen ei tunnu vaikuttavan kiihdytykseen eli en tunne siinä mitään lageja. Onko kyse turbon paineiden "ulostamisesta" tms... Mistä ja miten oireistoa voisi lähteä lähteä diagnosoimaan?
Pre-cat lambadaa tuossa eilen tutkin ja nokiselta vaikutti. Puhdistin sen kosanilla polttamalla. Hieman on myös ajatusta siitä, että bensan kulutus olisi saattanut kevään aikana lisääntyä. Mutta jos tuo ruksuttaisi hieman rikkaalla, aiheuttaisiko se äänioireistoa? Turbon säätöventtiili (whatever), joka on kiinni syylärin tuulettimen framessa ja johon menee kolme letkua, vaikuttaa ulkoisesti hieman öljyiseltä.
Terkuin "avuton"
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^Kiitos vinkistä. En älynnyt edes tarkastaa niitä. Otetaanpa työnalle nämä putket seuraavaksi.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Mi.To
Mulla meni 8 ja puolen vuoden 65 000 kilsan aikana MultiAir-koneisesta Mitosta kääntölaakerit (ja sen seurauksena etujousi poikki) ja äänenvaimentimen kuori. Ohjaustehostin sanoi itsensä irti muistaakseni kahdesti, mutta kertaakaan siitä ei jäänyt vikakoodia.Rauta kirjoitti:Omasta yksilöstä mennyt noi kaikki viime vuosina, viimeisimpänä oman omistuksen aikana ohjaustehostin. En nyt kuittipinojen perusteella puhuisi pikkuvioista, ainakaan halvoista Onneksi ohjaustehostin meni myyjän laskuun niin nythän tässä on kaikki laitettuna. Paitsi että pohjapanssari/moottorin alasuojamuovi aikalailla repaleinen, joten siihen liittyen kysymys, eli mistä helpoiten/halvimmalla uusi, tai löytyykö ihan vaikkapa alumiinisena jostain? Kenelläkään vinkkejä?sanctus kirjoitti:155 hv:n T-jetissa räjähtää ehkä m32-vaihdelaatikko ja vuosien 2009-2013/4 MultiAireissa ehkä toi MultiAir-yksikkö.
Sit jotain pikkuvikoja, kuten alkuperäiset kääntölaakerit kuivuu (useimmissa käytetyissä varmaan vaihdettu), sähköinen ohjaustehostin sanoo itsensä välillä irti ja äänenvaimentimen kuori ruostuu puhki.
Ei kai noissa muuten mitään isompaa.
Re: Mi.To
Tää oli kieltämättä "hauska" huomata, että Fiat/GM kierrätti ainakin alkupään MiToihin jotkut tekniset ongelmat suoraan Grande Puntosta.Shuttle kirjoitti:Eli viat ovat yks yhteen MultiAirilliseen Punto Evoon.sanctus kirjoitti:155 hv:n T-jetissa räjähtää ehkä m32-vaihdelaatikko ja vuosien 2009-2013/4 MultiAireissa ehkä toi MultiAir-yksikkö.
Sit jotain pikkuvikoja, kuten alkuperäiset kääntölaakerit kuivuu (useimmissa käytetyissä varmaan vaihdettu), sähköinen ohjaustehostin sanoo itsensä välillä irti ja äänenvaimentimen kuori ruostuu puhki.
Ei kai noissa muuten mitään isompaa.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^Miten niin kierrätti? Nämähän ovat sama auto. Kuosi on vain toisenlainen.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Tänään tutkin intercooleriin ekan käyrän jälkeen läppärungolle menevän putken. Sen kun sai hyvin irti. Siinä ei näkynyt feeluja. Turbolta intercoolerille menevä putki on suurimmalta osaltaan muiden romujen takana/piilossa, että tarvitsee purkaa enemmän, jos tahtoo niitä tutkia. Sama koskee intercooleria ja sen molempien päiden ensimmäisiä käyriä.RaceAlfa kirjoitti:Turboletku irti/rikki?
Hitsit, kun olisi tulpat noiden putkien päähän niin voisi kokeilla testata ali- taikka ylipaineella. Tällöin ei tarvisisi purkaa mahdottomasti jos vaikka osoittautuu turhaksi. Mistähän niitä tulppia saisi? Onko muita keinoja tutkia asiaa kuin tulppaus/paineistus taikka purkaminen?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Hi everybody,
Tässä on edeltävään viestiini liittyvät ääninäytteet tuosta hieman oudosta pärinästä. Ilmenee siis kunnolla kiihdytettäessä, ei normaalissa kevyessä kiihdytyksessä / ajossa. Ääntä ei saa myöskään esiin paikallaan autoa polkiessa. Toisin sanoen vain kun moottorille annetaan kunnolla loadia.
* Ääninäyte1
* Ääninäyte2
Asialliset kommentit ovat todellakin tervetulleita, kun olo tuntuu avuttomalta tämän kanssa.
Terkuin
Petri alias Jiipee
Tässä on edeltävään viestiini liittyvät ääninäytteet tuosta hieman oudosta pärinästä. Ilmenee siis kunnolla kiihdytettäessä, ei normaalissa kevyessä kiihdytyksessä / ajossa. Ääntä ei saa myöskään esiin paikallaan autoa polkiessa. Toisin sanoen vain kun moottorille annetaan kunnolla loadia.
* Ääninäyte1
* Ääninäyte2
Asialliset kommentit ovat todellakin tervetulleita, kun olo tuntuu avuttomalta tämän kanssa.
Terkuin
Petri alias Jiipee
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^ Firefox yrittää kovasti ja julistaa sitten "video on rikki"
Mitenkä äänen esiintyminen vs. ahtopainemitari? Vaikuttaisi siltä kuin ääntä esiintyy vain ahtopaineiden ollessa tapissa (noin 1,3 bar) mikä ei taida paikallaan polkien onnistua (en tiijä, kun ei moinen kuulunut rutiineihin). Silloin ei mikään pölynimurilla puhkuminen tms. riitä tuottamaan lähellekään saman tason paineita.
BTW ei kai joku ex omistaja ole ranettanut autoon mitään dumppia tai passelia vuotoa jonnekin, millä huijataan ahtopaineita nousemaan normaalia ylemmäksi?
Mitenkä äänen esiintyminen vs. ahtopainemitari? Vaikuttaisi siltä kuin ääntä esiintyy vain ahtopaineiden ollessa tapissa (noin 1,3 bar) mikä ei taida paikallaan polkien onnistua (en tiijä, kun ei moinen kuulunut rutiineihin). Silloin ei mikään pölynimurilla puhkuminen tms. riitä tuottamaan lähellekään saman tason paineita.
BTW ei kai joku ex omistaja ole ranettanut autoon mitään dumppia tai passelia vuotoa jonnekin, millä huijataan ahtopaineita nousemaan normaalia ylemmäksi?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Mi.To
Omaan korvaan ei kuulosta liittyvän turboon tai sitten ääniraita valehtelee. Voisi liittyä alustaan, pakoputkistoon tai moottorin tuentaan. Kovassa kiihdytyksessä moottori kääntyy eri asentoon kuin mitä paikallaan kiihdytettäessä. Ottaako pakoputki kiinni siihen pohjapanssarin alumiiniritilään? Vääntyykö moottori sellaiseen asentoon, että hihnat/vetarit hankaa jonnekin? Onko etupyörän ripustuksissa jotain välystä, että levyt hankaa jarrukilpiin tms? Onko apurunko päässy löysälle?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mi.To
Meikäläisen arpa jollekin lämpökilvelle tai vastaavalle rämmäleelle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Kiitokset tuesta
Jos se on jokin pelti, niin tällöin näen muutaman vaihtoehdon. Yksi on moottorin ja vaihdelaatikon välissä oleva pelti (vaihdelaatikon sväppäyksestä jäi yllättävästi kaksi 6mm pulttia käsiin, paikkaa niille en ole löytänyt) , toinen voisi olla vaihdelaatikon takatuen kiinniotto apurungon poikkitukeen sen verran hintsusti, että pääsee pärisemään, kolmas voisi olla pakoputkitunnelin lämpösuojapelti. Neljännen mahdollisen eli turbon lämpösuojapellin kiinnitykset olen jo kiristänyt ja se ei käsivoimin liiku. Voihan toki olla, että jokin kiinnike on murtunut ja aiheuttaa siten äänen. Äänen ilmetessä auton kiihtyvyydessä en persdynolla huomaa lageja tms. Ääni tulee siis moottoritilasta. Välillä se tuntuu tulevan oikealta puolelta ja välillä vasemmalta (stereokanavat päässä tukossa ). Harmillista, kun en saa päähäni mitään tapahtumaa, jonka yhteydessä tuo ääni olisi ilmentynyt ensimmäisiä kertoja. No, talven ajan se on kuitenkin kummitellut. Ajan auton pukeille viikonlopun aikana ja tutkailen asiaa. Pakkohan se auton alle on jälleen könytä, perskuta.
Jos se on jokin pelti, niin tällöin näen muutaman vaihtoehdon. Yksi on moottorin ja vaihdelaatikon välissä oleva pelti (vaihdelaatikon sväppäyksestä jäi yllättävästi kaksi 6mm pulttia käsiin, paikkaa niille en ole löytänyt) , toinen voisi olla vaihdelaatikon takatuen kiinniotto apurungon poikkitukeen sen verran hintsusti, että pääsee pärisemään, kolmas voisi olla pakoputkitunnelin lämpösuojapelti. Neljännen mahdollisen eli turbon lämpösuojapellin kiinnitykset olen jo kiristänyt ja se ei käsivoimin liiku. Voihan toki olla, että jokin kiinnike on murtunut ja aiheuttaa siten äänen. Äänen ilmetessä auton kiihtyvyydessä en persdynolla huomaa lageja tms. Ääni tulee siis moottoritilasta. Välillä se tuntuu tulevan oikealta puolelta ja välillä vasemmalta (stereokanavat päässä tukossa ). Harmillista, kun en saa päähäni mitään tapahtumaa, jonka yhteydessä tuo ääni olisi ilmentynyt ensimmäisiä kertoja. No, talven ajan se on kuitenkin kummitellut. Ajan auton pukeille viikonlopun aikana ja tutkailen asiaa. Pakkohan se auton alle on jälleen könytä, perskuta.
Mitattiin pojan kanssa sen mitä MES:llä saa katsottua, että max paineet oli jotain 1.3-1.4 ja pärinä alkaa jossakin siellä yläpään tietämillä. En usko, että autoa olisi ranetettu. Aika originaali (ml. tyyppiviat) tämä oli silloin kun tästä kaupat tehtiin 3 vuotta sitten.insinörtti kirjoitti:...Vaikuttaisi siltä kuin ääntä esiintyy vain ahtopaineiden ollessa tapissa (noin 1,3 bar) mikä ei taida paikallaan polkien onnistua ...BTW ei kai joku ex omistaja ole ranettanut autoon mitään dumppia tai passelia vuotoa jonnekin, millä huijataan ahtopaineita nousemaan normaalia ylemmäksi?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mi.To
Ääni tälle. Ei ole yksi eikä kaksi tapausta (ei Mi.To), joissa tuo on aiheuttanut ylimääräisiä sydämentykytyksiä.JiiPee kirjoitti:kolmas voisi olla pakoputkitunnelin lämpösuojapelti
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mi.To
Onko MiTon suojamuovi moottorin päällä millainen? MA-Giulietassa oli peltiosa irti ja se rämisi just sopivissa olosuhteissa tietyllä kuormalla ym (ilmeisesti moottorin värähtelytaajuus oli just oikea resonoimaan). Helppo kokeilla, kun repii muovin pois. Jos loppuu, niin syyllinen löytyi. Jos ei loppunut, yksi vaihtoehto pois.
Sillä oletuksella et MiTossa tosiaan jotain peltiä yms siinä on :p
Sillä oletuksella et MiTossa tosiaan jotain peltiä yms siinä on :p
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Tervehdys,
Kiitokset kaikille probleemaa kommentoineille . Olin jo menossa hakoteille äänen lähteen suhteen. Kommenttien pohjalta palasin perusasioiden äärelle ja aloitin resonanssin tuottajan etsinnän. Pitkään sitä ei tarvinnut auton alla etsiä, oikeastaan se osui silmään heti auton alle könytessäni.
Vaihteiston ja moottorin välissä oleva vauhtipyörän suojapelti oli yläosastaan vääntynyt sen verran, että yläosa ei ollut tiukasti kiinni vaihteistokopan pinnassa. Näin ollen se pääsi pärräämään sopivalla moottorin tärinätaajuudella. Otin pultin pois ja taivutin peltiä ko kohdalta niin, että sen yläosa istui tiukasti vaihteistokopan pintaa vasten. Laitoin väliin myös hieman tiivistesilikonia. Kiristin pultin paikalleen, tein koeajon ja resonanssiäänet ovat kaikonneet. Kestin tätä yksinkertaista "vikaa" koko talven ja pohdin erilaisia ja erihintaisia korjausoperaatioita. Lähinnä turbo ja siihen liittyvät mekanismit oli mielessä. Tällä erää homma maksoi vain hieman vaivaa ja herneen kokoisen pallon tiivistesilikonia.
@Aquatica, Erittäin hyvä huomio. MA 1.4L 170hv koneessa on kokonaan muovinen suojus. Siinä on päällä kiinni vielä punainen muoviosa teksteineen, mikä ei istu ihan liikkumatta paikallaan. Fixaan tämän myös, jotta siitä ei lähtisi minkäänlaista ylimääräisiä meteleitä tulevaisuudessakaan.
Kiitokset kaikille probleemaa kommentoineille . Olin jo menossa hakoteille äänen lähteen suhteen. Kommenttien pohjalta palasin perusasioiden äärelle ja aloitin resonanssin tuottajan etsinnän. Pitkään sitä ei tarvinnut auton alla etsiä, oikeastaan se osui silmään heti auton alle könytessäni.
Vaihteiston ja moottorin välissä oleva vauhtipyörän suojapelti oli yläosastaan vääntynyt sen verran, että yläosa ei ollut tiukasti kiinni vaihteistokopan pinnassa. Näin ollen se pääsi pärräämään sopivalla moottorin tärinätaajuudella. Otin pultin pois ja taivutin peltiä ko kohdalta niin, että sen yläosa istui tiukasti vaihteistokopan pintaa vasten. Laitoin väliin myös hieman tiivistesilikonia. Kiristin pultin paikalleen, tein koeajon ja resonanssiäänet ovat kaikonneet. Kestin tätä yksinkertaista "vikaa" koko talven ja pohdin erilaisia ja erihintaisia korjausoperaatioita. Lähinnä turbo ja siihen liittyvät mekanismit oli mielessä. Tällä erää homma maksoi vain hieman vaivaa ja herneen kokoisen pallon tiivistesilikonia.
@Aquatica, Erittäin hyvä huomio. MA 1.4L 170hv koneessa on kokonaan muovinen suojus. Siinä on päällä kiinni vielä punainen muoviosa teksteineen, mikä ei istu ihan liikkumatta paikallaan. Fixaan tämän myös, jotta siitä ei lähtisi minkäänlaista ylimääräisiä meteleitä tulevaisuudessakaan.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mi.To
Varmaan kysytty ennenkin, mutta mitä pitää huomioida / tarkistaa jos katselee 135 tct malleja? Ja tyypilliset vika paikat ylipäänsä?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mi.To
Onko tuohon mittariston lampun satunnaiseen sammumiseen mitään tietoa mistä tuo voisi johtua? Jollakin taisi olla kokemuksena että lampun vaihdon jälkeen sama ongelma ilmaantui uudestaan, ja kun tuo ongelma on jo kohta vuoden esiintynyt niin en jaksa uskoa että pelkästä lampun palamisesta voisi olla kyse?
Lisäksi onko näihin QV malleihin tullut mitään merkittäviä softapäivityksiä? Giuliettaan on tainnut pari ECU päivitystä tulla joista jälkimmäisellä on saatu D ja N moodia käyttäytymisen osalta hiottua vähän parempaan suuntaan.
Lisäksi onko näihin QV malleihin tullut mitään merkittäviä softapäivityksiä? Giuliettaan on tainnut pari ECU päivitystä tulla joista jälkimmäisellä on saatu D ja N moodia käyttäytymisen osalta hiottua vähän parempaan suuntaan.
Ainakin omat kokemukset on että Dynamic on "ruuhka-ajossa" turhan responsiivinen kaasun osalta (kun jurrutetaan ykkösen kanssa jonkun takana) ja normaali taas on liikkeelle lähdöissä turhan laiska (tuntuu että kaasupoljin pitää taas painaa pohjaan että mitään tapahtuu).Is this the third offical ECU map (original one with D-boost and "slower" N; first Update with "not-so-dynamic-D" which was more a "sharpend-N-and-more-driveable-D" Update; and now this one, where there is a larger gap between N and D but not that bad as the original one)?
- Liitteet
-
- mittari.jpg
- (72.42 KiB) Tiedosto ladattu 5991 kertaa
Re: Mi.To
Mulla pimeni bensamittarin taustavalo ja himmeni mittari samalla tavalla kuin kuvassa. Ja mä teetätin ton mittarin taustavalon ledien vaihdon kahdesti. Ehkä joku muukin.molsky kirjoitti:Onko tuohon mittariston lampun satunnaiseen sammumiseen mitään tietoa mistä tuo voisi johtua? Jollakin taisi olla kokemuksena että lampun vaihdon jälkeen sama ongelma ilmaantui uudestaan, ja kun tuo ongelma on jo kohta vuoden esiintynyt niin en jaksa uskoa että pelkästä lampun palamisesta voisi olla kyse?
Toisen kerran vein auton yhteen helsinkiläiseen sähkötöitä tekevään nyrkkipajaan ja ne vaihto kaikki ledit mittaristossa ja tolla sitten mentiin. Pajan tyypin mukaan ledit eivät vaikuttaneet erityisen laadukkailta, vaan enemmänkin "perus kiinalaiselta bulkilta. Tiiä sitten. Muistaakseni AlfaOwnerissa on joku ketju ledien hajoamisesta.
Yks ton muuten hyvän mallin **ttumaisista pikkuvioista, jotka koskee suht montaa yksilöä ilmeisesti.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
Pari tällast ku on ollu, niin listataan nyt sitte hiukan tyypillisiä epäiltyjä:Albertolli kirjoitti:Varmaan kysytty ennenkin, mutta mitä pitää huomioida / tarkistaa jos katselee 135 tct malleja? Ja tyypilliset vika paikat ylipäänsä?
- MA, kattavasti tietoa tästä ylt'ympäriinsä (itellä ei ole koskaan kilahtanut - mutta kilsat on olleet aina alle satkun, joten ehkä vois ajatella että vähän rullattuja vois olla hyvä yytsiä), ei saa "säksättää".
- Kun kyseessä Alfa, niin luonnollisesti katsotaan että miten paljon väärin auto on tunkattu ylös, eli kuinka pahasti helmat on rutussa ja onko jo ruosteessa.
- TCT:n kanssa takajarrut on valmiit suht nopsasti. Sekä levyt että palat. Jos rahisee, niin vaihtokypsää.
- Takalaakerit menee nopeesti. (Jotkut valittelee takapään jousia ja iskareita, ei ole ollut itsellä ongelma)
- Takaluukun sähköjohdot menee poikki, lukko lopettaa toiminnan.
- Akku on kulutuskamaa ja vaihteisto alkaa yskimään jos akku on huono. 5 vuotiaana vaihtoon akku. Homma alkaa pelittämään het paremmin, ei tahmaile vaihdot (keppikin voi jäädä parkille jumiin jos virtaa liian vähäisesti).
- Penkin kaadon toiminta, vipu voi olla jumissa tai kuollut.
- Jalkatilan matot menee puhki, mutta uusia saa edullisesti (ei ole merkki huonosta hoidosta vaan laaduttomasta materiaalista).
- Normikaiuttimet käyttökelvottomat, etuoviin saa kauluksia ja sitten tarvike-elementtejä edullisesti, ei ole dealbraker, helppo vaihtaa.
- Herkkä rengaspaineille, voi olla ihan ratti vinossa jos pahasti eriparipaineissa. Eli koeajolla jos ohjauksen kanssa kummaa, niin ensin paineet kohdalleen. Sitten taas pieleen ja hintaa alaspäin pumppaamaan!
Vielä vinkki nykyisen Giuliettan tiimoilta. Koeajolla laita D:lle ja rullaa näyttöön turbon paineiden mittari. Katso että paineet menee tappiin.
Ja tct ei ole kovin ihmeellinen automaagiloota - kantsii ihan pidemmin ajella eri oloissa, niin selviää voiko sen kanssa elää...
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mi.To
Hyvä lista!
Nykyinen kakkosauto on rullattu 49tkm ja kovin paljon ei saisi olle enempää vaihdokissa, eli varmaan jokusen vuoden menisi enen MA-jumppaa.
Nykyinen kakkosauto on rullattu 49tkm ja kovin paljon ei saisi olle enempää vaihdokissa, eli varmaan jokusen vuoden menisi enen MA-jumppaa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mi.To
Olikos MA:n kohdalla 2012 vai 2013 se mystinen vuosi jonka myötä eivät niin herkästi hajonneet (jos siis suurimmaksi osaksi oikeanlaista öljyä käytetty)? Vai oliko tämä joku urbaani legenda jonka olen jostain onnistunut keksimään.
Ainakin oman kokemuksen osalta, että jos liikkeestä ostaa niin kannattaa tehdä öljynvaihto samantien etenkin jos ei huoltovihkosta selviä mitä öljyä viimeksi laitettu (tai ylipäätänsä mitä öljyjä käytetty historian aikana)
Ainakin oman kokemuksen osalta, että jos liikkeestä ostaa niin kannattaa tehdä öljynvaihto samantien etenkin jos ei huoltovihkosta selviä mitä öljyä viimeksi laitettu (tai ylipäätänsä mitä öljyjä käytetty historian aikana)
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
Tuolta vastauksia kysymyksiin:
https://www.mitoregister.com/useful-info/
https://www.mitoregister.com/useful-info/
- Liitteet
-
- 0W-30.PNG
- (29.44 KiB) Tiedosto ladattu 5780 kertaa
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^^ Eikös siihen käy mikä tahansa öljy, joka täyttää Fiatin määrittelemän speksin?
Edit:
Tarkistelin käyttöohjekirjaa vuodelta 2010. Siinä sanotaan seuraavasti bensamoottoreiden osalta: "Synteettispohjainen voiteluaine, luokka SAE 5W-40 ACEA C3, Fiat 9.55535-S2 hyväksyntä", esimerkiksi Selenia StAR P.E. Tuon edellisen perusteella laitoin viimeeksi koneeseen Gastrol Magnatec 5W-40 öljyt. Tätä ennen Seleniat.
Edit2:
Esimerkiksi mun auton variantti on AXN1B, jota ei tuosta MiTo -sivuston taulukosta löydy. Liekö siinä vain brittiversiot? Tällöin mun on luotettava käyttöohjekirjaan.
Edit:
Tarkistelin käyttöohjekirjaa vuodelta 2010. Siinä sanotaan seuraavasti bensamoottoreiden osalta: "Synteettispohjainen voiteluaine, luokka SAE 5W-40 ACEA C3, Fiat 9.55535-S2 hyväksyntä", esimerkiksi Selenia StAR P.E. Tuon edellisen perusteella laitoin viimeeksi koneeseen Gastrol Magnatec 5W-40 öljyt. Tätä ennen Seleniat.
Edit2:
Esimerkiksi mun auton variantti on AXN1B, jota ei tuosta MiTo -sivuston taulukosta löydy. Liekö siinä vain brittiversiot? Tällöin mun on luotettava käyttöohjekirjaan.
Viimeksi muokannut JiiPee, 21 Touko 2019, 15:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
^Jep, 5W-40 taisi olla omakin valinta, mutta tuo postaamani kuva pyyteli 0W-30. Näistä olen jatkuvasti silti sitä mieltä että öljyn määrä ja tiuhahko vaihtoväli ovat viskositeettia oleellisemmat määreet.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mi.To
Toisessa vaihtoehdossa huollot tehty ajallaan Wetterillä, joten lienee ok. Lauantaina katsomaan yhtä yksilöä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^^ MultiAirin tapauksessa se viskositeettikin lie aika oleellinen. 5W-40 taisi olla Euro4 moottoreissa ja vitoset sitten tällä 0W-30.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Hämmästyttävää, mun auto on ePerin mukaan euro5 ja käyttöohjekirjan suositus on 5W40insinörtti kirjoitti:^^ MultiAirin tapauksessa se viskositeettikin lie aika oleellinen. 5W-40 taisi olla Euro4 moottoreissa ja vitoset sitten tällä 0W-30.
Edit: alfaworkshopin öljytarjonnan mukaan EURO6:ssa käytetään 0W-30 öljyä eli siinä se raja mennee. Esimerkiksi benzukkikoneisiin seuraavaa (tarkemmin sivustolta):
1) Oil. Selenia Digitek Pure Energy - engine oil (SAE 0W-30 fully synthetic) 1 Litre, EURO 6 MODELS.
2) Oil. Selenia STAR Pure Energy oil (5W/40 fully synthetic) 2 litre, BEFORE EURO 6 models.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^ en pitäisi mahdottomana, että joku sekoili numeroiden 4, 5 ja 6 kanssa... mutta hyvä, että nyt on ihan nuo viralliset speksitkin pöydässä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
En tiedä onko nuo virallisia, mutta alfaworkshop myy mainituilla argumenteilla kyseisiä öljylaatuja. Uskoakseni tuota voi hyvin käyttää referenssinä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mi.To
Tarttui mukaan se valkoinen punaisilla nahoilla. Saas nähdä kuin äijän käy.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mi.To
Toinen takaiskari on jossain kohtaa ollut märkä.
Tuonhan saisi liikkeen piikkin, mutta toisaalta voisi laittaa tilalle jotain muutakin samalla vaivalla
Onko arvon Mitoilijoilla kokemuksia (hyviä tai huonoja) alustasarjoista? Ja saako arvot vihreälle ilman kikkailuja?
Alfistilla Bilsteinin B6 ja B8 ~100€/kpl taakse ja ~140€ eteen. Eibach-Bilstein settinä 599€. ~30mm madaltava
Bilsteinin coilover setti 729€. Madalluksesta kerrottu vain suositukset 20-35mm ja 30-45mm, ei min ja maks. arvoja.
Novitecin coilover 629€/799€ (ruostuva/ruostumaton). ~35mm-65mm madaltava.
Arkiajoihinkin pitäisi olla sopiva. Konia ei näyttänyt olevan ainakaan tuolla.
Tuonhan saisi liikkeen piikkin, mutta toisaalta voisi laittaa tilalle jotain muutakin samalla vaivalla
Onko arvon Mitoilijoilla kokemuksia (hyviä tai huonoja) alustasarjoista? Ja saako arvot vihreälle ilman kikkailuja?
Alfistilla Bilsteinin B6 ja B8 ~100€/kpl taakse ja ~140€ eteen. Eibach-Bilstein settinä 599€. ~30mm madaltava
Bilsteinin coilover setti 729€. Madalluksesta kerrottu vain suositukset 20-35mm ja 30-45mm, ei min ja maks. arvoja.
Novitecin coilover 629€/799€ (ruostuva/ruostumaton). ~35mm-65mm madaltava.
Arkiajoihinkin pitäisi olla sopiva. Konia ei näyttänyt olevan ainakaan tuolla.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Mi.To
Eibachin -30mm ProKitin heitin aikoinaan omaan alle, oli kyllä muuten aivan ihana, mutta keula tulee tuolla setillä ehkä pari senttiä turhankin matalalle. Keulan alla oleva ilmanohjain aina välillä hidasteissa raapaisi. Sanoisin että jos sarja tiputtaa nokkaa enemmän kuin tuo 30mm, niin menee arkiajo jo liikaa raapimisesksi. Oheisessa kuvassa Eibachit alla.
- Liitteet
-
- 20160615_170147.jpg
- (75.4 KiB) Tiedosto ladattu 5328 kertaa
932 937 955
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mi.To
Omaan silmään aika sopivan näköinen madallus.
Oliko tuo tehty ennen lakimuutosta?
Bilsteinin coilovereilla saisi ehkä jätettyä keulan aavistuksen korkeammalle ja olisi hyvä arkiajoon.
Täytyypä pohdiskella...
Oliko tuo tehty ennen lakimuutosta?
Bilsteinin coilovereilla saisi ehkä jätettyä keulan aavistuksen korkeammalle ja olisi hyvä arkiajoon.
Täytyypä pohdiskella...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^ ja ^^, Mulla on myös Eibach pro kit jouset alla ja allekirjoitan Jurin kommentit keulan mataluudesta. Jouset vaihdettiin 2017 helmikuussa Virossa ja sittemmin auto muutoskatsastettiin. Välillä tuntuu, että ihan mitättömän näköiset jääkokkareet koliseen moottorin suojamuoviin. Keula on niin matala, että vielä rikoin pakoputken jousto-osan perinteisellä mökkitiellä, jossa on keskellä sellainen hieman korkeampi kohta. Putki on toki jo vaihdettu. Komppaan myös Albertollia siinä, että keula voisi olla hieman korkeammalla.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Mi.To
Coilover ja ympärivuotinen arkiajo. Kannattaa vielä harkita. Noissa tahtoo olla järjestään jäykemmät jouset kuin perus madallusjouset. Korkeutta säädetään muuttamalla alajousilautasen paikkaa. Mitä korkeammalle sen jättää sitä kovempaa kyyti on.Albertolli kirjoitti:Bilsteinin coilovereilla saisi ehkä jätettyä keulan aavistuksen korkeammalle ja olisi hyvä arkiajoon.
Täytyypä pohdiskella...
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Mi.To
Hmm... lakimuutosta? taisi olla 2015 kun nuo laitettiin alle ja sitten muutoskatsastettiin. Katsastus oli ihan läpihuutojuttu, netistä löytyy Eibachin puolelta tarvittavat todistukset siitä että tuote on oikein ihanasti juuri tähän autoon tarkoitettu ja sopiva. 50€ taisi kustantaa.Albertolli kirjoitti: Oliko tuo tehty ennen lakimuutosta?
...
Takapään vaihdoin itse, keula laitettiin Espoon Auto-Milanossa kun mua rupes niin perkileesti laiskottamaan. Olisivatko 100-150€ tuosta veloittaneet. Itse tuhertaen en kyllä olisi päässyt tuntipalkoille
Eihän sen lautasen sijainti muuta jousen käytöstä mihinkään? Tunkkaa vaan alapäätä suuntaan tai toiseen, jousen puristuma pysyy samana.Tiige kirjoitti:Coilover ja ympärivuotinen arkiajo. Kannattaa vielä harkita. Noissa tahtoo olla järjestään jäykemmät jouset kuin perus madallusjouset. Korkeutta säädetään muuttamalla alajousilautasen paikkaa. Mitä korkeammalle sen jättää sitä kovempaa kyyti on.
edit: lyhyemmässä (eli matalammassa) jousessa on tottakai piukeampi jousivakio ettei lyö jatkuvasti pohjaan, mutta tuo säätäminen ei vaikuta jousivakioon.
932 937 955
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Mi.To
Omaa QV-traktoria tulee välillä katsottua ns. sillä silmällä mutta olen tyytyväinen siihen, että
sentään käyttörieska on siinä korkeudessa ettei kaikkia kokkareita tarvitse väistellä.
(itse asiassa kilpurini on matala mutta niin tiukka jousitukseltaan ettei ongelmaa, enemmän muistikuvia madalletusta 166sta)
Jos perää saisi Mitosta vähän matalammalle ja iskari/jousituspuolen päivitettyä miellyttävämmäksi, siihen olisin tyytyväinen.
Jos alustasarjan muutoskatsastaa nykyään, pitääkö silloin esittää konttorilla vihreällä oleva nelipyöräsuuntaus-raportti?
sentään käyttörieska on siinä korkeudessa ettei kaikkia kokkareita tarvitse väistellä.
(itse asiassa kilpurini on matala mutta niin tiukka jousitukseltaan ettei ongelmaa, enemmän muistikuvia madalletusta 166sta)
Jos perää saisi Mitosta vähän matalammalle ja iskari/jousituspuolen päivitettyä miellyttävämmäksi, siihen olisin tyytyväinen.
Jos alustasarjan muutoskatsastaa nykyään, pitääkö silloin esittää konttorilla vihreällä oleva nelipyöräsuuntaus-raportti?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mi.To
Pitää olla vihreällä ole nelipyöräsuuntaus lappu, eikä sitä oikein saa muutakuin kikkailemalla. Omassa on Konin street alustasarja, joka piti olla sen 30mm madaltava, keulasta ei tippunut käytännössä ollenkaan, mutta perästä tuli sen 30mm, jos muistan oikein.silverine kirjoitti:Omaa QV-traktoria tulee välillä katsottua ns. sillä silmällä mutta olen tyytyväinen siihen, että
sentään käyttörieska on siinä korkeudessa ettei kaikkia kokkareita tarvitse väistellä.
(itse asiassa kilpurini on matala mutta niin tiukka jousitukseltaan ettei ongelmaa, enemmän muistikuvia madalletusta 166sta)
Jos perää saisi Mitosta vähän matalammalle ja iskari/jousituspuolen päivitettyä miellyttävämmäksi, siihen olisin tyytyväinen.
Jos alustasarjan muutoskatsastaa nykyään, pitääkö silloin esittää konttorilla vihreällä oleva nelipyöräsuuntaus-raportti?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Mi.To
Ei se varsinaisesti jousivakioon vaikuta mutta jos lautanen on kovin korkealla on jousessa aika kova esijännitys. Esijännityksen vaikutus kyydin kovuuteen taas riippuu myös aika paljon siitä onko jousi progressiivinen vai lineaarinen. Noissa kuitenkin useasti on ilmoitettu se järkevä alue millä alalautasen kuuluu olla. Kierrettä niissä tolpissa riittää säätää molempiin suuntiin varmasti ohi järkevän alueen.juri kirjoitti:Eihän sen lautasen sijainti muuta jousen käytöstä mihinkään? Tunkkaa vaan alapäätä suuntaan tai toiseen, jousen puristuma pysyy samana.Tiige kirjoitti:Coilover ja ympärivuotinen arkiajo. Kannattaa vielä harkita. Noissa tahtoo olla järjestään jäykemmät jouset kuin perus madallusjouset. Korkeutta säädetään muuttamalla alajousilautasen paikkaa. Mitä korkeammalle sen jättää sitä kovempaa kyyti on.
edit: lyhyemmässä (eli matalammassa) jousessa on tottakai piukeampi jousivakio ettei lyö jatkuvasti pohjaan, mutta tuo säätäminen ei vaikuta jousivakioon.
Tuosta bilsteinista niin täällä puhutaan että järkevä alue edessä 20-35mm ja takana 30-45mm. Bilsteinin omassa catalogissa sanotaan että edessä järkevä aluea on 35-45mm ja takana 30-45mm.
Ainakin 156/147/GT bilsteinin B14 PSS setissä on arkiajon kannalta todella jäykät jouset. Kaikki on tietysti suhteellista. Miten kovaan kyytiin oma hanuri on tottunut ja kuinka tottuneesti väistelee matalalla autolla pahemmat paikat.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Mi.To
Ei se sitten sovellu
Täytyy varmaan tilata nyt taakse B6:t ja myöhemmin sitten etuset ja ehkä jouset.
Täytyy varmaan tilata nyt taakse B6:t ja myöhemmin sitten etuset ja ehkä jouset.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Mi.To
Pakko vielä palata tähän jousivakioon: Joku voisi selittää mulle miten vaikkapa progressiivisella jousella tuon alajousilautasen ruuvaaminen ylöspäin vaikuttaa mihinkään muuhun kuin maa- ja samalla ulosjoustovaraan? En ilmeisesti nyt hahmota tässä jotain oikein.
932 937 955
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Mi.To
Jos ajatellaan että autossa on kulma tunkattu ylös ja jousitus täydessä ulosjoustossa. Säädetään alalautanen niin että se ei purista jousta kasaan yhtään ja lasketaan auto takaisin pyörilleen. Progressiivisessa jousessahan idea on että se jäykistyy mitä tiukempaan kasaan se painuu. Auton paino painaa jousta kasaan matkan x. Lähtökohdassa jousi oli siis täysin "lepotilassa". Jos taas nostetaan alalautasta paljon ylöspäin niin niin jousi painuu kasaan ja on puristuksissa vaikka auton rengas ei kosketa maata. Sitten kun auto lasketaan pyörilleen painuu jousi kasaan matkan y. Matka y < matka x, koska lähtötilanteessa jousen puristamista vastustaa voimaa on sidottu esijännitykseen. Jos siis lähtötilanteessa jousi on kovin puristuksissa niin kyllähän se kyytii kovenee varsinkin progressiivisilla jousilla. En oikein osaa sanallisesti sitä paremmin selittää mutta googlaamalla saattaa löytyä havainnollistavia kuviakin.juri kirjoitti:Pakko vielä palata tähän jousivakioon: Joku voisi selittää mulle miten vaikkapa progressiivisella jousella tuon alajousilautasen ruuvaaminen ylöspäin vaikuttaa mihinkään muuhun kuin maa- ja samalla ulosjoustovaraan? En ilmeisesti nyt hahmota tässä jotain oikein.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta