Giulietta 940
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
^ öö, olikos tässä nyt puheena kaasuläpällinen T-Jet vai MA, jossa moista ei lie lainkaan? (mulla vaihtuu kalsarit harvemmin kuin foorumilaisten autot, joten en kaikissa käänteissä pysy mukana )
Entä jos auto onkin kaikesta huolimatta jumiutunut Normal tilaan? Joo, tiedäm ettei ahtopainemittaria näy kuin dynamicilla, mutta silti. Speksien mukaan MA normal/dynamic maksimivääntö 230/250 Nm eli siinä voisi olla just sellainen tolpan tai kahden tiputus. T-Jetissä ero on vähän isompi = havaittavissa persdynollakin.
Entä jos auto onkin kaikesta huolimatta jumiutunut Normal tilaan? Joo, tiedäm ettei ahtopainemittaria näy kuin dynamicilla, mutta silti. Speksien mukaan MA normal/dynamic maksimivääntö 230/250 Nm eli siinä voisi olla just sellainen tolpan tai kahden tiputus. T-Jetissä ero on vähän isompi = havaittavissa persdynollakin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulietta 940
^Tähän on sotkettu mukaan jo -90 luvun Volvotkin
Mutta tosiaan ohjainlaite on 2000 luvun alun tekniikkaa ja siinä ei ole esim. sähköisen kaasuläpän ohjausta. Giulietta Multiairiin palatakseni, siinä ennen imusarjaa oleva anturi on osanumeroltaan 0 281 002 931, mikä on siis jonkinlainen ahtopaineen tunnistin. Kenties Multiairin tapa mitata ja säätää ahtopainetta on tässä mielessä perinteisempi.
Mutta tosiaan ohjainlaite on 2000 luvun alun tekniikkaa ja siinä ei ole esim. sähköisen kaasuläpän ohjausta. Giulietta Multiairiin palatakseni, siinä ennen imusarjaa oleva anturi on osanumeroltaan 0 281 002 931, mikä on siis jonkinlainen ahtopaineen tunnistin. Kenties Multiairin tapa mitata ja säätää ahtopainetta on tässä mielessä perinteisempi.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta 940
MA:sta tässä tapauksessa kyse.
Hiukan ilmiöstä ja N vs D -moodin persdynosta:
N- sekä D- ovat täyskaasulla käytännössä minulla nyt lopullisen suorituskyvyn suhteen identtiset. Kaasuvaste ja lähteminen osakaasulla ovat juurikin sen verran eroavaiset, kuin kolmessa edellisessä kulkineessa, joista tämä mielentilavalitsin löytyi (järjestyksessä MiTo tct, Giulietta T-Jet, MiTo tct).
Kulku on kaikilla mittareilla ripeämpää kuin Giulietta T-Jetillä (tämä varmistettu hiljattaisella vertailulla myös, kun työkaverilla on tuollainen). Sitten taas kulku on selvästi vaisumpaa kuin toisen työkaverin MiTo QV:lla. Mutta vain täydellä rähinällä, jossa ollaan aika lähellä MiTo tct:n suorituskykyä, mutta "arkiliikkuminen" on kovin samanlaista kuin MiTo QV:lla. Kulku parani oleellisesti uusilla tulpilla, nykimiset katosivat uudella ilmanputsarilla.
Kaikki siis pelittä smoothisti ja auto on ihan suht vikkelä (varmaan aika lähellä kulku tuota toista rakkinetta, 2017 320i GT menee nyt suht samat kuin tämä 2015 Giulietta). Mutta jotain häikkää tässä Alfassa vielä on. Ei ainoastaan se, että tolpat ei ahtomittarissa värjää loppuun, vaan selkeä puutuminen korkeilla kierroksilla täyskaasulla on oikea asia, ei kuviteltu. Tai siis on tämä "normiautoa" vikkelämpi edelleen, mutta ärsyttävää kumminkin. Etädiagnostiikkaa auttamaan vielä se että Alfalla nyt rullattu 52tkm.
Kiitos asiantuntevasta mietiskelystä aiheen ympärillä - pistän putsiin kaikki anturit jotka irti saan! (Noh ehkä vain nämä paineeseen liittyvät nyt ensin...)
EDIT: työn puolesta PID:t turhankin tuttuja, tällä kertaa ei interwebin kollektiiviseen tietämykseen tämän tiimoilta tarvinnut tarttua!
Hiukan ilmiöstä ja N vs D -moodin persdynosta:
N- sekä D- ovat täyskaasulla käytännössä minulla nyt lopullisen suorituskyvyn suhteen identtiset. Kaasuvaste ja lähteminen osakaasulla ovat juurikin sen verran eroavaiset, kuin kolmessa edellisessä kulkineessa, joista tämä mielentilavalitsin löytyi (järjestyksessä MiTo tct, Giulietta T-Jet, MiTo tct).
Kulku on kaikilla mittareilla ripeämpää kuin Giulietta T-Jetillä (tämä varmistettu hiljattaisella vertailulla myös, kun työkaverilla on tuollainen). Sitten taas kulku on selvästi vaisumpaa kuin toisen työkaverin MiTo QV:lla. Mutta vain täydellä rähinällä, jossa ollaan aika lähellä MiTo tct:n suorituskykyä, mutta "arkiliikkuminen" on kovin samanlaista kuin MiTo QV:lla. Kulku parani oleellisesti uusilla tulpilla, nykimiset katosivat uudella ilmanputsarilla.
Kaikki siis pelittä smoothisti ja auto on ihan suht vikkelä (varmaan aika lähellä kulku tuota toista rakkinetta, 2017 320i GT menee nyt suht samat kuin tämä 2015 Giulietta). Mutta jotain häikkää tässä Alfassa vielä on. Ei ainoastaan se, että tolpat ei ahtomittarissa värjää loppuun, vaan selkeä puutuminen korkeilla kierroksilla täyskaasulla on oikea asia, ei kuviteltu. Tai siis on tämä "normiautoa" vikkelämpi edelleen, mutta ärsyttävää kumminkin. Etädiagnostiikkaa auttamaan vielä se että Alfalla nyt rullattu 52tkm.
Kiitos asiantuntevasta mietiskelystä aiheen ympärillä - pistän putsiin kaikki anturit jotka irti saan! (Noh ehkä vain nämä paineeseen liittyvät nyt ensin...)
EDIT: työn puolesta PID:t turhankin tuttuja, tällä kertaa ei interwebin kollektiiviseen tietämykseen tämän tiimoilta tarvinnut tarttua!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Giulietta 940
Tosiaan joo, MA ajaa tietenkin multiairilla eikä läpällä, joten siinä ei ole läpän sulkeutumisen aiheuttamaa paineaaltoa ihan samalla tapaa, mutta nykytyyliin se ohjaus on sähköinen eikä vaijerilla, joten moottorinohjaus voi himmailla niitä ahtopaineitakin samaan aikaan tai jo ennemmin kuin vähentää ilman pääsyä sylinteriin ja ehkäistä näin liiallisia ylipaine-efektejä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
Diagnostic hotlinen FB-sivustolla on kattavaa tekstiä Multiair teknologiasta ja siihen liittyvästä diagnosoinnista. Kannattaa vilkaista ...
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta 940
^Hyvää tavaraa - kätkin viisaat sanat sydämeeni ja tutkiskelen niitä siellä!
Re: Giulietta 940
Ei kai nyt sentään enää 2020-luvun kynnyksellä enää käytetä lineaarisäätimiä missään kun kerran eletään AI:n aikakautta...lerppu kirjoitti: EDIT: työn puolesta PID:t turhankin tuttuja, tällä kertaa ei interwebin kollektiiviseen tietämykseen tämän tiimoilta tarvinnut tarttua!
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
PID säätöalgoritmia ne tikitalivehkeekit pyörittää.
Sitten takaisin päivänpolttavaan ongelmaan. DNA-mielipuolivalitsin vaikuttaa ainakin näihin:
Onko näissä esim. pakokaasun lämpötilamittausta?
Edit: jaha, facebook -artikkelin mukaan (sähköinen) kaasuläppäkin on eli ilman annostelu sylinteriin ei ole pelkän MultiAir -tekniikan varassa. Jolloinka paine-antureitakin voi olla useampi.
Sitten takaisin päivänpolttavaan ongelmaan. DNA-mielipuolivalitsin vaikuttaa ainakin näihin:
- - ajotietokoneen näyttö (ahtopaine/pvm/nopeus)
- kaasupolkimen vaste
- ohjaustehostus
- ahtopaineen/vääntömomentin max. raja
- - jostain syystä nysvaäys (N) moodin ahtopaine/vääntömomentiraja jää päälle
- joku muu anturi sotkee, ei niin pahasti, että olisi jouluvalot mittaristossa… mutta tehoja silti himmaillaan varmuuden vuoksi
Onko näissä esim. pakokaasun lämpötilamittausta?
Edit: jaha, facebook -artikkelin mukaan (sähköinen) kaasuläppäkin on eli ilman annostelu sylinteriin ei ole pelkän MultiAir -tekniikan varassa. Jolloinka paine-antureitakin voi olla useampi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta 940
^Bingo!
Listattujen lisäksi dna vaikuttaa vaihteiston toimintaan sekä jarrujen tehostukseen. Kaikki pelittää kuten pitäisi - paitsi täyskaasulla ahdot.
Jäsen JiiPeen piuhat kiinni diagnoosi osoitti alunperin lambdan suuntaan. Lienee syytä palata siihenkin ajatukseen. Putsaan kokeeksi kumminkin paineanturit, se ei maksa mitään... Raportoin sitten tuloksia!
Listattujen lisäksi dna vaikuttaa vaihteiston toimintaan sekä jarrujen tehostukseen. Kaikki pelittää kuten pitäisi - paitsi täyskaasulla ahdot.
Jäsen JiiPeen piuhat kiinni diagnoosi osoitti alunperin lambdan suuntaan. Lienee syytä palata siihenkin ajatukseen. Putsaan kokeeksi kumminkin paineanturit, se ei maksa mitään... Raportoin sitten tuloksia!
Giulietta 940
Onko vaihdettu ilmansuodatin alkuperäinen vai tarvikeosa? Jos ei saakaan tarpeeksi ilmaa enää yläkierroksille?
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta 940
^Tarvike. Suorituskyky kumminkin ihan bueno, mittasin dongelilla ja luuriappilla 8s 0-100 km/h. Et ei se ihan halvaantunut ole, katsotaan nyt jaksanko tehdä mitään kun toimii nätisti. Ei tällä rataa ajeta kummiskaan, ruuhkaa enemmän... Epäilen akun kuntoa - välillä avainta vääntämällä ei tapahdu mitään, ja joutuu käyttämään nollissa. Sama DNA-kytkimen kanssa, välillä ei toimi. Ja joskus vaihdevipu on jäänyt jumiin P:lle, se ainakin kielii huonosta akusta. Vaihdan kun jaksan.
- Konela
- Viestit: 10
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 16:59
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Vm. 2011
Re: Giulietta 940
Hei! Onko kukaan vaihtanut giuliettaan takapyörän laakeria , onko millainen homma? Vaatiiko ulosvetäjän? Kilometrejä 70000, onko muilla mennyt näin aikaisin?
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
Taitaa olla ihan samanlainen homma kuin MiTo:oon ja Puntoon. Napamutteri auki, vedät hubin käsin ulos, laitat uuden hubin sisään, kiristät momenttiin ja avot, se on siinä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Giulietta 940
Just vähän aikaa sitten vaihdoin molemmat. Helppo homma, eli napamutteri auki ja vanha laakeri lähtee käsin vetämällä ulos, uusi laakeri paikoilleen ja napamutteri kiinni.
- Konela
- Viestit: 10
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 16:59
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Vm. 2011
Re: Giulietta 940
Kiitokset vastauksista, eikun hommiin.
Re: Giulietta 940
Onko joku perehtynyt Keskijarruvalon ledien vaihtoon Giuliettassa?
156:ssa nämä ledit oli mahdollista vaihtaa suhteellisen vaivattomasti.
156:ssa nämä ledit oli mahdollista vaihtaa suhteellisen vaivattomasti.
Re: Giulietta 940
Giulietta käväisi eilen tutussa korjaamossa Loimaalla 150 tkm huollossa.
Pyysin samalla tarkistamaan renkaiden tasapainon, kun pientä vapinaa havaittavissa. Nuo Pirellit alkaa olla siinä kunnossa että tämän kesän menee, nyt kun emännän työmatkakin lyheni.
No, diagnoosina olikin että vanteissa on heittoa (18" orig). Todisteena tästä oli myös otettu videota.
Täytynee ensi talvena kääntyä tutun vannekorjaajan puoleen joka taannoin korjasi tuosta kaksi talvivannettakin.
Lisäksi paljastui että vas. takapyörän laakeri ääntää orastavasti.
Olinkin kuulevinaan jotain kun tuossa yhtenä päivänä takapenkkiläisenä matkustin. Oletin sen vain olevan rengasmelua, koska Giluhan ei ole sen suhteen niitä luokkansa hiljaisimpia.
Tilattiin sitten kummankin puolen laakerit. Menee se toinenkin kuitenkin kohta, ja samalla se siinä vaihtuu kun auto on nosturilla ja työkalut valmiina.
Eipä ollut SKF:n paketti hinnoissaan. Oisko netoksi jäänyt jotain 90€.
Vaihtavat kun saapuvat ja löytyy kalenterista sopiva aika.
Pyysin samalla tarkistamaan renkaiden tasapainon, kun pientä vapinaa havaittavissa. Nuo Pirellit alkaa olla siinä kunnossa että tämän kesän menee, nyt kun emännän työmatkakin lyheni.
No, diagnoosina olikin että vanteissa on heittoa (18" orig). Todisteena tästä oli myös otettu videota.
Täytynee ensi talvena kääntyä tutun vannekorjaajan puoleen joka taannoin korjasi tuosta kaksi talvivannettakin.
Lisäksi paljastui että vas. takapyörän laakeri ääntää orastavasti.
Olinkin kuulevinaan jotain kun tuossa yhtenä päivänä takapenkkiläisenä matkustin. Oletin sen vain olevan rengasmelua, koska Giluhan ei ole sen suhteen niitä luokkansa hiljaisimpia.
Tilattiin sitten kummankin puolen laakerit. Menee se toinenkin kuitenkin kohta, ja samalla se siinä vaihtuu kun auto on nosturilla ja työkalut valmiina.
Eipä ollut SKF:n paketti hinnoissaan. Oisko netoksi jäänyt jotain 90€.
Vaihtavat kun saapuvat ja löytyy kalenterista sopiva aika.
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 21 Syys 2017, 14:09
- Car(s): Saab 9-3 Aero 2.8T XWD -08
Ex: Alfa Romeo Giulietta QV -11
Re: Giulietta 940
Kulutustavaraahan nuo laakerit ovat. Itsellä hajosi takaa molemmat laakerit keväällä 218000 km täytyttyä: perjantaina vaihdettiin oikea ja maanantaina vasen alkoi pitää sellaista mouruamista, että saman tien vaihtoon. Taisi itse laakeri olla 120 € viipale...
Re: Giulietta 940
Giuliettan kyky kulkea eilen motarilla välillä Hämeenlinna-Kehä III:n alku 160 km/h:ssa n. 70 kilometriä oli erittäin vakuuttavaa. Jopa hieman junamaista.
Re: Giulietta 940
Näin jälkikäteen on myönnettävä, että en ole erityisen ylpeä itsestäni.Pujazuba kirjoitti:^Se on kotona Suomen motari nopeusrajojen yläpuolella.
Mutta tie oli tyhjä ja alla uudet kesäkumit ja vaimo istui hekumallisen näköisenä vieressäni ja hikinen sexfest kotona hänen kanssaan kiinnosti ja mitä näitä selityksiä nyt onkaan.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Giulietta 940
Tuli huvikseen tarjottua 2017 Giuliettaa vaihdossa uudehkoon Stelvioon. Vaihtohyvitys autoa näkemättä 18 000€ eli vajaa 20 000€ sulanut reilussa kahdessa vuodessa . Ei ihme jos autokauppa ei käy, ei uutta/uudehkoa autoa voi ostaa kuin kerran 10. vuodessa.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta 940
^For Fucks Sake!
Re: Giulietta 940
^^Mitä enemmän ajattelen uuden auton arvon alenemista sitä enemmän kiinnostun leasing vaihtoehdoista.
Re: Giulietta 940
Leasing tarjoajat osaavat kyllä myös laskea arvon aleneman ja hinnoitella sen. Luonnollisesti markkinoilta voi löytää vääristymiä mutta ne ovat poikkeuksia ja väittäisin että melko harvinaisia.Pujazuba kirjoitti:^^Mitä enemmän ajattelen uuden auton arvon alenemista sitä enemmän kiinnostun leasing vaihtoehdoista.
Re: Giulietta 940
Kurkkasin nettiautosta ja kallein 1.4 Giulietta maksaa 20k€ ja siitä sitten seuraava 16k€. Ensimmäiset vuodet ja kilometrit ovat kalliita.jmi kirjoitti:Tuli huvikseen tarjottua 2017 Giuliettaa vaihdossa uudehkoon Stelvioon. Vaihtohyvitys autoa näkemättä 18 000€ eli vajaa 20 000€ sulanut reilussa kahdessa vuodessa . Ei ihme jos autokauppa ei käy, ei uutta/uudehkoa autoa voi ostaa kuin kerran 10. vuodessa.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta 940
^Vuoden '16 T-Jet kolmella polkimella on pyynnissä 20900eur (suht hyvät kilkkeet tosin, mutta ei mitään extraa). Lienee sitten pilkun viilausta sanoa, että MA tct on eri auto, jos moottoritilavuuden perusteella nämä niputetaan?
Onhan tuossa vuoden '15 tct, joka siis phase1 nassukohotettu pyynnillä 15.9keur, mutta paljon ajettu (126tkm).
Näiden vertaaminen '17 autoon, joka phase2 facelift, on myyjältä low-ball (veikkaan että Aritalta tarjous, korjattakoon keuliminen jos ei kyse näistä ajamattomista '18 mallin myyntiin saapuneista Stelvioista, joita "kovasti" markkinoitu - onhan niitä toki muitakin tarjolla).
Onhan tuossa vuoden '15 tct, joka siis phase1 nassukohotettu pyynnillä 15.9keur, mutta paljon ajettu (126tkm).
Näiden vertaaminen '17 autoon, joka phase2 facelift, on myyjältä low-ball (veikkaan että Aritalta tarjous, korjattakoon keuliminen jos ei kyse näistä ajamattomista '18 mallin myyntiin saapuneista Stelvioista, joita "kovasti" markkinoitu - onhan niitä toki muitakin tarjolla).
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulietta 940
^ bensa-Stelvioita aika hyvin tarjolla vrt. bensa-Giulioihin .... eikös
Suvien pitäisi myydä nykyään hyvin... toki Stelvion hintaluokka on jo aika kirpeä, ainakin uutena
tai vähän ajettuna.
Appropå : veikkaan Tonalen tulevan Suomessa myyntiin ( sitten kun se tulee 2020- joskus) noin
35-38 000 eur hinnat alkaen hybridinä. G:n korvaavaa autoa kaipaa jo moni...
Suvien pitäisi myydä nykyään hyvin... toki Stelvion hintaluokka on jo aika kirpeä, ainakin uutena
tai vähän ajettuna.
Appropå : veikkaan Tonalen tulevan Suomessa myyntiin ( sitten kun se tulee 2020- joskus) noin
35-38 000 eur hinnat alkaen hybridinä. G:n korvaavaa autoa kaipaa jo moni...
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 682
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Giulietta 940
Kylläpä sulaa Alfan arvo nopeasti ja jos tarjous oli vielä aritalta, niin oli kyllä huono. Vertailuna oman korealaisen arvosta suli reilussa kolmessa vuodessa noin 7000€.jmi kirjoitti:Tuli huvikseen tarjottua 2017 Giuliettaa vaihdossa uudehkoon Stelvioon. Vaihtohyvitys autoa näkemättä 18 000€ eli vajaa 20 000€ sulanut reilussa kahdessa vuodessa . Ei ihme jos autokauppa ei käy, ei uutta/uudehkoa autoa voi ostaa kuin kerran 10. vuodessa.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Giulietta 940
Tarjous tuli Metroautosta punaiseen Stelvioon. Tuo FinPatin mainitsema auto on maksanut uutena varmaan n.6000€ vähemmän ilman varusteita ja on vielä vuoden vanhempi eli ei ole minusta mitenkään vertailukelpoinen. Onhan siellä v.2011 Giuliettakin 14 700€. Näillä kokemuksilla v.2017 Stelvion vaihtoarvo on varmaan n.30 000€.
No ei ole pelkoa että enää ostan uutta tai uudehkoa Alfa Romeota.
Itse autohan on edelleen loistava ja automyyjän "tiedon" mukaan Suomen ainut VELOCE-paketilla oleva 1.4 Giulietta.
No ei ole pelkoa että enää ostan uutta tai uudehkoa Alfa Romeota.
Itse autohan on edelleen loistava ja automyyjän "tiedon" mukaan Suomen ainut VELOCE-paketilla oleva 1.4 Giulietta.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta 940
^Kun etsin vaihdokkia edelliselle F34 BMW:lle pyysin tarjouksen Espoon Metroautolta siellä olleeseen Giuliaan. Sain niin hävyttömän huonon hyvityksen että luulin sen olevan virhe ja soitin uudelleen kertoakseni mikä auto on kyseessä. Lopulta sain yli 5 keur paremman hyvityksen kun tein Laakkosella Helsingissä kaupat. Toki BMW -> BMW ja vähän kalliimpi, mutta silti...
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulietta 940
Jep, tuossa Metroauton punaisessa onkin Veloce Interior .... joo vaikeita juttuja on Alfojen vaihdot.jmi kirjoitti:Tarjous tuli Metroautosta punaiseen Stelvioon. Tuo FinPatin mainitsema auto on maksanut uutena varmaan n.6000€ vähemmän ilman varusteita ja on vielä vuoden vanhempi eli ei ole minusta mitenkään vertailukelpoinen. Onhan siellä v.2011 Giuliettakin 14 700€. Näillä kokemuksilla v.2017 Stelvion vaihtoarvo on varmaan n.30 000€.
No ei ole pelkoa että enää ostan uutta tai uudehkoa Alfa Romeota.
Itse autohan on edelleen loistava ja automyyjän "tiedon" mukaan Suomen ainut VELOCE-paketilla oleva 1.4 Giulietta.
Kolmen AR:n loukussa olen nostanut kädet pystyyn ( toki jo hankintoja tehdessä tamän mieltänyt) ja Alfat
on minulla loppusijoituspaikassa. Määrä ei tosin enää kasvane ...
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Giulietta 940
Gusse kirjoitti:Kylläpä sulaa Alfan arvo nopeasti ja jos tarjous oli vielä aritalta, niin oli kyllä huono. Vertailuna oman korealaisen arvosta suli reilussa kolmessa vuodessa noin 7000€.jmi kirjoitti:Tuli huvikseen tarjottua 2017 Giuliettaa vaihdossa uudehkoon Stelvioon. Vaihtohyvitys autoa näkemättä 18 000€ eli vajaa 20 000€ sulanut reilussa kahdessa vuodessa . Ei ihme jos autokauppa ei käy, ei uutta/uudehkoa autoa voi ostaa kuin kerran 10. vuodessa.
Oma Giulietta uutena 38500€. 7 vuotta ja 162tkm myöhemmin arvo vaihtaessa noin 7000€. Melko surullista
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulietta 940
^ tämä on elämää autokaupassa.
Saman suuruinen arvon pudotus myös vm. 2010 ex-C5 X7:lla riiselinä automaattina Webastolla ja hyvällä Dynamique-varustetasolla ( uutena noin 42 000 eur) . Sain sen halvalla 3. omistajana 170 tuhatta ajettuna, mutta ei siitä yhden talven jälkeen saanut keväällä 195 tkm ajettuna enää kovinkaan paljon vaihdossa Giuliaan ... 6 kuukauden "liisari" maksoi siis melkein 200 eur kuussa
Saman suuruinen arvon pudotus myös vm. 2010 ex-C5 X7:lla riiselinä automaattina Webastolla ja hyvällä Dynamique-varustetasolla ( uutena noin 42 000 eur) . Sain sen halvalla 3. omistajana 170 tuhatta ajettuna, mutta ei siitä yhden talven jälkeen saanut keväällä 195 tkm ajettuna enää kovinkaan paljon vaihdossa Giuliaan ... 6 kuukauden "liisari" maksoi siis melkein 200 eur kuussa
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- karila
- Viestit: 241
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170 - Paikkakunta: Turku
Re: Giulietta 940
Tuohan oli edullinen liisariJiitee kirjoitti:^ tämä on elämää autokaupassa.
Saman suuruinen arvon pudotus myös vm. 2010 ex-C5 X7:lla riiselinä automaattina Webastolla ja hyvällä Dynamique-varustetasolla ( uutena noin 42 000 eur) . Sain sen halvalla 3. omistajana 170 tuhatta ajettuna, mutta ei siitä yhden talven jälkeen saanut keväällä 195 tkm ajettuna enää kovinkaan paljon vaihdossa Giuliaan ... 6 kuukauden "liisari" maksoi siis melkein 200 eur kuussa
- Kari
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulietta 940
Plus p-aineet ja kaksi öv-huoltoa ja muut normikulut päälle ...karila kirjoitti:Tuohan oli edullinen liisariJiitee kirjoitti:^ tämä on elämää autokaupassa.
Saman suuruinen arvon pudotus myös vm. 2010 ex-C5 X7:lla riiselinä automaattina Webastolla ja hyvällä Dynamique-varustetasolla ( uutena noin 42 000 eur) . Sain sen halvalla 3. omistajana 170 tuhatta ajettuna, mutta ei siitä yhden talven jälkeen saanut keväällä 195 tkm ajettuna enää kovinkaan paljon vaihdossa Giuliaan ... 6 kuukauden "liisari" maksoi siis melkein 200 eur kuussa
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Giulietta 940
Keulan LED valot lopettivat toimintansa. Kyseessä -11 mallin jtdm jos katosi kesken ajon keulan ledeiltä valo.
Sulakkeet näyttivät olevan ehjät, ainakin ne mitkä arvoin niihin liittyvän, noita valoja ei erikseen sulakelistassa mainittu. Onko jollain kokemusta asiasta tai antaa vinkki ovatko valot jonkin releen perässä.
Muut valot näyttävät kyllä toimivan
Sulakkeet näyttivät olevan ehjät, ainakin ne mitkä arvoin niihin liittyvän, noita valoja ei erikseen sulakelistassa mainittu. Onko jollain kokemusta asiasta tai antaa vinkki ovatko valot jonkin releen perässä.
Muut valot näyttävät kyllä toimivan
Re: Giulietta 940
Valoja ohjataan suoraan koriboxilta. Oikea ajovalo toimii masterina ja vasen on oikean orjana, eli vasen on kytketty pelkästään oikeaan umpioon.
Lisäys: Omaa sulaketta päivävaloille ei ainakaan kaavion mukaan ole. F011 on oikean puolen ajovaloumpio.
Lisäys: Omaa sulaketta päivävaloille ei ainakaan kaavion mukaan ole. F011 on oikean puolen ajovaloumpio.
- Liitteet
-
- giulietta dlr.JPG
- (110.08 KiB) Tiedosto ladattu 5180 kertaa
Re: Giulietta 940
Kiitoksia selvityksestä. Alfa sai bemarilta pusun oikeaan kulmaan muutama viikko sitten ja umpion kiinnikkeet hajosivat siinä kolauksessa. Todennäköisesti ja toivottavasti ledit on vikaantunut sillä puolella ja vika johtuisi siitä.
Pitänee nyt lopulta tilata uusi umpio ja toivoa että vika korjaantuisi sillä.
Pitänee nyt lopulta tilata uusi umpio ja toivoa että vika korjaantuisi sillä.
Re: Giulietta 940
Jälleen vanhan kansan amatöörin tyhmä kysymys eli onko nykyään tavallista että hieman vahvempikin sähkö tulee suoraan samasta fyysisestä laatikosta jossa logiikka sijaitsee? FET:tien hyötysuhde on kyllä hyvä mutta silti thermal design / heat dissipation haasteita voisi kuvitella tulevan. Silloin joskus kun itse vielä oikeita töitä tein suunniteluperusteena oli suurimmassa osassa sovelluksia ohjauslogiikan ja käyttösähkön erottelu.Jarsan kirjoitti:Valoja ohjataan suoraan koriboxilta.
Pitää varmaan nyt kesälomalla tutustua tarkemmin miltä autosähköt näyttävät 2010 -luvulla.
Re: Giulietta 940
Kyllä se alkaa tavallista olemaan. Toki Giuliettasakin varsinaisten ajovalojen takana sulakkeetkin löytyy, mutta samasta purkista nekin syötöt kulkee. En ole vielä päässyt avaamaan tuollaisen koriboxia, että miltä tuo jaottelu piirilevyllä näyttää ja kuinka lämpökuorma on hoidettu.
Ylipäätään autosähköstä: Nykytrendihän on ympätä kaikki samaan purkkiin, kun 10 vuotta takaperin kaikille toiminnoille haluttiin oma ohjainlaite.
Ylipäätään autosähköstä: Nykytrendihän on ympätä kaikki samaan purkkiin, kun 10 vuotta takaperin kaikille toiminnoille haluttiin oma ohjainlaite.
- Liitteet
-
- 940 xenon.JPG
- (49.78 KiB) Tiedosto ladattu 5168 kertaa
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Giulietta 940
Tarkista ensin liitokset. Juuri viikko sitten vaihdoin kaverin Giuliettaan xenonin oikealle eteen ja tämän jälkeen ledit pimeinä. Mitään järkisyytä ei ollut, liitosten tarkistus, kaikki paikallaan. Liitosten avaus ja takaisin kiinni ja kaikki toimii ledejä myöten.elky kirjoitti:Kiitoksia selvityksestä. Alfa sai bemarilta pusun oikeaan kulmaan muutama viikko sitten ja umpion kiinnikkeet hajosivat siinä kolauksessa. Todennäköisesti ja toivottavasti ledit on vikaantunut sillä puolella ja vika johtuisi siitä.
Pitänee nyt lopulta tilata uusi umpio ja toivoa että vika korjaantuisi sillä.
PS. Umpio lähtee pöydälle irti nopeammin, kuin ahtaassa kolossa näpertäminen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Giulietta 940
Keskivakavaa off-topicia, mutta koira palaa oksennukselleen:
Nyky-FETeillä on niin järjettömän pieniä kanavaresistansseja, että lämpötalous ei ole mikään ongelma kilteillä, staattisilla kuormilla. Vikatilanteet ja transientit aiheuttavat vähän päänvaivaa, jos pitää halvoilla ja pinta-alaltaan pienillä kivillä mennä. Parin ECUn suunnittelua hyvin läheltä seuranneena voin todeta, että tehtävissä on sekin.
Mahdatko muistella noissa vanhoissa jutuissa jotakin koneturvallisuuteen liittyvää ohjauksen ja I/O:n erottamista? Siellä on jänniä, tulkinnanvaraisia ja ei-ihan-aina noudatettuja sääntöjä aiheesta, mutta ne eivät koske ajoneuvoja.
On tavallista. Releet ovat monellakin tavalla ikäviä kapistuksia: vievät tilaa ja vaativat johtospagettia. Suoraan FETillä ohjattuna ja softasulakkeella suojattuna kapistuksesta saadaan paljon kompaktimpi ja monesti halvempikin. Erityisesti siitä saadaan konfiguroitava, millä ei ole kovin paljon merkitystä henkilöauton kaltaisessa kustannuskriittisessä massatuotteessa. Niinpä 2010-luvunkin henkilöautoissa näyttää olevan vielä järkyttävän paljon releitä. Muussa kalustossa sitten tuo konfiguroitavuus on sitten sitäkin arvokkaampi ominaisuus.FinPat kirjoitti:Jälleen vanhan kansan amatöörin tyhmä kysymys eli onko nykyään tavallista että hieman vahvempikin sähkö tulee suoraan samasta fyysisestä laatikosta jossa logiikka sijaitsee? FET:tien hyötysuhde on kyllä hyvä mutta silti thermal design / heat dissipation haasteita voisi kuvitella tulevan. Silloin joskus kun itse vielä oikeita töitä tein suunniteluperusteena oli suurimmassa osassa sovelluksia ohjauslogiikan ja käyttösähkön erottelu.
Nyky-FETeillä on niin järjettömän pieniä kanavaresistansseja, että lämpötalous ei ole mikään ongelma kilteillä, staattisilla kuormilla. Vikatilanteet ja transientit aiheuttavat vähän päänvaivaa, jos pitää halvoilla ja pinta-alaltaan pienillä kivillä mennä. Parin ECUn suunnittelua hyvin läheltä seuranneena voin todeta, että tehtävissä on sekin.
Mahdatko muistella noissa vanhoissa jutuissa jotakin koneturvallisuuteen liittyvää ohjauksen ja I/O:n erottamista? Siellä on jänniä, tulkinnanvaraisia ja ei-ihan-aina noudatettuja sääntöjä aiheesta, mutta ne eivät koske ajoneuvoja.
Järkiautoilija
Re: Giulietta 940
Joo, voi se olla liitoksissakin häikkää, mutta umpion uusiminen olisi joka tapauksessa edessä koska molemmat kiinnikkeet on poikki.Alfissimo kirjoitti:Tarkista ensin liitokset. Juuri viikko sitten vaihdoin kaverin Giuliettaan xenonin oikealle eteen ja tämän jälkeen ledit pimeinä. Mitään järkisyytä ei ollut, liitosten tarkistus, kaikki paikallaan. Liitosten avaus ja takaisin kiinni ja kaikki toimii ledejä myöten.elky kirjoitti:Kiitoksia selvityksestä. Alfa sai bemarilta pusun oikeaan kulmaan muutama viikko sitten ja umpion kiinnikkeet hajosivat siinä kolauksessa. Todennäköisesti ja toivottavasti ledit on vikaantunut sillä puolella ja vika johtuisi siitä.
Pitänee nyt lopulta tilata uusi umpio ja toivoa että vika korjaantuisi sillä.
PS. Umpio lähtee pöydälle irti nopeammin, kuin ahtaassa kolossa näpertäminen.
Tuleepahan samalla laitettua se kuntoon.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta 940
Tuuppasin Giuliettaan uuden akun. Olisi pitänyt aloittaa sillä. DNA kytkimen takkuili loppui. Samaten kylmänykinen. Vaihteisto alkoi pelittämään paljon pehmeämmin ja vaihdot järkevämpiä. Persdynon mukaan auto alkoi liikkuakin rivakammin ja ahdot nyt niinkuin pitääkin! On melkoinen tuo akun vaikutus, ei ollut 1. kerta tct+MA yhdistelmällä, kuin moinen kokemus. Tässä toki merkittävin. Auto nelivuotias ja 53tkm rullattu. Eipä ne uudet tulpat ja ilmanputsarin vaihtokaan haitanneet - hienosti menee nyt Giulietta.
Re: Giulietta 940
Onko kukaan askarrellut itsenäisesti iskari/jousi jumppaa Giuliettaan, harrastivat tuossa eilen aiheesta pelottelulla Auto-Milanon suunnalta...?
Re: Giulietta 940
Jos se onkin sähköauto?lerppu kirjoitti:Tuuppasin Giuliettaan uuden akun. Olisi pitänyt aloittaa sillä.
Re: Giulietta 940
Tekeekös 1.4 t-jetillä mitään? Jos siis haluaisi ihan kakkosautoksi hankkia tuollaisen loppupään -16 tai uudemman, liki ajamattoman vehkeen. Kakkosauto tarkottaisi siis noin 25-30tkm ajosuoritetta säässä kuin säässä.
Toki saa kertoa, onko multiair vai t-jet parempi valinta.
Toki saa kertoa, onko multiair vai t-jet parempi valinta.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
T-Jet on vähän janoisampi kuin MA. Toisaalta huoltokuluissa tulee säästöä. T-Jet ei tarvitse kuukivistä puristettua öljyä eikä sen kanssa pelata venäläistä rulettia aiheesta "koska vilahtaa 2 touhutonnia MA yksikön uusimiseen".
T-Jetin kanssa huohottimen jäätyminenkin on huomattavasti harvinaisempi, joskaan ei täysin ennenkuulumaton ongelma.
Muutoin näissä on samat vaivat eli jakopään kuminauhaa pääsee vaihtelemaan noilla kilometreillä parin vuoden välein ja tulpat lie suht kalliit ja nekin pitää uusia usein (joka huollossa...?).
Ajettavuudessa ei lie isoa eroa. Ainakin ennenwanhaan T-jetit olivat alakanttiin speksattuja, joten 120/135 tai 150/170 hv ero oli todellisuudessa pienempi kuin numerot väittävät. 150 hv T-jetistä jäi mieleen hieman on/off tyylinen luonne (luoteikkuus, ei vika) MA vehkeisiin verrattuna, mutta tätä vertailua sotkee, että T-Jet oli naitettuna lyhyemmillä välityksillä varustettuun Bravon manuaalilootaan, kun taas MA padat TCT:n jatkona - etenkin Giulietassa TCT on "aavikkovälityksillä".
T-Jetin kanssa huohottimen jäätyminenkin on huomattavasti harvinaisempi, joskaan ei täysin ennenkuulumaton ongelma.
Muutoin näissä on samat vaivat eli jakopään kuminauhaa pääsee vaihtelemaan noilla kilometreillä parin vuoden välein ja tulpat lie suht kalliit ja nekin pitää uusia usein (joka huollossa...?).
Ajettavuudessa ei lie isoa eroa. Ainakin ennenwanhaan T-jetit olivat alakanttiin speksattuja, joten 120/135 tai 150/170 hv ero oli todellisuudessa pienempi kuin numerot väittävät. 150 hv T-jetistä jäi mieleen hieman on/off tyylinen luonne (luoteikkuus, ei vika) MA vehkeisiin verrattuna, mutta tätä vertailua sotkee, että T-Jet oli naitettuna lyhyemmillä välityksillä varustettuun Bravon manuaalilootaan, kun taas MA padat TCT:n jatkona - etenkin Giulietassa TCT on "aavikkovälityksillä".
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulietta 940
Ropponen päätti alkaa mätänemään takavalojen kohdalta. Tuosta vasemmalta puolelta pilkisti pieni oranssi rantu, josta painepesurilla lohkesi palanen pois. Kaikki ruostepaikat korreloivat huonosti sovitettujen osien kanssa. Umpion reunoissa on näkyvillä ne kohdat, jotka ovat hieroneet maalin pois korista. Pitää nyt jotain laittaa näihin peitteeksi, vaikka harvemmin nämä itse korjatut kestävät vuotta tai kahta pidemmälle.