147 ja ongelmat
Valvoja: Moderators
147 ja ongelmat
Tuli tuossa viimevuoden lopulla ostettua 2.0 147 vuosimallia 2005..
Noh jossain ajellessa vaiheessa tuli ruutuun ilmoitus että öljynpaine on alhainen ja huomasin myös että moottorin ääni kuulosti jotenkin karkealta (kuin diesel). Vein auton autokeskuksen huoltoon öljynvaihtoon, jossa totesivat että moottorin ääni on vähän outo ja öljyn seasta tuli metallisilppua.. kehottivat tarkkailemaan öljyn määrää jos sieltä vaikka jotain on rikki.
En kauheasti moottoreista ymmärrä niin jatkoin ajelua, vilkaisten silloin tällöin öljytikkua ja näytti olevan ok, auto piti kuitenkin tuota dieselmäistä ääntä kokoajan. ~1000km jälkeen pitemmän siivun ajettuani sain kuitenkin taas viestejä alhaisesta öljynpaineesta. Lisäsin itse öljyä ja otin yhteyttä autoliikkeeseen jossa huoltoveijari totesi että ei olis moisen äänen kuultuaan kannattanut ajaa metriäkään. Sanoivat kuitenkin että tulevat puoleen väliin vastaan korjauksessa johon suostuin.
Noh nyt auto on ollut kolmisen viikkoa korjaamolla (autoliikkeen valitsema (oma?) pilipali korjaamo), kuulemma nokka-akseli on hajonnut ja tänään puhelimessa kuulin ettei niitä saa mistään. Olivat yrittäneet "koko yläkertaa" vaihtaa mutta oli kuulemma vääränlainen sekin ja mistään nyt ei siis osia löydy. Kehotti jopa mua katsomaan jos ebaysta tms löytyisi. Vilkaisin, en löytänyt.
Tulihan tuossa varmasti mokattua itsekin mutta hiljalleen alkaa tilanne vituttaa, eikä tässä enää tiedä mitä tekisi. Jos joku tietää mistä moisia palikoita voisi etsiä niin apua otetaan vastaan :I olen senverran huono tuossa firmojen kanssa vänkäämisessä että mieluiten ottaisin vain auton mahd. pian ehjänä takaisin, mutta kai se pitää muitakin vaihtoehtoja kohta harkita.
Noh jossain ajellessa vaiheessa tuli ruutuun ilmoitus että öljynpaine on alhainen ja huomasin myös että moottorin ääni kuulosti jotenkin karkealta (kuin diesel). Vein auton autokeskuksen huoltoon öljynvaihtoon, jossa totesivat että moottorin ääni on vähän outo ja öljyn seasta tuli metallisilppua.. kehottivat tarkkailemaan öljyn määrää jos sieltä vaikka jotain on rikki.
En kauheasti moottoreista ymmärrä niin jatkoin ajelua, vilkaisten silloin tällöin öljytikkua ja näytti olevan ok, auto piti kuitenkin tuota dieselmäistä ääntä kokoajan. ~1000km jälkeen pitemmän siivun ajettuani sain kuitenkin taas viestejä alhaisesta öljynpaineesta. Lisäsin itse öljyä ja otin yhteyttä autoliikkeeseen jossa huoltoveijari totesi että ei olis moisen äänen kuultuaan kannattanut ajaa metriäkään. Sanoivat kuitenkin että tulevat puoleen väliin vastaan korjauksessa johon suostuin.
Noh nyt auto on ollut kolmisen viikkoa korjaamolla (autoliikkeen valitsema (oma?) pilipali korjaamo), kuulemma nokka-akseli on hajonnut ja tänään puhelimessa kuulin ettei niitä saa mistään. Olivat yrittäneet "koko yläkertaa" vaihtaa mutta oli kuulemma vääränlainen sekin ja mistään nyt ei siis osia löydy. Kehotti jopa mua katsomaan jos ebaysta tms löytyisi. Vilkaisin, en löytänyt.
Tulihan tuossa varmasti mokattua itsekin mutta hiljalleen alkaa tilanne vituttaa, eikä tässä enää tiedä mitä tekisi. Jos joku tietää mistä moisia palikoita voisi etsiä niin apua otetaan vastaan :I olen senverran huono tuossa firmojen kanssa vänkäämisessä että mieluiten ottaisin vain auton mahd. pian ehjänä takaisin, mutta kai se pitää muitakin vaihtoehtoja kohta harkita.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 147 ja ongelmat
WTF, silppua koneesta öljyn mukana ja kehottavat vain tarkkailemaan JOS jotain on rikkifnx kirjoitti:Vein auton autokeskuksen huoltoon öljynvaihtoon, jossa totesivat että moottorin ääni on vähän outo ja öljyn seasta tuli metallisilppua.. kehottivat tarkkailemaan öljyn määrää jos sieltä vaikka jotain on rikki.
Kokonaista kantta esim täältä.
Vauriota voi olla muuallakin kun on kerran öljyn seassa metallisilppua ollut. Kiertokankien laakerit vähintään pitäisi tarkistaa, öljypohja ja -pumppu vähintään putsata. Metallisilppua voi tuon jälkeenkin jäädä öljykanaviin jollei täysin pureta ja sitten lähteä liikkeelle ja tuhota laakereita.
Riskittömintä ja todennäköisesti pitkän päälle edullisinta olisi vaihtaa koko moottori. Toisaalta putsaamalla, läpikäymällä ja vaurioituneet osat vaihtamalla tulee varmasti hyvä niinkin. Hinta voi vaan tulla todella kalliiksi.
Kannattanee harkita auton myyntiä konevikaisena tai vaihtomoottorin hankkimista. Tehdaskorjattu vaihtomoottorit maksaa kai noin kolme tonnia plus vaihtotyö.
Riskittömintä ja todennäköisesti pitkän päälle edullisinta olisi vaihtaa koko moottori. Toisaalta putsaamalla, läpikäymällä ja vaurioituneet osat vaihtamalla tulee varmasti hyvä niinkin. Hinta voi vaan tulla todella kalliiksi.
Kannattanee harkita auton myyntiä konevikaisena tai vaihtomoottorin hankkimista. Tehdaskorjattu vaihtomoottorit maksaa kai noin kolme tonnia plus vaihtotyö.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Täydellinen koneremontti, (no, paljonko niitä hippuja oli)
Eli kampiakselin laakerit, (runkolaakerit ja kietokankienlaakerit)
Jos nokat kulunut, uudet nokat ja laakerointi.
Uusi öljypumppu.
Ja tietysti öljykanavien pesu.
Ehkä halvempi, mutta ei mikään halpajuttu.
Jos tehdaskorjatun koneen saa 3000€ kallistun siihen.
Eli kampiakselin laakerit, (runkolaakerit ja kietokankienlaakerit)
Jos nokat kulunut, uudet nokat ja laakerointi.
Uusi öljypumppu.
Ja tietysti öljykanavien pesu.
Ehkä halvempi, mutta ei mikään halpajuttu.
Jos tehdaskorjatun koneen saa 3000€ kallistun siihen.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Terve ja kiitos kommenteista. Päädyin lopulta tuohon moottorin vaihtoon, pitäisi vain löytää nyt se moottori. Varaosahaulla en löytänyt sopivia (kai?), avk:lla oli yksi sopiva ehdokas tulossa purkuun, mutta enemmän kiinnostaisi tämä:
http://cgi.ebay.co.uk/Alfa-Romeo-2-0-T- ... 4ce79585c7
En juuri uskalla toivoa että täällä kellään olisi noista kokemusta mutta kommentteja olisi kuitenkin hyvä saada.. Palautteen ja ilmoituksen perusteella muutenkin vaikuttaisi ihan asialliselta ja rahtienkin jälkeen olisi halvempi kuin suurin osa mitä suomesta löytyy.
Ja kysynpä vielä että onko olemassa erilaisia 2.0 twinspark koneita, eli voinko olettaa että tuon ilmoituksen kone tai mikä tahansa muu 2.0 t-spark sopii tuohon omaan menopeliini?
http://cgi.ebay.co.uk/Alfa-Romeo-2-0-T- ... 4ce79585c7
En juuri uskalla toivoa että täällä kellään olisi noista kokemusta mutta kommentteja olisi kuitenkin hyvä saada.. Palautteen ja ilmoituksen perusteella muutenkin vaikuttaisi ihan asialliselta ja rahtienkin jälkeen olisi halvempi kuin suurin osa mitä suomesta löytyy.
Ja kysynpä vielä että onko olemassa erilaisia 2.0 twinspark koneita, eli voinko olettaa että tuon ilmoituksen kone tai mikä tahansa muu 2.0 t-spark sopii tuohon omaan menopeliini?
Minäkin olen joitain pienempiä osia tuolta Autolussosta tilannut kun purkuosat Suomessa ovat olleet hinnaltaan moninkertaisia. Heillä on osia vähän joka lähtöön kun purkavat niin paljon alfoja.
Jos päätät tilata niin kerro mitä kokonaisen moottorin rahdiksi tulee. Saattaa jonkin verran maksaa mutta tulee varmasti edullisemmaksi kuin Suomesta ostettu purkumoottori, joka saattaa olla missä tahansa kunnossa. Nuo moottorit ovat peruskunnostettuja mutta missään ei oikeastaan kerrota että pitääkö rikkinäinen moottori toimittaa tilalle kuten suomessa tehdaskorjatuissa osissa yleensä tehdään eli vaihtolaite.
EDIT: niin kannattaa suoraan lähestyä heitä kysyen juuri nimenomaiseen autoosi sopivaa moottoria niin tulee ainakin oikeanlainen. Kyllä siellä moottoreita riittää.
Jos päätät tilata niin kerro mitä kokonaisen moottorin rahdiksi tulee. Saattaa jonkin verran maksaa mutta tulee varmasti edullisemmaksi kuin Suomesta ostettu purkumoottori, joka saattaa olla missä tahansa kunnossa. Nuo moottorit ovat peruskunnostettuja mutta missään ei oikeastaan kerrota että pitääkö rikkinäinen moottori toimittaa tilalle kuten suomessa tehdaskorjatuissa osissa yleensä tehdään eli vaihtolaite.
EDIT: niin kannattaa suoraan lähestyä heitä kysyen juuri nimenomaiseen autoosi sopivaa moottoria niin tulee ainakin oikeanlainen. Kyllä siellä moottoreita riittää.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Ikävä kuulla tosta ongelmasta... en malta olla kysymättä, että onko muilla 147 omistajilla ilmennyt vastaavaa / muita ongelmia, katselin nimittäin hankitanmielessä 156:sten ohella myös 147 käytettynä. Miten tuo luotettavuus muuten on 156 vs. 147? Olen ymmärtänyt että vuodesta 2002 eteenpäin 156:sten laatu on ollut erittäin hyvää?
Joo sähköpostilla olen jo asioita sieltä kysellytkin, mutta tämän sortin tilauksessa haluan varmistua asiasta kunnolla Sanoivat vain että kaikissa tuon ikäisissä (2005) on sama 2.0 TS kone.
Pyysin arviota rahdin hinnastakin ja vastaus oli että "£200 or so". Hintaa tulisi siis nykykurssilla yhteensä jotain 1600e
Pyysin arviota rahdin hinnastakin ja vastaus oli että "£200 or so". Hintaa tulisi siis nykykurssilla yhteensä jotain 1600e
Veli sai joskus Deltalta 2500e tehdaskorjatun kakslitrasen twinsparkin, kun kampiakselin laakerit hirtti kiinni. Meidän mutsilla meni 147 1.6ts laakerit ja remppa maksoi kaverilla 2000e sopuhintaan. Ei se aina ostaessa riitä, että kysyy "onko ajeltu vähillä öljyillä?", vastaus on kuitenkin aina "ei ole".fnx kirjoitti:Joo sähköpostilla olen jo asioita sieltä kysellytkin, mutta tämän sortin tilauksessa haluan varmistua asiasta kunnolla Sanoivat vain että kaikissa tuon ikäisissä (2005) on sama 2.0 TS kone.
Pyysin arviota rahdin hinnastakin ja vastaus oli että "£200 or so". Hintaa tulisi siis nykykurssilla yhteensä jotain 1600e
Olisiko kellään suositella jotain korjaamoa jossa tuo moottorin vaihto onnistuisi edullisesti? Mielellään jostain Herttoniemen lähistöltä vielä
Automilanoon soitin ja siellä sanottiin että pahimmillaan tommoseen hommaan voi mennä joku 3 päivää ja hintaa lähemmäs pari tonnia. Tuo uusi moottori kun tulee ilman kaikkea lisähärpäkettä jotka joutuu siitä vanhasta sitten hyödyntämään ja tähän se aika kuulemma tuhraantuu kun joutuu ensin vanhasta purkamaan ja sitten laittamaan siihen uuteen. tjsp..
Soundplaceen soitin myös mutta eivät kuulemma viitsi noin isoa hommaa tehdä. Suositteli sieltä kyllä jotain tammerdiesel-mestaa, pitänee sinne pirautella ja kysellä. Mutta muitakin suosituksia/ehdotuksia otetaan mielellään vastaan
Automilanoon soitin ja siellä sanottiin että pahimmillaan tommoseen hommaan voi mennä joku 3 päivää ja hintaa lähemmäs pari tonnia. Tuo uusi moottori kun tulee ilman kaikkea lisähärpäkettä jotka joutuu siitä vanhasta sitten hyödyntämään ja tähän se aika kuulemma tuhraantuu kun joutuu ensin vanhasta purkamaan ja sitten laittamaan siihen uuteen. tjsp..
Soundplaceen soitin myös mutta eivät kuulemma viitsi noin isoa hommaa tehdä. Suositteli sieltä kyllä jotain tammerdiesel-mestaa, pitänee sinne pirautella ja kysellä. Mutta muitakin suosituksia/ehdotuksia otetaan mielellään vastaan
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Automilanon pojat vaihtaa nykyään vain hihnaa ja suodatinta hyvällä katteella Paskahommiin jaksa ruvetafnx kirjoitti:Olisiko kellään suositella jotain korjaamoa jossa tuo moottorin vaihto onnistuisi edullisesti? Mielellään jostain Herttoniemen lähistöltä vielä
Automilanoon soitin ja siellä sanottiin että pahimmillaan tommoseen hommaan voi mennä joku 3 päivää ja hintaa lähemmäs pari tonnia. Tuo uusi moottori kun tulee ilman kaikkea lisähärpäkettä jotka joutuu siitä vanhasta sitten hyödyntämään ja tähän se aika kuulemma tuhraantuu kun joutuu ensin vanhasta purkamaan ja sitten laittamaan siihen uuteen. tjsp..
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Oma luottokorjaamoni on tässä. Jos Järvenpää ei ole liian kaukana niin voi ainakin kysäistä, uskon että periaatteessa onnistuu, mutta nyt keväällä on kokemukseni mukaan aika lailla kirjat täynnä.
Tuolta tuli aika varattua.. pari viikkoa tosiaan on jonoa mutta eipä se tässä vaiheessa enää tunnu Arvioi tyyppi hinnaksi 800-1000e. Mielenkiintonen ero tuohon automilanon 1800e (joka taisi kyllä olla jonkunlainen worst case-arvio, mutta molemmat kuitenkin puhuivat samalla tavalla että "parin kolmen päivän homma")Pepperoni kirjoitti:Oma luottokorjaamoni on tässä. Jos Järvenpää ei ole liian kaukana niin voi ainakin kysäistä, uskon että periaatteessa onnistuu, mutta nyt keväällä on kokemukseni mukaan aika lailla kirjat täynnä.
Pari-kolme päivää siinä hommassa saa menemään vain amatööri (kuten allekirjoittanut) pukkien varassa autotallin lattialla ilman tunkkia kummempaa nosturia. Kova hommahan tuossa toki on ja hyvä että saat työn alle.
Mitä muuten se rahti tuli maksamaan?
Olethan varma että tuossa 800-1000e arviossa oli - eikä +
Mitä muuten se rahti tuli maksamaan?
Olethan varma että tuossa 800-1000e arviossa oli - eikä +
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Nooh parempi tietysti mitä vähemmän kestää, mutta sellaisesta ajasta nuo puhuivatBSTR kirjoitti:Pari-kolme päivää siinä hommassa saa menemään vain amatööri (kuten allekirjoittanut) pukkien varassa autotallin lattialla ilman tunkkia kummempaa nosturia. Kova hommahan tuossa toki on ja hyvä että saat työn alle.
Mitä muuten se rahti tuli maksamaan?
Tjaa unohdin vissiin mainita, £300 maksoi rahti. Reilu 1700e maksoi koko satsi euroissa.
luulisin, ei tuota plussaa ja miinusta (tai viivaa) puhelimessa niin herkästi sotkeBSTR kirjoitti: Olethan varma että tuossa 800-1000e arviossa oli - eikä +
Olen aika samanlaisessa tilanteessa. Ostin viime syksynä 147 vm. 2004, nyt mittarissa 103tkm.
Talvella alkoi palaa moottorin vikamerkkivalo, mistä huolestuneena vein auton tarkistettavaksi ei-merkkihuoltoon. Veikkasivat, että puolissa olisi vikaa ja suosittelivat niiden vaihtamista. No siihen suostuin, kuten myös jakopään vaihtoon joka oli käyttöiän(?) puolesta tulossa tiensä päähän määräaikaishuollon yhteydessä.
Puolien ja tulppien vaihdosta huolimatta moottorin vikamerkkivalo jatkoi satunnaista palamista, kunnes ilmat lämpenivät. Merkkivalo ei enää palanut, kun ilmat pysyivät plussan puolella. Päättelin tästä, että ehkä kyseessä oli sittenkin joku anturivika/kosketushäiriö, joka johtui kylmistä käynnistyksistä ja kosteudesta.
Nyt reilu kuukausi sitten huomasin, että moottorin käyntiääni on muuttunut karkeammaksi, ikään kuin metallisemmaksi. Öljyt olen tarkistut n.1000km välein, ja tarpeen vaatiessa lisännyt.
Vein auton jälleen huoltoon (tällä kertaa Autokeskus), ja ottivat sen tarkistettavaksi. Seuraavassa lainaus huoltokuitista:
"Puristuspaineet mitattu, ohivuodot keskimäärin 10%. Tulpat nokeutuneet pahasti. Diagnoosi moottorista: Kampiakselin kiertokankien laakerivaurio, metallisilppua koneessa, nokka-akselit mahdollisesti kuluneet. Moottori käynyt todennäköisesti jossain vaiheessa vähillä öljyillä. Moottorin uusinta suositeltavaa, hinta-arvio 8500e."
8500e kuulostaa todella hurjalta. Ei tuon auton hinta ehjänäkään olisi juuri enempää. Noh, nyt auto seisoo pihassa vailla suunnitelmaa. Ehdotuksia otetaaan vastaan. Ilmeisesti olisi järkevintä tilata korvaava moottori ja viedä vaihdettavaksi? Jos kustannukset pysyvät parissa kolmessa tonnissa, voisin tähän lähteä. Vaihtoehtona on laittaa myyntiin pikkuvikainen 147...
Talvella alkoi palaa moottorin vikamerkkivalo, mistä huolestuneena vein auton tarkistettavaksi ei-merkkihuoltoon. Veikkasivat, että puolissa olisi vikaa ja suosittelivat niiden vaihtamista. No siihen suostuin, kuten myös jakopään vaihtoon joka oli käyttöiän(?) puolesta tulossa tiensä päähän määräaikaishuollon yhteydessä.
Puolien ja tulppien vaihdosta huolimatta moottorin vikamerkkivalo jatkoi satunnaista palamista, kunnes ilmat lämpenivät. Merkkivalo ei enää palanut, kun ilmat pysyivät plussan puolella. Päättelin tästä, että ehkä kyseessä oli sittenkin joku anturivika/kosketushäiriö, joka johtui kylmistä käynnistyksistä ja kosteudesta.
Nyt reilu kuukausi sitten huomasin, että moottorin käyntiääni on muuttunut karkeammaksi, ikään kuin metallisemmaksi. Öljyt olen tarkistut n.1000km välein, ja tarpeen vaatiessa lisännyt.
Vein auton jälleen huoltoon (tällä kertaa Autokeskus), ja ottivat sen tarkistettavaksi. Seuraavassa lainaus huoltokuitista:
"Puristuspaineet mitattu, ohivuodot keskimäärin 10%. Tulpat nokeutuneet pahasti. Diagnoosi moottorista: Kampiakselin kiertokankien laakerivaurio, metallisilppua koneessa, nokka-akselit mahdollisesti kuluneet. Moottori käynyt todennäköisesti jossain vaiheessa vähillä öljyillä. Moottorin uusinta suositeltavaa, hinta-arvio 8500e."
8500e kuulostaa todella hurjalta. Ei tuon auton hinta ehjänäkään olisi juuri enempää. Noh, nyt auto seisoo pihassa vailla suunnitelmaa. Ehdotuksia otetaaan vastaan. Ilmeisesti olisi järkevintä tilata korvaava moottori ja viedä vaihdettavaksi? Jos kustannukset pysyvät parissa kolmessa tonnissa, voisin tähän lähteä. Vaihtoehtona on laittaa myyntiin pikkuvikainen 147...
Eikö näihin juttuihin auta autotohtorilla käynti ennen ostopäätöstä.koivo kirjoitti:Olen aika samanlaisessa tilanteessa. Ostin viime syksynä 147 vm. 2004, nyt mittarissa 103tkm.
Talvella alkoi palaa moottorin vikamerkkivalo, mistä huolestuneena vein auton tarkistettavaksi ei-merkkihuoltoon. Veikkasivat, että puolissa olisi vikaa ja suosittelivat niiden vaihtamista. No siihen suostuin, kuten myös jakopään vaihtoon joka oli käyttöiän(?) puolesta tulossa tiensä päähän määräaikaishuollon yhteydessä.
Puolien ja tulppien vaihdosta huolimatta moottorin vikamerkkivalo jatkoi satunnaista palamista, kunnes ilmat lämpenivät. Merkkivalo ei enää palanut, kun ilmat pysyivät plussan puolella. Päättelin tästä, että ehkä kyseessä oli sittenkin joku anturivika/kosketushäiriö, joka johtui kylmistä käynnistyksistä ja kosteudesta.
Nyt reilu kuukausi sitten huomasin, että moottorin käyntiääni on muuttunut karkeammaksi, ikään kuin metallisemmaksi. Öljyt olen tarkistut n.1000km välein, ja tarpeen vaatiessa lisännyt.
Vein auton jälleen huoltoon (tällä kertaa Autokeskus), ja ottivat sen tarkistettavaksi. Seuraavassa lainaus huoltokuitista:
"Puristuspaineet mitattu, ohivuodot keskimäärin 10%. Tulpat nokeutuneet pahasti. Diagnoosi moottorista: Kampiakselin kiertokankien laakerivaurio, metallisilppua koneessa, nokka-akselit mahdollisesti kuluneet. Moottori käynyt todennäköisesti jossain vaiheessa vähillä öljyillä. Moottorin uusinta suositeltavaa, hinta-arvio 8500e."
8500e kuulostaa todella hurjalta. Ei tuon auton hinta ehjänäkään olisi juuri enempää. Noh, nyt auto seisoo pihassa vailla suunnitelmaa. Ehdotuksia otetaaan vastaan. Ilmeisesti olisi järkevintä tilata korvaava moottori ja viedä vaihdettavaksi? Jos kustannukset pysyvät parissa kolmessa tonnissa, voisin tähän lähteä. Vaihtoehtona on laittaa myyntiin pikkuvikainen 147...
T.L
Tuskin ainakaan tässä tapauksessa, ostaessahan ei ollut mitään oireita?Eepe kirjoitti: Eikö näihin juttuihin auta autotohtorilla käynti ennen ostopäätöstä.
Mahdollisesti ed. omistaja ajellut vähillä öljyillä, mutta ei se välttämättä heti korkkaa jos lisää heti öljyä?
Korjatkaa tarvittaessa, mutta tuskin ne tohtorit puristuksia mittaa saatikka öljyjä tutkii?
Ite oon laskeskellu että jos alle kolmen tonnin jää niin olen tyytyväinen.
Voi olla että suomesta löydät käytetyn moottorin esim. avk:lta halvemmalla kun tuo mitä ite maksoin, tai ainakin se vaihtotyö on ilmeisesti "kokonaiselle" moottorille nopeampi ja halvempi.
Lisäksi suosittelisin vielä olemaan yhteydessä autoliikkeeseen, on niillä virhevastuu tuon 3kk jälkeenkin. Tässä lisäinfoa aiheesta:
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf
Voi olla että suomesta löydät käytetyn moottorin esim. avk:lta halvemmalla kun tuo mitä ite maksoin, tai ainakin se vaihtotyö on ilmeisesti "kokonaiselle" moottorille nopeampi ja halvempi.
Lisäksi suosittelisin vielä olemaan yhteydessä autoliikkeeseen, on niillä virhevastuu tuon 3kk jälkeenkin. Tässä lisäinfoa aiheesta:
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf
Noniin nyt on kamppeet kiinni, mutta joku ajonestosysteemi on menny päälle eikä konetta saada käyntiin
huoh.. noh tyyppi sanoi soittavansa huomenna lähi-deltaan jos siellä olisi joku nollausvempele jolla sen saa pois. Tai jos ei siellä ole niin autokeskukseen sitten
Melkein jo ehdin olla hieman toiveikas että juhannukseksi auton saisin mutta enpä tiiä siitäkään enää.
huoh.. noh tyyppi sanoi soittavansa huomenna lähi-deltaan jos siellä olisi joku nollausvempele jolla sen saa pois. Tai jos ei siellä ole niin autokeskukseen sitten
Melkein jo ehdin olla hieman toiveikas että juhannukseksi auton saisin mutta enpä tiiä siitäkään enää.
Nyt vituttaa.. tai itkettää.. tai jotain.
Kävin tänään hakemassa autoa, hyvin pelas ja muutaman kilometrin pääsin ilosesti, sitten alko lämmöt nousee ja kävi ihan tapissa asti. Annoin jäähtyä ja kerran koitin käynnistää mutta auto ruikkas nestettä lamppujen pesurööristä (WTF!?!) jota aika pikkasen säikähdin. Mutta käynnistyi se sitten ja eikun takas korjaamolle. Ei juuri pystyny normaalisti ajamaan ettei lämmöt nousis liikaa, tyhjäkäynnillä pysyi kurissa.
Huomenna korjaamon tyyppi vaihtaa termarin jos vaikka olis siitä kiinni, jos ei niin sitten taas koitetaan jotain muuta.
Jostain syystä kilometrinäyttö jäi vilkkumaan episodin seurauksena (?)
Kävin tänään hakemassa autoa, hyvin pelas ja muutaman kilometrin pääsin ilosesti, sitten alko lämmöt nousee ja kävi ihan tapissa asti. Annoin jäähtyä ja kerran koitin käynnistää mutta auto ruikkas nestettä lamppujen pesurööristä (WTF!?!) jota aika pikkasen säikähdin. Mutta käynnistyi se sitten ja eikun takas korjaamolle. Ei juuri pystyny normaalisti ajamaan ettei lämmöt nousis liikaa, tyhjäkäynnillä pysyi kurissa.
Huomenna korjaamon tyyppi vaihtaa termarin jos vaikka olis siitä kiinni, jos ei niin sitten taas koitetaan jotain muuta.
Jostain syystä kilometrinäyttö jäi vilkkumaan episodin seurauksena (?)
Kylläpä se nyt koittelee.fnx kirjoitti:Nyt vituttaa.. tai itkettää.. tai jotain.
Kävin tänään hakemassa autoa, hyvin pelas ja muutaman kilometrin pääsin ilosesti, sitten alko lämmöt nousee ja kävi ihan tapissa asti. Annoin jäähtyä ja kerran koitin käynnistää mutta auto ruikkas nestettä lamppujen pesurööristä (WTF!?!) jota aika pikkasen säikähdin. Mutta käynnistyi se sitten ja eikun takas korjaamolle. Ei juuri pystyny normaalisti ajamaan ettei lämmöt nousis liikaa, tyhjäkäynnillä pysyi kurissa.
Huomenna korjaamon tyyppi vaihtaa termarin jos vaikka olis siitä kiinni, jos ei niin sitten taas koitetaan jotain muuta.
Jostain syystä kilometrinäyttö jäi vilkkumaan episodin seurauksena (?)
Vai ruikki nesteet lampunpesurista? Oisko menneet letkut vähän ristiin? No tuskin sentään, mutta selittäis kyllä tuon. Myös vuoto jossain kohtaa voi olla syynä, mutta ei vissiin laskenu nesteitä alleen?
Kyllä se vois tosiaan se termari jumissa, tai ihan vaan se että systeemissä on vielä ilmaa. lisäilee muutamaan kertaan ja käyttelee välillä.
- Trekolmestar
- Viestit: 4
- Liittynyt: 18 Syys 2011, 23:13
- Paikkakunta: Eurajoki
147 2.0 T.Spark vm. 2005 öljynpaine matalalla?
Aloitetaan ura foorumilla ihmettelemällä Alfan omituista käytöstä. Auto on jo jonkin aikaa antanut varoitusilmoituksen "Engine Oil Pressure Low" niin, että varoitus vilahtaa näytöllä ja sammuu saman tien. Ilmoitus tulee yleensä tyypillisesti, kun:
1. Kääntyy jyrkästi vasemmalle varsinkin, jos lähtee liikkeelle paikaltaan (mm. liikennevalot)
2. Äkillinen kova jarrutus
Yritin tarkistaa öljyt, mutta en saa tikkua niin ulos, ettei öljyä "tahriintuisi" tikkuun ja tulkinta on siten vähintäänkin hankalaa. Onko kellään mitään käryä, mistä tällainen voisi johtua? Anturivika ehkä vai jotain vakavampaa mahdollisesti?
1. Kääntyy jyrkästi vasemmalle varsinkin, jos lähtee liikkeelle paikaltaan (mm. liikennevalot)
2. Äkillinen kova jarrutus
Yritin tarkistaa öljyt, mutta en saa tikkua niin ulos, ettei öljyä "tahriintuisi" tikkuun ja tulkinta on siten vähintäänkin hankalaa. Onko kellään mitään käryä, mistä tällainen voisi johtua? Anturivika ehkä vai jotain vakavampaa mahdollisesti?
^^ Viittaa vahvasti, että öljyn määrä on liian pieni. Nuo TS koneet tuppaa sitä syömaan kohtuulisen paljon.
Seuraavan vaihdon yhteydessä vaihda Selenian 10W 60 öljyt tilalle niin se öljyn kulutus väheneen huomattavasti.
Ainakin emännän ex 147:ssa öljyn kulutus putosi käytännössä olemattomaksi.
Seuraavan vaihdon yhteydessä vaihda Selenian 10W 60 öljyt tilalle niin se öljyn kulutus väheneen huomattavasti.
Ainakin emännän ex 147:ssa öljyn kulutus putosi käytännössä olemattomaksi.
One life, live it!
- Trekolmestar
- Viestit: 4
- Liittynyt: 18 Syys 2011, 23:13
- Paikkakunta: Eurajoki
Kiitos vinkistä. Sain varattua ajan Rauman Delta-Autosta ensi maanantaiksi. Saavat siellä tarkistaa, mikä on vika ja öljyt varmaan vaihdetaan samalla, joten annan ohjeet, että Seleniaa laitetaan.Suba kirjoitti:^^ Viittaa vahvasti, että öljyn määrä on liian pieni. Nuo TS koneet tuppaa sitä syömaan kohtuulisen paljon.
Seuraavan vaihdon yhteydessä vaihda Selenian 10W 60 öljyt tilalle niin se öljyn kulutus väheneen huomattavasti.
Ainakin emännän ex 147:ssa öljyn kulutus putosi käytännössä olemattomaksi.
- Trekolmestar
- Viestit: 4
- Liittynyt: 18 Syys 2011, 23:13
- Paikkakunta: Eurajoki
Lisätty jo. Ei kai sitä sinne liikaakaan voi laittaa.toolman kirjoitti:Lisäisin litran-pari jos en osaisi lukea mittatikkua. Voi tosin olla jo myöhäistä, toivottavasti ei mene koko kone vaihtoonV6 kirjoitti:jos meinaat ajella ennen maanantaita niin kannattaisi sinne tippa lisätä öljyä, kone ei tykkää hyvää jos sillä ajelee liian pienillä öljynpaineilla
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 31 Joulu 2018, 13:59
Re: 147 2.0 T.Spark vm. 2005 öljynpaine matalalla?
Itselle kävi tänään tuo skenaario yksi. Käännyin vasemmalle ja näyttö huusi öljynpaineista, mutta teksti hävisi sitten saman tien enkä ainakaan huomannut itse valon syttyvän. Öljyjen pitäisi vielä riittää 10 000 kilometriin ja kävin tuossa tarkistamassa, niin kyllä tikkuun öljyä tarttui yli minimin. Lienee silti hyvä veto käydä huomenna ostamassa öljyä ja laittaa sinne ehkä puolikas pullo ja vaihtelee sitten suodattimet ja öljyt kunnolla, kun kilometrit täyttyy?Trekolmestar kirjoitti:Aloitetaan ura foorumilla ihmettelemällä Alfan omituista käytöstä. Auto on jo jonkin aikaa antanut varoitusilmoituksen "Engine Oil Pressure Low" niin, että varoitus vilahtaa näytöllä ja sammuu saman tien. Ilmoitus tulee yleensä tyypillisesti, kun:
1. Kääntyy jyrkästi vasemmalle varsinkin, jos lähtee liikkeelle paikaltaan (mm. liikennevalot)
2. Äkillinen kova jarrutus
Kun lisään öljyä niin olisiko moottoria hyvä tyhjäkäyttää ennen ajamista sellainen kymmenisen minuuttia? Ja onko tämä oma toimintamalli muutoinkaan ideaali?
Re: 147 ja ongelmat
En ole mikään asiantuntija, mutta itsekin ihmettelin öljyn kanssa oman 147:mäni kanssa. Minun kokemukseni perusteella öljyt voi katsoa tarkasti vain kun auto on kylmillään. Silloin tarkista öljytikku ja katso miten ylös tumma öljy yltää. Itse tarkkailin aluksi öljytikun vaaleampia läikkiä myös, joita helposti tarttuu tikkuun ylemmäksi. Mutta tarkkaile vain sitä miten korkealle tumma osa yltää, ja lisää öljyä jos ei ole tarpeaksi ylös. Autolla ajaessa öljy "notkistuu" ja myös ymmärtääkseni laajenee lämmetessään, tai ainakin levittyy ympäriinsä, joten ajamisen jälkeen öljytikku ei enää kerro oikeaa tilannetta.
Ja vielä kuten sanoin, en itsekään ymmärrä paljoa autoista, joten toivoisin että joku muu korjaa jos puhun ihan mitä sattuu.
Viittaatko tällä öljyn vaihdon matkaväliin? Koska sehän ei kerro öljyn riittämisestä mitään jos moottori kuluttaa öljyä, vaan ymmärtääkseni enemmänkin että sen matkan jälkeen kaikki öljy pitää vaihtaa uuteen. Jo ennen sitä pitää lisätä öljyä jos se on vähissä, ja varsinkin jos tulee ilmoitus matalasta öljynpaineesta. Silloin öljy on jo hyvin vähissä, ja suosittelen lisäämään sitä välittömästi (itsekin ajelin jonkin aikaa liian vähillä öljyillä ennen kuin tajusin asian, eikä mitään vahinkoa vaikuta tapahtuneen, mutta paras lisätä öljyä mahdollisimman pian).Öljyjen pitäisi vielä riittää 10 000 kilometriin
Ja vielä kuten sanoin, en itsekään ymmärrä paljoa autoista, joten toivoisin että joku muu korjaa jos puhun ihan mitä sattuu.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 147 ja ongelmat
Mittatikun min-max väli on about litran. Itse katsellut useimmiten kylmänä öljyt - tikku ylös, huolellinen putsaus, tikku pariksi sekunniksi alas ja taas ylös. Öljy tosiaan notkistuu lämmetessään, laajenemisesta en osaa sanoa - on noi niin pirun kovin käsiteltyä kamaa.
Anyway siinä tikussa pitäisi keskittyä siihen rajaan - uudella öljyllä voi olla todella vaikea havaita, mutta vanhemmalla tummuneemmalla öljyllä se raja on hyvi selkeä. Ja kannattaa katsoa tikun molemmilta puolilta, koska esim. 156:ssa joillakin moottoreilla muistan olleen niin, ettei toisen puolen näyttämästä saanut mitään järkevää irti, hankasi matkalla johonkin tms. ja se pyyhki öljyä pois tikusta.
Anyway siinä tikussa pitäisi keskittyä siihen rajaan - uudella öljyllä voi olla todella vaikea havaita, mutta vanhemmalla tummuneemmalla öljyllä se raja on hyvi selkeä. Ja kannattaa katsoa tikun molemmilta puolilta, koska esim. 156:ssa joillakin moottoreilla muistan olleen niin, ettei toisen puolen näyttämästä saanut mitään järkevää irti, hankasi matkalla johonkin tms. ja se pyyhki öljyä pois tikusta.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 31 Joulu 2018, 13:59
Re: 147 ja ongelmat
Palaan nyt aiheeseen, kun on ollut aiemmin vähän kiireitä. Mutta joo, ei ole auto valitellut mitään öljyn lisäilyn jälkeen, joten kaikki lienee kunnossa. Edellisessä autossa ei tarvinnut lisätä öljyä muuta kuin silloin, kun piti ylipäätään öljy vaihtaa uuteen. Oli tällainen uutta minulle.Fama kirjoitti:En ole mikään asiantuntija, mutta itsekin ihmettelin öljyn kanssa oman 147:mäni kanssa. Minun kokemukseni perusteella öljyt voi katsoa tarkasti vain kun auto on kylmillään. Silloin tarkista öljytikku ja katso miten ylös tumma öljy yltää. Itse tarkkailin aluksi öljytikun vaaleampia läikkiä myös, joita helposti tarttuu tikkuun ylemmäksi. Mutta tarkkaile vain sitä miten korkealle tumma osa yltää, ja lisää öljyä jos ei ole tarpeaksi ylös. Autolla ajaessa öljy "notkistuu" ja myös ymmärtääkseni laajenee lämmetessään, tai ainakin levittyy ympäriinsä, joten ajamisen jälkeen öljytikku ei enää kerro oikeaa tilannetta.
Viittaatko tällä öljyn vaihdon matkaväliin? Koska sehän ei kerro öljyn riittämisestä mitään jos moottori kuluttaa öljyä, vaan ymmärtääkseni enemmänkin että sen matkan jälkeen kaikki öljy pitää vaihtaa uuteen. Jo ennen sitä pitää lisätä öljyä jos se on vähissä, ja varsinkin jos tulee ilmoitus matalasta öljynpaineesta. Silloin öljy on jo hyvin vähissä, ja suosittelen lisäämään sitä välittömästi (itsekin ajelin jonkin aikaa liian vähillä öljyillä ennen kuin tajusin asian, eikä mitään vahinkoa vaikuta tapahtuneen, mutta paras lisätä öljyä mahdollisimman pian).Öljyjen pitäisi vielä riittää 10 000 kilometriin
Ja vielä kuten sanoin, en itsekään ymmärrä paljoa autoista, joten toivoisin että joku muu korjaa jos puhun ihan mitä sattuu.