Rattivaihteista. Giuliaan sopivat kun ovat kutakuinkin kaunein toteutus mitä aiheesta nähty!
Rattivaihteiden käytöstä - niitä on ollut hämmentävän monessa omassa kinnerissä ja olen jokaisessa käyttänyt tasan samalla tavalla. Kerran pari.
- Poikkeuksena Plymouth Fury 2D HT '76, siinä oli rattivaihde. Vivun päässä asianmukaisesti kasipallo. Sitä tuli käytettyä väkisin joka ikinen ajokerta. Eikun hetkinen, Standard of the World meinas unhoittua! Myös vuosituhannen vaihteen DeVillessä oli rattivalitsin. Hieno olikin. ...Ja nyt kun ollaan aiheen äärellä niin olihan se sellanen myös Hooptiessa (Crown Victoria)...
Mutta aiheena taisi olla ylös/alas vaihtamisen vipstaakit (ei niinkään automaagiaskin vaihteenvalitsin)... Itselle melkein tarpeettomat ovat siis he (kaikkein turhimmat mitä omissa ollut oli Jeep Patriotissa, koittivat simuloida pykälälootaa cvt:ssä) - paitsi jos ajaisi rataa (esim. Jeepillä ei moottoriratoja kierretty, tosimiehet varmaan kiertäisivät).
Jos olisi Giulia, niin tykkäisin niitä vipuja katsella. Tuskin koskisin - Zahnradfabrik Friedrichshafen osaa tehdä erinomaisen askin jota ei ole pakko ajossa hipelöidä.
Giuliettassa olen nyt muutaman kerran lyönyt pakkoykkösen paikallaan sisään ja tuupannut kaasun pohjaan - sitten irti jarrusta. Tämä auttaa aika oleellisesti 0-100 km/h aikaa. Kun sitä on joutunut tässä mittailemaan ja kalibroimaan persdynoa.