Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Valvoja: Moderators
- nsrmies
- Viestit: 55
- Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
- Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS - Paikkakunta: Turku
Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Terve!
Epätoivoisena aloitan nyt kokonaan uuden ketjun, kun kysymys ei saanut huomiota muissa ketjuissa.
Eli juhannuksen kruunasi Miton herjaama P0016 koodi vikavalon ja limp moden kera.. Kampi- tai nokka-akselien asentovirheisiinhän tuo viittaa. Jakohihna tuntui kireältä, enkä hyppäämistä usko. Nokka-akselin ja kampiakselin asentosensorit kumpikin olleet irti ja puhdistettu, mutta niiden toimintaa tuskin saa selville ilman uusien testaamista.
Onko muilla ollut saman koodin kanssa ongelmaa Multiair koneissa? Onko jakohihnan kiristin mahdollisesti löystynyt vai tilaanko vaan hakuammuntana kummatkin sensorit uusina, ellei jollain sattuisi olemaan myynnissä? Kaikki apu otetaan vastaan
Epätoivoisena aloitan nyt kokonaan uuden ketjun, kun kysymys ei saanut huomiota muissa ketjuissa.
Eli juhannuksen kruunasi Miton herjaama P0016 koodi vikavalon ja limp moden kera.. Kampi- tai nokka-akselien asentovirheisiinhän tuo viittaa. Jakohihna tuntui kireältä, enkä hyppäämistä usko. Nokka-akselin ja kampiakselin asentosensorit kumpikin olleet irti ja puhdistettu, mutta niiden toimintaa tuskin saa selville ilman uusien testaamista.
Onko muilla ollut saman koodin kanssa ongelmaa Multiair koneissa? Onko jakohihnan kiristin mahdollisesti löystynyt vai tilaanko vaan hakuammuntana kummatkin sensorit uusina, ellei jollain sattuisi olemaan myynnissä? Kaikki apu otetaan vastaan
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Kun vikakoodi antaa nokka-akselin ja k-akselin välisen ajoituksen olevan virheellinen niin eikö siitä kannata lähteä ensimmäisenä. Mukaanlukien MA.
Viimeksi muokannut seppo, 25 Kesä 2019, 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Varmasti olet googlettanut aiheesta kaiken, mutta tässä vielä kertaukseksi.
Possible causes of OBD code P0016 Alfa Romeo
Timing chain stretched, or timing belt skipped a tooth due to wear Misalignment of timing belt/chain Tone ring on crankshaft slipped/broken Tone ring on camshaft slipped/broken Bad crank sensor Bad cam sensor Damaged wiring to crank/cam sensor Timing belt/chain tensioner damaged
Possible Solutions
First, visually inspect the cam and crank sensors and their harnesses for damage. If you notice broken/frayed wires, repair and recheck. If you have access to a scope, check the cam and crank patterns. If a pattern is missing, suspect a bad sensor or a slipping tone ring. Remove the cam gear and the crankshaft harmonic balancer and inspect the tone rings for proper alignment and make sure they’re not loose or damaged or that they haven’t sheared the key that aligns them. If they are properly installed, replace the sensor. If the signal appears normal, then check the timing chain/belt for proper alignment. If it’s misaligned, check for a damaged tensioner that may have allowed the chain/belt to slip a tooth or several teeth. Also check that the belt/chain isn’t stretched. Repair and recheck.
Possible causes of OBD code P0016 Alfa Romeo
Timing chain stretched, or timing belt skipped a tooth due to wear Misalignment of timing belt/chain Tone ring on crankshaft slipped/broken Tone ring on camshaft slipped/broken Bad crank sensor Bad cam sensor Damaged wiring to crank/cam sensor Timing belt/chain tensioner damaged
Possible Solutions
First, visually inspect the cam and crank sensors and their harnesses for damage. If you notice broken/frayed wires, repair and recheck. If you have access to a scope, check the cam and crank patterns. If a pattern is missing, suspect a bad sensor or a slipping tone ring. Remove the cam gear and the crankshaft harmonic balancer and inspect the tone rings for proper alignment and make sure they’re not loose or damaged or that they haven’t sheared the key that aligns them. If they are properly installed, replace the sensor. If the signal appears normal, then check the timing chain/belt for proper alignment. If it’s misaligned, check for a damaged tensioner that may have allowed the chain/belt to slip a tooth or several teeth. Also check that the belt/chain isn’t stretched. Repair and recheck.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- nsrmies
- Viestit: 55
- Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
- Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS - Paikkakunta: Turku
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Ajoituksen tarkistamiseenhan tämä taitaa johtaa. Onneksi uusi jakopääsarja löytyy jo hyllystä, mutta nämä kun ovat ilmeisesti kovin kranttuja tuon suhteen niin pitäisi löytää ajoitustyökalut.. Sattuuko kellään lojumaan ylimääräisenä 1.4 Multiair ajoitustyökalusarjaa?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Noniin, otetaas tähän jatkoon.
Multiair jakopää tehty lukoilla, kone käy, ajettu ja kaik ok, ei koodeja, mutta vesipumpun liima ei pidä. Jako auki, edelleen lukoilla, vesipumppuun uusi liima, hilut kasaan, kuten aiemmallakin kerralla. Kone käyntiin ja parin sekunnin käynnin jälkeen P0016 tauluun. Ensin teksti vihjasi crankshaft/camshaft-sensor jne., mutta kampuran anturin putsauksen jälkeen tekstiksi muuttui Camshaft assembly ja selitteen mukaan solenoidi, sensori, liitin tai johtovika. Operaatiossa ainoat avattavat liittimet on ilmamäärämittari, kampuran asentoanturi ja öp-anturin liitin ja muuten irtoaa vain kannakkeita. Kokeeksi avattu ja putsattu myös nokan anturin liitin, vaikka siihen ei ole missään kohti koskettukaan. P0016 pysyy.
Hiluja auki sen verran, että lukot uudestaan paikalleen ja jako ok, eikä missään mitään silmämääräisesti löytyvää ongelmaa johdoissa tai liittimissä. Kuinka tarkka tuo voi olla siitä, että nokka pääsee ihan sniidun verran liikkumaan lukkoa vasten. Myös kampuran hihna-/hammaspyörässä klappia omaan nastaansa toisen piirun verran, mutta voiko näistä kahdesta tulla huonolla tuurilla yhteensä riittävästi heittoa, ettei kelpaa älylle.
Ideoita?
Multiair jakopää tehty lukoilla, kone käy, ajettu ja kaik ok, ei koodeja, mutta vesipumpun liima ei pidä. Jako auki, edelleen lukoilla, vesipumppuun uusi liima, hilut kasaan, kuten aiemmallakin kerralla. Kone käyntiin ja parin sekunnin käynnin jälkeen P0016 tauluun. Ensin teksti vihjasi crankshaft/camshaft-sensor jne., mutta kampuran anturin putsauksen jälkeen tekstiksi muuttui Camshaft assembly ja selitteen mukaan solenoidi, sensori, liitin tai johtovika. Operaatiossa ainoat avattavat liittimet on ilmamäärämittari, kampuran asentoanturi ja öp-anturin liitin ja muuten irtoaa vain kannakkeita. Kokeeksi avattu ja putsattu myös nokan anturin liitin, vaikka siihen ei ole missään kohti koskettukaan. P0016 pysyy.
Hiluja auki sen verran, että lukot uudestaan paikalleen ja jako ok, eikä missään mitään silmämääräisesti löytyvää ongelmaa johdoissa tai liittimissä. Kuinka tarkka tuo voi olla siitä, että nokka pääsee ihan sniidun verran liikkumaan lukkoa vasten. Myös kampuran hihna-/hammaspyörässä klappia omaan nastaansa toisen piirun verran, mutta voiko näistä kahdesta tulla huonolla tuurilla yhteensä riittävästi heittoa, ettei kelpaa älylle.
Ideoita?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
P0016 on nimenomaan ajoitus-, ei anturivika. Eli ECU saa kyllä tiedon nokan asennosta, mutta se on mielestään väärä asento. Suattuapi siis olla, että tarttee ottaa ne löysät pois.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Sepä se, kun sitten tietäisi, mikä suunta on oikea, jos se nokan pieni klappi lukkoa vasten on syy . Tai hihna-/hammaspyörältä vastaava klappi... ja varsinkin näiden yhteistulos. Hämmennys on vahva siksikin, kun kone on käynyt ilman koodia samoilla työkaluilla tehtynä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Ja nyt siis olen avannut jakopään löysälle. Nokka oli lukon väljän etuasennossa, nyt käänsin nokasta löysät taakse ja yritin kiristäessä sen siellä pitää. Hilut kasaan ja logiikka sanoo, että koska nokka on ”takana”, niin laitan myös hihna-/hammaspyörän oman nastaklappinsa taka-asentoon ja toivon, että koodi pysyisi poissa. Ja jos ei niin sitten vaan kai harjoiteltava, että löytyy sama asento, kuin aiemmallakin kerralla, kun kaikki toimi
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Niinhän se P0016 pysyi poissa, kun oli nokasta ja hihnapyörästä väljät otettu molemmat taakse.
Helpotetaanpas seuraavien hakua: Mito Multiair P0016. Ajoitusvirhe ja on mahdollinen myös lukitustyökalujen kanssa.
Ilmeisesti koodi on mahdollista saada myös pelkän alahihna-/hammaspyörän asennon muutoksella. En aio kokeilla, mutta jos siellä on käyty ja koodi tulee, antaa hihnapyörän ohjausnasta melkein hampaan verran klappia ääripäihin.
Helpotetaanpas seuraavien hakua: Mito Multiair P0016. Ajoitusvirhe ja on mahdollinen myös lukitustyökalujen kanssa.
Ilmeisesti koodi on mahdollista saada myös pelkän alahihna-/hammaspyörän asennon muutoksella. En aio kokeilla, mutta jos siellä on käyty ja koodi tulee, antaa hihnapyörän ohjausnasta melkein hampaan verran klappia ääripäihin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Vaihdeltiin Alfissimon kanssa useita viestejä tästä aiheesta. Todettiin, että ajoitustyökaluissakin on näemmä eroja. Mulla olleen sarjan nokan lukituslevy oli nafti nokka-akselin päässä olleeseen uraan. Siinä en voi sanoa olleen klappia, ja jos oli, niin oli niin vähän etten kiinnittänyt siihen erityistä huomiota. Sen sijaan muistelen, että autoni kampuran hammashihnapyörässä ei ollut ohjausnastaa hihnapyörää varten taikka lukituslevyä varten. Voi olla, että muistan väärin, mutta tällainen mielikuva jäi. Oiskohan tippunut aikojen saatossa jonnekin. Käytin kampuran hihnapyörän osalta merkkausta ennen sen poisottoa. Tämä on tällaisen vanhan koiran tapa varmistaa asioita erinäisissä yhteyksissä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Mites molempien kalusatsit, onko ne
A) alkuperäisiä
B) tunnetun merkin tarvikkeita (mikä merkki?)
C) halpoja tarvikkeita (mikä merkki?)
D) tein itse ja säästin
Ihan vaan sillä että onko heitot valmistajien välisiä vai jopa jonkun valmistajan/brändääjän sisäisiä. Etenkin jälkimmäisessä tapauksessa muut tietää mitä varoa...
A) alkuperäisiä
B) tunnetun merkin tarvikkeita (mikä merkki?)
C) halpoja tarvikkeita (mikä merkki?)
D) tein itse ja säästin
Ihan vaan sillä että onko heitot valmistajien välisiä vai jopa jonkun valmistajan/brändääjän sisäisiä. Etenkin jälkimmäisessä tapauksessa muut tietää mitä varoa...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
^ Mä olin ostanut setin tämän foorumin kautta. Oisko ollut nimimerkki ItALFA:lta? Nyssäkän mukana tuli TotallyAlfan mainoskortti (http://www.totallyalfa.co.uk). Oletan, että kilkkeet oli sieltä hankittu. Lukituslevyt olivat todella tukevat ja paksua metallia. Sen enempää en näistä tiedä. Menivät jo eteenpäin eräälle foorumilaiselle.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mito 1.4 Multiair QV // P0016
Ebaysta tilattu satsi oli käytössä.
Kampiakselin lukitustyökalu oli hyvinkin tarkka ja helppo asemoida juurikin nastan mukaan, mutta nokan lukituspala olisi saanut olla hieman tiukempi. Tuossakaan ei ole ongelmaa, kun sen nyt tiedostaa, mutta isompi bonusylläri tosiaan kampiakselin hihnapyörä, josta kampuran asento lasketaan ja jonka voi laittaa paikalleen melko isolla toleranssilla.
Kampiakselin lukitustyökalu oli hyvinkin tarkka ja helppo asemoida juurikin nastan mukaan, mutta nokan lukituspala olisi saanut olla hieman tiukempi. Tuossakaan ei ole ongelmaa, kun sen nyt tiedostaa, mutta isompi bonusylläri tosiaan kampiakselin hihnapyörä, josta kampuran asento lasketaan ja jonka voi laittaa paikalleen melko isolla toleranssilla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.