Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lauantaina olisi tarkoitus ennakoivana huoltona putsata EGR (kerran juminut, korjaantui itsestään) - onko kukaan foorumilainen tehnyt tuota 2.0JTDm:ään?
https://www.youtube.com/watch?v=-EIsm7k8qMs
Tuollainen ohjevideo löytyi (siinä on subit englanniksi, ei tarvitse osata romaniaa(?)) tueksi ja eikös tuo Opelin motti pitäisi kaikilta merkitseviltä osiltaan olla sama kone?
https://www.youtube.com/watch?v=-EIsm7k8qMs
Tuollainen ohjevideo löytyi (siinä on subit englanniksi, ei tarvitse osata romaniaa(?)) tueksi ja eikös tuo Opelin motti pitäisi kaikilta merkitseviltä osiltaan olla sama kone?
- karila
- Viestit: 241
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170 - Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
varahammasharja matkalle mukaanRuokoton kirjoitti:Lauantaina olisi tarkoitus ennakoivana huoltona putsata EGR (kerran juminut, korjaantui itsestään) - onko kukaan foorumilainen tehnyt tuota 2.0JTDm:ään?
https://www.youtube.com/watch?v=-EIsm7k8qMs
Tuollainen ohjevideo löytyi (siinä on subit englanniksi, ei tarvitse osata romaniaa(?)) tueksi ja eikös tuo Opelin motti pitäisi kaikilta merkitseviltä osiltaan olla sama kone?
- Kari
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mutta kahden harjan taktiikalla pitäisi onnistua?
Ainoa mitä ihmettelin oli "älä ruiskuta puhdistusainetta suoraan venttiiliin" ohje. Mitä se muka rikkoisi...
Muuten selvän oloinen homma tehdä.
Ainoa mitä ihmettelin oli "älä ruiskuta puhdistusainetta suoraan venttiiliin" ohje. Mitä se muka rikkoisi...
Muuten selvän oloinen homma tehdä.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jep, tehty noin vuosi sitten. Brittifoorumin mukaan EGR:ää ei pysty tässä moottorityypissä irroittamaan, mutta kyllä sen sieltä saa pois.Ruokoton kirjoitti:Lauantaina olisi tarkoitus ennakoivana huoltona putsata EGR (kerran juminut, korjaantui itsestään) - onko kukaan foorumilainen tehnyt tuota 2.0JTDm:ään?
Jäähdytinnnesteen säiliö piti ainakin ottaa edestä pois, jotta mahtuu vääntämään pikkuräikällä. Siltikin on aika ahdasta.
Itse taisin irroittaa alimman kiinnityspultin auton alta käsin, mutta nyt lähtisin koittamaan peilin avulla päältä päin.
Oli kyllä törkyinen ~160 tkm jälkeen. Ensimmäiset nokikerrokset sai naputella irti puutikulla.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos ei saa 100% puhtaaksi, niin voisiko se aine muhia siellä nokikarstan seassa ja saada sen myöhemmin irti, liikkeelle ja venttiilin väliin tms kivaan paikkaan?Ruokoton kirjoitti:Ainoa mitä ihmettelin oli "älä ruiskuta puhdistusainetta suoraan venttiiliin" ohje. Mitä se muka rikkoisi...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En ole vielä tarkemmin tiiraillut, mutta ilmeisesti Alfan konehuoneessa on sitten ahtaammat välit kuin tuossa videon Opelissa? No, en kyllä muuta odottanutkaanjazma kirjoitti:
Jep, tehty noin vuosi sitten. Brittifoorumin mukaan EGR:ää ei pysty tässä moottorityypissä irroittamaan, mutta kyllä sen sieltä saa pois.
Jäähdytinnnesteen säiliö piti ainakin ottaa edestä pois, jotta mahtuu vääntämään pikkuräikällä. Siltikin on aika ahdasta.
Itse taisin irroittaa alimman kiinnityspultin auton alta käsin, mutta nyt lähtisin koittamaan peilin avulla päältä päin.
Oli kyllä törkyinen ~160 tkm jälkeen. Ensimmäiset nokikerrokset sai naputella irti puutikulla.
Putsasitko myös tuon putken?
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mielestäni video vääristää hieman tilan osalta, koska tuo näyttää käyvän liian helposti.Ruokoton kirjoitti:
En ole vielä tarkemmin tiiraillut, mutta ilmeisesti Alfan konehuoneessa on sitten ahtaammat välit kuin tuossa videon Opelissa? No, en kyllä muuta odottanutkaan
Putsasitko myös tuon putken?
Putsailin putken ja sen reiästä imusarjan sisältä mihin yletin. Lisäksi käytin ilmaläpän irti ja rappasin senkin kautta.
Pitäisi itse asiassa tehdä kohta sama homma uudestaan ja sen jälkeen ohjelmoida EGR pois käytöstä.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159 2.0 JTDm 2010 ohjaustehostimen öljystä: manuaali ei kerro mitä pitäisi laittaa mutta konepellin sisäpuolelta löytyy tieto, että Tutela GI.
Tätähän on aika vaikea löytää joten netti (http://www.alfaowner.com) kertoo:
Motul multi HF is an alternative to Tutela GI/R. The spec sheet for Motul also lists the below as alternatives:
Products Specification
Agip CHF
Castrol CHF
Chevron PSF 9109
Fuchs TITAN ZH 4300 B, TITAN ZH 3044
Igol BLOCK DA
Mopar MS-11655
Pentosin CHF 11S, CHF 202
Petronas Tutela GI/R, Tutela CS Speed
Selenia Tutela GI/R, Tutela CS Speed
Texaco PSF 9109
Total Fluide DA, Fluide LDS
Unil-Opal LDA
Onko kenelläkään kokemusta jos lisää nykyisen sekaan tuota Total fluide DA:ta?
Edit: Speksit löytyy täältä:
http://www.lubadmin.com/upload/produit/ ... 1/4008.pdf
Tätähän on aika vaikea löytää joten netti (http://www.alfaowner.com) kertoo:
Motul multi HF is an alternative to Tutela GI/R. The spec sheet for Motul also lists the below as alternatives:
Products Specification
Agip CHF
Castrol CHF
Chevron PSF 9109
Fuchs TITAN ZH 4300 B, TITAN ZH 3044
Igol BLOCK DA
Mopar MS-11655
Pentosin CHF 11S, CHF 202
Petronas Tutela GI/R, Tutela CS Speed
Selenia Tutela GI/R, Tutela CS Speed
Texaco PSF 9109
Total Fluide DA, Fluide LDS
Unil-Opal LDA
Onko kenelläkään kokemusta jos lisää nykyisen sekaan tuota Total fluide DA:ta?
Edit: Speksit löytyy täältä:
http://www.lubadmin.com/upload/produit/ ... 1/4008.pdf
Viimeksi muokannut alamajy, 05 Heinä 2019, 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Arghhh! Uusi jäähdytinjärjestelmän paisuntasäiliö tuli tänään Saksasta. Heti kiinni vanhan tilalle, että pääsee kauppaan. Auto käyntiin ja missään ei näy vuotoja. Ajelin pari kilometriä, niin että litkut lämpesi ja taas kurkkaamaan konepellin alla. Ju#&#€%&#€ta letkuliitoksen juuresta lentää ohut nestevana. Ei ole todellista.
- Liitteet
-
- leak2.jpg
- (83.38 KiB) Tiedosto ladattu 4445 kertaa
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mitä merkkiä tuo sinun punainen ohjaustehostimen neste on?jpt kirjoitti:Arghhh! Uusi jäähdytinjärjestelmän paisuntasäiliö tuli tänään Saksasta. Heti kiinni vanhan tilalle, että pääsee kauppaan. Auto käyntiin ja missään ei näy vuotoja. Ajelin pari kilometriä, niin että litkut lämpesi ja taas kurkkaamaan konepellin alla. Ju#&#€%&#€ta letkuliitoksen juuresta lentää ohut nestevana. Ei ole todellista.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ohjaustehostimen?alamajy kirjoitti:Mitä merkkiä tuo sinun punainen ohjaustehostimen neste on?jpt kirjoitti:Arghhh! Uusi jäähdytinjärjestelmän paisuntasäiliö tuli tänään Saksasta. Heti kiinni vanhan tilalle, että pääsee kauppaan. Auto käyntiin ja missään ei näy vuotoja. Ajelin pari kilometriä, niin että litkut lämpesi ja taas kurkkaamaan konepellin alla. Ju#&#€%&#€ta letkuliitoksen juuresta lentää ohut nestevana. Ei ole todellista.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joo, sorry, unohda. Ajatuspieru kiireessäjpt kirjoitti:Ohjaustehostimen?alamajy kirjoitti:Mitä merkkiä tuo sinun punainen ohjaustehostimen neste on?jpt kirjoitti:Arghhh! Uusi jäähdytinjärjestelmän paisuntasäiliö tuli tänään Saksasta. Heti kiinni vanhan tilalle, että pääsee kauppaan. Auto käyntiin ja missään ei näy vuotoja. Ajelin pari kilometriä, niin että litkut lämpesi ja taas kurkkaamaan konepellin alla. Ju#&#€%&#€ta letkuliitoksen juuresta lentää ohut nestevana. Ei ole todellista.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuliko uusi korkki?jpt kirjoitti:Arghhh! Uusi jäähdytinjärjestelmän paisuntasäiliö tuli tänään Saksasta. Heti kiinni vanhan tilalle, että pääsee kauppaan. Auto käyntiin ja missään ei näy vuotoja. Ajelin pari kilometriä, niin että litkut lämpesi ja taas kurkkaamaan konepellin alla. Ju#&#€%&#€ta letkuliitoksen juuresta lentää ohut nestevana. Ei ole todellista.
Eikös tuossa pitäisi olla painejousi, että tarpeeks koval paineel päästää ylimääräiset ulos? Jos se jumittaa, voi paine nousta liian kovaksi ja sit prakaa seuraavaksi heikoimmasta paikasta.
Toki mahdollista myös se, että letku on vaan yksinkertaisesti kovettunut liikaa ja pitää vaihtaa koko letku...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuli uusi korkki, joten oletan sen toimivan. Vuoto ei ole letkussa vaan vasemman nuolen osoittamassa kohdassa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vuoto on siis nestepinnan yläpuolella vai nouseeko nestepinta moottorin käydessä vuotokohdan yläpuolelle , todella mystisen tuntuinen tapaus .jpt kirjoitti:Tuli uusi korkki, joten oletan sen toimivan. Vuoto ei ole letkussa vaan vasemman nuolen osoittamassa kohdassa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Letkussa kulkee neste ja siis silloin menee vuotokohdan ohi. Nyt kun katsoin tarkemmin niin tuossa vuotokohdassa näyttää olevan halkeama. Reklamaation tehty.oidipus kirjoitti:Vuoto on siis nestepinnan yläpuolella vai nouseeko nestepinta moottorin käydessä vuotokohdan yläpuolelle , todella mystisen tuntuinen tapaus .jpt kirjoitti:Tuli uusi korkki, joten oletan sen toimivan. Vuoto ei ole letkussa vaan vasemman nuolen osoittamassa kohdassa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos ymmärsin oikein niin letkusta menee koko ajan nestettä paisuntasäiliöön moottorin käydessä , säiliössä on ilmeisesti vielä alaletku josta neste palautuu kiertoon .jpt kirjoitti:Letkussa kulkee neste ja siis silloin menee vuotokohdan ohi. Nyt kun katsoin tarkemmin niin tuossa vuotokohdassa näyttää olevan halkeama. Reklamaation tehty.oidipus kirjoitti:Vuoto on siis nestepinnan yläpuolella vai nouseeko nestepinta moottorin käydessä vuotokohdan yläpuolelle , todella mystisen tuntuinen tapaus .jpt kirjoitti:Tuli uusi korkki, joten oletan sen toimivan. Vuoto ei ole letkussa vaan vasemman nuolen osoittamassa kohdassa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Juuri näin.oidipus kirjoitti:
Jos ymmärsin oikein niin letkusta menee koko ajan nestettä paisuntasäiliöön moottorin käydessä , säiliössä on ilmeisesti vielä alaletku josta neste palautuu kiertoon .
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kokeile ottaa korkki irti moottorin käydessä niin pitäisi vuoto lakata , samalla selviää ettei paine vain olisi liian kova , tosin korkin pitäisi vuotaa liian kova paine pois .jpt kirjoitti:Juuri näin.oidipus kirjoitti:
Jos ymmärsin oikein niin letkusta menee koko ajan nestettä paisuntasäiliöön moottorin käydessä , säiliössä on ilmeisesti vielä alaletku josta neste palautuu kiertoon .
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joko halkeama on tullut siitä, että korkki on viallinen tai se halkeama on ollut siinä valmiiksi. Niin tai näin, tuote on viallinen. Menee vaihtoon ja auto pysyy pihassa.oidipus kirjoitti:
Kokeile ottaa korkki irti moottorin käydessä niin pitäisi vuoto lakata , samalla selviää ettei paine vain olisi liian kova , tosin korkin pitäisi vuotaa liian kova paine pois .
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
vaikka kukaan ei mitään kysynytkään, niin totean silti että Autodoc:lta näköjään saa tarvikkeena 159:n etu apurunkoa vajaan viiden hutkun hintaan.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos tärkeä tieto.kovan onnen soturi kirjoitti:vaikka kukaan ei mitään kysynytkään, niin totean silti että Autodoc:lta näköjään saa tarvikkeena 159:n etu apurunkoa vajaan viiden hutkun hintaan.
Minä myös tarvitsen autooni etuapurungon. Nyt autoni on maalattavana, soittivat että tarvitsee etukulmaan laittaa vähän peltiä. On tärkeää että riittävän ajoissa suoritetaan kotelo ja pohjan suojaus hyvillä aineilla, minun mielestä Dinitrolilla.
Etu apurunko pilattiin suojauksella, joka sai muovituksen irtoamaan ja sitä kautta ruostumaan, tämä on minun käsitys asiasta. Etuapurunko yritettiin pelastaa poistamalla muovitus ja ruoste, laitettiin rusteenmuunnin ja ohut ruosteensuoja öljy ja sen jälkeen paksumpi aine. Etuapurunkoa ei saatu pelastettua, olisi tarvittu jokin muu menetelmä, olisiko sinkitys ollut toimiva?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
niin tietysti rahaa se on viissataaki, mutta äkkiä tulee hintaa myös, jos maksaa käytetystä 200-300e ja siihen puhallukset ja maalit päälle.
Alkuperäinen pinnote vaikuttaa irtoavan ilman mitään aineitakaan.
Tietysti vielä ainaki pikku jts:ssä pakoputki menee niin läheltä, et sekin lahottaa ja ilmastoinnin kondenssikin taitaa tippua osittain apurungon päälle.
Jälkeenpäin sinkitys on tuommosessa kotelorakenteessa hankala, kun se pitäis hapottaa ennen sinkitystä ja happo saattaa jäädä johonkin koloon muhimaan
Alkuperäinen pinnote vaikuttaa irtoavan ilman mitään aineitakaan.
Tietysti vielä ainaki pikku jts:ssä pakoputki menee niin läheltä, et sekin lahottaa ja ilmastoinnin kondenssikin taitaa tippua osittain apurungon päälle.
Jälkeenpäin sinkitys on tuommosessa kotelorakenteessa hankala, kun se pitäis hapottaa ennen sinkitystä ja happo saattaa jäädä johonkin koloon muhimaan
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ääni hävinnyt ja samalla myös viileä ilma (taitaapi jossain vuoto olla)...Tuomas K kirjoitti:Voi olla myös vuoto järjestelmässä ja aineet sen takia vähissä. Mulla rupesi sirkkelöimään viime kesänä pari kuukautta huollosta ja kennolle tulevan letkun tiiviste oli vuotanut.
Nyt on tämmönen uusi ääni analysoitavaksi. Oliskohan turbo menossa seuraavaksi?: https://youtu.be/7XJQyxemZrw
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Äänestä kuulin vain dieselin käyntiä ja turbon vinkaisua.
Onko autossa kulku kuten ennenkin? Miten ahtopaineet käyttäytyy? Öljyruokailu? Tuleeko pakoputkesta öljykäryä?
Oletko jälkikäyttänyt kovemman ajon jälkeen?
Turbon laakeroinnin väljistyessä kannattaa varautua moottorin ryntäämiseen. Eli moottori alkaa käymään omilla öljyillään. Jos ilmanottoa ei saa tukittua, ainoastaan vaihteella ja jarrulla saa koneen sammutettua. En tiedä kuinka yleistä on AR:ssä. Itselle sattui VW:n 1.6D:ssä (malli -83). Kun en ilmiöstä mitään tiennyt, oli ajatus että mitä helv...
Onko autossa kulku kuten ennenkin? Miten ahtopaineet käyttäytyy? Öljyruokailu? Tuleeko pakoputkesta öljykäryä?
Oletko jälkikäyttänyt kovemman ajon jälkeen?
Turbon laakeroinnin väljistyessä kannattaa varautua moottorin ryntäämiseen. Eli moottori alkaa käymään omilla öljyillään. Jos ilmanottoa ei saa tukittua, ainoastaan vaihteella ja jarrulla saa koneen sammutettua. En tiedä kuinka yleistä on AR:ssä. Itselle sattui VW:n 1.6D:ssä (malli -83). Kun en ilmiöstä mitään tiennyt, oli ajatus että mitä helv...
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159:n oikean puolen vetari on alkanut metelöimään ulkopuolen nivelestä.
Onko suosituksia, että vaihtaako kerralla koko vetarin vai korjaako nivelen?
Vetarin päitä löytyy helpolla, mutta tripodit tuntuu olevan kiven alla.
Saa myös tarjota ehjää käytettyä jos jollain semmoinen lojuu ylimääräisenä tallin nurkassa.
Onko suosituksia, että vaihtaako kerralla koko vetarin vai korjaako nivelen?
Vetarin päitä löytyy helpolla, mutta tripodit tuntuu olevan kiven alla.
Saa myös tarjota ehjää käytettyä jos jollain semmoinen lojuu ylimääräisenä tallin nurkassa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Omaani vaihtui samaiselle puolelle pelkkä tripodi reilu vuosi sitten ja sillä hiljeni. En osaa sanoa mikä yleisesti kannattaa mutta näyttäisi noita olevan saatavilla ainakin yllä mainitulta Autodocilta parilla kympillä.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Isoon dieseliin tripodin saatavuus on näemmä heikkoa.
Netin varaosapuljuihin kun lyö tilauksen sisään niin johan kohta tulee ilmoitus, että eipäs ookkaan.
Sama homma Autodocilla, Rexbolla, Mister Autolla ja Alfa workshopilla. Kivijalkakaupassa lupailivat 7 viikon toimitusaikaa
Netin varaosapuljuihin kun lyö tilauksen sisään niin johan kohta tulee ilmoitus, että eipäs ookkaan.
Sama homma Autodocilla, Rexbolla, Mister Autolla ja Alfa workshopilla. Kivijalkakaupassa lupailivat 7 viikon toimitusaikaa
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Heikosti tuntuu tripodeja/sisäpäätä tosiaan olevan saatavilla ja ainakin ZR ja Vemo on valettu tinasta sillä eivät kestäneet edes vuoden/20tkm ajoa. No warranty sanoo myyjä,tai joo,jos lähetät vanhan osan heille tutkittavaksi niin ehkä lähettävät uuden osan sitten joskus tilalle.. Ebaystä tilattuja..Onneksi tärinä mikä väljyydestä tulee on vielä suht siedettävää,mutta pidemmän päälle noi on pakko uusia uudestaan jossain vaiheessa. Oon koittanut selvittää sopisko jonkun Opelin sisäpää näihin kun kuitenkin ovat yhteistyötä tehneet tuohon aikaan ja niiden sisäpäitä on hieman paremmin saatavilla. Laadusta ei toki tiedä.
Sitten olis kysymys mikä on varmaan käsitelty kertaan jos toiseenkin mutta tässä se tulee silti. Meillä on 159 1.9 jtdm automaatissa melkolailla uudet vakio etujouset ja silti auto on todella matala edestä ja on hankala saada esim nouseen nosturille ilman pohjakontakia.n
Nosturille jolle kuitenki madallettu 155 nousee ilman ongelmia. Mittasin maasta lokarin kaariin edessä 66cm ja 66,5cm. Vakiorengastuksella renkaan reuna on lokarin reunan kohdilla mikä ei tunnu oikealta ellei autoa ole reippaasti madallettu. Takapää on sen sijaan sen näköinen kuin pitää ja sielläkin uudet jouset. Tarvikkeena näyttäisi saavan etujousia ainakin kahta mittaa joista toinen on sentin pidempi,mutta epäilen riittääkö senttikään vielä tässä meidän tapauksessa? Onkohan tarvike valmistajilla väärät mitat? Niin ja iskarit näyttää melko tuoreilta,joten en usko että jousen alalautanen olisi vielä näissä lähteneet "luistamaan".
Sitten olis kysymys mikä on varmaan käsitelty kertaan jos toiseenkin mutta tässä se tulee silti. Meillä on 159 1.9 jtdm automaatissa melkolailla uudet vakio etujouset ja silti auto on todella matala edestä ja on hankala saada esim nouseen nosturille ilman pohjakontakia.n
Nosturille jolle kuitenki madallettu 155 nousee ilman ongelmia. Mittasin maasta lokarin kaariin edessä 66cm ja 66,5cm. Vakiorengastuksella renkaan reuna on lokarin reunan kohdilla mikä ei tunnu oikealta ellei autoa ole reippaasti madallettu. Takapää on sen sijaan sen näköinen kuin pitää ja sielläkin uudet jouset. Tarvikkeena näyttäisi saavan etujousia ainakin kahta mittaa joista toinen on sentin pidempi,mutta epäilen riittääkö senttikään vielä tässä meidän tapauksessa? Onkohan tarvike valmistajilla väärät mitat? Niin ja iskarit näyttää melko tuoreilta,joten en usko että jousen alalautanen olisi vielä näissä lähteneet "luistamaan".
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nyt puolessa välissä prosessia kommentoin että ahdasta on. Putki lähti kohtalaisella vaivalla irti ja siinä paljastui tehtaalla asennuksessa liiskattu tiivisterengas. Itse venttiilin irroittamiseen tarvitaan ohut + taipuisa jatko torx-päälle. Ainakaan minun käsillä ei tapahdu muuten. Olisi tuon kohdan Luigi väljemminkin voinut rakentaa, tilaa kyllä olisi ollut.jazma kirjoitti: Mielestäni video vääristää hieman tilan osalta, koska tuo näyttää käyvän liian helposti.
Putsailin putken ja sen reiästä imusarjan sisältä mihin yletin. Lisäksi käytin ilmaläpän irti ja rappasin senkin kautta.
Pitäisi itse asiassa tehdä kohta sama homma uudestaan ja sen jälkeen ohjelmoida EGR pois käytöstä.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Samaa laatikkoahan on käytetty monissa Opeleissa ja Saabeissa ja varmaan muissakin merkeissä, mutta sehän ei vielä takaa, että vetoakselit olisivat samanlaisia. Onko vielä selvinnyt mitään?Caijo-Romeo kirjoitti:Oon koittanut selvittää sopisko jonkun Opelin sisäpää näihin kun kuitenkin ovat yhteistyötä tehneet tuohon aikaan ja niiden sisäpäitä on hieman paremmin saatavilla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^ Noniin tämä tuli itsellenikin taas ajankohtaiseksi kun kesti sitten sen reilun vuoden ennen kuin välys kolinoineen palasi. Katselin vanhoja tilauksia niin joku Birth-merkkinen Italiasta näytti edellinen olleen, eli ainakin tuota suosittelisin välttämään.
Kellään tietoa mitä laatua ovat alfisti ricambissa tarjolla olevat tarvikeosat? 2.4:seen näytti olevan tarjolla tuolla ihan originaalia alfa osaa 80€ lisämaksusta, mutta 2.2 jts:ään itse yritän löytää.
Kellään tietoa mitä laatua ovat alfisti ricambissa tarjolla olevat tarvikeosat? 2.4:seen näytti olevan tarjolla tuolla ihan originaalia alfa osaa 80€ lisämaksusta, mutta 2.2 jts:ään itse yritän löytää.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moro! Mulla olis manuaalivaihteiseen 159iin uudet vetoakselit. Ymmärtääkseni pitäisi sopia 1,9jtdm ja kaikki muut bensaversiot paitsi 3,2jts. Itellä on 1,9jtdm automaatti ja siihen noi tilasin mutta myyjä vahvisti lähettäneensä manuaalivaihteisen vetoakselit epähuomiossa ja palautusrahti olisi siitä huolimatta langennut minulle joka olisi ollu 3/4 tuotteen hinnasta joten akselit jäi mulle. Valmistaja JR ja Briteistä tulleet. Molemmat siis kokonaiset uudet iskemättömät vetoakselit. Hintaa 75e/kpl.sko kirjoitti:^ Noniin tämä tuli itsellenikin taas ajankohtaiseksi kun kesti sitten sen reilun vuoden ennen kuin välys kolinoineen palasi. Katselin vanhoja tilauksia niin joku Birth-merkkinen Italiasta näytti edellinen olleen, eli ainakin tuota suosittelisin välttämään.
Kellään tietoa mitä laatua ovat alfisti ricambissa tarjolla olevat tarvikeosat? 2.4:seen näytti olevan tarjolla tuolla ihan originaalia alfa osaa 80€ lisämaksusta, mutta 2.2 jts:ään itse yritän löytää.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos tarjouksesta, mutta olin itsekin jo ehtinyt miettiä josko vaihtaisi (tarkemmin vaihdattaisi) samalla koko vetarin ja tuon merkin kohdalla arvostelut eivät varsinaisesti olleet kautta linjan ylistäviä.
Näyttää olevan todella vaikeaa löytää oikean puolen koko vetoakselia miltään luottamusta herättävältä nimeltä. Näillä näkymin pitää taas kokeilla pelkän tripodin vaihtoa ja toivoa ettei ongelma olekin siinä kupissa johon se menee.
Näyttää olevan todella vaikeaa löytää oikean puolen koko vetoakselia miltään luottamusta herättävältä nimeltä. Näillä näkymin pitää taas kokeilla pelkän tripodin vaihtoa ja toivoa ettei ongelma olekin siinä kupissa johon se menee.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikä olisi viisain reitti vetää 159 berlinassa peruutuskameralta kaapeli mankan taakse? Ja vinkkejä paneelien tms purkuun siltä reitiltä?
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itse itselleni vastaten, takakontista kaikki paitsi sivuverhoilut pois, takapenkki irti, ja selkänojan sivupala irti, jalkalistat irti, sit pääsee vetämään eteen asti piuhan. Itse otin vielä vänkärin penkin ja jalkatilan mattokaukalonkin, niin sai vedettyä siististi piilossa koko matkan. Vänkärin penkkiin kun ajattelin asentaa myös uuden lämmitinelementin, niin samalla tulee sekin tehtyä.Beta Julio kirjoitti:Mikä olisi viisain reitti vetää 159 berlinassa peruutuskameralta kaapeli mankan taakse? Ja vinkkejä paneelien tms purkuun siltä reitiltä?
Kyllä sitten kun vielä tuon tt-thermonkin saan asennettua, alkaa olla halpiskinneriin niin paljon oppineen aikaa uhrattuna, että vaikka rahallisesti ei ole paljoa kiinni, niin ajallisesti on niin paljon että tuo täytyy pitää perheessä paaliin asti. Ja mikäpä on pitäessä, kiva kinneri ja paljon vastinetta hankintahinnalle.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olisiko kenelläkään hyvää vinkkiä, mistä kannattaisi etsiä 2.4 jtdm moottorin takana kulkevaa öljyputkea, joka lähtee öljynputsarin alta ja menee koneen alaosaan. Minulta murtui ko putki ja alkoi heittämään öljyä ulos. Murtuma oli aivan putkenkiristimen vieressä, kannattaa tarkistaa ko osan kunto... Eli onko noita myynnissä jossain päin tarvikkeena, vai pitääkö kääntyä marmoritiskin puoleen?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moi! Vielä vähän lisäkysymyksiä tuohon öljyputki ongelmaan. Putki katkesi ajossa ja samalla kun putki katkesi moottorin veto väheni. Sammutin auton ja hinasin tallille, jossa huomasin tuon putken murtuman, josta oli suihkunnut 2,5 litraa öljyä ulos. Katkaisin murtuneen putken ja kiinnitin sen lyhyempänä uudestaan kiinni, jonka jälkeen lisäsin tuon 2,5 L öljyä. Kone käynnistyi ongelmitta ja ei kuulunut ainakaan mitään isoja sivuääniä, ehkä jotain pientä, mutta en ole varma oliko tuo ääni ilmastoinnin kompurasta vai koneesta. Kone kävi tyhjäkäyntiä n 30 sekuntia (en ehtinyt kokeilla nostaa kierroksia) ja sammui itsestään. Nyt vaan pärähtää käyntiin, eli käy noin sekunnin ja sammuu. Olisiko hyviä veikkauksia, missä vika ja miten kannattaisi alkaa tutkimaan?
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oisko kellää heittää vinkkiä miten lähtee kattokaiteet irti, pysyvästi. Tai ainakin siksi aikaa että ne saa siistittyä.
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
- Cadamuro
- Viestit: 1056
- Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
- Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex) - Paikkakunta: Mänttä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko joku keksinyt hyvää ratkaisua eturenkaiden kulumiselle? Säädettävät puslat ylätukivarsiin joo, mutta onko joku kokeillut auttaako perus PU puslat ylä ja alatukivarsissa? Jos ei pääsisi rengas vedätyksessä niin paljoa harittamaan. 2.4 TI kyseessä.
Kantapään kautta vuodesta -93..
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
No nyt on taas oma Alfa 159 leimassa.
Naputtelin tälle luottokorjaajalleni liikennevaloissa tekstaria, että "kiitos, meni läpi ja tulen hoitamaan laskun iltapäivällä". Siitä noin minuutti niin liikenneympyrässä noin 30 km/h vauhdissa "have engine checked" valo palamaan, auto sammui ja ohjaustehostimet jne pois päältä.
Ajattelin, että tähän jäätiin mutta lähti heti käyntiin ja sen jälkeen toimi ihan normaalisti. Se "have engine checked" valo paloi siinä jonkun aikaa ja sitten muutaman stopin jälkeen sammui.
Mitään vikakoodeja ei ole luettu koska merkkivalo siis sammui ja auto tuntui kaikinpuolin normaalilta mutta tietenkin jäi mietittymään että WTF?!?
No, onpahan Alfa taas leimasta läpi mutta toivoa toki sopii että sillä pystyy myös ajamaan.
Naputtelin tälle luottokorjaajalleni liikennevaloissa tekstaria, että "kiitos, meni läpi ja tulen hoitamaan laskun iltapäivällä". Siitä noin minuutti niin liikenneympyrässä noin 30 km/h vauhdissa "have engine checked" valo palamaan, auto sammui ja ohjaustehostimet jne pois päältä.
Ajattelin, että tähän jäätiin mutta lähti heti käyntiin ja sen jälkeen toimi ihan normaalisti. Se "have engine checked" valo paloi siinä jonkun aikaa ja sitten muutaman stopin jälkeen sammui.
Mitään vikakoodeja ei ole luettu koska merkkivalo siis sammui ja auto tuntui kaikinpuolin normaalilta mutta tietenkin jäi mietittymään että WTF?!?
No, onpahan Alfa taas leimasta läpi mutta toivoa toki sopii että sillä pystyy myös ajamaan.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Niin, moottorihan sitä tehostajan pumppua pyörittää...Waverunner kirjoitti:Siitä noin minuutti niin liikenneympyrässä noin 30 km/h vauhdissa "have engine checked" valo palamaan, auto sammui ja ohjaustehostimet jne pois päältä.
Kannattaa käydä ne koodit katsomassa vaikka valo sammuikin, ettei matka katkea esim. kampuran asentotunnistimen lopulliseen pettämiseen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Täällä auttoi aurauksen säätö nolliin. Pääsee elämään, vaan ei liikaa...Cadamuro kirjoitti:Onko joku keksinyt hyvää ratkaisua eturenkaiden kulumiselle? Säädettävät puslat ylätukivarsiin joo, mutta onko joku kokeillut auttaako perus PU puslat ylä ja alatukivarsissa? Jos ei pääsisi rengas vedätyksessä niin paljoa harittamaan. 2.4 TI kyseessä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vielä lisäinfoa tuohon öljyputkiongelmaan. Sain luettua vikakoodit multiecun ilmaisversiolla ja antoi seuraavat vikakoodit: p0335 rpm sensor, p0579 cruise activation controls, p0380 preheating unit control ja p0230 fuel pump relay command. Seuraavaksi tarkoitus olisi yrittää selvittää tuo rpm sensorin vian syy, koska ilmeisesti se voi aiheuttaa noita muitakin vikakoodeja vai sattuisiko jollakin muulla olla tästä kokemusta tai tietoa...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Varmaa tietoa ei ole mutta kokemusta siitä, että "siellä vikaa, mistä viimeksi korjattu". Helposti jotain muuta menee rikki samalta seudulta missä äheltää; liitin irti tai johtovaurio tms.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Se kampuran asentoanturihan on siellä koneen ja tulipellin välissä, melko lähellä hajonnutta öljyputkea. Voi olla töytäisty operoidessa, voi olla ettei tykkää öljykylvystä tai voi olla vaihtoiässä muuten vaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
http://www.carnaviplayer.com/alfa-romeo ... ereo-p-165
Onko kukaan hankkinut autoonsa tuollaista? Erityisesti lisävalintainen peruutuskamera houkuttelisi
Onko kukaan hankkinut autoonsa tuollaista? Erityisesti lisävalintainen peruutuskamera houkuttelisi
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Erilaisia ylätukivarsia
Mistähän on kysymys kun 159:iin myydään kahta erilaista ylätukivartta eteen, "kartiomitta 12.6mm" tai 14.65mm ? Mikähän mitta on kyseessä. Esiintyykö olka-akseleissa yläpallon kartion kohdalla kahta eri paksuutta? Molempien vaihtoehtojen sanotaan käyvän kaikkiin malleihin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Kartion kulma muuttui alkuvuoden 2009 tienoossa, eivätkä todellakaan käy ristiin. Kaivelin tätä pari sivua taaksepäin: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=620591#p620591
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
alfa 156 v6 kirjoitti:Niin, moottorihan sitä tehostajan pumppua pyörittää...Waverunner kirjoitti:Siitä noin minuutti niin liikenneympyrässä noin 30 km/h vauhdissa "have engine checked" valo palamaan, auto sammui ja ohjaustehostimet jne pois päältä.
Kannattaa käydä ne koodit katsomassa vaikka valo sammuikin, ettei matka katkea esim. kampuran asentotunnistimen lopulliseen pettämiseen.
Joo, pitää käydä tsekkaa koodit kun taas ehtii tässä lomalla.
Kampurasta... onko todennäköistä että rupeaa tuosta kampurasta antamaan vikakoodia jatkuvasti vai voiko olla ”kerran”tapahtuva joku mittausvirhe?
Tosiaan auto sammui vauhdissa, lähti heti sen jälkeen käyntiin.