Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onhan vikakoodit luettu abs-boksista? Siihen tarvitsee omanlaisen piuhan. Millään tarvikelukijalla ei pääse kuin moottorinohjaukseen lukemaan koodeja.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
arkka kirjoitti:Ei jää mitään vikakoodia. Onko asentotunnistin jossain rattiputkessa? Akunkengät puhtaat, auton käydessä akun jännite 12,6 volttia.
Sitä en tiedä, missä jännite käy startatessa. Sellaisia huomioita tehnyt, kun ratti on käännettynä täydet oikealle, auton lähtiessä
liikkeelle ja pyörät oikenee, syttyy tekstit VDC System Failure n. 50 m ajon jälkeen mielestäni vasen etupyörä alkaa "nykiä". Kun taas
pyörät kääntää paikallaan täydet vasemmalle, voi valo syttyä heti. Silmämääräisesti tarkastettuna ABS:n kaapelit ehjät.
Eikös sen jännitteen lähemmäs 14 V pitäisi olla auto käynnissä? (laturin ladatessa) Eikös ihan täyden akunkin jännite ole enemmän kuin 12,6?
Suoraan vaan suoraa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos ABS-valo syttyy, niin koodi jää kyllä ABS-purkkiin varmasti, paitsi siinä tilanteessa, jos ABS-purkki katoaa verkosta... Mutta siinä tapauksessa löytyy ainakin moottorilta, koriboxilta ja mittaristolta koodi ABS-yksikön katoamisesta.
Laturi ei lataa tai kaapelien kunto heikko, jos auton käydessä tuollaisia jännitteitä akulla.
Lisäys: Sellainen pieni nyrkkisäännön tapainen - Jos ABS-herja tulee heti, kun virran kytkee päälle tai auton käydessä paikallaan, niin vika on virtapiirissä. Jos herja tulee vasta ajossa, niin vika on todennäköisesti mekaaninen. Esim: Kasvanut ilmaväli anturilla, kehä viallinen, jne.
Laturi ei lataa tai kaapelien kunto heikko, jos auton käydessä tuollaisia jännitteitä akulla.
Lisäys: Sellainen pieni nyrkkisäännön tapainen - Jos ABS-herja tulee heti, kun virran kytkee päälle tai auton käydessä paikallaan, niin vika on virtapiirissä. Jos herja tulee vasta ajossa, niin vika on todennäköisesti mekaaninen. Esim: Kasvanut ilmaväli anturilla, kehä viallinen, jne.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
205/45 vai 50/16 radalle
Puolesta?
Vastaan?
Puolesta?
Vastaan?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Matalammalla narahtaa vähän enemmän voimaa asfaltin pintaan. Käytännössä kuitenkin moni muu ero vaikuttaa enemmän. Käytännössä sanoisin että halvempi
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Oli 5€ hintaeroa/kiekko, nii otan ne katu-uskottavammatPolforea kirjoitti:Matalammalla narahtaa vähän enemmän voimaa asfaltin pintaan. Käytännössä kuitenkin moni muu ero vaikuttaa enemmän. Käytännössä sanoisin että halvempi
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
205/45r16 on turhan pieni 156 alle, mihinkään käyttöön
"puhun niin totta kuin osaan"
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pohdin myös tätä, onhan tuo suht matala noilla 50 kumeilla, vaikka marginaalisia asioita ovatpalkus kirjoitti:205/45r16 on turhan pieni 156 alle, mihinkään käyttöön
Edits. Otin 195/50 tripla R. Oli hyvässä alessa
Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olisko tuosta Redlinen öljystä mitään hyötyä tuohon 5 pykäläiseen askiin? Ja mikä niistä olisi se oikea? Meinasin uudet öljyt askiin jossain kohtaa juottaa ja vaihtoehtoja mietin.
Toinen vois olla et laittais Tutelaa ja RVS:ää sekaan, kumpihan toimia paremmin?
Toinen vois olla et laittais Tutelaa ja RVS:ää sekaan, kumpihan toimia paremmin?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^se tutela technyx taitaa olla paras mahdollinen öljy tuohon lootaan. Laitoin piruuttani pari vuotta sitten kohtuu tuoreiden tuteloiden kaveriksi rvs-annoksen ohjeen mukaisesti. On kyllä hienosti toimiva manuaali.
"puhun niin totta kuin osaan"
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olikos täällä Selespeedin päälle ymmärtäviä? Potilaana ei ole 156 selespeed vaan 147, mutta sama kai tuo.
Ongelmana autossa oli siis se, että loota arpoi välillä liikkeelle lähdössä pykäliä. Yritti välillä lähteä liikkeelle ykkösen sijasta kolmosella. Yleensä vaihteisto toimi niin, että kun kepistä tökkäsi ykkösen silmään, niin vaihteistonäytön mukaan loota heitti ensin kolmoselle ja siitä kakkoselle ja sitten vasta ykköselle.
Purin akut ja muut tarvittavat roippeet pois tieltä mitatakseni potentiometrit. Mittasin ja niistä ei mittauksien mukaan löytynyt ongelmaa. Korjasin pääliittimeltä yhden liittimen pinneistä ja laitoin romun takasin nippuun. Auto käyntiin ja taas selespeed failure tauluun, vaan nytpä ei mene enää mikään pykälä silmään. Alfa OBD:lla löytyy vikakoodi kytkimen asentotunnistimelta, eli yhdeltä potikoista. Tätä koodia ei ollut aiemmin. Ainoat vikakoodit ilman purkamista oli rattiläpiltä, sekä CAN väylä errori. Väylän vikakoodi hävisi, rattiläppien ja kytkimen asentotunnistimen koodit jäivät.
No, purin sitten uudestaan kytkimen potikan pois ja mittasin sen. Sepä oli nyt sitten paskana. Tilasin uudet potentiometrit vaan nyt ongelmana on se että kytkimen potikkaa ei saa paikalleen. Potentiometrin ruuvien reiät eivät osu kohdalleen. Jostain syystä tuo nipukka, joka säätää potentiometriä, on kääntynyt yli. Tämä on sitten hajottanut myös tuon alkuperäisen potentiometrin. Tilaamani potentiometrit eivät ole alkuperäisiä, mutta kokeilin myös alkuperäisellä potentiometrillä, eivätkä nekään tuohon paikalleen käy.
Mistähän tälläinen voi oikein johtua ja millä tästä selvitään?
Sori isosta kuvasta, mutta en pystynyt nyt tabletilla pienentämään. Isostahan tuo ei ole kiinni, alkuperäisellä potikalla reiät on vielä vähän enempi pielessä.
Ongelmana autossa oli siis se, että loota arpoi välillä liikkeelle lähdössä pykäliä. Yritti välillä lähteä liikkeelle ykkösen sijasta kolmosella. Yleensä vaihteisto toimi niin, että kun kepistä tökkäsi ykkösen silmään, niin vaihteistonäytön mukaan loota heitti ensin kolmoselle ja siitä kakkoselle ja sitten vasta ykköselle.
Purin akut ja muut tarvittavat roippeet pois tieltä mitatakseni potentiometrit. Mittasin ja niistä ei mittauksien mukaan löytynyt ongelmaa. Korjasin pääliittimeltä yhden liittimen pinneistä ja laitoin romun takasin nippuun. Auto käyntiin ja taas selespeed failure tauluun, vaan nytpä ei mene enää mikään pykälä silmään. Alfa OBD:lla löytyy vikakoodi kytkimen asentotunnistimelta, eli yhdeltä potikoista. Tätä koodia ei ollut aiemmin. Ainoat vikakoodit ilman purkamista oli rattiläpiltä, sekä CAN väylä errori. Väylän vikakoodi hävisi, rattiläppien ja kytkimen asentotunnistimen koodit jäivät.
No, purin sitten uudestaan kytkimen potikan pois ja mittasin sen. Sepä oli nyt sitten paskana. Tilasin uudet potentiometrit vaan nyt ongelmana on se että kytkimen potikkaa ei saa paikalleen. Potentiometrin ruuvien reiät eivät osu kohdalleen. Jostain syystä tuo nipukka, joka säätää potentiometriä, on kääntynyt yli. Tämä on sitten hajottanut myös tuon alkuperäisen potentiometrin. Tilaamani potentiometrit eivät ole alkuperäisiä, mutta kokeilin myös alkuperäisellä potentiometrillä, eivätkä nekään tuohon paikalleen käy.
Mistähän tälläinen voi oikein johtua ja millä tästä selvitään?
Sori isosta kuvasta, mutta en pystynyt nyt tabletilla pienentämään. Isostahan tuo ei ole kiinni, alkuperäisellä potikalla reiät on vielä vähän enempi pielessä.
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Heippa!
Osaakos joku kertoa miten peruutustutkavian saa selville? Nyt piippaa heti kun pakin laittaa päälle. Piipitys on lähinnä jatkuvaa. MES ei kerro systeemistä mitään.
hannu
Osaakos joku kertoa miten peruutustutkavian saa selville? Nyt piippaa heti kun pakin laittaa päälle. Piipitys on lähinnä jatkuvaa. MES ei kerro systeemistä mitään.
hannu
Kautta likaisten varpaitteni!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos MES ei kerro mitään, voi yrittää kuunnella tutka päällä antureita itsejään. Kuulemma niistä pitäisi kuulua heikko, mutta havaittavissa oleva ääni, jos toimivat.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Moro, remmiremontti menossa AR 156 JTS:n. Muuten kaikki kunnossa, mutta jakohihnan kiristäjän "viisaria" en saa kohdistus-
merkkiin. Hihna kiristetty työhön tarkoitetulla kiristimellä, hihna kyllä mielestäni sopivan kireällä, sormituntumalla. Kuinka lähelle oikeaa tiukkuutta tulee nokkapukkien mukana tulevalla kiristimellä? Viisari näyttää noin kello viiteen, kun ohjeen (156 TS) mukaan pitäisin olla noinkello puoli kolmessa. Kun käsin keventää lukittua kiristäjää, viisari kääntyy ohjeen mukaiseen asentoon, mutta hihna löystyy liikaa. Onko mahdollista että kiristäjän viisari näyttäisi vasta auton käydessä? Uskaltaako käynnistää?
merkkiin. Hihna kiristetty työhön tarkoitetulla kiristimellä, hihna kyllä mielestäni sopivan kireällä, sormituntumalla. Kuinka lähelle oikeaa tiukkuutta tulee nokkapukkien mukana tulevalla kiristimellä? Viisari näyttää noin kello viiteen, kun ohjeen (156 TS) mukaan pitäisin olla noinkello puoli kolmessa. Kun käsin keventää lukittua kiristäjää, viisari kääntyy ohjeen mukaiseen asentoon, mutta hihna löystyy liikaa. Onko mahdollista että kiristäjän viisari näyttäisi vasta auton käydessä? Uskaltaako käynnistää?
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Se viisari menee kyllä oikeaan asentoon kiristäessä, en käynnistäisi autoa ennenkuin tuo ihmetys on selvitetty.
Noita kiristintyökaluja on olemassa useampaa eri mallia, se on muuttunut jossain matkan varrella, vertaa
https://www.totallyalfa.com/shop/tools/ ... arly-type/ ja https://www.totallyalfa.com/shop/tools/ ... ater-type/
Itse jostain muualta ostamani "virallinen" kiristin muistuttaa tuota ensimmäistä, ja sillä ei kireyttä saanut kohdalleen käyttämättä lisävipua välissä sen enempää 2003 JTS kuin 2002 TS koneessakaan, piti ruuvimeisseliä tms tunkea väliin jotta kääntyi tarpeeksi.
Noita kiristintyökaluja on olemassa useampaa eri mallia, se on muuttunut jossain matkan varrella, vertaa
https://www.totallyalfa.com/shop/tools/ ... arly-type/ ja https://www.totallyalfa.com/shop/tools/ ... ater-type/
Itse jostain muualta ostamani "virallinen" kiristin muistuttaa tuota ensimmäistä, ja sillä ei kireyttä saanut kohdalleen käyttämättä lisävipua välissä sen enempää 2003 JTS kuin 2002 TS koneessakaan, piti ruuvimeisseliä tms tunkea väliin jotta kääntyi tarpeeksi.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Juurikin noin kun Turre kirjoitti, ruuvari väliin. Tuli vaan epävarma olo, kun luin jostain ohjeesta, kiristää täydet ja sitten tarkistaa.
Kyllä se siitä lähti, kun sai turhat tutinat pois, turhaa panikointia. Asentaja Antin kaikki ylimääräiset merkinnät vielä hämäs lisää. Auto on pelastettu, hihna vaihdettu viimeiseksi vuonna 2011 (40.000 km). Auto käy ja kukkuu, kaikki kunnossa.
Kyllä se siitä lähti, kun sai turhat tutinat pois, turhaa panikointia. Asentaja Antin kaikki ylimääräiset merkinnät vielä hämäs lisää. Auto on pelastettu, hihna vaihdettu viimeiseksi vuonna 2011 (40.000 km). Auto käy ja kukkuu, kaikki kunnossa.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olikos kukaan vaihtanut V6:seen kampiakselin asentoanturia, auto antoi kaksi kertaa vikakoodin P0336, tilasin uuden anturin ja pitäisi vaihtaa viikonloppuna. Ilmeisesti siihen pääsee käsiksi alakautta?
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jep, alakautta onnistuu ja on helppo rasti tuo vaihtotyökin.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hyvä! Kiitos tiedosta.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
156 2.4 JTDm 20V:n jarrujen kanssa on probleemaa; en saa niitä mielestäni toimimaan oikein, mutta toisaalta ei ole kyllä kirkkaana mielessä vertailukohtaakaan. Ihmetyksen aiheena on se, että jos jarrupoljinta painaa kohtuullisella voimalla auton käydessä, se painuu hiljalleen alas (ei kuitenkaan aivan pohjaan saakka). Tuntuma on juuri sellainen, että jostain vuotaa nestettä ulos tai läpi. Ulos jarrujärjestelmästä nestettä tule, joten epäilin pääsylinterin tiivisteiden vuotavan. Vaihdoin pääsylinterin uuteen, mutta poljintuntuma on edelleen samanlainen. Ilmaa järjestelmässä ei ole, ilmausta on tehty kaikilla tuntemillani tavoilla (polkemalla poljinta ja avaamalla nippaa, jarrunesteimurilla, paineistamalla järjestelmä säiliön korkin kautta sekä MES:n ilmaustoiminnolla. ABS yksikkö on myös MES:stä löytyvän toiminnon avulla ilmattu useampaan kertaan, muttei silläkään ollut vaikutusta poljintuntumaan. Auton ollessa sammuksissa poljin on aivan kova, sitä ei meikäläisen jalkavoimilla saa alaspäin menemään yhtään.
Jarruissa on toinenkin ongelma, joka on katsastuspapereiden mukaan ollut jo edelliselläkin omistajalla: jarruvalot palavat silloin tällöin tahattomasti. Jarruvalokytkin on nyt uusittu, mutta vaiva säilyy. Tuossa kytkinmallissa ei ole mitään jenkaa, jolla voisi kytkimen herkkyyttä säätää, joten ainoa säätömahdollisuus on taivutella poljinvarressa olevaa peltiliparetta. Auton ollessa sammuksissa sainkin kytkimen toimimaan oikein pienellä vääntelyllä, mutta startin jälkeen jarruvalot syttyivät taas. Tätä ihmeteltyäni huomasin, että jarrupoljin painuu startin jälkeen muutaman millin itsestään alaspäin, jolloin jarruvalotkin syttyvät, ikään kuin tehostin alkaisi vetämään jarruja päälle.
Noista edellämainituista oireista tuli mieleeni, että voisiko jarrutehostus olla jostain syystä liian suuri? Jos voi, niin mistä voisi syyllistä ylitehostukseen ryhtyä etsimään? Onko tehostimessa esim. joku "korvausilmaventtiili", joka voisi olla tukossa? Nettiä selaamalla tuota polkimen hiljaista vajoamista auton käydessä jarrua painettaessa tapahtuu muilla merkeillä, mutta onko se normaalia 156 dieselille? Jarrut sinänsä kyllä pitävät ja auto pysähtyy, mutta tuntuu omituiselta esim. risteyksessä jarrua painaessa, että poljin koko ajan painuu hiljalleen alaspäin.
Jarruissa on toinenkin ongelma, joka on katsastuspapereiden mukaan ollut jo edelliselläkin omistajalla: jarruvalot palavat silloin tällöin tahattomasti. Jarruvalokytkin on nyt uusittu, mutta vaiva säilyy. Tuossa kytkinmallissa ei ole mitään jenkaa, jolla voisi kytkimen herkkyyttä säätää, joten ainoa säätömahdollisuus on taivutella poljinvarressa olevaa peltiliparetta. Auton ollessa sammuksissa sainkin kytkimen toimimaan oikein pienellä vääntelyllä, mutta startin jälkeen jarruvalot syttyivät taas. Tätä ihmeteltyäni huomasin, että jarrupoljin painuu startin jälkeen muutaman millin itsestään alaspäin, jolloin jarruvalotkin syttyvät, ikään kuin tehostin alkaisi vetämään jarruja päälle.
Noista edellämainituista oireista tuli mieleeni, että voisiko jarrutehostus olla jostain syystä liian suuri? Jos voi, niin mistä voisi syyllistä ylitehostukseen ryhtyä etsimään? Onko tehostimessa esim. joku "korvausilmaventtiili", joka voisi olla tukossa? Nettiä selaamalla tuota polkimen hiljaista vajoamista auton käydessä jarrua painettaessa tapahtuu muilla merkeillä, mutta onko se normaalia 156 dieselille? Jarrut sinänsä kyllä pitävät ja auto pysähtyy, mutta tuntuu omituiselta esim. risteyksessä jarrua painaessa, että poljin koko ajan painuu hiljalleen alaspäin.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
TeroV. kirjoitti:156 2.4 JTDm 20V:n jarrujen kanssa on probleemaa; en saa niitä mielestäni toimimaan oikein, mutta toisaalta ei ole kyllä kirkkaana mielessä vertailukohtaakaan. Ihmetyksen aiheena on se, että jos jarrupoljinta painaa kohtuullisella voimalla auton käydessä, se painuu hiljalleen alas (ei kuitenkaan aivan pohjaan saakka). Tuntuma on juuri sellainen, että jostain vuotaa nestettä ulos tai läpi. Ulos jarrujärjestelmästä nestettä tule, joten epäilin pääsylinterin tiivisteiden vuotavan. Vaihdoin pääsylinterin uuteen, mutta poljintuntuma on edelleen samanlainen. Ilmaa järjestelmässä ei ole, ilmausta on tehty kaikilla tuntemillani tavoilla (polkemalla poljinta ja avaamalla nippaa, jarrunesteimurilla, paineistamalla järjestelmä säiliön korkin kautta sekä MES:n ilmaustoiminnolla. ABS yksikkö on myös MES:stä löytyvän toiminnon avulla ilmattu useampaan kertaan, muttei silläkään ollut vaikutusta poljintuntumaan. Auton ollessa sammuksissa poljin on aivan kova, sitä ei meikäläisen jalkavoimilla saa alaspäin menemään yhtään.
Jarruissa on toinenkin ongelma, joka on katsastuspapereiden mukaan ollut jo edelliselläkin omistajalla: jarruvalot palavat silloin tällöin tahattomasti. Jarruvalokytkin on nyt uusittu, mutta vaiva säilyy. Tuossa kytkinmallissa ei ole mitään jenkaa, jolla voisi kytkimen herkkyyttä säätää, joten ainoa säätömahdollisuus on taivutella poljinvarressa olevaa peltiliparetta. Auton ollessa sammuksissa sainkin kytkimen toimimaan oikein pienellä vääntelyllä, mutta startin jälkeen jarruvalot syttyivät taas. Tätä ihmeteltyäni huomasin, että jarrupoljin painuu startin jälkeen muutaman millin itsestään alaspäin, jolloin jarruvalotkin syttyvät, ikään kuin tehostin alkaisi vetämään jarruja päälle.
Noista edellämainituista oireista tuli mieleeni, että voisiko jarrutehostus olla jostain syystä liian suuri? Jos voi, niin mistä voisi syyllistä ylitehostukseen ryhtyä etsimään? Onko tehostimessa esim. joku "korvausilmaventtiili", joka voisi olla tukossa? Nettiä selaamalla tuota polkimen hiljaista vajoamista auton käydessä jarrua painettaessa tapahtuu muilla merkeillä, mutta onko se normaalia 156 dieselille? Jarrut sinänsä kyllä pitävät ja auto pysähtyy, mutta tuntuu omituiselta esim. risteyksessä jarrua painaessa, että poljin koko ajan painuu hiljalleen alaspäin.
Onko jarruletkut missä kunnossa?.....Tuli mieleen, että jos jokin letku on jo aikansa elänyt, ja kun jarruun poljetaan painetta, niin letkussa mahdollisesti oleva kudosvaurio mahdollistaa letkun "Pullistumisen", ja täten siis myös jarrupoljinkin painuu hiljalleen alaspäin .....mutta ei kuitenkaan ulos vuotele siltikään jarrunestettä...
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Täytyy nekin tosiaan tarkistaa, vanhathan nuo letkut ovat. Luulisi pullistuman tuntuvan kuitenkin jalkaan hiukan enemmän "kumipallomaiselta", nyt tuntuma on poljinta painaessa juuri samanlainen kuin jos ilmausruuvi olisi vähän auki.centro style kirjoitti:Onko jarruletkut missä kunnossa?.....Tuli mieleen, että jos jokin letku on jo aikansa elänyt, ja kun jarruun poljetaan painetta, niin letkussa mahdollisesti oleva kudosvaurio mahdollistaa letkun "Pullistumisen", ja täten siis myös jarrupoljinkin painuu hiljalleen alaspäin .....mutta ei kuitenkaan ulos vuotele siltikään jarrunestettä...
Löysin tänään Alfaowner.comista pääsylinteriä koskevan ilmausvinkin ja ilmasin pääsylinterin ko. ohjeen mukaisesti abs-yksikölle lähtevien putkien juuresta + ajoin MESillä useampaan kertaan abs-lohkon ilmausproseduurin. Eipä tuokaan mitään uutta poljintuntumaan kuitenkaan tuonut.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mites rikkoutunut jarrupainetehostaja toimii?
Nuo oireet vähän särähtää omaan korvaani sellaiselta, mutta koulusta on jo yli 7v eikä ole kertaakaan tarvinnut moista diagnosoida, niin ei ole jäänyt vahvaa muistijälkeä. Näitähän on tälläkin foorumilla muutama mennyt...
Nuo oireet vähän särähtää omaan korvaani sellaiselta, mutta koulusta on jo yli 7v eikä ole kertaakaan tarvinnut moista diagnosoida, niin ei ole jäänyt vahvaa muistijälkeä. Näitähän on tälläkin foorumilla muutama mennyt...
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tehostin nimensä mukaisesti tehostaa ja nyt tehostusta tuntuisi olevan ylen määrin, kun poljin painuu poljettaessa hiljalleen alaspäin. Ellei tehostin toimisi, poljin olisi moottorin käydessä/alipainepumpun toimiessa kova, ts. tilanne olisi vastaava kuin jos moottori olisi sammutettuna. Kai sieltä tehostimen suunnalta jotain vihellystäkin kuuluisi, jos alipaine karkaisi tehostimesta pois. Polkimelta on tehostimen läpi suora mekaaninen yhteys pääsylinterille, joten tehostimen toiminnan ei pitäisi suoranaisesti vaikuttaa jarrujen hydrauliikkaan mitenkään. Poljinvoimaa on tietysti tehostimen toimiessa ihan eri malliin käytettävissä, joten tehostettuna sisäiset vuodot ovat todennäköisempiä ja voiman lisäyksellä saadaan järjestelmässä mahdollisesti edelleen olevaa ilmaakin tehokkaammin puristeltua, joten joustot poljinta poljettaessa voivat olla suuremmat. Jos ilmaa ei järjestelmässä ole eivätkä jarruletkut jousta, ei polkimessa periaatteessa pitäisi olla yhtään joustoa tehostettunakaan.Aquatica kirjoitti:Mites rikkoutunut jarrupainetehostaja toimii?
Nuo oireet vähän särähtää omaan korvaani sellaiselta, mutta koulusta on jo yli 7v eikä ole kertaakaan tarvinnut moista diagnosoida, niin ei ole jäänyt vahvaa muistijälkeä. Näitähän on tälläkin foorumilla muutama mennyt...
Bemaripalstalla on pohdiskeltu aivan vastaavaa ongelmaa E39:n kohdalla. Valitettavasti sieltäkään ei mitään hyvää vinkkiä ongelman ratkaisemiseksi löytynyt. Kaipa tässä pitää nöyrtyä ja viedä potilas kaupalliselle pajalle, josko siellä olisi paremmat ilmausvehkeet kuin omalla tallilla.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Tammi 2017, 23:13
- Car(s): 156 -04 Facelift 2.0 JTS SW
EX 156 -01 1.8 SuperSport Wagon - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Osaakos kukaan sanoa, onko faceliftin ajovaloumpiot xenon hyväksyttyjä?
Kerran Alfa, aina Alfa
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei oo jossei oo alkup. xenonit.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^ tehostajassa on venttiili poljinvarren ja pääsylinteritangon liitoskohdassa. Tuon tarkoitus on tehostaa juurikin sen verran kuin poljinta painetaan, mutta lopettaa sitten.
Eli pääsylinterille lähtevän varren takapäässä on kuppi jossa kumi, tuo tiivistyy sylinteriin päin kulkevaa osaa vasten ja sulkee tehostuksen. Kuulostaa siltä, että siellä on jokin roska välissä tai muu vaurio.
Tehostajamallista riippuen, sen tangon saattaa saada etukautta pois irrottamalla tähtisokka. Ja toki koko rakenne voi olla erilainen eri tehostajissa, en ole avannut kuin pari kappaletta.
Eli itse vaihtaisin jarrutehostajan.
Tuossa kuvaa Integralen tehostimesta:
Eli pääsylinterille lähtevän varren takapäässä on kuppi jossa kumi, tuo tiivistyy sylinteriin päin kulkevaa osaa vasten ja sulkee tehostuksen. Kuulostaa siltä, että siellä on jokin roska välissä tai muu vaurio.
Tehostajamallista riippuen, sen tangon saattaa saada etukautta pois irrottamalla tähtisokka. Ja toki koko rakenne voi olla erilainen eri tehostajissa, en ole avannut kuin pari kappaletta.
Eli itse vaihtaisin jarrutehostajan.
Tuossa kuvaa Integralen tehostimesta:
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Toivottavasti tehostinviasta ei ole kyse, sen vaihtaminen on melkoinen operaatio.sämpy kirjoitti:^^ tehostajassa on venttiili poljinvarren ja pääsylinteritangon liitoskohdassa. Tuon tarkoitus on tehostaa juurikin sen verran kuin poljinta painetaan, mutta lopettaa sitten.
Eli pääsylinterille lähtevän varren takapäässä on kuppi jossa kumi, tuo tiivistyy sylinteriin päin kulkevaa osaa vasten ja sulkee tehostuksen. Kuulostaa siltä, että siellä on jokin roska välissä tai muu vaurio.
Tehostajamallista riippuen, sen tangon saattaa saada etukautta pois irrottamalla tähtisokka. Ja toki koko rakenne voi olla erilainen eri tehostajissa, en ole avannut kuin pari kappaletta.
Eli itse vaihtaisin jarrutehostajan.
Jotenkin vaikuttaisi edelleen siltä, että vaiva johtuisi ilmasta järjestelmässä. Täytyy vielä yrittää ilmata abs-systeemiä jarruputkien nipoista (kts. kuva alla). Ne ovat hyvin näkösällä ja korkealla järjestelmässä, melkein jarrunestesäiliön tasalla. Lisäksi sekä pääsylinteriltä tulevat että pyörille lähtevät putket lähtevät lohkosta ylöspäin ja taittuvat heti alas, joten putken mutkaan voisi hyvinkin jäädä ilmaa.
MES:n ABS-ilmaustoiminnon toimintaperiaatetta en ihan täysin ymmärrä - ohjeessa kehotetaan vain painamaan proseduurin aikana jarrua, mitään nippoja ei käsketä avaamaan lukuunottamatta säiliön korkkia, joka kehotetaan löysäämään. Mihin sen lohkossa olevan ilman sitten pitäisi ilmaustoiminnon aikana mennä? Jarrunestesäiliöön ilma pääsisi vasta melkoisen alakautta tehtävän koukkauksen kautta, ainoa yhteys säiliöön kun on pääsylinterin kautta.
- Liitteet
-
- 156JTD20V-ABS-lohko.jpg
- Nipat ja putket.
- (106.33 KiB) Tiedosto ladattu 4458 kertaa
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Takalasin pyyhin lopetti toimintansa ja otin irti ja putsasin akselin ja laitoin takasin mutta ei toimi edelleenkään viiksestä, sulake ehjä. Mikä neuvoksi?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Takaluukun johtosarjan läpivienti? ihan arvaus kun en muuta keksi. Jollei moottori ole ehtinyt kärähtää.
Ei se tosin taida kovin helposti palaa. Omassakin oli umpijumissa, vasaralla sai hakata akselin ulos kuoresta. Se moottori toimi hyvin kun sai vaan akselin rasvattua.
Ei se tosin taida kovin helposti palaa. Omassakin oli umpijumissa, vasaralla sai hakata akselin ulos kuoresta. Se moottori toimi hyvin kun sai vaan akselin rasvattua.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Täytyy varmaan purkaa uudelleen, suoraan 12V kun antaa moottorille niin liikkuu, mutta liittimen kautta ei vaikutusta, mikä sen kolmannen navan tarkoitus muuten on?
En tiedä tuliko koottua väärin kun se valkoinen suoja rattaiden ympärille ei meinaa asettua, moottorista tuleva "tappi" joka pyörittää moottoria on liian pitkällä.
Onkohan yhtään moottoria kärähtänyt, aika nopeasti lopettaa liikkumisen vaan jos vastus kasvaa eli akseli ruostuu.
En tiedä tuliko koottua väärin kun se valkoinen suoja rattaiden ympärille ei meinaa asettua, moottorista tuleva "tappi" joka pyörittää moottoria on liian pitkällä.
Onkohan yhtään moottoria kärähtänyt, aika nopeasti lopettaa liikkumisen vaan jos vastus kasvaa eli akseli ruostuu.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kai sinne tulee jatkuva 12v, ohjattu 12v ja 0v.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko kokemuksia, pyöriikö 205/55/16 156:n alla ottamatta mihinkään kiinni?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mahtuu
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuohan on 156:n vakiokoko 16" vanteilla.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Muistelin että korkeus pitäisi olla 50, mutta hyvä näin.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Tammi 2017, 23:13
- Car(s): 156 -04 Facelift 2.0 JTS SW
EX 156 -01 1.8 SuperSport Wagon - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Missä voi olla ongelma, kun 2.0 JTS kytkin kerää ilmaa? Kytkinasetelma ja työsylinteri juuri vaihdettu ja edelleen kerääntyy ilmaa järjestelmään etenkin viileämmällä kelillä. Pääsylinterissä ei vuotoja havaittavissa eikä kadota nestettä. Manuaalilaatikko siis kyseessä.
Kerran Alfa, aina Alfa
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No niin, kysymyksessä on 156 T.S. 2.0 vm. 2000.
Tänä aamuna ABS-vikakoodi syttyi ajon aikana ja samoin siitä oikealle oleva punainen huutomerkki, joka ohjekirjan mukaan viittaa jarrunesteen vähyyteen. Jokin aika siitä huomasin myös nopeus- ja matkamittarin lopettaneen toimintansa.
Vikakoodit ovat jääneet palamaan siitä alkaen aina käynnistyksen jälkeen ja em. mittaritkin ovat pysyneet mykkinä.
Sulakkeet on käyty läpi ja luottokorjaajani yritti Bochsin vikakoodiohjelmalla lukea vikailmoituksia, mutta yllättäen ei laitteellaan päässyt moottorin keskusyksikköä pidemmälle. Jossain lienee poissa pelistä oleva sähköinen yksikkö, mutta mikä se lienee. Jarruneste ei ole vähentynyt.
En tiedä, liittyykö jo pidempään vaivannut vika tähän samaan yksikköön: Tuulilasinpyyhkijät toimivat silloin tällöin puutteellisesti. Tihkutoiminto ja telakointi putoavat pois ja pyyhkimet pyyhkivät ainoastaan normaali- tai kaatosadenopeudella. Normaalitoiminta voi jatkua parikin viikkoa, kunnes joku kerta pyyhkimet eivät enää toimi normaalisti. Taas jokukerta pyyhkimet päälle kytkettäessä toiminta on normaalia. Pyyhkimen moottori ja viiksi on vaihdettu, mutta se ei ongelmaa ole korjannut.
Pyyhkijöitten kanssa voi kyllä elää, mutta tama tänään ilmaantunut ongelma on kiusallisempi. Mieluusti kuulisin arvioita, mistä vikaa nopeusmittarin ja matkamittarin toimimattomuuteen ja ABS- ja huutomerkkivalon palamiseen voisi etsiä.
Tänä aamuna ABS-vikakoodi syttyi ajon aikana ja samoin siitä oikealle oleva punainen huutomerkki, joka ohjekirjan mukaan viittaa jarrunesteen vähyyteen. Jokin aika siitä huomasin myös nopeus- ja matkamittarin lopettaneen toimintansa.
Vikakoodit ovat jääneet palamaan siitä alkaen aina käynnistyksen jälkeen ja em. mittaritkin ovat pysyneet mykkinä.
Sulakkeet on käyty läpi ja luottokorjaajani yritti Bochsin vikakoodiohjelmalla lukea vikailmoituksia, mutta yllättäen ei laitteellaan päässyt moottorin keskusyksikköä pidemmälle. Jossain lienee poissa pelistä oleva sähköinen yksikkö, mutta mikä se lienee. Jarruneste ei ole vähentynyt.
En tiedä, liittyykö jo pidempään vaivannut vika tähän samaan yksikköön: Tuulilasinpyyhkijät toimivat silloin tällöin puutteellisesti. Tihkutoiminto ja telakointi putoavat pois ja pyyhkimet pyyhkivät ainoastaan normaali- tai kaatosadenopeudella. Normaalitoiminta voi jatkua parikin viikkoa, kunnes joku kerta pyyhkimet eivät enää toimi normaalisti. Taas jokukerta pyyhkimet päälle kytkettäessä toiminta on normaalia. Pyyhkimen moottori ja viiksi on vaihdettu, mutta se ei ongelmaa ole korjannut.
Pyyhkijöitten kanssa voi kyllä elää, mutta tama tänään ilmaantunut ongelma on kiusallisempi. Mieluusti kuulisin arvioita, mistä vikaa nopeusmittarin ja matkamittarin toimimattomuuteen ja ABS- ja huutomerkkivalon palamiseen voisi etsiä.
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Edellisestä aiheesta vielä...
Teknisen osaston puolelta löytyi viittaus CAN-väylän vikaan, joka Fiat Stilossa tuottaa edellä kuvatut oireet. Mikä tämä CAN-väylä on ja miten CAN-väylävika korjataan?
Teknisen osaston puolelta löytyi viittaus CAN-väylän vikaan, joka Fiat Stilossa tuottaa edellä kuvatut oireet. Mikä tämä CAN-väylä on ja miten CAN-väylävika korjataan?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kannattaisi jonkun vielä tsekata autoa sellaisella laitteella, jolla TODISTETUSTI pääsee 156:n väylän perässä oleviin purkkeihin käsiksi. Esimerkiksi minulta löytyy.
Väylävika voi olla laitteessa tai johdoissa, yksikkö voi kärsiä virran tai maan puutteesta tai olla sisäisesti rikki, mahdollisuuksia riittää. Maadoituksista yleensä kannattaa aloittaa.
Ja tuohon kytkimeen, olikos näissä jarruputkessa matkan varrella jonkinlainen värinäsuodatin? En tunne sen toimintaa, mutta kunhan ajattelin että onko siitä yhteyttä ulkoilmaan. Muutoinhan näissä tuntuu olevan hiukan tyyppiominaisuus, että kertyy ilmaa kytkinjärjestelmään. On ollut sitä vikaa myös V6 mallissa. Voikohan pääsylinterin kumit jumittaa jolloin vetää poljinta nostettaessa helpommin ilmaa systeemiin. Arvaus.
Omassa ei ole tarvinnut kytkintä ilmata moneen vuoteen, mutta kyllä siellä taitaa taas vähän ilmaa olla.
Väylävika voi olla laitteessa tai johdoissa, yksikkö voi kärsiä virran tai maan puutteesta tai olla sisäisesti rikki, mahdollisuuksia riittää. Maadoituksista yleensä kannattaa aloittaa.
Ja tuohon kytkimeen, olikos näissä jarruputkessa matkan varrella jonkinlainen värinäsuodatin? En tunne sen toimintaa, mutta kunhan ajattelin että onko siitä yhteyttä ulkoilmaan. Muutoinhan näissä tuntuu olevan hiukan tyyppiominaisuus, että kertyy ilmaa kytkinjärjestelmään. On ollut sitä vikaa myös V6 mallissa. Voikohan pääsylinterin kumit jumittaa jolloin vetää poljinta nostettaessa helpommin ilmaa systeemiin. Arvaus.
Omassa ei ole tarvinnut kytkintä ilmata moneen vuoteen, mutta kyllä siellä taitaa taas vähän ilmaa olla.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei vaikuttanut nipoista ilmaaminenkaan jarrujen tunnokkuuden parantamiseen. Tein vielä eilen pari kierrosta ilmausharjoituksia paineistamalla säiliön ja valuttelemalla ainakin 0,5 litraa nestettä läpi/kulma sekä ajelin minuuttitolkulla MES:n ilmaustoiminnolla nestettä pitkällä letkulla nipasta säiliöön, jolloin ei tarvinnut koko ajan hassata uutta nestettä. Toista piiriä ilmatessa saattoi joku kupla löytyäkin, koska hetkellisesti ABS-pumpun ääni muuttui ja nesteen kierto loppui. Polkimella auttaen kierrätys jatkui. Toisessa piirissä nesteen kierrätys ei samanlaista efektiä aiheuttanut. Poljintuntumaan ei tällä kuitenkaan ollut merkitystä; auton ollessa käydessä ensipolkaisulla poljin tuntuu menevän lähes pohjaan kuin tyhjää vaan ja seuraavilla polkaisuilla poljin laskee hitaasti alas.TeroV. kirjoitti:Jotenkin vaikuttaisi edelleen siltä, että vaiva johtuisi ilmasta järjestelmässä. Täytyy vielä yrittää ilmata abs-systeemiä jarruputkien nipoista (kts. kuva alla). Ne ovat hyvin näkösällä ja korkealla järjestelmässä, melkein jarrunestesäiliön tasalla. Lisäksi sekä pääsylinteriltä tulevat että pyörille lähtevät putket lähtevät lohkosta ylöspäin ja taittuvat heti alas, joten putken mutkaan voisi hyvinkin jäädä ilmaa.
Ryhdyin sitten ihmettelemään MES:n "brake pedal pressure" -arvoja, jonka mukaan järjestelmään alkaa tulla heti painetta, kun poljinta vähänkin liikuttaa alaspäin, vaikkei mitään vastusta polkimessa tunnukaan. Jos polkimen antaa mennä niin alas kuin se kevyesti polkaisten menee, painearvot olivat 100 bar luokkaa, kovasti polkien sai paineen nousemaan yli 150 bar! Ajattelin, että kyllä tuollaisilla paineilla pitäisi hidastuvuutta löytyä ja varasin konttorille ajan katsastusta varten. Tänä aamuna auto oli dynolla eikä katsastajan mukaan jarruissa mitään vikaa ole, kun kerran tehoa löytyy. Eli "leima" tuli, nyt täytyy vaan opetella kevytkenkäinen jarrutustyyli. Ilmeisesti alipainepumpulla toteutettu tehostus hämäsi bensakoneisiin tottunutta tässä jarruasiassa. Kun jarrupoljinta ei ole auton käydessä hetkeen painettu, tehostimessa on täysi voima tarjolla ja pienikin jalan liike nostaa jarrupainetta järjestelmässä. Kun polkaisee muutaman kerran jarrua peräkkäin, tehostinpaineet vähenevät ja jos poljinta pitää edelleen painettuna, alipainepumppu alkaa avustamaan jalkaa ja imaisu imaisulta nostaa jarrupainetta, vaikkei jalalla polkuvoimaa lisäisikään. Polkimen mennessä alaspäin tulee sellainen fiilis, että nestettä vuotaa jostain ulos/läpi, vaikka tosiasiassa jarrutusvoima koko ajan kasvaa niin kuin pitääkin polkimen mennessä alaspäin. Bensamoottorisen imusarjasta otettu alipaine ei taida tällaista ilmiötä pystyä tekemään?
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Tammi 2017, 23:13
- Car(s): 156 -04 Facelift 2.0 JTS SW
EX 156 -01 1.8 SuperSport Wagon - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ongelmaa tuntuu esiintyvän lähinnä viileämmillä keleillä. Ajossa yleensä kytkin kerää painetta 1km - 5km matkalla, mutta ruudusta jos aikoo peruutella ulos aamulla, tarvitsee startata auto pakki silmässäJa tuohon kytkimeen, olikos näissä jarruputkessa matkan varrella jonkinlainen värinäsuodatin? En tunne sen toimintaa, mutta kunhan ajattelin että onko siitä yhteyttä ulkoilmaan
Kerran Alfa, aina Alfa
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nopeusmittari saa tietonsa ABS-anturilta ja oikeanlainen lukija & softa, esim. MES, kyllä kertoo koodin aiheuttajan.Casa di Matti kirjoitti:No niin, kysymyksessä on 156 T.S. 2.0 vm. 2000.
Tänä aamuna ABS-vikakoodi syttyi ajon aikana ja
Vikakoodit ovat jääneet palamaan siitä alkaen aina käynnistyksen jälkeen ja em. mittaritkin ovat pysyneet mykkinä.
Sulakkeet on käyty läpi ja luottokorjaajani yritti Bochsin vikakoodiohjelmalla lukea vikailmoituksia, mutta yllättäen ei laitteellaan päässyt moottorin keskusyksikköä pidemmälle. Jossain lienee poissa pelistä oleva sähköinen yksikkö, mutta mikä se lienee.
Pyyhkijöitten kanssa voi kyllä elää, mutta tama tänään ilmaantunut ongelma on kiusallisempi. Mieluusti kuulisin arvioita, mistä vikaa nopeusmittarin ja matkamittarin toimimattomuuteen ja ABS- ja huutomerkkivalon palamiseen voisi etsiä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitos vastauksesta! Eikö joka pyörällä ole oma ABS-anturinsa? Minkä pyörien antureilta nopeusmittari tietonsa saa?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Varovainen arvaus vasemmalle eteen, mutta jotenkin se laskee kaikkia pyöriä yhteen. Vikakoodi antaa varmemman vastauksen viallisesta anturista.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
On jokaisella pyörällä oma ABS-anturi..........Eikös nopeusmittari saa tietonsa suoraan vaihdelaatikolta.....Eli sähköisesti....Näissä ei enää taida olla perinteistä npoeusmittarin vaijeriaCasa di Matti kirjoitti:Kiitos vastauksesta! Eikö joka pyörällä ole oma ABS-anturinsa? Minkä pyörien antureilta nopeusmittari tietonsa saa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Toteutuksia on monia, mutta 156:ssa käytetään nopeusmittarin nopeuslukemaan kaikkien neljän renkaan pyörintänopeusanturin signaalien keskiarvoa. Ja tämä summatietohan tulee mittarille tietenkin ABS-yksiköltä.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Don't get me started on this Autofoorumeilla tunnutaan käyttävän "CAN-väylää" ja "väylävikaa" tarkoittamaan suurin piirtein kaikkea, mikä autossa toimii sähköllä. Tai siis kaikkea sitä, mikä ei sillä hetkellä toimi. Lyhyesti: CAN on varsin yksinkertainen, keskinopea sarjaväylä, jonka kautta ECUt viestittävät toisilleen lyhyitä datapaketteja. Fyysisesti väylä koostuu tasan kahdesta johtimesta, jotka on yleensä (ja toivottavasti) kierretty toistensa ympärille. Ei toki aina.Casa di Matti kirjoitti:Teknisen osaston puolelta löytyi viittaus CAN-väylän vikaan, joka Fiat Stilossa tuottaa edellä kuvatut oireet. Mikä tämä CAN-väylä on ja miten CAN-väylävika korjataan?
ECUjen CAN-liitäntäpiirit ovat jo vuosia olleet melko vikasietoisia. Väylän varrella voi olla sähköttömiäkin purkkeja ilman, että ne vetäisivät väylää sähköisesti niin vinoon, ettei liikenne kulkisi. Siksi suhtaudun hyvin skeptisesti "väylävikaan", ellei kyseessä ole johdon katkeaminen, huono liitos, tai oikosulku johtimien välillä tai jommasta kummasta johtimesta jonnekin muualle: viereiseen johtimeen, runkoon jne.
Tämä nyt taustaksi siihen, miksi en tässä vaiheessa lähtisi hakemaan vikaa "väylästä". Kuten on ehdotettu, niin testeri kiinni (tarvittaessa oikeanlaisen välikaapelin eli MES-kielellä "väriadapterin" kanssa) ja katsomaan, mitä vikakoodia ABS-yksikkö antaa. Jos ABS-ECUun ei saa yhteyttä ollenkaan, vika voi hyvinkin olla sen liittimessä. Näitä on korjattu paristakin Thesiksestä puhdistamalla liitin. Kyllä, purkki on erilainen kuin 156:ssa, mutta kannattaa tuo katsoa.
Jos vian saa paikannettua yhteen anturiin, niin kannattaapa katsoa sen nurkan pyöränlaakerin kunto. 156:ssa on sattumoisin sama etupyörän laakeri kuin Thesiksessä, ja se voi hajota tavalla, jota en ole missään muussa autossa nähnyt. Laakeri kuluu niin väljäksi (tai pikemminkin kai puoliskot irtoavat toisistaan), että koko pyörä heiluu sormivoimin parin sentin verran. Tässä vaiheessa ei oikein tee mieli enää ajaa... Hämmentävää on, että tällä tavalla hajoava laakeri ei jurise yhtään. Minulla kävi noin molemmin puolin, ja vasemmalla tilanne oli aivan karmea vain muutama viikko renkaanvaihdon jälkeen. Renkaita jumpatessa siinä ei tuntunut vielä mitään outoa, ei edes rahinaa. Tämä tarina taas liittyy ABS-anturiin siten, että tuo hajoava laakeri alkaa syödä ABS-anturia. Anturista toki näkee heti silmällä, jos siitä on sorvattu milli muovia pois.
Järkiautoilija
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä Boschin yleistesterillä pitäisi 156:n ABS-yksikköön päästä... Jos ei pääse, niin mykän yksikön virransyöttöjen tarkastus ja skoopilla väylätiedonsiirron tarkastus. Jos syöttö, maa ja datalinjat kunnossa, niin ABS-yksikkö on mykkä. Ei pitäisi olla paha rasti alan toimijalle diagnosoida.
Kannattaa toki aina koittaa toisellakin testerillä. Se on helpoin ja nopein tapa varmistaa testerin toimivuus.
Kannattaa toki aina koittaa toisellakin testerillä. Se on helpoin ja nopein tapa varmistaa testerin toimivuus.
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitos!