T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Valvoja: Moderators
T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Käynnistyksen jälkeen n. 5min/5km tehot täysin kateissa. Kun on vielä Sele vaihteilla niin joskus liikkeelle lähtökin hankalaa. Sattuu olemaan vielä termostaatissakin sanomista, eli lämmöt seilaa 60 - 90 asteen välillä ekat 30km. Aina kun lämmöt laskee alle 65 niin tehot katoaa. Ja tehot palaa heti kun lämmöt nousee. Ilmeisesti Lamda anturit alkavat toimia yli 65 asteen lämpötilassa. Mutta mikä määrittää säädöt ECU:lle kylmällä koneella? Ulkolämpötilan ollessa alle 0 niin käynnistettäessä joutuu kaasua polkemaan että lähtee käyntiin.
Foorumia olen ahkerasti selaillut ja tullut vastaan samaa ongelmaa muillakin. Mutta mistään en ole löytänyt ratkaisua ongelmaan. ECU:n päivityksestä ollut juttua sekä että olisi tarkoituksellinen moottorin säästö kylmällä koneella (höpö höpö).
Tyhjäkäyntimoottoria hieman olen epäillyt, mutta tyhjäkäyntiä käy tasaisesti ja nätisti.
Nyt olen 2 vuotta seuraillut tilannetta ja olisi ehkä jo aika päästä tuosta "ominaisuudesta" eroon
Merkkiliikkeestä kävin kysymässä neuvoa ja vastaus oli odotettu. Ei hajuakaan eikä kiinnostustakaan.
Autona 147 2.0 TS vm. 2007
Foorumia olen ahkerasti selaillut ja tullut vastaan samaa ongelmaa muillakin. Mutta mistään en ole löytänyt ratkaisua ongelmaan. ECU:n päivityksestä ollut juttua sekä että olisi tarkoituksellinen moottorin säästö kylmällä koneella (höpö höpö).
Tyhjäkäyntimoottoria hieman olen epäillyt, mutta tyhjäkäyntiä käy tasaisesti ja nätisti.
Nyt olen 2 vuotta seuraillut tilannetta ja olisi ehkä jo aika päästä tuosta "ominaisuudesta" eroon
Merkkiliikkeestä kävin kysymässä neuvoa ja vastaus oli odotettu. Ei hajuakaan eikä kiinnostustakaan.
Autona 147 2.0 TS vm. 2007
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Ihan ekana tulisi mieleen vaihtaa se termostaatti, josta vika on jo tunnistettu. Lisäksi heti kättelyssä kattelisin vaikka niiltä lambdoilta livedataa, että millaisilla seoksilla auto menee kylmänä, onko se esim. imuvuodon ansiosta laihalla?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Nyt vaihdettu uusi termostaatti sekä lämpötila-anturi. Ei ollut vaikutusta tehottomuuteen. Vikakoodit luettu (ei vikakoodeja) sekä ennakot ym. tarkastettu liikkeessä. Autosta ei löydy selkeää vikaa mikä aiheuttaisi tuon tehottomuuden. Nyt kaivattaisi Lahden seudulta kunnon Alfa asiantuntijan apua. Lambdojen dataa olisi kyllä kiva lukea, mutta kellä on vehkeet? Merkkiliikkeeseen en mene...
Mutta toisaalta tämä vika muuttui nyt virallisesti ominaisuudeksi.
Mutta toisaalta tämä vika muuttui nyt virallisesti ominaisuudeksi.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Sopivia laitteistoja/ohjelmistoja lambdojen ja muunkin livedatan lukemiseen löytyy useilta harrrastajilta (mm. minulta, mutta nyt ei ole tiedossa Lahteen suuntautuvaa reissua). Tuolta vinkkejä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374
Itsellekin voi ostaa, esim. MultiEcuScan maksaa muistaakseni viitisen kymppiä, lisäksi toki tarttee olla joku mukana kulkeva laite (Windows -kone toimii ainakin, taisi jollekin puhelimellekin olla versio) ja sopiva kaapeli (tilaamalla parikymppiä ulkomailta).
Itsellekin voi ostaa, esim. MultiEcuScan maksaa muistaakseni viitisen kymppiä, lisäksi toki tarttee olla joku mukana kulkeva laite (Windows -kone toimii ainakin, taisi jollekin puhelimellekin olla versio) ja sopiva kaapeli (tilaamalla parikymppiä ulkomailta).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Käväise autohuolto expressillä Hollolassa. Italoihin erikoistunut paja.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Siellä oli tutkimuksissa auto. Mutta heillä ei ole kunnon diagnostiikka systeemejä Alffaan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Italoihin erikoistunut paja.
...ttu taas näitä pajoja.Markiisk kirjoitti:Mutta heillä ei ole kunnon diagnostiikka systeemejä Alffaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Vielä jäänyt mietityttämään se "ominaisuus" kun ulkolämpötila laskee alle nollan, niin ei lähde käyntiin kun kaasua polkemalla. Muutoin lähtee ihan mukisematta avainta kääntämällä. Ruiskun rakennetta tai tarkempaa toimintaa en tunne laisinkaan, mutta onko ruiskupeleissä ryypyn tapaista toimintoa? Läppää ym.?
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Tarkoitin siis automaattista rikastin toimintoa?
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Onhan siellä yleensä sellaiset. Primeri heittää hieman reilummin bensaa muutamalle ensimmäiselle kampiakselikierrokselle ja sitten imu hieman rikastusta kunnes moottori on riittävän lämmin. Eikö tuo nyt kuulosta selkeästi sellaiselta ongelmalta, että moottorinohjain luulee moottorin olevan lämmin. Silloinhan se ei vaivaudu rikastamaan seosta kuten sen pitäisi tehdä. Ongelma korostuu mitä kylmempi keli on. Vastaavasti kun ajat tuon 5km, niin ohjaimen arpoma seos alkaa täsmäämään moottorin todelliseen lämpöön. Yleensä jos anturi näyttää puuta heinää, niin se ei ole sellainen vika mistä tulisi vikakoodia. Pitäisi mitata se anturi onko se kunnossa. Mittaristossa näkyvä lämpötila tulee yleensä toiselta anturilta, joten siitäkään ei voi paljoa päätellä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Kylmään autoon diagnostiikka kiinni ja katsomaan, mitä ECU luulee moottorin lämpötilaksi. Mitä pidempään auto on ollut sammuksissa, sitä lähempänä ulkolämpötilaa pitäisi moottorinlämmön olla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Nyt olisi testattu testerillä moottorin lämpötila ECU:lta. Kylmänä lämpötila vastaa ulkolämpötilaa ja lämpötila nousee tasaisesti moottorin lämmetessä. Eli ei siinäkään vikaa. Seuraava toimenpide olisi varmaan merkkiliikkeen vikadiagnoosi kunnon testerillä. Mutta ei huvita oikein sinne autoa viedä... Ja jos maksaa oikein huolella niin viemättä jää varmasti...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Ecuresetti?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Akku irti 30min? Vai jokin muu konsti resetoinnille?
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Mitäs näitä kaikkea on mitä voisi ainakin tarkastella:
-Sytytystulpat
-Puolat
-Nokka-akselin asentotunnistin
-MAF
-Phase variator
Toki varmaan ehkä paras olisi tehdä jo tuo ehdotettu ecu resetti ja katsoa muuttuuko mikään.
-Sytytystulpat
-Puolat
-Nokka-akselin asentotunnistin
-MAF
-Phase variator
Toki varmaan ehkä paras olisi tehdä jo tuo ehdotettu ecu resetti ja katsoa muuttuuko mikään.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
^ Tuon oman viestin johdosta taisi yksi ehdotus vian syylle mennä väärälle henkilölle YV:nä, joten laitetaan nyt vielä tänne sama viesti näkyville.
Ja ecu resettiin:Vaihda ilmamassamittari se on rikki. Vika näkyy lambda sopeumassa jos osaa katsoa. Rikastus tapissa.
https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-14 ... -cure.htmlMarkiisk kirjoitti:Akku irti 30min? Vai jokin muu konsti resetoinnille?
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
ja Ecu-resettiin tällä foorumilla:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... ti#p544805
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... ti#p544805