Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
Morjensta vaan kaikille mahdollisille lukijoille!
Kohtuu tuoreena Alffan omistajana kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa ja heti avun tarpeessa.
Ostin siis jonkin aikaa sitten projektiksi otsikon mukaisen auton 234tkm ajettuna. Tarkoituksena olisi saada auto jokapäiväiseen ajoon. Autossa on tekemistä jos jonkinlaista, mutta vika josta kirjoitan nyt, on vaivanut päätäni jo jonkin aikaa. Viestiketjuja aiheesta olen lukenut todella monia, varmaan neljällä eri kielellä.
Eli siis, edellisellä omistajalla oli alkanut tulla ongelmia kaasun toimivuuden kanssa. Hän oli vienyt auton korjaamolle, jossa oltiin katsottu vikakoodit. Tulokset olivat p1687, (motorised throttle stop learn), p1022 ja p0120 jotka viittaavat kaasupolkimen potentiometrin häröilyihin. Korjaamolla he olivat tuominneet kaasuläpän vialliseksi ja vaihtaneet sen. Ei vaikutuksia. Tämän jälkeen ex-omistaja oli vienyt auton Alffoja tekevälle pajalle jossa oltiin katsottu johtosarjoja, ilman tuloksia.
Noh, sitten minä astun kuvioihin. Ostin auton ja ajoin sen kotiini limb mode päällä. Auto kiersi paikallaan n. 3000rpm ja vastasi kaasuun huonosti. Tyhjäkäynti epätasaista. Liikkeessä ajo oli tahmeaa, liikkeellelähtö nykivää ja kulku loppui sinne 3000rpm tietämille.
Kotiin päästyäni laitoin auton piuhan päähän ja luin vikakoodit.
Tulokset: em. p1687 signal high, p0120 (throttle potentiometer invalid signal), p1121 (throttle potentiometer track 1 signal low) ja p1122 (throttle potentiometer track 2 invalid signal). Kaikki muut sain nollattua paitsi tuon p1687. Sitten auto käyntiin, heti nuo kolme muuta palasivat ja käynti samanlaista.
Tämän jälkeen tehdyt toimenpiteet:
-Sytytystulpat vaihdettu
-Kaasuläppä puhdistettu, myös elektroniikan osalta, koskettimia väännetty että osuvat rataansa paremmin
-Kaasupolkimen elektroniikka puhdistettu, väännetty koskettimia samanlailla kuin kaasuläpän osalta
-Lukuisia liittimiä puhdistettu, kiristetty
-Akun napojen ja leukojen puhdistus
-Akun päällä olevan sulakeboxin tsekkaus ja puhdistus
-Rikkoitunut imuputken haitariosa vaihdettu
-Alipaineletkujen liitokset laitettu kuntoon
-Moottoriöljyt vaihdettu
-Lukuisia ecu- ja throttle resettejä tehty, ecu -resetit tehty akun irroitus tyylillä
Ja varmaan paljon muuta, mitä en juuri nyt muista.
Nykytilanne:
Auto vastaa mielestäni nyt kaasuun ihan hyvin ellei jopa kohtuu normaalisti ja kiertääkin niin korkealle kuin vaan uskaltaa kierrättää auton ollessa paikallaan. Tyhjäkäynti on edelleen epätasaista, tärisevää. Irroitin ilmin liittimen, niin tyhjäkäynti vain huononi. Liikkellelähtö on hieman parempaa kuin aikaisemmin. Kiihdytys taasen on entisellä tasollaan, eli kiihtyy tahmeasti ja veto loppuu siihen 3000rpm nurkille. Vikakooditilanne on pysynyt samana kuin aikaisemminkin.
Kaasupolkimen asentoarvoksi lepoasennossa virrat päällä 7.84%, mikä on käsittääkseni tehdaslukema. Kun auton laittaa käyntiin, arvoksi antaa 2.75%. Onko normaalia vai onko liian vähäinen lukema, näin voisi kuvitella kun tyhjäkäyntikin on huonoa. Track 1 ja track 2 virtamäärät näyttivät mielestäni olevan ihan ok, niin käynnissä kuin sammuksissa virrat päällä. Toki en ole mikään sähkömies enkä valitettavasti nyt muista millään niitä arvoja.
Kysynkin nyt raadilta että mitä seuraavaksi? Osahankintoja olen vielä koittanut karttaa, ajattelin ensin panostaa vianetsintään, mutta kyllä nyt kohta täytyy jotain varmaan ruveta ostamaankin.
Kiitos paljon jo etukäteen neuvoista/vinkeistä/henkisestä tuesta! Ja pahoittelut mikäli teksti tai sen sisältävä kieli oli sekavaa luettavaa.
Peace and Love!
Kohtuu tuoreena Alffan omistajana kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa ja heti avun tarpeessa.
Ostin siis jonkin aikaa sitten projektiksi otsikon mukaisen auton 234tkm ajettuna. Tarkoituksena olisi saada auto jokapäiväiseen ajoon. Autossa on tekemistä jos jonkinlaista, mutta vika josta kirjoitan nyt, on vaivanut päätäni jo jonkin aikaa. Viestiketjuja aiheesta olen lukenut todella monia, varmaan neljällä eri kielellä.
Eli siis, edellisellä omistajalla oli alkanut tulla ongelmia kaasun toimivuuden kanssa. Hän oli vienyt auton korjaamolle, jossa oltiin katsottu vikakoodit. Tulokset olivat p1687, (motorised throttle stop learn), p1022 ja p0120 jotka viittaavat kaasupolkimen potentiometrin häröilyihin. Korjaamolla he olivat tuominneet kaasuläpän vialliseksi ja vaihtaneet sen. Ei vaikutuksia. Tämän jälkeen ex-omistaja oli vienyt auton Alffoja tekevälle pajalle jossa oltiin katsottu johtosarjoja, ilman tuloksia.
Noh, sitten minä astun kuvioihin. Ostin auton ja ajoin sen kotiini limb mode päällä. Auto kiersi paikallaan n. 3000rpm ja vastasi kaasuun huonosti. Tyhjäkäynti epätasaista. Liikkeessä ajo oli tahmeaa, liikkeellelähtö nykivää ja kulku loppui sinne 3000rpm tietämille.
Kotiin päästyäni laitoin auton piuhan päähän ja luin vikakoodit.
Tulokset: em. p1687 signal high, p0120 (throttle potentiometer invalid signal), p1121 (throttle potentiometer track 1 signal low) ja p1122 (throttle potentiometer track 2 invalid signal). Kaikki muut sain nollattua paitsi tuon p1687. Sitten auto käyntiin, heti nuo kolme muuta palasivat ja käynti samanlaista.
Tämän jälkeen tehdyt toimenpiteet:
-Sytytystulpat vaihdettu
-Kaasuläppä puhdistettu, myös elektroniikan osalta, koskettimia väännetty että osuvat rataansa paremmin
-Kaasupolkimen elektroniikka puhdistettu, väännetty koskettimia samanlailla kuin kaasuläpän osalta
-Lukuisia liittimiä puhdistettu, kiristetty
-Akun napojen ja leukojen puhdistus
-Akun päällä olevan sulakeboxin tsekkaus ja puhdistus
-Rikkoitunut imuputken haitariosa vaihdettu
-Alipaineletkujen liitokset laitettu kuntoon
-Moottoriöljyt vaihdettu
-Lukuisia ecu- ja throttle resettejä tehty, ecu -resetit tehty akun irroitus tyylillä
Ja varmaan paljon muuta, mitä en juuri nyt muista.
Nykytilanne:
Auto vastaa mielestäni nyt kaasuun ihan hyvin ellei jopa kohtuu normaalisti ja kiertääkin niin korkealle kuin vaan uskaltaa kierrättää auton ollessa paikallaan. Tyhjäkäynti on edelleen epätasaista, tärisevää. Irroitin ilmin liittimen, niin tyhjäkäynti vain huononi. Liikkellelähtö on hieman parempaa kuin aikaisemmin. Kiihdytys taasen on entisellä tasollaan, eli kiihtyy tahmeasti ja veto loppuu siihen 3000rpm nurkille. Vikakooditilanne on pysynyt samana kuin aikaisemminkin.
Kaasupolkimen asentoarvoksi lepoasennossa virrat päällä 7.84%, mikä on käsittääkseni tehdaslukema. Kun auton laittaa käyntiin, arvoksi antaa 2.75%. Onko normaalia vai onko liian vähäinen lukema, näin voisi kuvitella kun tyhjäkäyntikin on huonoa. Track 1 ja track 2 virtamäärät näyttivät mielestäni olevan ihan ok, niin käynnissä kuin sammuksissa virrat päällä. Toki en ole mikään sähkömies enkä valitettavasti nyt muista millään niitä arvoja.
Kysynkin nyt raadilta että mitä seuraavaksi? Osahankintoja olen vielä koittanut karttaa, ajattelin ensin panostaa vianetsintään, mutta kyllä nyt kohta täytyy jotain varmaan ruveta ostamaankin.
Kiitos paljon jo etukäteen neuvoista/vinkeistä/henkisestä tuesta! Ja pahoittelut mikäli teksti tai sen sisältävä kieli oli sekavaa luettavaa.
Peace and Love!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
JTS-koneessa ei tyhjäkäynti ole tasaista, koska laihaseosmoottori.
Jos käy kaikilla, niin esimerkiksi ilmamassamittari voisi olla syyllinen tuohon tehohävikkiin. Itselläni oli muinoin Twinspark, jossa rikkinäinen ilmi aiheutti sen, ettei kuormalla päässyt yli 3200rpm mitenkään. Vapaalla meni heittämällä rajoittajalle. Nyki ja paukku ja leikkasi tehot heti tasan tuossa.
Ei toki ihan täsmää oireiden kanssa.
Lisäksi - mitenkä olis vaan se kaasupolkimen potikka? Luulis joltain foorumilaiselta löytyvän purkuosaa halvalla... Tai vaikka ihan vaan kokeiltavaksi. Näitäkin on mennyt.
Etenkin kun mm. tähän on käpistelty ja homma on ollut sen jälkeen parempi.
Ja onhan näistä monista jakokin hypännyt hampaan kaks, joka aiheuttaa myös mystisiä ongelmia - tosin ei vikakoodia polkimen potikoista.
Jos käy kaikilla, niin esimerkiksi ilmamassamittari voisi olla syyllinen tuohon tehohävikkiin. Itselläni oli muinoin Twinspark, jossa rikkinäinen ilmi aiheutti sen, ettei kuormalla päässyt yli 3200rpm mitenkään. Vapaalla meni heittämällä rajoittajalle. Nyki ja paukku ja leikkasi tehot heti tasan tuossa.
Ei toki ihan täsmää oireiden kanssa.
Lisäksi - mitenkä olis vaan se kaasupolkimen potikka? Luulis joltain foorumilaiselta löytyvän purkuosaa halvalla... Tai vaikka ihan vaan kokeiltavaksi. Näitäkin on mennyt.
Etenkin kun mm. tähän on käpistelty ja homma on ollut sen jälkeen parempi.
Ja onhan näistä monista jakokin hypännyt hampaan kaks, joka aiheuttaa myös mystisiä ongelmia - tosin ei vikakoodia polkimen potikoista.
- TonninAlfa
- Viestit: 297
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
-05 GT 2.0 JTS (project) - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
Onnea hankinnasta Hienoa että jälleen yhtä "Tonnin alfaa" yritetään pitää tien päällä! Kuulostaa vahvasti yksilöltä, jota itsekin seurailin nettiautossa.
Johtosarja ja ne isot liittimet kaasuläppäkotelon päällä oli yleisiä osumia noille koodeille, mutta jos tämä osa tutkittu ja todettu toimivaksi niin sit on jotain muuta. Yllä paljon hyviä potentiaalisia kohteita, niistä kannattaa lähteä liikkeelle. Entiset suuttimet voisi myös oireilla tuommoista, ensimmäinen jötsini otti kanssa paikallaan kiekkoja mukavasti, mutta ei sitten enää tien päällä. Finjectorilla totesivat neljästä suuttimesta yhden olevan entinen ja kolmen muun myös ehtoopuolella. Tilalle käytetyt ehjät suuttimet niin johan tuli eloa liikkeeseenkin. Suutinten vaihto vaatii peevelisti purkamista joten kevyemmät konstit kannattaa katsoa ensin, mun tapauksessa ei tainnut vikakooditkaan ihan täsmätä noihin.
Hyvä akku tekee kanssa joskus ihmeitä, jos nykyinen on jo ehtoopuolella.
Johtosarja ja ne isot liittimet kaasuläppäkotelon päällä oli yleisiä osumia noille koodeille, mutta jos tämä osa tutkittu ja todettu toimivaksi niin sit on jotain muuta. Yllä paljon hyviä potentiaalisia kohteita, niistä kannattaa lähteä liikkeelle. Entiset suuttimet voisi myös oireilla tuommoista, ensimmäinen jötsini otti kanssa paikallaan kiekkoja mukavasti, mutta ei sitten enää tien päällä. Finjectorilla totesivat neljästä suuttimesta yhden olevan entinen ja kolmen muun myös ehtoopuolella. Tilalle käytetyt ehjät suuttimet niin johan tuli eloa liikkeeseenkin. Suutinten vaihto vaatii peevelisti purkamista joten kevyemmät konstit kannattaa katsoa ensin, mun tapauksessa ei tainnut vikakooditkaan ihan täsmätä noihin.
Hyvä akku tekee kanssa joskus ihmeitä, jos nykyinen on jo ehtoopuolella.
Money well spent? Well, money spent...
Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
Suuttimien puhdistukseen aine,silloin kun bensiinisäiliössä on vahan bensiiniä, vaikutus on suurin jos vika on suuttimissa. Liitimien irroitus ja suihkutus contact gleaner voi auttaa.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
Kuulostaa vähän omalta autolta (GT JTS) ennen kuin kaikki suuttimet vaihdettiin.
Korjaamolla totesivat että oli karstaa. Puhdistusaine auttoi jonkin verran.
Mulla veto hyyty 4000 kierroksessa, joskus pienemmilläkin kierroksilla, varsinkin kylmänä oli todella tahmea.
Korjaamolla totesivat että oli karstaa. Puhdistusaine auttoi jonkin verran.
Mulla veto hyyty 4000 kierroksessa, joskus pienemmilläkin kierroksilla, varsinkin kylmänä oli todella tahmea.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
Tämä ei ole ehdoton totuus, mutta yhdessä ketjussa todettiin kotimaisen suutinhuoltajan todenneen, että puhdistusaineet sulattaa JTS suuttimessa olevaa suodatinverkkoa/verkon pidintä tms eikä niitä pitäisi näissä käyttää.
Asiasta vihtahousuun, en ole koskaan saanut aikaiseksi selvittää miten näihin saa uusia suuttimia, onko vinkata ostokanavaa? Sekundäärinen asia kun oma auto makaa katoksessa vailla käyttötarvetta, mutta se pistää ilmeisesti suutinten takia kylmänä tyhjäkäynnillä mcsf:n tauluun. Toimii kyllä kierroksilla ihan ok. Tai muuta syytä siihenkään vikaan ei ole löytynyt ja ne suuttimet on vika vaihtoehto kun niin kauheat vaihtaa.
Asiasta vihtahousuun, en ole koskaan saanut aikaiseksi selvittää miten näihin saa uusia suuttimia, onko vinkata ostokanavaa? Sekundäärinen asia kun oma auto makaa katoksessa vailla käyttötarvetta, mutta se pistää ilmeisesti suutinten takia kylmänä tyhjäkäynnillä mcsf:n tauluun. Toimii kyllä kierroksilla ihan ok. Tai muuta syytä siihenkään vikaan ei ole löytynyt ja ne suuttimet on vika vaihtoehto kun niin kauheat vaihtaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
Ihan samalta kuulostaa kun meikäläisen 156 JTS aikoinaan... Lopullista vikaa ei koskaan löydetty, kun hermo meni ja auto lähti vaihtoon.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
Omaan löysin täältä pari vähän käytettyä (mutta onneksi toimivaa) ja pari uutta jostain Latviasta eBayn kautta. Noita on todella huonosti saatavilla. Muutaman tilasin jostain UK:sta ja kohta tuli viesti etteivät pysty toimittamaan. Maksoin noista uusista 130€ / kpl. Vaihtotyö oli n. neljä tuntia. Outoa kyllä, meni ilman ongelmia mitä korjaamollakin hämmästelivät Siinä on se ongelma että jos noita yksitellen joutuu vaihtelemaan niin kestää taas sen neljä tuntia kun kokeillaan jotain toista..näin mulle kerrottiin. Eli suosittelen vaihtamaan kaikki kerralla jos saa käsiinsä.Asiasta vihtahousuun, en ole koskaan saanut aikaiseksi selvittää miten näihin saa uusia suuttimia, onko vinkata ostokanavaa?
Itsekin suhtaudun epäillen noihin puhdistusaineisiin. Ne on lähinnä tapa todeta että onko vika suuttimissa. Käytin omassani sen ajan kun odottelin niitä uusia osia..
Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
Tämä siis oman GT:n remontin yhteydessä Finjectorilta saatu tieto. Sanoivat silloin myös että pystyvät suuttimen huoltamaan mutta eivät ole saaneet yhtään suutinta toimimaan normaalisti sen jälkeen.sämpy kirjoitti:Tämä ei ole ehdoton totuus, mutta yhdessä ketjussa todettiin kotimaisen suutinhuoltajan todenneen, että puhdistusaineet sulattaa JTS suuttimessa olevaa suodatinverkkoa/verkon pidintä tms eikä niitä pitäisi näissä käyttää.
Samasta paikkaa tuli uudet suuttimet omaan kulkineeseen. En jaksanut alkaa nettiä selaamaan että mistä muualta löytyisi.
Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
Öö... Hetkinen. Auto antaa siis aktiivista vikakoodia kaasuläpän asentotunnistimen signaaleista ja tästä johtuen tietty kaasuläpän sopeutuksesta. Auto ei kulje kunnolla ja nyt ollaan jo vaihtamassa ruiskutussuuttimia?
Laittaisin nyt ensimmäisenä tuon kaasuläpän toimimaan oikein ja sen jälkeen muuta, jos vielä tarvetta - vaikka sitten niitä suuttimia.
Mittaa kaasuläpän potentiometrien signaalit.
Ja jos ja kun mittatulokset eivät ole oikein, niin johtimien mittausta: Oikosulut jännitteeseen, maihin ja etenkin muihin johtimiin.
Liittimien pinnien puristus kunnossa edellisten mittaajien jäljiltä?
Mittausjärjestyksestä sen verran, että kaasuläpän signaalit mittaat oskilloskoopilla ECM:n päästä, koska se sitä tietoa tarvitsee. Jos löytyy poikkeama, niin sitten vasta mittaamaan toisesta päästä linjaa.
Oikosulut /vuodot muihin johtimiin mittaat kaikki liittimet irrotettuna. Älä piikitä johtimia rikki tai pinnejä väljäksi. Eli mittaukset vain oikeilla työkaluilla ja mittapäillä tai teet vain lisää vahinkoa.
Se että joku jossain on mitannut johtimet jotenkin ei tarkoita yhtään mitään, ellei ole tarkkaa dokumenttia mitä on mitattu, mistä ja mikä oli mittatulos (enkä luottais sittenkään).
Laittaisin nyt ensimmäisenä tuon kaasuläpän toimimaan oikein ja sen jälkeen muuta, jos vielä tarvetta - vaikka sitten niitä suuttimia.
Mittaa kaasuläpän potentiometrien signaalit.
Ja jos ja kun mittatulokset eivät ole oikein, niin johtimien mittausta: Oikosulut jännitteeseen, maihin ja etenkin muihin johtimiin.
Liittimien pinnien puristus kunnossa edellisten mittaajien jäljiltä?
Mittausjärjestyksestä sen verran, että kaasuläpän signaalit mittaat oskilloskoopilla ECM:n päästä, koska se sitä tietoa tarvitsee. Jos löytyy poikkeama, niin sitten vasta mittaamaan toisesta päästä linjaa.
Oikosulut /vuodot muihin johtimiin mittaat kaikki liittimet irrotettuna. Älä piikitä johtimia rikki tai pinnejä väljäksi. Eli mittaukset vain oikeilla työkaluilla ja mittapäillä tai teet vain lisää vahinkoa.
Se että joku jossain on mitannut johtimet jotenkin ei tarkoita yhtään mitään, ellei ole tarkkaa dokumenttia mitä on mitattu, mistä ja mikä oli mittatulos (enkä luottais sittenkään).
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Re: Alfa Romeo 156 jts -03 motor control system failure
Öö... Hetkinen. Auto antaa siis aktiivista vikakoodia kaasuläpän asentotunnistimen signaaleista ja tästä johtuen tietty kaasuläpän sopeutuksesta. Auto ei kulje kunnolla ja nyt ollaan jo vaihtamassa ruiskutussuuttimia?
Jos omassa autossa on ollut joku vika niin onhan se sama pakko olla muissakin
Totta kait kannattaa aloittaa sieltä missä vika lähtökohtaisesti vaikuttaa olevan, eli ne kaasuläpät. Kyllä omaan autoonkin tehtiin kaikki mahdollinen ja vaihdeltiin osia ml. imm (joka sekin oli sekaisin). Tuo että auto ottaa kierroksia tyhjäkäynnillä mutta ajaessa ei tuu tehoa niin sopii kyllä hyvin suutinongelmaan, jos varmaan kaasuläpänkin..