Kohtuu tuoreena Alffan omistajana kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa ja heti avun tarpeessa.

Ostin siis jonkin aikaa sitten projektiksi otsikon mukaisen auton 234tkm ajettuna. Tarkoituksena olisi saada auto jokapäiväiseen ajoon. Autossa on tekemistä jos jonkinlaista, mutta vika josta kirjoitan nyt, on vaivanut päätäni jo jonkin aikaa. Viestiketjuja aiheesta olen lukenut todella monia, varmaan neljällä eri kielellä.
Eli siis, edellisellä omistajalla oli alkanut tulla ongelmia kaasun toimivuuden kanssa. Hän oli vienyt auton korjaamolle, jossa oltiin katsottu vikakoodit. Tulokset olivat p1687, (motorised throttle stop learn), p1022 ja p0120 jotka viittaavat kaasupolkimen potentiometrin häröilyihin. Korjaamolla he olivat tuominneet kaasuläpän vialliseksi ja vaihtaneet sen. Ei vaikutuksia. Tämän jälkeen ex-omistaja oli vienyt auton Alffoja tekevälle pajalle jossa oltiin katsottu johtosarjoja, ilman tuloksia.
Noh, sitten minä astun kuvioihin. Ostin auton ja ajoin sen kotiini limb mode päällä. Auto kiersi paikallaan n. 3000rpm ja vastasi kaasuun huonosti. Tyhjäkäynti epätasaista. Liikkeessä ajo oli tahmeaa, liikkeellelähtö nykivää ja kulku loppui sinne 3000rpm tietämille.
Kotiin päästyäni laitoin auton piuhan päähän ja luin vikakoodit.
Tulokset: em. p1687 signal high, p0120 (throttle potentiometer invalid signal), p1121 (throttle potentiometer track 1 signal low) ja p1122 (throttle potentiometer track 2 invalid signal). Kaikki muut sain nollattua paitsi tuon p1687. Sitten auto käyntiin, heti nuo kolme muuta palasivat ja käynti samanlaista.
Tämän jälkeen tehdyt toimenpiteet:
-Sytytystulpat vaihdettu
-Kaasuläppä puhdistettu, myös elektroniikan osalta, koskettimia väännetty että osuvat rataansa paremmin
-Kaasupolkimen elektroniikka puhdistettu, väännetty koskettimia samanlailla kuin kaasuläpän osalta
-Lukuisia liittimiä puhdistettu, kiristetty
-Akun napojen ja leukojen puhdistus
-Akun päällä olevan sulakeboxin tsekkaus ja puhdistus
-Rikkoitunut imuputken haitariosa vaihdettu
-Alipaineletkujen liitokset laitettu kuntoon
-Moottoriöljyt vaihdettu
-Lukuisia ecu- ja throttle resettejä tehty, ecu -resetit tehty akun irroitus tyylillä
Ja varmaan paljon muuta, mitä en juuri nyt muista.
Nykytilanne:
Auto vastaa mielestäni nyt kaasuun ihan hyvin ellei jopa kohtuu normaalisti ja kiertääkin niin korkealle kuin vaan uskaltaa kierrättää auton ollessa paikallaan. Tyhjäkäynti on edelleen epätasaista, tärisevää. Irroitin ilmin liittimen, niin tyhjäkäynti vain huononi. Liikkellelähtö on hieman parempaa kuin aikaisemmin. Kiihdytys taasen on entisellä tasollaan, eli kiihtyy tahmeasti ja veto loppuu siihen 3000rpm nurkille. Vikakooditilanne on pysynyt samana kuin aikaisemminkin.
Kaasupolkimen asentoarvoksi lepoasennossa virrat päällä 7.84%, mikä on käsittääkseni tehdaslukema. Kun auton laittaa käyntiin, arvoksi antaa 2.75%. Onko normaalia vai onko liian vähäinen lukema, näin voisi kuvitella kun tyhjäkäyntikin on huonoa. Track 1 ja track 2 virtamäärät näyttivät mielestäni olevan ihan ok, niin käynnissä kuin sammuksissa virrat päällä. Toki en ole mikään sähkömies enkä valitettavasti nyt muista millään niitä arvoja.
Kysynkin nyt raadilta että mitä seuraavaksi? Osahankintoja olen vielä koittanut karttaa, ajattelin ensin panostaa vianetsintään, mutta kyllä nyt kohta täytyy jotain varmaan ruveta ostamaankin.
Kiitos paljon jo etukäteen neuvoista/vinkeistä/henkisestä tuesta! Ja pahoittelut mikäli teksti tai sen sisältävä kieli oli sekavaa luettavaa.

Peace and Love!