Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Etureunasta rykästään, kuulunee naps naps ja klipsit rikki.
Sitten työnnetään taakse ja ehkä vähän painetaan alas samalla, jonka jälkeen penkin keskellä olevat lukkoraudat vapautuvat.
Berlinasta en koskaan saanut takapenkkiä irti, se oli kiinni kuin riivattu noista raudoista. Vankkurista lähti melkein itsestään... Eli yksilöiden välillä voi olla eroja
Sitten työnnetään taakse ja ehkä vähän painetaan alas samalla, jonka jälkeen penkin keskellä olevat lukkoraudat vapautuvat.
Berlinasta en koskaan saanut takapenkkiä irti, se oli kiinni kuin riivattu noista raudoista. Vankkurista lähti melkein itsestään... Eli yksilöiden välillä voi olla eroja
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joo klipsit on kyllä tilattu. Tarvitaanko irrotukseen sorkkarautaa tms..
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Etukulman tosiaan pitäisi nousta aika vähällä vaivalla. Itse nostin niin, että seison selkä kattoa kohti takajalkatiloissa ja jalkojen välistä rykäsin penkkiä ylöspäin. Ihan kunnon voimalla. Klipsit antoi periksi (nykyisessä ne oli jo rikottu valmiiksi )
Sen kun saat tehtyä, niin samasta asennosta polvitapeilla painat penkkiä taaksepäin samalla painaen/nostaen sitä. Ne on semmoiset koukut ihan, mitkä sitä pitää kiinni, että heti ei voi nostaa tai sen kanttaus ottaa kiinni. Huono selitys... Mutta rakenne todella yksinkertainen.
Sen kun saat tehtyä, niin samasta asennosta polvitapeilla painat penkkiä taaksepäin samalla painaen/nostaen sitä. Ne on semmoiset koukut ihan, mitkä sitä pitää kiinni, että heti ei voi nostaa tai sen kanttaus ottaa kiinni. Huono selitys... Mutta rakenne todella yksinkertainen.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nahkapenkkisessä farmarissa en saanut millään penkkiä irti molemmista koukuista taakse murjomalla. Muistaakseni oli helpompaa irrottaa koukkujen kiinnityspultit lattiasta.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla helpotti kun irroitti selkänojan ensin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
- Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo 159 sw 2.0Jtdm Ti 2009
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
VW T4 California Exclusive 1999
Ex Alfa:156 2,5 2001 - Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Edellisistä viesteistä tuli mieleen, että pääseekö 159 sw:ssä polttoainetankissa olevaan mittarihässässäkkään/ pumppuun käsiksi yläkautta? Pitäisi asentaa webaston tankkiotin ja ei viitsi turhaan repiä takapenkkiä irti, jos sen alta ei pääse mihinkään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei taida saranaa olla (ainakaan enää)Aquatica kirjoitti:^
Katos sen mötikän pohjaa. Siinä on sarana. Sitä en tiedä, miltä tuon pitäisi näyttää käytännössä tai miten toimia. Mut pitäis olla kipattavaa mallia...
Mulla kans irti. :p
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tämmönen ääni ollut jonkin aikaa (kuvattu puhelimella vaihdekepin luota). Ääni alkaa noin 30-40km/h vauhdissa:
https://youtu.be/MNW7zQmQyYI
Onko nuo nyt ne kuuluisat M32 vaihteiston laakerit?
https://youtu.be/MNW7zQmQyYI
Onko nuo nyt ne kuuluisat M32 vaihteiston laakerit?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Samalta kuulostaa kuin mun MiTo, kun siitä laukoi laakerit. Ääni muuttui iloisesti vaihteelta toiselle, mut sit kylmänä ainoastaan nopeus vaikutti (oli ilmeisesti tasauspyörästön päässä laakerit sökönä kanssa tms. En enää muista).FInestC kirjoitti:Tämmönen ääni ollut jonkin aikaa (kuvattu puhelimella vaihdekepin luota). Ääni alkaa noin 30-40km/h vauhdissa:
https://youtu.be/MNW7zQmQyYI
Onko nuo nyt ne kuuluisat M32 vaihteiston laakerit?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159 Tbi. En meinaa löytää tätä D-liitintä: Fuel pressure sensor. Osaisko joku vääntää mulle rautalangasta?
- Liitteet
-
- D-liitin.jpg
- (75.21 KiB) Tiedosto ladattu 4564 kertaa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Seuraa suutintukilta taaksepäin - kun kyse on bensanpaineanturista, on sen pakko olla kohtuullisen lähellä suuttimia.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tietääko joku että onko esim 2.2 jts tismalleen sama vaihteisto kun 1.9JTDm (sopiiko siis suoraan)?
Itsellä kuuluu tasaista ininää (kuulee jos sulkee ilmastoinnin ja radion) vaihteesta riippumatta noin 40km/h alkaen. Vapaalle vaihtaessa ei vaikutusta, mutta kaasu vaikuttaa. Onko mennyt jtn muuta kuin pelkkä laakeri?
Kuullut huhua laakereiden vaihdosta vaihteistoa irrottamatta, onko mahdollista?
Itsellä kuuluu tasaista ininää (kuulee jos sulkee ilmastoinnin ja radion) vaihteesta riippumatta noin 40km/h alkaen. Vapaalle vaihtaessa ei vaikutusta, mutta kaasu vaikuttaa. Onko mennyt jtn muuta kuin pelkkä laakeri?
Kuullut huhua laakereiden vaihdosta vaihteistoa irrottamatta, onko mahdollista?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^ No ei Alfaan ainakaan. Purkuvaihteistoa ei kannata harkita, kun tässä tapauksessa saa tilalle aivan yhtä huonon laatikon ikävän suurella todennäköisyydellä. Ja JTS:n vaihteiston välityksetkin ovat aivan jotain muuta kuin JTD:n.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
MiToon voi päätylaakerit vaihtaa M32:een irrottamatta. Been there done that.
Täyslaakeriremontti maksaa sit sen puoltoistatonnia, tai niillä hujakoilla.
Täyslaakeriremontti maksaa sit sen puoltoistatonnia, tai niillä hujakoilla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
RVS lisäaine voi auttaa. Tribodyn öljy voi myös auttaa.FInestC kirjoitti:Tietääko joku että onko esim 2.2 jts tismalleen sama vaihteisto kun 1.9JTDm (sopiiko siis suoraan)?
Itsellä kuuluu tasaista ininää (kuulee jos sulkee ilmastoinnin ja radion) vaihteesta riippumatta noin 40km/h alkaen. Vapaalle vaihtaessa ei vaikutusta, mutta kaasu vaikuttaa. Onko mennyt jtn muuta kuin pelkkä laakeri?
Kuullut huhua laakereiden vaihdosta vaihteistoa irrottamatta, onko mahdollista?
Minun autolla on ajettu 198000 km , öljyt olen vaihtanut vaihteistoon n. 90000km ja 145000 km:ssa ja viimeisessä vaihdossa RVS lisäaine vaihteistoon ja moottoriin.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
väittäisin että dieselissä on eri välitys, enkä tiedä onko kytkinkotelokaan samanmuotoinen.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Taitaa olla dieseleissä eri välityksiä myös keskenään. Itsellä on 100tkm kohdalla vaihdettu laatikko, joka ei ole välityksiltään se mikä autoon kuuluisi, huomaa siitä että vakkari ei pelaa 6. vaihteella ja 5:llakin saattaa hypätä pois päältä.
Penkaisin lootien koodeja ja tässä 8-tappisessa on laatikko eri koodilla kuin 16v joten oletan että joko perävälitys eri tai isompien vaihteiden välitys tod. näk. harvempi kuin vakiossa.
Penkaisin lootien koodeja ja tässä 8-tappisessa on laatikko eri koodilla kuin 16v joten oletan että joko perävälitys eri tai isompien vaihteiden välitys tod. näk. harvempi kuin vakiossa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Päätylaakerit voi vaihtaa kuten jo kirjoitettiin, ja nämä ovat se heikko paikka. Laatikkoon saa vahvistetuilla laakereilla olevaa päätylaippaa, jossa on myös jotain öljyn reittejä paranneltu(?). Toisille merkeille on saanut tehtaalta M32:sta vahvistettuna myöhempiin malleihin, alfoihin kai ei yhteenkään.FInestC kirjoitti:Kuullut huhua laakereiden vaihdosta vaihteistoa irrottamatta, onko mahdollista?
Kts. M32 End Case Upgrade https://www.courtenaysport.co.uk/Gearbox-Rebuilds
203£ maksaa vahvistettu laippa laakereilla: https://www.courtenaysport.co.uk/M32-La ... 3-Bearings
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^ Ken laatikon paikallaan halkaisee, niin kuvatkoon proseduurin videolle. Kolme kertaa olen 159:n laatikon irrottanut, mutta en halkaisulle tilaa keksi kyllä millään.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
On niitä ilmeisesti vaihdettu "in situ": https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-15 ... 200-a.html
Itse olen paininut 2.4:sta F40 laatikon irti moottori paikallaan, eiköhän 5-mukinen jtdm ole 2.2jts:ää pitempi, kuten myös jykevämpi F40 vs M32.
Moottori paikallaan on hieman suhteellinen käsite kun kaikki moottorituet on oltava irti, jakopää pyöränkoteloa vasten ja moottori kallellaan niin että laatikko sujahtaa alaviistoon pois. Luulisi että näin onnistuu laatikon halkaisu lyhyempään pakettiin.
Tosin tuossa vaiheessa taitaa olla sama jo pudottaa koko laatikko.
Itse olen paininut 2.4:sta F40 laatikon irti moottori paikallaan, eiköhän 5-mukinen jtdm ole 2.2jts:ää pitempi, kuten myös jykevämpi F40 vs M32.
Moottori paikallaan on hieman suhteellinen käsite kun kaikki moottorituet on oltava irti, jakopää pyöränkoteloa vasten ja moottori kallellaan niin että laatikko sujahtaa alaviistoon pois. Luulisi että näin onnistuu laatikon halkaisu lyhyempään pakettiin.
Tosin tuossa vaiheessa taitaa olla sama jo pudottaa koko laatikko.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Täydellinen DMF + kytkin paketti kaikkine hilppeineen Valeolta 350-400€. Tallinnan TRK:sta sain tarjouksen 900€ (Sisältää laakerit + työn). Yhteensä siis noin 1300€ koko operaatio osineen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Yllättävän kallis työ, kun on jo melkein suomi-hinta. Halvimmillaan siihen tonnin hujakoille kuullut puljujen tekevän... Kalleimmillaan viittä tonnia haluavat
Yllättävän kallis työ, kun on jo melkein suomi-hinta. Halvimmillaan siihen tonnin hujakoille kuullut puljujen tekevän... Kalleimmillaan viittä tonnia haluavat
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
jostain opel-huollosta kannattaa kysyä
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
M32-laatikon korjausta korjaamoilla harkitseville tiedoksi: esim. Auto FiLaRo Raisiossa suositteli laakerien vaihdon yms. sijaan koko vaihdelaatikon vaihtoa tehdaskunnostettuun. Hinta tälle operaatiolle oli suunnilleen sama kuin korjauksellekin, lisäksi tehdaskunnostetulle vaihdelaatikolle on rajoitettu takuu (1v / 30 tkm tms.). Entiseen Fiat Bravoon tuli tuo laatikon vaihto suoritettua FiLaRolla ja etuna korjaamiseen verrattuna on myös työn paljon lyhyempi kesto. Auto oli valmis noin 1,5 työpäivässä, laatikon korjauksen kanssa aikaa olisi saanut varata noin 3-4 päivää olettaen, ettei mitään muita yllätyksiä löydy laatikon avaamisen jälkeen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mietin itsekkin, että aikamoista Toisaalta esim palkan sivukulut korkeammat kuin Suomessa. Montakohan tuntia tuohon hommaan pitäisi mennä ammattilaiselta?Aquatica kirjoitti:^
Yllättävän kallis työ, kun on jo melkein suomi-hinta. Halvimmillaan siihen tonnin hujakoille kuullut puljujen tekevän... Kalleimmillaan viittä tonnia haluavat
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
MiToon tosiaan päätylaakerit meni vaihtoon ja muistaakseni taisi reilusti alle päivän jäädä... Perälaakeriääni hävisi samalla.Smiik kirjoitti:M32-laatikon korjausta korjaamoilla harkitseville tiedoksi: esim. Auto FiLaRo Raisiossa suositteli laakerien vaihdon yms. sijaan koko vaihdelaatikon vaihtoa tehdaskunnostettuun. Hinta tälle operaatiolle oli suunnilleen sama kuin korjauksellekin, lisäksi tehdaskunnostetulle vaihdelaatikolle on rajoitettu takuu (1v / 30 tkm tms.). Entiseen Fiat Bravoon tuli tuo laatikon vaihto suoritettua FiLaRolla ja etuna korjaamiseen verrattuna on myös työn paljon lyhyempi kesto. Auto oli valmis noin 1,5 työpäivässä, laatikon korjauksen kanssa aikaa olisi saanut varata noin 3-4 päivää olettaen, ettei mitään muita yllätyksiä löydy laatikon avaamisen jälkeen.
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: 14 Loka 2006, 08:00
- Car(s): 159 2.4 jtdm
166 2.5 V6
156 2.0 stw
Alfetta GT - Paikkakunta: Sauvo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moi!
Onko kellään vastaavaa vikaa:
Ajaessa ärsyttävä vinkuva ääni, joka lakkaa kun laittaa kytkimen pohjaan. Kytkin pohjassa jos antaa kaasua, ääni ei kuulu. Joka vaihteella sama homma.
Auto on 159 2.4 jtdm.
Onko kellään vastaavaa vikaa:
Ajaessa ärsyttävä vinkuva ääni, joka lakkaa kun laittaa kytkimen pohjaan. Kytkin pohjassa jos antaa kaasua, ääni ei kuulu. Joka vaihteella sama homma.
Auto on 159 2.4 jtdm.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei ainakaan M32 vaihteisto...kolli kirjoitti:Moi!
Onko kellään vastaavaa vikaa:
Ajaessa ärsyttävä vinkuva ääni, joka lakkaa kun laittaa kytkimen pohjaan. Kytkin pohjassa jos antaa kaasua, ääni ei kuulu. Joka vaihteella sama homma.
Auto on 159 2.4 jtdm.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Muuttuuko vinkuna moottorin kierrosten vai ajonopeuden mukaan?kolli kirjoitti:Moi!
Onko kellään vastaavaa vikaa:
Ajaessa ärsyttävä vinkuva ääni, joka lakkaa kun laittaa kytkimen pohjaan. Kytkin pohjassa jos antaa kaasua, ääni ei kuulu. Joka vaihteella sama homma.
Auto on 159 2.4 jtdm.
2.4:sissä on useasti jokin pakosarjan pultti poikki ja ahtopaineet saattaa viheltää tiivisteen välistä, tälläkin foorumilla muistaakseni jotain vihellystä ihmetelty joka oli pakovuoto. Kytkin pohjassa kun ei juuri ahtopaineilla mennä eikä pakosarjassa ole painetta.
Voi olla toki joku voimansiirron laakerivikakin, joka ei kuulu kun veto lakkaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: 14 Loka 2006, 08:00
- Car(s): 159 2.4 jtdm
166 2.5 V6
156 2.0 stw
Alfetta GT - Paikkakunta: Sauvo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä vinkuminen kiihtyy kierrosten mukana, mutta vain vaihdepäällä.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Miksi kuskinpuolen ovi ei mene lukkoon jos oven laittaa nätisti kiinni? Heti jos paiskaa ku ladan ovea niin menee kyllä, pitäen pienen vinkasun.
Toisena huolen aiheena on sievästi ajaessa onhelmia kun kierrokset on alle 1500 niin nypyttelee välillä, ahtopaineet käy tuolloin nollassa. Uutta paineensäädintä kokeiltu, ei apua.
Kolmantena mietin kun tartteis saaja 3 turvaistuinta takapenkille, onko jollai kokemusta mahtuuko?
Auto on siis 159 2.4jtdm 2006
Toisena huolen aiheena on sievästi ajaessa onhelmia kun kierrokset on alle 1500 niin nypyttelee välillä, ahtopaineet käy tuolloin nollassa. Uutta paineensäädintä kokeiltu, ei apua.
Kolmantena mietin kun tartteis saaja 3 turvaistuinta takapenkille, onko jollai kokemusta mahtuuko?
Auto on siis 159 2.4jtdm 2006
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Käykö ne nollassa vai luuleeko auto, että ne käy nollassa? Jos kojetaulun sähköviisari heilahtaa nopeasti nollaan ja palaa yhtä nopeasti takaisin samaan kohtaan missä olikin, epäilisin ennemmin anturointia (MAP) kuin varsinaista paineiden heittelyä.Sakkeus kirjoitti: Toisena huolen aiheena on sievästi ajaessa onhelmia kun kierrokset on alle 1500 niin nypyttelee välillä, ahtopaineet käy tuolloin nollassa. Uutta paineensäädintä kokeiltu, ei apua.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mahtaisko 2.4 jtdm vetarit olla samoja kuin 1.9jtdm automaatissa? Poorit vaikuttaisi olevan kataloogien mukaan samat. Veman nivel ei kestänyt ihan vuottakaan. Surkeaa laatua nykyään eikä kukaan ota vastuuta mistään.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^taitaa olla esim. oikealle pituudessa pari-kolme senttiä eroa, ainakin se, mitä tuossa Autodoc:in mittoja vilkuilin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mistä kannattaa tilata alatukivarsi 159:iin? Hinnoissa tuntuu olevan suurta eroa. Mister autolla on paljon eri hintaisia. Halvin alatukivarsi 56€ ja kallein 260€! Kokemuksia?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Päätä, kuinka pian haluat vaihtaa sen uudestaan ja valitse haluamasi laatutaso sen perusteella. Laadukas kestää pidempään ja on kivempi ajaa, huonolla halpiksella ei pääse pultit kunnolla jumahtamaan kun jumppa uudistuu aiemmin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos tilaisin nyt niin ostaisin melko varmasti TRW:n valmistaman (124€ kappale) alatukivarren. TRW pitäis olla ihan laatukamaa? Lemförderin valmistama maksaa 260€ kappale ja en jaksa uskoa, että näissä on niin suurta laatueroa.Polforea kirjoitti:^Päätä, kuinka pian haluat vaihtaa sen uudestaan ja valitse haluamasi laatutaso sen perusteella. Laadukas kestää pidempään ja on kivempi ajaa, huonolla halpiksella ei pääse pultit kunnolla jumahtamaan kun jumppa uudistuu aiemmin.
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko tietoa mitkä olisi jäykemmät jouset 159 berlinaan taakse?
Alla tällähetkellä jotkut -20mm madaltavat, ajatuksena ehkä hankkia orggisjouset, koska tuolla joutunee vetämään asuntovaunua
Olisko 3,2 / farkun / dieselin jouset jäykemmät, ja mitä tekevät ajettavuudelle?
Etujousetkin täytynee samalla vaihtaa.
Alla tällähetkellä jotkut -20mm madaltavat, ajatuksena ehkä hankkia orggisjouset, koska tuolla joutunee vetämään asuntovaunua
Olisko 3,2 / farkun / dieselin jouset jäykemmät, ja mitä tekevät ajettavuudelle?
Etujousetkin täytynee samalla vaihtaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
TRW:n ylätukivarsi rupesi mulla 159:ssä narisemaan vuodessa, että ei sekään mikään laadun tae ole.Mikael J kirjoitti:Jos tilaisin nyt niin ostaisin melko varmasti TRW:n valmistaman (124€ kappale) alatukivarren. TRW pitäis olla ihan laatukamaa? Lemförderin valmistama maksaa 260€ kappale ja en jaksa uskoa, että näissä on niin suurta laatueroa.Polforea kirjoitti:^Päätä, kuinka pian haluat vaihtaa sen uudestaan ja valitse haluamasi laatutaso sen perusteella. Laadukas kestää pidempään ja on kivempi ajaa, huonolla halpiksella ei pääse pultit kunnolla jumahtamaan kun jumppa uudistuu aiemmin.
Kellään käryä alkuperäisien valmistajasta?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jänskä havainto; 159 rupesi vaatimaan öljynvaihtoa. Ihan oikeaan aikaan vielä, mutta jänskän asiasta tekee se, että mistä se tietää sitä vaatia? Onko tuo auto niin fiksu, että se itse hiffaa öljyjen vaihtuneen ja nollaa huoltovälimuistutuksen automaattisesti? Edellisen öljynvaihdon kun tein itse, enkä ainakaan manuaalisesti nollannut yhtään mitään, mutta 365 päivää myöhemmin auto käskee öljynvaihtoon.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos et edellisellä öljynvaihdolla nollannut öljynvaihtoa, niin tod.näk. vain kilometrit on tullut täyteen. Sen takia se vaatii sitä. Tämä valohan pitää ainakin dieseleissä nollata manuaalisesti. MES:llä ainakin onnistuu.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
No ei se edelliseen liikkeessä suoritettuunkaan vaihtoon täsmää minkään tasamatkan tai tasa-ajan verran. Vielä kun näyttäisi tasan vuoden päästä öljynvaihdosta tulleen tuo ilmoitus. Mystinen laite.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Alfa 159:ssä vähän huonot ajovalot, ainakin tässä mun yksilössä vuosimallia 2007.
Puuilosta kävin hakemassa kaikkea perseestä perämoottoriin ja samalla osui joku 100 W polttimotarjous eteeni, kyselin myyjältä ja sanoi, että kyllähän tuosta kirkkaat valot saa mutta joissain autoissa se tila polttimolle voi olla niin pieni että on vaara että siellä jotain sulaa.
Uskaltaakohan tuollaista kokeilla Alfaan vai käykö kuumat?
Puuilosta kävin hakemassa kaikkea perseestä perämoottoriin ja samalla osui joku 100 W polttimotarjous eteeni, kyselin myyjältä ja sanoi, että kyllähän tuosta kirkkaat valot saa mutta joissain autoissa se tila polttimolle voi olla niin pieni että on vaara että siellä jotain sulaa.
Uskaltaakohan tuollaista kokeilla Alfaan vai käykö kuumat?
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Aliexpress, Wish tms?mattijus kirjoitti:Kiinaxenonit saanee 15 eurolla kotiin kannettuna.
Onko linkkiä laittaa millaista pitäisi tilata, nyt pimeänä vuodenaikana noi valot tietty korostuu...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Aliexpressistä olen jotain romuja tilaillut. En tiedä millaiset polttimot 159:olmosessa on, joten en osaa linkkiäkään laittaa.Waverunner kirjoitti:Aliexpress, Wish tms?mattijus kirjoitti:Kiinaxenonit saanee 15 eurolla kotiin kannettuna.
Onko linkkiä laittaa millaista pitäisi tilata, nyt pimeänä vuodenaikana noi valot tietty korostuu...
VMP
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
H7 polttimo tuohon muistaakseni menee.mattijus kirjoitti:Aliexpressistä olen jotain romuja tilaillut. En tiedä millaiset polttimot 159:olmosessa on, joten en osaa linkkiäkään laittaa.Waverunner kirjoitti:Aliexpress, Wish tms?mattijus kirjoitti:Kiinaxenonit saanee 15 eurolla kotiin kannettuna.
Onko linkkiä laittaa millaista pitäisi tilata, nyt pimeänä vuodenaikana noi valot tietty korostuu...
Kyllä mä voisin ebay tms. jotain tilailla, mutta joku sanoi, että suurin osa siitä on täyttä paskaa eli että joku xenon / led valo ei ole loppupeleissä yhtään sen kirkkaampi kuin tuo perinteinen "Motonjet" valo.
Jos jollain joku linkki Alfa 159:iin sopivaan KIRKKAASEEN lyhtyyn niin linkkiä, kiitos!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itse laitoin joskus nämä tai vastaavat lyhyihin ja pitkiin valoihin: https://www.completos.fi/fi/tuote/valot ... oni-racingWaverunner kirjoitti: Jos jollain joku linkki Alfa 159:iin sopivaan KIRKKAASEEN lyhtyyn niin linkkiä, kiitos!
Lyhyissä valoissa on ilmeisesti halogeeniversiossakin xenoneille sopiva projektori, joten valokuviokin oli hyvä ja terävä. Pitkissä valoissa kuvio ei tietysti ole terävärajainen, mutta ainakin minulla oli ihan OK.
Asennus lyhyihin valoihin helppo, pitkiin saa vähän enemmän askarrella.. Lähtisin kuitenkin ennemmin näihin kuin mihinkään 100W halogeeneihin, jotka tosiaan melko varmasti sulattavat 159:n pienet umpiot nopeasti.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moottorin ecu yrittää dieselissä laskea öljyn "huonontumisprosenttia". Kun eculle kuittaa öljynvaihdon on prosenttiluku 100 ja rupeaa siitä sitten hiipumaan, esim. kesken jääneet poltot tuo tuota prosenttia kerralla reilummin alas. Kun päästään nollaan tulee ilmoitus öljynvaihdosta. Omassani esim. viime öljyn vaihdon jälkeen oli 180km ajon jälkeen tippunut 100 -> 92 prosenttiin. Ölynvaihtoväliksi voi asettaa max. 50tkm, jolloin tuo 8 prosentin pudotus vastaisi kilometreissä 4000 km ajoa!Tuomas K kirjoitti:No ei se edelliseen liikkeessä suoritettuunkaan vaihtoon täsmää minkään tasamatkan tai tasa-ajan verran. Vielä kun näyttäisi tasan vuoden päästä öljynvaihdosta tulleen tuo ilmoitus. Mystinen laite.
Muistaakseni instrument moduulissa on vielä toinen laskuri joka laskee huoltovälejä ja siinä 365 päivä/ km laskuri.
Il nero era bellissimo
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
miten ovien ulkokahvat otetaan pois?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.