75 TS ei käy ja uusi kiusallinen ongelma: takaluukku

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

75 TS ei käy ja uusi kiusallinen ongelma: takaluukku

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Elikkä ongelma on seuraava: 75 ei suostu käymään tyhjäkäyntiä ennen kuin on lämmin kone. Tänään aamulla taas lähti käymään, jonka jälkeen oli kiire lähteä ja sammutin sen lähteissäni. Tämän jälkeen ei enää suostu starttaamaan.

Jaksaa kyllä pyörittää, mutta ei suostu starttaamaan. Mitäköhän kaikkea voisi kokeilla? Mitenköhän tuo pullotesti, jolla voi bensanpaineita kokeilla toimii? Vai olisiko vika kipinässä?

Mitäköhän kannattaisi ensimmäiseksi kokeilla?
Viimeksi muokannut Hepa, 18 Kesä 2005, 12:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kato bensapumppu, sen rele, koneen kierrosnopeuden tunnistin, kipinäpuoli alkajaisiksi... :wink:

bensapumpun vuotava takaiskuventtiili voipi saada tuon pitkän vieterin aikaan startatessa.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

jiiässä kirjoitti:Kato bensapumppu, sen rele, koneen kierrosnopeuden tunnistin, kipinäpuoli alkajaisiksi... :wink:

bensapumpun vuotava takaiskuventtiili voipi saada tuon pitkän vieterin aikaan startatessa.
Missäpäin sijaitsee tuo bensapumppu? Onko se oikealla puolella takapyörän etupuolella, entä tuo takaiskuventtiili?

Auto on tosiaan ollut minulla vasta viikon, joten en sitä ihan kovin tarkkaan tunne.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

bensapumppu on juuri siinä oik takapyörän etupuolella ja apupumppu bensatankissa...
takaiskuventtiili muistaakseni imusarjan puolella konehuoneessa, HUOM!! painotan sanaa muistaaakseni.. :wink:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Ääni takaiskuventtiilille.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Carlos kirjoitti:Ääni takaiskuventtiilille.
Saatat olla oikeassa, sillä auto on hieman ylämäkeen parkkeerattu ja eikös silloin, jos takaiskuventtiili vuotaa niin bensa pääse juurikin väärään suuntaan.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Lyhyesti arvaus ilman selityksiä.... imuvuoto tai lämpötila-anturi. Jos siis sama syy siihen että ei käy kuin kuumana tyhjäkäyntiä ja nyt ei käynnisty.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Noniin nyt töistä kotiuduttuani ja taas koitettuani tilanne edelleen sama: ei starttaa. Koitin kaasu pohjassa ja ilman starttailla, mutta ei edes lupaa. Vaikuttaisi, että besaa ei saa. Tosin en tiedä tuleeko kipinääkään... täytyy kohta koitella niitä, kun saa emännän starttailemaan sitä autoa...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Otas bensaletku paineensäätäjältä irti, pitäis roiskahtaa silmille :wink: Eli varovasti... Sit katso onko ilmamäärämittarin piuha kiinni. Yksi olisi boksille menevän vedenlämpötila-anturin liittimen tarkistus, en vaan nyt ole 100% varma kuinka se on motronicissa hoidettu, V6:ssa se on termostaatin kotelossa

Avatar
Aqua
Viestit: 44
Liittynyt: 15 Touko 2005, 21:05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Aqua »

ittelläni oli sama vika vanhassa autossa! vikana oli kampiakselin kierrosluku tunnistin mutta se olikin opel että se voipi olla hiukan eria asia alfassa :crazyeyes:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Tuohan on kanssa erittäin varteenotettava vaihtoehto, en tuollaista muistanut olevankaan kun jetronicissa moista ole ;) Rasvanäppi ainakin voi vakuuttaa että tuo vika pysäyttää auton :lol:

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Täytyy kyllä sanoa että on nämä hienoja laitteita :-D . Kun hain emännän starttaamaan ja könysin bensapumpun viereen kokeilemaan, että onko siinä mitään eloa. Käskin vaimon startata pitkään ja kokeilin kädellä että tuntuuko pumpussa mitään eloa. Kone pyörittää muutaman kierroksen ja yht'äkkiä bensapumpussa tuntuu hurinaa. Samalla hetkellä Alfa hyrähtää hyrräämään ja kaikki tuntuu olevan ennallaan.

Ilmeisesti TS oli naista vailla ja tahtoi vielä hieman kutitusta helman alta. Tai sitten pumpun liittimet ovat hapettuneet ja räpelsin niitä hieman. Veikkaan ensimmäistä.

Tyhjäkäynti ei edelleenkään toimi kylmänä ja muuten kaikki on ennallaan täytyy tutkia noita liitoksia tässä lähiaikoina. Alfan kanssa ei kyllä koskaan ehdi tylsistyä :-D
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Injun
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Tammi 2004, 19:44
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja Injun »

Tutun tuntuinen ongelma ja autokin vaikuttaa jotenkin etäisesti tutulta. Itse sain Tessun yleensä muutaman starttiyrityksen jälkeen aina käymään, ja ongelma tosiaan esiintyi vain silloin, kun kone pääsi vahingossa sammumaan kylmänä. Hyvä, että jonkinlainen diagnoosikin probleemasta syntyi.

Saadessani auton tyhjäkäyntiventtiili oli täysin jumissa, ja koneeseen oli säädetty tyhjäkäynti ruuvaamalla kaasuläppää enemmän auki. Itse säädin kaasuläpän takaisin normaaliasentoon jotta läpän asentotunnistin ja siten bensansyötön katkaisu moottorijarrutuksella toimisi. Negatiivisena puolena siis kylmätyhjäkäynnin katoaminen, josta itselleni ei ollut haittaa, koska oli aina aikaa käyttää kone lämpimäksi.

Tuon Motronicin ohjaaman tyhjäkäyntiventtiilin osanumero (Bosch) on 0 280 140 516 ja sellaisen löytää myös Motonetistä. Kyllä se vanhakin venttiilimokkula jarruspraylla putsaamisen ja liottamisen jälkeen hetken toimii, mutta sitten ryytyy hetken ajelun jälkeen syystä tai toisesta kiinni. Tai ehkä sille pitäisi löytää jokin sopiva voiteluaine.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Eli nyt se taas on suostunut käymään, mutta nyt tänään ilmaantui taas uusi ongelma: Eli takaluukun avausmekanismin vaijeri napsahti poikki :crazyeyes: . Tutkailin sen avausvivun päästä ja totesin että vaijeri on irti/poikki joko lukon päästä tai jostakin keskeltä. Koska tämän monikäyttösedanin takaluukku on vuorattu ympäriinsä pellillä saattaa luukun aukisaaminen olla mielenkiintoinen ongelma.

Kysymys kuuluukin että onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan ja vieläpä selvinnyt siitä? Onko olemassa jotakin jippoa millä takaluukun saa auki? Vai pitääkö ostaa sorkkarauta ja uusi takaluukku? Apua kaivataan...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

eikö 75:ssa ole avain pesää takaluukussa :shock:
Vai toimiiko sekin muka vaijerilla, vähän ihmetyttää...

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

En ainakaan ole avainpesää löytänyt. Jos sellainen josain on niin hieno homma. 33:ssa ei ainakaan ole.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Käännäppä sitä Alfa-logoa, niin voilá. Tai enhän mä tiedä onko 75:ssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

eikö sen alfa merkin takana ole avainpesää niinkuin 164:ssä, elikkä liu'tetaan oikealle, hmm....

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Luulisi sen avaimen reijän sieltä merkin alta löytyvän.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

En sitä kyllä ole saanut liukumaan. Tiedän kyllä että 155, 156, 164 yms. on lukkopesä sen merkin alla, mutta ei ollut 33:ssa eikä mielestäni ole kyllä tuossakaan. Olisiko 75-tuntijoita, kun auto on tosiaan ollut mulla vasta viikon. Onneks ei sentään mitään muuta kun työkalut ole siellä kontissa... :lol:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

ei ole avainpesää 75:ssä, mutta takapenkin alla on "varavaijeri" 8)
- Alfaholic -

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Meinasin kanssa ehdottaa, että kaatuuko penkki, josko sen alla ois joku juttu. Kyllä niissä yleensä joku varasysteemi on.
Alfaholismia vuodesta 2001

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Varavaijeri

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Jappe kirjoitti:ei ole avainpesää 75:ssä, mutta takapenkin alla on "varavaijeri" 8)
Minun 75:ssa on varavaijeri takaselkänojan reunan alla kuskin puolella. Muovinen rinkula. Eikun siitä nykimään.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mutta varovasti, siinä ei ole lainkaan ulkokuorta, se on muovinen ja varsin venyvä. Toivotaan että ei katkea.....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Kiitoksia avusta. Arvelinkin, että pakkohan tuossa on joku varasysteemi olla. Täytyy kokeilla ja toivoa että ei katkea.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Varavaijeri

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Coupe kirjoitti:Minun 75:ssa on varavaijeri takaselkänojan reunan alla kuskin puolella.
Joo, se on tosiaan selkänojan kohdalla eikä istuinosan alla. Kannattaa vetää varovasti, se kun on siima tms. eikä vaijeri.

Katkesi meinaan itseltäkin :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Saattaa olla muuten joku sen jo katkaissut, sillä kun sitä haeskelin sieltä yhden läpiviennin kohdalta niin en kyllä mitään löytänyt. Ilmeisesti se on samanlainen siima, mikä on esim 33:n konepellin lukossakin.

Jos siimaa ei löydy niin mikä on plan B? Rälläkkä?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuossahan on pari reikää takaselkänojan takana. Lähinnä jollakin kepillä vois päästä touhuamaan. Tosin edessähän on vielä se peitemuovikin. Etsippä vielä sitä vara"narua". Tai olisiko siitä oikeasta vaijerista mitään jäljellä?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Katkesiko se vaijeri samasta paikasta kuin mulla, eli avausvivun juuresta? Itse lyhensin vaijerisysteemiä leikkaamalla kuoresta pätkän pois ja ruuvaamalla paljastuneen "sielun" pään sitten uudelleen vipuun kiinni.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Mulla kun vaijeri katkesi (takaluukun päästä), niin varasiimalla sain auki, mutta montöörikaveri oli sitä mieltä että vielä purkamalla tilpehöörit rek. kilven takaa olisi auki saanut. Mene ja tiedä, ei ihan helppo nakki (toisin kuin keulapellin salpa).

Vaijerin sai korjattua, kun oli katkennut ihan sieltä päästä.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Katkesiko se vaijeri samasta paikasta kuin mulla, eli avausvivun juuresta? Itse lyhensin vaijerisysteemiä leikkaamalla kuoresta pätkän pois ja ruuvaamalla paljastuneen "sielun" pään sitten uudelleen vipuun kiinni.
Näin minäkin tein , eli siis lukon päästä

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

mulla meni kerran monta vuotta sitten vaijeri poikki lukon juuresta joten minä tein näin kun myös "varasiima" meni poikki : otin pois takapenkin selkänojan ja sen takana keskellä on pieni kolmion mallinen reikä tavaratilaan joten siitä ujutin 10mm(muistaakseni)hylsyn monen jatkopalan kanssa ja aukaisin lukkopesän ruuvit javot luukku aukesi ja sain asennettua uuden vaijerin !
Lykkyä tykö !

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Katkesi vaijeri nimenomaan sieltä lukon päästä tai jostain keskeltä. Purin meinaan etupenkin pois ja sen suojamuovin ja koitin nypätä vaijerista, mutta sehän vaan luisti esiin enemmän ja enemmän. Täytyy keksiä jotain millä sen saa auki, kunhan ehtii. Tuo vika ei nyt onneksi kulkua haittaa, mutta kuljetuskapasitteetti pieneni huomattavasti. Saattaahan se varavaijerikin vielä löytyä, kun ottaa takapenkin kokonaan pois. Hyvä tietää, että sen voi saada auki :lol: . Pirullista vaan kun auto on ollut niin vähän aikaa eikä muista yhtään miltä se lukkosysteemi näyttää. Eiköhän tästä selvitä...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Noniin. Takaluukkuongelma on lähes ratkaistu, mutta tuo käyntijutska nousi taas ajankohtaiseksi. Jäin n. 100m päähän anoppilasta kun meno tyssäsi siihen kesken vauhdin vaan sammui.

Diagnoosi: Bensapumppu ei pyöri. Eli nyt tulin taas tulostelemaan sähkökuvia ja etsimään mittaria että josko vika löytyisi. Toivottavasti olisi vaikka jossakin maadotuksissa tai releesä että ei tarvitsisi koko pumppua uusia. Vielä kun löytäisi tuon releen.

Niin sitä varavaijeria en löytänyt, mutta sen lukon vastakappaleen saa kyllä ruuvattua irti pitkillä jatkovarsilla niinkuin J Grönlund neuvoi. Nyt vaan pitäisi löytää niitä jatkovarsia, mutta sitten kun Alfa taas käy ja kukkuu.

Tästä kaunottaresta kehkeytyi sitten oikein projekti.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

J Grönlund kirjoitti:mulla meni kerran monta vuotta sitten vaijeri poikki lukon juuresta joten minä tein näin kun myös "varasiima" meni poikki : otin pois takapenkin selkänojan ja sen takana keskellä on pieni kolmion mallinen reikä tavaratilaan joten siitä ujutin 10mm(muistaakseni)hylsyn monen jatkopalan kanssa ja aukaisin lukkopesän ruuvit javot luukku aukesi ja sain asennettua uuden vaijerin !
Lykkyä tykö !

/Juha
Noi minäkin jouduin homman suorittamaan . Joku ääliö oli peräkoukua asennettaessa niputtanut nippusitellä piuhat ja sen hätävaralangan :silly: , eikähän se sitten tietenkään voinut toimia.

ps . koukku lähti pois samana päivänä, kun auton ostin , mutta piuhat olin jättänyt :oops: .

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Bensapumpun pyörimättömyyteen muutama syy:
1. liitimet pumpun päässä hapettuneet -> avaa ja puhdista, suoja voitele
2. bensapumpun releen liittimet hapettuneet, rele on yksi neljän releen ryhmässä rintapellissä konehuoneen puolella -> nostele releet yksitellen ylös puhdista nastat, voitele esim. contactilla
3. releelle jännitteen tuova liitin löytyy pahasta paikkaa hansikaslokeron takaa ja joskus syöttöjohdon liitin kuumenee ylimenovastuksen takia ja aiheuttaa katkoksia joten ei virtaa pumpulle -> tarkista liitin puhdista ja voitele tai juota ko. piuha liittimen ohi yhteen ja kutistesukka päälle, ei temppuile ainakaan siitä enää
4. voihan se painepumppukin olla loppu ja pyörii välillä, välillä ei. Näissä tilanteissa tankissa oleva siirtopumppu pystyy siirtämään bensan suuttimille ja auto käy yleensä jos tankissa on bensiiniä yli puoli tankkia. Jos bensaa on vähemmän tai auto väärin kallellaan ei ehkä käynnisty enää. Tarkista silloin kun auton alla oleva pumppu EI pyöri esim. jännitekynällä, tuleeko +nastaan virta. Jos ei ongelma on rele/johto puolella
5. pumppu saa käynnistettäessä herätteen ilmamäärämittarilta, vika voi olla sielläkin, mutta pitäisin sitä epätodennäköisenä

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Siis tarkemmin pumpun rele sijaitsee rintapellissä konehuoneen puolella repsikan kohdalla. Nosta se konehuoneen levyinen tiiviste ja pahvisuoja pois niin näet kyllä.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Joo tutkiskelin tuota ongelmaa ja löysin kyllä ne releet. Lisäksi katsoin sen liittimen, joka oli jo vedetty ohi siitä isosta liittimestä erillisellä liittimellä.

Mittailin ensin pumpun nastoista jännitettä -ei mitään.

Sitten aloin tutkia niitä releitä ja totesin että neljästä releestä yksikään ei startatessa vedä. Workshio manualista katselin niiden releiden nimet ja ymmärrykseni mukaan kuljettajan paikalta katsoen vasen on ns. päärele ja oikean puoleinen bensapumpun rele. Anyway mikään niistä ei vedä. Testasin joka releen ja kaikki oli ehjiä. Mittasin pääreleen kelalle tulevan jännitteen ja totesin sen olevan n. 8-9V. Ilmeisesti huono liitos jossakin sillä muuten akun jännite oli n. 12V. mitattuna siitä viereisestä nastasta johon tulee jatkuva 12V.

Eikös noiden releiden kuuluisi vetää startatessa. Pitäisikö pumpun pyöriä jo pelkällä sytytysvirralla, vai onko siinä joku pitopiiri tms, joka kytkee pumpun päälle vasta kun startataan?

Nyt pitäisi etsiä kuva, josta selviää kytkentä virtalukolta tuolle relepaketille ja selvittää että mistä johtuu tuo jännitteen aleneminen.

Ei kun pyörällä töihin huomenna.... no kuntoilu tekee hyvää
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

ainakin turbossa toi rele pyörittää hetken pumppua virrat päälle laitettaessa, eiköhän ts.ssä ole samanlainen.. toi 8-9v kaikille releille viittais maadoitusvikaan :roll:
- Alfaholic -

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Just lueskelin noita kytkentäkaavioita ja totesin että siihen liittimeen, johon tulee se 8-9V tulee johdot virtalukolta ja jatkuu samasta solmusta bensapumpun releen kytkimelle, josta. Bensapumpun releen kelaa ohjaa ohjausboxilta tuleva signaali. Kaiken järjen mukaan huono liitos jossain välillä virtalukko ja ns. "päärele" Vai onkohan ruiskun ohjausboxi paskana tai huonoja liitoksia siellä?

Täytyy tutkia huomenna
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Bensapumppu 75TS:ssa ei pyöri pelkällä sytytysvirralla, vaan vaatii starttauksen. Saa herätteen muistaakseni ilmamäärämittarin läpän heilahtamisesta startatessa. Onhan sulakkeet tarkastettu? Pumpun sulake muistaakseni n:o 13.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Joo on tarkastettu sulakkeet. Epäilen että jossain välillä virtalukko - relehässäkkä on huono liitos, koska sinne releelle tulee tosiaan se 8-9V, mikä ei riitä releen vetämiseen. Releet kyllä vetää 12V:llä eli niissä ei ole vikaa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Anna sille releelle kunnon jännite ja kato toimiiko.
Siihen tyhjäkäyntiin, sitähän ei ollut kylmällä koneella.
Kokooja kammioon tulee semmoinen n.8mm letku, olikohan keskipaikkeille kylkeen imuputkien päälle, no johonkin siihen kumminkin.
Ja toinen pää tulee kiinni "alipainekelloon" jakopään imuputken alle.
Katsoppa onko tuo letku ehjä ja jos ei, niin ehjä tilalle ja vois vaikka löytyä kylmätyhjäkäynti.

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Ei nyt ole sitä sähkökuvaa nenän edessä, mutta muistelen, että syöttöjännite releelle tulee juuri sieltä hanskalokeron takana olevan liittimen kautta. Pahassa paikkaa jos ei raota kojelautaa, mutta voi yrittää kurotella hanskalokeron alta jos saisi sormilla kiinni. Sieltä saattaa löytyä sulaneen oloinen liitin joka aiheuttaa tuon jännitehäviön. Liittimiä siellä on useampia, enkä nyt muista tarkkaan mikä niistä on se oikea. Paikka on todella ahdas, mutta tehtävissä alakautta.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ota tietty hanskalokero irti. :wink:
Myös voit ohjata virran suoraan pumppuun jo kokeilla lähteekö käyntiin. Jos lähtee vikana on virran syöttö jos ei niin pumppu tai jossain ihan muualla. Toki jos pumppu surisee niin yleensä pumppaakin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Joo löysin tuon liittimen jo eilen ja se pumpulle menevä liitin oli vedetty jo ohi siitä isosta tulpasta. Eilen ongelmana oli se että ei ollut sähkökuvia kun olin auton luona. Tänään täytyy mennä kuvien kanssa tutkimaan ja mittailemaan, niin tulokset saattavat olla positiivisempia. Startatessa kun mittasin pumpuille meneviä johtoja ei sinne asti virta päässyt. Tosin pumppua en koeistanut vielä suoralla sähköllä. Täytyy tänään alkaa sulkemaan pois eri vikavaihtoehtoja järjestelmällisesti.

Työt vaan haittaavat ikävästi tuota Alfaharrastusta ja taas toisinpäin kun joutuu pyörällä kulkemaan töissä. Ikävä oravanpyörä :roll:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »


Katkesi vaijeri nimenomaan sieltä lukon päästä tai jostain keskeltä. Purin meinaan etupenkin pois ja sen suojamuovin ja koitin nypätä vaijerista, mutta sehän vaan luisti esiin enemmän ja enemmän. Täytyy keksiä jotain millä sen saa auki, kunhan ehtii. Tuo vika ei nyt onneksi kulkua haittaa, mutta kuljetuskapasitteetti pieneni huomattavasti. Saattaahan se varavaijerikin vielä löytyä, kun ottaa takapenkin kokonaan pois. Hyvä tietää, että sen voi saada auki . Pirullista vaan kun auto on ollut niin vähän aikaa eikä muista yhtään miltä se lukkosysteemi näyttää. Eiköhän tästä selvitä...

Karski konsti avata lukko:

1.rekkarikilpi pois
2.porataan reikä takapeltiin keskelle (rekisterikilpeen nähden suunnilleen pysty ja sivusuunnassa)
3.työnnetään ruuvari reiästä ja vapautetaan sillä lukko
4.korjataan vaijeri ja kilpi takas kiinni

Itsellä homma helpottui kun oli toinen 75:en toimivalla avausvaijerilla vieressä josta ihanteellisen reiän paikan sai hahmoteltua... :P

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no meikäläisen 75:een joku kaukonäköinen tehnyt suksiluukun kyynärnojan taakse joten jos/kun takaluukunlukko sanoo sopimuksen irti niin ongelmia avauksen suhteen ei pitäisi olla.. :wink:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kaukonäköisyys on fiksua... :P

eipä tuokaan eka kerta perheessä ollut kun takaluukun vaijeri veljeltä katkes...konepellin vaijeri vastaavasti on kahdessa yksilössä korvattu rautalangan pätkällä joka pilkottaa nokalta näkyviin.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Noniin! Nyt se taas hyrrää. Vika oli mystinen, joka korjaantui crc:llä ruiskimalla sitä joka liittimeen välillä virtalukko-ruiskun ohjausboxi. Luulisin että tuo virtalukon liitin oli ehkä myös hieman huonolla kontaktilla muutenkin. Ilmeisesti ne liittimet olivat sen verran huonossa kontaktissa että tuo bensapumpun rele ja se ns. päärele eivät vetäneet. Samalla huomasin sen että bensapumppu ei pyöri vasta kun startatessa.

Nyt täytyy pitää mittarit ja kaaviot aina mukana, jos noita vikoja alkaa ilmaantua useamminkin. Vielä se takaluukku on kiinni, mutta nautitaan nyt vähän ajamisesta ja katotaan sitä vaikka ensi viikonloppuna. Tietysti siihen mennessä saattaa ilmaantua jo muutakin...

Kiitoksia hyvistä neuvoista. Ikävä kyllä tuo Pyynikin miitti jäi väliin sattuneesta syystä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Vastaa Viestiin