Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
- Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic) - Paikkakunta: Kirkkonummi
Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Hankin Juhannuksen jälkeen 2007 Spider 3.2 JTS Q4sen, ostettaessa n. 76000 km, nyt hieman vajaat 80 000.
Aiemmissa harrasteautoissa olen ensimmäisenä vuonna noudattanut periaatetta 'kaikki suodattimet, nesteet ja tulpat vaihdetaan' mikäli ei ole varmaa tietoa siitä milloin on vaihdettu ja jos ajomäärä on olluit merkittävä.
Kun on uusi merkki kyseessä, käytetään täältä löytyvää kollektiivista tietoa - onko syytä noudattaa samaa periaatetta tuon yllämainitun kanssa?
Suomen ajalta noin neljä vuotta taaksepäin löytyy säännölliset hultotiedot, samoin muutamalta ensi vuodelta, mutta noiden välissä tyhjää (siis huoltokirjassa).
Eli moottorin öljyt, suodattimet, jarrunesteet vaihtoon.
Jäähdytysneste? Punainenhan kestää pidempään, vihreä pitäisi vaihtaa. Tässä punainen.
Tulpat? Näille vaihtoväliksi annetaan 120 000km / 4 vuotta. Joko on tarpeen vaihtaa?
Jakovaihteiston ja perän öljyt? Onko tässä tarpeen noilla kilometreillä vai onko 'overkill'?
Vaihteistoöljyt (automaatti)? Tämähän on sitten ikuisuuskysymys, vaihtaako vai ei. Itse aiemmassa ranskalaisessa Aisinin automaatti vaihtoi alkuperäisillä öljyillä ilman mitään valittamisen aihetta vaikka mittarissa oli yli 220 000 kun sen vaihdoin pois. Toisessa kesäautossa ZF:n laatikkoon osa öljyistä vaihdettiin 15v/79000 km jälkeen, mutta siinäkään ei eroa käyttäytymisessä tullut, mutta olhan varman päälle. Nyt on noita huuhteluvaihtoja saatavilla, kannattaisiko?
Eli, onko kokemuksia tai näkemyksiä?
Terv. JaakkoK
PS. Onko auto ollut aiemmin jollain foorumilaisella, näkyy tämän threadin (http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 2&start=50) noin puolivälissä ensimmäisessä isossa kuvassa, se musta siinä punaisen vieressä keskellä kuvaa.
Aiemmissa harrasteautoissa olen ensimmäisenä vuonna noudattanut periaatetta 'kaikki suodattimet, nesteet ja tulpat vaihdetaan' mikäli ei ole varmaa tietoa siitä milloin on vaihdettu ja jos ajomäärä on olluit merkittävä.
Kun on uusi merkki kyseessä, käytetään täältä löytyvää kollektiivista tietoa - onko syytä noudattaa samaa periaatetta tuon yllämainitun kanssa?
Suomen ajalta noin neljä vuotta taaksepäin löytyy säännölliset hultotiedot, samoin muutamalta ensi vuodelta, mutta noiden välissä tyhjää (siis huoltokirjassa).
Eli moottorin öljyt, suodattimet, jarrunesteet vaihtoon.
Jäähdytysneste? Punainenhan kestää pidempään, vihreä pitäisi vaihtaa. Tässä punainen.
Tulpat? Näille vaihtoväliksi annetaan 120 000km / 4 vuotta. Joko on tarpeen vaihtaa?
Jakovaihteiston ja perän öljyt? Onko tässä tarpeen noilla kilometreillä vai onko 'overkill'?
Vaihteistoöljyt (automaatti)? Tämähän on sitten ikuisuuskysymys, vaihtaako vai ei. Itse aiemmassa ranskalaisessa Aisinin automaatti vaihtoi alkuperäisillä öljyillä ilman mitään valittamisen aihetta vaikka mittarissa oli yli 220 000 kun sen vaihdoin pois. Toisessa kesäautossa ZF:n laatikkoon osa öljyistä vaihdettiin 15v/79000 km jälkeen, mutta siinäkään ei eroa käyttäytymisessä tullut, mutta olhan varman päälle. Nyt on noita huuhteluvaihtoja saatavilla, kannattaisiko?
Eli, onko kokemuksia tai näkemyksiä?
Terv. JaakkoK
PS. Onko auto ollut aiemmin jollain foorumilaisella, näkyy tämän threadin (http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 2&start=50) noin puolivälissä ensimmäisessä isossa kuvassa, se musta siinä punaisen vieressä keskellä kuvaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Kannattaa muistaa, että kilometrien lisäksi myös aika haavoittaa.

Arvostan tuota periaatettasi ja itse kyllä suosisin sitä yhä, etenkin siistin auton tapauksessa. Sitten joskus kun tulee aika luopua autosta, tulee ostajallekin hyvä mieli kun voi esitellä että näin on tehty. Jos ei tule aikaa luopua autosta, on itsellä hyvä mieli kun näin on tehty
Jos vaihdettu hiljattain, niin turhaa lie vaihtaa. Jos iästä ei tietoa, niin vaihtoon vaan, ei se kallista ole. Vaihtuu kyllä vähintään osittain jakopääjumpan yhteydessä tai paisarin porsiessa, mutta älä nyt niiden kanssa hoppuile.JaakkoK kirjoitti: Jäähdytysneste? Punainenhan kestää pidempään, vihreä pitäisi vaihtaa. Tässä punainen.
Auto on 12-vuotias, olisihan se kolmatta kertaa edessäJaakkoK kirjoitti: Tulpat? Näille vaihtoväliksi annetaan 120 000km / 4 vuotta. Joko on tarpeen vaihtaa?

Näähän on ikuiset, eli kyllä se mekaniikka kestää öljyjen eliniän. Minä vaihtaisin, kyllä sinne kuitenkin vettä kondensoituu sekaan lämmön pumpatessa.JaakkoK kirjoitti: Jakovaihteiston ja perän öljyt? Onko tässä tarpeen noilla kilometreillä vai onko 'overkill'?
Sama kuin voimansiirtoöljyissä - minä vaihtaisin. Ei se aikakaan tosiaan niille litkuille hyvää tee ja jos ne vaihtaa ajoissa, siitä on enemmän hyötyä kuin siitä jos ne vaihtaa myöhässä.JaakkoK kirjoitti: Vaihteistoöljyt (automaatti)? Tämähän on sitten ikuisuuskysymys, vaihtaako vai ei. Itse aiemmassa ranskalaisessa Aisinin automaatti vaihtoi alkuperäisillä öljyillä ilman mitään valittamisen aihetta vaikka mittarissa oli yli 220 000 kun sen vaihdoin pois.
Arvostan tuota periaatettasi ja itse kyllä suosisin sitä yhä, etenkin siistin auton tapauksessa. Sitten joskus kun tulee aika luopua autosta, tulee ostajallekin hyvä mieli kun voi esitellä että näin on tehty. Jos ei tule aikaa luopua autosta, on itsellä hyvä mieli kun näin on tehty

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
- Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic) - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Tuota neljää vuotta tuossa juuri jäin miettimään että voiko aika haavoittaa tulppia. Nykyisen lyijyttömän bensan aikanahan hyvien (platina tai iridium) tulppien käyttöiäksi sanotaan yleensä 100 - 120 tkm. Tuon minun katollisen kesäauton "hovikorjaaja", joka osaa asiansa hyvin, sanoo samaa yli 100 000 km vaihtoväliä ilman aikaa Jaguarin V8:ssa. Eli miksi Alfa antaa neljä vuotta vaihtoajaksi? Luulisi kipinöiden määrän olevan se määrittävä tekijä tulppien eliniässä...Polforea kirjoitti:Kannattaa muistaa, että kilometrien lisäksi myös aika haavoittaa.
Auto on 12-vuotias, olisihan se kolmatta kertaa edessäJaakkoK kirjoitti: Tulpat? Näille vaihtoväliksi annetaan 120 000km / 4 vuotta. Joko on tarpeen vaihtaa?![]()

JaakkoK
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Joo, se kieltämättä hämmentää. Kipinöiden määrän lisäksi kylmäkäynnistykset voi olla merkitseviä (rikkaampaa seosta, enempi nokea jne), voi myös olla että on pohdittu ruuhkaseisontaa jne, jossa kipinät viuhuu mutta kilsat ei. Lisäksi ne voi ajan myötä vähän jumahtaa - pyörästä kun ruuvasin tehdastulpat irti 9 ikävuoden kohdalla, oli tarvittava avausmomentti jo hivenen hirvittävällä tasolla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Oma mielipiteeni hivelee Polforean käytäntöjä; kaikki vaihtoon.
200tkm ajetun Q4:n takaperän öljyt, jotka on ilmeisesti n. 100tkm:ssä vaihdettu, oli jo aika karmeat. Eikä kuulemma etupäässäkään niin hirveän hyvä.
Vaihteiston öljyt vielä odottavat vaihtoa, kun ei ole ollut a) aikaa ja b) rahaa.
Jäähdytysnesteinä näissä lie ollut punaista tehtaalta ihan alusta asti? Sitä mietin, että miksi, kun eikös se propyleeniglykolipohjainen punainen ole ajatuksena alumiiniosien vuoksi - onko niitä sitten niin merkittävästi?
200tkm ajetun Q4:n takaperän öljyt, jotka on ilmeisesti n. 100tkm:ssä vaihdettu, oli jo aika karmeat. Eikä kuulemma etupäässäkään niin hirveän hyvä.
Vaihteiston öljyt vielä odottavat vaihtoa, kun ei ole ollut a) aikaa ja b) rahaa.
Jäähdytysnesteinä näissä lie ollut punaista tehtaalta ihan alusta asti? Sitä mietin, että miksi, kun eikös se propyleeniglykolipohjainen punainen ole ajatuksena alumiiniosien vuoksi - onko niitä sitten niin merkittävästi?
Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Tossa v6:ssa ei ole juuri ollenkaan rautaosia jäähdytysjärjestelmässä. Jos oikein muistan, niin sylinteriputketkin on alumiinivalun sisällä.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
- Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic) - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
No samaa mieltähän kaikki täällä olivat kuin omatkin ajatukseni olivat, eli lähes kaikki nesteet (pl ohjaustehostin), suodattimet ja tulpat vaihtoon. Tietää sitten milloin ja mitä on vaihdettu. Automaattilaatikon öljyjen vaihto jää keväälle ennen seuraavan ajokauden alkua, silloin on mahdollista saada vaihto koneella huuhtelemalla.
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Etu ja takaperäöljyt on vaihdettu autoon 28.06.2018 / 72 tkm, joten turhaa työtä vaihtaa niitä heti uudestaan. Öljyinä on käytetty Tutelaa ja Seleniaa, kuten pitääkin ja kaikki suodattimet on autoon vaihdettu myös. Tulppia ja jäähdytinnesteitä ei ole minun aikana (2018-2019) vaihdettu, kuten ei myöskään autolaatikon öljyjä.JaakkoK kirjoitti:No samaa mieltähän kaikki täällä olivat kuin omatkin ajatukseni olivat, eli lähes kaikki nesteet (pl ohjaustehostin), suodattimet ja tulpat vaihtoon. Tietää sitten milloin ja mitä on vaihdettu. Automaattilaatikon öljyjen vaihto jää keväälle ennen seuraavan ajokauden alkua, silloin on mahdollista saada vaihto koneella huuhtelemalla.
Viime vuonna on lisäksi vaihdettu mm. molemmat etupyöränlaakerit, uudet renkaat ja vanteet, etu ja takamerkit sekä uusi avain. Aikana jolloin merkintöjä ei huoltokirjassa juuri ole, on auto ollut Vaunulan omistajasuvun edustajalla, joka on tuonut auton aikanaan maahan ja autoa on huollettu saamani tiedon mukaan siellä. Harmillista ettei tuolta ajalta ole kuitteja ja merkintöjä olemassa.
Harvinaisen auton olet hankkinut ja onnittelut siitä! Saa vinkata mikäli joskus haluat Spiderista luopua...
Terveisin edellinen omistaja.

Ammattina autokauppa
Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Juurikin samaa pohdin Breran kohdalla, nyt pitää ajokauden jälkeen vaihtaa kaikki öljyt ja jäähdytin/jarrunesteet varmaan myös. Mistäs tuota Seleniaa/Tutelaa saa ostaa, suomessa näyttää olevan aika heikkoa.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
- Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic) - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Kiitos 'niki' tiedoista. Nuo on hyvä tietää. Harvinaisuudesta olen itsekin muutaman kerran kuullut ja sen perusteella yritin selvittää eri versioiden valmistusmääriä, mutta vaikeaa on (verrattuna Jaguarien tietoihin, joissa eri vuosina valmistettujen versioiden valmistusmäärät löytyy yhden yksilön tarkkuudella). Kokonaisvalmistusmäärä näyttää olevan 12363. Englannissa (tai UKssa) tietoja löytyy rekisteröidyistä malleittain; UK:n viime vuonna rekisteröidystä yli 1600:sta 2006-2010-mallin Spideristä vain 29 on Q4 automaatilla. Kokonaisvalmistusmäärä näyttää olevan 12363, eli jos suhde on kaikissa valmistetuissa sama kuin UKssa olevissa, niin tuota versiota olisi tehty vain runsas 200 kappaletta. Voisiko tuo pitää paikkansa?niki kirjoitti: Harvinaisen auton olet hankkinut ja onnittelut siitä! Saa vinkata mikäli joskus haluat Spiderista luopua...
Terveisin edellinen omistaja.
Terv. JaakkoK
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Q4:n saatavuus RHD:nä taisi olla hivenen vasemmalta ajettavaa nihkeämpää, joten en välttämättä suhdetta peilaisi brittien datoista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Spider 3.2 JTS Q4 - Mitkä nesteet ym vaihtaa?
Jos tiedossa ei ole, että ne tehostimen nesteet on vaihdettu joskus lyhyen aikaa sitten, niin vahva suositus niidenkin vaihtamiselle. Eiköhän nekin ole jo melkoista kuraa.JaakkoK kirjoitti:No samaa mieltähän kaikki täällä olivat kuin omatkin ajatukseni olivat, eli lähes kaikki nesteet (pl ohjaustehostin)