Alfa Romeo Giulia 952
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Hardware tuli, mutta interfacen nopeus (bluetooth) ei riittänykkään joten piti vielä tilaa perinteinen kaapeli, mut tässä pieni teaser
Re: Alfa Romeo Giulia 952
"Race" -moodi on aina tervetullut lisä! Äijällä on oikea meininki!
Raportoi mitä sen pitäisi tehdä ja kuinka se toimii oikeasti kun olet saanut integroinnin ja kenttätestit päätökseen.
Raportoi mitä sen pitäisi tehdä ja kuinka se toimii oikeasti kun olet saanut integroinnin ja kenttätestit päätökseen.
-
- Viestit: 254
- Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Siis mitä olet rakentamassa? Vain QV:n ECUssa on tuki Race-moodille ja 2.0l mallissa on täysin erilainen ECU.JanV kirjoitti:Hardware tuli, mutta interfacen nopeus (bluetooth) ei riittänykkään joten piti vielä tilaa perinteinen kaapeli, mut tässä pieni teaser
Edit: Ahaa, tarkoittanet tätä modifikaatiota:
https://www.giuliaforums.com/threads/ra ... 57/page-12
Mielenkiintoista. Kerro miten toimii.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
juu, just tota. Ecu ei ymmärrä tosta mitään mutta ei sen tarviikkaan koska noille ajomoodeille ei ole alfassa muutenkaan omia moottorinohjauksen karttoja. Ainoa defect on se että ecu luulee olevansa race moodissa normal tilassa (ei siis dynamics) mutta sen vaikutus on lähinnä vain throttle mappiin.
-
- Viestit: 254
- Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mistä tilasit RDNA-kytkimen? Tuotenumero?JanV kirjoitti:juu, just tota. Ecu ei ymmärrä tosta mitään mutta ei sen tarviikkaan koska noille ajomoodeille ei ole alfassa muutenkaan omia moottorinohjauksen karttoja. Ainoa defect on se että ecu luulee olevansa race moodissa normal tilassa (ei siis dynamics) mutta sen vaikutus on lähinnä vain throttle mappiin.
Joko sait proxy-modifikaation tehtyä?
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Pitäisi löytyä marmorilta: 156 129 321Unique kirjoitti: Mistä tilasit RDNA-kytkimen? Tuotenumero?
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Marmorilta juu, helpoiten ja nopeiten.
Osanumero juurikin toi.
Osanumero juurikin toi.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
ton 8.8 lähmänäytön vois ehkä retrofittaakki. Level II autonomyssa on kuitenkin vaan bugeja et se ohjaa suoraan ojaan.
-
- Viestit: 254
- Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tuskin voi. Nykyinen Infotainment-boksi tuskin tietää kosketusnäytöstä yhtään mitään. Todennäköisesti myös Infotainment-boksi on mennyt täysin uusiksi ja samalla softaversiot monesta muusta värkistä.JanV kirjoitti:ton 8.8 lähmänäytön vois ehkä retrofittaakki. Level II autonomyssa on kuitenkin vaan bugeja et se ohjaa suoraan ojaan.
Oheisesta linkistä lisätietoa FCA:n level II autonomystä:
https://www.autonews.com/assets/PDF/FCA ... Update.pdf
- artojsalo
- Viestit: 40
- Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
- Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159 - Paikkakunta: Perniö
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ajan Giulialla pääasiassa n. 50...60 km lenkkejä, joten oletukseni on, että akku pysyy tällaisessa ajossa aina täyteen varautuneena, varsinkin tähän aikaan vuodesta.
Olen laittamassa Giulian seisomaan pariksi kuukaudeksi ja siksi laitoin ulkopuolisen laturin akkuun kiinni varmistaakseni, että akku on varmasti täynnä.
Olikin yllätys, että akku otti reipasta, aluksi 5...6 A latausvirtaa, mutta pysyi 4 A tuntumassa tunteja. Akku ei siis ollutkaan täysin varautunut.
Irrotin ylläpitolaturin illalla volttimittarin näyttäessä akun jännitteeksi laturi kytkettynä n. 15 V ja virtamittarin n. 1 A, eli akku oli nyt aivan täynnä.
Aamulla tein uuden jännitemittauksen, ja lukema vastasi täyden akun lepojännitettä 12,7...12,8 V. Kytkin taas laturin, ja akku otti virtaa vain hetken ja jännite nousi taas 15 V:iin.
Akku siis on kunnossa, kun varausta ei kadonnut yön aikana mihinkään.
Sitten Giulia käymään, ja totesin, että (täyteen akkuun) latausjännite ei noussut kuin 13,5 V:iin, oli kone sitten tyhjäkäynnillä tai kierroksia 2000.
Kyllähän kunnossa olevan laturin pitäisi tuottaa yli 14 V jopa 14,5 V.
Tätä menoa, siis 13,5 V latausjännitteellä tulee talvella vaikeuksia.
Onko kokemuksia vastaavasta.
Olen laittamassa Giulian seisomaan pariksi kuukaudeksi ja siksi laitoin ulkopuolisen laturin akkuun kiinni varmistaakseni, että akku on varmasti täynnä.
Olikin yllätys, että akku otti reipasta, aluksi 5...6 A latausvirtaa, mutta pysyi 4 A tuntumassa tunteja. Akku ei siis ollutkaan täysin varautunut.
Irrotin ylläpitolaturin illalla volttimittarin näyttäessä akun jännitteeksi laturi kytkettynä n. 15 V ja virtamittarin n. 1 A, eli akku oli nyt aivan täynnä.
Aamulla tein uuden jännitemittauksen, ja lukema vastasi täyden akun lepojännitettä 12,7...12,8 V. Kytkin taas laturin, ja akku otti virtaa vain hetken ja jännite nousi taas 15 V:iin.
Akku siis on kunnossa, kun varausta ei kadonnut yön aikana mihinkään.
Sitten Giulia käymään, ja totesin, että (täyteen akkuun) latausjännite ei noussut kuin 13,5 V:iin, oli kone sitten tyhjäkäynnillä tai kierroksia 2000.
Kyllähän kunnossa olevan laturin pitäisi tuottaa yli 14 V jopa 14,5 V.
Tätä menoa, siis 13,5 V latausjännitteellä tulee talvella vaikeuksia.
Onko kokemuksia vastaavasta.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^Olisiko älylataus ja jarruenergian talteenotto, jota varten akussa tarttee pitää vähän vapaata.
Latasitko muuten suoraan akun napoihin vai jostain "kauempaa"?
Latasitko muuten suoraan akun napoihin vai jostain "kauempaa"?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Uusi laturi ....? Omaan vaihdettu noin 120 tkm mittarissa....artojsalo kirjoitti:Ajan Giulialla pääasiassa n. 50...60 km lenkkejä, joten oletukseni on, että akku pysyy tällaisessa ajossa aina täyteen varautuneena, varsinkin tähän aikaan vuodesta.
Olen laittamassa Giulian seisomaan pariksi kuukaudeksi ja siksi laitoin ulkopuolisen laturin akkuun kiinni varmistaakseni, että akku on varmasti täynnä.
Olikin yllätys, että akku otti reipasta, aluksi 5...6 A latausvirtaa, mutta pysyi 4 A tuntumassa tunteja. Akku ei siis ollutkaan täysin varautunut.
Irrotin ylläpitolaturin illalla volttimittarin näyttäessä akun jännitteeksi laturi kytkettynä n. 15 V ja virtamittarin n. 1 A, eli akku oli nyt aivan täynnä.
Aamulla tein uuden jännitemittauksen, ja lukema vastasi täyden akun lepojännitettä 12,7...12,8 V. Kytkin taas laturin, ja akku otti virtaa vain hetken ja jännite nousi taas 15 V:iin.
Akku siis on kunnossa, kun varausta ei kadonnut yön aikana mihinkään.
Sitten Giulia käymään, ja totesin, että (täyteen akkuun) latausjännite ei noussut kuin 13,5 V:iin, oli kone sitten tyhjäkäynnillä tai kierroksia 2000.
Kyllähän kunnossa olevan laturin pitäisi tuottaa yli 14 V jopa 14,5 V.
Tätä menoa, siis 13,5 V latausjännitteellä tulee talvella vaikeuksia.
Onko kokemuksia vastaavasta.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kuten Polforea kirjoitti. Näköjään muuttuvan jännitteen ja lataustehon lisäksi can-väylä(tai lin) laturilla/muulla älykkäällä latauksella varustetut autot eivät tosiaan pidä akkua täydessä latauksessa.
Ymmärtääkseni pelkkä latausjännitteen mittaus ei suoraan kerro älylaturista onko se rikki, ellei nyt ihan olematonta tai ihan liian isoa jännitettä näytä.
Diagnosointiin tarvitsee oskilloskoopin väylätiedonsiiroon seuraamiseen ja amppeerimittarin latausvirran mittaamiseen. Perusteellinen tarkastus sisältää väylätiedon vertailua mitatun ja oikean(miltä pitäisi näyttää) välillä + ampeerilukema.
Ymmärtääkseni pelkkä latausjännitteen mittaus ei suoraan kerro älylaturista onko se rikki, ellei nyt ihan olematonta tai ihan liian isoa jännitettä näytä.
Diagnosointiin tarvitsee oskilloskoopin väylätiedonsiiroon seuraamiseen ja amppeerimittarin latausvirran mittaamiseen. Perusteellinen tarkastus sisältää väylätiedon vertailua mitatun ja oikean(miltä pitäisi näyttää) välillä + ampeerilukema.
Suoraan vaan suoraa
- artojsalo
- Viestit: 40
- Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
- Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159 - Paikkakunta: Perniö
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kutsuisin tyhmäksi, en älykkääksi, sellaista lataussysteemiä joka jättää akun vajaaseen varaukseen.Olisiko älylataus ja jarruenergian talteenotto...
..jarruenergian talteenotto
Niin, tämä ei ole sähköauto, vaan Diesel.
Tätä minäkin pidän todennäköisenä.Uusi laturi ....? Omaan vaihdettu noin 120 tkm mittarissa....
Näköjään ?? Onko tietota vai oletusta ?Näköjään muuttuvan jännitteen ja lataustehon lisäksi can-väylä(tai lin) laturilla/muulla älykkäällä latauksella varustetut autot eivät tosiaan pidä akkua täydessä latauksessa.
Eihän sellaisessa lataussysteemissä ole järkeä, joka tarkoituksella pitää akun vajaassa varauksessa.
Lyijyakun tuhoamiseen riittää, kun sitä pitää jatkuvassa alivarauksessa. Näin ollen tällainen varaustila ei voi olla tavoiteltu tai suunniteltu tila.
Viimeksi muokannut artojsalo, 26 Syys 2019, 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
"Kutsuisin tyhmäksi, en älykkääksi, sellaista lataussysteemiä joka jättää akun vajaaseen varaukseen."
Vähän vajaaksi jättäminen pidentää akun elinikää. Olisikohan ollut 85% täydestä varauksesta mitä nuo pitävät.
"Niin, tämä ei ole sähköauto, vaan Diesel."
Näsäviisastelun yrittämien asiasta jotasta ei ymmärrä, ei ole kovin toimivaa...
Jarruenergian talteenotto tarkoittaa moottorijarrutuksessa laturin käyttöä täydellä kuormalla.
Vähän vajaaksi jättäminen pidentää akun elinikää. Olisikohan ollut 85% täydestä varauksesta mitä nuo pitävät.
"Niin, tämä ei ole sähköauto, vaan Diesel."
Näsäviisastelun yrittämien asiasta jotasta ei ymmärrä, ei ole kovin toimivaa...

Jarruenergian talteenotto tarkoittaa moottorijarrutuksessa laturin käyttöä täydellä kuormalla.
Suoraan vaan suoraa
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
artojsalo kirjoitti:Näköjään ?? Onko tietota vai oletusta ?Näköjään muuttuvan jännitteen ja lataustehon lisäksi can-väylä(tai lin) laturilla/muulla älykkäällä latauksella varustetut autot eivät tosiaan pidä akkua täydessä latauksessa.
Eihän sellaisessa lataussysteemissä ole järkeä, joka tarkoituksella pitää akun vajaassa varauksessa.
Lyijyakun tuhoamiseen riittää, kun sitä pitää jatkuvassa alivarauksessa. Näin ollen tällainen varaustila ei voi olla tavoiteltu tai suunniteltu tila.
Tietoa, se mitä ei ulkomuistista, katsoin mm. Bosch Automotive Handbook:sta (10th edition, julk. 9/2018) ja googlaamalla. Kuten tuo että eivät näköjään pidä täyttä varausta ja oletin latureiden käyttävän can väylää, mutta ainakin fordilla lin väylää. Tosin ei tuo autosähkö ole oma suuntautuminen, niin en siitä ja diagnoosimentelmistä täysin perillä ole.
Älykkäällä latauksella haetaan sekä polttoainesäästöä että mukavuutta.
Edit: En enää ole varma onko sillä ettei pidetä täydessä latauksessa tarkoitusta akun kunnon kannalta, tarkemmin lukaisemalla tuossa Boschin kirjassa puhuttiin vain tuosta ecotehokkaasta lataamisesta moottorijarrutuksessa syynä akun vajaana pitämiseen. Tuolla saavutetaa 1-4% polttoainesäästö. Näissä järjestelmissä mitkä tuota harrastaa on akun varauksen valvonta ja ne lataavat polttoainesäästeliäästi kunhan akun varaus on riittävä. (Eli siis edelleenkin uudestaan käynnistettävyys on ensimmäinen prioriteetti)
AGM akuthan noissa yleisesti, mutta eipä nekään tykkää liian alhaisesta varauksesta (alle 10,5 V Optima, tuo boshin kirja yleisesti auton akuille minimijännitteeksi)
Viimeksi muokannut Garmund, 26 Syys 2019, 14:24. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Suoraan vaan suoraa
- artojsalo
- Viestit: 40
- Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
- Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159 - Paikkakunta: Perniö
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mistä lähteestä tällainen tieto on peräisin ? En ole ennen kuullut tällaisesta.Vähän vajaaksi jättäminen pidentää akun elinikää. Olikohan ollut 85% täydestä varauksesta mitä nuo pitävät.
Se mitä olen lukenut lyijyakkujen käytöstä ja varaamisesta korostaa sitä, että tyhjä tai vajaaksi varattu akku ei kestä mm. kylmiä lämpötiloja ja tuhoutuu muutenkin ennen aikojaan.
Lyijyakun lataushan tapahtuu ns. vakiojännitelatauksena, jossa latausjännite pidetään vakiona ja akun varaustila määrittää latausvirran.
Kylmä ja/ tai vajaasti varattu akku ottaa aluksi vastaan kymmeniä ampeereitä, mikäli laturin teho riittää.
Olen ensimmäisen kerran tutustunut käsitteeseen älylaturi jo n. 25 v. sitten. Kyseessä oli Volvo-Pentan meridieseissä käytetty Bosch-lataussysteemi.
Siinä lähinnä pyrittiin lataamaan akkuja aluksi normijännitettä 14...14,5 V suuremmalla jännitteellä, jopa yli 15 V (ja sitä kautta suuremmalla virralla), koska lyijyakkua
voi näin ladata. Tietyn ajan/energiamäärän jälkeen latausjännite laski nominaalitasolle 14...14,5 V. Näin lyhyessäkin käyntijaksossa saatiin akkuja ladattua selvästi enemmin,
kuin normaalilla vakiojännitelatauksella.
Missään vaiheessä ei latausjännitettä tässä systeemissä laskettu alle 14 V:n.
Sellainen ajatus, että tietoisesti akkua pidetään vajaassa varauksessa, jotta moottorijarrutuksella auton omasta laturista saataisiin edes havaittava jarrutusteho, on absurdi.
Sähköautossa tilanne on aivan toinen.
Viimeksi muokannut artojsalo, 26 Syys 2019, 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- artojsalo
- Viestit: 40
- Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
- Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159 - Paikkakunta: Perniö
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Oho !! Vaan mikä sitten ?Ei noissa ole lyijyakkuja.
Minulla ainakin on Vartan lyijyakku.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^Aivopieru ekaksi, piti kirjoittaa että noissa yleensä agm akut 
(piti vain esikatselu painaa, ennen kuin sain ajatusvirran järkeväksi tekstiksi luonnosteltua)

(piti vain esikatselu painaa, ennen kuin sain ajatusvirran järkeväksi tekstiksi luonnosteltua)
Suoraan vaan suoraa
- artojsalo
- Viestit: 40
- Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
- Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159 - Paikkakunta: Perniö
Re: Alfa Romeo Giulia 952
AGM-akku = lyijyakku
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Niinpä vaan sitten häntä koipien välissä se kosketusnäyttö näihin kuitenkin laitetaan. Kaiken maailman höpinät turvallisuudesta sun muusta ei vakuuttaneet kuluttajia.V6 kirjoitti:MY2020 US
(jätin kuvan pois tilan säästämiseksi)
932 937 955
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Järkevyydesta ja viisaudesta voi olla montaa mieltä, mutta "älyä" tuon toiminnon ylläpitämiseen tarvitaan ja erilaisia, idioottimaisiakin, monimutkaisempia logiikkaratkaisuita tupataan kutsumaan älyratkaisuiksi. On älypuhelinta, älytelkkaria, älysitä ja älytätä, joista vähintään osa on vähintään osan aikaa lähinnä idoottimaisia ja ärsyttäviä.artojsalo kirjoitti:
Kutsuisin tyhmäksi, en älykkääksi, sellaista lataussysteemiä joka jättää akun vajaaseen varaukseen.
Äly on päivän sana.
Niin, silti toimintoa kutsutaan jarruenergian (tai jarrutusenergian) talteenotoksi. Olen minäkin sitä jo vuosia hihitellyt, mutta sillä nimellä se brosyyreissä ja spekseissä tunnetaan. Kyllähän sillä vähän saadaan ainakin laskennallisesti takaisin, mutta mitattavuus onkin sitten ihan eri asia. Näyttää hyvältä spekseissä ja päästötestin tiedoissa, joten sillä mennään.artojsalo kirjoitti: Niin, tämä ei ole sähköauto, vaan Diesel.
Ennen laturinvaihtoa kannattaa mitata latausjänniteartojsalo kirjoitti:Tätä minäkin pidän todennäköisenä.Uusi laturi ....? Omaan vaihdettu noin 120 tkm mittarissa....
A) suoraan laturin navalta (eliminoi jännitehäviöt)
B) ajaessa, etenkin moottorijarrulla (se älylataus)
Meinaan vaan ettei tule vaihdetuksi sitä laturia turhaan. Ikävä maksaa rahaa ja todeta ettei tilanne muuttunut.
Korjaan, tällä tekniikalla toteutetulla jarruenergian talteenotolla (joojoo, hassu termi) varustetut autot eivät pidä akkua täydessä latauksessa. Väylä sinänsä mahdollistaa helpomman ohjauksen touhulle, mutta ei välttämättä ole suoraan 1:1 valmistuksessa.Garmund kirjoitti:Näköjään muuttuvan jännitteen ja lataustehon lisäksi can-väylä(tai lin) laturilla/muulla älykkäällä latauksella varustetut autot eivät tosiaan pidä akkua täydessä latauksessa.
On siinä tarpeeksi "järkeä", että autotehtaat ovat ottaneet sen kehitys- ja valmistuslistoille, mikä ei ole ilmaista. Mitä todennäköisemmin helpommissa olosuhteissa ja nopeammalla paalaustahdilla varustetuissa maissa (kuten Keski-Euroopassa keskimäärin) tuppaa silti yhden auton akunvaihdot jäämään tarpeeksi vähiin, että touhu kannattaa. Pakkasen piinaamassa Suomessa, missä orggisakun heikkoutta kirotaan jos se menee vaihtoon ennen kymmenettä ikävuotta, tilanne on eri, mutta pienenä markkina-alueena Suomi ei ole kovin määräävä.artojsalo kirjoitti: Eihän sellaisessa lataussysteemissä ole järkeä, joka tarkoituksella pitää akun vajaassa varauksessa.
Lyijyakun tuhoamiseen riittää, kun sitä pitää jatkuvassa alivarauksessa. Näin ollen tällainen varaustila ei voi olla tavoiteltu tai suunniteltu tila.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ei miusta tuo "Reduced oder complexity" kuulosta positiiviselta asialta.
Vielä tuohon laturin toimintaan liittyen. Löyty aika selkeä esimerkki vakiojännitelaturien ja uusien "älylaturien" erosta
https://www.redarc.com.au/alternator-vs ... alternator
Vielä tuohon laturin toimintaan liittyen. Löyty aika selkeä esimerkki vakiojännitelaturien ja uusien "älylaturien" erosta
https://www.redarc.com.au/alternator-vs ... alternator
Suoraan vaan suoraa
- artojsalo
- Viestit: 40
- Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
- Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159 - Paikkakunta: Perniö
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Löytyykö tästä asiasta tietoa jostakin lähteestä ?Korjaan, tällä tekniikalla toteutetulla jarruenergian talteenotolla (joojoo, hassu termi) varustetut autot eivät pidä akkua täydessä latauksessa.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Löytyyhän tuosta juttua ainakin eri valmistajien koulutusmateriaaleista, mutta ei niitä oikein tänne parane postailla. Olisi kuitenkin aika huono tuottaa lataamalla moottorijarrutuskuormaa, jos akku olisi >90% varauksessa, eikä kykenisi ottamaan nopeasti virtaa vastaan.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tuola aikaisemmassa viestissä linkkaamassani redarc.com sivun linkissä lukee tuosta että vaihtuvan jännitteen "älykäs"laturi ei käynnistyksen jälkeen lataa akku täyteen, vain riittävästi taatakseen auton käynnistyvyyden.
"D. Current will flow into the start battery to recover it from the engine starting consumption and run loads that are on at the time. This current will decrease as the battery comes up in charge, generally this will occur within the first few minutes of run time. The voltage will be decreased when current flow into the start battery falls below a predetermined level, generally below 30A, meaning that the start battery is only partially charged, well enough for repeated starting.
E. The current will be regulated from the alternator to maintain the target voltage, and can increase and decrease as loads are switched on and off. The target voltage will change on factors such as temperature, electrical consumers, start battery state of charge, and engine load.
F. During acceleration and cruise the target voltage will be low, around the open circuit voltage of the start battery.
G. During deceleration the target voltage may be lifted to replenish any discharge of the start battery that may have occurred during acceleration and cruise."
Tuo yritys tekee sähkölaitteita ajoneuvohin: "Based in Lonsdale, REDARC has 40 years experience in the research, design, development and manufacture of a range of electronic voltage converters and associated products including inverters, power supplies, DC to DC battery chargers and Battery Management Systems, CANBus modules, electric brake controllers, 52mm gauges and customised electronic modules."
Katson jos löytyisi googlella jokin hyvä muukin julkinen lähde.
"During overrun fuel cutoff an increased desired voltage is input for the alternator in order to charge the battery intensively..... A fully charged battery cannot absorb charge. For this reason, recuperation is only possible with a partially charged battery"
Bosch automotive handbook painos 10, kohdasta "Electrical energy managemet" sivu 1302.
Edit käytin väärää termiä aiemmassa viestissäni, kun kirjoitin että lataa akkua tehokkaasti moottorijarrutuksen aikana. Lataa siis silloin kun polttoainesyöttö on katkaistu, eli kun moottori jarruttaa(ja kierrokset riittävät polttoainesyötön katkaisuun).
"D. Current will flow into the start battery to recover it from the engine starting consumption and run loads that are on at the time. This current will decrease as the battery comes up in charge, generally this will occur within the first few minutes of run time. The voltage will be decreased when current flow into the start battery falls below a predetermined level, generally below 30A, meaning that the start battery is only partially charged, well enough for repeated starting.
E. The current will be regulated from the alternator to maintain the target voltage, and can increase and decrease as loads are switched on and off. The target voltage will change on factors such as temperature, electrical consumers, start battery state of charge, and engine load.
F. During acceleration and cruise the target voltage will be low, around the open circuit voltage of the start battery.
G. During deceleration the target voltage may be lifted to replenish any discharge of the start battery that may have occurred during acceleration and cruise."
Tuo yritys tekee sähkölaitteita ajoneuvohin: "Based in Lonsdale, REDARC has 40 years experience in the research, design, development and manufacture of a range of electronic voltage converters and associated products including inverters, power supplies, DC to DC battery chargers and Battery Management Systems, CANBus modules, electric brake controllers, 52mm gauges and customised electronic modules."
Katson jos löytyisi googlella jokin hyvä muukin julkinen lähde.
"During overrun fuel cutoff an increased desired voltage is input for the alternator in order to charge the battery intensively..... A fully charged battery cannot absorb charge. For this reason, recuperation is only possible with a partially charged battery"
Bosch automotive handbook painos 10, kohdasta "Electrical energy managemet" sivu 1302.
Edit käytin väärää termiä aiemmassa viestissäni, kun kirjoitin että lataa akkua tehokkaasti moottorijarrutuksen aikana. Lataa siis silloin kun polttoainesyöttö on katkaistu, eli kun moottori jarruttaa(ja kierrokset riittävät polttoainesyötön katkaisuun).
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Taitaa mahdollinen "turha lataus" lyhentää akun sekä laturin kestoikää paljon enemmän, verrattuna että siihen että se on esim. 85% jolloin saa hyötyä moottorijarrutuksesta, tehostamalla jarrutusta ja lataamalla akkua jolloin kaasua painettaessa laturi ei ota kuormaa niin paljoa. sama systeemi lienee olleen käytössä varmaan kaikilla merkeillä jo vuosia.
Ikävää on lähinnä start/stop toimivuus. jos laturi lataisi täysiä aina, niin se ois toiminnassa huonollakin akulla pidempään.
Ikävää on lähinnä start/stop toimivuus. jos laturi lataisi täysiä aina, niin se ois toiminnassa huonollakin akulla pidempään.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^^ Pakko olla utelias että kuinka moni käyttää tuota start&stop toimintoa ? Itse koen sen lähinnä ärsyttävänä "ekohippeilynä" koska liikkeellelähtö hidastuu aina auton käynnistymistä odotellessa ja pidän sitä turhaan starttia ja akkua kuluttavana ja yleensä ensimmäinen asia, jonka auton käynnistyttyä teen on se, että kytken kyseisen toiminnon pois päältä. 

-
- Viestit: 345
- Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
- Car(s): 2x75 ts,156 jtd sw, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta ja 500
- Paikkakunta: Nurmes
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^ Samoin tapahtuu meillä, aina ensimmäiseksi pois päältä.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Samma här... takuun loputtua varmaan otan ohjelmalla pois ko.turhakkeen. Hybridissä tuo on normia ja järkevää mm. Toyotalla ei ole ko. malleissa erillistä starttimoottoria ollenkaan kulumassa...Teemuv kirjoitti:^^ Pakko olla utelias että kuinka moni käyttää tuota start&stop toimintoa ? Itse koen sen lähinnä ärsyttävänä "ekohippeilynä" koska liikkeellelähtö hidastuu aina auton käynnistymistä odotellessa ja pidän sitä turhaan starttia ja akkua kuluttavana ja yleensä ensimmäinen asia, jonka auton käynnistyttyä teen on se, että kytken kyseisen toiminnon pois päältä.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Brahe
- Viestit: 303
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
- Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
- Paikkakunta: Pennala
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Itse en ole kokenut kovin ärsyttäväksi, kyllä se kuitenkin aidosti hippasen bensaa säästää. Jos on semmoinen fiilis että valoista vähän äkkisemmin haluaa liikkeelle ja just tasan kun valo vaihtuu, niin kyl sitä osaan hippasen tönäistä jarrua tai kaasua, tai vääntää rattia, ennakkoon niin hörähtää kyl käyntiin ajoissa... Tai jos aevan todella ”tarvii” lähteä niin sillonhan puristetaan jarru ja kaasu lattiaan muutenkin just ennen ku vihree rapsahtaa ja sit vaan kaasu irti, hyvin on jo käynnis siinä vaiheessa ja jovain kipasee 

Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Onko joku onnistunut päivittämään navigaattorin kartan.? Tiedosto on noin 10,5 GB, mutta auto ei tunnista 128GB:n usb-tikkua ja 32GB kohdalla ilmoittaa että tiedosto ei mahdu sinne?!!!! Ja tämän piti olla ihan helppoa....
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Hyvin onnistui. Päivitys kesti noin 70 min, vaikka systeemi ilmoitti 200 min. Käytin 16GB tikkua. Tikku pitää olla alustettu NTFS muotoon.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kiitos paljon, alustus puuttuiGiri kirjoitti:Hyvin onnistui. Päivitys kesti noin 70 min, vaikka systeemi ilmoitti 200 min. Käytin 16GB tikkua. Tikku pitää olla alustettu NTFS muotoon.

- karila
- Viestit: 241
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Joo, toi on suht yleistä, esim bemulla ei laturilla saa kuin 80 % ladattua, koska loppu jätetään jarrutusenergiaa varten. Jotkut ohjelmoittaa sen jarruenergian pois , että saavat akun ladattua täydemmäksi.Jarsan kirjoitti:Löytyyhän tuosta juttua ainakin eri valmistajien koulutusmateriaaleista, mutta ei niitä oikein tänne parane postailla. Olisi kuitenkin aika huono tuottaa lataamalla moottorijarrutuskuormaa, jos akku olisi >90% varauksessa, eikä kykenisi ottamaan nopeasti virtaa vastaan.
- Kari
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Samat kokemukset. Hieman yli tunnin otti, vaikka uhkasi 200min.jmi kirjoitti:Kiitos paljon, alustus puuttuiGiri kirjoitti:Hyvin onnistui. Päivitys kesti noin 70 min, vaikka systeemi ilmoitti 200 min. Käytin 16GB tikkua. Tikku pitää olla alustettu NTFS muotoon.
Ja alustin ensin epähuomiossa Macillä extFatiksi, niin ei tunnistanut. NTFS:llä toimi.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Näkyykö jollain kartassa talot yms. 3d:nä? Olen sellaisia joissain Giulian/Stelvion kuvissa nähnyt, mutta oma navi ei edes näytä taloja.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Riippuu paikasta. Turun keskusta on kokonaan 3D:tä mutta kun lähtee ajamaan kohti itää niin maisemasta tulee 2D.jmi kirjoitti:Näkyykö jollain kartassa talot yms. 3d:nä? Olen sellaisia joissain Giulian/Stelvion kuvissa nähnyt, mutta oma navi ei edes näytä taloja.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ok eli olen ajanut vaan landella.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ja se pienempi 6.5 tuuman näyttö on aina 2D. 8.8 tuumanen on 3D
- JT Newman
- Viestit: 334
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kiisseli ja nokipoltto:
Ilmeisesti prosessi on käynnissä silloin, kun auto alkaa kuulostamaan V1-lentopommilta ja ajon jälkeen haisee palaneelta muovilta?
Ilmeisesti prosessi on käynnissä silloin, kun auto alkaa kuulostamaan V1-lentopommilta ja ajon jälkeen haisee palaneelta muovilta?
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kuullostaa tutulta noin niin kuin yleisesti dieseleissä.
- JT Newman
- Viestit: 334
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ensimmäinen "moderni" kiisseli (lue: dpf) taloudessa. Edellinen oli 2003 Stilo JTD joskus 10v sitten, muuten ajeltiin bensalla.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Huolestu siinä vaiheessa, kun se äkkiä hiljenee.JT Newman kirjoitti:auto alkaa kuulostamaan V1-lentopommilta

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
- Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17
- Paikkakunta: Kotka / Valkeakoski
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Jaahas, saakohan softapäivityksellä valinnaiseksi tuon peilien kääntymisen kun ovet lukitsee?
Tänään pakkasta aamulla ja toinen peili ei kääntynytkään. Nyt ei ole talliakaan saatavilla niin on kyllä upea ominaisuus...
Tänään pakkasta aamulla ja toinen peili ei kääntynytkään. Nyt ei ole talliakaan saatavilla niin on kyllä upea ominaisuus...
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Laita oven sisäpuolelta ovet lukkoon niin silloin peilit eivät käänny, ainakin Stelviossa on tämä ominaisuus.
- JT Newman
- Viestit: 334
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Alfa Romeo Giulia 952
3-vuotishuolto teetetty jakopään kanssa. Kivat 1135€.
Kuskin peili kilisee ovea sulkiessa. Runko "löysä", joten menee takuuvaihtoon.
Piti vielä varustella tarralla

Kuskin peili kilisee ovea sulkiessa. Runko "löysä", joten menee takuuvaihtoon.
Piti vielä varustella tarralla


Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
- Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17
- Paikkakunta: Kotka / Valkeakoski
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mitä kaikkea huoltoon kuului?JT Newman kirjoitti:3-vuotishuolto teetetty jakopään kanssa. Kivat 1135€.
Kuskin peili kilisee ovea sulkiessa. Runko "löysä", joten menee takuuvaihtoon.
Piti vielä varustella tarralla![]()