Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Valvoja: Moderators
Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Onko kellään kokemuksia Alfa Romeo 159 2.4 JTDM "mystisestä" tärinästä, joka aiheutuu vain veto päällä ja kun auto on saanut lämmetä (autolla ajettu käynnistämisen jälkeen n.30km)? Tärinä tuntuu pääasiassa oikealta edestä, vaikkakin ravistaa käytännössä koko autoa, ja loppuu kuin seinään kun nostaa jalan kaasulta (tai painaessa kytkintä).
Itse olen tuumannut että vika viittaisi oikean puoleiseen vetoakseliin, mutta eräs paikallinen huoltopulju ei siitä löytänyt vikaa. Kuulemma molemmat kumisuojat ehjiä eikä väljää tuntunut nimeksikään. Toinen paikallinen muka virallinen Alfa Huolto (=merkkihuolto kymmenelle eri merkille ja varaosia alfalle ei löydy hyllystä yhtäkään) oli aikaisemmin lukenut teknisestä tiedotteesta, että auton täristäessä eri nopeuksissa, tulee vaihtaa molemmat vetoakselit.
Mietin uskaltaako noita vetareita tilailla, kun toinen huolto todennut että ovat näennäisesti ehjät? Pitääkö molemmat vetarit vaihtaa samalla kertaa? Tietoa mistä noita saisi halvimmalla (mielellään käyttämättöminä)?
PS. autoon vaihdettu puolen vuoden sisään molemmat etulaakerit, molemmat etuylätukivarret. Muutama kuukausi takaperin tuli vaihdettua oikean puolimmaiseen vetoakseliin myös seuraavat osat 46308241 ja 7177, joilla sai korjattua tärinän joka aiheutui kiihdyttäessä 60-70km/h vauhdissa.
Itse olen tuumannut että vika viittaisi oikean puoleiseen vetoakseliin, mutta eräs paikallinen huoltopulju ei siitä löytänyt vikaa. Kuulemma molemmat kumisuojat ehjiä eikä väljää tuntunut nimeksikään. Toinen paikallinen muka virallinen Alfa Huolto (=merkkihuolto kymmenelle eri merkille ja varaosia alfalle ei löydy hyllystä yhtäkään) oli aikaisemmin lukenut teknisestä tiedotteesta, että auton täristäessä eri nopeuksissa, tulee vaihtaa molemmat vetoakselit.
Mietin uskaltaako noita vetareita tilailla, kun toinen huolto todennut että ovat näennäisesti ehjät? Pitääkö molemmat vetarit vaihtaa samalla kertaa? Tietoa mistä noita saisi halvimmalla (mielellään käyttämättöminä)?
PS. autoon vaihdettu puolen vuoden sisään molemmat etulaakerit, molemmat etuylätukivarret. Muutama kuukausi takaperin tuli vaihdettua oikean puolimmaiseen vetoakseliin myös seuraavat osat 46308241 ja 7177, joilla sai korjattua tärinän joka aiheutui kiihdyttäessä 60-70km/h vauhdissa.
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
helppo homma tarkistaa, onko pyöränpultit kiinni?
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Pyöränpultit ovat kiinni ja pyörä on otettu useampaan otteeseen irti ja laitettu takaisin. Renkaat ovat keväällä ostetut ja tasapainotetut. Aurauskulmat yms. ovat tarkistettu ja korjattu viimeisimmän ylätukivarren vaihdon yhteydessä.Tomlau kirjoitti:helppo homma tarkistaa, onko pyöränpultit kiinni?
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Sisemmän vetonivelen vika voi aiheuttaa juuri kuvatunlaista tärinää.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Mitenkäs moottorin kannatinkumit jakselee?
Jakopään luona oleva kannatin tai sitten se koneen alapuolella olevan momenttituen voisi laittaa arvailulistalle...
Jakopään luona oleva kannatin tai sitten se koneen alapuolella olevan momenttituen voisi laittaa arvailulistalle...
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Vetoakseli vaihtoon niin pääset tärinästä eroon . on kerran ollut sama pulma ja akselin vaihdolla poistu....
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Aika lailla samankaltainen vika oli omassa autossa viime talvena ja syypäänä oli oikeanpuoleinen sisempi vetonivel ja siinä etenkin se "tripodi". Sitä veikkaisin.
Tämä seuraava kysymys kun tavallaan sopii otsakkeen alle niin heitän samaan topiciin:
Eli omassa kulkineessa on nyt vasemmalta edestä alkanut kuulumaan hankaavalta vollotukselta kuuluva ääni. Muistuttaa hieman hajoamispisteessa olevaa pyöränlaakeria mutta ei esiinny ollenkaan samalla tavalla. Se voimistuu monta kertaluokkaa kun laittaa vedon päälle ja hiljenee taas lähes kuulumattomiin kun nostaa jalan kaasulta. Ääni on voimakkaimmillaan noin viidenkympin nopeudessa ja kylmällä koneella. Se muuttuu koko ajan kilometrien kuluessa voimakkaammaksi ja kuulostaa siltä että kovin kauaa ei tuolla enää uskalla ajaa. Vasemmassa sisemmän vetarin kupissa on väljää mutta auto ei kuitenkaan täristä olleenkaan veto päällä tai muutoinkaan.
Itsellä on joitain arvioita mutta olisi erittäin tervetullutta kuulla onko kellään samanlaista probleemaa tai muuten vaan valistuneita ajatuksia?
Ja autohan on nelivetoriisseli.
Tämä seuraava kysymys kun tavallaan sopii otsakkeen alle niin heitän samaan topiciin:
Eli omassa kulkineessa on nyt vasemmalta edestä alkanut kuulumaan hankaavalta vollotukselta kuuluva ääni. Muistuttaa hieman hajoamispisteessa olevaa pyöränlaakeria mutta ei esiinny ollenkaan samalla tavalla. Se voimistuu monta kertaluokkaa kun laittaa vedon päälle ja hiljenee taas lähes kuulumattomiin kun nostaa jalan kaasulta. Ääni on voimakkaimmillaan noin viidenkympin nopeudessa ja kylmällä koneella. Se muuttuu koko ajan kilometrien kuluessa voimakkaammaksi ja kuulostaa siltä että kovin kauaa ei tuolla enää uskalla ajaa. Vasemmassa sisemmän vetarin kupissa on väljää mutta auto ei kuitenkaan täristä olleenkaan veto päällä tai muutoinkaan.
Itsellä on joitain arvioita mutta olisi erittäin tervetullutta kuulla onko kellään samanlaista probleemaa tai muuten vaan valistuneita ajatuksia?
Ja autohan on nelivetoriisseli.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
^Nyt en ole ihan varma puhutaanko samanlaisesta äänestä, mutta mulla on kuulunut jo pitkään sellainen jännä ulina kiihdytettäessä reippaammin. Äänen voimakkuus suoraan verrannollinen siihen kuinka kovasti kiihdyttää. Oikeastaan kuuluu parhaiten silloin kun kaartaa kiihdytyksen aikana pikkuisen.
Mitenhän tota ääntä osaisi kuvailla...ehkä hydraulipumppu tai auton peruutusvaihde voisi kuulostaa vähän samalta.
Olen kyllä ajanut kohta 200tkm ton äänen kanssa eikä vieläkään ole vika tullut esiin. Täytyy varmaan yrittää ottaa ääninäyte juutuubiin jos vaan onnistuu. On sen verran vaimea ääni ettei ole häiriöksi asti ollut.
Mulla oli tosiaan tollaista kiihdytyksessä esiintyvää tärinää jakohihnahuollon jälkeen, joka tuli paremmin esiin kun kone oli lämmennyt.
Siihen löyty syy löysästä moottorin kannakkeesta. Oiskohan huollossa unohtaneet vetää momenttiin
Mitenhän tota ääntä osaisi kuvailla...ehkä hydraulipumppu tai auton peruutusvaihde voisi kuulostaa vähän samalta.
Olen kyllä ajanut kohta 200tkm ton äänen kanssa eikä vieläkään ole vika tullut esiin. Täytyy varmaan yrittää ottaa ääninäyte juutuubiin jos vaan onnistuu. On sen verran vaimea ääni ettei ole häiriöksi asti ollut.
Mulla oli tosiaan tollaista kiihdytyksessä esiintyvää tärinää jakohihnahuollon jälkeen, joka tuli paremmin esiin kun kone oli lämmennyt.
Siihen löyty syy löysästä moottorin kannakkeesta. Oiskohan huollossa unohtaneet vetää momenttiin
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
^ Ei ehkä ole sama. Jos oikein kovasti kiihdyttää niin minulla ääni katoaa muuhun möykkään. Minulla ääni on samankaltainen kuin sodanaikaisen kuorma-auton voimansiirrossa. Kaartaminen ei vaikuta ääneen, vain se onko veto päällä vai ei. Se on tosiaan kuin loppuunajetussa laakerissa mutta kuuluu oikeastaan vain silloin kun veto on päällä. Eli kyllä se voimansiirrosta tulee...
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Jostain kohtaa voimansiirtoa tuo ääni munkin autossa aivan varmasti tulee, vois ehkä olla vetari tai tasauspyörästö jos jotain pitää veikata.
Täytyy yrittää saada ääninäyte, mut tuntuu puhelimella äänittäessä toi ulina häviävän kaiken muun melun alle.
Näitten äänien kuvaileminen sanallisesti kun tuppaa olemaan joskus vähän hankalaa
Täytyy yrittää saada ääninäyte, mut tuntuu puhelimella äänittäessä toi ulina häviävän kaiken muun melun alle.
Näitten äänien kuvaileminen sanallisesti kun tuppaa olemaan joskus vähän hankalaa
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Minulla tuo ääni on niin kova että sen äänittäminen olisi helppoa. Sisemmän vetarin kupissa on väljää mutta en millään keksi miten se saisi tuollaisen karmean jurraavan vonkunan aikaan. Yleensä vetarin välys tuntuu ravistuksena ja tämä ei ravista ollenkaan.
Jos kyseessä ei ole jakolaatikon poskilaakerit niin jopas on ihme. On vaan poskettoman hintanen palikka eikä siihen saa laakereita erikseen. Vaikka eiköhän tuo laakeroitavissa olisi kun sinne on tehtaallakin laakerit saatu.
Onkohan V6sessa ja nelivetoriisselissä sama jakoboksi?
Jos kyseessä ei ole jakolaatikon poskilaakerit niin jopas on ihme. On vaan poskettoman hintanen palikka eikä siihen saa laakereita erikseen. Vaikka eiköhän tuo laakeroitavissa olisi kun sinne on tehtaallakin laakerit saatu.
Onkohan V6sessa ja nelivetoriisselissä sama jakoboksi?
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Mulla tuli mva:n kaltainen tärinä 156 jtd:ssä juurikin siitä sisemmästä tripoidi-nivelestä. Yllättäen pääsin eroon siitä pelkällä putsauksella ja uusien rasvojen vaihdolla. Vanhat rasvat olivat palaneet kiinni nivelen ulkokehän liukupintoihin.
Kimmo / alfatune.fi
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
^ Sama toimenpide tepsi aikoinaan 166 V6:ssa. Ehkä olisi mennyt 159ssäkin mutta kun siinä oli aika reilu klappi tuon lisäksi niin siitä pääsi samalla eroon.
Tuli tuossa selviteltyä että omassa autossa vika tullee jakolaatikosta. Eipä tosin voi aivan satavarma olla - toinen vaihtoehto on vaihdeloota. Uusi etuperä maksaa aika mukavasti joten olisiko kellään vinkata mihinkähän tuon voisi viedä upgreidattavaksi? Jos vaikka selviäisi pelkällä laakeroinnilla... Joku ehdotti Konehuolto Siekkistä. Kokemuksia? Apuja?
Tuli tuossa selviteltyä että omassa autossa vika tullee jakolaatikosta. Eipä tosin voi aivan satavarma olla - toinen vaihtoehto on vaihdeloota. Uusi etuperä maksaa aika mukavasti joten olisiko kellään vinkata mihinkähän tuon voisi viedä upgreidattavaksi? Jos vaikka selviäisi pelkällä laakeroinnilla... Joku ehdotti Konehuolto Siekkistä. Kokemuksia? Apuja?
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
^ Nyt on uusi jakovaihteisto tulossa - tai siis tehdaskunnostettu sellainen. Diagnoosi tuon ja vaihdelaatikon välillä oli vaikea joten toivotaan että menee oikein. Luottaisin näin koska jakovaihteistossa oli öljyn seassa purua, kardaanin laakeroinnissa tuntuva välys ja sitten kaiken lisäksi 20 % liian vähän öljyä! Väistämättä tuli mieleen tapaus jossa laatikon öljynvajaus on saattanut syntyä. Samaan aikaan alkoi myös tuo ulina ja jollotus joka siitä sitten on tähän päivään asti pahentunut.
Kun nelivedon jakoboksin kanssa ei ole aiemmin tullut turattua niin osaako kukaan sanoa miten tarkka tuo on oikean öljynmäärän suhteen? Onko tuo tullut pilattua sillä että takana on muutama kuukausi ajoa 4/5:lla oikeasta öljymäärästä?
Kun nelivedon jakoboksin kanssa ei ole aiemmin tullut turattua niin osaako kukaan sanoa miten tarkka tuo on oikean öljynmäärän suhteen? Onko tuo tullut pilattua sillä että takana on muutama kuukausi ajoa 4/5:lla oikeasta öljymäärästä?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Tuossa "thread":ssä hiukan keskustelua jakolaatikosta yleisesti. Itse vaihdoin öljyt siinä 70-80 tkm kohdalla, öljy oli aivan mustaa ja haisi palaneelle, määrä oli tuo 0,7l, tulin siihen tulokseen että kannattaa vaihtaa aika usein kun öljyn määrä on noinkin pieni.
Jakolaatikossa on ollut "tehdaskorjaus/takaisinkutsu", päätyyn lisätty klemmari joka estää päätytiivisteen pullahtamisen ulos kuumana.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=26757
Jakolaatikossa on ollut "tehdaskorjaus/takaisinkutsu", päätyyn lisätty klemmari joka estää päätytiivisteen pullahtamisen ulos kuumana.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=26757
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Thanks. Omaan jakolootaan on öljyt vaihdettu lähimenneisyydessä joten määrä on varmaan ollut alun perin kohdallaan. Se mitä itse epäilen vahvasti syyksi öljyn vähyyteen on alkukesästä tehty oikean puolen sisemmän vetarin vaihto. Käsittääkseni tuo toimenpide pullauttaa hieman öljyjä ulos ja jos niitä ei lisää laatikkoon niin vajaalla mennään. Heti kohta vetarin vaihdon jälkeen alkoi kuulumaan vienoa ulinaa joka vähitellen on voimistunut ja nyt tosiaan koko boksi on ilmeisesti sökönä. Pajalta antoivat tuomion että liian vähän öljyä laatikossa.
Sitä tässä vaan pohdin että jos joutuu tekemään muutaman tonnin rempan sen takia että asentaja ei huolimattomuuttaan laita öljyjä kohdalleen niin rempan maksaja saa olla joku muu kuin minä. Yllättäen tuota korjaamoa ei yhtään kiinnosta selvittää tätä asiaa...
Sitä tässä vaan pohdin että jos joutuu tekemään muutaman tonnin rempan sen takia että asentaja ei huolimattomuuttaan laita öljyjä kohdalleen niin rempan maksaja saa olla joku muu kuin minä. Yllättäen tuota korjaamoa ei yhtään kiinnosta selvittää tätä asiaa...
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Joo tuo on todella "kakka" juttu...Mietin että jakolaatikolla on eri öljytila mutta tietty kun kyseessä oikea vetoakseli niin akseli tulee suoraan jakolaatikosta ulos, hyvin todennäköistä että tuossa on käynnyt juuri noin. Toinen asia on taas tuo todistustaakka jos/kun korjaamo alkaa venkoilemaan. Voi olla tekemistä että suostuvat jotain korvaamaan...
Oliko siis se välys kardaaniakselissa mikä tulee jakolaatikosta ulos?
Oliko saman korjaamon diagnoosi mikä teki tuon sisemmän murroksen vaihdon?
Oliko siis se välys kardaaniakselissa mikä tulee jakolaatikosta ulos?
Oliko saman korjaamon diagnoosi mikä teki tuon sisemmän murroksen vaihdon?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Kyllä se enemmän kuin todennäköistä on että tässä syy on vetoakselin vaihtaneessa firmassa. Se on just se oikea sisävetari joka on jakolootassa kiinni. Eivät vaan halua mitenkään vastata yhteydenottoihin. En minäkään haluaisi maksaa heidän töppäilyistään neljää tonnia, sille rahalle keksisin muutakin käyttöä
Jakolaatikkoa ei ole purettu enkä ollut itse paikalla joten ymmärsin vaan että kardaanin laakeroinnissa oli millejä välystä. Öljyn seassa oli metallipurua.
Diagnoosi on luonnollisesti eri korjaamon tekemä. Tuskin olisivat vaivautuneet kertoneet että laatikossa oli liian vähän öljyä...
Jakolaatikkoa ei ole purettu enkä ollut itse paikalla joten ymmärsin vaan että kardaanin laakeroinnissa oli millejä välystä. Öljyn seassa oli metallipurua.
Diagnoosi on luonnollisesti eri korjaamon tekemä. Tuskin olisivat vaivautuneet kertoneet että laatikossa oli liian vähän öljyä...
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Voitelun puutetta, käynyt kuumana ja osat leikkautuneet toisiinsa...
...ja varmaan eri taho joka vaihtoi öljyt?
Tuo jakolaatikko on kyllä niin pienessä tilassa että vaatii varmaan tuon koneen irroituksen, ehkä alakautta jos irroittaa moottorin apurungon, manuaalissa kehottavat nostamaan koneen veks.
Ilmoittele sitten miten homma etenee ja tsemppiä kuitenkin, kyllä tuo 4k€ kirvelee...
...ja varmaan eri taho joka vaihtoi öljyt?
Tuo jakolaatikko on kyllä niin pienessä tilassa että vaatii varmaan tuon koneen irroituksen, ehkä alakautta jos irroittaa moottorin apurungon, manuaalissa kehottavat nostamaan koneen veks.
Ilmoittele sitten miten homma etenee ja tsemppiä kuitenkin, kyllä tuo 4k€ kirvelee...
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Jeps, samalla diagnoosilla itsekin. Katsotaas miten käy, kyllä minä jonkinlaisen taistelun lupaan järjestää. Tietty paikka on eri kuin se missä öljyt on vaihdettu...
Ensiarvio on että menisi paikalleen suht. kivuttomasti. Jos nyt viisi tuntia on kivuton operaatio. Tiistain kuluessa selvinnee kunhan laatikko germaaniasta rantautuu ennen sitä. Kiitos tsempistä, kerron sitten kuinka kävi.
Edit: Ainakin tähän lamppuöljyllä kulkevaan kuuneloseen tuo jakolaatikon vaihto on inhimillinen operaatio. Nelisen tuntia. Kardaania ja pakoputken etuosaa kun käyttää irti niin onnistuu. Samalla voinee ilolla todeta että se karmiva ujellus katosi uuden laatikon myötä. Vanhassa öljy täynnä metallisilppua, kardaanille lähtevässä laakerissa millejä välystä. Sitä se teettää kun ajelee liian vähillä öljyillä. Seuraavaksi pitää koeponnistaa se on onko öljyn vähyydestä vastaavalla korjaamolla selkärankaa vai ei.
Edit 2: Tarkkana sitten vetareiden vaihdossa. Kannattaa samalla vaihtaa jakolootaan öljyt niin siellä on varmasti oikea määrä. Minulla laatikon tuho oli öljyn vähyyden syytä. Onni onnettomuudessa oli se että vetarin vaihtaneen liikkeen vakuutusyhtiö katsoi että kyseessä oli työvirhe ja tämä remontti meni kokonaisuudessaan vakuutusyhtiön piikkiin.
Ensiarvio on että menisi paikalleen suht. kivuttomasti. Jos nyt viisi tuntia on kivuton operaatio. Tiistain kuluessa selvinnee kunhan laatikko germaaniasta rantautuu ennen sitä. Kiitos tsempistä, kerron sitten kuinka kävi.
Edit: Ainakin tähän lamppuöljyllä kulkevaan kuuneloseen tuo jakolaatikon vaihto on inhimillinen operaatio. Nelisen tuntia. Kardaania ja pakoputken etuosaa kun käyttää irti niin onnistuu. Samalla voinee ilolla todeta että se karmiva ujellus katosi uuden laatikon myötä. Vanhassa öljy täynnä metallisilppua, kardaanille lähtevässä laakerissa millejä välystä. Sitä se teettää kun ajelee liian vähillä öljyillä. Seuraavaksi pitää koeponnistaa se on onko öljyn vähyydestä vastaavalla korjaamolla selkärankaa vai ei.
Edit 2: Tarkkana sitten vetareiden vaihdossa. Kannattaa samalla vaihtaa jakolootaan öljyt niin siellä on varmasti oikea määrä. Minulla laatikon tuho oli öljyn vähyyden syytä. Onni onnettomuudessa oli se että vetarin vaihtaneen liikkeen vakuutusyhtiö katsoi että kyseessä oli työvirhe ja tämä remontti meni kokonaisuudessaan vakuutusyhtiön piikkiin.
Viimeksi muokannut MKT, 22 Syys 2015, 09:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Nyt taisi mennä viisysistä se oikeanpuoleinen sisempi vetari.
70-80 km/h kunnon tärinää ja satunnaista klonksahtelua, hetken menee ihan nätistikin.. ajoin kuitenkin talliin ja Thesis alle.
Auttaakos pelkkä Tripoidi osan vaihto, eikös sieltä vastapuolikin kulu?
70-80 km/h kunnon tärinää ja satunnaista klonksahtelua, hetken menee ihan nätistikin.. ajoin kuitenkin talliin ja Thesis alle.
Auttaakos pelkkä Tripoidi osan vaihto, eikös sieltä vastapuolikin kulu?
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
50 tkm rauhallista ajoa taisi kestää se sisempi tripoidi tällä kertaa, taas vatkaa seitsemässä kympissä ihan kunnolla.
Vien Filaroon ja saavat katsoa josko jotain korjaussarjaa soveltaisi kun molemmat puolet vaihdettiin edellisellä kerralla kokonaan ja kilometrejä vain 50 tuhatta takana.
On kyllä luvattoman lyhyt kestoikä moiselle, ajattelin että molemmat vaihtamalla tulee homma kuntoon loppuiäksi..
Vien Filaroon ja saavat katsoa josko jotain korjaussarjaa soveltaisi kun molemmat puolet vaihdettiin edellisellä kerralla kokonaan ja kilometrejä vain 50 tuhatta takana.
On kyllä luvattoman lyhyt kestoikä moiselle, ajattelin että molemmat vaihtamalla tulee homma kuntoon loppuiäksi..
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
159 täristi vedätettäessä. Tämähän alkoi, kun vaihdoin matalammat jouset eteen.
Vetoakselin sisäpää siis kulunut ja vedätettäessä tripodi halusi hakeutua samaan kuluneeseen kohtaan kuin ennenkin, otaksun.
Tilasin autodocilta uudet vetarit, mutta ne täristivät kahta kauheammin joten palautin ne. Olivatkin kunnostetu, siksi halvat. Palautusrahoja odotellessa vaihdoin alkuperäiset jouset eteen ja vanhat vetoakseli uusilla rasvoilla takaisin.
Reilu vuosi siinä meni ja lisääntynyt tärinä taas alkoi vaivaamaan. Autodocilta ei vieläkään ole tullut rahoja takaisin kuin toisesta akselista. Tai eihän sieltä rahaa saa; ainoastaan "tilille" saldoa, jolla voi taas ostaa lisää kelvottomia tuotteita.
Tein sitten budjettiratkaisun ja sorvasin ulomman vetoakselin ja laakerin väliin shimmit. Tällä tapaa sain vetoakselin sisäpään tripodin kulumattomaan kohtaan sisäpään maljassa. Lisäksi vaihdoin madallusjouset takaisin.
Nyt toimii kuin Buick , ei täristä eikä vatkuta.
Tämmöiset prikat: id 33 mm voimakkaalla viisteellä, koska vetoakselissa on isohko pyöristys, od saa olla 60 mm (näissä omissa materiaalipuutteesta johtuen pienempi), paksuus 3 mm. Auto: 159 2.4 JTDm manuaali.
Sisäpään malja (kuvituskuva)
Älkää tilatko Autodocilta mitään!
Vetoakselin sisäpää siis kulunut ja vedätettäessä tripodi halusi hakeutua samaan kuluneeseen kohtaan kuin ennenkin, otaksun.
Tilasin autodocilta uudet vetarit, mutta ne täristivät kahta kauheammin joten palautin ne. Olivatkin kunnostetu, siksi halvat. Palautusrahoja odotellessa vaihdoin alkuperäiset jouset eteen ja vanhat vetoakseli uusilla rasvoilla takaisin.
Reilu vuosi siinä meni ja lisääntynyt tärinä taas alkoi vaivaamaan. Autodocilta ei vieläkään ole tullut rahoja takaisin kuin toisesta akselista. Tai eihän sieltä rahaa saa; ainoastaan "tilille" saldoa, jolla voi taas ostaa lisää kelvottomia tuotteita.
Tein sitten budjettiratkaisun ja sorvasin ulomman vetoakselin ja laakerin väliin shimmit. Tällä tapaa sain vetoakselin sisäpään tripodin kulumattomaan kohtaan sisäpään maljassa. Lisäksi vaihdoin madallusjouset takaisin.
Nyt toimii kuin Buick , ei täristä eikä vatkuta.
Tämmöiset prikat: id 33 mm voimakkaalla viisteellä, koska vetoakselissa on isohko pyöristys, od saa olla 60 mm (näissä omissa materiaalipuutteesta johtuen pienempi), paksuus 3 mm. Auto: 159 2.4 JTDm manuaali.
Sisäpään malja (kuvituskuva)
Älkää tilatko Autodocilta mitään!
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Samaa "tripoidin siirtoa" itsekin miettinyt mutta hyvä kun joku tehnyt niin voi itsekin toteuttaa kun on suht halpa konsti.
Tuon vaikutus on suht helppo todeta jos kiihdyttäessä kaartaaminen vie tärinän pois niin ei siinä isoa tripoidin paikanvaihtoa tarvita.
Minulla ainakin toinen sisempi nivel vioittui kun uudehkosta nivelestä lähti rasvat karkuun luokattoman huonon pannan takia.
Taas oli säästynyt muutama centti valmistuskustannuksissa.
Tuon vaikutus on suht helppo todeta jos kiihdyttäessä kaartaaminen vie tärinän pois niin ei siinä isoa tripoidin paikanvaihtoa tarvita.
Minulla ainakin toinen sisempi nivel vioittui kun uudehkosta nivelestä lähti rasvat karkuun luokattoman huonon pannan takia.
Taas oli säästynyt muutama centti valmistuskustannuksissa.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Olen käyttänyt Autodocia jokusen kerran ja toistaiseksi sieltä tilattu kama on toiminut niin kuin on pitänytkin. Lähinnä alustan, voimalinjan ja jarrujen osia kahteen bemariin ja yhteen alfaan. Ei mulla ole ollut tästä pahaa sanottavaa. Yhtään tuotetta en ole joutunut palauttamaan sen vuoksi, että se olisi ollut viallinen. Olen ollut toistaiseksi tyytyväinen.arv kirjoitti:Älkää tilatko Autodocilta mitään!
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Palvelun laatu mitataankin ongelmatapauksissa. Virheitä ja viallisia osia voi sattua kaikille tavarantoimittajille, silloin takuuvaihtojen tai rahanpalautuksen pitää toimia liukkaasti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
^ Olet ihan oikeassa. Virheitä sattuu ja laatu-/palveluvaikutus mitataan siinä, miten asia hoidetaan kuntoon. En korostanut omassa kommentissani kuitenkaan tätä seikkaa vaan sitä, että en ole autodoc:sta saanut yhtään sopimatonta taikka valmiiksi viallista osaa. Siksi olen ollut siihen sivustoon tyytyväinen. Olen siis saanut exactly sitä mitä olen tilannutkin. Harmillista, että jollekin toiselle on käynyt toisin.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Autodocista yhdestä vetoakselista saadulla korvauksella tilasin jarrulevyt taakse; Brembot tilasin, tuli Sparkit (vai mikä se niitten oma merkki on).
Näin on käynyt muutamalle työkaverille; tilaamasi merkkiosa vaihtuu ihan johonkin muuhun, mitään kyselyä ei tule että sopiiko vaihtaa.
Kerran työkaverilla oli väärä osa oikeassa paketissa. Samoin kun minun kohdallani, pitkä sähköpostiketju, valokuvia tuotteesta ja laatikosta, missä asennettu, jos itse niin todistus osaamisesta (ammatikoulun todistus).
Osan lähetettyäsi vielä sama rumba edessä muutaman viikon päästä, kun ei sitä osaa ollutkaan tullut perille; postin kuitin löydyttyä, paketti sitten olikin samalla löytynyt.
Miksikö tilasin Autodocilta tuollaisten työkaverikemusten jälkeen? Avasin kahvipöytäkeskustelun vasta homman mentyä pieleen ja kohtalotovererit myötäilivät vasta sitten.
Itse tilannut muutoin Sparetolta, on toiminut hyvin, myös takuupalautukset.
Työkaverit Alvadi ja Aeromotors, kuulemma toimivia.
Näin on käynyt muutamalle työkaverille; tilaamasi merkkiosa vaihtuu ihan johonkin muuhun, mitään kyselyä ei tule että sopiiko vaihtaa.
Kerran työkaverilla oli väärä osa oikeassa paketissa. Samoin kun minun kohdallani, pitkä sähköpostiketju, valokuvia tuotteesta ja laatikosta, missä asennettu, jos itse niin todistus osaamisesta (ammatikoulun todistus).
Osan lähetettyäsi vielä sama rumba edessä muutaman viikon päästä, kun ei sitä osaa ollutkaan tullut perille; postin kuitin löydyttyä, paketti sitten olikin samalla löytynyt.
Miksikö tilasin Autodocilta tuollaisten työkaverikemusten jälkeen? Avasin kahvipöytäkeskustelun vasta homman mentyä pieleen ja kohtalotovererit myötäilivät vasta sitten.
Itse tilannut muutoin Sparetolta, on toiminut hyvin, myös takuupalautukset.
Työkaverit Alvadi ja Aeromotors, kuulemma toimivia.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Tämä laitto silmään. Missä lukee / määrätty jakolaatikon öljymääräksi 0.7 litraa. Ite löysin tiedoksi 0.6 litraa ja perään 0,75. Wanhaa öljyä tuli jakolaatikosta 0,58 ja perästä 0,8Ricambi kirjoitti:Tuossa "thread":ssä hiukan keskustelua jakolaatikosta yleisesti. Itse vaihdoin öljyt siinä 70-80 tkm kohdalla, öljy oli aivan mustaa ja haisi palaneelle, määrä oli tuo 0,7l, tulin siihen tulokseen että kannattaa vaihtaa aika usein kun öljyn määrä on noinkin pieni.
Jakolaatikossa on ollut "tehdaskorjaus/takaisinkutsu", päätyyn lisätty klemmari joka estää päätytiivisteen pullahtamisen ulos kuumana.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=26757
"puhun niin totta kuin osaan"
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa 159 2.4JTDm tärinä, veto päällä kaarteessa
Oletteko 2.4 Q-Troniciin löytäneet tripodeja ja niiden kuppeja mistä? Koko vetoakselia löytyy kyllä alkuperäisenä ainakin, mutta ei osina edes varaosanumeroita.
Onko osat eri mitoilla kuin manuaalilaatikkoisissa? Ulommat vetarit on samat mutta sisemmistä en ole löytänyt mitään tietoa ja juuri sisemmissä on omassa autossa alkavaa ongelmaa.
Onko osat eri mitoilla kuin manuaalilaatikkoisissa? Ulommat vetarit on samat mutta sisemmistä en ole löytänyt mitään tietoa ja juuri sisemmissä on omassa autossa alkavaa ongelmaa.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Puolasta löytyy ebaysta, tai sitten prikka väliin jotta kuppi siirtyy eri kohtaan.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Mieluummin laittaisi uudet. Mikä on vetonivel puoliksi äkkiseltään en osannut löytää osia132 Coupe kirjoitti:Puolasta löytyy ebaysta, tai sitten prikka väliin jotta kuppi siirtyy eri kohtaan.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Autoprado oli firma ja löytyy ebaystä
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Autoprado taisi myydä ZR merkkistä vetaria mikä oli vuodessa niin väljä,ettei autolla voi enää ajaa. Kilometrejä joku 10tkm max kun tärinää alkoi tuntua uudestaan ja koko vuoden ajot n.30-35tkm. Toiselle puolelle tuli Vema mikä kesti yhtä "kauan". Surkeeta on laatu kyllä. En tiedä kuinka hyvät alkuperäiset olisi mutta n.4vetari parin hankinnan jälkeen tuntuu että ehkä olisi kannattanut vaan maksaa orkkisten kovempi hinta. Noista hankituista vetareista osa oli vääriäkin mut kuskin puolella on jo toinen akseli menossa (GSP) ja parin tuhannen kilsan jälkeen on sisäpäässä selkeä välys. Niinpä yllättäen meidän 159 jäi seisomaan.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa 159 2.4JTDm tärinä, veto päällä kaarteessa
Eperin mukaan vasen kuppisarja 71771190 ja oikea 71771192. Tribodi 46308241. Kyllä se eperi aisinille näyttää omat kupit. Alkuperäsenä hintaa onpi jonnin verran. Hiukan jäi selatessa epäselväksi se, että kuuluuko tohon kuppisarjaan tribodi kans.alfa 156 v6 kirjoitti:Oletteko 2.4 Q-Troniciin löytäneet tripodeja ja niiden kuppeja mistä? Koko vetoakselia löytyy kyllä alkuperäisenä ainakin, mutta ei osina edes varaosanumeroita.
Onko osat eri mitoilla kuin manuaalilaatikkoisissa? Ulommat vetarit on samat mutta sisemmistä en ole löytänyt mitään tietoa ja juuri sisemmissä on omassa autossa alkavaa ongelmaa.
Edit: Kerrankin on jotain, mikä on nelivetoseen isojötsiin helpompaa ja halvempaa
"puhun niin totta kuin osaan"
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa 159 2.4JTDm tärinä, veto päällä kaarteessa
Mistä sä nuo numerot kaivoit onko tuo nyt manuaalin vai automaatin kuppi kun ei selviä googlettamallapalkus kirjoitti:Eperin mukaan vasen kuppisarja 71771190 ja oikea 71771192. Tribodi 46308241. Kyllä se eperi aisinille näyttää omat kupit. Alkuperäsenä hintaa onpi jonnin verran. Hiukan jäi selatessa epäselväksi se, että kuuluuko tohon kuppisarjaan tribodi kans.alfa 156 v6 kirjoitti:Oletteko 2.4 Q-Troniciin löytäneet tripodeja ja niiden kuppeja mistä? Koko vetoakselia löytyy kyllä alkuperäisenä ainakin, mutta ei osina edes varaosanumeroita.
Onko osat eri mitoilla kuin manuaalilaatikkoisissa? Ulommat vetarit on samat mutta sisemmistä en ole löytänyt mitään tietoa ja juuri sisemmissä on omassa autossa alkavaa ongelmaa.
Edit: Kerrankin on jotain, mikä on nelivetoseen isojötsiin helpompaa ja halvempaa
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
^ Automaatin, M95 + E007 merkinnällä ja tuo E007 on automaatti. Sitten jos !E007, niin ei automaatti
Eperissä pitää klikata sitä components täppää, jotta se näyttää ne osaset.
Eperissä pitää klikata sitä components täppää, jotta se näyttää ne osaset.
"puhun niin totta kuin osaan"
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa 159 tärinä, veto päällä ja lämmetessä
Taas oppi uutta, kiitospalkus kirjoitti:^ Automaatin, M95 + E007 merkinnällä ja tuo E007 on automaatti. Sitten jos !E007, niin ei automaatti
Eperissä pitää klikata sitä components täppää, jotta se näyttää ne osaset.