156 1.6 abs
Valvoja: Moderators
156 1.6 abs
Halpa vikakoodinlukija 156 1.6 99vm jolla näkee mistä pyörästä abs antura sökö?
Korostan halpaa, koska muihin autoihini lukija olemassa.
Korostan halpaa, koska muihin autoihini lukija olemassa.
- sgeust
- Viestit: 115
- Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:02
- Car(s): GTV 6 2.5 -83
156 2.5 V6 -02
164 Q4 3.7 -96
164 Q4 3.2 -94
164 V6 3.0 -90 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 1.6 abs
Jos on vaan tarvetta saada selviks mikä anturi on entinen, niin ei ole ollenkaan tarvetta osta testeriä. Voit helposti mittaa ABS antureita yleismittarilla mittamalla anturin resistanssi liittimestä. En ihan muistaa tarkkana 156:sen anturin resistanssi, mutta yleensä OK anturilla on usein noin 800-2000 ohm.
Ainakin tämä on halvin tapa mittaa ABS- antureita. Toimiva ja halpa tapa.
Ainakin tämä on halvin tapa mittaa ABS- antureita. Toimiva ja halpa tapa.
Assumptions are the mother of all fuck ups.
Re: 156 1.6 abs
Vastusmittausta ei kannata suorittaa kaikille anturityypeille tai tulee nopeasti kalliiksi.
- sgeust
- Viestit: 115
- Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:02
- Car(s): GTV 6 2.5 -83
156 2.5 V6 -02
164 Q4 3.7 -96
164 Q4 3.2 -94
164 V6 3.0 -90 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 1.6 abs
156:sella ja 147:sella m.m. olen aina tehnyt mittauksia yleismittarilla, eikä ole tullu mitään ongelmia.Jarsan kirjoitti:Vastusmittausta ei kannata suorittaa kaikille anturityypeille tai tulee nopeasti kalliiksi.
+ En ole koskaan kuullu että voi tehdä kipeetä ABS anturille mittaamalla resistanssia. Jotkut ei vaan voi mittaa, koska ne ovat n.s. "aktiiviset".
Assumptions are the mother of all fuck ups.
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
156 1.6 abs
Joo resistanssin mittaus on mielestäni myös ihan ok ja helppo tapa selvitellä anturivikoja.
PSA kulkineen ruiskusuuttimen vikakin selvisi aikoinaan tuolla yksinkeetaisella mittauksella, kun kuumalla koneella putosi yks suutin pois pelistä.
PSA kulkineen ruiskusuuttimen vikakin selvisi aikoinaan tuolla yksinkeetaisella mittauksella, kun kuumalla koneella putosi yks suutin pois pelistä.
Re: 156 1.6 abs
En tiennyt tämän olevan mielipideasia, mutta asia selvä. Mitatkaa vaan.
Re: 156 1.6 abs
Juu, hal anturit menee sököksi mittaamalla. En ole perehtynyt mikä tässä on.
Pitänee muutama kymppi kärsiä ja käydä pajalla.
Pitänee muutama kymppi kärsiä ja käydä pajalla.
- sgeust
- Viestit: 115
- Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:02
- Car(s): GTV 6 2.5 -83
156 2.5 V6 -02
164 Q4 3.7 -96
164 Q4 3.2 -94
164 V6 3.0 -90 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 1.6 abs
Päivän paras. Kerro miksi anturi menisi sököksi mittauksen takia. Hall anturi voi kyllä mittaa, mutta et saa mitään selviks koska se on aktiivinen. Ja nyt puhutaan Alfa 156:sen abs anturista, joka ei ole aktiivinen anturi. Olen ite tehnyt aika paljon mittauksia kaikenlaisilla antureilla ja ei ole koskaan saannu anturi sököks.haltsi kirjoitti:Juu, hal anturit menee sököksi mittaamalla. En ole perehtynyt mikä tässä on.
Pitänee muutama kymppi kärsiä ja käydä pajalla.
Assumptions are the mother of all fuck ups.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
- Car(s): 159 TBi SW
Ex: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Tampere
Re: 156 1.6 abs
Edullinen OBD-kaapeli ja MES, eikö noiden pitäisi kuulua jokaisen alfalla ajavan perusvarustukseen?
Re: 156 1.6 abs
Alfa 156/147/GT/166 nopeustieto mitataan aktiiviantureilla, eikä induktiivisilla antureilla kuten tehtiin vanhemmissa Alfoissa, ja joiden resistanssi on tosiaan sitä 1 kohmin luokkaa. Aktiivianturin mittaa laakerissa olevan magneettikehän napapareja (48) ja muodostaa niistä kanttiaaltoa, jonka taajuus muuttuu nopeuden mukaan. Yksinkertaisin ja varmin mittaustapa on oskiloskooppi, jolla mitataan tieto pyörä kerrallaan. Vika näkyy puuttuvana aaltona oskiloskoopin kuvassa. Jos anturi on sökö, kuvaa ei näy lainkaan, mutta usein miten vika on laakerissa olevassa magneettikehässä tai se on erittäin likainen, jolloin se näkyy vikana. Testerillä ei magneettikehän vikaa välttämättä näy, siis missä pyörässä se vika todellisuudessa on!
Re: 156 1.6 abs
Näinhän tämä on.seppo kirjoitti:Yksinkertaisin ja varmin mittaustapa on oskiloskooppi
Eikä tuollainen perustarpeisiin riittävä skooppi nykyään montaa kymppiä maksa.
En jaksa vastata päivän parhaaseen, mutta vain näin yleisesti kerron, että HALL- ja MRE-anturin IC-elektroniikka voi vaurioitua vastusmittauksella, joka ei tietenkään tarkoita että näin aina kävisi. Riippuu anturin sisäisestä kytkennästä ja yleismittarista.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 1.6 abs
Olen kanssa siinä käsityksessä että hall-anturi on mahdollista rikkoa vastusmittauksella. En tosin mustaa valkosella tästä löytänyt, vaikka pari anturikirjaakin selasin. Olisikohan voinut liittyä anturin vahvistinpiiriin tai muuhun komponenttiin mikä ei kestä tuota.
Pelkällä ylesimittarilla saa hieman mitattua hall-anturiakin, jännitemittauksella. Jännite vaihtelee esim. 0 ja 5 V välillä. Tuolla ei tosin näe tuosta mitä Seppo kertoi, eli että puuttuuko kanttiaallosta pätkä välistä.
"What is Hall Effect and How Hall Effect Sensors Work"
https://www.youtube.com/watch?v=wpAA3qeOYiI
Pelkällä ylesimittarilla saa hieman mitattua hall-anturiakin, jännitemittauksella. Jännite vaihtelee esim. 0 ja 5 V välillä. Tuolla ei tosin näe tuosta mitä Seppo kertoi, eli että puuttuuko kanttiaallosta pätkä välistä.
"What is Hall Effect and How Hall Effect Sensors Work"
https://www.youtube.com/watch?v=wpAA3qeOYiI
Suoraan vaan suoraa
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
156 1.6 abs
Juu, tuolla +5 päällä/pois oon sähköpolkupyörien hall antureiden vikoja selvitellyt, myös ledi käy.
Edullisen oskiloskooppin saa värkättyä helposti tietokoneen mikrofoniliitännästä
Edullisen oskiloskooppin saa värkättyä helposti tietokoneen mikrofoniliitännästä
Re: 156 1.6 abs
Vastauksista päätellen ei alfaan löydy hyvää ja edullista vikakoodin lukijaa.
En kyllä viitsi stetoskooppia ja oskilloskooppia hommata. Enkä myöskään meinaa liittyä Mes:iin(musiikin edistämissäätiö).
Yksinkertaiseen kysymykseen voi näköjään saada hyvinkin kirjavia vastauksia, mutta kiitos vastauksista.
En kyllä viitsi stetoskooppia ja oskilloskooppia hommata. Enkä myöskään meinaa liittyä Mes:iin(musiikin edistämissäätiö).
Yksinkertaiseen kysymykseen voi näköjään saada hyvinkin kirjavia vastauksia, mutta kiitos vastauksista.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 156 1.6 abs
Kanssaharrastajilta voi apu löytyä yllättävän läheltä.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 1.6 abs
Nykyset vikakoodinlukijasi taitavat siis olla merkkikohtaisia ja eivät pelaa tässä alfassa. Niihin ei saa lisättyä edukkaasti alfan tukemista? Muistelisin että johonkin monipuolisempaan laitteeseen mitä katselin olisi moinen onnistunut.
En ole itse monimerkki/halpis vikakoodinlukijoita paljoa käyttänyt, muuta käsityksenäni on ettei niistä taida monikaan pystyä lukemaan muita kuin moottorin vikakoodeja?
Sen takia moni suosittelee tuota elm/vagkkl piuha taikka bt palikka ja multiecu scan, jos siis löytyy läppäri. Tuolla multiecu scannilla kun pystyy myös seuraamaan livedataa jne. (piuhaan tosin pitää olla adapterit tai kytkimellinen piuha jotta pääsee lukemaan muita kuin moottorin vikakoodeja.)
Satunnaiseen parin vikakoodin lukuun tosiaan tuo Tiigen vinkkaaman linkin takaa jonkun lähellä asujan kysäsemään lukemaan koodin voisi olla edullisin ja nopein vaihtoehto.
(Sori että osallistuin vain keskusteluun ja vastasin lähinnä huti kysymyksestäsi.)
En ole itse monimerkki/halpis vikakoodinlukijoita paljoa käyttänyt, muuta käsityksenäni on ettei niistä taida monikaan pystyä lukemaan muita kuin moottorin vikakoodeja?
Sen takia moni suosittelee tuota elm/vagkkl piuha taikka bt palikka ja multiecu scan, jos siis löytyy läppäri. Tuolla multiecu scannilla kun pystyy myös seuraamaan livedataa jne. (piuhaan tosin pitää olla adapterit tai kytkimellinen piuha jotta pääsee lukemaan muita kuin moottorin vikakoodeja.)
Satunnaiseen parin vikakoodin lukuun tosiaan tuo Tiigen vinkkaaman linkin takaa jonkun lähellä asujan kysäsemään lukemaan koodin voisi olla edullisin ja nopein vaihtoehto.
(Sori että osallistuin vain keskusteluun ja vastasin lähinnä huti kysymyksestäsi.)
Suoraan vaan suoraa
Re: 156 1.6 abs
Juu, tolla Quicklynks T79 ei päässyt minnekkää. Ja läppärillä monimerkki lukijalla pääsee ihmetteleen moottorin toimintaa. Pitää keskittyä asiaan jahka kerkee...
Re: 156 1.6 abs
Abs anturin vaihto ei auttanut valo palaa edelleen. Tämmösiä herjaa.
3pitoventtiili etuoikeaviallinen, 6hammaskehä väärä hammasluku, 27poistoventtiili etuoikea viallinen.
Mistähän kannattaisi vikaa kaivella, abs moottori kuulemma ehjä?
3pitoventtiili etuoikeaviallinen, 6hammaskehä väärä hammasluku, 27poistoventtiili etuoikea viallinen.
Mistähän kannattaisi vikaa kaivella, abs moottori kuulemma ehjä?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 1.6 abs
Noi vikakoodikuvaukset on jotain kammotusta.
Mutta ihan pelkästään poikkinirhautunut ABS:n johto vois aiheuttaa vaikka mitä jännää; sehän menee 156:ssa lokarin läpi. Mulla on ainakin yhdessä autossa oikealta edestä jäänyt johto puristuksiin läpiviennin ja liittimen väliltä ja nirhautunut.
Liitin löytynee iskaritolpan nurkilta konehuoneesta, siitä lähtee sitten se johto anturille. Tämä väli kannattaa vilkaista joka tapauksessa, ei ole kovin työlästä. ABS:n anturin johdothan voi korjata uudella tuosta noin vaan.
Mutta ihan pelkästään poikkinirhautunut ABS:n johto vois aiheuttaa vaikka mitä jännää; sehän menee 156:ssa lokarin läpi. Mulla on ainakin yhdessä autossa oikealta edestä jäänyt johto puristuksiin läpiviennin ja liittimen väliltä ja nirhautunut.
Liitin löytynee iskaritolpan nurkilta konehuoneesta, siitä lähtee sitten se johto anturille. Tämä väli kannattaa vilkaista joka tapauksessa, ei ole kovin työlästä. ABS:n anturin johdothan voi korjata uudella tuosta noin vaan.
Re: 156 1.6 abs
Abs anturi vaihdettu, johto menee konehuoneeseen saakka.
Missähän abs:än aivot sijaitsee? Abs moottori on konehuoneessa mutta aivot hukassa?
Missähän abs:än aivot sijaitsee? Abs moottori on konehuoneessa mutta aivot hukassa?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 1.6 abs
eikös äly ole siina pumpun päällä/kyljessä
Re: 156 1.6 abs
Ei abs anturoiden piuhat ainakaan siihen suoraan mene
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156 1.6 abs
En ole piuhojen koko reittiä tarkemmin tutkinut, mutta kyllä se ABS-ecu siinä pumpun kyljessä on. Leveä liitin päällä, suoraan jarrunestesäiliön alla ja yksikön alapuolella toinen pienempi liitin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 1.6 abs
haltsi kirjoitti:Abs anturin vaihto ei auttanut valo palaa edelleen. Tämmösiä herjaa.
3pitoventtiili etuoikeaviallinen, 6hammaskehä väärä hammasluku, 27poistoventtiili etuoikea viallinen.
Mistähän kannattaisi vikaa kaivella, abs moottori kuulemma ehjä?
Antoiko jotai numerokoodia noille vioille? Toi hammaskehä vähän outo, kun eikös tuossakin (kuten kaikissa?) 156 ole magneettikehät navoissa eikä hammaskehät?
Suoraan vaan suoraa