Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ilmeisesti alkaa 159 olemaan pian vaihtolistalla kun vikoja alkaa putkahdella vähä väliä uusia. Onhan sillä toki ens viikolla jo vuosi ajeltukin (-07, 181tkm) Kuskin takaoven lukitus lakkasi toimimasta. Kauko-ohjaimella menee kyllä muut ovet lukkoon ja pysyvätkin. Onko näissä se ominaisuus, että mikäli yksi lukko ei lukitu niin ei laita mitään lukkoon? Keskikonsolin napista menee muut lukkoon, mutta ei aukea. Kiina-autocom antoi aluksi vas. takaoven lukkomoduulista väliinjäänti anturin vikakoodia, nollasin sen ja toivoin vian katoavan. Ei kadonnut, mutta uudelleen ei kuitenkaan vikakoodia ole tullut, minkäänlaista.. Onko tälläinen kuinka yleinen vaiva ollut, yleisesti lukkojen kanssa? Onko se suoraa uusi lukkomekanismi vai kenties johtosarjavika? Lasinnostin ko. ovessa toimii moitteetta(jos johtosarjaa epäillään). Niin ja vielä se, että autocom näytti reaaliaikaista dataa 3,8v molempien takaovien noille väliinjäänti antureille.
Aiva kiva kun kaupungissa kerrostalon pihalla ei saa autoa lukituksi
Ps: Ilmeni siinä että takaovi ei auennut kahvasta vaikka lukko oli avattu. Etuoven kautta sisältä ovi auki. Nyt ei mene enää lukkoon..
Aiva kiva kun kaupungissa kerrostalon pihalla ei saa autoa lukituksi
Ps: Ilmeni siinä että takaovi ei auennut kahvasta vaikka lukko oli avattu. Etuoven kautta sisältä ovi auki. Nyt ei mene enää lukkoon..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itselläni oli sama vika tossa viimevuonna. tosin vikakoodeja en silloin lukenut. Oma lukko rupesi toiminaan kun puhdisti lukon, kun tuntuu kertyvän likaa sisälleen runsaastikin.
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Milläs tuon saa reiluun putsattua? Irti tietysti mutta tuollaista tuskin saa kovinkaan purettua, niin onko se sitte brakecleaner ja paineilma vai millä itse siivosit lukkosi? Täytyy viikonloppuna pemistää ovi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minun autossa kuskinpuoleinen takaoven lukko, ei lukittunut 2 vuotta sitten, vaihdettiin Hyväntuulen autossa Kotkassa, muistaakseni laskutettiin lukko ja 1 tunti työtä. Nyt tämän lukon vaihdon jälkeen, kaikki lukot ovat toimineet häiriöttä.
Autossani on 3 etutukivartta vaihdettu, 4:s pitää vaihtaa, jarrut on toimineet erittäin hyvin, katsastaja kehui jarruja, takajarrut huollettiin Hyväntuulen Autossa ja vaihdettiin käsijarruvaierit.
Olen käyttänyt Mobil 1 0W-40 öljyä alkaen 70000 km nyt 198000 km . Ketju vaihdettu 50000 km:ssa , väittäisin että öljyvalintani on ollut tärkein vaikuttaja mm. ketjun kestoon, nyt olen lisännyt alkaen 180000 km 0,5 L Tribodyn 20W-50 Mobil:n joukkoon, jolla haen öljyn pintapaineen kestoa. Öljyt vaihdan 15000km:n välein. Öljyn kulutus on ollut erittäin pientä, ei edes näyttöpalkien lukumäärä pienene. Myös lisäsin RVS lisäaineen n. 150000 km:ssa, myös vaihdelaatikkoon. Vaihdelaatikon öljyt olen vaihtanut n. 90000 km:ssa ja 150000 km:ssa.
Molemmat sivut ja konepelti on maaloitettu Nyström Koria, erittäin hyvä maalaus hinta 1000 €. Vahasin Korrek PRO :lla Auton pinta kauttaaltaan lähes lostava.
Tulevaisuudessa pitää etuapurunko vaihtaa, sen saa Autodoc :lta n. 500 €
Kotelosuojaus Dinitrol ainakin pitää suorittaa, pohja ? vaha vai muu suoja.
Vaikkakin auto teettää työtä ja kustannuksia, olen erittäin tyytyväinen autooni ja olen ajatellut ajaa sillä ainakin 4 vuttta, sitten tulee esim. WW ID 3 ja Alfa jää edellen omistukseeni, jos pitää lähteä pitemmälle matkalle.
Autossani on 3 etutukivartta vaihdettu, 4:s pitää vaihtaa, jarrut on toimineet erittäin hyvin, katsastaja kehui jarruja, takajarrut huollettiin Hyväntuulen Autossa ja vaihdettiin käsijarruvaierit.
Olen käyttänyt Mobil 1 0W-40 öljyä alkaen 70000 km nyt 198000 km . Ketju vaihdettu 50000 km:ssa , väittäisin että öljyvalintani on ollut tärkein vaikuttaja mm. ketjun kestoon, nyt olen lisännyt alkaen 180000 km 0,5 L Tribodyn 20W-50 Mobil:n joukkoon, jolla haen öljyn pintapaineen kestoa. Öljyt vaihdan 15000km:n välein. Öljyn kulutus on ollut erittäin pientä, ei edes näyttöpalkien lukumäärä pienene. Myös lisäsin RVS lisäaineen n. 150000 km:ssa, myös vaihdelaatikkoon. Vaihdelaatikon öljyt olen vaihtanut n. 90000 km:ssa ja 150000 km:ssa.
Molemmat sivut ja konepelti on maaloitettu Nyström Koria, erittäin hyvä maalaus hinta 1000 €. Vahasin Korrek PRO :lla Auton pinta kauttaaltaan lähes lostava.
Tulevaisuudessa pitää etuapurunko vaihtaa, sen saa Autodoc :lta n. 500 €
Kotelosuojaus Dinitrol ainakin pitää suorittaa, pohja ? vaha vai muu suoja.
Vaikkakin auto teettää työtä ja kustannuksia, olen erittäin tyytyväinen autooni ja olen ajatellut ajaa sillä ainakin 4 vuttta, sitten tulee esim. WW ID 3 ja Alfa jää edellen omistukseeni, jos pitää lähteä pitemmälle matkalle.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lukkomoottorit tuppaavat myös kuolemaan. Itse moottori ei maksa kuin pari hassua euroa kiinasta, mutta vaihtotyö on aika moinen.
Tuo kuulostaa ihan lukkomoottorin vialta, MES:llä ja varmaan sillä kiinan autocomilla pystyy lukkoa käskyttämään ovikohtaisesti?
Ovet on muutenkin hyvä avata, niin se menee samalla. Itse laitoin Motonetista RK:n yleistiivistettä ovirungon ja ovipellin väliin, kun vedet tuli sisälle - vanha tiiviste hapero. Edelliseen viisysiin hankin lukkomoottorin oikealle taakse, foorumilta joitakin kymppejä...
Mulla ei sisänapista mene ovet lukkoon (tai siis menee, mutta aukeaa välittömästi) ja sama efekti jos laittaa ajon aikana automaattisesti lukittumisen - kaukosäädöllä ja avaimella kyllä menee lukkoon ja pysyykin lukossa. Mulla varmaan johtosarjavikaa, kun ei mulla Bosekaan toimi...
Tuo kuulostaa ihan lukkomoottorin vialta, MES:llä ja varmaan sillä kiinan autocomilla pystyy lukkoa käskyttämään ovikohtaisesti?
Ovet on muutenkin hyvä avata, niin se menee samalla. Itse laitoin Motonetista RK:n yleistiivistettä ovirungon ja ovipellin väliin, kun vedet tuli sisälle - vanha tiiviste hapero. Edelliseen viisysiin hankin lukkomoottorin oikealle taakse, foorumilta joitakin kymppejä...
Mulla ei sisänapista mene ovet lukkoon (tai siis menee, mutta aukeaa välittömästi) ja sama efekti jos laittaa ajon aikana automaattisesti lukittumisen - kaukosäädöllä ja avaimella kyllä menee lukkoon ja pysyykin lukossa. Mulla varmaan johtosarjavikaa, kun ei mulla Bosekaan toimi...
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Huomasin tässä että oma 159 tbi nostaa kierrokset aina jos nopeus tippuu alle 70km/h Siis jos auto on vapaalla. Ajelen paljon mäkisiä teitä, niin välillä tulee laskettua vapaalla, kun pääsee paljon pidemmälle ja säästää polttoainetta.(tai sit ei) Jos kytimen laittaa pohjaan, niin sillon toki tippuu kierrokset normi tyhjäkäynnille. Mut tosiaan aina kun nopeus tippuu tarpeeksi, niin kierrokset nousee... Itse en keksinyt syytä tuolle. Ei tuo nyt mitään haittaa, mut olisi kiva tietää, että miksi nuin käypi.
"Having no way as way, having no limitation as limitation"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
JTDm tekee ihan samaa. Riippuu nopeudesta, alkaa humppaamaan vähän. Miettinyt syylliseksi ehkä alipainetehostinta jarruille, koska nimenomaisesti esim. valoihin hidastaessa tulee.
PS.
Moottorijarrulla kulutus on 0, kun tyhjäkäynnillä poltetaan koko ajan polttoainetta
Ajoluulokone ei näytä nollaa, koska se ei olis realistista (tai jotain tällaista).
PS.
Moottorijarrulla kulutus on 0, kun tyhjäkäynnillä poltetaan koko ajan polttoainetta
Ajoluulokone ei näytä nollaa, koska se ei olis realistista (tai jotain tällaista).
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
...mutta moottorijarrulla hidastuvuus on sen verran kovempi, että kokonaisuus on yleensä pakkasella, jos vapaalla rullaten ei tartte koskea jarrupolkimeen.Aquatica kirjoitti:Moottorijarrulla kulutus on 0, kun tyhjäkäynnillä poltetaan koko ajan polttoainetta
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vapaasti rullaten pääsee pidemmälle, kun taas moottorilla jarruttaen pitää ottaa veto päälle aikaisemmin. Mikä on vaikutus kokonaisuuteen, en tiedä. Se on totta että vaihteella mäkeä laskiessa ei polttoainetta kulu, mitä "energia-asiantuntijat" hehkuttavat.Polforea kirjoitti:...mutta moottorijarrulla hidastuvuus on sen verran kovempi, että kokonaisuus on yleensä pakkasella, jos vapaalla rullaten ei tartte koskea jarrupolkimeen.Aquatica kirjoitti:Moottorijarrulla kulutus on 0, kun tyhjäkäynnillä poltetaan koko ajan polttoainetta
Paitsi Italot jotka tietsikan mukaan kuluttavat minimissään 2l/100km
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei liity enää tuohon aiempaan kysymykseen sinänsä, mutta kulutusoptimoinnista ajaessa yleisemmin.
Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että jos vapaalla rullaten ei tarvi koskea jarrupolkimeen, on se taloudellisempaa kuin moottorijarrutus. Jos joka tapauksessa joutuu painamaan jarrua, niin tottakai kannattaa katkaista syöttö moottorijarrua hyödyntäen.
Lisäksi esim. jonon kiinni saadessa kannattaa mieluummin jarruttaa aikaisemmin kuin myöhemmin, koska silloin voi rullata tai moottorijarruttaa pidemmän matkan ja säästää siitä - tämän ennakointi tosin vaatii harjoitusta, koska ilman oikeanlaista ennakointia se jonon pää tuppaa tulemaan silmille.
Ylipäätään taloudellisen ajamisen (ja muutenkin taloudellisuuden) laskeminen pitää hoitaa kokonaisuutena eikä hetkellisenä arvona. Iso investointi voi säästää itsensä takaisin (mm. taloudellinen kiihdytys on ripeä, muttei repivä, jotta moottori pääsee parhaan hyötysuhteensa kuormitusalueelle) ja toisaalta pitkäaikaisempi tasainen säästäminen voi pitkällä tähtäimellä voittaa yksittäisen kertasäästön (rullaus vs. moottorijarru).
Ja ihan ensimmäisenä perinteisen polttomoottoriauton taloudellisen ajon oppina pitää sisäistää, että kalleinta on jarruttaa. Siinä kun muunnetaan kalliista polttoaineesta huonolla hyötysuhteella poltettu liike-energia lämmöksi harakoille. Jokainen vältetty jarrutus on pois kulutuslukemasta.
Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että jos vapaalla rullaten ei tarvi koskea jarrupolkimeen, on se taloudellisempaa kuin moottorijarrutus. Jos joka tapauksessa joutuu painamaan jarrua, niin tottakai kannattaa katkaista syöttö moottorijarrua hyödyntäen.
Lisäksi esim. jonon kiinni saadessa kannattaa mieluummin jarruttaa aikaisemmin kuin myöhemmin, koska silloin voi rullata tai moottorijarruttaa pidemmän matkan ja säästää siitä - tämän ennakointi tosin vaatii harjoitusta, koska ilman oikeanlaista ennakointia se jonon pää tuppaa tulemaan silmille.
Ylipäätään taloudellisen ajamisen (ja muutenkin taloudellisuuden) laskeminen pitää hoitaa kokonaisuutena eikä hetkellisenä arvona. Iso investointi voi säästää itsensä takaisin (mm. taloudellinen kiihdytys on ripeä, muttei repivä, jotta moottori pääsee parhaan hyötysuhteensa kuormitusalueelle) ja toisaalta pitkäaikaisempi tasainen säästäminen voi pitkällä tähtäimellä voittaa yksittäisen kertasäästön (rullaus vs. moottorijarru).
Ja ihan ensimmäisenä perinteisen polttomoottoriauton taloudellisen ajon oppina pitää sisäistää, että kalleinta on jarruttaa. Siinä kun muunnetaan kalliista polttoaineesta huonolla hyötysuhteella poltettu liike-energia lämmöksi harakoille. Jokainen vältetty jarrutus on pois kulutuslukemasta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mysteeri. Nyt 3x 7kk sisään tekee startatessa että startti ei ns pyörähdäkkää vaan kone pyörähtää toooooodella laiskasti(?) Ei starttaa. Uudelleen painaes toimii normaalisti niinkuin 99.9% starttikerroista? Ei kumminkaan samanlainen säksätys, kun olisi maakontakti huono (?)
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hmm, joo tuo kuulostaa ihan järkevältä selitykseltä. Itsellä aina nousee kierrokset kun nopeus tippuu alle 70km/h.Aquatica kirjoitti:JTDm tekee ihan samaa. Riippuu nopeudesta, alkaa humppaamaan vähän. Miettinyt syylliseksi ehkä alipainetehostinta jarruille, koska nimenomaisesti esim. valoihin hidastaessa tulee.
PS.
Moottorijarrulla kulutus on 0, kun tyhjäkäynnillä poltetaan koko ajan polttoainetta
Ajoluulokone ei näytä nollaa, koska se ei olis realistista (tai jotain tällaista).
Sen verran on loivia mäkiä, että jos ajaa vaihde päällä, niin joutuu kaasua painamaan, niin tulin siihen tulokseen, että on paljon fiksumpaa mennä vapaalla. Jos nyt oikein tarkistin, niin keskikulutus tippui 0,3-0,4l
"Having no way as way, having no limitation as limitation"
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Juu mie olen ihan samaa mieltä näistä asioista! Nyt vähän reilu 3kk ajellut eri tavalla, niin keskikulutus on tippunut.Polforea kirjoitti:Ei liity enää tuohon aiempaan kysymykseen sinänsä, mutta kulutusoptimoinnista ajaessa yleisemmin.
Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että jos vapaalla rullaten ei tarvi koskea jarrupolkimeen, on se taloudellisempaa kuin moottorijarrutus. Jos joka tapauksessa joutuu painamaan jarrua, niin tottakai kannattaa katkaista syöttö moottorijarrua hyödyntäen.
Lisäksi esim. jonon kiinni saadessa kannattaa mieluummin jarruttaa aikaisemmin kuin myöhemmin, koska silloin voi rullata tai moottorijarruttaa pidemmän matkan ja säästää siitä - tämän ennakointi tosin vaatii harjoitusta, koska ilman oikeanlaista ennakointia se jonon pää tuppaa tulemaan silmille.
Ylipäätään taloudellisen ajamisen (ja muutenkin taloudellisuuden) laskeminen pitää hoitaa kokonaisuutena eikä hetkellisenä arvona. Iso investointi voi säästää itsensä takaisin (mm. taloudellinen kiihdytys on ripeä, muttei repivä, jotta moottori pääsee parhaan hyötysuhteensa kuormitusalueelle) ja toisaalta pitkäaikaisempi tasainen säästäminen voi pitkällä tähtäimellä voittaa yksittäisen kertasäästön (rullaus vs. moottorijarru).
Ja ihan ensimmäisenä perinteisen polttomoottoriauton taloudellisen ajon oppina pitää sisäistää, että kalleinta on jarruttaa. Siinä kun muunnetaan kalliista polttoaineesta huonolla hyötysuhteella poltettu liike-energia lämmöksi harakoille. Jokainen vältetty jarrutus on pois kulutuslukemasta.
"Having no way as way, having no limitation as limitation"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
High pressure pump Alfa Romeo 159, 159 SW, Brera, Spider (939) 1.8 TBi maksaa 699,90: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=11904
Onko suosituksia vaihtoehtoisesta hankintapaikasta?
Onko suosituksia vaihtoehtoisesta hankintapaikasta?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Huomenta kaikille. Mikäs on tänäpäivänä hyvä akkumerkki, piti laittaa Brera aamulla kaapeleilla käyntiin, joten alkaa akun hankinta olla varmaan ajankohtainen talviseisonnan aikana. Exiden taisin 156:een ostaa vuosi sitten, mutta tuosta on ollut monenlaisia mielipiteitä...
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Varta tai Bosch. Tulevat käsittääkseni samalta linjalta. On kai noita muitakin mutta näistä on omia hyviä kokemuksia. Exiden laatu ainakin netin mukaan lie muisto vain.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vartan ja Boschin AGM:t tulee samalta tehtaalta, tarina kertoo.
Itselläni listalla:
Exide EA900 (315x175x190mm) 90Ah/900A CCA(EN) lyijyakku ~150ekua
Exide EL800 (315x175x190mm) 80Ah/800A CCA(EN) EFB (paranneltu lyijyakku) ~145e
Exide EK800 (315x175x190mm) 80Ah/800A CCA(EN) AGM ~200
Varta F16 (315x175x190mm) 80Ah/740A CCA(EN) lyijyakku ~200
Varta F19 (315x175x190mm) 85Ah/800A CCA(EN) lyijyakku ~190
Varta F21 (315x175x190mm) 80Ah/800A CCA(EN) AGM-akku ~200
Bosch S5A11 (315x175x190mm) 80Ah/800A CCA(EN) AGM-akku ~200
Bosch S5A08 (278x175x190mm) 70Ah/760A CCA(EN) AGM-akku ~180
Bosch S4011 (315x175x190mm) 80Ah/740A CCA(EN) lyijyakku ~140e
Tässähän näitä. Ainakin tosiaan 2.4JTDm:ssä tuo teline on 318x178x192mm tai noilla hujakoilla, eli tuo 315x175x190 on just passeli koko, jos haluaa telineen täyteen. Joissakin 159-malleissa onkin sitten matalampi kotelo, eli 175mm. Exidellä on kivasti nimetty ne akut sitten esim EA952 ja sitä rataa.
Hinnat motonetista/suomenakut.fi/adita/Enkun autovaraosa, mitkä olen tänään selvitellyt. Pohdinnassa moni, miettinyt just oikeeta ratkasua pätkäajoon.
Oma käsitykseni on, että AGM on paras toistuvaan pätkään, kun taas vähän pidemmällä siivulla ei oikeastaan mitään väliä. EFB on paranneltu lyijyakku ja kestää S&S:n käytön, sekä ottaa varausta herkemmin vastaan ihan perinteistä lyijyakkua verrattaessa...
Mieli tekis ostaa tuo Vartan F21 tai Exiden EK800, mut toi Exiden EL800 olis varmaan hinta/laatusuhteeltaan parhaimmistoa....
EDIT:
http://whatbattery.co.uk/alfa-romeo-159 ... batteries/
Tuolla heidän suosituksensa. Bensakoneisiin vähän pienemmät, mitä dieseliin. DIeselissä, etenkin talvella, toki oleellista on saada paljon kylmäkäynnistysvirtaa.
Itselläni listalla:
Exide EA900 (315x175x190mm) 90Ah/900A CCA(EN) lyijyakku ~150ekua
Exide EL800 (315x175x190mm) 80Ah/800A CCA(EN) EFB (paranneltu lyijyakku) ~145e
Exide EK800 (315x175x190mm) 80Ah/800A CCA(EN) AGM ~200
Varta F16 (315x175x190mm) 80Ah/740A CCA(EN) lyijyakku ~200
Varta F19 (315x175x190mm) 85Ah/800A CCA(EN) lyijyakku ~190
Varta F21 (315x175x190mm) 80Ah/800A CCA(EN) AGM-akku ~200
Bosch S5A11 (315x175x190mm) 80Ah/800A CCA(EN) AGM-akku ~200
Bosch S5A08 (278x175x190mm) 70Ah/760A CCA(EN) AGM-akku ~180
Bosch S4011 (315x175x190mm) 80Ah/740A CCA(EN) lyijyakku ~140e
Tässähän näitä. Ainakin tosiaan 2.4JTDm:ssä tuo teline on 318x178x192mm tai noilla hujakoilla, eli tuo 315x175x190 on just passeli koko, jos haluaa telineen täyteen. Joissakin 159-malleissa onkin sitten matalampi kotelo, eli 175mm. Exidellä on kivasti nimetty ne akut sitten esim EA952 ja sitä rataa.
Hinnat motonetista/suomenakut.fi/adita/Enkun autovaraosa, mitkä olen tänään selvitellyt. Pohdinnassa moni, miettinyt just oikeeta ratkasua pätkäajoon.
Oma käsitykseni on, että AGM on paras toistuvaan pätkään, kun taas vähän pidemmällä siivulla ei oikeastaan mitään väliä. EFB on paranneltu lyijyakku ja kestää S&S:n käytön, sekä ottaa varausta herkemmin vastaan ihan perinteistä lyijyakkua verrattaessa...
Mieli tekis ostaa tuo Vartan F21 tai Exiden EK800, mut toi Exiden EL800 olis varmaan hinta/laatusuhteeltaan parhaimmistoa....
EDIT:
http://whatbattery.co.uk/alfa-romeo-159 ... batteries/
Tuolla heidän suosituksensa. Bensakoneisiin vähän pienemmät, mitä dieseliin. DIeselissä, etenkin talvella, toki oleellista on saada paljon kylmäkäynnistysvirtaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Toi 4011 Bosch ja kaveriksi Defa 1204, niin kestää sen pätkäajon.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hyviä & huonoja uutisia. Hyvät uutiset on se, että viikonloppuna sain vaihdettua molemmat alatukivarret (TRW merkkiset 2kpl 220€) vaikkakin sai tuossa taistella, että sai vanhat irti.
Huonot uutiset taas on että toivomani kolina, jonka arvelin tulevan oikean alatukivarren pallonivelestä ei loppunutkaan, vaan kolina jatkuu. Kolina kuuluu lähinnä töyssyissä tai kun rattia kääntää nopeasti vasemmalta oikealle. Koiranluut on vaihdettu kesällä. Ylätukivarsi vai sisempi raidetangon pää? Kaikki vihjeet ovat tervetulleita.
Huonot uutiset taas on että toivomani kolina, jonka arvelin tulevan oikean alatukivarren pallonivelestä ei loppunutkaan, vaan kolina jatkuu. Kolina kuuluu lähinnä töyssyissä tai kun rattia kääntää nopeasti vasemmalta oikealle. Koiranluut on vaihdettu kesällä. Ylätukivarsi vai sisempi raidetangon pää? Kaikki vihjeet ovat tervetulleita.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kaveri vispottaan rattia eestaas pientä liikettä ja itte tunnustelemaan että kääntyykö renkaat molemmin puolin saman verran. Jos toinen vähempi, niin katto sen puolen raidepäät. Sitte kulma ilmaan, silmät auki, tiivis tuijotus yläpallon suuntaan, renkaasta kiinni ja venkuttelemaan. Jos ei väljää näy eikä kuulu, ei sitä yleensä olekaan, mutta vielä voit työntää sinne hanskattoman räpylän tunnustelemaan ja väännellä sitä pyörälää vaikka jalan ja toisen käden voimin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mistä kannattaisi lisävalojen releelle ottaa heräte, ja mistä varsinainen käyttövirta?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Varta F21 AGM tulee. 80Ah /800A, hinta vajaa 190e.
Ei olis varaa mut en mä viitsi halpisakusta maksaa 50e vähemmän...
Ei olis varaa mut en mä viitsi halpisakusta maksaa 50e vähemmän...
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Releeksi jokin tämäntapainen: https://www.valostore.fi/tuote/kytkenta ... oille_xbb/Beta Julio kirjoitti:Mistä kannattaisi lisävalojen releelle ottaa heräte, ja mistä varsinainen käyttövirta?
Käyttöjännite akulta sulakkeella suojattuna.
Laita valot maskin taakse. Leditanko pilaa tojotankin ulkonäön.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olen samaa mieltä, ei tuo asennus kaunis ole vaan se on niissä rajoissa mitä viitti alkaa tekemään että rouva näkee talvella sillä ajaa...nipaka kirjoitti:Releeksi jokin tämäntapainen: https://www.valostore.fi/tuote/kytkenta ... oille_xbb/Beta Julio kirjoitti:Mistä kannattaisi lisävalojen releelle ottaa heräte, ja mistä varsinainen käyttövirta?
Käyttöjännite akulta sulakkeella suojattuna.
Laita valot maskin taakse. Leditanko pilaa tojotankin ulkonäön.
XBB näyttää kyllä pätevältä mutta hinta on aivan järjetön. Normirele on niissä rajoissa mitä viittii tähän tarkoitukseen investoida...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
XBB on myös hieman herkähkö anturinsa sijainnin, asennon ja sitä ympäröivien muiden piuhojen suhteen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos teet ohjauksen tavallisella releellä, laita kipinäntappodiodi kelan napoihin.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hei
2007 (2008 käyttöönotto) 159 2.4 jtdm:stä kuuluu juuri tällainen kitinä kylmänä käynnistyksen jälkeen n. 2km ajon ajan: https://www.youtube.com/watch?v=_gzCn7x7mJw
Lämpimänä ääntä ei kuulu ollenkaan.
Laturin hihna oli kuulemma mennyt edellisellä omistajalla poikki alkuvuodesta, minkä jälkeen oli vaihdettu moniurahihna, hihanpyörä ja moniurahihnan kiristin.
Lueskelin, että joillakin pelkän kiristinrullan vaihto on auttanut kitisevään ääneen. Mietin onkohan kiristinrulla vaihdettu samalla, kun kiristin vaihdetaan ts. kuuluvatko aina samaan pakettiin?
Lueskelin myös venyvistä hihnoista yms. mutta korjaamokuiteista ei käy ilmi minkä merkkinen moniurahihna on alkuvuodesta asennettu.
Jakopää on remontoitu 40tkm sitten, mutta onkohan tuo apulaitehihnan katkeaminen voinut vaurioittaa sitäkin sitten...
2007 (2008 käyttöönotto) 159 2.4 jtdm:stä kuuluu juuri tällainen kitinä kylmänä käynnistyksen jälkeen n. 2km ajon ajan: https://www.youtube.com/watch?v=_gzCn7x7mJw
Lämpimänä ääntä ei kuulu ollenkaan.
Laturin hihna oli kuulemma mennyt edellisellä omistajalla poikki alkuvuodesta, minkä jälkeen oli vaihdettu moniurahihna, hihanpyörä ja moniurahihnan kiristin.
Lueskelin, että joillakin pelkän kiristinrullan vaihto on auttanut kitisevään ääneen. Mietin onkohan kiristinrulla vaihdettu samalla, kun kiristin vaihdetaan ts. kuuluvatko aina samaan pakettiin?
Lueskelin myös venyvistä hihnoista yms. mutta korjaamokuiteista ei käy ilmi minkä merkkinen moniurahihna on alkuvuodesta asennettu.
Jakopää on remontoitu 40tkm sitten, mutta onkohan tuo apulaitehihnan katkeaminen voinut vaurioittaa sitäkin sitten...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Laturin hihna. 2.4ssä se laturin hihna sit on venyvää (Contitech) tai ELASTISTA (muut valmistajat). Helppo todeta sammuttamalla ilmastointi, niin sitten ääni katoaa kun 3x300W lämmitin sammuu.
Mut tosiaan Contitechin remmi on useissa tapauksissa todettu huonoksi.
Mut tosiaan Contitechin remmi on useissa tapauksissa todettu huonoksi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos nopeasta vastauksesta ja stressin lievityksestä!Aquatica kirjoitti:Laturin hihna. 2.4ssä se laturin hihna sit on venyvää (Contitech) tai ELASTISTA (muut valmistajat). Helppo todeta sammuttamalla ilmastointi, niin sitten ääni katoaa kun 3x300W lämmitin sammuu.
Mut tosiaan Contitechin remmi on useissa tapauksissa todettu huonoksi.
Tein ilmastointitestin, ja näinhän se meni. Laittamalla ilmastoinnin starin jälkeen päälle ja isommalle, vikinä voimistui, ja sammuttamalla ilmastoinnin ääni lakkasi.
Kannattaako vaihtaa joka tapauksessa tuo kiristinrullakin vai pelkkä remmi? Onko kaikki muut merkit ok paitsi tuo contitech?
Sen verran sain korjauskuiteista selvitettyä, että se aiemmin katkennut remmi oli Contitech, mutta tämänhetkisen merkistä ei tietoa. Täytyypä siis vältellä ainakin noita Contitechejä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuo laturin remmi on ilman kiristintä. 2.4ssä on kaksi apulaitehihnaa, toinen perinteinen kiristimellä ja toinen elastinen. Tuo elastinen on yksi suuri perkele sitten vaihtaa...
Dayco varmaan niitä hyviä, Gates vois olla myös. Varmaa tietoa ei näistä ole, mutta itse noita ainakin uskaltaisin kokeilla, jos ei laatikossa missään lue "Made by Continental". Ärsyttää, että Conti tekee parhaat renkaat mut surkeat remmit...
Dayco varmaan niitä hyviä, Gates vois olla myös. Varmaa tietoa ei näistä ole, mutta itse noita ainakin uskaltaisin kokeilla, jos ei laatikossa missään lue "Made by Continental". Ärsyttää, että Conti tekee parhaat renkaat mut surkeat remmit...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
-
Viimeksi muokannut eepeolni, 29 Syys 2019, 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oolrait, kiitos vastauksesta. Täytyypä kokeilla Daycoa tai Gatesia.eepeolni kirjoitti:Aquatica kirjoitti:Tuo laturin remmi on ilman kiristintä. 2.4ssä on kaksi apulaitehihnaa, toinen perinteinen kiristimellä ja toinen elastinen. Tuo elastinen on yksi suuri perkele sitten vaihtaa...
Dayco varmaan niitä hyviä, Gates vois olla myös. Varmaa tietoa ei näistä ole, mutta itse noita ainakin uskaltaisin kokeilla, jos ei laatikossa missään lue "Made by Continental". Ärsyttää, että Conti tekee parhaat renkaat mut surkeat remmit...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sen verta vielä kysäisen, että missä tuo laturin hihna sijaitsee? Olen koittanut etsiä räjäytyskuvia moottorista, mutta huonosti löytyy...Aquatica kirjoitti:Tuo laturin remmi on ilman kiristintä. 2.4ssä on kaksi apulaitehihnaa, toinen perinteinen kiristimellä ja toinen elastinen. Tuo elastinen on yksi suuri perkele sitten vaihtaa...
Dayco varmaan niitä hyviä, Gates vois olla myös. Varmaa tietoa ei näistä ole, mutta itse noita ainakin uskaltaisin kokeilla, jos ei laatikossa missään lue "Made by Continental". Ärsyttää, että Conti tekee parhaat renkaat mut surkeat remmit...
Pohdin kannattaako vaihdattaa samalla kertaa molemmat apulaitehihnat kilkkeineen, vai ainoastaan tuo elastinen hihna, jota ei välttämättä ole alkuvuodesta vaihdettu korjaamokuiteista päätellen.
Kiristimet ja toinen hihna kun on tosiaan alkuvuodesta jo vaihdettu...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Laturin päästä se löytyy . Jos avaat konepellin ja nojaat lukkopeltiin, on vasen käsi melkein laturin vieressä ja hihna siinä laturin lokasuojan päässä.
Se pitkä apulaiteremmi vaihtuu helpolla, tuo laturin hihna on pirullisempi, joten pitkää ei ole pakko vaihtaa samalla. Toisaalta se pitkä hihna on pakko ottaa pois laturinhihnan tieltä ja uusi maksaa varmaan luokkaa kympin. Ihan siis oman mielen varassa, vaihtaako sen vaiko eikö.
Se pitkä apulaiteremmi vaihtuu helpolla, tuo laturin hihna on pirullisempi, joten pitkää ei ole pakko vaihtaa samalla. Toisaalta se pitkä hihna on pakko ottaa pois laturinhihnan tieltä ja uusi maksaa varmaan luokkaa kympin. Ihan siis oman mielen varassa, vaihtaako sen vaiko eikö.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mitä öljyä olette käyttäneet 159:n automaattilaatikossa? Tämä nyt on hiukan kaukaa haettua (tosin seuravaa kärryni tulee olemaan taas Alfa, 159 Q4) mutta 159:ssä on sama 6-vaihteinen automaattilaatikko (https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC) kuin meidän Saab 9-3.ssa (2008 TTiD) niin varmaan on kokemusta mikä öljy toimii tuossa laatikossa?
Saabin korjaamosofta kieltää synteettisen öljyn käyttämisen, eli käytännössä törkyhintainen GM:n oma AW-1 - öljy (tai vastaava) kävisi. Mutta tuo ohje on jo 11 vuoden takaa, öljyt ovat varmaan kehittyneet aika huimasti tuona aikana.
Olette kokeilleet laittaa tätä https://www.be.aisin-europe.com/files/1 ... F6_Low.pdf
Luulisi että Aisinin laatikkoöljy kävisi Aisinin laatikkoon, etenkin kun siinä on tuo vaadittu AW-1 -luokitus?
Edit: RedLine D6 toimii todella hienosti tuossa Aisinin AWTF-80_SC:ssä, ja se on Motonetissä poistomyynnissä alle 10e/946ml.
Saabin korjaamosofta kieltää synteettisen öljyn käyttämisen, eli käytännössä törkyhintainen GM:n oma AW-1 - öljy (tai vastaava) kävisi. Mutta tuo ohje on jo 11 vuoden takaa, öljyt ovat varmaan kehittyneet aika huimasti tuona aikana.
Olette kokeilleet laittaa tätä https://www.be.aisin-europe.com/files/1 ... F6_Low.pdf
Luulisi että Aisinin laatikkoöljy kävisi Aisinin laatikkoon, etenkin kun siinä on tuo vaadittu AW-1 -luokitus?
Edit: RedLine D6 toimii todella hienosti tuossa Aisinin AWTF-80_SC:ssä, ja se on Motonetissä poistomyynnissä alle 10e/946ml.
Viimeksi muokannut Sautio, 07 Loka 2019, 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mistä tietää onko jäähdytysjärjestelmä ilmattu kunnolla vai ei?
Lämpömittari nousee normaalisti 90C:hen ja pysyy siellä, kabiiniin tulee lämmintä. Flektikin lähtee päälle mutta alavesiletku pysyy kylmänä. Kaikki ilmausruuvit (3) käytetty auki ja kaikista tulee nestettä. Konetta käytetty yli puoli tuntia, ajettu 3-4krpm kierroksilla jokunen kilsa. Mutta alavesiletku pysyy kylmänä.
Ulkolämpötila toki on +6c, onko siis vain niin että pitäisi käyttää pidempään kuin tuntuu että uskaltaisi? Kaikki muut letkut lämpimiä paitsi alavesiletku...
Lämpömittari nousee normaalisti 90C:hen ja pysyy siellä, kabiiniin tulee lämmintä. Flektikin lähtee päälle mutta alavesiletku pysyy kylmänä. Kaikki ilmausruuvit (3) käytetty auki ja kaikista tulee nestettä. Konetta käytetty yli puoli tuntia, ajettu 3-4krpm kierroksilla jokunen kilsa. Mutta alavesiletku pysyy kylmänä.
Ulkolämpötila toki on +6c, onko siis vain niin että pitäisi käyttää pidempään kuin tuntuu että uskaltaisi? Kaikki muut letkut lämpimiä paitsi alavesiletku...
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ilmeisesti vain noviisilla usko loppui kesken kaiken. Nyt kun kävi pitemmän lenkin ajelemassa niin on lämmintä kajuutassa, alavesiletkussa ja kaikkialla muuallakin.Beta Julio kirjoitti:Mistä tietää onko jäähdytysjärjestelmä ilmattu kunnolla vai ei?
Lämpömittari nousee normaalisti 90C:hen ja pysyy siellä, kabiiniin tulee lämmintä. Flektikin lähtee päälle mutta alavesiletku pysyy kylmänä. Kaikki ilmausruuvit (3) käytetty auki ja kaikista tulee nestettä. Konetta käytetty yli puoli tuntia, ajettu 3-4krpm kierroksilla jokunen kilsa. Mutta alavesiletku pysyy kylmänä.
Ulkolämpötila toki on +6c, onko siis vain niin että pitäisi käyttää pidempään kuin tuntuu että uskaltaisi? Kaikki muut letkut lämpimiä paitsi alavesiletku...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sulla taisi olla viispytty? Sen pitäisi ilmaantua kyllä ihan kiltisti siinä raksutellessaan.
Miksi muuten oli nesteet poissa?
Miksi muuten oli nesteet poissa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
2.2jts on. Laitoin tt-thermon niin vähän vajeni nesteet siinä.Polforea kirjoitti:Sulla taisi olla viispytty? Sen pitäisi ilmaantua kyllä ihan kiltisti siinä raksutellessaan.
Miksi muuten oli nesteet poissa?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ahh, väistelin vallan muuria.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hehkut vaihdettu, 1/5 oli ehjiä!
Silti parjaa hehkuista kun starttaa.
Liekö rele/ tarviiko nollailla jotain vaihdon jälkeen?
Silti parjaa hehkuista kun starttaa.
Liekö rele/ tarviiko nollailla jotain vaihdon jälkeen?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Termostaatin vaihto 2.4 JTDM: tarvitseekö järjestelmä ilmata jostain? Irroitin vain termostaatin, muihin osiin ei ole koskettu. Nestettä tuli ulos arviolta parisen litraa. Puristelin letkuja ennen ensimmäistä starttia ja sen jälkeenkin vielä useasta kohtaa. Koekäytön jälkeen lisäsin vähän nestettä vielä ja kävin koeajolla. Lämmöt nousevat 90°C normaalisti ja kaikki tuntuu toimivan. Koneen edessä ylhäällä oleva letku ei kuitenkaan tunnu lämpeävän, pitäisikö?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vaikuttaisi siltä että 2.4 on aika hyvä ilmautumaan itsekseen. Ilmausproppuja on kuitenkin 3kpl, ensimmäinen on helposti näkyvillä moottorin edessä ylhäällä metallisessa putkessa. Tämä proppu tahtoo hapertua ja hajota jopa itsekseen, siinä mielessä kannattaisi avata ja vaihtaa koko proppu metalliseen ruuviin ja kuparitiivisteeseen. Kierre M10 x 1.25, yleinen jarrulevyn kiinnityspultin koko prätkissä.
Toinen proppu on lämppärin letkussa rintapellin luona ja syylärin vasemmassa yläkulmassa vielä yksi.
Asiasta enemmän: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24510
Toinen proppu on lämppärin letkussa rintapellin luona ja syylärin vasemmassa yläkulmassa vielä yksi.
Asiasta enemmän: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24510
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itselläni vain ja ainoastaan hyviä (etten sanoisi loistavia) kokemuksia Bilteman "keltaisista" AGM-akuista. Suosittelen varsinkin sellaisille, jotka joutuu ajamaan lyhyehköä ajoa.dnapekko kirjoitti:Huomenta kaikille. Mikäs on tänäpäivänä hyvä akkumerkki, piti laittaa Brera aamulla kaapeleilla käyntiin, joten alkaa akun hankinta olla varmaan ajankohtainen talviseisonnan aikana. Exiden taisin 156:een ostaa vuosi sitten, mutta tuosta on ollut monenlaisia mielipiteitä...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos, pitääpä lukaista tuo tarkemmin läpi. Tuon metallisessa putkessa olevan propun löysin ja siinä oli jo metallinen ruuvi. En kuitenkaan saanut ruuvia kokonaan auki ilman kohtuutonta voimaa, enkä sitten enää kokonaan takaisin kiinnikään. Mitään vuotoa ei silti tule.. Olisikohan muovisen propun jämät vielä jätetty tuon pultin alle tai sitten siellä on joku tiiviste-/liimakökkö estämässä vuotamisen. Mainitsemani vesiletku oli kuitenkin tänään pidempien ajojen jälkeen jo lämmin, joten uskoisin järjestelmän ilmautuneen melko hyvin jo itsestäänkin. Pitää tarkkailla nestepintaa vielä jonkin aikaa.JiiTeeÄssä kirjoitti:Vaikuttaisi siltä että 2.4 on aika hyvä ilmautumaan itsekseen. Ilmausproppuja on kuitenkin 3kpl, ensimmäinen on helposti näkyvillä moottorin edessä ylhäällä metallisessa putkessa. Tämä proppu tahtoo hapertua ja hajota jopa itsekseen, siinä mielessä kannattaisi avata ja vaihtaa koko proppu metalliseen ruuviin ja kuparitiivisteeseen. Kierre M10 x 1.25, yleinen jarrulevyn kiinnityspultin koko prätkissä.
Toinen proppu on lämppärin letkussa rintapellin luona ja syylärin vasemmassa yläkulmassa vielä yksi.
Asiasta enemmän: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24510
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Peruutusvalo kuoli.
Polttimo ehjä, jarruvalot toimii eli sulakekin on reilas..
Onko näistä porsinut peruutusvalokytkimiä(?) 2.4jtdm
Polttimo ehjä, jarruvalot toimii eli sulakekin on reilas..
Onko näistä porsinut peruutusvalokytkimiä(?) 2.4jtdm
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159 probleema:
Viime aikoina keskuslukituksen avaus avainpainike ei ole toiminut tai toiminut joka 10. painallus.
Nyt ostin uuden patterin ja samat ongelmat jatkuvat.
Missäköhän tässä kannattaisi etsiä vikaa?
(ärsyttävää kun menet autolle kädet täynnä ja ovet ei aukea, pitää romut laskea maahan / auton katolle ja sitten manuaalisesti avata ne sillä "avaimella").
Viime aikoina keskuslukituksen avaus avainpainike ei ole toiminut tai toiminut joka 10. painallus.
Nyt ostin uuden patterin ja samat ongelmat jatkuvat.
Missäköhän tässä kannattaisi etsiä vikaa?
(ärsyttävää kun menet autolle kädet täynnä ja ovet ei aukea, pitää romut laskea maahan / auton katolle ja sitten manuaalisesti avata ne sillä "avaimella").
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Koita toisella avaimella. Jos se toimii, vika on avaimessa, jos ei, vika on autossa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kun avaimista on puhetta, niin miten lähtisin selvittelemään auton vara-avaimen toimimattomuutta? Patterit vaihtamalla lähti lukituksen ohjaus toimimaan, mutta kun avaimen tyrkkää virtalukkoon, auto ei sitä tunnista. Resu? Korjattavissa? Pitää ohjelmoida uudelleen?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos autoon on joskus ohjelmoitu avaimia, niin KAIKKI pitää tehdä samalla kertaa. Muuten ne, mitkä jää koodaamatta (siis jos ovat jo koodattu autoon aikaisemmin) on pysyvästi pois.
Eli jos tulee uusi avain, vanha käytössä oleva pitää koodata samalla. Tai nöin ainakin minä olen ohjeet ymmärtänyt...
Eli jos tulee uusi avain, vanha käytössä oleva pitää koodata samalla. Tai nöin ainakin minä olen ohjeet ymmärtänyt...