Tuli asennettua Giuliaan Eurocompulsionin optimointi:
https://shopeurocompulsion.net/collecti ... iulia-2-0l
Auto 200hp Giulia Super + Remuksen cat-back rosteriputki.
Eurocompulsionilla on kaksi eri vaihtoehtoa optimoinnin tehoille:
- Phase 1 343 WTQ/359 BHP
- Phase 2 375 WTQ/390 BHP
Omassa autossa on nyt sisällä Phase 1: Dynamic-tilassa täysi 343 hp, N & A-tiloissa 280 hp. Lisäksi raksin tilaukseen päälle "Dynamic tractionin", joka hieman vähentää luistoneston agressiivisuutta.
Asennus menee Eurocompulsionin kanssa suunnilleen seuraavasti:
- Asennetaan paketissa mukana tuleva ohjelmisto PC:hen ja päivitetään OBD2-päätelaite tuolla ohjelmalla ajantasalle
- Viedään laite autoon ja liitetään OBD2-porttiin. Luetaan tiedot auton ECUsta
- Liitetään laite takaisin PC:hen ja lähetetään auton tiedot Eurocompulsionin portaaliin
- Odotetaan, että Eurocompulsion tekee sinulle optimoidun ECUn softan (lupaavat tehdä tämän 24-48 tunnissa, itsellä kesti alle 2h)
- Ladataan optimoitu softa päätelaitteeseen
- Liitetään päätelaite auton OBD2-porttiin ja käynnistetään ohjelmointi - operaatio kestää n. 20 minuuttia
- Lopuksi käytetään kierrokset 3 kertaa rajoittimessa asti - liittyy johonkin ECUn kalibrointiin
- Asennus on valmis
Alkuperäisen softan voi palauttaa aina takaisin tekemällä tuon ohjelmoinnin uudelleen, mutta valitsemalla "Stock"-softan optimoidun sijaan.
Optimointi on nyt ollut asennettuna yhden viikonlopun ja kokemukset ovat seuraavat:
N: 80hp lisäteho tuntuu selvästi tehden ajamisesta paljon jouhevampaa. N-tila tuntuu nyt juuri siltä, mitä se alunperin sen pitäisi olla.
D: Auto herää kunnolla henkiin. 143hp lisätehoa tekevät autosta aivan kuin eri auton - kiihtyvyys on huimaa ja kesäkelillä pitäisi 5 sekuntia kiihtyvyydessä 0-100 alittua. "Dynamic traction" tuntuu nopeassa kiihdytyksessä pienenä takapään heilahduksena ennen kuin luistonesto iskee kunnolla päälle. En tuosta itse tykkää ja seuraavassa karttapäivityksessä jätän tämän ruksimatta.
Eurocompulsion julkaisi pari päivää sitten myös option, jolla Start/Stop-kytkimen toiminnan saa käännettyä päinvastaiseksi - eli oletuksena käynnistyksen jälkeen tuo on pois päältä. Laitan tuon seuraavaksi tilaukseen.
Kokonaisuutena voin suositella.
EDIT:
Uusi Phase 1-tunen versio on nyt asennettu. Dynamic traction on nyt pois päältä, mutta Start/Stop Off-optio päällä.
Mielestäni D-tila on parempi ilman DTC:tä: Perä ei enää heitä kovassakaan kiihdytyksessä. Ja tuo Start/Stopin poisto korjasi sen ainoan Giuliassa ärsyttävän ominaisuuden. Nyt käynnistyksen jälkeen Start/Stop-kytkimen valo palaa aina valmiiksi ja sitä ei tarvitse muistaa laittaa pois päältä joka käynnistyksen jälkeen.
Nyt Giulia on sellainen kuin sen aina piti olla.