Jakopäänhihnan vaihtoon liittyvät osat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Milkman
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 21:54

Jakopäänhihnan vaihtoon liittyvät osat

Viesti Kirjoittaja Milkman »

Moro!

Hihnanvaihto lähestyy kovaa vauhtia, ja olenkin ajatellut ostaa osat itse ja vaihdattaa osaavassa pajassa. Jonkin verran epäselvää on, että mitä kaikkea sieltä oikein vaihdetaan? Alla on jo kartoittamani vaihdettavat osat, Muukkosen web-shopista napattuine hintoineen ja osanumeroineen:

Jakopäänhihna €59.66 60814319
Tasapainoakselin hihna €38.92 60812382
Hihnankiristin €88.94 60812622
Tasapainoakselin hihnankiristin €43.80 60620443
Vesipumppu €57.95 60586222B

Puuttuuko listalta jotain oleellista? Vai onko listalla jotain turhaa? Onko Motonetin osista kellään kokemusta miten pelittää? Ne kun olis jonkin verran edullisempia.. Autossa on ilmastointi, tämä ilmeisesti vaikuttaa asiaan, mutta miten? Hihna erilainen? Pitäiskö niitä rullia vaihtaa kanssa?

Tarkoitus olisi myös laittaa ajoituksenmuuntimen korjaussarja. Olen kuitenkin palstalta lukenut, että niitä on kahdenlaisia: korjattavia ja ei-korjattavia. Miten voisin etukäteen varmistua, että omani on korjattavaa mallia?

Vastauksista kiittäen,

-Milkman

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Välipyörä pitää myös vaihtaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kannattaisi harkita myös moniurahihnan ja sen kiristimen vaihtoa.
Itsellä odottaa myös tuo ajoituksenmuuntimen korjaussarja autotallissa. Saisikohan sen vaihtokelpoisuuden selvitettyä Delta-Auton teknisestä neuvonnasta ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Välipyörä pitää myös vaihtaa.
Mitä tällä tarkoitetaan?

Alapyörä on hyvä vaihtaa vähintään joka toinen kerta. Mieluummin joka kerta.
Alapyörä=kampuran päässä olevan pyörä, alin kohta jota remmin kiertää. Remmi tekee todella jyrkän mutkan alhaalla ja aiheuttaa tarpeetonta rasitusta hammastukselle. Siitä syystä alapyötän ON oltava timmissä iskussa.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Välirullaa/ohjainrulla. Motonetissä 30e.
On varmasti varmempaa vaihtaa myös ne käyttöpyörät eli alapyörä ja nokka-akselipyörät. Tosin itse en vaihtanut. Tarkistin silmämääräisesti, jolla ei oikeasti kyllä ole mitään teknillistä arvoa :oops: . Töissä törmäsi usein hihnoihin josta puuttui hampaat n.6cm matkalta, eli alapyörä sutannut ne irti. Ei kuitenkaan vaihdettu alapyörää "koskaan". Hihnoilla oli aina ajettu yli vaihtorajan (60tkm) ja osa autoista oli kokonaisuudessakin vain 60-80tkm ajettuja. Vaikea uskoa että niillä km hihna söisi rattaan niin huonoksi että rikkoisi hihnan. Alfassahan jää rattaalle kaista johon hihna ei osu lainkaan. Siihenhän voi yrittää verrata "kulunutta" kohtaa ja katsoa on syntynyt olaketta. Mutta varmasti varmempaa vaihtaa ne joka kerta. Itse joutuu vaan laittamaan budjetin poikki jostain kohtaa....
Moniurahihna kannattaa tarkastaa/vaihtaa ja sen kiristin uusia tai purkaa,puhdistaa ja rasvata. Itsellä alkoi toimia sen jälkeen ihan hyvin. Muutenkin kannattaisi kurkata hihnakopan sisään vaikkapa 3tkm välein, tarkastaa hihna ja että kiristimen "viisarit" ovat kohdallaan. Ainakin 166:seen sen tarkistuksen tekee 20-30min.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Se on aivan totta että rulliin mahtuisi muutamaa milliä leveämpikin remmi. Olisiko se sitten kestävämpi, en tiedä.

Olisko ollu uusimmassa GTI lehdessä siinä suprassa, oli laitettu kevlarvahvisteinen jakoremmi. Olisko se alfassakin hyvä ratkaisu???
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

kattelin muuten ihan samaa tossa sunnuntaina. Siinä vaan saattaa käydä niin että hihna kyllä kestää mutta ne muut hilppeet lentää mäjelle sieltä ennenpitkää. Ellei niitä sitten tehdä timanteista. Tai en minä tiedä...oli vaan pakko sanoa jotain ja kerätä lähetettyjä viestejä. :lol:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eikös se kiristin rulla ole kans yhtä kriittinen kuin hihnakin, elikkä vaikka hihna kestäis niin rulla ei :roll:

Vastaa Viestiin