Jakopäänhihnan vaihtoon liittyvät osat
Valvoja: Moderators
Jakopäänhihnan vaihtoon liittyvät osat
Moro!
Hihnanvaihto lähestyy kovaa vauhtia, ja olenkin ajatellut ostaa osat itse ja vaihdattaa osaavassa pajassa. Jonkin verran epäselvää on, että mitä kaikkea sieltä oikein vaihdetaan? Alla on jo kartoittamani vaihdettavat osat, Muukkosen web-shopista napattuine hintoineen ja osanumeroineen:
Jakopäänhihna €59.66 60814319
Tasapainoakselin hihna €38.92 60812382
Hihnankiristin €88.94 60812622
Tasapainoakselin hihnankiristin €43.80 60620443
Vesipumppu €57.95 60586222B
Puuttuuko listalta jotain oleellista? Vai onko listalla jotain turhaa? Onko Motonetin osista kellään kokemusta miten pelittää? Ne kun olis jonkin verran edullisempia.. Autossa on ilmastointi, tämä ilmeisesti vaikuttaa asiaan, mutta miten? Hihna erilainen? Pitäiskö niitä rullia vaihtaa kanssa?
Tarkoitus olisi myös laittaa ajoituksenmuuntimen korjaussarja. Olen kuitenkin palstalta lukenut, että niitä on kahdenlaisia: korjattavia ja ei-korjattavia. Miten voisin etukäteen varmistua, että omani on korjattavaa mallia?
Vastauksista kiittäen,
-Milkman
Hihnanvaihto lähestyy kovaa vauhtia, ja olenkin ajatellut ostaa osat itse ja vaihdattaa osaavassa pajassa. Jonkin verran epäselvää on, että mitä kaikkea sieltä oikein vaihdetaan? Alla on jo kartoittamani vaihdettavat osat, Muukkosen web-shopista napattuine hintoineen ja osanumeroineen:
Jakopäänhihna €59.66 60814319
Tasapainoakselin hihna €38.92 60812382
Hihnankiristin €88.94 60812622
Tasapainoakselin hihnankiristin €43.80 60620443
Vesipumppu €57.95 60586222B
Puuttuuko listalta jotain oleellista? Vai onko listalla jotain turhaa? Onko Motonetin osista kellään kokemusta miten pelittää? Ne kun olis jonkin verran edullisempia.. Autossa on ilmastointi, tämä ilmeisesti vaikuttaa asiaan, mutta miten? Hihna erilainen? Pitäiskö niitä rullia vaihtaa kanssa?
Tarkoitus olisi myös laittaa ajoituksenmuuntimen korjaussarja. Olen kuitenkin palstalta lukenut, että niitä on kahdenlaisia: korjattavia ja ei-korjattavia. Miten voisin etukäteen varmistua, että omani on korjattavaa mallia?
Vastauksista kiittäen,
-Milkman
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kannattaisi harkita myös moniurahihnan ja sen kiristimen vaihtoa.
Itsellä odottaa myös tuo ajoituksenmuuntimen korjaussarja autotallissa. Saisikohan sen vaihtokelpoisuuden selvitettyä Delta-Auton teknisestä neuvonnasta ?
Itsellä odottaa myös tuo ajoituksenmuuntimen korjaussarja autotallissa. Saisikohan sen vaihtokelpoisuuden selvitettyä Delta-Auton teknisestä neuvonnasta ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Mitä tällä tarkoitetaan?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Välipyörä pitää myös vaihtaa.
Alapyörä on hyvä vaihtaa vähintään joka toinen kerta. Mieluummin joka kerta.
Alapyörä=kampuran päässä olevan pyörä, alin kohta jota remmin kiertää. Remmi tekee todella jyrkän mutkan alhaalla ja aiheuttaa tarpeetonta rasitusta hammastukselle. Siitä syystä alapyötän ON oltava timmissä iskussa.
Makaroonia jo vuodesta -98
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Välirullaa/ohjainrulla. Motonetissä 30e.
On varmasti varmempaa vaihtaa myös ne käyttöpyörät eli alapyörä ja nokka-akselipyörät. Tosin itse en vaihtanut. Tarkistin silmämääräisesti, jolla ei oikeasti kyllä ole mitään teknillistä arvoa
. Töissä törmäsi usein hihnoihin josta puuttui hampaat n.6cm matkalta, eli alapyörä sutannut ne irti. Ei kuitenkaan vaihdettu alapyörää "koskaan". Hihnoilla oli aina ajettu yli vaihtorajan (60tkm) ja osa autoista oli kokonaisuudessakin vain 60-80tkm ajettuja. Vaikea uskoa että niillä km hihna söisi rattaan niin huonoksi että rikkoisi hihnan. Alfassahan jää rattaalle kaista johon hihna ei osu lainkaan. Siihenhän voi yrittää verrata "kulunutta" kohtaa ja katsoa on syntynyt olaketta. Mutta varmasti varmempaa vaihtaa ne joka kerta. Itse joutuu vaan laittamaan budjetin poikki jostain kohtaa....
Moniurahihna kannattaa tarkastaa/vaihtaa ja sen kiristin uusia tai purkaa,puhdistaa ja rasvata. Itsellä alkoi toimia sen jälkeen ihan hyvin. Muutenkin kannattaisi kurkata hihnakopan sisään vaikkapa 3tkm välein, tarkastaa hihna ja että kiristimen "viisarit" ovat kohdallaan. Ainakin 166:seen sen tarkistuksen tekee 20-30min.
On varmasti varmempaa vaihtaa myös ne käyttöpyörät eli alapyörä ja nokka-akselipyörät. Tosin itse en vaihtanut. Tarkistin silmämääräisesti, jolla ei oikeasti kyllä ole mitään teknillistä arvoa

Moniurahihna kannattaa tarkastaa/vaihtaa ja sen kiristin uusia tai purkaa,puhdistaa ja rasvata. Itsellä alkoi toimia sen jälkeen ihan hyvin. Muutenkin kannattaisi kurkata hihnakopan sisään vaikkapa 3tkm välein, tarkastaa hihna ja että kiristimen "viisarit" ovat kohdallaan. Ainakin 166:seen sen tarkistuksen tekee 20-30min.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)