oidipus kirjoitti:Ketjun venymisen huomaa ensimmäisnä moottorin häiriövalon syttymisenä ja vikakoodi - ilmoituksena ( nokka-akselien ja kampiakselin ajoitus keskenään virheellinen ). Tässä vaiheessa kiristimen kiristysvara riittää pitämään ketjun kireänä mutta kampiakselia ja nokka-akseleita valvovat anturit huomaavat venymän seurauksena ajoitusvirheen .
Kiristimen kuuluu pitää ketju kireällä sieltä "takapuolelta". Voi olla, että jossain moottorikonstruktiossa kiristimen vara riittää siihen, että venymämatka kampuran ja nokan välillä (missä ketju on suht. suorana) riittää virheilmoituksiin, mutta näin ei välttämättä ole. Siinä kohtaa, kun kiristimestä loppuu vara ja ketju löystyy tarpeeksi, alkaa nokka-akselit "heilua", mikä näkyy aika selvästi ajoitusantureita seuraillessa.
En tiedä kauanko edellinen omistaja oli isojötsillä suhannut valo taulussa tehot pätkien, mutta etuyläketjussa oli n. sentti tyhjää, kun heilutteli sitä nokkien välissä.
oidipus kirjoitti:
Aluksi moottorin toiminnassa tai tehoissa ei huomaa mitään muutosta , ainoastaan auton katsastus ei häiriövalon takia onnistu .
Myöhemmin kiristimen kiristysvaran loppuessa alkaa kuulua "rallatusta" varsinkin käynnistyksen aikana .
Jälleen riippuu moottorista, vikakoodin tullessa voi moottorinohjaus leikata tehoja, vaikka itse ajoitusvirhe ei vielä vaikuttaisikaan.
oidipus kirjoitti:
Toinen ketju joka pyörittää tasapainoakselia ja vesipumppua on lyhyt ja siinä ei venymää valvota .
Ainakaan GM - pohjaisessa 2.2 JTS moottorissa ei ole ylä- tai alaketjua vaan sisempi vesipumpulle ja tasapainoakselille ja ulompi nokka-akseleille .
Ketjut on vaidettava öljyistä riippumatta jossain vaiheessa .
Jälleen riippuu moottorista, että millainen konstruktio jakopäähän on toteutettu

. Kysyjän kysymässä isojötsissä (3.2 V6 JTS) kampuralta pyörivä alaketju pyörittää kahta välipyörää, jotka pyörittävät yläketjuja, jotka pyörittävät nokka-akseleita. Tasapainoakseleita tässä koneessa ei ole ja vesipumppu pyörii apulaitehihnalla. Mainitsemani venynyt yläketju oli tälläisessä moottorissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.