Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jaa-a.
Ei kyllä vittu jaksais tuohon vanhaan paskaan lähteä mitään isoa remonttia enää tekemään. Jos rahalla vain selviäisi niin vielä ok, mutta näiden remonttireiskojen kanssa rikottuja lupauksia aikatauluista, hinnoista jne... voi kilin vittu!
Siis kaikki vitun auton hinaukset toiseen korjaamoon (tuolla ei eväitä noin isoa hommaa tehdä) jne jne...
Kyllä se nyt valitettavasti taisi merkki vaihtua. Tähän marraskuun synkkyyteen siis lisää paskaa housuun oikein kunnolla ;=D
Ei kyllä vittu jaksais tuohon vanhaan paskaan lähteä mitään isoa remonttia enää tekemään. Jos rahalla vain selviäisi niin vielä ok, mutta näiden remonttireiskojen kanssa rikottuja lupauksia aikatauluista, hinnoista jne... voi kilin vittu!
Siis kaikki vitun auton hinaukset toiseen korjaamoon (tuolla ei eväitä noin isoa hommaa tehdä) jne jne...
Kyllä se nyt valitettavasti taisi merkki vaihtua. Tähän marraskuun synkkyyteen siis lisää paskaa housuun oikein kunnolla ;=D
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Millä korjaamolla ei ole eväitä vaihtaa kampiakselin stefaa?Waverunner kirjoitti:tuolla ei eväitä noin isoa hommaa tehdä

- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko näissä jäätynyt huohottimia? Tuntuis tuo vuodon voimakkuus aika isolta pelkäksi stefan vuosiksi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kannattaa kyllä vaihtaa korjaamoa jos tuo on iso homma....Tuomas K kirjoitti:Millä korjaamolla ei ole eväitä vaihtaa kampiakselin stefaa?Waverunner kirjoitti:tuolla ei eväitä noin isoa hommaa tehdä

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ekana tulee mieleen että suomalainen peruskorjaamo pelästyy että Biscione puraisee, jos Alfaan menee koskemaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Niin, ymmärsin että tuo stefan vaihtaminen ei ihan pieni homma ole.
Mutta joo, mites tuo jakopää, pitikö kone nostaa ilmaan vai miten tuon stefan pystyy mielestänne "helpoiten" vaihtamaan?
Kaveri korjaamolla ainakin sanoi, että tilaa niin vähän että kone pitää saada varmaankin ilmaan.
Nyt niitä vinkkejä, kiitos ;=D
Mutta joo, mites tuo jakopää, pitikö kone nostaa ilmaan vai miten tuon stefan pystyy mielestänne "helpoiten" vaihtamaan?
Kaveri korjaamolla ainakin sanoi, että tilaa niin vähän että kone pitää saada varmaankin ilmaan.
Nyt niitä vinkkejä, kiitos ;=D
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Täällä etelässä näytti aamulla autolla (VAIMON AUTOLLA!!!!) töihin lähtiessä mittari +9,5 C eli ei pitäisi olla jäässä edes Alfassa ;=DAlfistipohjoosesta kirjoitti:Onko näissä jäätynyt huohottimia? Tuntuis tuo vuodon voimakkuus aika isolta pelkäksi stefan vuosiksi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei kampikammioon muuten painetta synny, ellei huohotin ole tukossa. Konetta ei tarvitse nostaa pois tässä tapauksessa, ja homma ei paljon lisää työtä normaaliin jakopääremonttiin, jos se vuoto on etupään stefasta? Ei korjaamokaan voi sanoa sitä aivan varmasti, ennenkuin hiukan purkaa paikkoja. Lähtökohtaisesti kannattaa hakea sellainen firma, jolle Alfa on tuttu vuosien takaa, silloin se onnistuu!
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Kyllä se korjaamo on Opeleihin ja Saabeihin tehnyt jakopäivä ja niissä on ihan sama moottori. Ei aiheuta Alfa mitään erikoisosaamisen tarvetta tässä.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Paitsi että 2.4 on sylinterin verran pitempi kone kuin yhdessäkään saabissa tai opelissa tuolla jakopäällä. Saattaa alkaa äkkinäistä tilanahtaus pelottamaan. Mutta vaihtuu se silti kone paikallaan. Ihmetyttää näiden "korjaamojen" halu nostaa kädet pystyyn noin helposti!
edit: "korjaamo"
edit: "korjaamo"
Viimeksi muokannut JiiTeeÄssä, 14 Marras 2019, 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos korjaamo sanoi, että kone pitää nostaa pois, niin sen mukaan ei heillä ole kokemusta kuin pikkukoneesta, 2.4 ei ole kuin Fiatin tuotteissa, ja kaikki muut GM asiakkaat saivat vain 1.9 koneita! Kuten edellä myös kävi selvitettyä. Homma sinänsä onnistuu, mutta kustannusarvion tekeminen pelottaa, kun ohjeet sanoo että kone pitää nostaa pois paikoiltaan!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Stefan pettäminen ei ole totuus tässä vuodossa , kampikammiossa ei voi olla sellaista painetta että öljyå tulee ulos niin paljon että paineet romahtavat , kyllä vuoto on muualla , vaihda korjaamoa .RIP-Alfa kirjoitti:Niin, ymmärsin että tuo stefan vaihtaminen ei ihan pieni homma ole.
Mutta joo, mites tuo jakopää, pitikö kone nostaa ilmaan vai miten tuon stefan pystyy mielestänne "helpoiten" vaihtamaan?
Kaveri korjaamolla ainakin sanoi, että tilaa niin vähän että kone pitää saada varmaankin ilmaan.
Nyt niitä vinkkejä, kiitos ;=D
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
On korjaamoissa eroja joo. Joensuun seudun korjaamoilla kysyin vauhtipyörä, kytkin paketin vaihtoa. Katsoivat ohjeajan taulukoista joka on 12h 2.4jtdm
40 km pohjoiseen ensikertalainen teki työn 7h ja tuumasi että noin tunnin voisi saada ajasta pois seuraavalla kerralla. Toki halusi tehdä arvion ensin tutkimalla nosturilla
40 km pohjoiseen ensikertalainen teki työn 7h ja tuumasi että noin tunnin voisi saada ajasta pois seuraavalla kerralla. Toki halusi tehdä arvion ensin tutkimalla nosturilla
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Huomenta!
Eli jos oikein tulkitsin niin...
1) kyseessä tuskin pelkkä stefan hajoaminen jos kerran öljyä joka puolella? Mitä muuta siellä sitten todennäköisemmin olisi? Koneella ajettu 270 tkm, tuohon tuskin on mitään järkeä mitään isompaa remonttia lähteä tekemään.
2) jos siis kuitenkin pelkkä stefa kyseessä, niin mitä kautta sinne jakopäälle pääsee helpoiten, nopeiten ja halviten käsiksi? Pystyykö joku naputtamaan mitä pitää purkaa niin voin välitää infoa korjaaamolle jos haluavat kokeilla...
KIITOS!
Eli jos oikein tulkitsin niin...
1) kyseessä tuskin pelkkä stefan hajoaminen jos kerran öljyä joka puolella? Mitä muuta siellä sitten todennäköisemmin olisi? Koneella ajettu 270 tkm, tuohon tuskin on mitään järkeä mitään isompaa remonttia lähteä tekemään.
2) jos siis kuitenkin pelkkä stefa kyseessä, niin mitä kautta sinne jakopäälle pääsee helpoiten, nopeiten ja halviten käsiksi? Pystyykö joku naputtamaan mitä pitää purkaa niin voin välitää infoa korjaaamolle jos haluavat kokeilla...
KIITOS!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minusta on aina niin surullista, että miten avuttomia suuri osa mekaanikoista alan ammattilaisina ovat. Eikai se 159:n diiseli nyt mikään kuuraketti ole, että asiakas joutuu foorumeilta vikoja hakemaan.
On se varmaan mukavampi korjata tuttua Golfia ja Corollaa, mutta kyllähän nyt vähän vois yrittää kuitenkin...
Vai onko se Alfa oikeasti noin paljon monimutkaisempi auto näihin mainittuihin verrattuna?
On se varmaan mukavampi korjata tuttua Golfia ja Corollaa, mutta kyllähän nyt vähän vois yrittää kuitenkin...

Vai onko se Alfa oikeasti noin paljon monimutkaisempi auto näihin mainittuihin verrattuna?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
AKL:n korjausohjeet sanoo selkeesti " Korjaamo ottaa vastaan vain sellaisia korjauksia, joihin sillä on pätevyys. Korjaamo ilmoittaa selkeällä tavalla erikoisosaamisestaan ja valtuutuksistaan "
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nehän voisi ilmoittaa jo etuovessa minkä merkkisiä ja mallisia autoja ei aleta edes katsomaan kohti. Säästäisi kaikkien aikaa ja asiakkaan rahaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Niin siis tässä on nyt helppo dissata korjaamoa mutta jos hinnat ovat olleet sanotaan -70 % - 80 % alle noiden tavanomaisten niin toistaiseksi olen ollut tyytyväinen.
Nyt yritin vaan kysyä, että miten tämän homman saisi helpoiten tehtyä (mitä piti purkaa) niin sitten olikin hiljaisempaa.
Nyt yritin vaan kysyä, että miten tämän homman saisi helpoiten tehtyä (mitä piti purkaa) niin sitten olikin hiljaisempaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä se korjaamo osaa jakopään purkaa, jos niitä homma kiinnostaa.Waverunner kirjoitti: Nyt yritin vaan kysyä, että miten tämän homman saisi helpoiten tehtyä (mitä piti purkaa) niin sitten olikin hiljaisempaa.
VMP
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ahdasta on, mutta siksi siellä pyöräkotelossa on luukku...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Siis siellähän on Gatesin jakohihnasarjan paketissa ohjeet mukana, jos ei tullut autonasentajan koulutuksessa oltua hereillä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos, tämä oli rakentava vinkki!Aquatica kirjoitti:Ahdasta on, mutta siksi siellä pyöräkotelossa on luukku...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos se noin helppoa on, niin laitan yksityisviestin niin tule vaihtamaan ;=DJiiTeeÄssä kirjoitti:Siis siellähän on Gatesin jakohihnasarjan paketissa ohjeet mukana, jos ei tullut autonasentajan koulutuksessa oltua hereillä.
Ei vaan, kiitos nyt kaikille avusta. Tuota autoa ei välttämättä jää ikävä mutta tämä palsta on hyvä.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla on kolme Aflan jakopäätä tehtynä ja 1.9:iin osat odottaa hyllyssä. 2.4:sen olen tehnyt kerran. Ei sen helppoa tarvi olla että tehdyksi tulisi.
Joillakin on jopa luxus korjaamotilat käytössä.
Edit: mutta joo, tämä tästä
Joillakin on jopa luxus korjaamotilat käytössä.
Edit: mutta joo, tämä tästä
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joo, eivät ehtineet tekemään tänään autolleni mitään. Sanoi rehellisesti, että kannattaa viedä se jollekin "Alfa osaajalle" koska hän saattaa sen tehdä nopeammin ja halvemmalla.
Auto oli kuulemma nostettu ylös ja lisätty öljyä ja sitä valui ainoastaa stefasta ulos auton ollessa käynnissä. Ei pystynyt olemaan varma onko siellä hajonnut jotain muuta. Sanoi, että kun öljyä oli vähemmän niin koneen ollessa päällä kuului sellainen "wow-wow-wow" ääni mutta kun öljyä kaatoi lisää niin se ääni poistui.
Nyt siis sanoi, että joku jakopään osaaja siitä varmaan aika nopsaankin saisi stefan vaihdettua mutta ongelma se, että jos siellä on jotain muuta niin kannattaako laittaa vaikkapa 700 euroa tuohon remontiin kiinni jos se sitten leikkaa melkein heti tuon jälkeen kiinni?
Nyt en kerta kaikkiaan tiedä mitä tässä oikein tekisi. Auto pitäisi saada siirrettyä esim. auto Ljunqvistille tms. jos hän olisi tällainen edullinen Alfa osaaja tässä pk-seudulla.
Auto oli kuulemma nostettu ylös ja lisätty öljyä ja sitä valui ainoastaa stefasta ulos auton ollessa käynnissä. Ei pystynyt olemaan varma onko siellä hajonnut jotain muuta. Sanoi, että kun öljyä oli vähemmän niin koneen ollessa päällä kuului sellainen "wow-wow-wow" ääni mutta kun öljyä kaatoi lisää niin se ääni poistui.
Nyt siis sanoi, että joku jakopään osaaja siitä varmaan aika nopsaankin saisi stefan vaihdettua mutta ongelma se, että jos siellä on jotain muuta niin kannattaako laittaa vaikkapa 700 euroa tuohon remontiin kiinni jos se sitten leikkaa melkein heti tuon jälkeen kiinni?
Nyt en kerta kaikkiaan tiedä mitä tässä oikein tekisi. Auto pitäisi saada siirrettyä esim. auto Ljunqvistille tms. jos hän olisi tällainen edullinen Alfa osaaja tässä pk-seudulla.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mistä mää löydän peruutusvalokytkimen? Tässä akku irroitettu/akunpohjalevy myös pois, mut ei pistä silmään mitää laatikon päältä..
2.4jtdm manuaali siis
2.4jtdm manuaali siis
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ettei tossa olis kepin alla? Joissakin vehkeissä se on siellä. Muistelen kans jotain nähneeni laatikon takana tulipellin puolella, mutta ei tietoa siitä et oliko anturi tahi jotain muuta.
- Lugi
- Viestit: 43
- Liittynyt: 19 Tammi 2014, 10:42
- Car(s): Alfa Romeo 159 Berlina
Citroen DS3 Cup - Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moikka!
Kytkinvikainen 159 2.2 JTS tuli taloon. Mistä olette kytkinpaketteja ja kaksoismassavauhtipyörää hankkineet edullisesti? Äkkiseltään katsottuna oli AutoDocilla aika sopuhintaisia osia.
Kiitos ja anteeksi jo etukäteen.
Kytkinvikainen 159 2.2 JTS tuli taloon. Mistä olette kytkinpaketteja ja kaksoismassavauhtipyörää hankkineet edullisesti? Äkkiseltään katsottuna oli AutoDocilla aika sopuhintaisia osia.
Kiitos ja anteeksi jo etukäteen.
\\\White Elephant Racing Team
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
https://www.pekidi.com/navi?SGRP_COD=19 ... INDOW_ID=1Ossiv kirjoitti:Mistä mää löydän peruutusvalokytkimen? Tässä akku irroitettu/akunpohjalevy myös pois, mut ei pistä silmään mitää laatikon päältä..
2.4jtdm manuaali siis
- Liitteet
-
- Switch.jpg
- (63.23 KiB) Tiedosto ladattu 3091 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tätä edelleen mietin, uudempaa autoa tilalle vai vielä viimeinen nillitys tämän 159:n kanssa? Jumalauta tuossa omassa yksilössäni on ollut viime vuosina ongelmia... oikeastaan kaikki mahdollinen mennyt paskaksi.Waverunner kirjoitti:Joo, eivät ehtineet tekemään tänään autolleni mitään. Sanoi rehellisesti, että kannattaa viedä se jollekin "Alfa osaajalle" koska hän saattaa sen tehdä nopeammin ja halvemmalla.
Auto oli kuulemma nostettu ylös ja lisätty öljyä ja sitä valui ainoastaa stefasta ulos auton ollessa käynnissä. Ei pystynyt olemaan varma onko siellä hajonnut jotain muuta. Sanoi, että kun öljyä oli vähemmän niin koneen ollessa päällä kuului sellainen "wow-wow-wow" ääni mutta kun öljyä kaatoi lisää niin se ääni poistui.
Nyt siis sanoi, että joku jakopään osaaja siitä varmaan aika nopsaankin saisi stefan vaihdettua mutta ongelma se, että jos siellä on jotain muuta niin kannattaako laittaa vaikkapa 700 euroa tuohon remontiin kiinni jos se sitten leikkaa melkein heti tuon jälkeen kiinni?
Nyt en kerta kaikkiaan tiedä mitä tässä oikein tekisi. Auto pitäisi saada siirrettyä esim. auto Ljunqvistille tms. jos hän olisi tällainen edullinen Alfa osaaja tässä pk-seudulla.
Onhan autolla toki ikää 11 vuotta ja kilsoja 270 tkm mutta jos vertaan samanikäiseen Honda Accordiin niin tuossa ei vastaavasti ole ollut yhtään mitään murheita. Älkää ymmärtäkö väärin, kyllä mä Alfa miehiä olen ja sillä ajaisin mieluummin mutta kun tuo omani tosiaan räjähtää nyt joka nurkasta.
Kuka haluaa hakea halvalla pois? 1000 €`?
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En tiedä mikä kirous Alffoilla on nyt mutta omasta korkkas luultavasti myös kampuran stefa. Ajosta alkoi herjaamaan öljytasoa ja korjaamon arvio oli stefa.
Hyandailla tultiin sittä loppu matka
Auto siis vuoti siis ajosta hetkessä öljyt kentälle.
Hyandailla tultiin sittä loppu matka

Auto siis vuoti siis ajosta hetkessä öljyt kentälle.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Voi perse sentään!KimmoKo kirjoitti:En tiedä mikä kirous Alffoilla on nyt mutta omasta korkkas luultavasti myös kampuran stefa. Ajosta alkoi herjaamaan öljytasoa ja korjaamon arvio oli stefa.
Hyandailla tultiin sittä loppu matka
Auto siis vuoti siis ajosta hetkessä öljyt kentälle.
Tarttuva tauti näköjään meillä italoautojen ystävillä.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
- Car(s): 159 1750 TBi 2011
- Paikkakunta: Espoo / Munchen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Alfa 159 TBi:sta ilmeisesti laukesi turbo. Rouvan ajellessa oli kuulemma alkanut savuttaa ja nykiä, oli ajanut lähimmälle kylmäasemallle. Kävin tarkistamassa ja kone kävi ihan ok, mutta turbon paineet puuttuu. Onko kokemuksia mitä kannattaa vaihtaa tilalle (uusi, tarvike, korjaussarja tms) ja missä paras korjauttaa pääkaupunkiseudulla? Jos jollain on tehty niin olisi kiva kuulla myös kustannuksista. Autolla ajettu just 100 tkm.
Sitten vielä tyhmä kyssäri perään. Onko mahdollista tai järkevää vaihtaa samalla isompi turbo tilalle? Esim se mikä on QV:ssa, käsittääkseni se on sama kone, mutta tehokkaampi turbo?
Kiitos kommenteista etukäteen.
Sitten vielä tyhmä kyssäri perään. Onko mahdollista tai järkevää vaihtaa samalla isompi turbo tilalle? Esim se mikä on QV:ssa, käsittääkseni se on sama kone, mutta tehokkaampi turbo?
Kiitos kommenteista etukäteen.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tarkistitko ahtovuodot?
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
- Car(s): 159 1750 TBi 2011
- Paikkakunta: Espoo / Munchen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En, ei oikein osaaminen riitä turbokoneiden osalta. Onko helppo rasti tarkistaa? Konehuoneen puolelta kuului myös vinkunaa ennen ongelmaa, joten oletan, että laakeri meni. Vinkunan lähde selvisi vasta kun turbo lopetti toiminnan.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla öljynä Citroen LDS.seppo kirjoitti:^^^^ Ei varmaan väärää öljyä ole laitettu, koska ennen al. 7200003 (6.2008) tehdas käytti "punaista" Tutela GI/E-öljyä, ja muutti öljyn tuosta alustanumerosta alkaen "vihreeseen" Tutela GI/R-öljyyn. Näitä öljyjä ei saa sekoittaa, vaan öljynvaihdossa järjestelmä on tyhjennettävä mahdollisimman hyvin! Uuden öljyn jähmepiste on huomattavasti parempi, jonka takia öljy vaihdettiin.
Öljysäiliöstä vielä sen verran, että 2.4 JTDm malliin öljysäiliö ei ole muuttunut, ainoastaan 1.9 JTDm 8v/16v, 2.0 JTDm ja 3.2 V6 malleihin. Se ei kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta etteikö sekin voisi hajotakuten tässä "Kimmo" kertoi.
Säiliön voi korjata ja sihdin putsata.
Yleensä lie osat löysässä eli väärissä paikoissa, muttei rikki.
Toki jos sihtihässäkkä pllun päreinä, ni sit ei.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Voi persikka!
Ties vaikka olisi viimeinen matka tuolla omalla Alfalla nyt ajettu?
Auto tällä hetkellä Ljunqvistin pihalla. Kaadoin 8 l öljyä koneeseen ja siitä huolimatta sen käynnistäessäni ajotietokone näytti 0/5 pykälää öljyä ja herjasi ”low oil pressure” varoitusta.
Jotenkin siitä koneesta kuului outo ääni. En osaa sitä kuvailla mutta sanotaan että kolme kertaa sekunnissa kuului ”naks”!
Olisko voinut öljyä lentää jakopäänhihnan väliin ja hypännyt siitä ja nyt sitten venttiilit kolisee?
Voi vitalis nämä Alfan loppuhetkien murheet jättää vähän fiasko fiiliksen tuosta autosta vaikka muuten tykkäsinkin.
Jos jotain kiinnostaa varaosat tai koko auton osto niin laittakaa YV, nyt lähtee todella halvalla.
Ties vaikka olisi viimeinen matka tuolla omalla Alfalla nyt ajettu?
Auto tällä hetkellä Ljunqvistin pihalla. Kaadoin 8 l öljyä koneeseen ja siitä huolimatta sen käynnistäessäni ajotietokone näytti 0/5 pykälää öljyä ja herjasi ”low oil pressure” varoitusta.
Jotenkin siitä koneesta kuului outo ääni. En osaa sitä kuvailla mutta sanotaan että kolme kertaa sekunnissa kuului ”naks”!
Olisko voinut öljyä lentää jakopäänhihnan väliin ja hypännyt siitä ja nyt sitten venttiilit kolisee?
Voi vitalis nämä Alfan loppuhetkien murheet jättää vähän fiasko fiiliksen tuosta autosta vaikka muuten tykkäsinkin.
Jos jotain kiinnostaa varaosat tai koko auton osto niin laittakaa YV, nyt lähtee todella halvalla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minä olen sitä mieltä, että pitää käyttää parempia öljyjä. Esim Tribodyn öljyt, lämmönkesto , paineenkesto ja raaputusjälki, ominaisuudet ovat kultaakin ( ainakin pieni määrä) tärkeämmät. Mahdollisesti RVS tuo lisäsuojaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
RIP-Alfa kirjoitti:Voi persikka!
Ties vaikka olisi viimeinen matka tuolla omalla Alfalla nyt ajettu?
Auto tällä hetkellä Ljunqvistin pihalla. Kaadoin 8 l öljyä koneeseen ja siitä huolimatta sen käynnistäessäni ajotietokone näytti 0/5 pykälää öljyä ja herjasi ”low oil pressure” varoitusta.
Jotenkin siitä koneesta kuului outo ääni. En osaa sitä kuvailla mutta sanotaan että kolme kertaa sekunnissa kuului ”naks”!
Olisko voinut öljyä lentää jakopäänhihnan väliin ja hypännyt siitä ja nyt sitten venttiilit kolisee?
Voi vitalis nämä Alfan loppuhetkien murheet jättää vähän fiasko fiiliksen tuosta autosta vaikka muuten tykkäsinkin.
Jos jotain kiinnostaa varaosat tai koko auton osto niin laittakaa YV, nyt lähtee todella halvalla.
Miksi tuollainen määrä öljyä moottoriin , onhan öljytikku mistä tarkistaa määrä .
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^^Ekalla startilla öljyn vaihdon jälkeen auto yleensä aina herjaa öljyn paineesta. Voisiko kolista pelkästään siitä, että öljyä on liikaa.
Venttiilit kestävät kyllä aika paljon hypännyttä jakohihnaa. Omasta autosta hihna hyppäsi about 20 hammasta ja venttiilit jäivät ehjäksi.
Venttiilien keinuvivut tosin menivät poikki.
Vieläkään ei tuo autosi korjaus kuullosta kauhean kalliilta, jos itse tekee. Korjaamo hinnoilla kustannukset on jo helposti sitä luokkaa, että kannattaa myydä varaosina pois.
Jakopää tuossa on todella helppo tehdä kunhan on kaksi tunkkia, toisella auto ylös pelkääjän puolelta ja toisella nostaa/laskee konetta sopivaan asentoon. Viime viikolla pari kertaa tuli itse tehtyä.
Venttiilit kestävät kyllä aika paljon hypännyttä jakohihnaa. Omasta autosta hihna hyppäsi about 20 hammasta ja venttiilit jäivät ehjäksi.
Venttiilien keinuvivut tosin menivät poikki.
Vieläkään ei tuo autosi korjaus kuullosta kauhean kalliilta, jos itse tekee. Korjaamo hinnoilla kustannukset on jo helposti sitä luokkaa, että kannattaa myydä varaosina pois.
Jakopää tuossa on todella helppo tehdä kunhan on kaksi tunkkia, toisella auto ylös pelkääjän puolelta ja toisella nostaa/laskee konetta sopivaan asentoon. Viime viikolla pari kertaa tuli itse tehtyä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joo, sitä öljyä kaadettiin sinne koneeseen pikku hiljaa mutta en tiedä mihin helvettiin sitä matkalla katosi kun öljytikussa ei näkynyt mitään ennenkuin tuo määrä oli mennyt.oidipus kirjoitti:
Miksi tuollainen määrä öljyä moottoriin , onhan öljytikku mistä tarkistaa määrä .
Tuon öljymäärän jälkeen ennen starttia se koneen öljyvalo näytti 0/5 ;=D
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Maunu kirjoitti:^^Ekalla startilla öljyn vaihdon jälkeen auto yleensä aina herjaa öljyn paineesta. Voisiko kolista pelkästään siitä, että öljyä on liikaa.
Venttiilit kestävät kyllä aika paljon hypännyttä jakohihnaa. Omasta autosta hihna hyppäsi about 20 hammasta ja venttiilit jäivät ehjäksi.
Venttiilien keinuvivut tosin menivät poikki.
Vieläkään ei tuo autosi korjaus kuullosta kauhean kalliilta, jos itse tekee. Korjaamo hinnoilla kustannukset on jo helposti sitä luokkaa, että kannattaa myydä varaosina pois.
Jakopää tuossa on todella helppo tehdä kunhan on kaksi tunkkia, toisella auto ylös pelkääjän puolelta ja toisella nostaa/laskee konetta sopivaan asentoon. Viime viikolla pari kertaa tuli itse tehtyä.
Joo, sovin Ljunqvistin kanssa, että katsoo mikä tuossa on... jos rupeaa näyttämään siltä, että kalliimpi remppa tulee niin sitten on tilattava hinaus romutukseen (ellei joku teistä sitä halua tulla TODELLA halvalla hakemaan)?
Auto siis toimi ennen tuota stefan spragaamista aivan normaalisti, ajoin sillä työmatkat ja viikonloppuisin mökille vielä 1,5 viikkoa sitten.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ja nyt siis molemmilta korjaajilta kuultu: "*ittu että se on ärsyttävä vaihtaa noissa Alfoissa. Esim. VAG konsernin koneissa tuo olisi parin tunnin homma mutta tuossa pitää konetta purkaa pitkän matkaa, *elvetin ahdasta jne..."
Kyllähän mä tuon tekisin itse, mutta kun EN OSAA!
No, kyllä mä epäilen ja aika varma olen, että tuo Alfa jäi nyt sen liikeen pihaan. Tietenkin sen kuntoon saisi mutta ei tuon hintaluokan autoon kannata enää mitään isoa remonttia tehdä.
Kyllähän mä tuon tekisin itse, mutta kun EN OSAA!
No, kyllä mä epäilen ja aika varma olen, että tuo Alfa jäi nyt sen liikeen pihaan. Tietenkin sen kuntoon saisi mutta ei tuon hintaluokan autoon kannata enää mitään isoa remonttia tehdä.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Omasta oli öljypumppu mennyt. Työtään paineella stefan välistä öljy pihalle.
Auto on omassa talissa nyt ja öljypohja on kohta irti niin näkyy enepi.
Auto on omassa talissa nyt ja öljypohja on kohta irti niin näkyy enepi.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ok, toivotaan että selvisit pienemmillä vaurioilla kuin minä.KimmoKo kirjoitti:Omasta oli öljypumppu mennyt. Työtään paineella stefan välistä öljy pihalle.
Auto on omassa talissa nyt ja öljypohja on kohta irti niin näkyy enepi.
Ja hienoa, että tällä palstalla on ihmisiä (siis MONIA MUITAKIN) jotka näitä autoja osaavat korjata itse! Respect!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kai siihen sama tunkki kelpaa, kun ei autoa kuitenkaan roikoteta tunkin varassa vaan pudotetaan pukille, kun huoltoa/remppaa tehdään...Maunu kirjoitti: Jakopää tuossa on todella helppo tehdä kunhan on kaksi tunkkia, toisella auto ylös pelkääjän puolelta ja toisella nostaa/laskee konetta sopivaan asentoon. Viime viikolla pari kertaa tuli itse tehtyä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Juu onhan siellä aina mullakin pukki tunkin lisäksi ja onnistuu varmasti yhdelläkin tunkilla. Itse olen aina kahdella pukilla ja tunkilla tehnyt.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ensimmäisenä vinkunasta tulisi itselleni mieleen pieni ilmavuoto, joka kasvoi massiiviseksi.Tavis kirjoitti:En, ei oikein osaaminen riitä turbokoneiden osalta. Onko helppo rasti tarkistaa? Konehuoneen puolelta kuului myös vinkunaa ennen ongelmaa, joten oletan, että laakeri meni. Vinkunan lähde selvisi vasta kun turbo lopetti toiminnan.
Apulainen polkemaan kaasua ja eikun ahtoputkista ja -jäähdyttimestä ylimääräistä puhallusreikää etsimään. Ensin voi toki käsikopelolla katsoa, onko joku putkista vain irronnut ja tietysti kokeilla turbon akselista tuntumaa.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Askiin uskaltaisin suositella Tutelan sijasta Redlinen mt-85. Koitettu tutela, castrol ja redline veti selvästi pisimmän korren siinä kuinka hyvin synkrot ehtii mukaan vähän nopeammin ylöspäin vaihtamisessa.palkus kirjoitti:^on noita isolohkoja, joilla on päästy ainakin 150tkm samalla ketjulla. Öljynvaihtoväli ja öljy ovat ratkaisevassa roolissa, tietääkseni. Jos tuo jtässän syrjäyttää, niin kattava selenia/tutela-tilaus lähtee het, eli kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) öljyt/nesteet vaihtuu.
Vielä kun tietäis, että mistä noita saa tilattua
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta