Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Kyllä ne tuollakin sinne tonnin nurkille menee osat. Työstäkin vielä pitää jollekin maksaa kun ei ole minkään valtakunnan tallia itsellä
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 17:35
- Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina -06
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei ainakaan 3.2 Q4:ssa, aika hyvin vaaterissa. Keula ehkä jopa inan alempana. Kavereina jousilla Bilstein B8kovan onnen soturi kirjoitti:eibacheissa vaan on se ominaisuus että perä jää keulaa alemmas.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
2.4:nen oli kyllä ihan vaaterissa eibacheilla, liekö samat jouset kaikkiin, jolloin pienemmällä koneella olevat nostaa keulaaVecara kirjoitti:Ei ainakaan 3.2 Q4:ssa, aika hyvin vaaterissa. Keula ehkä jopa inan alempana. Kavereina jousilla Bilstein B8kovan onnen soturi kirjoitti:eibacheissa vaan on se ominaisuus että perä jää keulaa alemmas.
https://imgur.com/gallery/8g3YV7L
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 19:14
- Car(s): AR 159 2.4jtdm sw Q4 -07& Mercedes Benz W201 2.5d -87 (museoitu)
Ex AR 159 2.0jtdm Q2 -10 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oma 2.4jtdm Q4 on kyllä kauhia näky h&r jousilla. Auto tontissa ja vanteet yhtä keskellä autoa, kuin kardaani + pullakumet..palkus kirjoitti:Mites paljo nelikko laskee prokitillä? Vakiona vähän korkian oloonen ja toisaalta ei saisi mennä tonttiin. 156 laski niin maan perkeleleesti, omaan makuun/käyttöön vähän liikaa. Ti- jouset olisi varmaankin varma vaihtoehto?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Saakohan Q4:seen korkeampaa jousitusta. Vakionakin kolisee vetokoukku pienessäkin kuopassa?
Ei viitsisi vaihtaa Stelvioon ihan vielä.
Ei viitsisi vaihtaa Stelvioon ihan vielä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Carabinieri-mallin takajousi on jäykempi kuin muut noin 10%. Joskun aikojen alussa 156-mallin alkuaikoina jouduttiin vaihtamaan tälläiset kun asiakas valitti takapään painumista kuormattuna, ja tulos oli aika hyvä! Ihan suoraan 4x4 malliin ei niitä löydy Carabinieri malliin, mutta vertailemalla 4x2 mallin carabinierin (LV11/LV12 tai uudempi malli LL4/LL9) varaosanumeroita niin näyttäisi olevan samat jouset takana molemmissa? Sotapoliisi-mallit oli kaiketi vain 4x2 malleja?
Esim. jousi 50515195 ja iskari 50515184 tuntuisi olevan käypänen??
Esim. jousi 50515195 ja iskari 50515184 tuntuisi olevan käypänen??
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ilmamassamittarin vaihto
Minulla hajosi tuossa kesällä turbo ja sen jälkeen auto ei uuden turbon vaihdonkaan jälkeen ollut oikein voimissaan. Ajelin autolla noin 1000 km, mutta sitten syttyi moottorin häiriövalo ja multiecusan näytti vikakoodiksi ilmamassamittaria. Vaihdoin ilmamassamittarin, syylärin päällä olevan ”paineentasaajan” ja ahtopaineen tunnistimet. Nyt auton voimat palasivat ja ahtaa ns tappiin asti. Ainoa murhe on moottorin virkavalinnat syttyminen heti ja herjaa edelleen ilmamassamittaria. Pitääkö tuo uusi ilmamassamittari jotenkin koodata autoon? Katsoin multiecusanilla ja huomasin, että yhdellä välilehdellä oli toiminto, jolla ilmamassamittarin vaihdon yhteydessä voi tehdä jonkin nollauksen. Yritin tuota nollausta, mutta ilmoitti, että ei onnistu. Minulla on Kkl vag-com kaapeli. Vaatiikohan ko homma jonkun toisenlaisen kaapelin?
Minulla hajosi tuossa kesällä turbo ja sen jälkeen auto ei uuden turbon vaihdonkaan jälkeen ollut oikein voimissaan. Ajelin autolla noin 1000 km, mutta sitten syttyi moottorin häiriövalo ja multiecusan näytti vikakoodiksi ilmamassamittaria. Vaihdoin ilmamassamittarin, syylärin päällä olevan ”paineentasaajan” ja ahtopaineen tunnistimet. Nyt auton voimat palasivat ja ahtaa ns tappiin asti. Ainoa murhe on moottorin virkavalinnat syttyminen heti ja herjaa edelleen ilmamassamittaria. Pitääkö tuo uusi ilmamassamittari jotenkin koodata autoon? Katsoin multiecusanilla ja huomasin, että yhdellä välilehdellä oli toiminto, jolla ilmamassamittarin vaihdon yhteydessä voi tehdä jonkin nollauksen. Yritin tuota nollausta, mutta ilmoitti, että ei onnistu. Minulla on Kkl vag-com kaapeli. Vaatiikohan ko homma jonkun toisenlaisen kaapelin?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikäs se vikakoodi tarkalleen ottaen on? Siitä voisi sitten haarukoida mahdolliset vikapaikat. Adaptaatioiden nollaus tuskin tulee korjaamaan vikaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ennen ilmamassamittarin ym vaihtoja koodi oli P010F ja sitten nyt em osin vaihdon jälkeen P 0111Jarsan kirjoitti:Mikäs se vikakoodi tarkalleen ottaen on? Siitä voisi sitten haarukoida mahdolliset vikapaikat. Adaptaatioiden nollaus tuskin tulee korjaamaan vikaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vanha koodi on ristiriita ilmamassamittarissa ja jälkimmäinen lämpötilasignaalin virhe. Tässä täytyy huomioida että massamittari on digitaalinen ja 4-napainen. 1 on 12v, 2 on maa, 3 on lämpötilasignaali ja 4 on ilmamassasignaali. Lämpösignaali on PWM signaali 5v jännitteellä. Olisiko tässä Ja ecun välissä syy, ei ilmamassamittarissa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
P010F ei oletettavasti ole johtunut ilmamassamittarista lainkaan. Tuo vikakoodi laukaistaan, jos ahtopaineanturin ja ilmanpaineanturin ero on yli 0,15 baaria 10 sekunnin ajan, kun moottorin kierrosnopeus on alle 50 rpm. Eli käytännössä siis sammuksissa. Todennäköisesti tuon ahtopaineanturin uusinta korjasi tuon tilanteen. P0111 on imuilman lämpötilatunnistimen signaalista, joka tosiaan on ilmamassamittarissa. Pääsetkö näkemään parametreja mitä ilmuilman lämpötilatieto näyttää? Oikosulkutapauksissa käytetään ohjainlaitteella ilmamassan laskentaan hätäarvona +25°C astetta.
Edit: ^seppo ehtikin jo avata lämpötilasignaalia syvemmin.
Edit: ^seppo ehtikin jo avata lämpötilasignaalia syvemmin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minkämerkkinen MAF sinne meni? Kaikki tarvikkeet ei toimi kaikissa moottoreissa oikein. Onko vanha vielä tallella, jos kokeilisi sillä?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Uusi on magneetti marelli Ammq 19755 ja vanha on bosch F 00C 2G7 020. Laitoin tuon vanhan takaisin ja sain kuitattua vikakoodit pois. Auto ei siis herjaa mitään, mutta samalla katosivat voimat, eli ei enää ahda kunnolla, eli sama vika palasi. Tuolla Marellilla Air Temerature Maf näytti lukemaa eli, 1270,7 ja tuolla boschilla 11,86. Onkohan siis niin, että tuo Marelli on väärä osa vai olisiko se rikki? Molemmissa oli neljä napainen liitin.Polforea kirjoitti:Minkämerkkinen MAF sinne meni? Kaikki tarvikkeet ei toimi kaikissa moottoreissa oikein. Onko vanha vielä tallella, jos kokeilisi sillä?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kokemus on osoittanut että alfoissa ilmamassamittarin ja lambdojen suhteen kannattaa pysyä alkuperäisissä boschin osissa. Muilla tulee helposti ongelmia.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tehdas käyttää vain Bosch-ilmamassamittaria näissä dieseleissä. Ilmamassa-arvo pitää olla joutokäynnillä, egr suljettuna ja ilmamäärämittarin mittaama imuilma alle 35ast, 480mg.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
[quote="seppo"]Tehdas käyttää vain Bosch-ilmamassamittaria näissä dieseleissä. Ilmamassa-arvo pitää olla joutokäynnillä, egr suljettuna ja ilmamäärämittarin mittaama imuilma alle 35ast, 480mg.[/
Kiitos kaikille hyviä neuvoja antaneille!
Putsasin tuon boschin ilmamassamittarin tätä varten tehdyllä aineella ja auto alkoi toimimaan huomattavasti paremmin. Edelleenkään ei ahda aivan tappiin asti, mutta nyt tuntuu jo ihan toimivalta. Onko kellään tietoa, mistä tuommoisen alkuperäisen Boschin ilmamassamittarin saisi hankittua? Ajattelin, että olisi varmaan viisasta vaihtaa kuitenkin uuteen. Tuo MAgnettiM anturi on varmaan valmiiksi rikki tai sitten vain sopimaton autoon.
Kiitos kaikille hyviä neuvoja antaneille!
Putsasin tuon boschin ilmamassamittarin tätä varten tehdyllä aineella ja auto alkoi toimimaan huomattavasti paremmin. Edelleenkään ei ahda aivan tappiin asti, mutta nyt tuntuu jo ihan toimivalta. Onko kellään tietoa, mistä tuommoisen alkuperäisen Boschin ilmamassamittarin saisi hankittua? Ajattelin, että olisi varmaan viisasta vaihtaa kuitenkin uuteen. Tuo MAgnettiM anturi on varmaan valmiiksi rikki tai sitten vain sopimaton autoon.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Alvadi.ee
https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/21509127/3165
tai Mister-auto:
https://www.mister-auto.fi/maf/bosch/0-281-006-048/
https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/21509127/3165
tai Mister-auto:
https://www.mister-auto.fi/maf/bosch/0-281-006-048/
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos! Minulla lukee alkuperäisessä seuraavat tiedot Bosch F 00C 2G7 020. Onko siis tuo Bosch 0 281 006 048 (minister auton)sama tuote? En ole löytänyt tuolla minun numerollani suoraan vastaavaa.JiiTeeÄssä kirjoitti:Alvadi.ee
https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/21509127/3165
tai Mister-auto:
https://www.mister-auto.fi/maf/bosch/0-281-006-048/
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Alkuperäinen varaosanumero on 51827033 (n.300e) tehtaan peruskunnostama 71794087 (n.200e). Boschin numero on 10-merkkinen numerosarja, ja se näkyy osassa jos se on alkuperäinen Bosch- osa. Se todennäköisesti on tuo 0 281 006 048, mutta varmista se vielä osasta.
Hinnat vaihtelee 100e kahtapuolen netissä.
Hinnat vaihtelee 100e kahtapuolen netissä.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Osat lie etelästä 500-650€.Tuomas K kirjoitti:^Kyllä ne tuollakin sinne tonnin nurkille menee osat. Työstäkin vielä pitää jollekin maksaa kun ei ole minkään valtakunnan tallia itsellä
Asennus Tampereella noin 700€, ainaki foorumillakin vaikuttavan henkilön mukaan.
Kaverin ex paja olis velottanu työstä Treella 680€ sis kulmien säädön...
Eli tuo 700 lie lähtöhinta.
Samassa veneessä olen, paitsi mul olis talli/matalanostin, viittiikö ite tehä onki toinen juttu...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos! Eiköhän näillä löydy.seppo kirjoitti:Alkuperäinen varaosanumero on 51827033 (n.300e) tehtaan peruskunnostama 71794087 (n.200e). Boschin numero on 10-merkkinen numerosarja, ja se näkyy osassa jos se on alkuperäinen Bosch- osa. Se todennäköisesti on tuo 0 281 006 048, mutta varmista se vielä osasta.
Hinnat vaihtelee 100e kahtapuolen netissä.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/15 ... eter.shtml
Entä tiiä kuinka kilpailukykyinen hinta mutta tuolla on ainakin orginal Boschia.
Entä tiiä kuinka kilpailukykyinen hinta mutta tuolla on ainakin orginal Boschia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ohranja kirjoitti:Kiitos! Eiköhän näillä löydy.seppo kirjoitti:Alkuperäinen varaosanumero on 51827033 (n.300e) tehtaan peruskunnostama 71794087 (n.200e). Boschin numero on 10-merkkinen numerosarja, ja se näkyy osassa jos se on alkuperäinen Bosch- osa. Se todennäköisesti on tuo 0 281 006 048, mutta varmista se vielä osasta.
Hinnat vaihtelee 100e kahtapuolen netissä.
63,86€ täällä:
https://aeromotors.ee/kataloog/search/0281006048
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Huh huh, vaikeaa uskoa, edes Jouluna, että uuden Bosch osan pystyy myymään tuohon hintaan
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jep, muut varaosamyyjät Eestissä aika käärmeissään Aeromotorsin hinnoittelun takia...seppo kirjoitti:Huh huh, vaikeaa uskoa, edes Jouluna, että uuden Bosch osan pystyy myymään tuohon hintaan
Oman kokemuksen perusteella ainakin tähän asti ollut yksi luotettavimpia verkkokauppoja (toimitus ajallaan, tuotteet ihan oikeeta tavaraa ja kommunikointi verrattuna johonkin Autodocciin verrattuna aivan eri planeetalta).
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jep, itsekin kaikenmaailman profiteilejen ja autodocien jälkeen päädyin aeromotorsiin vuosi-pari sitten ja nykyään tilailen aika lailla suorilta sieltä, vaikka joku nippeli voisi autodocilla olla halvempikin. Homma vain toimii aeromotorsilla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mitähän öljyä 06 2,4 159 dieselissä kuuluisi käyttää? Ilmeisesti DPF-malli (en ole vielä kerennyt auton alle tarkistamaan ). Motonetin valikoimasta ilmeisesti Shell Helix Ultra 5W-30 C3 ja Castrol Edge FST-Ti Turbo diesel C4 5W40 on käypäsiä?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itse laitoin nyt tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2
On ainakin edullista ja pitäisi olla sopivaa. Kerran vuoteen kun vaihtaa eikä ajele mitään 30tkm samoilla öljyillä niin luulisi tuonkin menettelevän.
On ainakin edullista ja pitäisi olla sopivaa. Kerran vuoteen kun vaihtaa eikä ajele mitään 30tkm samoilla öljyillä niin luulisi tuonkin menettelevän.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mobil 1 Formula 5w-30 ESP - Alfan riisselit tykkää tästä, näillä menty omassa JTD:ssa kohta 250 tkm,
30 tkm vuodessa ja kaksi kertaa vuodessa vaihto. Öljy on moottorin "verta", ja sen laadussa ei kannata säästää.
30 tkm vuodessa ja kaksi kertaa vuodessa vaihto. Öljy on moottorin "verta", ja sen laadussa ei kannata säästää.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Huoltokirjaa kun selaa niin alussa käytetty Seleniaa, toisen omistajan aikana tota 5w30 ESP:iä ja kolmannen aikana 5w30 Magnatecia.
Ulkomaalaisilla sivustoilla kovasti neuvotaan, että tärkeintä on C3-luokitus ja matala tuhkaantuminen. Castrolin öljyvalitsin ei suosittele tolle koneelle mitään, Mobilin 5w50-puuroa ja Comman 5w40 Syner-G:tä, joista muuten molemmista puuttuu toi C3-luokitus. Ota näistä nyt selvää
Uskaltaako tämmöseen muuten tehdä täyden RVS-käsittelyn?
Ulkomaalaisilla sivustoilla kovasti neuvotaan, että tärkeintä on C3-luokitus ja matala tuhkaantuminen. Castrolin öljyvalitsin ei suosittele tolle koneelle mitään, Mobilin 5w50-puuroa ja Comman 5w40 Syner-G:tä, joista muuten molemmista puuttuu toi C3-luokitus. Ota näistä nyt selvää
Uskaltaako tämmöseen muuten tehdä täyden RVS-käsittelyn?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Wiltsu kirjoitti:Huoltokirjaa kun selaa niin alussa käytetty Seleniaa, toisen omistajan aikana tota 5w30 ESP:iä ja kolmannen aikana 5w30 Magnatecia.
Ulkomaalaisilla sivustoilla kovasti neuvotaan, että tärkeintä on C3-luokitus ja matala tuhkaantuminen. Castrolin öljyvalitsin ei suosittele tolle koneelle mitään, Mobilin 5w50-puuroa ja Comman 5w40 Syner-G:tä, joista muuten molemmista puuttuu toi C3-luokitus. Ota näistä nyt selvää
Uskaltaako tämmöseen muuten tehdä täyden RVS-käsittelyn?
RVS käsittely on vaaraton , tosin hyötyä ei ole voitu todentaa mutta ei siitä haittaakaan ole .
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tämä kaipaisi pientä tarkennusta, kun hyötyhän on todennettu monet kerrat. Mistä siis moinen väite ettei olisi voitu todentaa?oidipus kirjoitti:tosin hyötyä ei ole voitu todentaa mutta ei siitä haittaakaan ole .
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lähinnä kuullut itse kauhutarinoita paljon ajetuista dieseleistä johon tungettu näitä puhdistusaineita ja se on pistänyt niin pahat sakkaumat liikenteeseen, että paikkoja on mennyt tukkoon tai särkynyt.
Seuraava tyhmä kysymys: miten yleistä nämä näiden 2,4-koneiden öljypumpun särkyminen on? Oma yksilö tosiaan rullattu 305tkm, kannattaako näillä kilsoilla jo todeta että oman koneen pumppu on luotettava, vai kannattaisiko tuo vaihtaa varmuuden vuoksi uuteen? Jatkokysymyksenä, että minkälainen homma tuon vaihto on, ja pyöriikö se hihnalla vai jollakin motin sisäisellä ketjulla?
Partslinkin Alfan räjäytyskuvista yritin selvitellä, mutten oikeen saanut selvää.
Seuraava tyhmä kysymys: miten yleistä nämä näiden 2,4-koneiden öljypumpun särkyminen on? Oma yksilö tosiaan rullattu 305tkm, kannattaako näillä kilsoilla jo todeta että oman koneen pumppu on luotettava, vai kannattaisiko tuo vaihtaa varmuuden vuoksi uuteen? Jatkokysymyksenä, että minkälainen homma tuon vaihto on, ja pyöriikö se hihnalla vai jollakin motin sisäisellä ketjulla?
Partslinkin Alfan räjäytyskuvista yritin selvitellä, mutten oikeen saanut selvää.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kauhutarinoita kuuluu huomattavasti enemmän kuin todennettuja moottoririkkoja. Itse asiassa en muista kuulleeni tai lukeneeni yhdestäkään todellisesta tapauksesta. Ei ajallaan huolletussa moottorissa sellaisia sakkautumia ole että ne muodostuisivat vaaraksi. RVS ei myöskään ole pesuaine.Wiltsu kirjoitti:Lähinnä kuullut itse kauhutarinoita paljon ajetuista dieseleistä johon tungettu näitä puhdistusaineita ja se on pistänyt niin pahat sakkaumat liikenteeseen, että paikkoja on mennyt tukkoon tai särkynyt.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eihän se suoraan ole, mutta ensimmäinen käsittelykertahan tehdään puhdistusta varten. Yhteen 250tkm ajettuun GTD Golffiin tehtiin käsittely, ja kun näin ne ensimmäisen käsittelyn jälkeen ulos lasketut öljyt, oli ne täynnä sakkaumaa ja metallihilettä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
tuohan tarkoitta joko paalia tai vaihtomoottoriaWiltsu kirjoitti: ja metallihilettä.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Työkaveri just viikolla kertoi että laittoi Muijansa Golfiin moottorinpesuaineet. Ja senjälkeen alkoi öljyvalo vilkkumaan. Lopputulema oli että pumpun sihti oli aivan tukossa. Olisi kuulemma pitänyt öljypohja putsata pesunjälkeen. ?
Samaa vikaa olen kuullut muissakin Vag autoissa joissa noudatetaan sitä 30tkm huoltoväliä. Tiiä sitten onko Essonbaarin juttuja?
Edit: Jollei ihan aiheesta eksytä niin onko kellään takapaksissa sitä originaalia? Blaupuktin CD 10 levyn vaihtajaa. Meinaan kun mulla on mutta eipä pelaa. Soitin kyllä löytää sen mutta ejectistä ei anakaan tapahdu mitään jotta sais levyjä ladattua sisään? Onko noissa kenties joku manuaalinäppäin ejectille?
Samaa vikaa olen kuullut muissakin Vag autoissa joissa noudatetaan sitä 30tkm huoltoväliä. Tiiä sitten onko Essonbaarin juttuja?
Edit: Jollei ihan aiheesta eksytä niin onko kellään takapaksissa sitä originaalia? Blaupuktin CD 10 levyn vaihtajaa. Meinaan kun mulla on mutta eipä pelaa. Soitin kyllä löytää sen mutta ejectistä ei anakaan tapahdu mitään jotta sais levyjä ladattua sisään? Onko noissa kenties joku manuaalinäppäin ejectille?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Ei moottorit normaalisti valmistajan speksien mukaisilla laatuöljyillä huollettuna mitään ihmeaineita tarvitse, IMO.
Jos on jo "housussa" niin ei se RVS kauaa lämmitä
Moottoriremppaa yleensä huutaa tuolloin.
Ei moottorit normaalisti valmistajan speksien mukaisilla laatuöljyillä huollettuna mitään ihmeaineita tarvitse, IMO.
Jos on jo "housussa" niin ei se RVS kauaa lämmitä
Moottoriremppaa yleensä huutaa tuolloin.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joissain VAG:n moottorimalleissa öljysihti tukkeutuu LL-hoidolla ilman puhdistusaineitakin, joten mainittu golffi olisi voinut olla aiheesta jo elämänsä ehtoopuolella muutenkin. Sama ongelma vaivaa mm. Saabin ns. T7 -moottoreita, eli ei ole yksin VAG-ongelma. Minusta tälläisen moottorivaurion sattuessa puhdistusaineiden jälkeen olisi aiheellista selvittää ko. moottorityypin mahdollinen luontainen taipumus öljysihdin tukkimiseen sekä yksilön huoltohistoria. Jos moottorityyppi on likaantumisherkkä eikä tilannetta ole tarkastettu, en syyttäisi ainakaan yksistään puhdistusainetta.
Stiletto, mulla on hyllyssä ylijäämäinen vaihtaja, jos haluat kokeilla toista vaihtajaa. En ole tuota koskaan kokeillut, joten en voi luvata toimivuutta, mutta kokeilla toki saa ja omaksikin vaikka parillakympillä, jos auttaa ongelmaan.
Stiletto, mulla on hyllyssä ylijäämäinen vaihtaja, jos haluat kokeilla toista vaihtajaa. En ole tuota koskaan kokeillut, joten en voi luvata toimivuutta, mutta kokeilla toki saa ja omaksikin vaikka parillakympillä, jos auttaa ongelmaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä se kuluneissa vehkeissä auttaa monenlaiseen ja ehjemmissäkin suojaa ja pienentää kitkaa. Harvemmin moottorit tuota erityisesti tarvitsee, mutta kyllä sillä vehkeille saa lisää elinikää.Jiitee kirjoitti:Jos on jo "housussa" niin ei se RVS kauaa lämmitä
Moottoriremppaa yleensä huutaa tuolloin.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko RVS:tä mitään puolueettoman asiantuntevan testaajan tuloksia?
Kommentit lienevät firman itsensä tuottamia: "käsittelyn jälkeen moottori on kuin uusi, teho parani58% ja polttoainekulutus väheni 48%, ihmeaine".
Jos litku olisi niin hyvä, miksei kehittäjät ole tehneet kunnon tiliä ja purkin kyljessä olisi suuren öljynvalmistajan logo.
Onhan näitä hirvipillejä ja polttoainemgneetteja ollut.
Ainahan kaverin sukulaisen naapurin serkulla on homma onnistunut.
Kommentit lienevät firman itsensä tuottamia: "käsittelyn jälkeen moottori on kuin uusi, teho parani58% ja polttoainekulutus väheni 48%, ihmeaine".
Jos litku olisi niin hyvä, miksei kehittäjät ole tehneet kunnon tiliä ja purkin kyljessä olisi suuren öljynvalmistajan logo.
Onhan näitä hirvipillejä ja polttoainemgneetteja ollut.
Kuka on hyödyn todentanut? Oletko itse todistanut?Tuomas K kirjoitti:Tämä kaipaisi pientä tarkennusta, kun hyötyhän on todennettu monet kerrat. Mistä siis moinen väite ettei olisi voitu todentaa?oidipus kirjoitti:tosin hyötyä ei ole voitu todentaa mutta ei siitä haittaakaan ole .
Ainahan kaverin sukulaisen naapurin serkulla on homma onnistunut.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
On.nipaka kirjoitti:Onko RVS:tä mitään puolueettoman asiantuntevan testaajan tuloksia?
Höpö höpö.nipaka kirjoitti:Jos litku olisi niin hyvä, miksei kehittäjät ole tehneet kunnon tiliä ja purkin kyljessä olisi suuren öljynvalmistajan logo.
Kertoo vain, että et jaksa perehtyä aiheeseen enempää, kuin tekemällä olettamuksen käärmeöljystä.nipaka kirjoitti:Onhan näitä hirvipillejä ja polttoainemgneetteja ollut.
Olen.nipaka kirjoitti:Kuka on hyödyn todentanut? Oletko itse todistanut?
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sitten linkkejä julki.Tuomas K kirjoitti:On.
Olipas helppo vastaus. Kyllä noinkin hyvä aine kansainvälisiä firmoja kiinnostaa. Varmasti hyvästä maksavat.Tuomas K kirjoitti:Höpö höpö.
En lähtökohtaisesti luota ihmeaineisiin. Hopeavedenkin olen jättänyt väliin. Eikä korvakynttilätkään innosta. Todistustaakka on sinulla.Tuomas K kirjoitti:Kertoo vain, että et jaksa perehtyä aiheeseen enempää, kuin tekemällä olettamuksen käärmeöljystä.
Tämän vakuuttavan todistuksen jälkeen kaikki uskovat litkun toimivan.Tuomas K kirjoitti:Olen.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Milläköhän se pienentynyt kitka on mitattu ja millä on voitu todistaa että moottori on saanut "lisäaikaa " .Tuomas K kirjoitti:Kyllä se kuluneissa vehkeissä auttaa monenlaiseen ja ehjemmissäkin suojaa ja pienentää kitkaa. Harvemmin moottorit tuota erityisesti tarvitsee, mutta kyllä sillä vehkeille saa lisää elinikää.Jiitee kirjoitti:Jos on jo "housussa" niin ei se RVS kauaa lämmitä
Moottoriremppaa yleensä huutaa tuolloin.
Aineen väitetään täyttävän hiusnaarmut kosketuspinnoissa ja siten pidentävän esim. laakereiden elinaikaa mutta edelleen , miten todentaa ??
Tosin olen itse käyttänyt moottorissa ( 2.2 JTS ) ja vaihteistossa RVS lisäainetta km lukemasta 200000 alkaen ja nyt on mittarissa 310000 , öljyt vaihdettu moottorissa kympitonnin välein ja RVS aine laitettu 30000 km välein . Vaihteistossa yksi öljynvaihto ja kaksi lisäaineistusta .
Moottorin päästöt ok ja vaihteisto toimii normaalisti mutta voisihan tilanne olla sama ilman RVS ainettakin .
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Miksi? Löytyy kyllä ihan helposti jos asia kiinnostaa. Et vaikuta kiinnostuneelta.nipaka kirjoitti:Sitten linkkejä julki.Tuomas K kirjoitti:On.
Miksi öljyfirmaa kiinnostaisi? Jos ajatustasi vähän laajennetaan, niin ostavatko isot firmat maailmassa kaikki toimivat tuotteet itselleen? Vai voisiko olla mahdollista, että pienempikin firma saattaa voida myydä toimivia tuotteita?nipaka kirjoitti:Olipas helppo vastaus. Kyllä noinkin hyvä aine kansainvälisiä firmoja kiinnostaa. Varmasti hyvästä maksavat.Tuomas K kirjoitti:Höpö höpö.
Kuten jo totesin, olet täysin asiaan perehtymättä määritellyt aineen käärmeöljyksi. Älyllisesti aika epärehellistä.nipaka kirjoitti:En lähtökohtaisesti luota ihmeaineisiin. Hopeavedenkin olen jättänyt väliin. Eikä korvakynttilätkään innosta.Tuomas K kirjoitti:Kertoo vain, että et jaksa perehtyä aiheeseen enempää, kuin tekemällä olettamuksen käärmeöljystä.
Ei ole, vaan valmistajalla tai myyjällä.nipaka kirjoitti:Todistustaakka on sinulla.
Ihan sama uskovatko vai ei. Tässä motivaationa vain se, että ilman parempaa tietoa esitettiin väite, että aineen tehosta ei olisi näyttöä, mikä ei pidä paikkaansa.nipaka kirjoitti:Tämän vakuuttavan todistuksen jälkeen kaikki uskovat litkun toimivan.Tuomas K kirjoitti:Olen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
On tuo todennettu ihan mittauksin. Mm. TÜV-mittausraportti löytyy ja siinä on mitattu ja todennettu naarmujen täyttyminen. Joissain tapauksissa pinta on jopa silmällä nähtävissä. Rautaruukki taas tutki mömmön toimivuutta hammaspyörävaihteistossa ja kitka pieneni, lämpötila laski ja tärinä väheni.oidipus kirjoitti:Milläköhän se pienentynyt kitka on mitattu ja millä on voitu todistaa että moottori on saanut "lisäaikaa " .Tuomas K kirjoitti:Kyllä se kuluneissa vehkeissä auttaa monenlaiseen ja ehjemmissäkin suojaa ja pienentää kitkaa. Harvemmin moottorit tuota erityisesti tarvitsee, mutta kyllä sillä vehkeille saa lisää elinikää.Jiitee kirjoitti:Jos on jo "housussa" niin ei se RVS kauaa lämmitä
Moottoriremppaa yleensä huutaa tuolloin.
Aineen väitetään täyttävän hiusnaarmut kosketuspinnoissa ja siten pidentävän esim. laakereiden elinaikaa mutta edelleen , miten todentaa ??
Todennäköisesti olisikin.oidipus kirjoitti:Moottorin päästöt ok ja vaihteisto toimii normaalisti mutta voisihan tilanne olla sama ilman RVS ainettakin .
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olisihan se muillekin kiva klikkailla suoraan linkit auki aiheesta, jos yksi on niitä vaivautunut hakemaan. Eli näin julkisessa keskustelussa olisi ihan kohteliasta ja muille kivaa, jos viitsit linkata ne tutkimukset, jotka itse olet jo kaivellut. Samalla saa varmuuden, että tulee luettua samoja tuloksia.Tuomas K kirjoitti:Miksi? Löytyy kyllä ihan helposti jos asia kiinnostaa. Et vaikuta kiinnostuneelta.nipaka kirjoitti: Sitten linkkejä julki.
Viitsisitkö?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Toki, olen ihan samaa mieltä. Ei vaan jaksa vastauksena käärmeöljyhuutelijoille, joilla ei selkeästi ole kiinnostusta asiaan.Polforea kirjoitti:Olisihan se muillekin kiva klikkailla suoraan linkit auki aiheesta, jos yksi on niitä vaivautunut hakemaan. Eli näin julkisessa keskustelussa olisi ihan kohteliasta ja muille kivaa, jos viitsit linkata ne tutkimukset, jotka itse olet jo kaivellut. Samalla saa varmuuden, että tulee luettua samoja tuloksia.
Rautaruukin testi https://www.rvs.fi/wp-content/uploads/2 ... autaru.pdf
Mainitsemaani TÜV:n tutkimusta ei ihan äkkiä löytynyt, täytyy koittaa myöhemmin etsiä josko se vielä jossain olisi saatavilla.
Ovako Steel kokeili ainetta isossa vaihteistossa: https://www.rvs.fi/wp-content/uploads/2 ... ko-ENG.pdf
Itse ottamani kuva Opelin tasauspyörästöstä, jolla on ajettu 15 tkm RVS-lisäyksen jälkeen. Kuva on otettu iPhone 3GS:llä joten perunallakin olisi tullut parempaa jälkeä, mutta kuvasta on RVS-pinta kuitenkin nähtävissä:
Käyttökokemuksia on useasta autosta. Jos auto on ehjä ja hyväkuntoinen ei käytöksessä välttämättä huomaa mitään eroa. Jos on kulumaa tai muuta vikaa, voi vaikutus olla isokin.
75:ssä on hitsatut nokat, jotka on kuluneet ja pitävät ääntä. RVS-käsittelyn jälkeen säädin Megasquirttia läppäri konepellillä, kun rupesin ihmettelemään moottorin ääntä. Nokkien rouske oli vaimentunut huomattavasti.
Saabilla on ajettu 520 tkm. Tein moottoriin RVS-käsittelyn, ja veli huomasi eron äänessä vaikka en ollut hänelle käsittelystä kertonut. Satkun vaihteistokin on nykymittapuulla varsin äänekäs eikä kilometrit sitä ainakaan ole hiljentäneet, sekin hiljeni selvästi käsittelyllä.
159:n pykältävä ohjaustehostin lopetti pykältämisen.
Edit:
Muistelin, että se oli TÜV kun mittasi sylinterien pinnanlaatua ennen ja jälkeen käsittelyn, mutta se olikin Fraunhofer. Testikin löytyy:
https://www.rvs.fi/wp-content/uploads/2 ... ish-lr.pdf
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nyt Tuomas_K linkkejä tutkimuksista (joita piti olla paljon mutta ei löytynyt) kehiin. Omat kuvat ja tarinat ovat todisteena litkun tehosta täysin turhia. Aineella voi olla hetkellistä apua. Mutta kun metalli on kulunut, ei sitä millään ihmeaineella korjata
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Johan niitä linkkejä tuossa on kolmeen tutkimukseen. Onko sulla jotain kritiikkiä mainittuja esimerkkejä kohtaan?nipaka kirjoitti:Nyt Tuomas_K linkkejä tutkimuksista (joita piti olla paljon mutta ei löytynyt) kehiin.
No lol vaan sinnekin. Onko jotain syytä epäillä oman kuvan aitoutta?nipaka kirjoitti:Omat kuvat
Anekdootteja toki, mutta miksi olisivat täysin turhia? Kerroinpa vaan omia kokemuksia enkä niitä todisteeksi varsinaisesti mihinkään tarjoa.nipaka kirjoitti:ja tarinat ovat todisteena litkun tehosta täysin turhia.
Kun siitä todistustaakasta niin puhuit, niin jos esität aineesta väitteitä, niin olettaisin sulla olevan jotain näyttöä väitteidesi tueksi. Oma harras usko ei ihan riitä.nipaka kirjoitti:Aineella voi olla hetkellistä apua. Mutta kun metalli on kulunut, ei sitä millään ihmeaineella korjata