Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Stilo kirjoitti:
jmi kirjoitti:15v. Alfailua takana ja ei yhtään hinauskeikkaa, mutta jos jotain yllättävää sattuu niin kuinka laatikosta saa vaihteen pois, jos esim. virtoja ei tule? Jossain oli kuvaa että pohjan alla on joku pultti ja jostain Giulian huoltokirjasta katsoin että takasuulakkeiden alta löytyy jonkinlainen vetonaru. Stelvion huoltokirjassa ei ole mitään mainintaa. Eli aika sekalaista ja epämääräistä...
Alkusarjan Giulioissa on vapautuslenkki takailmasuulakkeiden takana, myöhemmissä malleissa askin kuskin puoleisessa kyljessä ruuvi jonka loppuun saakka kiristämällä kääntää askin kyljessä olevan parkkilukituksen vapautusvivun auki. Eli auton alla könyämällä pitäisi onnistua, Stelviossa toki huomattavasti helpompaa kuin Giuliassa kun alla enemmän tilaa.
Kiitos, täytyy tutkia. Mukavaan paikkaan taas laitettu, ehkä se on hinausmies sitten joka siellä pohjan alla ruuvia kiristää :shock:

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ipi76 kirjoitti:Maahantuojan edustaja kertoi lehdistölle kun autot tuli markkinoille, että ajoominaisuudet on huippuluokkaa. Jos sortamista oli vähennetty niin ajoominaisuudet olisi kärsineet liikaa. Eli sortaminen on normaalia ja suunniteltua. Renkaatkin voivat kulua hiukan nopeammin.
Kitkat alla ja en ole saanut renkaan sortamista enää esille.

juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Kitkarenkaan runko on veltto ja pinta luistaa "lämpimällä" sen verran nätisti ettei sorto tunnu.
932 937 955

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Stelviossa näköjään samaa ongelmaa kuin Giuliassa eli bensatankin luukku on alkanut vääntymään. Täytyy kysellä takuuhuollosta mitä tehdään. Tutkin luukun kiinnitystä ja takapäästä josta on alkanut vääntymään ulospäin ei ole edes mitään kiinnitystä itse saranaosaan eli kiinnitykset näyttäisi olevan enemmän etu/keskiosassa.

Tällainenkin osa on aiemmissa malleissa osattu tehdä toimivaksi, 22v Spiderinkin luukku on täysin toimiva :o:

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Joo, toi luukku on ihan fail. Jollainhan täällä oli ruotsiauto jossa korjaus oli että ruuvataan sen luukun takaosa kii siihen muoviin. Ei ehkä esteettisin mutta toimiva. En ymmärrä mitä ne on alfalla oikeen ajatellu et se pysyis ilman takaosan kiinnitystä kun lämpötilat vääntää sitä luukkua.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Vaihtoon menee, huollossa tosin tauko marraskuulle asti maahantuojan vaihtumisen takia. Kuskin puolen peililasi myös tärisee, sieltä on jokin kannake varmaan hajonnut.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

JanV kirjoitti:Joo, toi luukku on ihan fail. Jollainhan täällä oli ruotsiauto jossa korjaus oli että ruuvataan sen luukun takaosa kii siihen muoviin. Ei ehkä esteettisin mutta toimiva. En ymmärrä mitä ne on alfalla oikeen ajatellu et se pysyis ilman takaosan kiinnitystä kun lämpötilat vääntää sitä luukkua.
Onko uudessa luukussa parempi kiinnitys vai tuleeko sama ongelma uudelleen?

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

En oo kyl vielä nähny ku noita samoja vääntyviä luukkuja, mutta mikäli Alfalla kenttää yhtään kuunnellaan niin luulisi että uudet vihdoin olisi varustettu toimivalla mekanismilla.

Avatar
JT Newman
Viestit: 334
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

JanV kirjoitti:Joo, toi luukku on ihan fail. Jollainhan täällä oli ruotsiauto jossa korjaus oli että ruuvataan sen luukun takaosa kii siihen muoviin. Ei ehkä esteettisin mutta toimiva. En ymmärrä mitä ne on alfalla oikeen ajatellu et se pysyis ilman takaosan kiinnitystä kun lämpötilat vääntää sitä luukkua.
Jep, täällä. Haluatteko kuvan? :mrgreen:
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JanV kirjoitti:En oo kyl vielä nähny ku noita samoja vääntyviä luukkuja, mutta mikäli Alfalla kenttää yhtään kuunnellaan niin luulisi että uudet vihdoin olisi varustettu toimivalla mekanismilla.
Näissä on BImuovilämpömittari sisäänrakennettuna ... :mrgreen:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

JanV kirjoitti:... mutta mikäli Alfalla kenttää yhtään kuunnellaan niin luulisi että ...
:lol:
932 937 955

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

JT Newman kirjoitti:
JanV kirjoitti:Joo, toi luukku on ihan fail. Jollainhan täällä oli ruotsiauto jossa korjaus oli että ruuvataan sen luukun takaosa kii siihen muoviin. Ei ehkä esteettisin mutta toimiva. En ymmärrä mitä ne on alfalla oikeen ajatellu et se pysyis ilman takaosan kiinnitystä kun lämpötilat vääntää sitä luukkua.
Jep, täällä. Haluatteko kuvan? :mrgreen:
Niin, sullahan se tosiaan oli. Laita vaan kuva. Mä veikkaan et toi on oikeesti ainoo pysyvä korjaus (vaikka törkeä onkin :) ) ennen kuin muuttavat rakenteen kokonaan. Mullakin on alkanut viime korjauksen jälkeen toi vääntymään uudelleen.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

WTF Stevio(t?)?

Hyvät kanssastelvioilijat, testatkaa huviksenne saatteko aikaan saman anomalian kuin omassani todentanut toistettavasti. Ja kyllä Giulia-kuskitkin voivat testata mielenkiinnosta.

Pre-condition:
Ulkoisten olosuhteiden tulee myös olla sellaiset että Start/Stop aktivoituu ja että ko. toiminnallisuutta ei ole kytketty pois päältä. Sisävalojen tulee olla automaattiasennossa.

Test case:
1) Ajakaa auto sen verran lämpimäksi että Start/Stop toiminallisuus sammuttaa koneen pysähdyttäessä hetkeksi.
2) Pysäyttäkää auto siten että Start/Stop toiminnallisuus sammuttaa koneen.
3) Koneen ollessa sammutettuna simuloikaa matkustajan kyytiin ottaminen tai kyydistä pois pudottaminen avaamalla pelkääjän puoleinen etuovi ja sulkekaa sitten samainen ovi.
4) Lähtekää liikkeelle ennen kuin Start/Stop käynnistää auton tai auto jää typerään zombie tilaansa odottamaan uutta Start -nappulan painallusta.

Post condition:
Auton etumatkustajien sisävalo sammuu oven sulkeuduttua mutta taakse jää kattovalo päälle siihen saakka kunnes auto sammutetaan tai se kytketään pois päältä manuaalisesti.

Äärimmäisen kätevää kun ajaa pimeässä ja kabiini loistaa....
No, onneksi kyseessä ei ole kovinkaan paha käyttäytymishäiriö josta toipuminen on helppoa.

apulus
Viestit: 65
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 09:08
Car(s): Giulia Veloce Q4 '17 ja Mazda Miata '99
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja apulus »

jmi kirjoitti:
Ipi76 kirjoitti:Maahantuojan edustaja kertoi lehdistölle kun autot tuli markkinoille, että ajoominaisuudet on huippuluokkaa. Jos sortamista oli vähennetty niin ajoominaisuudet olisi kärsineet liikaa. Eli sortaminen on normaalia ja suunniteltua. Renkaatkin voivat kulua hiukan nopeammin.
Kitkat alla ja en ole saanut renkaan sortamista enää esille.
Meillä loppui sortaminen kun sääti pyöränkulmat kohdilleen.

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja molsky »

FinPat kirjoitti:WTF Stevio(t?)?

Hyvät kanssastelvioilijat, testatkaa huviksenne saatteko aikaan saman anomalian kuin omassani todentanut toistettavasti. Ja kyllä Giulia-kuskitkin voivat testata mielenkiinnosta.

Pre-condition:
Ulkoisten olosuhteiden tulee myös olla sellaiset että Start/Stop aktivoituu ja että ko. toiminnallisuutta ei ole kytketty pois päältä. Sisävalojen tulee olla automaattiasennossa.

Test case:
1) Ajakaa auto sen verran lämpimäksi että Start/Stop toiminallisuus sammuttaa koneen pysähdyttäessä hetkeksi.
2) Pysäyttäkää auto siten että Start/Stop toiminnallisuus sammuttaa koneen.
3) Koneen ollessa sammutettuna simuloikaa matkustajan kyytiin ottaminen tai kyydistä pois pudottaminen avaamalla pelkääjän puoleinen etuovi ja sulkekaa sitten samainen ovi.
4) Lähtekää liikkeelle ennen kuin Start/Stop käynnistää auton tai auto jää typerään zombie tilaansa odottamaan uutta Start -nappulan painallusta.

Post condition:
Auton etumatkustajien sisävalo sammuu oven sulkeuduttua mutta taakse jää kattovalo päälle siihen saakka kunnes auto sammutetaan tai se kytketään pois päältä manuaalisesti.

Äärimmäisen kätevää kun ajaa pimeässä ja kabiini loistaa....
No, onneksi kyseessä ei ole kovinkaan paha käyttäytymishäiriö josta toipuminen on helppoa.
Saako muuten tuon S&S:n kokonaan pois päältä näissä uusissa laitteissa (siis että se muistaa sen valinnan myös seuraavalla kerralla). MiTo:n kanssa rasittavaa kun tuon joutuu aina manuaalisesti kytkemään pois päältä, hyödyt vähäiset ja kuluttaa turhaan akkua ja starttimoottoria (jos ne nyt ei ole suunniteltu tuollaiseen käyttöön alunperin).

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ ei saa kuin muutamilla toisen osapuolen softapäivityksillä ... saatu tuolla kaupunkiajon päästöjä mittauksissa sopivan alas.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Vanhassa päästömittaustestissä oltiin kohtuullisen pitkiä aikoja paikallaan, siihen tuo start&stop systeemi oli hyvä tiputtamaan päästöjä&kulutusta
Suoraan vaan suoraa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FinPat kirjoitti: 4) Lähtekää liikkeelle ennen kuin Start/Stop käynnistää auton tai auto jää typerään zombie tilaansa odottamaan uutta Start -nappulan painallusta.
Kuinka tämä tehdään? Kävellen?

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

alfa 156 v6 kirjoitti:
FinPat kirjoitti: 4) Lähtekää liikkeelle ennen kuin Start/Stop käynnistää auton tai auto jää typerään zombie tilaansa odottamaan uutta Start -nappulan painallusta.
Kuinka tämä tehdään? Kävellen?
Sorry. Virhe test case kuvauksessa. Painamalla P-nappia kun auto on Start/Stop unessa. Sitten zombeillaan.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Uusia ennätyksiä. 64.14L bio-dieseliä tankkiin ja sen jälkeen luvataan 1505 ajotietokonekilometriä matkaa mittarissa ennen seuraavaa tankkausta...

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eipä ole maahantuoja saanut vieläkään varaosalinjoja auki joten bensatankin luukkua on odoteltu jo 1,5 kuukautta. Joulukuussa pitäisi avautua.
Jäi tankin luukku eilen jo käteen, yritin tutkia miten on rikkoutunut ja vedin sitä luukkua hieman itseeni päin jolloin se irtosi kokonaan. :shock:
Luukun kansi ujutetaan vain siihen saranaosaan pienten muovitappien taa ja takaosasta pitäisi napsahtaa kiinni saranaosaan. Itsellä tuo kiinnitysosa on jotenkin rikki/poikki ja on vääntynyt varmaan 5mm jo ulospäin. Ihan käsittämätön rakennelma.

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:Eipä ole maahantuoja saanut vieläkään varaosalinjoja auki joten bensatankin luukkua on odoteltu jo 1,5 kuukautta. Joulukuussa pitäisi avautua.
Toivottavasti aukeaa pikapuoliin. Omassa on tänä syksynä lähtenyt tankin luukku käyristymään. Seuraava määräaikaishuolto on varmaan helmikuussa. Kaksi vuotta menikin ihan irvimättä :o: .

Cotzy

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Unique »

Jiitee kirjoitti:^ ei saa kuin muutamilla toisen osapuolen softapäivityksillä ... saatu tuolla kaupunkiajon päästöjä mittauksissa sopivan alas.
Jos ei halua softapäivityksillä päästä tuosta eroon, niin asian voi hoitaa myös parissa minuutissa asennettavalla rautapäivityksellä:

https://shop.stuff4car.com/en/index.php ... duct_id=52

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Unique kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:^ ei saa kuin muutamilla toisen osapuolen softapäivityksillä ... saatu tuolla kaupunkiajon päästöjä mittauksissa sopivan alas.
Jos ei halua softapäivityksillä päästä tuosta eroon, niin asian voi hoitaa myös parissa minuutissa asennettavalla rautapäivityksellä:

https://shop.stuff4car.com/en/index.php ... duct_id=52
Toi on itseasiassa ihan fiksun oloinen tohon hommaan. Välitulkki joka kääntää signaalin kummin päin käyttäjä haluaa. Teoriassa siis, ja uskon että toimii myös ihan käytännössä.

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Unique »

JanV kirjoitti: Toi on itseasiassa ihan fiksun oloinen tohon hommaan. Välitulkki joka kääntää signaalin kummin päin käyttäjä haluaa. Teoriassa siis, ja uskon että toimii myös ihan käytännössä.
Niin on; olisin tilannut tämän, jos Eurocompulsionin tune ei olisi jo hoitanut tuota Start/Stoppia pois häiritsemästä.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Onko kenelläkään tietoa josko bi-muovi lämpötila-anturiin eli polttoainesäiliön kanteen olisi julkaistu toimivaa korjausta? Nyt kun oli taas pari pakkaspäivää Etelä-Suomessakin niin olihan se aika rivon näköinen yksityiskohta kun luukku on yli 5mm koholla.

mikssaar
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Kesä 2014, 18:22
Car(s): Stelvio, Giulietta, MiTo, 147, Giulia,

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mikssaar »

Onko tietoa/kokemuksia kuinka "optimointi" esim. Celtic Tuning vaikuttaa Alfan takuuseen?
Itselläni uuni tuore 200 hp Stelvio, hieno laite, mutta hieman kaipasi voimaa lisää.

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Kaikenlainen moottorinohjauksen manipulointi vie oletusarvoisesti takuun niiden komponenttien osalta mihin se vaikuttaa. Tämä toki vain mikäli se ylipäänsä havaitaan mahdollisen takuucasen yhteydessä. Celticillä on lisäksi takuunalaiselle autolle oma takuu mikäli valmistaja evää korvauksen. Täysin aukoton tämäkään ei ole mutta kyllä näillä saa jo jotain katettua.

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Unique »

mikssaar kirjoitti:Onko tietoa/kokemuksia kuinka "optimointi" esim. Celtic Tuning vaikuttaa Alfan takuuseen?
Itselläni uuni tuore 200 hp Stelvio, hieno laite, mutta hieman kaipasi voimaa lisää.
Suosittelen Eurocompulsionin optimointipakettia. Tässä tulee mukana oma OBD2-liitäntäinen laite, jolla autoon voi palauttaa alkuperäisen softan ennen huoltoon vientiä. Toimenpide on helppo ja ei tarvitse kuin 20min istumista autossa. Tämän voi käyttää vaikka Iltalehden lukemiseen.

Itse optimointi toimii hienosti; tehon nosto 200 --> 350 hp (phase 1) muuttaa auton luonteen aivan toisenlaiseksi.

https://shopeurocompulsion.net/collecti ... elvio-2-0l

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Se on sanottava että ec:n softan voi havaita eculta helpommin kun piirilevyltä tehdyn koska ec nostaa ecun flashcounterin ja viimeisen softauspäivän joten vaikka sen palauttaisi huoltoon niin se näkyy silti.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa josko bi-muovi lämpötila-anturiin eli polttoainesäiliön kanteen olisi julkaistu toimivaa korjausta? Nyt kun oli taas pari pakkaspäivää Etelä-Suomessakin niin olihan se aika rivon näköinen yksityiskohta kun luukku on yli 5mm koholla.
Omaani olen odottanut kaksi kuukautta uutta kantta ja nyt olisi valmiina asennettavaksi, mutta samalla ilmeni että eivät olleet tilanneet sitä saranaosaa ollenkaan. Mielestäni sekin on rikki, kun kansi ei pysy siinä enää kiinni. On tämä aika uskomatonta touhua :shock:

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kun joskus saat bi-muovin asennetuksi niin raportoi josko taipumisilmiö loppui.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:Kun joskus saat bi-muovin asennetuksi niin raportoi josko taipumisilmiö loppui.
Kannen jo näinkin, mutta nyt sitten tilattiin uusi saranaosa vielä, siihen on tullut jotain muutoksia. Uudessa kannessa yhtä heppoinen kiinnitys. Yritän muistaa raportoida.

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:Kun joskus saat bi-muovin asennetuksi niin raportoi josko taipumisilmiö loppui.
Stelvion polttoainetankin luukku menee vaihtoon huollossa tulevana perjantaina.

Asia, mikä on todellakin yllättänyt positiivisesti Stelviossa on ollut näkyväisyys eteen varsinkin tälläisissä nykyisissä talvisen sateisen pimeissä tuhrukeleissä. Verrattuna aiempiin japanilais- ja ranskalaisvalmisteisiin autoihini tehokkaat lähi- ja kaukoajovalot, hienosti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja varsinkin suoraan tuulilasinpyyhkijöiden varsista kunnolla tuulilasille ruiskiva pesuri ovat tämän talven pimeissä suolaräpäskäkeileissä olleet kovasti mieleeni :P.
Ajovalopesurit ovat vain välttävät, kun suihku osuu hyvin pienelle alueelle. Mutta silti aiempia kulkineita paremmat.

En odottanut Stelviolta näin hyvää suoritusta näkyväisyyden suhteen varsinkin sateessa ja pimeässä :lol: .

Aiemmalla Mitsun PHEV Outlanderilla en mielelläni lähtenyt pimeälle maantielle. Mutta pimeässä tuhrukelissäkin Stelviolla taittaa matkaa kovin mielikseen.

Taakse näkee edelleen vähän huonommin kesät talvet. Mutta hyvät sivupeilit pelastaa paljon.

Cotzy

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
FinPat kirjoitti:Kun joskus saat bi-muovin asennetuksi niin raportoi josko taipumisilmiö loppui.
Stelvion polttoainetankin luukku menee vaihtoon huollossa tulevana perjantaina.

Asia, mikä on todellakin yllättänyt positiivisesti Stelviossa on ollut näkyväisyys eteen varsinkin tälläisissä nykyisissä talvisen sateisen pimeissä tuhrukeleissä. Verrattuna aiempiin japanilais- ja ranskalaisvalmisteisiin autoihini tehokkaat lähi- ja kaukoajovalot, hienosti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja varsinkin suoraan tuulilasinpyyhkijöiden varsista kunnolla tuulilasille ruiskiva pesuri ovat tämän talven pimeissä suolaräpäskäkeileissä olleet kovasti mieleeni :P.
Ajovalopesurit ovat vain välttävät, kun suihku osuu hyvin pienelle alueelle. Mutta silti aiempia kulkineita paremmat.

En odottanut Stelviolta näin hyvää suoritusta näkyväisyyden suhteen varsinkin sateessa ja pimeässä :lol: .

Aiemmalla Mitsun PHEV Outlanderilla en mielelläni lähtenyt pimeälle maantielle. Mutta pimeässä tuhrukelissäkin Stelviolla taittaa matkaa kovin mielikseen.

Taakse näkee edelleen vähän huonommin kesät talvet. Mutta hyvät sivupeilit pelastaa paljon.

Cotzy
Ja eteen sivulle ei näe kunnolla kun iso peili on tiellä, liikenneympyrän reunat yms. ainakin itsellä on välillä vähän vaikeita havaita. Pissapoika/pyyhkijät ovat todella hyvät, tosin 916 Spiderissa toimivat samalla tavalla ja yhtä hyvin. Kaukoxenonit eivät mielestäni ole ihmeelliset tai ainakin Giulietassa oli paljon paremmat vaikka olivat vain 25W:t.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:Pissapoika/pyyhkijät ovat todella hyvät, tosin 916 Spiderissa toimivat samalla tavalla ja yhtä hyvin.
Sinulla on hyvä maku autojen suhteen. Stelvio + 916 Spider. ;)

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
jmi kirjoitti:Pissapoika/pyyhkijät ovat todella hyvät, tosin 916 Spiderissa toimivat samalla tavalla ja yhtä hyvin.
Sinulla on hyvä maku autojen suhteen. Stelvio + 916 Spider. ;)
Samat sanat.
Hauskoja nämä uudet päästö/kulutusmittaukset.
Vanha 156 2.5 vei kaupungissa 12 litraa ja matka-ajossa 7,5 litraa, ilmoitettu kaupunkikulutus n.19 litraa, päästöt n. 290g/km.

Stelvio vie kaupungissa 12 litraa, ilmoitettu kulutus n.9 litraa ja päästöt 160g/km.

Molemmat vievät saman määrän bensaa samassa ajossa, mutta ilmoitetut lukemat ovat ihan toista :shock:

Cotzy
Viestit: 289
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti: Hauskoja nämä uudet päästö/kulutusmittaukset.
Vanha 156 2.5 vei kaupungissa 12 litraa ja matka-ajossa 7,5 litraa, ilmoitettu kaupunkikulutus n.19 litraa, päästöt n. 290g/km.

Stelvio vie kaupungissa 12 litraa, ilmoitettu kulutus n.9 litraa ja päästöt 160g/km.

Molemmat vievät saman määrän bensaa samassa ajossa, mutta ilmoitetut lukemat ovat ihan toista :shock:
Itsellä Stelvion keskikulutus on asettunut sekalaisessa ajossa 9.5 - 10.0 l/100 km haarukkaan hieman vuodenajasta riippuen.
Vaimo ajelee litran nuukemmalla, mutta on hänkin ymmärtänyt Stelvion hyveiden olevan jossain ihan muualla ja tarvittaessa ymmärtää hyödyntää Stelvion kulkuhaluja.

Harrastin muutaman vuoden PHEVeillä kulutusekselöintiä, mikä alkoi tuntua yhtä tylsältä kuin kyseiset kulkineetkin vähänkään haastavammassa ajossa.
PHEVeillä nyt vasta pääseekin valmistajan ilmoitukseen nähden ristiriitaisiin kulutuslukuihin :crazyeyes: .

Cotzy

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Cotzy kirjoitti:
jmi kirjoitti: Hauskoja nämä uudet päästö/kulutusmittaukset.
Vanha 156 2.5 vei kaupungissa 12 litraa ja matka-ajossa 7,5 litraa, ilmoitettu kaupunkikulutus n.19 litraa, päästöt n. 290g/km.

Stelvio vie kaupungissa 12 litraa, ilmoitettu kulutus n.9 litraa ja päästöt 160g/km.

Molemmat vievät saman määrän bensaa samassa ajossa, mutta ilmoitetut lukemat ovat ihan toista :shock:
Itsellä Stelvion keskikulutus on asettunut sekalaisessa ajossa 9.5 - 10.0 l/100 km haarukkaan hieman vuodenajasta riippuen.
Vaimo ajelee litran nuukemmalla, mutta on hänkin ymmärtänyt Stelvion hyveiden olevan jossain ihan muualla ja tarvittaessa ymmärtää hyödyntää Stelvion kulkuhaluja.

Harrastin muutaman vuoden PHEVeillä kulutusekselöintiä, mikä alkoi tuntua yhtä tylsältä kuin kyseiset kulkineetkin vähänkään haastavammassa ajossa.
PHEVeillä nyt vasta pääseekin valmistajan ilmoitukseen nähden ristiriitaisiin kulutuslukuihin :crazyeyes: .

Cotzy
Jep. Labramittausten mukaan pitäisi Auriksenkin hybridin mennä ka. 4 l/ 100 km. Ainakin meillä hybriiditekniikka antaa ihan tasaista 4 ,9 sadalle kesällä
ja 5,0 talvella ja me ajamme Aurista yhtä reippaasti kuin Alfoja.

Tuo Multiair- Stelvion kulutus on samaa luokkaa talvella teillä mitä
oli omat kokemukset kesällä Saksan autobahneilla.... 10-12 litraa oli haarukka tuolla
sadalle kilometrille.

Omat kulkineet menee nyt mukavasti Auriksen 5 litrasta JTD:n 6 , Giulian 7 ja museo-Giuliettan
8 litraan sadalle km:lle. Toki kahdella ekalla ajetaan ne 50 tkm vuoteen yhteensä.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Unique »

Onkohan jollakin tallessa tarkkaa varusteluetteloa Stelvio First Editionista? Olisin sellaisesta kiinnostunut...

Unique
Viestit: 254
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Unique »

JanV kirjoitti:Se on sanottava että ec:n softan voi havaita eculta helpommin kun piirilevyltä tehdyn koska ec nostaa ecun flashcounterin ja viimeisen softauspäivän joten vaikka sen palauttaisi huoltoon niin se näkyy silti.
Epäilen suuresti, että Celtic tekee sen ohjelmoinnin täsmälleen samoin Eurocompulsionkin. EC käyttää tässä Italialaisen tuning-pajan laitetta ja tuo on todennäköisesti ainoa, joka tukee Giulian käyttämää ECUa. Ja miksi tehdä sitä ohjelmointia millään muulla tavalla kuin OBD:n kautta, kun tämä on se selvästi helpoin tapa se tehdä.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti: Vaimo ajelee litran nuukemmalla, mutta on hänkin ymmärtänyt Stelvion hyveiden olevan jossain ihan muualla ja tarvittaessa ymmärtää hyödyntää Stelvion kulkuhaluja.
Meillä taas Rouvan ajosuoritus nostaa kulutusta. BMW X1 kolmen vuoden keskikulutus taisi olla aika liki 13l/100km. Toisaalta valmistaja lupasi 6.1s 0-60mph ja olen varma että kun oli kiire kouluun, treeneihin, yms. niin moni teini jäi ihmettelemään liikennevaloissa että minne se oranssi MommyMobile katosi...

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Unique kirjoitti:
JanV kirjoitti:Se on sanottava että ec:n softan voi havaita eculta helpommin kun piirilevyltä tehdyn koska ec nostaa ecun flashcounterin ja viimeisen softauspäivän joten vaikka sen palauttaisi huoltoon niin se näkyy silti.
Epäilen suuresti, että Celtic tekee sen ohjelmoinnin täsmälleen samoin Eurocompulsionkin. EC käyttää tässä Italialaisen tuning-pajan laitetta ja tuo on todennäköisesti ainoa, joka tukee Giulian käyttämää ECUa. Ja miksi tehdä sitä ohjelmointia millään muulla tavalla kuin OBD:n kautta, kun tämä on se selvästi helpoin tapa se tehdä.
Siis Celtic softa ajetaan tällä hetkellä benchillä ecun pinneihin suoraan. Ja tämä oli siis fakta eikä olettamus. Syy miksi sitä ei tehdä obd on vain se ettei mikään yleisin laitevalmistaja tue vielä sitä, koska juuri mainitsitkin että vain tämä italialainen tällä hetkellä pystyy kirjoittamaan suoraan. Varmasti ihan lähitulevaisuudessa Celtic menee obd jolloin Flash counter alkaa silläkin kasvamaan. Ja siis tämä ei muuten mitenkään negatiivista EC:tä kohtaan vaan positiivista muuten paitsi että counter nyt vaan kasvaa, mutta niin se tekee 90% muillakin automerkeillä, joten siitä ei varsinaisesti tarvitse pillastua. Se nyt vaan toki näkyy huollossa. Ei silti, voi se suoraan ecuunkin kirjoitettu näkyä kun vertaa ihan vaan parametreja mutta ei nyt hyppää heti silmille.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Unique kirjoitti:Onkohan jollakin tallessa tarkkaa varusteluetteloa Stelvio First Editionista? Olisin sellaisesta kiinnostunut...
Liitteet
Alfa_Romeo_Stelvio_varustelut_ja_ulkovärit.pdf
(295.32 KiB) Tiedosto ladattu 109 kertaa

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eilen käynnistäessä tuli useampi vikavalo hetkeksi palamaan, vdc,abs jne. Epäilin heti akkua ja mittasin akusta 12,4 ja Multiecuscan näytti 11,7V. Ovatko liian alhaisia lukuja?
Vikakoodeja ei moottorin puolella ollut,ABS-boksiin en pääse sisälle.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Koneen käydessä liian alhaisia, sammuksissa ei. Tsekkaappa koneen maadoitus, josko tuo lukemaero tulisi sieltä - selittäisi myös muun häröilyn.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko käsitystä missä maadoitusjohto on, akku on takaluukussa?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Miksi ihmeessä katoin että kyseessä olis Giulietta kun olikin Stelvio.. No, ei se mitään, moottorin maapiuha menee koneesta runkoon eli koriin. Huolestuttavaa kuitenkin olisi jos Stelviossa olisi jo maavikaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Polforea kirjoitti:Miksi ihmeessä katoin että kyseessä olis Giulietta kun olikin Stelvio.. No, ei se mitään, moottorin maapiuha menee koneesta runkoon eli koriin. Huolestuttavaa kuitenkin olisi jos Stelviossa olisi jo maavikaa.
Tiedän että maajohto menee runkoon, mutta lähinnä kiinnosti missä tämä runkokohta on :-D ? Konehuone aika täynnä...
Enkä tosiaan tiedä missä vika oli, mutta monesti monen vikavalon syttyminen on johtunut akun matalasta varaustilasta.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Miksi ihmeessä katoin että kyseessä olis Giulietta kun olikin Stelvio.. No, ei se mitään, moottorin maapiuha menee koneesta runkoon eli koriin. Huolestuttavaa kuitenkin olisi jos Stelviossa olisi jo maavikaa.
Tiedän että maajohto menee runkoon, mutta lähinnä kiinnosti missä tämä runkokohta on :-D ? Konehuone aika täynnä...
Enkä tosiaan tiedä missä vika oli, mutta monesti monen vikavalon syttyminen on johtunut akun matalasta varaustilasta.
Minulla todettiin 60 tkm määräaikaishuollossa että akku on kuolemaisillaan ja nyt odotellaan uutta. Laitetaan paikalleen kun muut jälkitilaukseen jääneet osat saapuvat.

Vastaa Viestiin