Kokeile kopauttaa hansikaslokeron pohjaa - saattaa olla myös jumissa puhallin.HaTaKo kirjoitti:Poitsun 159:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi kesken kaiken. Ilmastointilaitteen paneeli toimii ihan normaalisti mutta puhallin ei pyöri millään asetuksilla. Voiko joku sulake pimentää sen noin vai onkohan puhallinmoottori vain tullut tiensä päähän?
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kuskin puoleinen xenon valo lakkasi toimimasta parin kuukauden seisonnan aikana. Vinkkejä mistä kannattaisi vikaa etsiä?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Saisko tuolta? Osanumero taitaapi olla 46308265.kovan onnen soturi kirjoitti:mitehän se nyt oli, saako 159 1.9jts sisemmän vetonivelen kumia jostain?
https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Cv_Boot.shtml
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
onkosta joku laittanut niitä originaali kiveniskukalvoja sinne takaoveen ja kaareen? Noit oli yllättävän hinnakkaita, joten tarttis saada laiteetua ne nätisti. Käytetäänkö saippuavettä vai kuuluuko laittaa kuiviltaan?
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Laitoin kiveniskuteipit ihan metritavarana ostettuna alan liikkeestä, pelkän veden kanssa muistakseni laitoin. Metri kamassa se hyvä että voi leikellä vain suurinpiirtein palan ja sitten mattoveitsellä leikata muotoon.palkus kirjoitti:onkosta joku laittanut niitä originaali kiveniskukalvoja sinne takaoveen ja kaareen? Noit oli yllättävän hinnakkaita, joten tarttis saada laiteetua ne nätisti. Käytetäänkö saippuavettä vai kuuluuko laittaa kuiviltaan?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oletan että itse polttimoa on kokeiltu vaihtaa.Jplonew kirjoitti:Kuskin puoleinen xenon valo lakkasi toimimasta parin kuukauden seisonnan aikana. Vinkkejä mistä kannattaisi vikaa etsiä?
Minulla sippasi kuukausi sitten ballasti, tai siltä lähtevä johto, molemmat uusin. Olivatkin melkoisen heikossa hapessa liittimen tienoilta, itse ballasti hapettuu, ja tiivisteet pettää ja liittimelle voi päästä kosteutta. Minulla näytti että liitin oli lyönyt läpi.
Jos haluaa ballasti vikaa varmistella niin voi vaihdella osia lyhdystä toiseen, mutta koska 95% korjaantuu ballastin (ja johdon) vaihtamalla, niin tilasin suoraan uudet täältä: https://www.lichtex.de/search?query=alfa+159
Saa valita ottaako tarvikeballastin vai oem rasian, itse tilasin 34,9€ D1S Xenus ballastin ja 19,8€ johtimen ja nyt toimii lyhty.
Edit: niin ja ballastihan löytyy umpion alapinnasta kun ensin puskuri irrotetaan edestä pois.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Se on vähän haastava kun 2.2 Jts ei olekaan samoilla vetareilla mitä 1.9jts.Mikael J kirjoitti:Saisko tuolta? Osanumero taitaapi olla 46308265.kovan onnen soturi kirjoitti:mitehän se nyt oli, saako 159 1.9jts sisemmän vetonivelen kumia jostain?
https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Cv_Boot.shtml
Laittamasi numero on juuri 2.2jts.
Autodocilta kyllä löytyi siihen kumet, tai lopullinen totuus selviää kun saan paketin kotiin.
Samaa kumia on käytetty toyota jariksessa ja jossain vagilaisessa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Se on vähän haastava kun 2.2 Jts ei olekaan samoilla vetareilla mitä 1.9jts.
Laittamasi numero on juuri 2.2jts.
Autodocilta kyllä löytyi siihen kumet, tai lopullinen totuus selviää kun saan paketin kotiin.
Samaa kumia on käytetty toyota jariksessa ja jossain vagilaisessa.
Ok. Hyvä jos löytyi sopivat.
Laittamasi numero on juuri 2.2jts.
Autodocilta kyllä löytyi siihen kumet, tai lopullinen totuus selviää kun saan paketin kotiin.
Samaa kumia on käytetty toyota jariksessa ja jossain vagilaisessa.
Ok. Hyvä jos löytyi sopivat.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Siellä hanskalokeron alla on semmonen suoja joka lähtee parilla ”mutterilla” käsin irti. Kannattaa tsekata siellä olevat piuhat ja liikutella niitä vähän, jospa vika olisi pistokkeissa tai vaurioituneissa kaapeleissa. Itse vaihdoin pätkän kaapelia uuteen ja homma lähti taas toimimaan normaalisti. Puhallinmoottorin saa parilla ruuvilla irti, eli voi helposti testata senkin samalla.HaTaKo kirjoitti:Poitsun 159:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi kesken kaiken. Ilmastointilaitteen paneeli toimii ihan normaalisti mutta puhallin ei pyöri millään asetuksilla. Voiko joku sulake pimentää sen noin vai onkohan puhallinmoottori vain tullut tiensä päähän?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitosta vaan, säädin tuli reilun tunnin ähräämisen tuloksena vaihdettua ja homma tältä osin kunnossa. Hemmetin nuhainen tuo on kulkemaan nykyään. Tai voihan se olla mielikuvituksen tuotetta, kyllähän tuon kait jotain vikakoodia pitäis tarjota, jos seos tai nokkien asento poikkeaisi pyydetystä.kovan onnen soturi kirjoitti:kyllä sen saa vaihdettua yläkautta kohtuu helpostikin.Teddy kirjoitti:159 laittoi diskon pystyyn, ajovalot ja sisävalot ainakin vilkkuu, tai oikeammin himmenee ja kirkastuu rytmikkäästi. Oma perstuntuma vihjailee vainaan lataussäätimen suuntaan, mutta kolmensadan kilometrin päästä on hankala sohia yleismittarilla akun napoihin. Onko ehdotuksia?
Edit: Ja jos nyt kuvitellaan, että säätimestä kipu löytyy, niin mahtuuko tuolla imusarjan alla sen vaihtamaan laturia irti päästämättä? 1.9 JTS kyseessä.
uusi boschin osa maksaa muutaman kympin
Operating at the speed of dark
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Käykö 159 2.4 Q4:ään eteen sama vetarin ulkopää kuin esim. 2.2JTS? Napahan näissä on kaikissa sama, mutta mutta...
Varaosakatalogeja yritän kaivella ja kun katselee, niin helposti vetarin ulkopään koodi on kyllä eperissä X mutta varaosapulju sanoo että Y, lisäksi niin että tuo Q4:n vetarin ulkopään koodilla tarjotaan 1.9 ja 2.2JTS sekä 2.4JTDm etuvedon vetarin ulkopäätä.......
Alkaa olla akuuttia.
Varaosakatalogeja yritän kaivella ja kun katselee, niin helposti vetarin ulkopään koodi on kyllä eperissä X mutta varaosapulju sanoo että Y, lisäksi niin että tuo Q4:n vetarin ulkopään koodilla tarjotaan 1.9 ja 2.2JTS sekä 2.4JTDm etuvedon vetarin ulkopäätä.......
Alkaa olla akuuttia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nopeasti kun eperistä katsoo niin korjaussarja näyttäisi olevan ulommalle vetonivelelle kaikille koneille sama.
Varaosanumero 46308801.
Eper näyttää ensin pelkkää kokonaista akselia, mutta kun painaa oman auton tiedoilla olevan akselin kohdalta laatikkoa, jossa on nuoli alaviistoon tulee esiin korjaussarjat.
Varaosanumero 46308801.
Eper näyttää ensin pelkkää kokonaista akselia, mutta kun painaa oman auton tiedoilla olevan akselin kohdalta laatikkoa, jossa on nuoli alaviistoon tulee esiin korjaussarjat.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos!
Mä en tajunnut katsella muita koneita lainkaan, niin siksi tyhmät kyssärit...
Aeromotors myis MaxGearin kittiä <25e hintaan, tosin se voi olla aika laadutonta kuraa. En tiä?
SKF:ää sais sitten about 70e hinnalla ja välimaastona LPR jotain 40-50e.
Tuo on pakko vaihtaa tosiaankin äkkiä, koska mulla on aivan jäätävä klappi jo pyöränlaakerissa, mitä en voi vaihtaa kun vetarin napamutterin kierteet on sökönä....
Mä en tajunnut katsella muita koneita lainkaan, niin siksi tyhmät kyssärit...
Aeromotors myis MaxGearin kittiä <25e hintaan, tosin se voi olla aika laadutonta kuraa. En tiä?
SKF:ää sais sitten about 70e hinnalla ja välimaastona LPR jotain 40-50e.
Tuo on pakko vaihtaa tosiaankin äkkiä, koska mulla on aivan jäätävä klappi jo pyöränlaakerissa, mitä en voi vaihtaa kun vetarin napamutterin kierteet on sökönä....
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
No senhän takia klappia on, kun mutteri sen laakerin pitää kasassa. Vaarana on että pyörä lähtee napoineen irti jos mutteri on sökö. Varovasti nyt siellä!Aquatica kirjoitti:mulla on aivan jäätävä klappi jo pyöränlaakerissa, mitä en voi vaihtaa kun vetarin napamutterin kierteet on sökönä....
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Ei siinä ollu klappia vielä aikasemmin noin paljon. Ja oli sitä siis myös silloin kun se oli kunnolla kiinni - vetari ei liiku napaan nähden syvyyssuunnassa, on siis jumissa kuin julmettu. Tuo on PUHTAASTI laakeriklappia. Jos tuo vetari tuolta päättäisi tipahtaa booreiltaan, niin sitten tuo auto ei enää liikkuisi...
Eli klappi näkyy myös vetarissa, se heiluu klapin mukana
Ei siinä ollu klappia vielä aikasemmin noin paljon. Ja oli sitä siis myös silloin kun se oli kunnolla kiinni - vetari ei liiku napaan nähden syvyyssuunnassa, on siis jumissa kuin julmettu. Tuo on PUHTAASTI laakeriklappia. Jos tuo vetari tuolta päättäisi tipahtaa booreiltaan, niin sitten tuo auto ei enää liikkuisi...
Eli klappi näkyy myös vetarissa, se heiluu klapin mukana
- HaTaKo
- Viestit: 16
- Liittynyt: 21 Syys 2019, 11:16
- Car(s): 156 SW, S-Type 3.0, 2x P6 Rover, MGF,
Moto Guzzi LeMans, MV Agusta 350S, Aprilia RS125
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tällä hoidolla heräsi eloon. Täytyy kuitenkin jossain vaiheessa ottaa ne liittimet esiin ja tutkia että onko niissä jotain kosketushäiriöitä.Ruokoton kirjoitti:Kokeile kopauttaa hansikaslokeron pohjaa - saattaa olla myös jumissa puhallin.HaTaKo kirjoitti:Poitsun 159:n lämmityslaitteen puhallin mykistyi kesken kaiken. Ilmastointilaitteen paneeli toimii ihan normaalisti mutta puhallin ei pyöri millään asetuksilla. Voiko joku sulake pimentää sen noin vai onkohan puhallinmoottori vain tullut tiensä päähän?
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 19:14
- Car(s): AR 159 2.4jtdm sw Q4 -07& Mercedes Benz W201 2.5d -87 (museoitu)
Ex AR 159 2.0jtdm Q2 -10 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En halvinta kikkaretta sinne laittais. LPR on ihan ok merkki ja SKF kans. SKF varmasti hiukan laadukkaampi, mutta ei LPR mikään huono ole.Aquatica kirjoitti:Kiitos!
Mä en tajunnut katsella muita koneita lainkaan, niin siksi tyhmät kyssärit...
Aeromotors myis MaxGearin kittiä <25e hintaan, tosin se voi olla aika laadutonta kuraa. En tiä?
SKF:ää sais sitten about 70e hinnalla ja välimaastona LPR jotain 40-50e.
Tuo on pakko vaihtaa tosiaankin äkkiä, koska mulla on aivan jäätävä klappi jo pyöränlaakerissa, mitä en voi vaihtaa kun vetarin napamutterin kierteet on sökönä....
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikähän tuohon kattilaan tuli? Auto seisoi pihalla pari päivää pesun jälkeen. Aamulla kun lähdin liikkeelle, kiihdytettäessä esiintyi terävää nykimistä. Kohta syttyi moottorivikavalo. Samalla herjasi luistonestosta ja mäkilähtöavustajasta. Molemmat pois pelistä. Startin jälkeen nämä ilmoitukset poistuvat. Satunnaisesti ilmestyvät uudelleen. Moottori käy hyvin ja kuljettaa normaalisti. Terävä nykiminen kiihdytyksessä jatkuu. Moottorin kuva killottaa mittarissa.
Ja kattila on vuodelta 08. 2.4JTDm, etuvetoinen.
Vikakoodeja ei ole luettu.
Ja kattila on vuodelta 08. 2.4JTDm, etuvetoinen.
Vikakoodeja ei ole luettu.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Akku ja vajaa jännite epäiltyjen nro.1 ja jos jatkuu heti kohta ladatulla tai uudella akulla, siirtyy seuraava epäily laturille. Oletus siis, että navat ja maat on ensin vakoiltu ja tarvittaessa fixattu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
lisätään vielä sekoileva naftamittari. Viisari heiluu oikean määrän ja nollan välillä. Tankkivalo vilkkuu säännöllisesti. Nykiminen paheni ja tehot tippuivat.Tyhjälkäynti hieman täristävää.
Akkua itsekin epäilen. Tuskin moottorihäiriö vaikuttaa luistonestoon.
Latausjännite 14.1V. Laturi tietäääkseni kerran vaihdettu. Akun iästä ei ole tietoa.
Akkua itsekin epäilen. Tuskin moottorihäiriö vaikuttaa luistonestoon.
Latausjännite 14.1V. Laturi tietäääkseni kerran vaihdettu. Akun iästä ei ole tietoa.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
2.4 JTDm turbo sakkaa välillä. Egr poistettu käytöstä ja tulpattu, Karalan ohjelma tyrkättynä.
Suurimmin ongelma ilmenee 4-vaihteella matalilta kierroksilla kiihdyttäessä, jossain 2 krpm kohdalla ahdot droppaa ja kerää pian itsensä uudelleen. Toisinaan vetää hienosti kierrosalueen läpi, toisinaan pientä nykimistä läpi koko kierrosalueen. Ei vikakoodeja ja uusi pierburgilainen ahtopainesäädin vaihdettu.
Ajatuksia? Ahtovuoto, jokin mittalaite/anturi, ahdin?
Suurimmin ongelma ilmenee 4-vaihteella matalilta kierroksilla kiihdyttäessä, jossain 2 krpm kohdalla ahdot droppaa ja kerää pian itsensä uudelleen. Toisinaan vetää hienosti kierrosalueen läpi, toisinaan pientä nykimistä läpi koko kierrosalueen. Ei vikakoodeja ja uusi pierburgilainen ahtopainesäädin vaihdettu.
Ajatuksia? Ahtovuoto, jokin mittalaite/anturi, ahdin?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla sama. En ole jaksanut murehtia...Raikkoo kirjoitti:2.4 JTDm turbo sakkaa välillä. Egr poistettu käytöstä ja tulpattu, Karalan ohjelma tyrkättynä.
Suurimmin ongelma ilmenee 4-vaihteella matalilta kierroksilla kiihdyttäessä, jossain 2 krpm kohdalla ahdot droppaa ja kerää pian itsensä uudelleen. Toisinaan vetää hienosti kierrosalueen läpi, toisinaan pientä nykimistä läpi koko kierrosalueen. Ei vikakoodeja ja uusi pierburgilainen ahtopainesäädin vaihdettu.
Ajatuksia? Ahtovuoto, jokin mittalaite/anturi, ahdin?
@nipaka
Virheiden määrät viittaa vahvasti sähköihin. Käys huviksesi just nuo akun napojen kiinnitykset läpi ihan heiluttelemalla ja samoin piuhoja siitä eteenpäin, kumpaisiakin...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ääni MAPille.Raikkoo kirjoitti:Ajatuksia? Ahtovuoto, jokin mittalaite/anturi, ahdin?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
2000 kierroksen kohdalla droppaaminen on tyypillistä, koska vnt ahdin ja alipainekellolla ohjatut ahtimen ohjainsiivet vaihtaa siinä kohtaa asentoa. Alipaineohjaus on kaksiasentoinen ja siivet heilahtaa asennosta toiseen.Raikkoo kirjoitti:2.4 JTDm turbo sakkaa välillä. Egr poistettu käytöstä ja tulpattu, Karalan ohjelma tyrkättynä.
Suurimmin ongelma ilmenee 4-vaihteella matalilta kierroksilla kiihdyttäessä, jossain 2 krpm kohdalla ahdot droppaa ja kerää pian itsensä uudelleen. Toisinaan vetää hienosti kierrosalueen läpi, toisinaan pientä nykimistä läpi koko kierrosalueen. Ei vikakoodeja ja uusi pierburgilainen ahtopainesäädin vaihdettu.
Ajatuksia? Ahtovuoto, jokin mittalaite/anturi, ahdin?
Sanoisin että läpi alueen esiintyvä nykiminen on sitten jotain muuta, tai vnt asennon säätämisessä on ongelmaa ja siivet eivät aina ole siinä asennossa missä ne kulloinkin pitäisi pysyä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
"Droppaa" ? veto loppuu? Mulla teki jossain 2000rpm paikkailla isolla vaihteella kuormituksen noustessa (esimerkiksi ylämäessä) yli ahtamista (veto pois kuin veitsellä leikaten) silloin Egr vuoti imusarjaan.
Mutta jos Egr on tulpattu niin ei pitäisi tästä olla kyse.
Mutta jos Egr on tulpattu niin ei pitäisi tästä olla kyse.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ilmeisesti täällä on nämä kuuluisat tyhmät kysymykset sallittuja... Toistaiseksi Italiaanoista ei ole mitään kokemusta, saksalaisista sitäkin enemmän. Tätä keskustelua tulikin jokunen sivu taaksekin päin luettua, näen varmaan ens yönä painajaisia kyllä pahemmista ongelmista
Olen toistaiseksi ollut siinä uskossa että 159 on ihan kohtuullinen auto. Kiikarissa saattaisi olla 2.4 210hv diesel, Q4 versiona. Erityisiä huomiotavia vikapaikkoja? Entäs millainen tuollaisen huolto-ohjelma on? -Ölpät toki omalla kohdallani vaihtoon 15.000km välein (vissiin vähätuhkaista esim. mobil esp?), ja varmaan käytettyä autoa ostaessa ensitöikseen menisi vaihtoon vaihteisto-perä ym nesteet pikaisesti. Mites hiukkasloukku? Paljonko sillä on päästy ennen kuin alkaa ahdistamaan menoa? Paljon näissä hiukkasloukku lisää kulutusta? Polttosykli?
Jakopää ilmeisesti hihnalla, mikä tuon vaihtovälisuositus on? Onko syytä tehdä reippaasti ennakoiden, ja onko ylipäätään kuinka kinkkinen projekti?
Jos autossa ei xenoneita, tuonne kaiketi voinee heittää jotain laadukkaampaa LED (h7?) polttimoa surutta..? Tästä keskustelusta bongasin myös linssien retrofittaamisen, tarkempaa projektikertomusta aiheesta?
Ruosteet? Helmat taitaa olla aika arkoja kiveniskuille, ja siten myös ruoste saattaa iskeä. Kiveniskuteippi vissiin on hyvä ajatus. -Kuvia miten moiset kannattaa askarrella? Muita ruostepulmia? Pitäneekö asennoitua tutkimaan vähän tarkemmin myös alustan osalta ihan kunnolla nosturilla...?
Muuta suositeltvaa "päivitystä" ja ennakoivaa huoltoa? -Omaan käyttöön vähän pidemmällä tähtäimellä kun olisi mielessä tämän kaltainen peli hankkia. -Mobilenkaan tarjonta ei hirveän runsasta näytä olevan, joten olen varautunut jo katselemaan vähän pidempäänkin.
Mites kilsat? Auton ylläpidostahan se pitkälti tietty kiinni on..
Tuleeko mieleen muuta, vai iskeekö sitä kätensä kyynärpäitä myöten sontaan... Vaihtoehdot tosin tuntuu olevan vähissä. -Saman ajan VAG 2.0 TDI:t ei houkuta, ja V6 TDIq:tkin kiven alla manuaalina, Bemaritkaan ei oikein nappaa, ja Alfa nyt vaan on suoraan sanottuna ihan hemmetin kaunis.
Ja toki, sopii tyrkytellä vaikka yv:llä jos omassa tallissa sattuisi olemaan hyvin pidetty ja siisti 159 2.4 diesel Q4+manuaali sedanina tai sitten farkkuna..
Olen toistaiseksi ollut siinä uskossa että 159 on ihan kohtuullinen auto. Kiikarissa saattaisi olla 2.4 210hv diesel, Q4 versiona. Erityisiä huomiotavia vikapaikkoja? Entäs millainen tuollaisen huolto-ohjelma on? -Ölpät toki omalla kohdallani vaihtoon 15.000km välein (vissiin vähätuhkaista esim. mobil esp?), ja varmaan käytettyä autoa ostaessa ensitöikseen menisi vaihtoon vaihteisto-perä ym nesteet pikaisesti. Mites hiukkasloukku? Paljonko sillä on päästy ennen kuin alkaa ahdistamaan menoa? Paljon näissä hiukkasloukku lisää kulutusta? Polttosykli?
Jakopää ilmeisesti hihnalla, mikä tuon vaihtovälisuositus on? Onko syytä tehdä reippaasti ennakoiden, ja onko ylipäätään kuinka kinkkinen projekti?
Jos autossa ei xenoneita, tuonne kaiketi voinee heittää jotain laadukkaampaa LED (h7?) polttimoa surutta..? Tästä keskustelusta bongasin myös linssien retrofittaamisen, tarkempaa projektikertomusta aiheesta?
Ruosteet? Helmat taitaa olla aika arkoja kiveniskuille, ja siten myös ruoste saattaa iskeä. Kiveniskuteippi vissiin on hyvä ajatus. -Kuvia miten moiset kannattaa askarrella? Muita ruostepulmia? Pitäneekö asennoitua tutkimaan vähän tarkemmin myös alustan osalta ihan kunnolla nosturilla...?
Muuta suositeltvaa "päivitystä" ja ennakoivaa huoltoa? -Omaan käyttöön vähän pidemmällä tähtäimellä kun olisi mielessä tämän kaltainen peli hankkia. -Mobilenkaan tarjonta ei hirveän runsasta näytä olevan, joten olen varautunut jo katselemaan vähän pidempäänkin.
Mites kilsat? Auton ylläpidostahan se pitkälti tietty kiinni on..
Tuleeko mieleen muuta, vai iskeekö sitä kätensä kyynärpäitä myöten sontaan... Vaihtoehdot tosin tuntuu olevan vähissä. -Saman ajan VAG 2.0 TDI:t ei houkuta, ja V6 TDIq:tkin kiven alla manuaalina, Bemaritkaan ei oikein nappaa, ja Alfa nyt vaan on suoraan sanottuna ihan hemmetin kaunis.
Ja toki, sopii tyrkytellä vaikka yv:llä jos omassa tallissa sattuisi olemaan hyvin pidetty ja siisti 159 2.4 diesel Q4+manuaali sedanina tai sitten farkkuna..
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lyhyesti:JormaK kirjoitti:Ilmeisesti täällä on nämä kuuluisat tyhmät kysymykset sallittuja... Toistaiseksi Italiaanoista ei ole mitään kokemusta, saksalaisista sitäkin enemmän. Tätä keskustelua tulikin jokunen sivu taaksekin päin luettua, näen varmaan ens yönä painajaisia kyllä pahemmista ongelmista
Olen toistaiseksi ollut siinä uskossa että 159 on ihan kohtuullinen auto. Kiikarissa saattaisi olla 2.4 210hv diesel, Q4 versiona. Erityisiä huomiotavia vikapaikkoja? Entäs millainen tuollaisen huolto-ohjelma on? [/b]
- itse vaihdan ölpät 10tkm välein ja en koske pitkällä tikullakaan Mobiliin, vaan suosin esim. Valvolinea. Henkilökohtainen preferenssi...
- Vaihteisto ym.-ölpät toki ekana vaihtoon, niin saa varmuutta.
- Loukut näistä on monella otettu pois. Itselläni jo Italiassa... Suhteellisen harmiton kuitenkin, jos sattuu olemaan läsnä
- Imusarjan läpät, jossain vaiheessa ne kuitenkin kuolee ja ratkaisuna käytetty läppien lukitsemista auki-asentoon tai kokonaan poistamalla
- Jakopäästä on monia mielipitietä, omassani on aikaisemmat omistajat suosineet 4v/120tkm sykliä, toiset vetää lyhennetyllä pohjolassa ja toiset ei... Ei ole kovin yleinen ongelmapaikka, kunhan se hiivatin laturin hihna vaan pysyy kunnossa. Se jos räpsähtää, se tykkää painua jakohihnan väliin seikkailemaan. Ja kyseessä elastinen hihna, jota ei tunnu kovin moni paja tässä maassa osaavan asentaa oikein ja etenkään Contitechia sinne ei parane laittaa.
- Projektoriumpiot sallii huomattavasti enemmän kuin tavalliset umpiot, täälläkin on tosiaan ollut noista ledeistä keskustelua. Omat halogeenit on ihan OK, mutta toki aina saisi olla enempi valoa. Korkeudensäädön ruuvista lähtenee peltipala irti ja on tyyppivika, vaatinee kyseisen metallilärpäkkeen tai uuden säätimen ennemmin tai myöhemmin.
- APURUNGOT ruostuu. Joissakin tapauksissa myös helmat on kuolleita, mutta näitä on suhteellisen harvassa. Apurungot on oikeasti ongelma ja myös hemmetin kalliita. Jos kaupoille menee, ei yhtään paha ottaa taikameisseliä matkaan ja vähän tökkiä... Toinen on etenkin takaiskareiden alajousilautaset. Itseltäni räjähti 159:stä moinen. Ja katkenneet jouset.
- Käsijarruvaijerien vaihto on työläs ja tulee jokaisella vastaan. Kun sanotaan, että irrota ensin etupenkit, se ei ole vitsi. Ilman niiden irroitusta taistelet turhaan tuntikaupalla. Itse en irrottanut, olisi kannattanut. Pari pulttia ja penkit eteen, että saa lattiamaton pois tieltä...
- Ovipahvit alkaa vuotaa jossain vaiheessa vedet auton sisälle. Ratkaisu: ovipahvi irti, metallinen "pahvi" irti oven rungosta ja uusi tiiviste väliin. Tai massaa. Itse suosin tiivistettä, koska siistimpi irrottaa uudestaan kun ikkunnannostin tmv. vaatii huomiota.
Lisäksi samalla hyvä laittaa vähän lisää äänieristystä.
Ja niin ne vedet tulee sisälle, eli kynnyslistalta lattiamaton alle. Ja siitä voi tulla ruoste/sähköhäröjä, jos vaikkapa johtosarjan johtimet kuorineet kardaanitunnelin vieressä...
Tuossahan on projektiosastollakin tarinaa yhdestä, joka juuri sanoi 500tkm rikki. Aika hyvää ylläpitopäiväkirjaa sielläkin
Ainiin, etujarrut unohtui. Eli tiedossani on muutama tapaus, jossa etenkin kuskin puolella on ollut yksi tai useampi jarrumäntä jumissa. Härvelissä on 4-mäntäiset 330mm Brembot.
Parin auton otannalla tehty myös havainto, että jarrupalan kuluessa kulutusilmaisimelle saakka, ainakin originaaleilla paloilla, ilmeisesti palan materiaali on huomattavasti kovempaa -> levy alkaa kulua. Vauhdilla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nyt kun haaveilet Q4-mallista, ei pidä unohtaa auton kardaania. Näissä malleissa on "erikoinen" kolmiosainen akseli, joka maksaa uutena noin 3000e!. Paljon suurempia tehoja välitetään kaksiosaisella akselilla värinättömästi saksalaisilla merkeillä, joiden korjaaminen on huomattavasti yksinkertaisempaa. Tätä akselia ei tehtaalta edes ole saatavana ns. tehdaskunnostettuna osana, eli he ovat katsoneet että se on korjaamaton kapistus, uutta tilalle ainoastaan. Lähes kaikkia muita osakonaisuuksia tehdas myy kunnostettuna, jolloin ne ovat noin 30% edullisempia. Nyt nämä autot ovat järjestäin 200000km ja yli ajettuja, jolloin väistämättä eteen tulee akseliongelmia ennemmin tai myöhemmin. Kaiken kukkuraksi tämä akseli on suunnattava pituusakselin suhteen 0,2 asteen tarkkuudella tukilaakerien kohdilta, mikä vastaa 1mm koko akselin pituudella, jolloin voi hyvin kuvitella mitä viallinen tukilaakeri saa aikaan. Aquan auton "Alfa 159 2.4 jtdm Q4 2008 kardaaniakseli" kuvia juuri tälläisestä tapauksesta, jossa akselia on yritetty "korjata", ei niin hyvällä menestyksellä!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
No niin.Elefant kirjoitti:Lopultakin sain auton nosturille. Kaikki näytti olevan kunnossa PAITSI intercoolerin kylmän pään letkussa (vasen) oli kuin olikin hiushalkeama joka vuotaa paineita pihalle kuormituksessa.
Täytynee aloittaa osienvaihto letkusta. Oisko oikea OE numero 50501562
Nyt on ahtoputket vaihdettu, ja ajettu kilometrit (n.700km) ensimmäiseen automaattipolttoon. Kaikki pelaa kuin junan vessa.
Näköjään pieni?? ahtovuoto aiheutti kuormituksessa DPF:n nopean nokeentumisen ja tukkeutumisen.
Lisäksi parani kaasuun reagointi liikkeelle lähdettäessä kun ahtoletkut ei pullistele, olivat kumit nääs melkoista räkää.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tosiaan tuo olis voinut olla hyvä mainita.seppo kirjoitti:Nyt kun haaveilet Q4-mallista, ei pidä unohtaa auton kardaania. Näissä malleissa on "erikoinen" kolmiosainen akseli, joka maksaa uutena noin 3000e!. Paljon suurempia tehoja välitetään kaksiosaisella akselilla värinättömästi saksalaisilla merkeillä, joiden korjaaminen on huomattavasti yksinkertaisempaa. Tätä akselia ei tehtaalta edes ole saatavana ns. tehdaskunnostettuna osana, eli he ovat katsoneet että se on korjaamaton kapistus, uutta tilalle ainoastaan. Lähes kaikkia muita osakonaisuuksia tehdas myy kunnostettuna, jolloin ne ovat noin 30% edullisempia. Nyt nämä autot ovat järjestäin 200000km ja yli ajettuja, jolloin väistämättä eteen tulee akseliongelmia ennemmin tai myöhemmin. Kaiken kukkuraksi tämä akseli on suunnattava pituusakselin suhteen 0,2 asteen tarkkuudella tukilaakerien kohdilta, mikä vastaa 1mm koko akselin pituudella, jolloin voi hyvin kuvitella mitä viallinen tukilaakeri saa aikaan. Aquan auton "Alfa 159 2.4 jtdm Q4 2008 kardaaniakseli" kuvia juuri tälläisestä tapauksesta, jossa akselia on yritetty "korjata", ei niin hyvällä menestyksellä!
Ravistus vedättäessä on ISO VAROITUS.
Tonnin verran maksoi BMW:n osista rakennettu kardaani, jossa päädyt pysyi Alfan originaaleina ja loput bemarista. En tiedä tarkalleen, mutta tähän voi kannatinlaakeritkin vaihtaa. En ole ristikoita edes tajunnut katsoa, että mikä niiden rakenne on, mutta joo.
Ja myöhemmin kuulin, että olis ollut tasan viimeiset bemarinkin osat Ko-Metilla jotka tuohon olis sopineet? Eli kunnostettu kardaani ei-tehtaalta n.2000€ ja uusi n. 3000€. Tosin tuo uusi on ilmeisesti ja kuulemma sellainen, että siihen voi jo vaihtaakin ne laakerit...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Näinhän se tekee. Seos menee rikkaalle kun ilmaa menee mittauksen jälkeen pihalle eikä koneeseen. Dieseli tunnetusti tässä kohtaa savuttaa ja savu tukkii DPF:n.Elefant kirjoitti:Näköjään pieni?? ahtovuoto aiheutti kuormituksessa DPF:n nopean nokeentumisen ja tukkeutumisen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Niin, käytännössä se veto loppuu kerrasta. Ongelmakuvaus sopii kyllä hyvin meikäläisellekin, tosin epäilen laipatun EGR:n vuotoa suuresti. Täytyy tsekkailla.KimmoKo kirjoitti:"Droppaa" ? veto loppuu? Mulla teki jossain 2000rpm paikkailla isolla vaihteella kuormituksen noustessa (esimerkiksi ylämäessä) yli ahtamista (veto pois kuin veitsellä leikaten) silloin Egr vuoti imusarjaan.
Mutta jos Egr on tulpattu niin ei pitäisi tästä olla kyse.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Silloin Egr päästää läpi ahdot nousee tappiin asti ja ecussa "kova" raja pistää seis vehkeet. Kumma kyllä mitään vika koodia ei jää ellei se sitten ole puukotetun ohjelman syytä.Raikkoo kirjoitti:Niin, käytännössä se veto loppuu kerrasta. Ongelmakuvaus sopii kyllä hyvin meikäläisellekin, tosin epäilen laipatun EGR:n vuotoa suuresti. Täytyy tsekkailla.KimmoKo kirjoitti:"Droppaa" ? veto loppuu? Mulla teki jossain 2000rpm paikkailla isolla vaihteella kuormituksen noustessa (esimerkiksi ylämäessä) yli ahtamista (veto pois kuin veitsellä leikaten) silloin Egr vuoti imusarjaan.
Mutta jos Egr on tulpattu niin ei pitäisi tästä olla kyse.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159 kattila vuodelta 08. 2.4JTDm on saanut uuden akun. Kannattaisiko vaihdon ajaksi järjestää väliaikaisjännite?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- pahakeisari
- Viestit: 65
- Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
- Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei tarvitse
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kannattaakin mennä Lahtelaiseen akkujen erikoisliikkeeseen jossa rekisterin kysymällä varmistavat että myyvät liian suuren akun joka ei mahdu paikalleen.
Siksi menin erikoisliikkeeseen että saan kerralla oikean. Olisi pitänyt soittaa kelloja kun ensin tarjosi fyysisesti liian pientä. Ehkä mainitsen sanan ammattitaito kun haen rahat takaisin. Olivat ilmeisesti "paras kate-akkuja" kun ensin tarjottu ja myyty olivat kuormalavalla missä kymmeniä samanlaisia.
Siksi menin erikoisliikkeeseen että saan kerralla oikean. Olisi pitänyt soittaa kelloja kun ensin tarjosi fyysisesti liian pientä. Ehkä mainitsen sanan ammattitaito kun haen rahat takaisin. Olivat ilmeisesti "paras kate-akkuja" kun ensin tarjottu ja myyty olivat kuormalavalla missä kymmeniä samanlaisia.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159:ssä on kahta akun korkeutta sitten nipaka. Oliko nyt 150mm ja 175mm korkeutta riippuen raudasta, joka saattoi riippue moottorista. Listat näyttää ne hieman... Tuota... Epämääräisesti :p
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Enpäs akun korkeutta mitannut. Ilmeisesti nyt asennettu oli alkuperäistä matalampi akku, kun telineen pohjalla oli kumilevyjä.
Akkujen erikoisliike kysyy auton rekisterinumeroa, eikä osaa myydä sopivaa Palauttaessani sanon hakevani Biltemasta oikean. Sielläkin tehdään tarvikkeen valinta rekisterinumeron perusteella.
No, putsasin navat ja pyöräyttelin +navan liittimiä. Käytiin käyntiin täräytin, edelleen sirkus mittaristossa. Nyt oli latausjännite alle 14V. Lienekö laturi vai akku kuollut ? C-tekin perään jätin. Katsotaan mitä huomenna näyttää. Toivottavasti lumet sulaa. Matka-Ducatolla oli tänään haastava ajaa kesärenkailla.
Akkujen erikoisliike kysyy auton rekisterinumeroa, eikä osaa myydä sopivaa Palauttaessani sanon hakevani Biltemasta oikean. Sielläkin tehdään tarvikkeen valinta rekisterinumeron perusteella.
No, putsasin navat ja pyöräyttelin +navan liittimiä. Käytiin käyntiin täräytin, edelleen sirkus mittaristossa. Nyt oli latausjännite alle 14V. Lienekö laturi vai akku kuollut ? C-tekin perään jätin. Katsotaan mitä huomenna näyttää. Toivottavasti lumet sulaa. Matka-Ducatolla oli tänään haastava ajaa kesärenkailla.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei varsinaisesti tartte, mutta virallisesti pitäisi sähköttömyyden jälkeen kalibroida kiihtyvyysanturit (=nollataan lukemat täysin tasaisella pinnalla auto paikallaan). Käytännön vaikutusta en ole huomannut.nipaka kirjoitti:159 kattila vuodelta 08. 2.4JTDm on saanut uuden akun. Kannattaisiko vaihdon ajaksi järjestää väliaikaisjännite?
Takakontti ei sitten aukea ennenkö olet käyttänyt ovet lukossa. Sitä ei kannata säikähtää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Varattu akku ei myöskään ota samaan malliin jännitettä, kuin tyhjä.nipaka kirjoitti:Enpäs akun korkeutta mitannut. Ilmeisesti nyt asennettu oli alkuperäistä matalampi akku, kun telineen pohjalla oli kumilevyjä.
Akkujen erikoisliike kysyy auton rekisterinumeroa, eikä osaa myydä sopivaa Palauttaessani sanon hakevani Biltemasta oikean. Sielläkin tehdään tarvikkeen valinta rekisterinumeron perusteella.
No, putsasin navat ja pyöräyttelin +navan liittimiä. Käytiin käyntiin täräytin, edelleen sirkus mittaristossa. Nyt oli latausjännite alle 14V. Lienekö laturi vai akku kuollut ? C-tekin perään jätin. Katsotaan mitä huomenna näyttää. Toivottavasti lumet sulaa. Matka-Ducatolla oli tänään haastava ajaa kesärenkailla.
Jonkinsorin lista, mikä on kaiketi virallisiin spekseihin sopiva ja yleisesti netissä jaettu oikeana;
http://whatbattery.co.uk/alfa-romeo-159 ... batteries/
Korkeudet on 175mm ja 190mm välillä.
Mä ostin Varta F21:n itselleni mittauksen jälkeen. F21:n mitat on:
Pituus [mm]: 315 mm
Leveys [mm]: 175 mm
Korkeus [mm]: 190 mm
Ja se mahtui suoraan paikallensa. Ei mitään ongelmaa. Itseasiassa jos olisin mennyt Whatbatteryn listan mukaan, mulla olis pitänyt olla joku välikappale kiinnitysraudan ja akun välille Mun mielestä tuo whatbatteryn lista on kuitenkin oikein, eli ehkä mulle on vaihdettu kiinnitysrauta korkea-akkuisesta? Nää on just näitä, että yksikään katalogi ei tarjoa tuota F21:stä vaihtoehdoksi, tarjoamansa muut vaihtoehdot oli muistaakseni ainakin toinen 175mm korkea ja F21 "ei mahdu" - vaikka tilaa jää yli.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Virtaa, ei jännitettä. Jos laturi ei jaksa pukata, niin tyhjällä akulla napajännite on täyttä alempi, ei ylempi.Aquatica kirjoitti:Varattu akku ei myöskään ota samaan malliin jännitettä, kuin tyhjä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Äh, perkele.
Sähkö + minä = huono kombo. Mitenhän tuonkin vois oppia?
Sähkö + minä = huono kombo. Mitenhän tuonkin vois oppia?
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
159 kehittänyt käänteisen lapsilukon takaovet saa sisältä auki muttei ulkoa
Lämpimällä säällä toimii välill
Onko edes muuta mahdollisuutta kuin likainen lukkomekanismi?
Lämpimällä säällä toimii välill
Onko edes muuta mahdollisuutta kuin likainen lukkomekanismi?
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 19:14
- Car(s): AR 159 2.4jtdm sw Q4 -07& Mercedes Benz W201 2.5d -87 (museoitu)
Ex AR 159 2.0jtdm Q2 -10 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Näköjään tämä foorumi ei lähetä yksityisviestäjä. Mulla on myynniss farkku nelikko. Fiksuun hintaan, paljon huollettu ja hyvin pidetty. Ei kardaanit ravista ja muutenkin asiallinen kampe.
On täällä, facebookissa ja nettiautossa myynnissä hintaan 6500€.
On täällä, facebookissa ja nettiautossa myynnissä hintaan 6500€.
JormaK kirjoitti:Ilmeisesti täällä on nämä kuuluisat tyhmät kysymykset sallittuja... Toistaiseksi Italiaanoista ei ole mitään kokemusta, saksalaisista sitäkin enemmän. Tätä keskustelua tulikin jokunen sivu taaksekin päin luettua, näen varmaan ens yönä painajaisia kyllä pahemmista ongelmista
Olen toistaiseksi ollut siinä uskossa että 159 on ihan kohtuullinen auto. Kiikarissa saattaisi olla 2.4 210hv diesel, Q4 versiona. Erityisiä huomiotavia vikapaikkoja? Entäs millainen tuollaisen huolto-ohjelma on? -Ölpät toki omalla kohdallani vaihtoon 15.000km välein (vissiin vähätuhkaista esim. mobil esp?), ja varmaan käytettyä autoa ostaessa ensitöikseen menisi vaihtoon vaihteisto-perä ym nesteet pikaisesti. Mites hiukkasloukku? Paljonko sillä on päästy ennen kuin alkaa ahdistamaan menoa? Paljon näissä hiukkasloukku lisää kulutusta? Polttosykli?
Jakopää ilmeisesti hihnalla, mikä tuon vaihtovälisuositus on? Onko syytä tehdä reippaasti ennakoiden, ja onko ylipäätään kuinka kinkkinen projekti?
Jos autossa ei xenoneita, tuonne kaiketi voinee heittää jotain laadukkaampaa LED (h7?) polttimoa surutta..? Tästä keskustelusta bongasin myös linssien retrofittaamisen, tarkempaa projektikertomusta aiheesta?
Ruosteet? Helmat taitaa olla aika arkoja kiveniskuille, ja siten myös ruoste saattaa iskeä. Kiveniskuteippi vissiin on hyvä ajatus. -Kuvia miten moiset kannattaa askarrella? Muita ruostepulmia? Pitäneekö asennoitua tutkimaan vähän tarkemmin myös alustan osalta ihan kunnolla nosturilla...?
Muuta suositeltvaa "päivitystä" ja ennakoivaa huoltoa? -Omaan käyttöön vähän pidemmällä tähtäimellä kun olisi mielessä tämän kaltainen peli hankkia. -Mobilenkaan tarjonta ei hirveän runsasta näytä olevan, joten olen varautunut jo katselemaan vähän pidempäänkin.
Mites kilsat? Auton ylläpidostahan se pitkälti tietty kiinni on..
Tuleeko mieleen muuta, vai iskeekö sitä kätensä kyynärpäitä myöten sontaan... Vaihtoehdot tosin tuntuu olevan vähissä. -Saman ajan VAG 2.0 TDI:t ei houkuta, ja V6 TDIq:tkin kiven alla manuaalina, Bemaritkaan ei oikein nappaa, ja Alfa nyt vaan on suoraan sanottuna ihan hemmetin kaunis.
Ja toki, sopii tyrkytellä vaikka yv:llä jos omassa tallissa sattuisi olemaan hyvin pidetty ja siisti 159 2.4 diesel Q4+manuaali sedanina tai sitten farkkuna..
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Lähettää se. Suomennos on vähän tyhmä, kun viesti pysyy "Lähtevät" -kansiossa kunnes vastaanottaja on sen avannut. Poikkeuksena toki tilanne, jossa vastaanottajan laatikko on täynnä eikä siellä ole automaattista kiertoa päällä, jolloin lähetetty viesti menee bittitaivaaseen.Raispe kirjoitti:Näköjään tämä foorumi ei lähetä yksityisviestäjä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 19:14
- Car(s): AR 159 2.4jtdm sw Q4 -07& Mercedes Benz W201 2.5d -87 (museoitu)
Ex AR 159 2.0jtdm Q2 -10 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Okei! Oon tuota monesti miettinyt, että onko yksityisviesti lähtenyt, kun vielä muutama vanhakin viesti jäänyt tuohon lähtevät kansioon.
Polforea kirjoitti:Lähettää se. Suomennos on vähän tyhmä, kun viesti pysyy "Lähtevät" -kansiossa kunnes vastaanottaja on sen avannut. Poikkeuksena toki tilanne, jossa vastaanottajan laatikko on täynnä eikä siellä ole automaattista kiertoa päällä, jolloin lähetetty viesti menee bittitaivaaseen.Raispe kirjoitti:Näköjään tämä foorumi ei lähetä yksityisviestäjä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tarkista sen käänteisen lapsilukon asetus. Olin kyllä ihmeissäni ku laitoin lapsilukon päälle ja aukeski vain sisältä Siellä ovessa onkin perkule 2 muoviruuvia, joista valita lapsilukko tai käänteislukko. Nuot asetusruuvit kääntyy turhankin köykäsesti ja kaken avaimella käännelläänjargon kirjoitti:159 kehittänyt käänteisen lapsilukon takaovet saa sisältä auki muttei ulkoa
Lämpimällä säällä toimii välill
Onko edes muuta mahdollisuutta kuin likainen lukkomekanismi?
"puhun niin totta kuin osaan"
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei se toinen sentään käänteinen lapsilukko ole, ihan vaan lukko. Ja lukittu ovihan aukeaa sisältä kahvasta, mutta ei ulkoa.Jos tuo käänteinen lapsilukko jää pysyväksi olotilaksi niin ulkokahvassa on kyllä jotain vikaa.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla oli vasemmassa takaovessa sama, jos oli kostean sään jälkeen pakkasta. Unohdin prkl mainita uudelle omistajalle asiasta.jargon kirjoitti:159 kehittänyt käänteisen lapsilukon takaovet saa sisältä auki muttei ulkoa
Lämpimällä säällä toimii välill
Onko edes muuta mahdollisuutta kuin likainen lukkomekanismi?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä, lukko se on, mutta silloin ensmäisellä kerralla, kun yritin siittä laittaa lapsilukon päälle niin jäi pysyväisasetukseksi. Nyt kun kävin koittamassa, niin sisäkahva-avauksen jälkeen aukesi seuraavaksi ulkokahvasta, koska ruuvi oli pyörähtänyt 0-asentoon, kuten varmaan kuuluukin. Tarkoitin siis, että ei ole kova vaiva käydä vähän kääntelemässä niitä ruuveja, koska näköjään johonkin juntturaan voi jäädä. Se lukko on musta ja lapsilukko valkoinen ja Luigimaisesti semmonen tarra, jossa lapsi tipahtaa ovesta, viisaa siihen mustaanTuomas K kirjoitti:Ei se toinen sentään käänteinen lapsilukko ole, ihan vaan lukko. Ja lukittu ovihan aukeaa sisältä kahvasta, mutta ei ulkoa.Jos tuo käänteinen lapsilukko jää pysyväksi olotilaksi niin ulkokahvassa on kyllä jotain vikaa.
"puhun niin totta kuin osaan"