Syökö myös Giulia etupään niveliä?
Valvoja: Moderators
Syökö myös Giulia etupään niveliä?
Onko Giulia kuskeilla kokemusta nivelten kestosta. Ainakin jenkkikuskit näyttävät kohdanneen tämän ominaisuuden.
https://www.giuliaforums.com/threads/fr ... 946/page-3
https://www.giuliaforums.com/threads/fr ... 946/page-3
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?
160 tkm ja ei mitään ongelmia toistaiseksi. Tuon ym. säikeen kolisevan etupään selitys oli jäähdyttimenalfista kirjoitti:Onko Giulia kuskeilla kokemusta nivelten kestosta. Ainakin jenkkikuskit näyttävät kohdanneen tämän ominaisuuden.
https://www.giuliaforums.com/threads/fr ... 946/page-3
kiinnikkeet tai niiden puslat.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 14 Tammi 2020, 18:25
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super 2.2
BMW E46 M3
BMW Z4M
Ducati 749
Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?
Itselläni on juuri tuota ärsyttävää kolinaa, mutta enemmän takapäästä. Siellä ei ole jäähdytintä. Epäilen kallistuksen vakaajan tankoja, klappia iskarin yläpäässä tai muuta vastaavaa. Outoa tuossa kolinassa on että tämä vaatii sen että nopeutta on alle 40 km/h ja pyörät ovat kääntyneet/auto sivuttaisvoimien rasittama. Suoraan ajaessa täysin hiljainen myös kuopissa. Selvästi jossain on pieni välys mikä aiheuttaa äänen.
Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?
Niinhän korjaamo tosiaan selitti vian syyksi. Itse kiinnitin huomiota siihen, että ketjun vastaajilla oli monella selittämättömiä kolinoita käännettäessä onjauspyörää hitaassa vauhdissa tai paikallaan. Tämä oire oli omissa Alfoissa liiankin tuttu. Joskus auttoi yläkolmion ulommaisen mutterin varovainen kiristys, jonka takia pidin 17 millistä aina kuljettajan ovitaskussa. Itellä neljä Alfaa, vaimolla kolme. Giuliettassa ei tuota vikaa ollut.Jiitee kirjoitti:160 tkm ja ei mitään ongelmia toistaiseksi. Tuon ym. säikeen kolisevan etupään selitys oli jäähdyttimen
kiinnikkeet tai niiden puslat.
Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?
Onko paljon kilometrejä? Koiranluut olisi helppo vaihtaa, mutta kolina tulisi toispuoleisissa heitoissa esiin.Melo kirjoitti:Itselläni on juuri tuota ärsyttävää kolinaa...
Siksi tätä kyselen, koska nivelten jatkuvaan uusimiseen tuli mitta täyteen. Ainoa keino, jolla sai kulmat ohjearvoihin.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?
Raidetangonpäät osaa myös kolista sopivassa tilanteessa. Samoin kallistuksenvaimentimen runkopuslat.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?
tuossahan on se narina vai kolina juuri käännettäessä, joka ei ole vika vaan johtuu ohjausgeometrista, tätä samaa on useilla merkeillä-alfista kirjoitti:Jiitee kirjoitti: Itse kiinnitin huomiota siihen, että ketjun vastaajilla oli monella selittämättömiä kolinoita käännettäessä onjauspyörää hitaassa vauhdissa tai paikallaan. Tämä oire oli omissa Alfoissa liiankin tuttu. Joskus auttoi yläkolmion ulommaisen mutterin varovainen kiristys, jonka takia pidin 17 millistä aina kuljettajan ovitaskussa. Itellä neljä Alfaa, vaimolla kolme. Giuliettassa ei tuota vikaa ollut.
https://www.alfaowner.com/threads/stran ... v.1141274/
- Rauta
- Viestit: 430
- Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
- Car(s): Ford Focus ST ja Hyundai Ioniq plug-in hybrid (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
- Paikkakunta: Lohja
Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?
Juu tämä on ominaisuus eikä vika.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 14 Tammi 2020, 18:25
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super 2.2
BMW E46 M3
BMW Z4M
Ducati 749
Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?
Tyypillistä tuntuu olevan että tämä kolina selitetään Ackermanin ohjausgeometrialla. Ei, kyseessä ei ole siitä. Ackermanin huomaa kyllä hitaissa vauhdeissa kun kääntää ohjauksen tappiin mutta tässä tapauksessa etupyörä sortaa, eli kolise. Kun saan jostain sopivasti aikaa niin irrotan koiranluut toiselta puolelta ja testaan onko tällä vaikutusta kolahteluun. Jos ääni katoaa niin syyksi tiedetään linkkujen pallonivelet tai runkokumit. Kolina on sen verran ikävä että siitä haluaisi kyllä eroon.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 14 Tammi 2020, 18:25
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super 2.2
BMW E46 M3
BMW Z4M
Ducati 749
Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?
Kolina alkoi 30tkm kohdalla. Nyt 42tkm mittarissa.Onko paljon kilometrejä?
Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?
Nimenomaan näin. Normaalin sortamisen erottaa kyllä selkeästi kolinasta joka on jo sit ihan vika.Melo kirjoitti:Tyypillistä tuntuu olevan että tämä kolina selitetään Ackermanin ohjausgeometrialla. Ei, kyseessä ei ole siitä. Ackermanin huomaa kyllä hitaissa vauhdeissa kun kääntää ohjauksen tappiin mutta tässä tapauksessa etupyörä sortaa, eli kolise. Kun saan jostain sopivasti aikaa niin irrotan koiranluut toiselta puolelta ja testaan onko tällä vaikutusta kolahteluun. Jos ääni katoaa niin syyksi tiedetään linkkujen pallonivelet tai runkokumit. Kolina on sen verran ikävä että siitä haluaisi kyllä eroon.