JTS koneen tyhjäkäynti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Taneevi
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS

Vanha 156 TS

JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Taneevi »

Tere!

Aikaisemmin vain TS koneisia omistaneena, ilman moista ”ongelmaa”.

Mistähän voisi johtua tuommoinen tyhjäkäynnillä putputus, näinä hetkinä koko auto täristää. Lähes koko aikaista. Kierroksilla toimii vallan mainiosti. En ole huomannut tyhjäkäynnillä eroa onko kone kylmä vai lämmin, ehkä hieman pahempi lämpimänä.

Vai onko tämä niitä lukuisia ominaisuuksia ;)

Potilas 2L 2004 200tkm ajettu.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ilman ääninäytettä ei voi sanoa tarkempaa, mutta kyllähän JTS:n ominaisuuksiin kuuluu, että se kuulostaa ”rikkinäiseltä”. Tyhjäkäynnillä varsinkin kylmänä putputus voi olla yksi sana kuvaamaan hieman epätasaista käyntiä ja ajoittain korostuu terävämmäksi. Omassani korostui, kun väliltä puuttui vaimentimet ja oli pelkkä takapönttö.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Turre »

JTS tosiaan rykii ja sätkii tyhjäkäynnillä niin että koko auto tärähtelee, 11v olen ollut siinä käsityksessä että kuuluu asiaan. Se vaan että tuo uusin perheenjäsen (vuotta vanhempi, ihan alkupään JTS:iä) käy tyhjää tasaisesti kuin tessu on pistänyt ihmettelemään :o: En kyllä pidä mahdottomana että sille on jotain ECU remappia tehty, ECU:n ohjelmointipäivämäärä on eksoottinen ja koko laitos tuntuu selvästi pirteämmältä kuin kaverinsa.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Taneevi kirjoitti:Tere!

Aikaisemmin vain TS koneisia omistaneena, ilman moista ”ongelmaa”.

Mistähän voisi johtua tuommoinen tyhjäkäynnillä putputus, näinä hetkinä koko auto täristää. Lähes koko aikaista. Kierroksilla toimii vallan mainiosti. En ole huomannut tyhjäkäynnillä eroa onko kone kylmä vai lämmin, ehkä hieman pahempi lämpimänä.

Vai onko tämä niitä lukuisia ominaisuuksia ;)

Potilas 2L 2004 200tkm ajettu.

Täällä myös täristävää tyhjäkäyntiä joka poistuu hetkeksi siten että otan ECU:n molemmat liittimet irti n. minuutiksi ja sen jälkeen käy jonkin aikaa nätimmin . Olen kysellyt ECU:n päivitystä mutta ei ole enää saatavilla . Kylmänä käy nätisti n. 1100 rpm. kierroksilla mutta lämpöisenä täristää , kierrokset n. 750 rpm. Nyt on tullut tärinää myös kierroksilla 2000-2500 , km-lukema 310000 , ei vikavaloja .
Tulpat tarkistin ja ovat ( Iridium 16 TT ) ok , tosin elektrodien kohdalta aika vaaleat joten menisikö seos jostain syystä liian laihalle , olisiko jollain ajatusta asiasta .

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja palkus »

Turre kirjoitti:JTS tosiaan rykii ja sätkii tyhjäkäynnillä niin että koko auto tärähtelee, 11v olen ollut siinä käsityksessä että kuuluu asiaan. Se vaan että tuo uusin perheenjäsen (vuotta vanhempi, ihan alkupään JTS:iä) käy tyhjää tasaisesti kuin tessu on pistänyt ihmettelemään :o: En kyllä pidä mahdottomana että sille on jotain ECU remappia tehty, ECU:n ohjelmointipäivämäärä on eksoottinen ja koko laitos tuntuu selvästi pirteämmältä kuin kaverinsa.
Kyllä se ehjä jts käy tasaseen kylmänä ja käyttölämpösenä. Voi se joskus putkenpäästä pötpähtää, mutta ei sisällä tarähtele
"puhun niin totta kuin osaan"

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Monza »

Viimekesänä hankitun JTS hämiksen tyhjäkäynti oli myös toisinaan hapuilevaa. Siihen vaihdettiin yksi vikakoodia antanut lambda ja sen jälkeen tyhjäkäyntikin oli oikein nättiä. Pitääpä tarkkailla jahka ajokausi taas alkaa.

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Turre »

palkus kirjoitti:
Turre kirjoitti:JTS tosiaan rykii ja sätkii tyhjäkäynnillä niin että koko auto tärähtelee, 11v olen ollut siinä käsityksessä että kuuluu asiaan.
Kyllä se ehjä jts käy tasaseen kylmänä ja käyttölämpösenä. Voi se joskus putkenpäästä pötpähtää, mutta ei sisällä tarähtele
Tjoo, tarkennetaas nyt tuota omaa lausuntoa sikäli että yksittäisistä ja satunnaisista rykäisyistä puhun, ei mistään täristyskohtauksista. Niissä saattaa olla pidempiäkin aikoja välissä, mutta kyllä ne persanturissaan tuntee. Toki on ihan mahdollista että tuossa jotain vikaa on ja koko ajan ollut, sen vaan on olettanut kuuluvan asiaan kun niin paljon JTS:n huonosta tyhjäkäynnistä on lukenut.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Taneevi
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS

Vanha 156 TS

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Taneevi »

Joskus, tosi harvoin herjaa motor control failurea.

Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Tai tietty koodit täytynee käydä lukasemassa... Konehuoneen puolelta kun kuuntelee tyhjäkäyntiä niin ei oikein huomaa mitään, mutta kun autoon istahtaa tai mennee kuuntelemaan putkesta niin kyllä huomaa... ja käytännössä on siis kokoaikaista.

Tehot ei ole häviksissä ja kierroksilla ei ongelmaa, ehkä tosi pienillä pintakaasulla jotain minimaalista nytkähdystä.

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Rema »

Minun JTS on ainakin tarkka sytytystulpista, olen käyttänyt Denso IK16 ja Denso IK16 TT tulppia ja ne ovat toimineet hyvin. Tyhjäkäynti muutui tasaiseksi, kun otin Densot käyttöön.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Rema kirjoitti:Minun JTS on ainakin tarkka sytytystulpista, olen käyttänyt Denso IK16 ja Denso IK16 TT tulppia ja ne ovat toimineet hyvin. Tyhjäkäynti muutui tasaiseksi, kun otin Densot käyttöön.
Kyseessä vaan ihan täysin eri moottori kuin keskustelluissa ongelmatapauksissa :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, tässä pitää osata erottaa otsikon 156/GT -linjasta tuttu 2.0JTS myöhemmistä, GM-sukuisista 939-koreihin pultatuista 1.9, 2.2 ja 3.2 JTS -moottoreista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Ja olikos niin että JTS kylmällä/kosteammalla ilmalla höyryää jumalattomasti putkenpäästä tyhjäkäynnillä? Joskus on täällä ollut puhetta ja tuo oma ainakin liikennevaloissa höyryää yllättävän runsaasti. Muuten kyllä käy nätisti.

GTJu
Viestit: 217
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Ja olikos niin että JTS kylmällä/kosteammalla ilmalla höyryää jumalattomasti putkenpäästä tyhjäkäynnillä? Joskus on täällä ollut puhetta ja tuo oma ainakin liikennevaloissa höyryää yllättävän runsaasti. Muuten kyllä käy nätisti.
Lämpenee hitaasti ja käy kylmänä tosiaan välillä aika jännästi (kunnossa ainakin oma moottori siltä osin kun on lähes kaikki osat vaihdettu viimesen parin vuoden aikana) ja tosiaan höyryää. Suurin harmitus on kyllä tuo tolkuttoman hidas lämpeneminen, varsinkin kun itellä ei oo moottorilämmitintä tai muita nykyajan kotkotuksia. Kun on kelit koko ajan nollan molemmin puolin niin sisältä on lasit jäässä/huurussa aina pitkään. Pitää lähteä aina silleen kädet ristissä kun ei ne perkeleet siitä selviä ennenku oikeesti vähän ajaa ja sisätilat lämpenee.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä melkosen pössytyksen päästi omakin JTS laseja raapatessa.

Tästä johdannaisena: eräs kerta naapurin rouva käveli auton ohi korostetusti nenästään kiinni pitäen ja änki nirppanokkaperseensä isännän valmiiksi lämmittämän voortin kyytiin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

TS oli kanssa sellainen höyryhajupilvi, ettei mitään jakoa. -30c lämmössä oli koko piha höyryn peitossa ja haju oli kammottava. Ei siel kuitenkaan nestehukkaa ollu, se vaan oli sellanen :D

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: JTS koneen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Alfissimo kirjoitti:Kyllä melkosen pössytyksen päästi omakin JTS laseja raapatessa.

Tästä johdannaisena: eräs kerta naapurin rouva käveli auton ohi korostetusti nenästään kiinni pitäen ja änki nirppanokkaperseensä isännän valmiiksi lämmittämän voortin kyytiin.
JTS kyllä ei oikein lämpeä kaupunkinopeuksissa (50 rajoitus ja maasturi/hyrbiidit ajaa 35 lasissa) mutta kun pääsee antamaan konetielle happea niin jo on lämpöäkin.
TS taasen tuntui olevan paljon hätäisempi ja sieltä ei kyllä loppunut kamiinasta lämpö kunhan lämpömittari näytti liki 90 astetta, eli siten lämppäriltään parempi kuin uudempi.

Vastaa Viestiin