Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Hammond kirjoitti:Giuliettan ulkolämpötilan sensori lopetti yhteistyön... Jos joku tietää, kummalla puolella sensori on, niin säästyisi mahdollisesti väärän peilin avaamiselta. :)
Oikean puolen peilissä on lämpöanturi.

Avatar
Hammond
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
Car(s): Giulietta 1.4 MultiAir 170hv TCT Distinctive -16
Ex: 156 SW JTS 2.0 -05

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Hammond »

Jarsan kirjoitti:Oikean puolen peilissä on lämpöanturi.
Kiitokset! Nopeuttaa hommaa, kun ei tarvitse erikseen selvitellä tätä.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Cloverleaf kirjoitti:No niin. Alfa tuli laturin ja akun vaihdosta, mutta radio boottailee edelleen itsekseen. Perjantaina taas näyttämään autoa, josko mankka rikki tai muuta hämärää.
Akun (miinusnavan?) kaapelin kontakti oli pahoin hapettunut ja sen fiksaaminen auttoi radioon. Korjasivat samalla takaluukun johtosarjan yhden poikkimenneen piuhan, ja takalasinpyyhinkin pysähtyy nyt oikeaan aikaan. Palvelu oli Espoon Aritalla tämän keissin suhteen kiitettävää.

Akku, laturi, jakopää ja määräaikaishuolto oli yhdessä melko hinnakas. Nyt toivotaan, että ei MultiAir-yksikkö sitten aivan heti kilahda. Tällä hetkellä 114 tkm menty, ja edellisen omistajan öljynvaihdot 60 tkm saakka tehty vähän miten sattuu.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Giulietta yski käynnistyksen yhteydessä aamulla noin minuutin ajan. Tyhjäkäynti oli hiukan karkeaa eikä sen kummempaa. Se oli kuitenkin seissyt paikallaan tasan kaksi viikkoa joululomien aikana, tankki puolitäynnä.
Onkohan syynä ollut kosteus tms. Auto kuitenkin toimi moitteettomasti 45 km työmatkan enkä tehossa tai kulutuksessakaan mitään poikkeavaa huomannut.
Kuva

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Toisen kerran akku tyhjä vähäisen ajon vuoksi. Piti mennä leffaan bussilla ja metrolla. Ei kiva kokemus, joskin tuli hyötyliikuntaa...
Ostin Einhell'in starttibuusterin eilen vielä ja latasin sen samantien.
Tänään starttasin auton ekayrittämällä. WoW!
Hieno laite h.99e! Puuilosta niitä saa.
Siinä on adaptereita ja johtoja eri tarkoituksiin virtapankkina toimimista varten. Suosittelen!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Miten olisi defalaturi? Lataisi aina kun on piuhasta lämmöt päällä. Vai eikö ole lämppäreitäkään?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Vähän hankalaa, kun auton käyttö ei ole säännöllistä. Ei kai se tällaisessa tilanteessa ole järkevää.

Eri asia, jos aina samaan aikaan lähtee töihin.
Onhan noita kai sellaisia laitteita, että voi kytkeä kännykällä päälle moottorilämmityksen ja akun latauksen yht'aikaa. Tiedätkö paljonko sellaisen asennus maksaa? Miten tuollaisen akkulaturin ja moottorilämmittimen(öljypohjassa) kytkee?
Pitäisi varmaan asennuttaa myös sisäilmalämmittimen kännykkäkomennolla toimivaksi.

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

Vihdoinkin tullut kaikki osat mitä Giulietta kaipasi ja maanantaina saadaan auto työn alle!
Varmaan ensimmäinen kerta ikinä kun reilun tonnin katoaminen tililtä ei haittaa yhtään..
Loppuu kaikki nitinät ja narinat sekä keltainen moottorin vikavalokin katoaa näkökentästä

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Giuliettan kaukosta patteri hyytyi, ei avaa enää ovia. Täytyykö ohjain ohjelmoida uudelleen ja onko siinä tavallinen nappiparisto, jonka saisi lähikaupasta, millainen tyypiltään?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jos en vallan väärin muista niin patteri on CR2032. Löytynee marketeista, eikä tarvi mitään ohjelmointeja.

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Juu, oli oikea tyyppi. Löysin sopivan ruuvarin kovan etsinnän jälkeen ja kotona oli 2 tuollaista paristoa pikkutavaralaatikossa muun sälän joukossa. Täytyypä kokeilla, josko toimii...Olivat vanhoja,

e: onneksi löytyi tuore paristo. Joskus aikanaan jotain muuta laitetta varten oli ostettu kai 6kpl noita paristoja. Ostaessa arvelin, että ei ikinä tarvitse noin montaa-eipä arvannut silloin. Kaksi jäi vielä varallekin.
Kuusi vuotta tuo vanha paristo kesti, kunnes luovutti.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tämä ketju on ollu aika hiljainen vallitsevasta säätilasta johtuen. Ajattelin olla kaukaa viisas kun nyt taitaa tulla ne tämän talven ainoat pakkaset. Joulupukki toi uuden huohottimen, joka meni vasta nyt paikoilleen. Entinen ehti olla noin 1,5kk paikoillaan ja oli melkolailla jo tukossa. Muutenkin näytti pakkanen kangistavan kamppeen kaikin puolin. Konepelti oli jäätyny kiinni tai ne rajoitinkumit yleensä vesikelin jälkeen jäätyy jäähdyttimen tukirautaan kiinni. Hieman vääntelyä ja rappaamista vaati tuonkin luukun avaaminen. Huomenna pitäisi tankata, joten testasin ja totesin ettei tankkausaukon läppä aukea. Mekanismi oli jäässä, mutta se antautui pienellä rassaamisella ja aseöljyllä voitelemalla. Viimasuojat piti saada peräkontista, mutta sekään ei avautunut. Piti kontata takapenkin kautta konttiin ja työntää luukku väkisin auki. Epäilen olevani nyt niskanpäällä, mutta toki pyöreitä vuosia täyttävä akku voi tehdä vielä tenän aamulla.

Kuva

gaylord
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 09:02
Car(s): Giulietta -11
Linea -08

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja gaylord »

Nyt jonkin aikaa ajoittain moottorin vikavalo syttynyt, tehot lähtenyt, mutta sammutuksen jälkeen toiminut normaalisti ja muutaman sammuttamisen jälkeen vikavalo poistunut. Vikakoodit kertoivat liittyvän egr-venttiilin asentoon tmv.

Voisko puhdistamisesta olla hyötyä? Sain tarjouksen uuden osan vaihdosta, mutta rahallisesti homma ei houkuttele, jos puhdistamisella voisi saada lisäaikaa.

Vaikuttaako tuohon, jos antaisi enemmän runtua, kuin leppoisaa pintakaasu köröttelyä?

Kyseessä diesel vehje.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Näyttää tulevan vettä hantin puolen taka jalkatilaan. Mitään syytä/ vikaa en löytänyt. Tiivisteet hyvin paikoillaan ja ehjät.
Muistelin että jollain muullakin oli täällä ollut sama ongelma?
Pikaisella haulla en kyllä löytänyt. :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Takaluukun tiivisteet?
Onkohan näissä sama ovipahvirakenne kuin 159:ssä... Eli oven rungon ja "sisäpellin" välissä tiivistys pettää ja vedet tulee kynnysmaton päältä sisälle.
Ja sitten jollakin mun mielestä vuosi myös tuulilasin kulma niin, että vedet tuli vasemmalle taakse?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Pele kirjoitti:Näyttää tulevan vettä hantin puolen taka jalkatilaan. Mitään syytä/ vikaa en löytänyt. Tiivisteet hyvin paikoillaan ja ehjät.
Muistelin että jollain muullakin oli täällä ollut sama ongelma?
Pikaisella haulla en kyllä löytänyt. :roll:
Tätä ongelmaa on ollut omassakin. Ihmettelin kauan onko se vesi aina tippunut ylhäältä juuri kun ovea on aukaissut sillä alareunoissa vesi ei jätä jälkiä -> reitti epäselvä. Vieläkin mysteeri.
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Giuliettaa sen suuremmin tuntematta, oottako kattonu takaovipahvien taakse, miltä siellä näyttää? Ettei olisi samaa efektiä kuin viisysissä, jossa ovipellin sisäpuolella olevan vesipellin tiivisteet kuolee ajan mittaan ja alkaa valuttaa oven sisältä veden jalkatilaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Muistaakseni olen ovipahvin alapuolelta etsinyt märkää kohtaa onnistumatta. Kiitos tästä tiedosta, pitää tutkia tarkemmin.
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Veden määrästä ja vauhdista riippuen märkää ei välttämättä kauheasti tunnu siinä näkyvillä paikoilla, voi olla että tarttee oikeasti ottaa pahvi irti että löytää JOS on tuosta kiinni.

Yksi hyvä keino jäljittää vuotoja on laitella imukykyistä paperia (vaikka talouspaperia) eri paikkoihin mistä vesi saattaisi tulla. Jos esim. laittaa ikkunan alareunaan ja oven alareunaan niin näkee kumpi kastuu eka - alhaalta tuleva vesi ei kastele ylempää paperia laisinkaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja seppo »

Samoin se on apuna diagnoosissa, onko vesi maton alla vai päällä! Alla oleva vesi on monesti peräisin auton etuosasta...

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Just korjasin omasta G tuon vesivuodon. Vesi tulee oven sisään ikkunantiiviteen ja lasin välistä. Ja ulos se tulee ihan oven alareunasta, siellä on selvä valumajälki.
Korjaus: ovipahvi irti tai pelkästään raolleen. Giulietassa on pahvin takana muovinen suoja joka on poppareilla kiinni. En lähtenyt niitä porailemaan vaan tyydyin massalla tiivistämään alareunasta ihan siihen pellin ja muovin reunaan. On toiminu tähän asti.
Se ovipahvi on sittten elämää tiukemmassa kiinni alareunastaan, ne muoviset klipsut menee suurimmaksiosaksi rikki,
Makaroonia jo vuodesta -98

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Pele kirjoitti:Muistelin että jollain muullakin oli täällä ollut sama ongelma?
Minullahan tuo oli. Aina sadekelillä takaoven kynnys märkänä. Oven yläreunan tiivisteen päälle jää tilkka vettä makaamaan ja ovea avattaessa se lirahtaa suoraan kynnykselle/jalkatilaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kiitoksia kaikille vihjeistä.
Täytyy paneutua asiaan kun pakkaset helpottaa.
Äkkiseltään tuntuu loogisimmalta vaihtoehto että vesi tulee tuolta oven sisästä, koska oli keskeltä kynnyslistaa märkä. Siitä sitten valutellut ja imeytynyt lattiamattoon ja eristeisiin.
Takaovien käyttö on meidän taloudessa niin vähäistä etten oikein usko veden oven availuista lorahtaneen. Etenkin kun vettä on niin paljon että matto tuntuu kädellä painaen märältä.
Myöskään vuoto esim. tuulilasista tai auton etuosasta ei tunnu loogiselta. Etu jalkatila kun on aivan kuiva.
Vesivuodot on usein aika kinkkisiä selvittää. Melkein on tehtävä niin että menen autoon sisälle ja joku päästelee letkulla vettä auton päälle.
Josko tuo sitten selviäisi..
Lähdetään siitä että ovi on ykkös kohde..

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Ja nuo ovien tiivisteet kannattaa tosiaan pitää puhtaana kun välillä niissä saattaa olla aika paljonkin likaa ja pölyä kertynyt uriin.
Kuva

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Pele. Kurkkaa sinne ovipahvin alareunaan, löydät selvän valumajäljen siitä oven metallipinnalta.
Makaroonia jo vuodesta -98

lrela
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lrela »

No terve taas, tässä entinen 159 2.2 ja 3.2V6 kuski kyllästyneenä harmaaseen VAG-pötköön jonka jouduin köyhyyden ja oman alfa-yksilöni ylenpalttisen ruostumisen takia ottamaan käyttöön. Olisin voinut lukea koko ketjun läpi mutta 130 sivua oli vähän liikaa, siispä

Giulietta olisi varmaankin nyt realistinen vaihdokki. TCT pitää olla ja bensa, eli vaihtoehdot ovat 1.4 ja 1750 (ilmeisesti kaikki 1.8:t ovat QV?)

Nämähän ovat etuvetoja, eli onko tuossa ylitehokkaassa 1750 mitään järkeä, pomppiiko se paikoillaan jos tempaisee kunnolla kaasua? 1.4:ia riittäisi nettiautossa vaikka kuinka. Nelariäänet ovat varmaankin samat....vai onko QV:ssä jotain erityistä pärinää normiajossa? Ja kyllä, Youtubesta on katsottu mutta...

Eli kysymys: Kannattaako 240 hv etuveto vai ajaako tuo 1.4 Giulietta saman asian? En aja liikenteessä kilpaa mutta esimerkiksi 159 2.2 siirtymä 159 3.2 aiheutti äärettömän mielihyvän. Kommentteja? Mielipiteet, mutut ja faktat kelpaa
Viimeksi muokannut lrela, 06 Helmi 2020, 00:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

lrela kirjoitti:No terve taas, tässä entinen 159 2.2 ja 3.2V6 kuski kyllästyneenä harmaaseen VAG-pötköön jonka jouduin köyhyyden ja oman alfa-yksilöni ylenpalttisen ruostumisen takia ottamaan käyttöön. Olisin voinut lukea koko ketjun läpi mutta 130 sivua oli vähän liikaa, siispä

Giulietta olisi varmaankin nyt realistinen vaihdokki. TCT pitää olla ja bensa, eli vaihtoehdot ovat 1.4 ja 1750 (ilmeisesti kaikki 1.8:t ovat QV?)

Nämähän ovat etuvetoja, eli onko tuossa ylitehokkaassa 1750 mitään järkeä, pomppiiko se paikoillaan jos tempaisee kunnolla kaasua? 1.4:ia riittäisi nettiautossa vaikka kuinka. Nelariäänet ovat varmaankin samat....vai onko QV:ssä jotain erityistä pärinää normiajossa?

Eli kysymys: Kannattaako 240 hv etuveto vai ajaako tuo 1.4 Giulietta saman asian? En aja liikenteessä kilpaa mutta esimerkiksi 159 2.2 vaihtaminen 159 3.2 aiheutti äärettömän mielihyvän. Kommentteja? Mielipiteet, mutut ja faktat kelpaa
Voihan tuon 170hp koneen viedä tietokoneella päivitettäväksi 191Hp+315Nm. Maksaa kai nykyään n.600e.
Eiköhän tuo teho ja vääntö riitä?
e: jaa, en tiedä noita alkuarvoja tuossa automaatissa, minulla on manuaali. Perusasia kuitenkin sama.

lrela
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lrela »

aaiitee kirjoitti: Voihan tuon 170hp koneen viedä tietokoneella päivitettäväksi 191Hp+315Nm. Maksaa kai nykyään n.600e.
Eiköhän tuo teho ja vääntö riitä?
Jep varmasti, mutta jos luit tuota kysymystäni niin huomaat että tähän liittyi epäily siitä miten homma toimii etuvedolla. 1.8 TSIDSG ocu pomppii niiku mikäkin kiikku jos erehtyy painamaan kaasua kunnolla vaikkapas tiukassa paikassa kehä1:lle liittyessä. Onko uusissa Alfoissa samaa vikaa vai hoitaako tietokone tai joku muu? Eli ton 1.4 vs 1750 kysymyksen ydin oli just tää että koska kyseessä etuveto niin toimiiko tuo jytkempi oikeasti yhtään paremmin?

EDIT: Ja kyllä, aion tietenkin koeajaa molemmat mikäli ja jos tää alfatus ei lopu pian. Kysyn siis vain etukäteen
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

1750:tä ei kokemusta, mutta 1,4 padasta TCT:llä kyllä. Moni muukin on sanonut samaa; vehje on aika etevä lähtemään liikkelle liukkaalla kelillä. Eikä reipas kaasun polkaisu saa pitävälläkään pinnalla paljoa ohjelmaa aikaan (vrt. vaikkapa T-Jet Bravo, joka innostui tiemaalausten yms. kohdalla tempomaan rattia tai pompottamaan renkaita ilmaan). Tosin raskaallakin kaasujalalla viivalta irtoaminen ei tapahdu kovin terävästi - tehoa ilmeisesti himmaillaan aika tavalla 1. vaihteella ja täysi rähinä tulee päälle vasta kakkosella. Näin ainakin normaalilla lapikasta polkimelle -metodilla, lauch controllia en testannut. Tahattomasti tällä vehkeellä ei siis jää paikoilleen ruopimaan.

Mukavaa on ollut sekin, että auto kiihtyy myös kaarteissa (liittymiskaistat ym.). Usein tätä sutimisongelmaa on ratkottu niin, että tehoa rajoitetaan rankasti, jos renkaat eivät ole suorassa.

Tuskin 1750 on tässä lajissa huonompi ja kun kerran teho miellyttää, niin aika vahvasti siihen suuntaan kallistuu... vältätpähän huohottimen jäätymisvaivat samalla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
ari.aa
Viestit: 64
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat 145 ja 147.
Paikkakunta: Tuusula

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

Ajattelin vaihtaa uuden akun ennen kuin mitään ongelmia tulee.
Auto on ollut minulla uudesta saakka, eli nyt 8 vuotta.
Onnistuuko se vain irroittamalla vanha akku ja laittamalla uusi paikalleen, vai onko jotain mitä pitää ottaa huomioon? Onko kekemuksia itse vaihtaen?

Kokemuksena Giuliettasta voin kertoa, että harvinaisen hyvin on mennyt. Takuuna on vaihdettu blue & Me boxi ja takaluukun johtosarja. Itse jatkoin peruutustutkan johtoja ja vaihdoin liittimen.
Tässä kaikki ongelmat, huollot on tehty kerran vuodessa.
Samat ongelmattomat kokemukset on myös edellisistä alfoista 145 ja 147.
Nyt ei vaan ole vielä tullut eteen mallia mihin vaihtaisi. :-D

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Minulla oli mennyt takavalon johto poikki pelkääjän puolelta. Automilano korjasi sen 130-150e:n hintaan. Ei kannata antaa vaihtaa kallista johtosarjaa(paitsi tietysti takuuseen, kuten sinulla). Harvinaista, että meni takuuseen, hyvä. Tältä foorumilta sain hyvät neuvot tuosta korjauksesta.
Akusta en osaa sanoa, vaihdatin akun huoltoaseman toimesta, kun olin itse sairaalassa, vaimo antoi auton avaimet huoltsikan miehelle. Kauko-ohjaimen pariston vaihto sensijaan ei aiheuta mitään erikoista, vain uusi paristo paikoilleen-se on siinä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

ari.aa kirjoitti:Ajattelin vaihtaa uuden akun ennen kuin mitään ongelmia tulee.
Auto on ollut minulla uudesta saakka, eli nyt 8 vuotta.
Onnistuuko se vain irroittamalla vanha akku ja laittamalla uusi paikalleen, vai onko jotain mitä pitää ottaa huomioon? Onko kekemuksia itse vaihtaen?

Kokemuksena Giuliettasta voin kertoa, että harvinaisen hyvin on mennyt. Takuuna on vaihdettu blue & Me boxi ja takaluukun johtosarja. Itse jatkoin peruutustutkan johtoja ja vaihdoin liittimen.
Tässä kaikki ongelmat, huollot on tehty kerran vuodessa.
Samat ongelmattomat kokemukset on myös edellisistä alfoista 145 ja 147.
Nyt ei vaan ole vielä tullut eteen mallia mihin vaihtaisi. :-D
Käyttöohjeessa löytyy tarkat ohjeet ja järjestys. Siihen liittyy akun valvontalaitteen irrotus tietyssä järjestyksessä.
Ja uuden akun paikalleen laitettua kalibrointia jouduu tehdä mm. ohjaustehostimelle, keskuslukitukselle ja ikkunoiden moottoreille joista ohjeet myös kyseisessä dokumentissa.
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

lrela kirjoitti:No terve taas, tässä entinen 159 2.2 ja 3.2V6 kuski kyllästyneenä harmaaseen VAG-pötköön jonka jouduin köyhyyden ja oman alfa-yksilöni ylenpalttisen ruostumisen takia ottamaan käyttöön. Olisin voinut lukea koko ketjun läpi mutta 130 sivua oli vähän liikaa, siispä

Giulietta olisi varmaankin nyt realistinen vaihdokki. TCT pitää olla ja bensa, eli vaihtoehdot ovat 1.4 ja 1750 (ilmeisesti kaikki 1.8:t ovat QV?)

Nämähän ovat etuvetoja, eli onko tuossa ylitehokkaassa 1750 mitään järkeä, pomppiiko se paikoillaan jos tempaisee kunnolla kaasua? 1.4:ia riittäisi nettiautossa vaikka kuinka. Nelariäänet ovat varmaankin samat....vai onko QV:ssä jotain erityistä pärinää normiajossa? Ja kyllä, Youtubesta on katsottu mutta...

Eli kysymys: Kannattaako 240 hv etuveto vai ajaako tuo 1.4 Giulietta saman asian? En aja liikenteessä kilpaa mutta esimerkiksi 159 2.2 siirtymä 159 3.2 aiheutti äärettömän mielihyvän. Kommentteja? Mielipiteet, mutut ja faktat kelpaa
Giuliettassa kokemukseni mukaan jos haluaa 'elävää' ajokokemusta niin tuo Dynamic mode on ajo-ominaisuuksistaan sen verran korostuva Natural:iin verattuna että itselle ei tule 140 heppasessa dieselissä ollenkaan mieleen että vetoa saisi olla enemmän. Joten se antaa lisäarvoa siinä.
Mutta tämän dieselin kohdalla 320/350 Nm vääntö etuakselilla on ehdottomasti haastava liikkeelle lähdössä. Kuitenkin mieluummin niinpäin koin toisiinpäin jossa pitoa reilusti ja vääntöä vähän.
Kuva

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sanctus »

lrela kirjoitti:No terve taas, tässä entinen 159 2.2 ja 3.2V6 kuski kyllästyneenä harmaaseen VAG-pötköön jonka jouduin köyhyyden ja oman alfa-yksilöni ylenpalttisen ruostumisen takia ottamaan käyttöön. Olisin voinut lukea koko ketjun läpi mutta 130 sivua oli vähän liikaa, siispä

Giulietta olisi varmaankin nyt realistinen vaihdokki. TCT pitää olla ja bensa, eli vaihtoehdot ovat 1.4 ja 1750 (ilmeisesti kaikki 1.8:t ovat QV?)

Nämähän ovat etuvetoja, eli onko tuossa ylitehokkaassa 1750 mitään järkeä, pomppiiko se paikoillaan jos tempaisee kunnolla kaasua? 1.4:ia riittäisi nettiautossa vaikka kuinka. Nelariäänet ovat varmaankin samat....vai onko QV:ssä jotain erityistä pärinää normiajossa? Ja kyllä, Youtubesta on katsottu mutta...

Eli kysymys: Kannattaako 240 hv etuveto vai ajaako tuo 1.4 Giulietta saman asian? En aja liikenteessä kilpaa mutta esimerkiksi 159 2.2 siirtymä 159 3.2 aiheutti äärettömän mielihyvän. Kommentteja? Mielipiteet, mutut ja faktat kelpaa
Jos 170 hevosvoimaiseen TCT:hen vaihdat, niin tsekkaa, että siihen on tehty viimeisin moottorin ja vaihteiston ohjainlaitteen (?) ohjelmistopäivitys. Jos ei oo ja malli on vuoden 2014 facelift, niin voi moottori nykiä käynnistyksen jälkeen ja lopulta sytyttää Check engine -valon.

Toi 170 hv + TCT ei siis todellakaan tuo kiihdytyksessä ripeää liikkeelle lähdön tunnelmaa, vaikka kuinka olisi D-moodit päällä. Enemmänkin suht äänetön ja sivistynyt peruskulkine saksalaiseen tyyliin. Bensankulutus on myös n. 30-40 prossaa isompi kuin ilmoitettu, vaikka kuinka koittaisi pihistellä.

qaz
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Syys 2005, 17:56

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja qaz »

lrela kirjoitti:Nämähän ovat etuvetoja, eli onko tuossa ylitehokkaassa 1750 mitään järkeä, pomppiiko se paikoillaan jos tempaisee kunnolla kaasua?
Itsellä vanhemman mallin Giulietta Tbi ja tuo pompottaa keulaa huomattavasti vähemmän kuin vaikka 156 tai GTV. Giulietalla tuota on tapahtunut omalla ajotyylillä märällä asfaltilla, pitävällä pinnalla lähtee liikkeelle sulavasti ja livakasti. Vetopitoa tuntuu olevan paljon enemmän kuin noissa verrokeissa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Giulietassa ei D asennossa lähde luistonesto kokonaan pois, aina jää hieman valvomaan. Että mitään viivaa se eri piirrä.
Ei taida vanhemmista 1750 QV löytyä TCT.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

puuha kirjoitti:Pele. Kurkkaa sinne ovipahvin alareunaan, löydät selvän valumajäljen siitä oven metallipinnalta.
Täytyypi kurkkia. :)

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Tuli ostettua T-jet Giulietta. Pitääkö kaivaa kuukauden sisällä rahaa tonnisotalla korjauksiin vai onko nämä ihan toimivia?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Riippuu siitä miten autoa on kohdeltu ja huollettu lisäksi siitä että miten sinä kohtelet ja huollat sitä.
Sanoisin että yllä oleva on vähintään yhtä iso tekijä kuin auton merkki/malli tai oletettu kansalaisuus.
Kuva

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Jos auto on ostettu liikkeestä, niin liike vastaa ainakin joltain osin auton kunnosta. Omani, kun ostin, niin kaukossa ei toiminut takakontin aukaisu. Jouduin kyllä liikkeen kanssa hiukan sanailemaan, että vaihdossa antamassani autossa kauko toimi kaikilta osin. Liike sitten suostui, että sain uuden toimivan kaukon autooni. Hinta tuossakin taisi olla jotain 250e luokkaa.
Muuta liike ei sitten ole joutunutkaan korvaamaan, auto on toiminut hyvin 7v. lukuunottamatta paria pientä vikaa...

Avatar
Kertsu
Viestit: 842
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulietta T-jet 2011
Paikkakunta: Kuopio

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Jonkinlaiset traumat jäänyt vissiin JTS 156sta. No, tämä auto on ostettu liikkeestä lisäturvan kanssa joten kai sitä huolettomin mielin voi olla. Mukavaa palata Alfailun pariin.

qaz
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Syys 2005, 17:56

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja qaz »

Oliko niin että 1.4 T-jetiä ei vaivaa huohottimen jäätyminen? Onko Giulietassa muita tuohon moottoriin liittyviä ongelmia? Kaverin puolesta kyselen, hän harkitsee seuraavaksi autoksi 500:sta mutta vähän ajettu G voisi olla vaihtoehto.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ei T-jet täysin immuuni ongelmalle ole - ainakin muutaman T-Jet Bravon huohotin on jäätynyt. Tosin korimallikin vaikuttaa tässä - MiToissa ei tunnu edes MA jäätyvän yhtä herkästi ja 500X on ollut koko porukan surkein esitys - jo parin asteen pakkanen nitisti auton. Tosin rätti keulalla auttoi siinä paljon.

Mitenkäs tämä vaihdelootapuoli... Giulietassa ei M32 -pommia T-Jetin parina? (dementia etenee...)

Jos loota OK, niin T-Jeteissä ei tosiaan mitään ihmeempää kuin ne suht tiuhaan eteen tulevat jakopään hihnan vaihdot + vähän hinnakkaat tulpat. Toisaalta kone ei vaadi eksoottista=kallista öljyä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

atte iluig
Viestit: 18
Liittynyt: 08 Heinä 2016, 13:50
Car(s): Giulietta MA -13, Giulietta QV -15

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja atte iluig »

qaz kirjoitti:Oliko niin että 1.4 T-jetiä ei vaivaa huohottimen jäätyminen? Onko Giulietassa muita tuohon moottoriin liittyviä ongelmia? Kaverin puolesta kyselen, hän harkitsee seuraavaksi autoksi 500:sta mutta vähän ajettu G voisi olla vaihtoehto.
Minulla oli neljä vuotta Multi Air eikä siinä koko aikana ollut käytännössä yhtään vikaa. Termostaatti jouduttiin vaihtamaan kun se rupesi vuotamaan. Huohotin putsattiin huollon yhteydessä syksyisin eikä se jäätynyt kertaakaan. Öljyjen kanssa kannattaa kuitenkin noudattaa suosituksia, niistä Multi Air on tarkka sekä laadun että vaihtovälin suhteen.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 388
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

qaz kirjoitti:Kaverin puolesta kyselen
Jotenkin aina tuo saa hymyn huulille :)

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja karila »

qaz kirjoitti:Oliko niin että 1.4 T-jetiä ei vaivaa huohottimen jäätyminen? Onko Giulietassa muita tuohon moottoriin liittyviä ongelmia? Kaverin puolesta kyselen, hän harkitsee seuraavaksi autoksi 500:sta mutta vähän ajettu G voisi olla vaihtoehto.
Tyttärellä t-jet -12 , jolla menossa 4:s talvi hänen omistuksessaan, ei huohotinongelmia.
- Kari

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Onkos kukaan törmännyt TBI koneisessa siihen että öljyvalo vilkkuu minutin verran? Ohjekirjassahan löytyy Diesel versiolle kyllä selkeä toiminto tuolle mutta bensavehkeissä ei pitäisi olla huoltomuistutusta?
Mitä auto yrittää viestittää?
Öljynvaihdot ja sähköisen huoltokirjan olen MES:llä mielestäni oikein kuitannut huoltojen yhteydessä.

jamper
Viestit: 145
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jamper »

fahlsjy kirjoitti:Onkos kukaan törmännyt TBI koneisessa siihen että öljyvalo vilkkuu minutin verran? Ohjekirjassahan löytyy Diesel versiolle kyllä selkeä toiminto tuolle mutta bensavehkeissä ei pitäisi olla huoltomuistutusta?
Mitä auto yrittää viestittää?
Öljynvaihdot ja sähköisen huoltokirjan olen MES:llä mielestäni oikein kuitannut huoltojen yhteydessä.
QV:ssä on sama juttu kuin Dieselissä. Eli pitää kuitata kahdesta paikkaa öljynvaihto MES:sillä.

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Akku tyhjentynyt vähän väliä. Ensin joutui tilaamaan hinausauton antamaan virtaa starttibuusterilla, sitten ostin oman buusterin. Kolmas kerta oli tänään, kun jouduin käyttämään buusteria.
Akku on aika tarkasti 2 vuotias, edellinen kesti minulla 5 vuotta ja edellinen omistaja ajoi pari vuotta sillä-hyvin starttasi :( kovillakin pakkasilla.
Mikähän on paras diagnoosi? Eihän tämä akku saisi olla tsippi 5 vuotta ennen kuin edellinen.
Voihan vika olla tietysti laturissakin. Ajan kyllä aika vähän, lähinnä kauppareissuja(ehkä pari kertaa viikossa), mutta toisinaan reilut parikymmentä kilometriäkin. Tytöllä auto starttasi kuukauden lomamatkan jälkeen tänään ja on sentään diisseli. Auto oli samalla parkkipaikalla, kuin omanikin koko ajan-samoissa olosuhteissa. Tytön auton akku samanikäinen.
Ehkä täytyy viedä lähimmälle huoltsikalle syynättäväksi... :(

Jora
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa Giulietta 1.4 multiair
Ex Alfa 159 2.4 JTDm
Ex Alfa 156 1.8 TS,
Ex Alfa 147 2.0 TS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jora »

Kokemuksia kaivattaisiin vaihteistoöljyistä? Millaisia olette manuaali multiairiin laittaneet? 200000km pyörähti mittariin ja ei tietoa edellisestä vaihdosta joten ajattelin vaihtaa uudet sisään.

Takakontin aukaisu logosta ei tahdo enää toimia. Tuntuu että "painike" jumissa eikä liiku yhtään. Onko tähän joku hyvä putsailu menetelmä?

Vastaa Viestiin