Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Noi akut on ollu kyl näis ongelmallisia. Tuntuu hajoavan järjestään (itsellä myös kerran vaihdettu ja vaikuttaa että kohta täytyy vaihtaa toisen kerran) ja niistä tulee sitä kaikenmaailman vikakoodeja. Ihan kuin järjestelmä ei pystyis havaitsemaan viallista akkua ja se eskaloi sit noita can communication erroreita.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Epäilen että se Stelvionkin hinurikeikan juurisyy oli loppupelissä huono akku.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko tiedossa mitä jännitelukemia vaihdetut akut ovat näyttäneet?FinPat kirjoitti:Epäilen että se Stelvionkin hinurikeikan juurisyy oli loppupelissä huono akku.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jos jmi:n lukemat (lähinnä ECUlta, kun tulee tulkkausten kautta) on lähelläkään totuutta, niin herää kyllä kysymys että millaiset jännitehäviöt akun ja konehuoneen välillä normaalisti on. Akkuhan meinaan kuolee kyllä kohtuu tehokkaasti jos lataus on heikkoa ja sehän on, jos sähkö ei kunnolla pääse laturilta akulle. Ei olisi välttämättä eka kerta, kun kaapeli mitoitetaan vähän turhankin tarkkaan optimoiduksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Itsellä ainoa ylimääräinen huoltovisiitti Stelviolla johtui akun yllättävästä purkamisesta. Ajoin viime kesän alussa sadekuuron jäljiltä kiihdytyskaistalle tulvineeseen lampareeseen vähän reilulla vauhdilla. Vettä oli enemmän kuin arvioin ja tuli varmaan komea roiskaus sivuille. Eteen syntynyt aalto nousi konepellille ja siitä massana auton yli. Ei hyvä millään sähköä ja/tai ilmaa käyttävällä autolla .JanV kirjoitti:Noi akut on ollu kyl näis ongelmallisia. Tuntuu hajoavan järjestään (itsellä myös kerran vaihdettu ja vaikuttaa että kohta täytyy vaihtaa toisen kerran) ja niistä tulee sitä kaikenmaailman vikakoodeja. Ihan kuin järjestelmä ei pystyis havaitsemaan viallista akkua ja se eskaloi sit noita can communication erroreita.
Onneksi ei mennyt vettä koneeseen tai mitään vaurioita keulaan tai jäähdyttimiin, mutta kauppareissun jälkeen kotiinpäin ajellessa alkoi järjestelmä toisensa jälkeen putoilla pois ja varoitusvalot vilkkua. Lopulta suostui sammumaan vaan ottamalla akun kenkä irti. Sain auton huoltoon FCA:n palvelunumeron ystävällisellä avustuksella. Huollossa nollattiin akkujännitteen laskun aiheuttamat vikakoodit ja ladattiin purkanut akku täyteen.
Sittemmin olen hidastanut vauhtia etukäteen, kun eteen on ilmaantunut yllättäen isoja lampareita .
Syksyllä harraste-166:n 17-vuotias akku oireili olevansa lopussa. Hommasin Motonetista pari oheisen kuvan mukaista tuplaUSB-laturia jännitemittarilla.
Käteviä pelejä ja nyt käytössä 166:ssa ja Ducatossa paljastamassa akku- tai laturiongelmia ennen niiden muuttumista vakaviksi.
Cotzy
- Liitteet
-
- USB_laturijännitemittari.jpg
- (103.85 KiB) Tiedosto ladattu 6974 kertaa
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Polttoainetankin luukkua ihmeteltiin vuosihuollossa mittausraportin tekemisen verran.
Sen verran lämpimämpää ollut taasen, että irviminen on vähäisempää kuin joulukuussa.
Mutta pitää mennä vaatimaan jatkotoimenpiteitä, kun takuuta on vielä 10 kk jäljellä.
Onneksi ei ollut muita vikoja, kun tuo korjaustoimeen ryhtyminen on vähän empiväisen sorttista .
Cotzy
Sen verran lämpimämpää ollut taasen, että irviminen on vähäisempää kuin joulukuussa.
Mutta pitää mennä vaatimaan jatkotoimenpiteitä, kun takuuta on vielä 10 kk jäljellä.
Onneksi ei ollut muita vikoja, kun tuo korjaustoimeen ryhtyminen on vähän empiväisen sorttista .
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Korjaus ilman maahantuojan lupaa/vastausta raportointiin on kielletty. Joka kieltämättä on kuluttajanäkökulmasta ihme perseilyä, mutta minkäs teet? Korjataanko samoilla taipuvilla osilla vai mitä laitetaan?
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Toimivimmat mahdolliset osat ois kivat korjaukseen takuuaikana .Jarsan kirjoitti:^Korjaus ilman maahantuojan lupaa/vastausta raportointiin on kielletty. Joka kieltämättä on kuluttajanäkökulmasta ihme perseilyä, mutta minkäs teet? Korjataanko samoilla taipuvilla osilla vai mitä laitetaan?
Jos uusissa osissa on jotain parannusta, niin niitä sitten.
Käynkö tiskillä vai soitetaanko mulle perään?
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Heitän yv:llä!
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kaistavahti hävinnyt mittariston yläosasta vaikka sitä ei saa edes pois. Onko kellään samanlaista kokemusta? Asetuksissa välillä kaistavahdin teksti on harmaana ja kaistavahdin asetuksiin ei pääse, välillä taas normaalina valkoisena tekstinä.
Auto menossa 2.vuosihuoltoon ja huollon mukaan vaihdetaan vain öljyt ja raitisilmasuodatin. Huoltokirjan mukaan pitäisi vaihtaa myös jarruneste ja apulaitehihna(kylmä ilmasto 30tkm/2 vuotta). Mitä muilla tuossa huollossa on tehty?
Auto menossa 2.vuosihuoltoon ja huollon mukaan vaihdetaan vain öljyt ja raitisilmasuodatin. Huoltokirjan mukaan pitäisi vaihtaa myös jarruneste ja apulaitehihna(kylmä ilmasto 30tkm/2 vuotta). Mitä muilla tuossa huollossa on tehty?
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko kaistavahti mennyt pois päältä vasemman viiksen napista? Itsellä tulee talvella vahinkopainalluksia kaistavahtinappiin, kun on laittananut auton tulille ja nousee ulos skrapaamaan ikkunoita.jmi kirjoitti:Kaistavahti hävinnyt mittariston yläosasta vaikka sitä ei saa edes pois. Onko kellään samanlaista kokemusta? Asetuksissa välillä kaistavahdin teksti on harmaana ja kaistavahdin asetuksiin ei pääse, välillä taas normaalina valkoisena tekstinä.
Auto menossa 2.vuosihuoltoon ja huollon mukaan vaihdetaan vain öljyt ja raitisilmasuodatin. Huoltokirjan mukaan pitäisi vaihtaa myös jarruneste ja apulaitehihna(kylmä ilmasto 30tkm/2 vuotta). Mitä muilla tuossa huollossa on tehty?
Mulla vaihdettiin toisessa vuosihuollossa öljyjen ja suodattimien lisäksi jarrunesteet. Ja käytiin läpi tarkastuslista. Oikean etuoven käynti oli vähän tahmeaa, joten sen pyysin herkistelemään samanlaiseksi muiden kanssa. Apulaitehihnan vaihdosta keskusteltiin, mutta jätettiin myöhemmäksi. Ei tämän talven pakkaset ole vielä alle -10 C:een käyneet.
Cotzy
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^^ tuulilasi huurteessa/jäässä kaistavahdin kameroiden kohdalta?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllähän kaistavahdin pois päältä saa ja hyvä niin koska se on ihan pikkasen ärsyttävä.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Olen unohtanut koko napin, siinä se ongelma varmaan on.Cotzy kirjoitti:Onko kaistavahti mennyt pois päältä vasemman viiksen napista? Itsellä tulee talvella vahinkopainalluksia kaistavahtinappiin, kun on laittananut auton tulille ja nousee ulos skrapaamaan ikkunoita.jmi kirjoitti:Kaistavahti hävinnyt mittariston yläosasta vaikka sitä ei saa edes pois. Onko kellään samanlaista kokemusta? Asetuksissa välillä kaistavahdin teksti on harmaana ja kaistavahdin asetuksiin ei pääse, välillä taas normaalina valkoisena tekstinä.
Auto menossa 2.vuosihuoltoon ja huollon mukaan vaihdetaan vain öljyt ja raitisilmasuodatin. Huoltokirjan mukaan pitäisi vaihtaa myös jarruneste ja apulaitehihna(kylmä ilmasto 30tkm/2 vuotta). Mitä muilla tuossa huollossa on tehty?
Mulla vaihdettiin toisessa vuosihuollossa öljyjen ja suodattimien lisäksi jarrunesteet. Ja käytiin läpi tarkastuslista. Oikean etuoven käynti oli vähän tahmeaa, joten sen pyysin herkistelemään samanlaiseksi muiden kanssa. Apulaitehihnan vaihdosta keskusteltiin, mutta jätettiin myöhemmäksi. Ei tämän talven pakkaset ole vielä alle -10 C:een käyneet.
Cotzy
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvion vilkkuviiksen toiminnasta. Kun kattoo Youtuben koeajoraportteja Giuliasta ja Stelviosta, yleensä vakiovalitus kohdistuu vilkun yliherkkään toimintaan. Se kun tottumattomalle on kovin herkkä ja kaistanvaihtovilkulla tekee helposti ylikorjauksen väärään suuntaan.
Muutaman kuukauden käytön jälkeen toi Stelvion vilkku osoittautui aivan mahtavaksi. Kevyillä painalluksilla saa joko vilkun pohjaan tai kaistanvaihtovilkautuksen.
On hienoa, että Stelviossa on kaikki ajossa tarvittava hallittavissa ihan kahden käden rattiotteella. Vaihteet ja vilkku hoidetaan ihan yksittäisen sormen napautuksin, eikä intuitiiviseen auton hallintaan tartte irrottaa otetta ratista ollenkaan.
Stelvion hallintalaitteiden herkkyys ja auton ketteryys kokoisekseen jaksaa ilahduttaa päivittäin. Ja muiden ajoneuvojen hitaampi vaste ohjauksessa, jarruissa ja ratin hallintalaitteissa aiheuttaa nykyään itselle hieman ihmettelyä.
On hienoa, että Alfa tekee asiat ohjattavuuden ja hallintalaitteiden suhteen omalle ideologialleen uskollisena.
Cotzy
Muutaman kuukauden käytön jälkeen toi Stelvion vilkku osoittautui aivan mahtavaksi. Kevyillä painalluksilla saa joko vilkun pohjaan tai kaistanvaihtovilkautuksen.
On hienoa, että Stelviossa on kaikki ajossa tarvittava hallittavissa ihan kahden käden rattiotteella. Vaihteet ja vilkku hoidetaan ihan yksittäisen sormen napautuksin, eikä intuitiiviseen auton hallintaan tartte irrottaa otetta ratista ollenkaan.
Stelvion hallintalaitteiden herkkyys ja auton ketteryys kokoisekseen jaksaa ilahduttaa päivittäin. Ja muiden ajoneuvojen hitaampi vaste ohjauksessa, jarruissa ja ratin hallintalaitteissa aiheuttaa nykyään itselle hieman ihmettelyä.
On hienoa, että Alfa tekee asiat ohjattavuuden ja hallintalaitteiden suhteen omalle ideologialleen uskollisena.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Psykologin koulutuksen saanut Rouva haluaisi kuulemma tehdä syväanalyysin Stelvion hallintalaitteiden suunnittelijan henkisistä ongelmista, Rouva kun ajaa laitteella ehkä kerran kuussa mutta itse on tässä 70tkm myötä ehtinyt jo tottua kaikkeen muuhun paitsi että takalasin pyyhin joskus pimeällä jää päälle turhan pitkään kun kaksoisklikkaus alaspäin onkin tulkittu vain yksöisklikkaukseksi.Cotzy kirjoitti: On hienoa, että Alfa tekee asiat ohjattavuuden ja hallintalaitteiden suhteen omalle ideologialleen uskollisena.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Huollossa mainitsin tuosta koneen ulkopuolisesta äänestä ja vika löytyi! Ahtimen hukkaportin akseli on väljä, kannattaa tarkastaa. Tärisee tosiaan korkeammalla tyhjäkäynnillä ja kierroksia antamalla. Todennäköisesti vaihtavat koko ahtimen uudeksi, mitään varaosia siihen ei saa.Cotzy kirjoitti:On ominaisuus. P:llä kylmänä tyhjäkäyntikierrokset on korkeammalla 1300 rpm tasolla. Ja rapsutus on kuuluvampaa. D:lle vaihdettaessa kierrokset putoaa heti 850 rpm:ään ja käynti siistiytyy.jmi kirjoitti:280hv raksuttaa mielestäni melko kovaäänisesti kylmällä koneella vaihteen ollessa P:llä, tämäkin on varmaan ominaisuus?
Itse tykästyin kovasti heti talvella tuohon luonteenpiirteeseen, että moottori lähtee hieman rajummin, räjähtäen ja kevyesti nytkähtäen käyntiin.
Hienoa, että auto uhkuu menohaluja heti käynnistyksestä .
Noita äänettömiä ja menohaluttomalta vaikuttavia kulkupelejä nykyään riittääkin ihan kylliksi .
Cotzy
Molemmat peilit tärisee oven sulkiessa ja nyt odotellaan niiden osalta myös ohjeita tehtaalta. Milloin mahtaa uusi ahdin tulla kun tankinluukku episodi on kestänyt jo viisi kuukautta Ehkä jouluksi....
Öljymittaria en ymmärrä, miksi pitää odottaa 5min että päivittää itsensä? Kuitenkin yhden pykälän tiputti ilman 5min tyhjäkäyntiä. Huollossa laittivat 5,2 litraa mikä on oikea määrä, mutta edelleen yksi pykälä puuttuu.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mikä järjestelmäversio teillä muilla on? Päivitystä ei löytynyt ja autoni versio on 002.009.043, mutta ulkomailla on ainakin versiota 002.009.059.
-
- Viestit: 254
- Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vanhemmalle Infotainment-järjestelmälle on ollut ulkona 002.009.055 jo vuodesta 2017. 002.009.059 on ilmeisesti rajattu vain tiettyihin maihin.jmi kirjoitti:Mikä järjestelmäversio teillä muilla on? Päivitystä ei löytynyt ja autoni versio on 002.009.043, mutta ulkomailla on ainakin versiota 002.009.059.
Jos autossasi on 002.009.043, on tämä jo luokkaa 3 vuotta vanha ohjelmistoversio. Herää kysymys ovatko kaikki muutkin autosi ohjelmistot näin vanhalla tasolla. Vaadi seuraavassa huollossa kaikkien ohjelmistojen päivitys ajantasalle.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Soitin huoltoon, tarvitsee olla asiakasvalitus että päivitetään. Tätä ei kuulemma päivitetä testerillä vaan usb:lla, mutta joka tapauksessa nyt laitetaan uusi versio. 19.pv on tullut ihan uusin versio vielä. Kiitos infosta "Unique"Unique kirjoitti:Vanhemmalle Infotainment-järjestelmälle on ollut ulkona 002.009.055 jo vuodesta 2017. 002.009.059 on ilmeisesti rajattu vain tiettyihin maihin.jmi kirjoitti:Mikä järjestelmäversio teillä muilla on? Päivitystä ei löytynyt ja autoni versio on 002.009.043, mutta ulkomailla on ainakin versiota 002.009.059.
Jos autossasi on 002.009.043, on tämä jo luokkaa 3 vuotta vanha ohjelmistoversio. Herää kysymys ovatko kaikki muutkin autosi ohjelmistot näin vanhalla tasolla. Vaadi seuraavassa huollossa kaikkien ohjelmistojen päivitys ajantasalle.
-
- Viestit: 254
- Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
0.43:ssa oli ainakin itsellä kaksi eri vikaa:jmi kirjoitti:Soitin huoltoon, tarvitsee olla asiakasvalitus että päivitetään. Tätä ei kuulemma päivitetä testerillä vaan usb:lla, mutta joka tapauksessa nyt laitetaan uusi versio. 19.pv on tullut ihan uusin versio vielä. Kiitos infosta "Unique"Unique kirjoitti:Vanhemmalle Infotainment-järjestelmälle on ollut ulkona 002.009.055 jo vuodesta 2017. 002.009.059 on ilmeisesti rajattu vain tiettyihin maihin.jmi kirjoitti:Mikä järjestelmäversio teillä muilla on? Päivitystä ei löytynyt ja autoni versio on 002.009.043, mutta ulkomailla on ainakin versiota 002.009.059.
Jos autossasi on 002.009.043, on tämä jo luokkaa 3 vuotta vanha ohjelmistoversio. Herää kysymys ovatko kaikki muutkin autosi ohjelmistot näin vanhalla tasolla. Vaadi seuraavassa huollossa kaikkien ohjelmistojen päivitys ajantasalle.
- Infotainment kaatui silloin tällöin
- Tietyissä tilanteissa tapahtui "naksahdus", joka poistui uudemmalla softalla
Tuosta vain asiakasvalituksen aihetta valitsemaan.
Mutta vielä tärkeämpää on, että ECU ja muut tärkeät muut modulit ovat ajantasalla. Esimerkiksi ECUn versioon on tullut vuosien varrella todella paljon erilaisia korjauksia.
Viimeksi Arita-autossa päivittivät omaan autoon kaikki auton softat normaalin huollon osana ilman lisähintaa tai asiakasvalituksia.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Huolto sanoi että kaikki muu on ajantasalla eli testeri näyttää muut päivitykset.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mitä näitä on kuunnellu ni tuntuu siltä että Arita on ainoa joka pyyteettömästi päivittää uusimmat softat kun muut huollot yleensä sanovat joko ei oota tai että eivät suostu tekemään koska a) pitää olla joku ongelma b) pitää kantaa heille kottikärryllinen rahaa c) eivät halua tehdä sitä.
Arita on päivittänyt jopa maksutta takuun ulkopuolisia autoja huollon yhteydessä joten jos vaan mahdollista niin viekää sinne niin kaikki on helpompaa.
Arita on päivittänyt jopa maksutta takuun ulkopuolisia autoja huollon yhteydessä joten jos vaan mahdollista niin viekää sinne niin kaikki on helpompaa.
- JT Newman
- Viestit: 334
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Omassa Giuliassa kuskin peili rämisi sulkiessa, meni takuuvaihtoon kokonaisuudessaan.jmi kirjoitti: Molemmat peilit tärisee oven sulkiessa ja nyt odotellaan niiden osalta myös ohjeita tehtaalta.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
- JT Newman
- Viestit: 334
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Komppaan. Jopa adaptiivisen cruisen moduuli oli päivitetty ilman nurinoita, kun sen olin aktivoinut.JanV kirjoitti:Mitä näitä on kuunnellu ni tuntuu siltä että Arita on ainoa joka pyyteettömästi päivittää uusimmat softat kun muut huollot yleensä sanovat joko ei oota tai että eivät suostu tekemään koska a) pitää olla joku ongelma b) pitää kantaa heille kottikärryllinen rahaa c) eivät halua tehdä sitä.
Arita on päivittänyt jopa maksutta takuun ulkopuolisia autoja huollon yhteydessä joten jos vaan mahdollista niin viekää sinne niin kaikki on helpompaa.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Itse olen ollut yhteydessä FCAn palvelunumeroon Italiassa selvittäessäni Stelvioni softa- ja karttapäivitykset. FCA:n palvelunumeron toiminta Italiassa on ollut ripeää ja asiantuntevaa, sitä mitä maahantuojaltakin toivoisi. Ja FCA:n palvenumeron kautta sain kätevästi pyynnöt softa- ja karttapäivityksien tekemiseen vuosihuollon yhteydessä Turun Autokeskuksessa viime vuonna.JanV kirjoitti:Mitä näitä on kuunnellu ni tuntuu siltä että Arita on ainoa joka pyyteettömästi päivittää uusimmat softat kun muut huollot yleensä sanovat joko ei oota tai että eivät suostu tekemään koska a) pitää olla joku ongelma b) pitää kantaa heille kottikärryllinen rahaa c) eivät halua tehdä sitä.
Arita on päivittänyt jopa maksutta takuun ulkopuolisia autoja huollon yhteydessä joten jos vaan mahdollista niin viekää sinne niin kaikki on helpompaa.
Asia hoitui ongelmitta vuosihuollon yhteydessä, kun samalla tehtiin yksi ylimääräinen takaisinkutsuun liittyvä vetokoukun johtosarjan tarkastus.
Normaalin vuosihuoltoon varattu aika ei taida aina riittää ainakaan karttapäivityksen tekemiseen samalla.
Sittemmin olen tehnyt yhden karttapäivityksen myös itse ohjeiden mukaan.
Cotzy
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Cotzy, täriseekö sinulla hukkaportin akseli tyhjäkäynnillä tai kierroksia antaessa?
Vai onko minulla vain yksittäistapaus...
Vai onko minulla vain yksittäistapaus...
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
- Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kuuntelin moottorin rapsuttavaa ääntä tarkemmin konepelti auki. Mulla rapsuttava ääni kuuluu omaan korvaan vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä.jmi kirjoitti:Cotzy, täriseekö sinulla hukkaportin akseli tyhjäkäynnillä tai kierroksia antaessa?
Vai onko minulla vain yksittäistapaus...
Ääni kuuluu turbon läheisyydestä. Häipyy kierrosten noustessa. Samoin koneen lämmettyä. Joten voi olla samaa lähdettä, hieman eri oirein.
Pitää tarkistuttaa, jahka tankin luukku menee korjaukseen.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mulla loppui räminä kun vähän taivutteli turbon suojapeltejä.Cotzy kirjoitti:Kuuntelin moottorin rapsuttavaa ääntä tarkemmin konepelti auki. Mulla rapsuttava ääni kuuluu omaan korvaan vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä.jmi kirjoitti:Cotzy, täriseekö sinulla hukkaportin akseli tyhjäkäynnillä tai kierroksia antaessa?
Vai onko minulla vain yksittäistapaus...
Ääni kuuluu turbon läheisyydestä. Häipyy kierrosten noustessa. Samoin koneen lämmettyä. Joten voi olla samaa lähdettä, hieman eri oirein.
Pitää tarkistuttaa, jahka tankin luukku menee korjaukseen.
Cotzy
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mut kaikkihan nää vähän rapsuttaa kylmänä. Ihan uutenakin näin. Se oli joku ominaisuus. Mut tiedä sit onko samasta rapsuttamisesta kyse
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Turbon tangon helinä kylmänä on tosiaan ominaisuus.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Aika erikoinen ominaisuus, onko kaikissa autoissa joissa sama turbo niin helinää/tärinää?Jarsan kirjoitti:^Turbon tangon helinä kylmänä on tosiaan ominaisuus.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllä, sama löytyy myös eräästä saksalaisvalmisteisesta, ja monista muistakin.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Huollossa olivat sitä mieltä että vikaa on ja kysyvät tehtaalta. Miksei sitä akselin holkkia ole voinut tehdä tiukemmaksi
Onko tietoa mikä turbo on kyseessä?
Onko tietoa mikä turbo on kyseessä?
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Voihan siinä toki vikaakin olla. Pieni helinä kylmänä on normaalia, mutta ei sen montaa minuuttia pitäisi kuulua. Lämpölaajenemisen vuoksi välys. Ainakin mielikuvassani siinä Garrett kyljessä lukee.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ok, osaatko sanoa kun huollossa sanoivat laittaneensa 5,2 litraa öljyä, mutta mittari näyttää yhtä pykälää vajausta ja multiecuscan 4,8 litraa niin voiko olla vaan että anturi on rikki tai ei jostain syystä ole päivittynyt?Jarsan kirjoitti:Voihan siinä toki vikaakin olla. Pieni helinä kylmänä on normaalia, mutta ei sen montaa minuuttia pitäisi kuulua. Lämpölaajenemisen vuoksi välys. Ainakin mielikuvassani siinä Garrett kyljessä lukee.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Paha sanoa, liian monta vaihtoehtoa mistä heitto tulee. Anturihan ei mikään absoluuttinen mittalaite ole, joten sekin voi heittää desin pari. Samoin kuten korjaamon öljyhanan mittari (jos tulee hanasta), jne. En olisi kovin huolissani tuosta.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Itsekin tykkään jopa, että näyttää palkkia vaille tuossa 159:ssä. Huomaa, jos pinta alkaakin nousta (esim. vuotava suutin) niin kykenee reagoimaan ajoissa.jmi kirjoitti:Ok, osaatko sanoa kun huollossa sanoivat laittaneensa 5,2 litraa öljyä, mutta mittari näyttää yhtä pykälää vajausta ja multiecuscan 4,8 litraa niin voiko olla vaan että anturi on rikki tai ei jostain syystä ole päivittynyt?Jarsan kirjoitti:Voihan siinä toki vikaakin olla. Pieni helinä kylmänä on normaalia, mutta ei sen montaa minuuttia pitäisi kuulua. Lämpölaajenemisen vuoksi välys. Ainakin mielikuvassani siinä Garrett kyljessä lukee.
Onko Stelviossa niin paljon älyä, että varottaa ylitäytöstä? Jos ei, yksi palkki vajaa on bestest way to go
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Lähinnä kiinnosti että jos ilmoitetaan laitetun 5,2 niin luulisi että mittarikin näyttäisi täyttä. Ennen mittatikusta näki tarkan määrän, nyt seurataan vain epämääräistä anturia eli mielestäni huonompaan suuntaan on menty. Enkä kyllä ymmärrä miksei anturia voida tehdä tarkaksi.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Uudessa Panamera turbo S:ssä et näe öljymäärää ollenkaan etkä edes moottorin lämpötilaa. Se vain kertoo sit ku sen mielestä tarvii. Eli aika yleinen suuntaus.jmi kirjoitti:Lähinnä kiinnosti että jos ilmoitetaan laitetun 5,2 niin luulisi että mittarikin näyttäisi täyttä. Ennen mittatikusta näki tarkan määrän, nyt seurataan vain epämääräistä anturia eli mielestäni huonompaan suuntaan on menty. Enkä kyllä ymmärrä miksei anturia voida tehdä tarkaksi.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Sama juttu Teslassa. Yleistyy vauhdilla.JanV kirjoitti: Uudessa Panamera turbo S:ssä et näe öljymäärää ollenkaan etkä edes moottorin lämpötilaa. Se vain kertoo sit ku sen mielestä tarvii. Eli aika yleinen suuntaus.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
FinPat kirjoitti:Sama juttu Teslassa. Yleistyy vauhdilla.JanV kirjoitti: Uudessa Panamera turbo S:ssä et näe öljymäärää ollenkaan etkä edes moottorin lämpötilaa. Se vain kertoo sit ku sen mielestä tarvii. Eli aika yleinen suuntaus.
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hiukan menee ehkä offtopic, mutta siitäkin huolimatta.Aquatica kirjoitti:Itsekin tykkään jopa, että näyttää palkkia vaille tuossa 159:ssä. Huomaa, jos pinta alkaakin nousta (esim. vuotava suutin) niin kykenee reagoimaan ajoissa.jmi kirjoitti:Ok, osaatko sanoa kun huollossa sanoivat laittaneensa 5,2 litraa öljyä, mutta mittari näyttää yhtä pykälää vajausta ja multiecuscan 4,8 litraa niin voiko olla vaan että anturi on rikki tai ei jostain syystä ole päivittynyt?Jarsan kirjoitti:Voihan siinä toki vikaakin olla. Pieni helinä kylmänä on normaalia, mutta ei sen montaa minuuttia pitäisi kuulua. Lämpölaajenemisen vuoksi välys. Ainakin mielikuvassani siinä Garrett kyljessä lukee.
Onko Stelviossa niin paljon älyä, että varottaa ylitäytöstä? Jos ei, yksi palkki vajaa on bestest way to go
Onhan katsottu esim. ohjekirjasta, kuinka sitä näyttöä kuuluu lukea?
Esimerkiksi 156 jtdm näyttää myös öljyn määrän ruudussa muutaman sekunnin ajan, kun auton starttaa. Sen lukeminen käy sitten hyvin, sanoisinko italialaisittain..
Kun palkit ovat täynnä, öljythän ovat silloin maksimissa ja kaikki hyvin, eikö...? Nokun ei.
Ohjekirja kun sanoo, että sen palkkimittarin mukaan määrä on oikea silloin, kun se näyttää kahta palkkia vajaata. Täysillä palkeilla käskee viemään välittömästi valtuutettuun huoltoon tms. ylitäytön poistamiseksi.
Siitä en tiedä, onko joka ikisessä muussakin uudehkossa autossa näin ja onko tuo juurikin sen ylitäytön vuoksi (toisaalta hyvinkin loogista), kun ei omissa romuissa vielä alfoja (156 diesel, bensassa ei muistaakseni ole) lukuunottamatta moisia ole ollut.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ohjekirja on luettu ja ehkä kuukausi ennen huoltoa öljyn taso tippui yhden pykälän maksimista. Eli olisiko uusi kone hieman syönyt öljyä. Tuli vaan sellainen olo että huolto on laittanut saman määrän öljyä kuin siellä oli jäljellä.
Entisinä hyvinä aikoina oli tärkeää että koneessa oli öljyä ja sen määrän pystyi tarkastamaan. Ehkä nykyajan kertakäyttökulttuurissa sillä ei ole enää niin väliä...
Jatkossa vaihdan itse öljyt niin ei tarvitse ihmetellä.
Entisinä hyvinä aikoina oli tärkeää että koneessa oli öljyä ja sen määrän pystyi tarkastamaan. Ehkä nykyajan kertakäyttökulttuurissa sillä ei ole enää niin väliä...
Jatkossa vaihdan itse öljyt niin ei tarvitse ihmetellä.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hetken kesti tajutaFinPat kirjoitti:Sama juttu Teslassa. Yleistyy vauhdilla.JanV kirjoitti: Uudessa Panamera turbo S:ssä et näe öljymäärää ollenkaan etkä edes moottorin lämpötilaa. Se vain kertoo sit ku sen mielestä tarvii. Eli aika yleinen suuntaus.
Mut panameran turbo s on vielä perinteinen 4.0l v8 pienellä sähkömoottorilla ryyditetty, eli siinä luulis olevan. Ei ole vielä Taycan "Turbo" S tyylinen täyssähkö.
- karila
- Viestit: 241
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170 - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vaimon Ford Ka:ssa sama ominaisuus, aika yleistä jo näissä preemium merkeissä.JanV kirjoitti:Hetken kesti tajutaFinPat kirjoitti:Sama juttu Teslassa. Yleistyy vauhdilla.JanV kirjoitti: Uudessa Panamera turbo S:ssä et näe öljymäärää ollenkaan etkä edes moottorin lämpötilaa. Se vain kertoo sit ku sen mielestä tarvii. Eli aika yleinen suuntaus.
- Kari
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Turbo vaihdettu koska hukkaportti oli väljä eli ei pelkästään tanko. Heilui useampia millejä turbiinikotelosta liikuttaessa.jmi kirjoitti:Aika erikoinen ominaisuus, onko kaikissa autoissa joissa sama turbo niin helinää/tärinää?Jarsan kirjoitti:^Turbon tangon helinä kylmänä on tosiaan ominaisuus.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No koska Garrett/Honeywell. Sääli ettei ne käyttäny laadukkaampaa japanilaista IHI ahdinta kuten QV:ssa ni meil ois jo upgreidatut ahtimet kaikilla sisässä.
edit: Poikkeuksena vv:n "välyksetön" IHI joka oli ihan fail.
edit: Poikkeuksena vv:n "välyksetön" IHI joka oli ihan fail.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Toivottavasti uusi kestää. Mikä tuollaisen välyksen oikein aiheuttaa,lämpö?JanV kirjoitti:No koska Garrett/Honeywell. Sääli ettei ne käyttäny laadukkaampaa japanilaista IHI ahdinta kuten QV:ssa ni meil ois jo upgreidatut ahtimet kaikilla sisässä.
edit: Poikkeuksena vv:n "välyksetön" IHI joka oli ihan fail.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvio Teknavin koeajossa huomenna.