Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^no onpa köljä systeemi
"puhun niin totta kuin osaan"

Ohranja
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 20:16
Car(s): Alfa 159 2,4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ohranja »

Vaihdelaatikon irrotus.

Onko kellään tietoa tai kokemusta, pystyykö 2.4 jtdm manuaaliaskin irrottamaan ilman, että koko koneen ottaa pois? Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Terve, olen tehnyt ja pystyy. Tekee vain todella tiukkaa, kone pitää käytännössä irrotella joka puolelta ja laittaa roikkumaan, jotta sitä pystyy niin paljon kallistamaan että aski lähtee alaviistoon pois.
Jakopäästä pitää ainakin apulaite hihnaa ja rullaa poistaa jotta saa tilaa sille puolen. Itse tein samalla jakorempan johon taas sai toiseen suuntaan lisää tilaa laatikon ollessa irti.
Apurunko alta pitää tietenkin irrottaa pois. Oikeastaan ainoa etu tuossa koneen pitämisessä suurinpiirtein paikallaan on että aikalailla kaikki letkut ja piuhat saa pitää kiinni, myös ilmastointi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Katsastusaika lähestyy ja pitäisi ehjätä ennen sitä ostosta asti toimimattomat ajovalojen pesurit.
Onko raadin mielestä syyselvitys asiantilaan helposta hankalimpaan seuraava:

Sulake (palanut, irroitettu?), pumpun johto (irroitettu?), letkujen venttiilit (tukossa / jumissa?), muu syy? Pumpun tarkastelu taitaa vaatia puskurin irroittamisen.

Vinkkejä otetaan vastaan jos noiden kanssa on joku touhunnut.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ruokoton kirjoitti:Katsastusaika lähestyy ja pitäisi ehjätä ennen sitä ostosta asti toimimattomat ajovalojen pesurit.
Onko raadin mielestä syyselvitys asiantilaan helposta hankalimpaan seuraava:

Sulake (palanut, irroitettu?), pumpun johto (irroitettu?), letkujen venttiilit (tukossa / jumissa?), muu syy? Pumpun tarkastelu taitaa vaatia puskurin irroittamisen.

Vinkkejä otetaan vastaan jos noiden kanssa on joku touhunnut.
Sillo ku omasta lakkas pelaamasta syyllinen oli sulake.

jazma
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jazma »

Ruokoton kirjoitti:Katsastusaika lähestyy ja pitäisi ehjätä ennen sitä ostosta asti toimimattomat ajovalojen pesurit.
Onko raadin mielestä syyselvitys asiantilaan helposta hankalimpaan seuraava:

Sulake (palanut, irroitettu?), pumpun johto (irroitettu?), letkujen venttiilit (tukossa / jumissa?), muu syy? Pumpun tarkastelu taitaa vaatia puskurin irroittamisen.

Vinkkejä otetaan vastaan jos noiden kanssa on joku touhunnut.
Olet varmaan testannut pesurin toimintaa ajovalot päällä?
Itse pidän pesuria toiminnassa vain yhden päivän vuodessa ja viimeksi toimintakuntoon palauttaessa ihmettelin kun mitään ei tapahtunut - kunnes laitoin ajovalot päälle.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

On ollut valot päällä kokeillessa. Hyvä huomio muuten.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Ruokoton kirjoitti:Katsastusaika lähestyy ja pitäisi ehjätä ennen sitä ostosta asti toimimattomat ajovalojen pesurit.
Onko raadin mielestä syyselvitys asiantilaan helposta hankalimpaan seuraava:

Sulake (palanut, irroitettu?), pumpun johto (irroitettu?), letkujen venttiilit (tukossa / jumissa?), muu syy? Pumpun tarkastelu taitaa vaatia puskurin irroittamisen.

Vinkkejä otetaan vastaan jos noiden kanssa on joku touhunnut.

sen saattaa saada ongittua pois sisälokarin ja pohkapanssarin irrottamalla.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Jplonew
Viestit: 17
Liittynyt: 16 Elo 2019, 21:55
Car(s): 159 2.0 jtdm -10
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jplonew »

Parin viikon seisonnan jälkeen kun auto ei käynnistynyt ja akun latauksen jälkeen on toiminut normaalisti. Paitsi kun on akun jännitettä seurannut kylmänä jännite tyhjäkäynnillä pysyy n.12 voltin pintaan, mutta lämpimänä ja ajossa jännite on ollut 14.2V. ja ihmeellistä ääntä on kuulunut silloin kun jännite on ollut matala.

Alkaako laturi vedellä viimeisiään?



Kuva

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Ainakin minun 159:n latausjännitteet käyttäytyy aika samanlailla.
Jännitteen pomppiminen asettuu kylmällä koneella kun sammuttaa ilmastoinnin (tai säätää sen ihan kylmälle).
Kenties ne ilmastoinnin lisälämmittimet vetää enemmän virtaa kuin laturi pystyy tuottamaan matalilla kierroksilla?

Lisälämmittimet putoaa pois käytöstä vaiheittain kun jäähdytysnesteen lämmöt nousee.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Sama täällä. Olen seurannut jännitteitä sellaisella kännykän laturilla jossa on jännite näyttö. Tosiaan kylmänä ei nouse yli 12v ainakaan tyhjäkäynnillä, eikä muistaakseni ihan alussa kierroksillakaan. Lisälämppärit siellä ainakin imee virtaa.
^^Ihmeellistä ääntä nyt ei tietenkään kuuluisi kuulua. Lisälämppärit sammuu jossain 50asteen kohdalla, ei ihan mahdu tuohon käyrästöön.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kitinä todnäk johtuu nimenomaan tuosta lisälämppäristä. Jos siis kitisee.
Nimimerkillä 12.2v kylmänä heti startin jälkeen, nousee siitä hiljakseen mut alkuun ei tosiaan tuon korkeammalla pyörinyt omassakaan.

Sntn
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Syys 2013, 23:40
Car(s): 159 2.4 Berlina -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Sntn »

Paljonko tommonen tehoboxi vaikuttaa dieselin savutusarvoon? Kyseessä -06 2.4 tommosella steinbauerin laatikolla.
Nyt meni katsastus jälkitarkastukella läpi kun sain k-arvon laskemaan 1,7 -> 1,2 vaihtamalla ilmansuodattimen ja polkemalla kunnolla motarilla. Vuos sitten edellisen omistajan mittauttamana arvo oli ollut 0,6, ei tietoa oliko boxi silloin kiinni vai ei.

Jos tää tähän malliin nousee niin ensi vuonna on hankalat paikat katsastuksessa

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mites pyörreläppien kunto? Ne kun menee, savutus lisääntyy. Samoin tukkoinen EGR vaikuttaa.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Sntn kirjoitti:Paljonko tommonen tehoboxi vaikuttaa dieselin savutusarvoon? Kyseessä -06 2.4 tommosella steinbauerin laatikolla.
Jos tää tähän malliin nousee niin ensi vuonna on hankalat paikat katsastuksessa
Suosittelen yrittää lopettaa murehtimisen, itse podin tuota viisi vuotta ohjelmoidun 2.4:n kanssa. Aina se meni arvoihin, alussa aina tuprahtaa. Joka vuosi hain päästölapun korjaamolta etukäteen jos olisi jotain sanottavaa, mutta aina ne arvot laski. Ohjelmointi, läpät auki, egr täystukossa, nokiloukku tyhjä.
Eikä kannata ehkä motarillakaan vinguttaa, korjaamolla polkasevat kolme neljä kertaa niin se on siinä. Oletan että korjaamojen laput käy vielä konttorille, hintahan on about sama.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Sntn
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Syys 2013, 23:40
Car(s): 159 2.4 Berlina -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Sntn »

Aquatica kirjoitti:^
Mites pyörreläppien kunto? Ne kun menee, savutus lisääntyy. Samoin tukkoinen EGR vaikuttaa.
Saako noita tarkistettua jostain näppärästi ilman että pitää repiä kaikkea mahdollista tieltä pois?
Tukkoista EGR epäilin myös aluksi, mutta irrottaessa paljastui että se on tulpattu reikälevyllä. Imusarja vaikutti suhteellisen puhtaalta sen mitä pystyin tarkastelemaan, samoin MAP anturi eli tuskin siellä hirveästi on ryönää myöhempänäkään.

Eipä tässä hirveästi jaksa murehtia kun auto toimii muuten loistavasti eikä taustapeilistäkään näy mustaa savupilveä ajaessa, ainoastaan tossa ryntäystestissä tulee pöllähdys. Lähinnä mietin että kuuluisiko toi tehoboxi irroittaa kastastusta varten ja minä idioottina käyttänyt se kiinni kun ei aiempaa kokemusta ole noista :)

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Kyllä mun 156 pölläytti racechipin boxilla taatusti liikaa, mutta siinä ei ollutkaan mitään loukkua tai muita. Mutta eipä taida olla loukkua sullakaan jos yli ykkösen savut :-D . Boxi pois leimalle jos on helppo irrottaa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Asiaa on käsitelty aiemminkin, sen muistan mutta äkkiseltään en löytänyt vastausta...

Tarvis vaihtaa 159:n takaolka-akseleihin puslat, välystä alkaa olla niin että hirvittää. Mistä noita löytää? Siis ne mitkä kiinnittyy alatukivarteen ja missä myös aurauksen säätö.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... h-159brera

Eikös tuo ole se uniball, joka sieltä yleensä väsyy.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »


Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Muista ostaa samalla pultti, joka menee puslan läpi. Sillä säädetään aurausta ja on yleensä totaalisen jumissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

KimmoKo
Viestit: 185
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Mulla saattas olla yksi käytetty mutta ehjä pultti.
Yyveellä lisää jos on tarvista.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ihan mielenkiinnosta: Onko ollut öljynkulutus ongelmia bensakoneissa? Näköjään isolohko ei popsi yhtään.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Nyt kaivataan pro tipsejä startin vaihtoon. Kaks pulttia iisibiisi, mut se välissä oleva? Ideoita ajatuksia 2.4jtd tosiaan ja kyynärvarsia myöten yläältä tai alaalta, nii ei onnaa..

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Taisin päästä käsiksi pitkällä hylsyllä ja pikku jatkolla 1/4" räikällä. Saatto olla lyhytkin hylsy. Jotenkin huomasin vasta kasatessa että onnistuu jatkolla vähän kauempaa.
edit: kun irrotukseen meni kyllä iäisyys
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Asiaa hiukan sivuen, tehdas joskus '90-luvun alussa pyysi tekemään itse "erikoistyökalun" pitkästä lenkistä tämän pultin avaamiseen ja kiristämiseen yläkautta, joka joissain tapauksissa myös toimi. Alun avauksen jälkeen mutteria voi sormillakin kierrellä jos kierteet ovat puhtaat 8) En osaa sanoa onko tästä apua 159 mallissa. Pikkukoneisissa imusarjan irroitus jouduttaa hommaa myös huomattavasti, jos ei pääse auton alle!
img062.jpg
(11.3 KiB) Tiedosto ladattu 4199 kertaa

KimmoKo
Viestit: 185
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Räikkälistalla saa sen ylinmän auki.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Joskus vaihdoin startin käyttäen pientä paineilmaräikkää sekä sopivan pituisia jatkovarsia/hylsyjä. Lisäksi käytin räikkälenkkiavainta muistaakseni juurikin tuohon ylimpään pulttiin.
Onnistui yllättävän helposti kotipihassa alakautta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Hieman kun malttoi hengähtää ja miettiä mitenpäin niitä avaimia sinne sulloo, olikin jo vanha startti (vm-13) pöydällä ja uusi kiinni.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä ketjussa ollut aiemminkin keskustelua Myydieselistä.

Itse ajoin testimielessä 2 tankillista putkeen sillä ja olosuhteet oli +5..-10c välillä.
Tehossa en huomannut eroa.

Mutta jumalauta, mikä ero käyntiäänessä ja erityisesti kylmästartissa! Siinä oli niin valtava ero, että ihan ihmettelen.

Hyvänä esimerkkinä: päivän ajot n. 400km yhtämatkaa, jonka jälkeen auto seisoo pihassa about 6h käyttämättömänä -5c lämpötilassa.
Myydieselillä käyntiin, ei ropsota alkuun yhtään ja käynti varsin pehmeää.

Eilen Nesteen perusdieselissä tismalleen sama tilanne:
RAKSRAKSRAKS ja starttikin oli nihkeä - ihan selvästi siis alkoi polttamaan naftaa, mutta ei joka pytyssä. Ja lämpötila kuitenkin vain -5, hehkutus normaalisti ja näin. Muumidieselillä tuota efektiä ei tule lainkaan, käyntiääni on pehmeämpi.

Edelleen en tiedä, onko tuo hintansa arvoista - ehkä talvikäytössä toimiikin todella hyvin, mut kyllä sen eron huomaa etenkin Muumista pois johonkin ns. norminaftaan.

Kulutuksessa ei myöskään näy olevan havaittavaa eroa normin kanssa :-|

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Osaisko joku sanoa asap, että onko kaikissa 159 1.9 JTDm (110kw) autoissa sama vaihteisto (kuvittelisin, että kaikissa 2006 vuoden 110kw 1.9JTDm malleissa on sama tismalleen sama loota)?

Mistä tämmöstä voisi tsekata?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä alkuun oli M32 vaihteisto kaikissa muissa paitsi 2,4 JTDm, jossa oli F40 tai Aisin. Tiedä sitten onko muuttunut myöhemmin. Eper kertoo vaihteiston, kun syötät koko valmistenumeron siihen. Bensakoneissa ja dieseleissä oli tietysti eri perävälitys.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Aquatica kirjoitti:Tässä ketjussa ollut aiemminkin keskustelua Myydieselistä.

Itse ajoin testimielessä 2 tankillista putkeen sillä ja olosuhteet oli +5..-10c välillä.
Tehossa en huomannut eroa.

Mutta jumalauta, mikä ero käyntiäänessä ja erityisesti kylmästartissa! Siinä oli niin valtava ero, että ihan ihmettelen.

Hyvänä esimerkkinä: päivän ajot n. 400km yhtämatkaa, jonka jälkeen auto seisoo pihassa about 6h käyttämättömänä -5c lämpötilassa.
Myydieselillä käyntiin, ei ropsota alkuun yhtään ja käynti varsin pehmeää.

Eilen Nesteen perusdieselissä tismalleen sama tilanne:
RAKSRAKSRAKS ja starttikin oli nihkeä - ihan selvästi siis alkoi polttamaan naftaa, mutta ei joka pytyssä. Ja lämpötila kuitenkin vain -5, hehkutus normaalisti ja näin. Muumidieselillä tuota efektiä ei tule lainkaan, käyntiääni on pehmeämpi.

Edelleen en tiedä, onko tuo hintansa arvoista - ehkä talvikäytössä toimiikin todella hyvin, mut kyllä sen eron huomaa etenkin Muumista pois johonkin ns. norminaftaan.

Kulutuksessa ei myöskään näy olevan havaittavaa eroa normin kanssa :-|

Korkeampi setaani-arvo tekee tuon sivistyneen käyntiäänen.

Sen lisäksi MyDiesel ei savua käytännössä ollenkaan eli erittäin suositeltavaa hiukkasloukulliseen autoon ja jopa pakollista loukuttomaan ennen katsastuskäyntiä. :wink: :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

[quote="savijo-r]
Korkeampi setaani-arvo tekee tuon sivistyneen käyntiäänen.

Sen lisäksi MyDiesel ei savua käytännössä ollenkaan eli erittäin suositeltavaa hiukkasloukulliseen autoon ja jopa pakollista loukuttomaan ennen katsastuskäyntiä. :wink: :lol:[/quote]

Höpö höpö. St1n naftasta korkeampi setaani, ei vaikutusta.
Lisäksi savut meni oikein helposti arvoihin, vaikka autossa on edelleen vikaa (pumppaava ahto) ja kenkimällä savuaa kyllä.

Jos ei menis savuista läpi, olisi vika jo aika iso.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

seppo kirjoitti:Kyllä alkuun oli M32 vaihteisto kaikissa muissa paitsi 2,4 JTDm, jossa oli F40 tai Aisin. Tiedä sitten onko muuttunut myöhemmin. Eper kertoo vaihteiston, kun syötät koko valmistenumeron siihen. Bensakoneissa ja dieseleissä oli tietysti eri perävälitys.
Kiitos paljon!

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Vielä tarkennusta tuohon Sepon viestiin että dieseleidenkin laatikoissa saattaa olla eri välitykset 8v vs. 16v koneissa, koska Eperi antaa niille eri koodit, vaikka M32 molemmissa.
M32 on joissain malleissa korvaantunut loppua kohti C635:lla, mutta en tiedä koskeeko ollenkaan 1.9 dieseleitä.

Ps. Itsellä on ilmeisesti Opelin tai Saabin laatikko 8v 1.9:ssä, koska laatikon sovitus on yhdessä kohtaa erilainen, ja vakkari ei toimi 5 ja 6 vaihteilla koska välitys ei täsmää.
Välityksen ovat kyllä sinänsä hyvät, mitkä lienee vakiona.
Tehdaskunnostettu, 27tkm ajettu nyt.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Saappi käytti yksysin jatkeena F40:stä, sen tunnistaa kyllä keppituntumasta ja käytöksestä - on vähän itsepäinen aski. Eli todennäköisesti sulla on Opelin salkku sitte.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

ScreenHunter_203 Mar. 17 11.40.jpg
(58.95 KiB) Tiedosto ladattu 3555 kertaa

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Eli muisti petti, näyttää Eperissäkin olevan samalla koodilla 1.9 JTDm 8v ja 16v laatikot. Olen korjattu.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Olit ja et, aivan alkupään autoissa oli samalla numerolla, mutta 2007 ja 2008 tuli jo pari muutosta ja "uusi laatikko" 16v malliin. Tämän takia osia haettaessa se on hyvä tehdä valmistenumeron mukaan, niin saa kerralla oikean osan!

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Vaihdelaatikko on hyvä hoitaa kuntoon ennen maailmanloppua! :drinking:

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

h_lauri kirjoitti: Sillo ku omasta lakkas pelaamasta syyllinen oli sulake.
Bingo!

Lisäksi letkun haaroittimesta vasen puoli tukossa. Uutta tilaukseen, vaan saa nähdä miten ruton runtelemassa maailmassa tavara liikuu. :(

o_k
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2012, 14:26
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 -08
Ex 147 1.6 TS -01
Ex 156 1.8 TS -00
Ex 147 V1600 -01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja o_k »

Omassa 2.4jtdm Q4:ssa alkanut näköjään öljynlauhdutin vuotaa, mutta varaosien saatavuus tuntuu olevan aika heikkoa. Ei sattuisi kellään olemaan tietoa mistä löytyisi kohtuu hinnalla tuohon kennoa tai vaihtoehtoisesti onko joku saanut soviteltua yleismallin kennoa jotenkin tuohon?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kahteen kolariautoon olen vaihtanut lauhduttimen tarvikemalliin. Putket joutuu katkaisemaan ja jatkamaan helmiliitoksella.
Hydrauliikkaliikkeistä saa apua.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=33839
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

o_k
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2012, 14:26
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 -08
Ex 147 1.6 TS -01
Ex 156 1.8 TS -00
Ex 147 V1600 -01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja o_k »

Kiitos vinkistä. Täytynee alkaa siis rakentelemaan tuollaisesta yleismallisesta.

KimmoKo
Viestit: 185
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Katselin jo myyntipalstan läpi mutta kysynpä täältä että olisko kellään ilmansuodatin boxsin pohjaa? Tai mahdollisesti koko laatikkota?
2.4Jtdm kyseessä (en osaa sanoa käykö muunkin malliset)

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Minkäskokoinen ulosvetäjä laakerinvaihdolle?

Nyt haetaan halvinta mahdollista, jonka Fixus/Motonet/Puuilo myy. Laakeri on tilattu (taakse, mutta Q4 niin sama kuin edessä) ja vaihto todnäk suoritettava parkkipaikalla Lidlin akkukoneen avustamana.
Minkä kokoinen leukojen max-leveys riittää? 120mm?

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ei minkäänllaista, eikä akkukonettakaan tarvitse kuin pyöränpultteihin.
Itse vaihdan vanhan kirveen ja vasaran avulla kun joku toinen ruuvaa pyöränpulttien avulla navan irti. Haulla löytynee lisää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mulla ei ole mielestäni tarpeeksi pitkiä pyöränpultteja. Eikä ole kyllä sitä kirvestäkään :D

KimmoKo
Viestit: 185
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

En ole ulosvetäjää käyttänyt vaan tosiaan isolla vasaralla kopsuttelee laippaan niin sieltä se lähtee.

Vastaa Viestiin