Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vaihdelaatikon irrotus.
Onko kellään tietoa tai kokemusta, pystyykö 2.4 jtdm manuaaliaskin irrottamaan ilman, että koko koneen ottaa pois? Kiitos vinkeistä jo etukäteen.
Onko kellään tietoa tai kokemusta, pystyykö 2.4 jtdm manuaaliaskin irrottamaan ilman, että koko koneen ottaa pois? Kiitos vinkeistä jo etukäteen.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Terve, olen tehnyt ja pystyy. Tekee vain todella tiukkaa, kone pitää käytännössä irrotella joka puolelta ja laittaa roikkumaan, jotta sitä pystyy niin paljon kallistamaan että aski lähtee alaviistoon pois.
Jakopäästä pitää ainakin apulaite hihnaa ja rullaa poistaa jotta saa tilaa sille puolen. Itse tein samalla jakorempan johon taas sai toiseen suuntaan lisää tilaa laatikon ollessa irti.
Apurunko alta pitää tietenkin irrottaa pois. Oikeastaan ainoa etu tuossa koneen pitämisessä suurinpiirtein paikallaan on että aikalailla kaikki letkut ja piuhat saa pitää kiinni, myös ilmastointi.
Jakopäästä pitää ainakin apulaite hihnaa ja rullaa poistaa jotta saa tilaa sille puolen. Itse tein samalla jakorempan johon taas sai toiseen suuntaan lisää tilaa laatikon ollessa irti.
Apurunko alta pitää tietenkin irrottaa pois. Oikeastaan ainoa etu tuossa koneen pitämisessä suurinpiirtein paikallaan on että aikalailla kaikki letkut ja piuhat saa pitää kiinni, myös ilmastointi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Katsastusaika lähestyy ja pitäisi ehjätä ennen sitä ostosta asti toimimattomat ajovalojen pesurit.
Onko raadin mielestä syyselvitys asiantilaan helposta hankalimpaan seuraava:
Sulake (palanut, irroitettu?), pumpun johto (irroitettu?), letkujen venttiilit (tukossa / jumissa?), muu syy? Pumpun tarkastelu taitaa vaatia puskurin irroittamisen.
Vinkkejä otetaan vastaan jos noiden kanssa on joku touhunnut.
Onko raadin mielestä syyselvitys asiantilaan helposta hankalimpaan seuraava:
Sulake (palanut, irroitettu?), pumpun johto (irroitettu?), letkujen venttiilit (tukossa / jumissa?), muu syy? Pumpun tarkastelu taitaa vaatia puskurin irroittamisen.
Vinkkejä otetaan vastaan jos noiden kanssa on joku touhunnut.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sillo ku omasta lakkas pelaamasta syyllinen oli sulake.Ruokoton kirjoitti:Katsastusaika lähestyy ja pitäisi ehjätä ennen sitä ostosta asti toimimattomat ajovalojen pesurit.
Onko raadin mielestä syyselvitys asiantilaan helposta hankalimpaan seuraava:
Sulake (palanut, irroitettu?), pumpun johto (irroitettu?), letkujen venttiilit (tukossa / jumissa?), muu syy? Pumpun tarkastelu taitaa vaatia puskurin irroittamisen.
Vinkkejä otetaan vastaan jos noiden kanssa on joku touhunnut.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olet varmaan testannut pesurin toimintaa ajovalot päällä?Ruokoton kirjoitti:Katsastusaika lähestyy ja pitäisi ehjätä ennen sitä ostosta asti toimimattomat ajovalojen pesurit.
Onko raadin mielestä syyselvitys asiantilaan helposta hankalimpaan seuraava:
Sulake (palanut, irroitettu?), pumpun johto (irroitettu?), letkujen venttiilit (tukossa / jumissa?), muu syy? Pumpun tarkastelu taitaa vaatia puskurin irroittamisen.
Vinkkejä otetaan vastaan jos noiden kanssa on joku touhunnut.
Itse pidän pesuria toiminnassa vain yhden päivän vuodessa ja viimeksi toimintakuntoon palauttaessa ihmettelin kun mitään ei tapahtunut - kunnes laitoin ajovalot päälle.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
On ollut valot päällä kokeillessa. Hyvä huomio muuten.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ruokoton kirjoitti:Katsastusaika lähestyy ja pitäisi ehjätä ennen sitä ostosta asti toimimattomat ajovalojen pesurit.
Onko raadin mielestä syyselvitys asiantilaan helposta hankalimpaan seuraava:
Sulake (palanut, irroitettu?), pumpun johto (irroitettu?), letkujen venttiilit (tukossa / jumissa?), muu syy? Pumpun tarkastelu taitaa vaatia puskurin irroittamisen.
Vinkkejä otetaan vastaan jos noiden kanssa on joku touhunnut.
sen saattaa saada ongittua pois sisälokarin ja pohkapanssarin irrottamalla.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Parin viikon seisonnan jälkeen kun auto ei käynnistynyt ja akun latauksen jälkeen on toiminut normaalisti. Paitsi kun on akun jännitettä seurannut kylmänä jännite tyhjäkäynnillä pysyy n.12 voltin pintaan, mutta lämpimänä ja ajossa jännite on ollut 14.2V. ja ihmeellistä ääntä on kuulunut silloin kun jännite on ollut matala.
Alkaako laturi vedellä viimeisiään?
Alkaako laturi vedellä viimeisiään?
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Ainakin minun 159:n latausjännitteet käyttäytyy aika samanlailla.
Jännitteen pomppiminen asettuu kylmällä koneella kun sammuttaa ilmastoinnin (tai säätää sen ihan kylmälle).
Kenties ne ilmastoinnin lisälämmittimet vetää enemmän virtaa kuin laturi pystyy tuottamaan matalilla kierroksilla?
Lisälämmittimet putoaa pois käytöstä vaiheittain kun jäähdytysnesteen lämmöt nousee.
Jännitteen pomppiminen asettuu kylmällä koneella kun sammuttaa ilmastoinnin (tai säätää sen ihan kylmälle).
Kenties ne ilmastoinnin lisälämmittimet vetää enemmän virtaa kuin laturi pystyy tuottamaan matalilla kierroksilla?
Lisälämmittimet putoaa pois käytöstä vaiheittain kun jäähdytysnesteen lämmöt nousee.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sama täällä. Olen seurannut jännitteitä sellaisella kännykän laturilla jossa on jännite näyttö. Tosiaan kylmänä ei nouse yli 12v ainakaan tyhjäkäynnillä, eikä muistaakseni ihan alussa kierroksillakaan. Lisälämppärit siellä ainakin imee virtaa.
^^Ihmeellistä ääntä nyt ei tietenkään kuuluisi kuulua. Lisälämppärit sammuu jossain 50asteen kohdalla, ei ihan mahdu tuohon käyrästöön.
^^Ihmeellistä ääntä nyt ei tietenkään kuuluisi kuulua. Lisälämppärit sammuu jossain 50asteen kohdalla, ei ihan mahdu tuohon käyrästöön.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kitinä todnäk johtuu nimenomaan tuosta lisälämppäristä. Jos siis kitisee.
Nimimerkillä 12.2v kylmänä heti startin jälkeen, nousee siitä hiljakseen mut alkuun ei tosiaan tuon korkeammalla pyörinyt omassakaan.
Nimimerkillä 12.2v kylmänä heti startin jälkeen, nousee siitä hiljakseen mut alkuun ei tosiaan tuon korkeammalla pyörinyt omassakaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Paljonko tommonen tehoboxi vaikuttaa dieselin savutusarvoon? Kyseessä -06 2.4 tommosella steinbauerin laatikolla.
Nyt meni katsastus jälkitarkastukella läpi kun sain k-arvon laskemaan 1,7 -> 1,2 vaihtamalla ilmansuodattimen ja polkemalla kunnolla motarilla. Vuos sitten edellisen omistajan mittauttamana arvo oli ollut 0,6, ei tietoa oliko boxi silloin kiinni vai ei.
Jos tää tähän malliin nousee niin ensi vuonna on hankalat paikat katsastuksessa
Nyt meni katsastus jälkitarkastukella läpi kun sain k-arvon laskemaan 1,7 -> 1,2 vaihtamalla ilmansuodattimen ja polkemalla kunnolla motarilla. Vuos sitten edellisen omistajan mittauttamana arvo oli ollut 0,6, ei tietoa oliko boxi silloin kiinni vai ei.
Jos tää tähän malliin nousee niin ensi vuonna on hankalat paikat katsastuksessa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Mites pyörreläppien kunto? Ne kun menee, savutus lisääntyy. Samoin tukkoinen EGR vaikuttaa.
Mites pyörreläppien kunto? Ne kun menee, savutus lisääntyy. Samoin tukkoinen EGR vaikuttaa.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Suosittelen yrittää lopettaa murehtimisen, itse podin tuota viisi vuotta ohjelmoidun 2.4:n kanssa. Aina se meni arvoihin, alussa aina tuprahtaa. Joka vuosi hain päästölapun korjaamolta etukäteen jos olisi jotain sanottavaa, mutta aina ne arvot laski. Ohjelmointi, läpät auki, egr täystukossa, nokiloukku tyhjä.Sntn kirjoitti:Paljonko tommonen tehoboxi vaikuttaa dieselin savutusarvoon? Kyseessä -06 2.4 tommosella steinbauerin laatikolla.
Jos tää tähän malliin nousee niin ensi vuonna on hankalat paikat katsastuksessa
Eikä kannata ehkä motarillakaan vinguttaa, korjaamolla polkasevat kolme neljä kertaa niin se on siinä. Oletan että korjaamojen laput käy vielä konttorille, hintahan on about sama.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Saako noita tarkistettua jostain näppärästi ilman että pitää repiä kaikkea mahdollista tieltä pois?Aquatica kirjoitti:^
Mites pyörreläppien kunto? Ne kun menee, savutus lisääntyy. Samoin tukkoinen EGR vaikuttaa.
Tukkoista EGR epäilin myös aluksi, mutta irrottaessa paljastui että se on tulpattu reikälevyllä. Imusarja vaikutti suhteellisen puhtaalta sen mitä pystyin tarkastelemaan, samoin MAP anturi eli tuskin siellä hirveästi on ryönää myöhempänäkään.
Eipä tässä hirveästi jaksa murehtia kun auto toimii muuten loistavasti eikä taustapeilistäkään näy mustaa savupilveä ajaessa, ainoastaan tossa ryntäystestissä tulee pöllähdys. Lähinnä mietin että kuuluisiko toi tehoboxi irroittaa kastastusta varten ja minä idioottina käyttänyt se kiinni kun ei aiempaa kokemusta ole noista
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä mun 156 pölläytti racechipin boxilla taatusti liikaa, mutta siinä ei ollutkaan mitään loukkua tai muita. Mutta eipä taida olla loukkua sullakaan jos yli ykkösen savut . Boxi pois leimalle jos on helppo irrottaa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Asiaa on käsitelty aiemminkin, sen muistan mutta äkkiseltään en löytänyt vastausta...
Tarvis vaihtaa 159:n takaolka-akseleihin puslat, välystä alkaa olla niin että hirvittää. Mistä noita löytää? Siis ne mitkä kiinnittyy alatukivarteen ja missä myös aurauksen säätö.
Tarvis vaihtaa 159:n takaolka-akseleihin puslat, välystä alkaa olla niin että hirvittää. Mistä noita löytää? Siis ne mitkä kiinnittyy alatukivarteen ja missä myös aurauksen säätö.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... h-159brera
Eikös tuo ole se uniball, joka sieltä yleensä väsyy.
Eikös tuo ole se uniball, joka sieltä yleensä väsyy.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuossa on sama väsyvä pusla:
https://www.autosklep24.pl/pl/p/Tuleja- ... acie/18130
https://www.autosklep24.pl/pl/p/Tuleja- ... acie/18130
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Muista ostaa samalla pultti, joka menee puslan läpi. Sillä säädetään aurausta ja on yleensä totaalisen jumissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla saattas olla yksi käytetty mutta ehjä pultti.
Yyveellä lisää jos on tarvista.
Yyveellä lisää jos on tarvista.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ihan mielenkiinnosta: Onko ollut öljynkulutus ongelmia bensakoneissa? Näköjään isolohko ei popsi yhtään.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nyt kaivataan pro tipsejä startin vaihtoon. Kaks pulttia iisibiisi, mut se välissä oleva? Ideoita ajatuksia 2.4jtd tosiaan ja kyynärvarsia myöten yläältä tai alaalta, nii ei onnaa..
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Taisin päästä käsiksi pitkällä hylsyllä ja pikku jatkolla 1/4" räikällä. Saatto olla lyhytkin hylsy. Jotenkin huomasin vasta kasatessa että onnistuu jatkolla vähän kauempaa.
edit: kun irrotukseen meni kyllä iäisyys
edit: kun irrotukseen meni kyllä iäisyys
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Asiaa hiukan sivuen, tehdas joskus '90-luvun alussa pyysi tekemään itse "erikoistyökalun" pitkästä lenkistä tämän pultin avaamiseen ja kiristämiseen yläkautta, joka joissain tapauksissa myös toimi. Alun avauksen jälkeen mutteria voi sormillakin kierrellä jos kierteet ovat puhtaat En osaa sanoa onko tästä apua 159 mallissa. Pikkukoneisissa imusarjan irroitus jouduttaa hommaa myös huomattavasti, jos ei pääse auton alle!
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Räikkälistalla saa sen ylinmän auki.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joskus vaihdoin startin käyttäen pientä paineilmaräikkää sekä sopivan pituisia jatkovarsia/hylsyjä. Lisäksi käytin räikkälenkkiavainta muistaakseni juurikin tuohon ylimpään pulttiin.
Onnistui yllättävän helposti kotipihassa alakautta.
Onnistui yllättävän helposti kotipihassa alakautta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hieman kun malttoi hengähtää ja miettiä mitenpäin niitä avaimia sinne sulloo, olikin jo vanha startti (vm-13) pöydällä ja uusi kiinni.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tässä ketjussa ollut aiemminkin keskustelua Myydieselistä.
Itse ajoin testimielessä 2 tankillista putkeen sillä ja olosuhteet oli +5..-10c välillä.
Tehossa en huomannut eroa.
Mutta jumalauta, mikä ero käyntiäänessä ja erityisesti kylmästartissa! Siinä oli niin valtava ero, että ihan ihmettelen.
Hyvänä esimerkkinä: päivän ajot n. 400km yhtämatkaa, jonka jälkeen auto seisoo pihassa about 6h käyttämättömänä -5c lämpötilassa.
Myydieselillä käyntiin, ei ropsota alkuun yhtään ja käynti varsin pehmeää.
Eilen Nesteen perusdieselissä tismalleen sama tilanne:
RAKSRAKSRAKS ja starttikin oli nihkeä - ihan selvästi siis alkoi polttamaan naftaa, mutta ei joka pytyssä. Ja lämpötila kuitenkin vain -5, hehkutus normaalisti ja näin. Muumidieselillä tuota efektiä ei tule lainkaan, käyntiääni on pehmeämpi.
Edelleen en tiedä, onko tuo hintansa arvoista - ehkä talvikäytössä toimiikin todella hyvin, mut kyllä sen eron huomaa etenkin Muumista pois johonkin ns. norminaftaan.
Kulutuksessa ei myöskään näy olevan havaittavaa eroa normin kanssa
Itse ajoin testimielessä 2 tankillista putkeen sillä ja olosuhteet oli +5..-10c välillä.
Tehossa en huomannut eroa.
Mutta jumalauta, mikä ero käyntiäänessä ja erityisesti kylmästartissa! Siinä oli niin valtava ero, että ihan ihmettelen.
Hyvänä esimerkkinä: päivän ajot n. 400km yhtämatkaa, jonka jälkeen auto seisoo pihassa about 6h käyttämättömänä -5c lämpötilassa.
Myydieselillä käyntiin, ei ropsota alkuun yhtään ja käynti varsin pehmeää.
Eilen Nesteen perusdieselissä tismalleen sama tilanne:
RAKSRAKSRAKS ja starttikin oli nihkeä - ihan selvästi siis alkoi polttamaan naftaa, mutta ei joka pytyssä. Ja lämpötila kuitenkin vain -5, hehkutus normaalisti ja näin. Muumidieselillä tuota efektiä ei tule lainkaan, käyntiääni on pehmeämpi.
Edelleen en tiedä, onko tuo hintansa arvoista - ehkä talvikäytössä toimiikin todella hyvin, mut kyllä sen eron huomaa etenkin Muumista pois johonkin ns. norminaftaan.
Kulutuksessa ei myöskään näy olevan havaittavaa eroa normin kanssa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Osaisko joku sanoa asap, että onko kaikissa 159 1.9 JTDm (110kw) autoissa sama vaihteisto (kuvittelisin, että kaikissa 2006 vuoden 110kw 1.9JTDm malleissa on sama tismalleen sama loota)?
Mistä tämmöstä voisi tsekata?
Mistä tämmöstä voisi tsekata?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä alkuun oli M32 vaihteisto kaikissa muissa paitsi 2,4 JTDm, jossa oli F40 tai Aisin. Tiedä sitten onko muuttunut myöhemmin. Eper kertoo vaihteiston, kun syötät koko valmistenumeron siihen. Bensakoneissa ja dieseleissä oli tietysti eri perävälitys.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Aquatica kirjoitti:Tässä ketjussa ollut aiemminkin keskustelua Myydieselistä.
Itse ajoin testimielessä 2 tankillista putkeen sillä ja olosuhteet oli +5..-10c välillä.
Tehossa en huomannut eroa.
Mutta jumalauta, mikä ero käyntiäänessä ja erityisesti kylmästartissa! Siinä oli niin valtava ero, että ihan ihmettelen.
Hyvänä esimerkkinä: päivän ajot n. 400km yhtämatkaa, jonka jälkeen auto seisoo pihassa about 6h käyttämättömänä -5c lämpötilassa.
Myydieselillä käyntiin, ei ropsota alkuun yhtään ja käynti varsin pehmeää.
Eilen Nesteen perusdieselissä tismalleen sama tilanne:
RAKSRAKSRAKS ja starttikin oli nihkeä - ihan selvästi siis alkoi polttamaan naftaa, mutta ei joka pytyssä. Ja lämpötila kuitenkin vain -5, hehkutus normaalisti ja näin. Muumidieselillä tuota efektiä ei tule lainkaan, käyntiääni on pehmeämpi.
Edelleen en tiedä, onko tuo hintansa arvoista - ehkä talvikäytössä toimiikin todella hyvin, mut kyllä sen eron huomaa etenkin Muumista pois johonkin ns. norminaftaan.
Kulutuksessa ei myöskään näy olevan havaittavaa eroa normin kanssa
Korkeampi setaani-arvo tekee tuon sivistyneen käyntiäänen.
Sen lisäksi MyDiesel ei savua käytännössä ollenkaan eli erittäin suositeltavaa hiukkasloukulliseen autoon ja jopa pakollista loukuttomaan ennen katsastuskäyntiä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
[quote="savijo-r]
Korkeampi setaani-arvo tekee tuon sivistyneen käyntiäänen.
Sen lisäksi MyDiesel ei savua käytännössä ollenkaan eli erittäin suositeltavaa hiukkasloukulliseen autoon ja jopa pakollista loukuttomaan ennen katsastuskäyntiä. [/quote]
Höpö höpö. St1n naftasta korkeampi setaani, ei vaikutusta.
Lisäksi savut meni oikein helposti arvoihin, vaikka autossa on edelleen vikaa (pumppaava ahto) ja kenkimällä savuaa kyllä.
Jos ei menis savuista läpi, olisi vika jo aika iso.
Korkeampi setaani-arvo tekee tuon sivistyneen käyntiäänen.
Sen lisäksi MyDiesel ei savua käytännössä ollenkaan eli erittäin suositeltavaa hiukkasloukulliseen autoon ja jopa pakollista loukuttomaan ennen katsastuskäyntiä. [/quote]
Höpö höpö. St1n naftasta korkeampi setaani, ei vaikutusta.
Lisäksi savut meni oikein helposti arvoihin, vaikka autossa on edelleen vikaa (pumppaava ahto) ja kenkimällä savuaa kyllä.
Jos ei menis savuista läpi, olisi vika jo aika iso.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos paljon!seppo kirjoitti:Kyllä alkuun oli M32 vaihteisto kaikissa muissa paitsi 2,4 JTDm, jossa oli F40 tai Aisin. Tiedä sitten onko muuttunut myöhemmin. Eper kertoo vaihteiston, kun syötät koko valmistenumeron siihen. Bensakoneissa ja dieseleissä oli tietysti eri perävälitys.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Vielä tarkennusta tuohon Sepon viestiin että dieseleidenkin laatikoissa saattaa olla eri välitykset 8v vs. 16v koneissa, koska Eperi antaa niille eri koodit, vaikka M32 molemmissa.
M32 on joissain malleissa korvaantunut loppua kohti C635:lla, mutta en tiedä koskeeko ollenkaan 1.9 dieseleitä.
Ps. Itsellä on ilmeisesti Opelin tai Saabin laatikko 8v 1.9:ssä, koska laatikon sovitus on yhdessä kohtaa erilainen, ja vakkari ei toimi 5 ja 6 vaihteilla koska välitys ei täsmää.
Välityksen ovat kyllä sinänsä hyvät, mitkä lienee vakiona.
Tehdaskunnostettu, 27tkm ajettu nyt.
M32 on joissain malleissa korvaantunut loppua kohti C635:lla, mutta en tiedä koskeeko ollenkaan 1.9 dieseleitä.
Ps. Itsellä on ilmeisesti Opelin tai Saabin laatikko 8v 1.9:ssä, koska laatikon sovitus on yhdessä kohtaa erilainen, ja vakkari ei toimi 5 ja 6 vaihteilla koska välitys ei täsmää.
Välityksen ovat kyllä sinänsä hyvät, mitkä lienee vakiona.
Tehdaskunnostettu, 27tkm ajettu nyt.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Saappi käytti yksysin jatkeena F40:stä, sen tunnistaa kyllä keppituntumasta ja käytöksestä - on vähän itsepäinen aski. Eli todennäköisesti sulla on Opelin salkku sitte.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eli muisti petti, näyttää Eperissäkin olevan samalla koodilla 1.9 JTDm 8v ja 16v laatikot. Olen korjattu.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Olit ja et, aivan alkupään autoissa oli samalla numerolla, mutta 2007 ja 2008 tuli jo pari muutosta ja "uusi laatikko" 16v malliin. Tämän takia osia haettaessa se on hyvä tehdä valmistenumeron mukaan, niin saa kerralla oikean osan!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vaihdelaatikko on hyvä hoitaa kuntoon ennen maailmanloppua!
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Bingo!h_lauri kirjoitti: Sillo ku omasta lakkas pelaamasta syyllinen oli sulake.
Lisäksi letkun haaroittimesta vasen puoli tukossa. Uutta tilaukseen, vaan saa nähdä miten ruton runtelemassa maailmassa tavara liikuu.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 24 Heinä 2012, 14:26
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 -08
Ex 147 1.6 TS -01
Ex 156 1.8 TS -00
Ex 147 V1600 -01 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Omassa 2.4jtdm Q4:ssa alkanut näköjään öljynlauhdutin vuotaa, mutta varaosien saatavuus tuntuu olevan aika heikkoa. Ei sattuisi kellään olemaan tietoa mistä löytyisi kohtuu hinnalla tuohon kennoa tai vaihtoehtoisesti onko joku saanut soviteltua yleismallin kennoa jotenkin tuohon?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kahteen kolariautoon olen vaihtanut lauhduttimen tarvikemalliin. Putket joutuu katkaisemaan ja jatkamaan helmiliitoksella.
Hydrauliikkaliikkeistä saa apua.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=33839
Hydrauliikkaliikkeistä saa apua.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=33839
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 24 Heinä 2012, 14:26
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 -08
Ex 147 1.6 TS -01
Ex 156 1.8 TS -00
Ex 147 V1600 -01 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos vinkistä. Täytynee alkaa siis rakentelemaan tuollaisesta yleismallisesta.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Katselin jo myyntipalstan läpi mutta kysynpä täältä että olisko kellään ilmansuodatin boxsin pohjaa? Tai mahdollisesti koko laatikkota?
2.4Jtdm kyseessä (en osaa sanoa käykö muunkin malliset)
2.4Jtdm kyseessä (en osaa sanoa käykö muunkin malliset)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minkäskokoinen ulosvetäjä laakerinvaihdolle?
Nyt haetaan halvinta mahdollista, jonka Fixus/Motonet/Puuilo myy. Laakeri on tilattu (taakse, mutta Q4 niin sama kuin edessä) ja vaihto todnäk suoritettava parkkipaikalla Lidlin akkukoneen avustamana.
Minkä kokoinen leukojen max-leveys riittää? 120mm?
Nyt haetaan halvinta mahdollista, jonka Fixus/Motonet/Puuilo myy. Laakeri on tilattu (taakse, mutta Q4 niin sama kuin edessä) ja vaihto todnäk suoritettava parkkipaikalla Lidlin akkukoneen avustamana.
Minkä kokoinen leukojen max-leveys riittää? 120mm?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei minkäänllaista, eikä akkukonettakaan tarvitse kuin pyöränpultteihin.
Itse vaihdan vanhan kirveen ja vasaran avulla kun joku toinen ruuvaa pyöränpulttien avulla navan irti. Haulla löytynee lisää.
Itse vaihdan vanhan kirveen ja vasaran avulla kun joku toinen ruuvaa pyöränpulttien avulla navan irti. Haulla löytynee lisää.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Mulla ei ole mielestäni tarpeeksi pitkiä pyöränpultteja. Eikä ole kyllä sitä kirvestäkään
Mulla ei ole mielestäni tarpeeksi pitkiä pyöränpultteja. Eikä ole kyllä sitä kirvestäkään
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En ole ulosvetäjää käyttänyt vaan tosiaan isolla vasaralla kopsuttelee laippaan niin sieltä se lähtee.