Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mulla oli edessä akselin boorit niin pahasti kiinni laakerissa, ettei lähtenyt tuolla... Siihen sen ulosvedon tarvitsen :D

KimmoKo
Viestit: 185
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Aquatica kirjoitti:^
Mulla oli edessä akselin boorit niin pahasti kiinni laakerissa, ettei lähtenyt tuolla... Siihen sen ulosvedon tarvitsen :D

Jaa niin.. :)

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos sulla on jo uus napa kourassa, niin sen ulosvetimen minimimaksimiavautrumanhan näkee siitä suoraan.

Jos ei ole vielä uutta napaa kourassa, niin pieni matemaattinen harjoitus:
-159:n Jako on 5*110
-159:n pyöränpultti on M14

Näillä lähtötiedoilla voidaan päätellä, että koska pulttikehän keskikohta on 110mm halkaisijalla, on 14mm vahvoilla pulteilla olevan pulttikehän ulkoreuna 117mm kohdalla, eli 120mm jättäisi 1,5mm väliä puolellensa. Tuskin piisaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

JaakkoK
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Tässä tyhmä kysymys: Alfa Spider Q4. Miten saan kellonajan ja päivän oikeaksi talviseisonnan jälkeen? Eli akku oli irti, nyt on sitten tammikuu 2005 ja kello käy aikaa akun uudelleenkytkemisestä alkaen.

Helppo vastaus olisi paina 'Menu'-painiketta ylemmässä viiksessä vasemmalla ja säädä sieltä. Tässä tapauksessa helppo vastaus ei ole se oikea. Manuaali sanoo: "On cars fitted with radionavigation system, only the following functions can be set: “Speed limit”, “Automatic headlight daylight sensor” (where provided) e “S.B.R. buzzer reactivation”. The other functions are displayed and can be set/adjusted on the radionavigation system display", eli juuri näin, tuon viiksen 'Menun' kautta pääsee säätämään vain nopeusrajoitinta ja valosensorin herkkyyttä.

Päivämäärä ja kellonaika pitäisi säätää radio-navigaattorin kautta, mutta miten? Siinä ei ole 'menu'-painiketta. Miten siinä pääsee valikoihin?

Jaakko k

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos on sama, kuin mulla:

Radion Trip-valikosta Vehicle Settings -> Date & Time.

Mikee
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Maalis 2016, 01:48

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikee »

Eilen kaivelin alfani talviunilta ja huomasin että pelkääjän puolen takaovi ei aukea sisältä eikä ulkoa. Kaverille käynyt sama ja sanoi että lapsilukon ruuvi on kääntynyt siellä oven sisällä. Saiko tuon jotenkin nyt auki ilman että tarvii koko ovea aukaista?

JaakkoK
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Aquatica kirjoitti:Jos on sama, kuin mulla:

Radion Trip-valikosta Vehicle Settings -> Date & Time.
Hei, kiitos, mutta ei taida olla sama. Minulla on tuossa Spiderissä radio-navi-(sim-kortillinen) puhelin-liikennetiedotukset ja noille valikot, siinä ei ole Trip-valikkoa. Trip on pyyhkimen viiksessä ja säätää nopeus- ja kierroslukumittarin välissä olevaa näyttöä. Käyttöohjeessa ei ole mitään radio-navista, siitä on erilliset käyttöohjeet ja niissä, jotka olen onnistunut pdf-tiedostoina löytämään ei ole tuon mallin ohjeita. :-(

JaakkoK
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

JaakkoK kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Jos on sama, kuin mulla:

Radion Trip-valikosta Vehicle Settings -> Date & Time.
Hei, kiitos, mutta ei taida olla sama. Minulla on tuossa Spiderissä radio-navi-(sim-kortillinen) puhelin-liikennetiedotukset ja noille valikot, siinä ei ole Trip-valikkoa. Trip on pyyhkimen viiksessä ja säätää nopeus- ja kierroslukumittarin välissä olevaa näyttöä. Käyttöohjeessa ei ole mitään radio-navista, siitä on erilliset käyttöohjeet ja niissä, jotka olen onnistunut pdf-tiedostoina löytämään ei ole tuon mallin ohjeita. :-(
No joo, löytyihän se sieltätä :oops: kun laittoi sopivat silmälasit päähän ja näki mitä sen pienimmän napin päällä luki... :roll: juuri noin se meni :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JaakkoK kirjoitti:
JaakkoK kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Jos on sama, kuin mulla:

Radion Trip-valikosta Vehicle Settings -> Date & Time.
Hei, kiitos, mutta ei taida olla sama. Minulla on tuossa Spiderissä radio-navi-(sim-kortillinen) puhelin-liikennetiedotukset ja noille valikot, siinä ei ole Trip-valikkoa. Trip on pyyhkimen viiksessä ja säätää nopeus- ja kierroslukumittarin välissä olevaa näyttöä. Käyttöohjeessa ei ole mitään radio-navista, siitä on erilliset käyttöohjeet ja niissä, jotka olen onnistunut pdf-tiedostoina löytämään ei ole tuon mallin ohjeita. :-(
No joo, löytyihän se sieltätä :oops: kun laittoi sopivat silmälasit päähän ja näki mitä sen pienimmän napin päällä luki... :roll: juuri noin se meni :lol:
:lol:

Joo, olis tietysti voinut mainita, että pienen trippinappulan takaa löytyy :) Mut hyvä, että löytyi ja homma kunnossa!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, noin se menee. Jos 939:ssä on kiinni alkuperäinen navisoitin, hyppää osa ajotieturin toiminnoista sinne. En tiedä osaako joku aftermarket-soitin samaa temppua, mutta jos tuon orggisnavisoittimen nyppää irti, hyppää tieturi samantien kokonaan mittaristoon ja viiksestä viilattavaksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja miki »

Moro, olettekos samaa mieltä tästä? Tuli tutkailtua 2.4 jtdm:n ruiskusuuttimien koodit MESsistä ja kuinka ollakaan ovat väärin päin.. on kai tässäkin ykkös pytty alkaen jakopäästä. Ykköspytyn koodi on MESsissä 5-pytyn kohdalla, kakkospytyn 4-pytyn kohdalla jne.
Suuttimien korjausarvoja aiemmin katsoin ja on ollut mielessä nuo koodit tarkistaa, nythän 3-pytyn koodi on oikein ja näyttää korjausarvotkin olevan hyvät sen osalta. Muissakin aika hyvät, tosin tietyillä kierroksilla käyvät +-1.7 tienoilla.
Eli kai nuo kannattaa vaihtaa, tuskin MES olettaa että ykkös-pytty on jakopäästä kauimmainen.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Niiden IMA-koodien muuttaminen ei sinänsä muuta mitään, jos korjausarvot ovat hyvät niin kuin kerroit. Oman mielenrauhan vuoksi toki vaihtokin on mahdollista! Sinänsä hassua, että ne ovat väärinpäin, koska esim. suuttimien vaihdossa ne kirjattiin suutin kerrallaan tai ryhmänä testerin Configuration toiminnassa ylös, eli poistettiin vanha ja korvattiin se uudella koodi lukemalla. Sinunkin autoon on suuttimien vaihto tehty joskus '07, koska automaatteihin oli yksi kampanja jossa suuttimet ja yksi suutinputki vaihdettiin. Voihan se olla että asentaja on mennyt hiukan sekaisin järjestyksessäkin 8)

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja miki »

Ok, kiitos seppo tiedosta, vaihdan nuo koodit kyllä oikein. Pitää sitten katsoa miten vaikuttaa korjausarvoihin, tuskin ainakaan huonontaa. Ajattelin jo heti että kyseessä on alkuperämaassa tehty lipsahdus :wink:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mikee kirjoitti:Eilen kaivelin alfani talviunilta ja huomasin että pelkääjän puolen takaovi ei aukea sisältä eikä ulkoa. Kaverille käynyt sama ja sanoi että lapsilukon ruuvi on kääntynyt siellä oven sisällä. Saiko tuon jotenkin nyt auki ilman että tarvii koko ovea aukaista?
Ei lapsilukon kuulu ulkoa avaamista estää?

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Moro

onks kellään kuvaa taikka muuten tietoo 159 sportwagonin subbarin "basso"kaiuttimelle olevasta johdotuksesta?

Tuossa meidän laitteessa on ko liitin poistettu ja basso saapi soittimen linjalähdöista jotakin signaalia. Mutt ei oo alkuperäisessä soittimessa linjalähtöjä :(

hannu
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

"Moro

onks kellään kuvaa taikka muuten tietoo 159 sportwagonin subbarin "basso"kaiuttimelle olevasta johdotuksesta?

Tuossa meidän laitteessa on ko liitin poistettu ja basso saapi soittimen linjalähdöista jotakin signaalia. Mutt ei oo alkuperäisessä soittimessa linjalähtöjä :("

Niin kyse on tästä liittimestä P049 kaaviossa. Tuosta johdotus bassokaiuttimelle. Miten kytketään, tietääkö kukaa?

hannu
Liitteet
BoseP049Liitin.jpg
(71.22 KiB) Tiedosto ladattu 3841 kertaa
Kautta likaisten varpaitteni!

JaakkoK
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Seuraava tyhmä kysymys (minulle) uuteen autoon liittyen, siis Spider 3.2 JTS

Oire: Jarrutehostin kadottaa alipaineen satunnaisesti moottorin sammutuksen jälkeen. Seuraavalla käynnistyksellä jarrupoljin 'kivi', joskus alle 10 minuutin päästä, joskus muutaman tunnin päästä, joskus alipaine säilyy seuraavaan päivään, joskus jopa useampia päiviä. Ei havaittua säännönmukaisuutta. Moottorin käydessä ei oireita.

Löytyy vikakoodi P1555, jarrutehostimen painetunnistin.

Onko yhteyttä? Vai onko tuo alipaineen katoaminen "ominaisuus"? Kaikissa muissa omistamissani autoissa alipaine on säilynyt/säilyy tehostimessa huomattavasti kauemmin.

Tämä on tätä uuden merkin ominaisuuksien opettelua :-) JaakkoK

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jos jarru toimii normaalisti käynnissä, niin en lähtisi tekemään tuosta ongelmaa. Siellä saattaa olla pieni vuoto, mutta jos poljin imaisee itseänsä lattiaa kohti heti käynnistyksen jälkeen kun pidät jalkaa jarrulla, niin aika pieni on murhe. Saattaa tulla isompiakin vielä... ;-)
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JaakkoK
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): 2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Joo, ei tuosta huolestua tarvi kun vain painaa riittävän kovaa jarrua käynnistäessä jotta saa sieltä signaalin. Heti käynnistymisen jälkeen painuu poljin hyvin syvemmälle ja ajossa ei ole mitään ongelmaa tehostuksen kanssa. Jostain netin syövereistä löytyy myös toinen selitys; P1555 Brake pedal position (BPP) switch - signal malfunction. Olisikohan tuo käännetty Suomeksi 'jarrutehostimen painetunnistin' ja se tarkoittaisi jarrupolkimen asentotunnistinta - eli jos poljinta ei paina riittävän syvälle saa ECU heikon signaalin ja siitä P1555?

Mutta vuotoa tehostimessa tuskin on kun joskus alipaine säilyy useita päiviä ja toiste häviää muutamassa minuutissa. Enemmän uteliaisuuskysymys :-D

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

onkohan näissäkin takaisku alipaineletkussa mikä menee tehostimelle.
se saattaa vuotaa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä se saattaa tarkoittaa myös åpainetunnistintakin, koska näissä on ns. hydraulinen hätäjarruavustin. Paniikkijarrutuksen järjestelmä tunnistaa jarrupolkimen painamisnopeuden painesignaalin perusteella, jolloin järjestelmä nostaa automaattisesti jarrutuspainetta, parantaa hidastuvuutta ja lyhentää reaktioaikaa! Tunnistin taitaa olla hydrauliyksikön kyljessä, ehkä jopa vaihdettavissa? Toisaalta jarrupolkimen tunnistinkin? Testerillä katsomalla näkee tunnistaako polkimen painamisen!

Avatar
Wolffis
Viestit: 245
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Onkos kellään kokemusta 19" vanteista 159:ssä? Eli kiinnostais minkälaisia kumeja sinne menee ja milliset ajo-ominaisuudet lienee? Olis vanteet menossa tilaukseen,mutta en haluais mitään makkarankuorikumejakaan alle kuitenkaan.
@lfat...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ ei ole kokemuksia vielä, koska Italiaan kerkes korona ennen vanteiden valua. Tehdaskoko on 235/40r19 ja tehdasvanne 8×19 et41. Itelle tulee 8.5×19 et40. 235/40 ei ole vielä makkarankuori, joten sellaiset odottaa hyllyssä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Mikkeller
Viestit: 64
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): Alfa 159 SW Ti 1750 TBi
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Ostin omani syksyllä ja siinä tuli mukana 8x19" Ti-vanteet, joille oli pyöräytetty 235/35R19, aika tarkka oli ajotuntuma. Koska tiet ovat täällä mitä ovat niin katselin seuraaviksi kumeiksi 225/40R19 koon renkaita. Ovat karvan verran isommat kuin sataviisysin orkkiskoko 225/50R17.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^miksei samointen tuo mainitsemani ti orggis 235/40 ?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Mikkeller
Viestit: 64
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): Alfa 159 SW Ti 1750 TBi
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

palkus kirjoitti:^miksei samointen tuo mainitsemani ti orggis 235/40 ?
Voi se sekin vielä tulla kyseeseen. Renkaita ostelen joskus keskikesällä. Auto on nyt niin makian matalan näköinen, että en ehkä haluaisi kasvattaa pyörän halkaisijaa ihan noin paljoa. 225/40R19 olisi siis jonkinlainen kompromissi noiden kahden koon väliltä, ettei tule yhtäkkinen rattorifiilis. Ja kuten edellä mainitsin, onhan tuo 225/40R19 sekin aavistuksen isompi halkaisijaltaan kuin orkkis 17" rengas, että koko on aika hyvin siinäkin suhteessa "tontilla".

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Brerassa oli ostettaessa alla Toyon 225/40-19 kumit, ja ajattelin nyt laittaa 235/40-19, joka on jossain omistajan käsikirjassa yksi vakiokoko. Vanteet ovat ATS:n tekemät, auton papereiden mukana tulleen TÛV-paperin mukaan 8,5x19, ET 30. Aivan ok ajokokemus, tosin en tiedä onko ihan suoraan verrannollinen 159:iin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ihan samat speksit on. Taitavat tulla aika luukulle, kun et 30? Itse koitan vältellä madallusta+ urahuinimista. Jos pyörät siinä luukulla, niin tulee normikorkusena kyllä melkoinen allterrain. Offsettia kun liikaa muuttaa, ohjausgeometria menee pieleen. Tietysti asiaa voi korjailla mm madalluksella sekä pyöränkulmilla.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Mikkeller
Viestit: 64
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): Alfa 159 SW Ti 1750 TBi
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Mikkeller kirjoitti:Ostin omani syksyllä ja siinä tuli mukana 8x19" Ti-vanteet, joille oli pyöräytetty 235/35R19, aika tarkka oli ajotuntuma. Koska tiet ovat täällä mitä ovat niin katselin seuraaviksi kumeiksi 225/40R19 koon renkaita. Ovat karvan verran isommat kuin sataviisysin orkkiskoko 225/50R17.
Jahas, talven aikana on mennyt rengaskoot päässä sekaisin. 235/40R19 siellä alla olevien kumien kyljessä lukee ja semmoset tulee myös seuraaavaksi.

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

palkus kirjoitti:^ihan samat speksit on. Taitavat tulla aika luukulle, kun et 30? Itse koitan vältellä madallusta+ urahuinimista. Jos pyörät siinä luukulla, niin tulee normikorkusena kyllä melkoinen allterrain. Offsettia kun liikaa muuttaa, ohjausgeometria menee pieleen. Tietysti asiaa voi korjailla mm madalluksella sekä pyöränkulmilla.
Aika matala se olikin, ostin H&R:ien tilalle Eibachin 25 mm madaltavat, nousi hiukan, ja ei ole ihan niin kivireki. Eikä näytä vielä Stelviolta :)
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

dnapekko kirjoitti:Eikä näytä vielä Stelviolta :)
No, niin otetaas rauhallisesti siellä takarivissä! ;)

Joo, möhköfanttien koko ajatus on siinä että ne ovat hieman korkeampia. SUV:ien madallussarjojen logiikka ei siksi ole minulle koskaan auennut.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja AVe »

FinPat kirjoitti:
dnapekko kirjoitti:Eikä näytä vielä Stelviolta :)
No, niin otetaas rauhallisesti siellä takarivissä! ;)

Joo, möhköfanttien koko ajatus on siinä että ne ovat hieman korkeampia. SUV:ien madallussarjojen logiikka ei siksi ole minulle koskaan auennut.
Se logiikka on siinä että se koppa näyttää ihan hyvältä mutta kulkee vaan järkyttävän ylhäällä.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ottiatuota, onkos 1.9 jötsissä bensafiltteriä jossakin? Elearn ei asiaa valaise, lieköhän vaan joku imusihti tankissa.
Operating at the speed of dark

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja harde »

Mitäs asiantuntijat arvelee syyksi kun TBI alkanut nykimään reilummin kiihdyttäessä. Turbo näyttäis toimivan ainakin viisarin mukaan. Mitään merkkivaloja ei ole syttynyt.. :o:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Paha sanoa tuntematta millainen nykäisy, mutta yleisesti:
-Puolasta/tulpasta johtuva yksittäinen misfire tuottaa sellaisen pienehkön, mutta selkeän nykäisyn.
-Rankempi misfire (syynä seokset, ahtovuoto tms) tuottaa selkeämpää, reilumpaa rykimistä
-Ahtimen painevaje tuo lähinnä laiskuutta
-Yliahto iskee suojan päälle ja tekee yksittäisen, selkeämmän stoppiliikkeen kiihtymiseen
-Jokumuumikä...

Melkeen tarttisi lyyä MESsi kiinni autoon ja kattella livedataa että mitä siellä tapahtuu, niin voisi saada parempaa viitettä. Oliko tää kulkine missäpäin? Tuolta voisi etsiä messitysapua: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Hyvät tietäjät, liki viidenvuoden alffailun jälkeen ensimmäisen kerran jätti alfa lähtemättä. Virrat päälle ja starttasin, EHKÄ pyöräytti ihan hieman starttia ja sitten kyykkäsi. Enää ei tule virtoja päälle mutta jälkiasennettu radio käynnistyy avaimen lykätessä koloonsa.

Mietteitä? Ja niin, akun jännite oli 12,4 volttia.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja harde »

Polforea kirjoitti:Paha sanoa tuntematta millainen nykäisy, mutta yleisesti:
-Puolasta/tulpasta johtuva yksittäinen misfire tuottaa sellaisen pienehkön, mutta selkeän nykäisyn.
-Rankempi misfire (syynä seokset, ahtovuoto tms) tuottaa selkeämpää, reilumpaa rykimistä
-Ahtimen painevaje tuo lähinnä laiskuutta
-Yliahto iskee suojan päälle ja tekee yksittäisen, selkeämmän stoppiliikkeen kiihtymiseen
-Jokumuumikä...

Melkeen tarttisi lyyä MESsi kiinni autoon ja kattella livedataa että mitä siellä tapahtuu, niin voisi saada parempaa viitettä. Oliko tää kulkine missäpäin? Tuolta voisi etsiä messitysapua: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374
Melko voimakas hetkellinen rykäisy, sama ilmiö lievempänä oli joskus jo vuosia sitten..
Muutaman kerran sammahtanut yllättäen tallista peruuttaessa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Raikkoo kirjoitti:Hyvät tietäjät, liki viidenvuoden alffailun jälkeen ensimmäisen kerran jätti alfa lähtemättä. Virrat päälle ja starttasin, EHKÄ pyöräytti ihan hieman starttia ja sitten kyykkäsi. Enää ei tule virtoja päälle mutta jälkiasennettu radio käynnistyy avaimen lykätessä koloonsa.
Kattoppa ne isot sulakkeet akun päältä. En muista miten ne jakautuu, mutta yksi niistä osaa kutakuinkin tuollaset oireet ja numerointi oli jotenkin hassusti...
harde kirjoitti:Melko voimakas hetkellinen rykäisy, sama ilmiö lievempänä oli joskus jo vuosia sitten..
Muutaman kerran sammahtanut yllättäen tallista peruuttaessa
Sitten ei kuulosta misfireltä, mikä lie yleisimpiä nykimäefektejä bensa-autoissa nykyään. Yliahtosuoja voisi ainakin teoriassa noin tehdä. Mutta se livedata ja diagnostiikka auttaisi kovasti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Polforea kirjoitti:
Raikkoo kirjoitti:Hyvät tietäjät, liki viidenvuoden alffailun jälkeen ensimmäisen kerran jätti alfa lähtemättä. Virrat päälle ja starttasin, EHKÄ pyöräytti ihan hieman starttia ja sitten kyykkäsi. Enää ei tule virtoja päälle mutta jälkiasennettu radio käynnistyy avaimen lykätessä koloonsa.
Kattoppa ne isot sulakkeet akun päältä. En muista miten ne jakautuu, mutta yksi niistä osaa kutakuinkin tuollaset oireet ja numerointi oli jotenkin hassusti...
Kaikki sulakkeet on tsekattu ja ovat ehjiä.

Tilanne on se että kun sytytyspalan työntää paikkaansa niin se ei edes lukitu sinne, virtalukko ei siis reagoi käytännössä mitenkään. Ajotietokoneen näyttö ei aktivoidu, eikä mittaristoon syty mitään valoja.

On aika tekemätön tilanne. Ennen tätä tapahtumaa lisäsin jarrunestettä ja samassa koetin ottaa pintavahdin liittimen pois paikoiltaan kun johdot näytti vähän epäilyttäviltä. Ei ollut mitään epäilyttävää ja tämän jälkeen ei tapahtunut enää mitään.

Kokeiltu on kummallakin avaimella. Onko kenelläkään mitään aavistusta miten tuon ajoneston saisi jotenkin "nollattua"?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ohjauslukon liitin jalkatilassa?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

seppo kirjoitti:Ohjauslukon liitin jalkatilassa?
Tarkistettu, oli paikoillaan ja on nytkin. Voisko virtalukko olla tullut tiensä päähän? Mahtaakohan avaimen koodi olla ecussa vai virtalukossa..

Edit: ensimmäisessä viestissä kerroin että startatessa ssaattoi ehkä ihan pienesti konetta pyöräyttää, mutta en ole siitä kyllä ihan varma enää.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Mutta muuttuuko ohjauslukon tila kiinni/auki?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Ei lukitu.

Auto ei tosiaan reagoi avaimeen mitenkään muuten kuin että radio saa sähköt. Avain ei lukittaudu pesään mitenkään vaan voi heti nypätä pois.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ohjauslukko, katso tuleeko jännite paksuunpunaiseen johtoon liittimessä?

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja harde »

Polforea kirjoitti:
Raikkoo kirjoitti:Hyvät tietäjät, liki viidenvuoden alffailun jälkeen ensimmäisen kerran jätti alfa lähtemättä. Virrat päälle ja starttasin, EHKÄ pyöräytti ihan hieman starttia ja sitten kyykkäsi. Enää ei tule virtoja päälle mutta jälkiasennettu radio käynnistyy avaimen lykätessä koloonsa.
Kattoppa ne isot sulakkeet akun päältä. En muista miten ne jakautuu, mutta yksi niistä osaa kutakuinkin tuollaset oireet ja numerointi oli jotenkin hassusti...
harde kirjoitti:Melko voimakas hetkellinen rykäisy, sama ilmiö lievempänä oli joskus jo vuosia sitten..
Muutaman kerran sammahtanut yllättäen tallista peruuttaessa
Sitten ei kuulosta misfireltä, mikä lie yleisimpiä nykimäefektejä bensa-autoissa nykyään. Yliahtosuoja voisi ainakin teoriassa noin tehdä. Mutta se livedata ja diagnostiikka auttaisi kovasti.
Entäs ILMi? 180 tkm ja ei oo vaihettu..

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

seppo kirjoitti:Ohjauslukko, katso tuleeko jännite paksuunpunaiseen johtoon liittimessä?
Ei tullut jännitettä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Bingo, sitten etsimään kohta, mihin se reitillään jää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Etsintä jatkuu iltapäivän puolella, välillä harrastanaan muutakin kuin alfailua.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Siinä vähän iltapuhdetta! Seuraa +Batt->sulake F70-sulake (akun sulakerasia)-> F3-sulake (moottoritilan ECU)->ohjauslukko.
img049.jpg
(131.34 KiB) Tiedosto ladattu 2523 kertaa

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

No niin, F3 sulake oli kuitenkin särkynyt. Laitoin johdoilla normaalin 20 A lattasulakkeen paikoilleen ja otti auto taas avaimen vastaan. Starttinappia painaessa meni sulake uudelleen.

Vastaa Viestiin