

Ostohetkellä laatikko jumissa, pumppu ei pyörinyt. Siinä sitten tutustuin ja tutkin moista keksintöä vähän tarkemmin. Pumpulle ei tullut sähköä. Tämä ratkesi vaihtamalla palanut 30A sulake akun päällä olevasta sulakerasiasta. Pumppu ei kuitenkaan lähtenyt pyörimään kuskin ovea avatessa. Syötin pumpulle suoraan 12V kaapeleilla, mutta yhtä mykkänä se pysyi, kunnes jostain syystä liitoksesta löi kipinää ja pumppu surahti käyntiin. Johdot kiinni ja kokeilemaan. Kaikki toimi lyhyellä koeajolla. Tästä rohkaistuneena laitettiin bulvaani (Alfissimo) viemään autoa leimalle. Pelasi kuin unelma, tosin vikakoodit jäi nollaamatta (alokasmainen virhe

Tämän jälkeen vaihdettiin pumppu uuteen. Paineet 52 bar, kun aikansa vaihteita vaihteli niin paineet putosi johonkin 43 bar tasolle, ja pumppu käynnistyi taas kunnes saavutettiin tuo 52 bar (luvut kaivettu huonosta muistista, mutta tuota tasoa nuo luvut on olleet koko ajan uuden pumpun kanssa). Päätin kokeilla MESsin kanssa kaikki Selen testit... Kaikki meni hyvin kunnes tuli vuoroon even gears-solenoidi. Solenoidi selvästi yrittää liikkua, mutta liike on erilaista kuin muissa solenoideissa, ikään kuin liike ei pääsisi tapahtumaan loppuun asti ja solenoidi palaa alkutilaan ja yrittää uudestaan ja uudestaan. Jotain vikaa tässä selkeästi on, mutta onko vika solenoidissa vai laatikossa?
Lisää kokeiluja: Virrat päällä, jarru pohjassa kaikki vaihteeet menee vaivatta päälle, mutta moottorin käydessä vapaalta ei saa vaihdettua ykköselle eikä pakille.
Jarrulevy vapautettuna pyörännavasta (auton ollessa nosturilla siis) ykkösen ja kakkosen saa päälle, napa tietysti lähtee pyörimään. Kun jarrulevyn kiinnittää napaan, laittaa vaihteen päälle ja vaputtaa välittömästi jarrun vaihde kytkeytyy ja jarrulevy lähteee pyörimään. Jarrua painaessa auto sammuu, eli kytkin ei vapauta.
Kytkimen käyttötangon mitta oli 30,5 mm MESsillä katsottuna, säädettiin netistä kaivettuun mittaan 28,1 mm (annettu arvo 28-28.5 mm)-> ei vaikutusta toimintaan.
Even gears-solenoidin otin irti, silmämääräisesti tiivisteet ok. Jännitettä solenoidin navoille antaessa se vaihtaa tilaa ihan normaalin oloisesti.
Kun Selelle tekee ilmauksen, nestesäiliö tulvii yli ilmauksen loppuvaiheessa.
Vaihteistoöljyt otin pois ja laskin puhtaan kankaan läpi-> ei ylimääräisiä metallinpaloja, propun magneetti normaali siilimalli eli jotain hilettä oli mukana mutta ei tavanomaista enempää.
Tuossa viime viikon aikana ährätyt, ehkä jotain on jäänyt kertomatta tai tapahtunut eri järjestyksessä....
Mitähän sitten kokeilisi? Onko kytkin vainaa? Onko vika jossain kytkimen rajakytkimessä?