156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kaveri hommasi itselleen 2,0 TS Selefarkun, ja yllättäen veti sen mulle hoitoon... :twisted: :twisted:

Ostohetkellä laatikko jumissa, pumppu ei pyörinyt. Siinä sitten tutustuin ja tutkin moista keksintöä vähän tarkemmin. Pumpulle ei tullut sähköä. Tämä ratkesi vaihtamalla palanut 30A sulake akun päällä olevasta sulakerasiasta. Pumppu ei kuitenkaan lähtenyt pyörimään kuskin ovea avatessa. Syötin pumpulle suoraan 12V kaapeleilla, mutta yhtä mykkänä se pysyi, kunnes jostain syystä liitoksesta löi kipinää ja pumppu surahti käyntiin. Johdot kiinni ja kokeilemaan. Kaikki toimi lyhyellä koeajolla. Tästä rohkaistuneena laitettiin bulvaani (Alfissimo) viemään autoa leimalle. Pelasi kuin unelma, tosin vikakoodit jäi nollaamatta (alokasmainen virhe :oops: ) ja sieltähän sitten löytyi koodi jäähdyttäjän puhaltimen releestä -> hylsy. Relevika korjaantui kun liitti kaksi irtihapettunutta liitiintä takaisin releen kantaan. Jossain kohtaa talli-iltaa Selen pumppu päätti lähteä käyntiin ja jatkoi pyörimistä enemmän tai vähemmän terveen kuuloisesti. Pyöriminen jatkui ja jatkui, päätin ottaa akun irti että sulake ei taas palaisi.
Tämän jälkeen vaihdettiin pumppu uuteen. Paineet 52 bar, kun aikansa vaihteita vaihteli niin paineet putosi johonkin 43 bar tasolle, ja pumppu käynnistyi taas kunnes saavutettiin tuo 52 bar (luvut kaivettu huonosta muistista, mutta tuota tasoa nuo luvut on olleet koko ajan uuden pumpun kanssa). Päätin kokeilla MESsin kanssa kaikki Selen testit... Kaikki meni hyvin kunnes tuli vuoroon even gears-solenoidi. Solenoidi selvästi yrittää liikkua, mutta liike on erilaista kuin muissa solenoideissa, ikään kuin liike ei pääsisi tapahtumaan loppuun asti ja solenoidi palaa alkutilaan ja yrittää uudestaan ja uudestaan. Jotain vikaa tässä selkeästi on, mutta onko vika solenoidissa vai laatikossa?
Lisää kokeiluja: Virrat päällä, jarru pohjassa kaikki vaihteeet menee vaivatta päälle, mutta moottorin käydessä vapaalta ei saa vaihdettua ykköselle eikä pakille.
Jarrulevy vapautettuna pyörännavasta (auton ollessa nosturilla siis) ykkösen ja kakkosen saa päälle, napa tietysti lähtee pyörimään. Kun jarrulevyn kiinnittää napaan, laittaa vaihteen päälle ja vaputtaa välittömästi jarrun vaihde kytkeytyy ja jarrulevy lähteee pyörimään. Jarrua painaessa auto sammuu, eli kytkin ei vapauta.
Kytkimen käyttötangon mitta oli 30,5 mm MESsillä katsottuna, säädettiin netistä kaivettuun mittaan 28,1 mm (annettu arvo 28-28.5 mm)-> ei vaikutusta toimintaan.
Even gears-solenoidin otin irti, silmämääräisesti tiivisteet ok. Jännitettä solenoidin navoille antaessa se vaihtaa tilaa ihan normaalin oloisesti.
Kun Selelle tekee ilmauksen, nestesäiliö tulvii yli ilmauksen loppuvaiheessa.

Vaihteistoöljyt otin pois ja laskin puhtaan kankaan läpi-> ei ylimääräisiä metallinpaloja, propun magneetti normaali siilimalli eli jotain hilettä oli mukana mutta ei tavanomaista enempää.

Tuossa viime viikon aikana ährätyt, ehkä jotain on jäänyt kertomatta tai tapahtunut eri järjestyksessä....

Mitähän sitten kokeilisi? Onko kytkin vainaa? Onko vika jossain kytkimen rajakytkimessä?

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Paineakun kunto tulee ekana mieleen, mutta empä tiedä voisiko se sinänsä vaikuttaa mitenkään tuohon ongelmaan.

Tuli mielenkiinnosta googlailtua tuosta, kun itelläkin sele odottamassa koneen ehjäystä. Kampiakselin asentoanturista ja kytkimen sensorin viasta juttua. Jonkun mukaan tuo kampiakselin asentoanturin huono toiminta sotkis vaihtamista. (vaihtaa hitaasti ja nykien "lumpy")
Viimeksi muokannut Garmund, 03 Maalis 2020, 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Ei ole aiempaa kokemusta Selestä, mutta mun mielestä paineet pysyy hyvin.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä se vahvasti vaikuttaa kytkimen vialta. Katso vielä selen parametreistä pääakselin pyörintänopeus (Clutch disk speed), jonka tulee olla 0 rpm vapaalla ja auto paikallaan. Kierroksia lisäämällä se saa nousta n. 70 rpm. Kytkimen kiinniotto alkaa noin 70 rpm kierroksilla ehjässä autossa.
Kun kävit kaikki vaihteet läpi paikallaan moottori pysähdyksissä, oliko mittarissa ja testerissä aina sama vaihde?
Viimeksi muokannut seppo, 03 Maalis 2020, 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Garmund kirjoitti:Kampiakselin asentoanturista ja kytkimen sensorin viasta juttua. Jonkun mukaan tuo kampiakselin asentoanturin huono toiminta sotkis vaihtamista. (vaihtaa hitaasti ja nykien "lumpy")
Leimareissulla vaihdot oli nykimättömiä ja pehmeitä
seppo kirjoitti: Kyllä se vahvasti vaikuttaa kytkimen vialta. Katso vielä selen parametreistä pääakselin pyörintänopeus (Clutch disk speed), jonka tulee olla 0 rpm vapaalla ja auto paikallaan. Kierroksia lisäämällä se saa nousta n. 70 rpm. Kytkimen kiinniotto alkaa noin 70 rpm kierroksilla ehjässä autossa.
Pitää tämä tutkia illemmalla. Eli vaihde vapaalla ja kierroksia ylös niin tuo luku saa nousta tuonne 70 rpm paikkeille? Ja jos luvut on jotain muuta kuin nuo 0/70 niin loota pois ja kytkin vaihtoon?
Tästä sitten jatkokyssäri, tuleeko laatikko pois ilman apurungon irroitusta? V6:sessa tulee, kun oikeen kovasti tahtoo, onko tässä yhtä ahdasta? Toki tuo apurungon poisotto ei kovin iso temppu ole.

Menee perhana piharempaksi, joku on levittänyt 166 koneen pitkin tallin lattiaa :roll: :bad-words: :lol: :lol: Jos lootajumppaa pitää harrastaa niin sitten odotetaan muutama päivä

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Hmm se kytkimen anturi taitaa olla nopeusanturi, eli sekin voisi olla viallinen?
Suoraan vaan suoraa

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä laatikko lähtee pois ilman apurungon irroitusta. Hydrauliyksikkö pitää nostaa pois paikoiltaan, ja vaihteiston hiukan kierää (startin nurkalta pinnapultti irroitettuna) jolloin se mahtuu poistua paikoiltaa (oliko vielä hiukan konetta kallistaen). Hydrauliyksikön irroituksessa on pystyakselin kiinnitysruuvi piilotettu tulpan alle! Painelaakeri on selessä tavallinen, sama kuin 155/GTV malleissa.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

seppo kirjoitti:Kun kävit kaikki vaihteet läpi paikallaan moottori pysähdyksissä, oliko mittarissa ja testerissä aina sama vaihde?
Havainto vaihteen kytkeytymisestä perustuu auton näyttöön ja korvakuuloon.... Pitää tänään katsoa tuo samalla kun katson Clutch disk speed:in

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

No niin. Alla pari kuvaa
Kuva

Virrat päällä, jarru pohjassa ei aluksi saanut kuin ykkösen ja kakkosen päälle, MES ja näyttö näytti samaa. Kun käynnisti ja sammutti niin uudestaan kokeillessa meni kaikki vaihteet päälle, näyttö ja MES oli samaa mieltä.

Kuva

Kone käynnissä Clutch disk RPM vastasi moottorin käyntinopeutta, vaikka vaihde oli vapaalla. Kun koitti kytkeä ykkösen MES näytti että laatikko yritti kaksi kertaa ykköstä ja kaksi kertaa kakkosta, jonka jälkeen meni vapaalle. Pakki ei edes yrittänyt, solenoidi tms napsahti kerran mutta näyttö pysyi Nnällä.

Elikkäs taitaa olla lootajumppa tiedossa. Ihmetyttää vaan kun tosiaan leimareissuin pelasi hyvin, ja sitten kotipihassa rupes kiukuttelemaan. No joskus tulee vaan tunnit täyteen, niinhän se on.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä nuo valitsemasi arvot on normaaleja, "Clutch disk speed"-parametriä lukuunottamatta. Arvot pitäisi olla toisinpäin moottorin käydessä, Engine speed 884 rpm ja kytkimen nopeus 0 rpm :( Kytkimen liikematka kuuluu olla tuota luokkaa moottorin käydessä, nämä OK jos vielä kytkinhaarukka liikkuu tasaisesti moottoria käynnistettäessä. Kyllä tämä voimakkaasti tuntuu siltä, että painelaakeri on pettänyt.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Konehuoneen puolelta vakoiltuna robotti tekee kytkimen liikkeen. Aiemmin kerrotussa tilanteessa, kun napa pääsi pyörimään vaihde päälle, robotti nosti kytkintä kierroksia lisätessä, kuin olisi yrittänyt liikkeelle.

Konttorilla käydessä auto pelasi täydellisesti, eikä ollut mitään outoa, että olisi ihmetyttänyt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Lootajumppa on pikkujuttu, jos robotti muuten pelaa. Tää https://www.autodoc.fi/sachs/1221673 lienee oikea paketti?

artjojy
Viestit: 289
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): 156SW JTS selespeed ,02| Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Omassa Selespeedissä oli ainakin seuraavat viat:

Paine akku rikki ja siitä seuraa pumpun rikkoutuminen.
Sele robotin asentotunnistimet viallisia.
EV0 Solenoidin väsyminen.

Alfissimo voisi hakea minulta ylimääräiset Sele osat pois, jos niistä voisi jotain hyödyntää tässä autossa.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

artjojy kirjoitti:Omassa Selespeedissä oli ainakin seuraavat viat:

Paine akku rikki ja siitä seuraa pumpun rikkoutuminen.
Sele robotin asentotunnistimet viallisia.
EV0 Solenoidin väsyminen.

Alfissimo voisi hakea minulta ylimääräiset Sele osat pois, jos niistä voisi jotain hyödyntää tässä autossa.
Tässä on mun mielestä akku ehjä. Kuinka monen liikkeen jälkeen pumpun pitäisi käynnistyä?
Asentoantureita veikattiin kanssa jossain postauksessa syyllisiksi outoon käytökseen, millähän noita testaisi? Vastusmittarilla?
EV0 on vissiin kytkimen liikkeen tekevä solenoidi. Voisko siitä johtua tuo ettei irroita?

Pitää vähän vielä tutkia, olisihan se helpompi remppa jos ei tarvitsisi laatikkoa tiputtaa. Laitetaan Alfissimo liikkeelle, kiitoksia etukäteen

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja JMC »

https://www.alfa147selespeed.co.za/guid ... ntiometer/

Tuossa on linkki potikoiden testaukseen liittyvään ohjeeseen. Tosiaan vastusmittarilla tapahtuu niiden testaus. Mulla on noita potikoita pari uutta hyllyssä, tosin eivät ole alkuperäisiä vaan jonkin ranskalaisen kaasuläpän asentoantureita. Netin mukaan pitäisi kuitenkin käydä myös Selespeediin ja ulkonäkö niissä on sama :)

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Taas tän kimpussa...
Kytkinanturi pöydällä, mittasin noiden ohjeiden mukaan. Lähtää larvosta 850, hitaasti kääntäessä nousee tasaisesti 2200 kunnes kääntyy laskuun arvoon 1900, josta hyppää n 11000 silmänräpäykseksi, ja kontakti katkeaa. Onkos toi nyt sitten rikki? Onko kaikki kolme anturia samanlaisia? Voisin tuosta vararobotista ottaa anturin

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Uusi anturi paikallaan, lootan toiminta (tai toimimattomuus) ennallaan :evil: Huomenna laatikkojumppaa vissiin tiedossa

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Lootahan tipahti näppärästi (not) lattialle, ja sieltä löytyi
Kuva
Kuuluuko tuon kumin olla painelaakerin päällä näin
Kuva
mitään muuta paikkaa en moiselle keksi. Manuaaliaskeissa ei moista ole ollut, onko tämä joku selespesiaalijuttu? Jos tuon kuuluu olla laakerin ja paineasetelman välissä ei oo ihme ettei irroittanut, liikettä jäi puuttumaan sentin verran. Paineasetelman kynnet oli kulunut aika epätasaiseti, ja yksi kynsi oli vääntynyt vähän kohti konetta.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kuten tuossa aiemmin kerroin, Painelaakeri (kytkinpaketti) oli alunperin sama kuin mm. 155 ja GTV malleissa, sekä monessa muussakin konsernin mallissa. Kytkinpaketti siis uusiksi, miten lie vauhtipyörä, onko jo kuinka kulunut noilla kilometreillä. Järjestelmähän toisaalta suojelee kytkintä paremmin kuin manuaalivaihteisto!

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Joo, kyllä tää diagnoosi uskottiin jo aiemmin, piti vaan itse kaivaa osat esiin ja ihmetellä =epätoivoisesti toivoa että löytyis joku pikkuvika joka selvittäis ongelman ilman laatikon irroitusta :mrgreen:

kynnet päältä:
Kuva

Kynnet sivusta
Kuva

Levy on aika valmis:
Kuva

Asetelman sisäkehällä oli kiillottuma:
Kuva


Sitten vaan uutta osaa hankkimaan. Ei kellään sattuis olemaan hyllyssä ylimääräistä asetelmaa, levyä ja painelaakeria :roll: :mrgreen:

Koska tuskin on, onko tämä oikea:
https://www.autodoc.fi/sachs/1221673
Painelaakeri näyttää erilaiselta :?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja seppo »

Voi olla vaikeaa saada osia tässä tilanteessa, mutta ota sen paineasetelman Valeo tms. numero sekä alkuperäinen paketin numero, ja hae näillä netistä ristiin! Kytkinpaketti 46551477 (sele) ja painelaakeri 46738852.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Pitääkö tossa laakerin päällä olla kumiosa niinkuin tässä

Kuva


vai tuleeko laakeri ilman kumia niinkuin tämä

Kuva

Molempien OEM-numero on 46738852 :? :? Molemmat kuvat Autodocin sivuilta.

Mullahan ei tuota vanhaa kumia enää ole. Jos uusi laakeri tulee kuvan kaks mukaisena niin mistä moisen kumin sitten löytäis.... Onko kellään purettua Seleä odottamassa teurastusta :mrgreen:

Skodisti
Viestit: 87
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja Skodisti »


seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja seppo »

Eiköhän tuo kumi ole pölysuoja laakerille, rakenne vaihtelee valmistajasta riippuen. Selespeedin 3P kytkinpaketin haku on tosiaan vaikeaa, koska se on niinkin harvinainen kapistus! Tehtaalta saa tietysti samoin kuin muutamalta nettikauppiaalta. Valeon luettelo ei edes tunne Selespeediä, mutta kuten mainittu, löytyy kytkinpaketti Valeolta Spider/GTV-155 malleihin, Valeo Kit 3P 801977, joka mielestäni sopii Selespeediin myös, vaikkei luettelo sitä tunne.

jamper
Viestit: 145
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja jamper »

Sach 3000 951 278 on ainakin sopiva paketti Seleen, tuo sisältää levy, asetelma ja painelaakerin. Valeokin tarjoaa OE-numeroilla paria eri pakettia mutta 834002 ainakaan ei sovi koska siinä on mukana CSC-työsylkkäpainelaakeri+asetelmakin on vakio TS:n. Muistaakseni Selen painelaakerin kosketuspinta on eri kuin normissa TS:ssä, joten astelman reikä on erikoinen. 821357 paketissa olevaa Valeo tarjoaa Selespeediin(mainitaan jopa tuotetiedoissa), mutta painelaakerin OE-numero taas ei täsmää.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja palkus »

Skodisti kirjoitti:Ettei se kumiosa oo vetarista?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... tart=10650
V*ttuillaanko siellä? :lol:
Viimeksi muokannut palkus, 30 Maalis 2020, 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tuon 821357 käskin tilata, pitäisikö varuiksi tilata vielä

https://www.autodoc.fi/skf/17100

Ei sitten remontti pysähtyisi jos vaikka valeon paketissa väärä painelaakeri olisikin.

jamper
Viestit: 145
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja jamper »

Veikkaan että Valeon laakeri myös sopii, ovat vaan muuttaneet tuota rakennetta että kumi jää pois. Eihän tuossa metallisessa varmaan muuta ole kuin jos korkeus ja kosketuspinnan halkaisija on samat niin toimii myös.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kuulostaa loogiselta ja luultavasti noin onkin. Mut ei tuossa monta kymppiä häviä jos selustan varmistaa... Pitää vähän pähkiä

Skodisti
Viestit: 87
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

palkus kirjoitti:
Skodisti kirjoitti:Ettei se kumiosa oo vetarista?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... tart=10650
V*ttuillaanko siellä? :lol:
No ei, ku samannäköistä kuminriekaletta sovitellaan ylempänä tässä ketjussa painelaakerin päälle.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja seppo »

Samoin on syytä varata öljyä 1 litran purkki, Tutela CS Speed!

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tämähän sitten tokeni uudella asetelmalla, kytkinlevyllä ja painelaakerilla 8) Mittasin uuden ja vanhan asetelman "korkeuden" asennuspinnasta, ja uusi oli 2,5 mm korkeampi kuin vanha. Muuta eroa en osista löytänyt. Kytkinsarjan mukana tullut painelaakeri oli samanlainen kuin autossa kiinni ollut, laitoin kuitenkin erikseen tilatun Seleen speksatun laakerin. Kriittiset mitat oli molemmissa samat, ulkonäkö oli paketissa olleessa erilainen kuin tuossa Selelaakerissa. Mutta loota toimii :-D
¨
Toinen juttu on sitten nokka-akselin asentotunnistin :evil: Jakopäätä tehdessä onnistuin rikkomaan autossa kiinni olleen :oops: :oops: Purkuautosta "uutta" tilalle, vaan olisiko sen sitten joku aiempi rikkonut, ei toiminut. Autodocista uutta tilalle, halvinta mahdolista tietenkin :silly: Ridex-merkkinen anturi paikalleen, koodit pois ja koeajolle: kaikki pelaa. 50 km ajoa ja tadaa, P0340 Ei suostu nollaamaan. Mikä tuon voi rikkoa, muu kuin se että on halpa? Nokkahihnapyörän takapinnalla on peltilipareet, joita toi anturi lukee. Yksi kärki oli vääntynyt mutta oikaisin sen niin että lipare on pyöreä. Akku on kypsähkö, koneen käydessä MES kertoo latausjännitteeksi 13,6V, ei kai tuo akku silti voi vaikuttaa tuohon P0340 koodiin? Akku kuitenkin jaksaa käynnistää hyvin, mutta 10 min valot päällä tyhjentää akun niin ettei startti enää onnistu.

edit. Se kumirinkulan pala jonka luulin tippuneen kytkinkotelosta olikin vetoakselista. Oli vaan niin sopinvan mittainen painelaakerin päälle ja tippui alas kun laatikkoa pois ährättiin

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 388
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

vesamaan kirjoitti: Se kumirinkulan pala jonka luulin tippuneen kytkinkotelosta olikin vetoakselista.
Skodistihan sen heti tiesikin, vaikka ***tuilusta häntä joku epäilikin :)

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja seppo »

P0340, ajoitustunnistin on Hall-anturi joten helppo tarkastaa kunhan pääsee liittimeen käsiksi, nousu-signaali ja maa. Onko liitin oikeassa vastakappaleessa, tarjolla useita! Niitä pakopyörän peltirenkaita on myös kahta eri mallia riippuen moottorista, vanhassa oli vain yksi aukko, uusimmissa 2 (tai oliko peräti 3). Selessä pitää olla uudempi.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Vastakappale on oikea. Pakopyöräkin on sama mikä moottorissa on ollut, aukkoja ainakin kaksi, kolmekin on mahdollinen vaihtoehto... Tallista kyllä löytyisi 1,6 TS ja 2,0 TS hihnapyörät, mutta mikä muu kuin peltilipareen vääntyminen voi tuossa pyörässä aiheuttaa tuon vian?

Miten tuon anturin mittaa, yleismittarillako? Kolme johtoa sinne menee... autosähköt on tuttuja, mutta anturien mittaus on tuntematon alue :?

Moottorihan siis toimi anturin vaihdon jäljeen moitteetta n. 50 km

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja FinPat »

vesamaan kirjoitti: Miten tuon anturin mittaa, yleismittarillako? Kolme johtoa sinne menee... autosähköt on tuttuja, mutta anturien mittaus on tuntematon alue :?
Oskilloskoopilla pääsee paljon helpommalla 0V - 5V askelfunktion seuraamisessa.
Toki anturin perustoiminnan voi testata yleismittarillakin. Heiluttaa vain raudanpalaa anturin edessä ja katsoo tapahtuuko mitään. Kolme piuhaa ovat + - ja 0V - 5V signaali.
Kannattanee mitata signaalipiuhan ja virtalähteen/akun maan välistä.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja seppo »

Juuri noin, olikohan nousujännite (5V) numero 1, keskimmäinen on signaali ja toinen laita on maa. Maa ei mene suoraan runkoon vaan ecun kautta. Yleismittarilla katso ensin mihin napaan tulee nousujännite (5V) ja keskimmäisestä mittaa signaali konetta kiertäen, jonka tulee vaihdella 0...5V väliä riippuen sakarahelman asennosta.

Skodisti
Viestit: 87
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Giovinazzi kirjoitti:
vesamaan kirjoitti: Se kumirinkulan pala jonka luulin tippuneen kytkinkotelosta olikin vetoakselista.
Skodistihan sen heti tiesikin, vaikka ***tuilusta häntä joku epäilikin :)
Varsinaista tietoa ei ollut. Toisessa viestiketjussa vaan näin samanlaisen palasen vetarin poterossa ja helposti sellainen jää huomaamatta, kunnes laatikko kohtaa äiti-maan.

Hatunnosto rempan suorittamisesta! Toivottavasti elektronit vielä järjestyy.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tämänkin kanssa taistelu jatkuu :twisted:

Nokka-akselin anturi vaihdettiin uuteen, samalla vaihtui hihnapyörä purkuosaan. Ja kas, vaiva poistui. Alkuperäisen nokkapyörän takana oleva pellinlirpake oli ilmeisesti vääntynyt just sen verran, että anturi sai kipeää. Tulipahan harjoiteltua tuokin operaatio moneen kertaan.

Autolla ajettiin muutama sata km ja sen jälkeen sele/laatikko rupesi taas kiukuttelemaan. En tarkkaan muista mitä kaikkea oiretta oli, vaihteiden valintaan se liittyi, taisi olla niin ettei kakonen kytkeytynyt. Nyt on tilanne seuraava:

Kone seis, jarru pohjassa ykkönen menee päälle. Kun yrittää laittaa kakkosen selen pumppu surahtaa lyhyesti, laatikko yrittää vaihtaa kaksi kertaa ja sen jälkeen näytössä vilahtaa E ja vaihde menee vapaalle.
Jos vaihtaa ensi ykköselle, sitten kakkoselle ja nopeasti kolmoselle vaihde vaihtuu. Nyt jos vaihtaa ylöspäin, vaihde yrittää neloselle kerran, ja vaihtaa sen jälkeen vitoselle. Vitoselta neloselle ok, neloselta kolmoselle ok, kolmoselta neloselle ok, kolmoselta kakkoselle kaksi yritystä ja tippuu vapaalle. Pumppu käy joka toisen vaihdon yhteydessä.

Kone käynnissä, jarru pohjassa ykkönen ok, kakkoselle yrittää kaksi kertaa ja tiputtaa vapaalle.

Vikakoodeja P1747 (lever switch 2) P1748 (lever switch 3) P1746 (lever switch 1)

Avattiin vaihteiston pääty ja tarkastettiin ettei siellä ollut mitään siirtäjätankojen edessä (netistä löytyi sen suuntaista vihjettä noihin koodeihin liittyen).

Mahtaako laatikon sisällä olla jotain (murtunut hammas tms), joka estää kakkosen kytkeytymisen, vai liittykö vika Selespeed-yksikköön?

Rupeaa olemaan ideat vähissä

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Eiks kellään oo valistuneita arvauksia?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja jkk »

Mulla hävis aikoinaan mehevän pamauksen seurauksena pakki. Ajo onnistui eteenpäin kyllä, mutta tiputteli usein vaihdetta vapaalle, etenkin 3-vaihdetta riippumatta vaihtoiko ylös vai alaspäin. Omassa autossa oli vaihteiston ”siirtohaarukka” murtunut ja kytkinkin oli ihan lopussa.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Laatikko tipahti lattialle, mutta se peijooni ei suostu katkeamaan.... M8 pultit jotka pitää kytkinkelloa kiinni on pois ja sentin rako tulee laatikon ja kytkinkellon väliin, mutta siihen toppaa. Pitääkö laatikon kyljessä olevat 13 mm kannalla olevat putlti ( 3 kpl) avata myös? Ahkerasta googlaamisesta huolimatta laatikon purku/kasausohjeita ei ole löytynyt, jos moisiin on linkki jemmassa niin kiitollisuudella otetaan vastaan

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja seppo »

Laatikon purku pitää aloittaa toisesta päästä, ei kytkinkopan puolelta. Kytkinkoppa ei irtoa jos sisäkalut on paikallaan!

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Nyt on akselien päistä mutterit irti. Pitääkö kuvassa näkyvät pultit myös avata?
Kuva
Kun ei oo kuvia niin mietityttää lentääkö tuolta joku kuula/jousisysteemi pulttia avatessa....

Mk3
Viestit: 116
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

Pitää avata

Siinä on varmaankin tämän näköiset:

Kuva
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Toimin sutenöörinä ja laitan linkkivinkin palstan myyntiosastolle.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 2,0 TS -01 Selespeed, ideoita kaivataan

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

TeroV. kirjoitti:Toimin sutenöörinä ja laitan linkkivinkin palstan myyntiosastolle.
Kiitos vinkistä, mutta tää oli jo noudettuna vinkin antamisen aikaan :mrgreen: Illalla asentamaan

Vastaa Viestiin