Tuo on toimiva virasto, ainakin meidän kohdalla homma sujui ällistyttävällä tehokkuudella.
Tuli edellisjoulun alla vähän säätöä Lufthansan kanssa, kun lumimyrskyjen vuoksi ensin vaihtui lentoyhtiö KLM:stä Lufthansaan ja reitiksi Bremenistä Münchenin (piti olla Amsterdamin) kautta Helsinkiin.
Eipä ehditty ajoissa Bremenistä Müncheniin ja jouduttiin jäämään sinne yöksi. Kaikki LH:n käyttämät hotellit olivat jo täynnä, niin hankittiin majoitus itse ja ajettiin kentältä taksilla Münchenin Hiltoniin. Seuraavana iltapäivänä sitten junalla kentälle taas itse maksaen; kuten myös ruoat, mutta nekin oli luvattu korvata kohtuullisia kuitteja vastaan.
Suomessa sitten heti täytin raha-anomuksen ja kuitit postissa Saksaan.
Kuukauden odottelun jälkeen (4 vkossa pitäisi maksu saada) otin yhteyttä LH:n asiakaspalveluun ja sieltä valitettiin ruuhkaa, mutta luvattiin hoitaa seuraavana päivänä. Meni taas reilu viikko eikä mitään kuulunut eikä viesteihinkään enää vastattu, niin käännyin tämän EU-kuluttajaviraston puoleen asiassani.
Homma lähti liikkeelle heti ja olivat yhteydessä Saksan vastaavaan virastoon, joka otti asian hoitoonsa. Taisi olla jo seuraavana päivänä, kun pyysivät lupaa viedä asiani saksalaiseen riita-asioiden tuomioistuimeen ja annettiin heille valtakirjat asiamme hoitoon. Tästä meni tasan 20 tuntia, kun Lufthansalta tuli pahoittelut kahdeltakin eri instanssilta; toinen oli vieläpä oikeasti iso päällikkö.
Talousosasto lupasi hoitaa rahat tilillemme niin nopeasti kuin pystyvät ja toden totta; kolmen päivän päästä oli rahat tilillä täysimääräisenä ja vieläpä sisältäen ekstraa
.
En tiedä millä se Saksan virasto uhkasi Lufthansaa, mutta kyllä toimi!
Tämän viraston toiminnasta jäi kyllä niin hyvä kuva, että siinä käytetään meidän veroeuroja oikein