156 mittarin taustavalon vaihto
Valvoja: Moderators
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
156 mittarin taustavalon vaihto
Oisko joku vaihtanut míttarin taustavaloa 156seen? Nopeusmittarin alareuna näyttää pimeältä eli sieltä lienee poltin kärähtänyt. Kuinka mittari saa särkemättä irti ja montako poltinta löytyy ja minkälaisia?
MP
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 26 Maalis 2003, 14:14
- Paikkakunta: Vesilahti
Eipä ole kokemusta itse vaihtamisesta, mutta Deltassa vaihtoivat matkamittarin taustavalon ja siellä pitivät sitä helppona hommana (laskutus muistaakseni 16 e). Ilmeisesti ei mennyt viittä minuuttiakaan ko. toimenpiteeseen.. Taitaa koko mittari lähteä etukautta irti?
Toinen asia on sitten se, että onko polttimo edes palanut. Mulla oli jossain vaiheessa nopeusmittarin yläosasto pimeänä, mutta pienellä kopautuksella valaistus palasi takaisin..
no eipä tästä tainnut paljon hyötyä olla
Toinen asia on sitten se, että onko polttimo edes palanut. Mulla oli jossain vaiheessa nopeusmittarin yläosasto pimeänä, mutta pienellä kopautuksella valaistus palasi takaisin..
no eipä tästä tainnut paljon hyötyä olla
156 2.0 TS -99 (ex), 156 1.6 TS -99 (ex), nyt olosuhteiden pakosta Volvo ja Audi.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
On se polttimo palanut. Jos hehkulanka on toisesta päästä poikki niin se voi "korjaantua" koputtelemalla pitkäksikin aikaa, kun katkennut pää tarttuu uudelleen vänttyrään hehkulangan toiseen tynkään - mulla toimi rekisterikilven valo palaneena noin vuoden noin, kunnes hehkulanka katkesi toisestakin päästä. Pitänee etsiä niitä ruuve mittaristo ympäriltä. Ajeattelin tehdä kerrankin kuitenkin niin päin, että kysyn ensin oisko joku muu jo tehny saman homman...
MP
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Sen yhden näkyvän ruuvin lisäksi on vielä kaksi ruuvia, jotka tulevat näkyviin kun avaa sen ensimmäisen ja vetää ulos muovi lieriön. Sitten vaan liittimet auki ja mittari on kädessä. Ratti kannattaa laskea ala asentoon niin on vähemmän tiellä. Ja polttimot auki kiertämällä muovikantaa kärkipihdeillä, EI vetämällä. Niitö saa melkein mistä vain autotarvike liikkeestä.
Helppo homma josta ei kannata maksaa jos ruuvari pysyy kädessä
Helppo homma josta ei kannata maksaa jos ruuvari pysyy kädessä
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Nostetaan vanhaa.. Mulla sama homma, kaksi vasemmanpuoleista nuppia pimeänä. Onko joku vaihtanut niihin polttimoita, miten se homma etenee?Black Adder kirjoitti:Miten 156:n ilmanuppien (lämpö, tuulettimen kierrokset, ilmanohjaus) valot voi vaihtaa? Itsellä on laitimmaisista nupeista valot sammahtaneet...
Eilen vaihdoin kiekkamittariin polttimon, se oli helppo ja nopea homma: Mittari kolmella ruuvilla kiinni, piuhat irti pohjasta ja sitten kun naksauttaa kehykset irti niin pääsee polttimoihin käsiksi, 15 minuuttia.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Käytin sitten päätäni ja raakaa voimaa näiden "ilmanuppien" lamppujen vaihtoon. Eli 156:ssa nupikat lähti auki repäisemällä kumiosista ulospäin, jolloin "kannet" aukesi. Sisällä sitten oli nämä polttimot tinattu liittimistään metallipädeihin kiinni. Erittäin typerä idea joltain suunnittelijalta. Kovan ähräyksen jälkeen sain lamput ulos... rikkinäisinä ja uudet patentoin tilalle ilman tinausta. Levitin vain lamppujen jalat sopivasti ja työnsin kantaan, jalat pädeille. Hyvin ovat toimineet ja vaihtokin on nyt helpompaa, jos sattuvat kärvähtämään uudestaan.
Niitä saa mistä vaan varaosaliikkeestä. Itse polttimot on lasikantaisia, mutta ovat kiinni sellaisessa muovikannassa joka kierretään paikoilleen mittarin tai säätimen pohjalevyyn, ehkä helpoiten löytyy sopivat kun otat vanhan malliksi mukaan. Kannattaa ostaa sellaisia joissa on se muovikantakin mukana niin ei tarvitse askarrella turhia.
vaihdoin juuri 4kpl noita 1,2w polttimoita noista bensa,kello ja koneenlämpömittareista , helppo homma. Deltassa myytiin taas eota noille 2 ja 3w polttimoille
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3103
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3103
Jooh, tykkäävät deltassa myydä noita =) Mulla oli jossain projektin vaiheessa kärähtäny kaikki mittarivalot (9kpl) ja deltassa tarjosivat hinnaksi 8e/kpl... ei oikeen innostanut =) sittemmin selvisi, että kuten edellä mainittiin, niin siitä muovisesta kannasta lähtee se itse lasinen polttimo-osa vetämällä irti ja niitä saa hyvinkin edukkaasti. Itse ostin Riihimäen A-Tarvikkeesta 10kpl viidellä eurolla =) Siitä ehjästä muovikannasta on turha maksaa ylimääräistä delta-autolle, sillä niitä ei tunnu mistään muualta edes saavan... mulla on kaiketi 2W polttimot noissa kaikissa.V6 kirjoitti:vaihdoin juuri 4kpl noita 1,2w polttimoita noista bensa,kello ja koneenlämpömittareista , helppo homma. Deltassa myytiin taas eota noille 2 ja 3w polttimoille
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=3103
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Mulla on ainakin pikkumittareissa ja isoissakin sellaiset muovikantaiset versiot. Lämmön säätimissä on ne sellaset lasikantaiset.-tommi- kirjoitti:Meinaan kiekkamittarin takavaloa...V6 kirjoitti:riippuu vähän mitä polttimoita meinaat, nuo pikkumittareiden taustavalot on noita "lasikanta" 1.2 wattisia ja löytyy melkein mistä tahansa autovaraosaliikkeestä.
joo mutta ne muovikannat ovat irrallisia osia, se lasikantanen polttimo työnnetään siihen muovikantaan. Kiekkamittarin polttimosta ei mulla ole tietoa.
edit: vai onko niitä erilaisia eri vuosimallin autoissa?
edit: vai onko niitä erilaisia eri vuosimallin autoissa?
Viimeksi muokannut V6, 29 Kesä 2005, 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Mistäs oot hommannu?jaskas kirjoitti:Mulla on ainakin pikkumittareissa ja isoissakin sellaiset muovikantaiset versiot. Lämmön säätimissä on ne sellaset lasikantaiset.-tommi- kirjoitti:Meinaan kiekkamittarin takavaloa...V6 kirjoitti:riippuu vähän mitä polttimoita meinaat, nuo pikkumittareiden taustavalot on noita "lasikanta" 1.2 wattisia ja löytyy melkein mistä tahansa autovaraosaliikkeestä.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Ei osu ihan aiheeseen, mutta paremman puutteessa laitan tänne.
Eli tuli vaihdettua sisävalot Alfaan. Vasta eteen toistaiseksi mutta kokemukset on sen verta hyvät että taidan vaihtaa loputkin. Keskikonsoliin laitoin jo ledit joskus kauan sitten. Kattoon löysin nyt dealextremeltä juuri oikean kokoiset pyöreät ledikiekot. En edes muista, mutta olisko 10lediä/kiekko. Mukana tulleet adapterit eivät ikävä kyllä olleet oikeat joten juotin suoraan lampunkantaan. Valot ovat nyt todella hyvät valkoiset sävyltään ja huomattavasti kirkkaammat, mikä omaan silmään on hyvä asia. Ja tehon kulutus on jotain 3W luokkaa.
Tallissa on vielä elementit takaloosteriin ja hanskalokeroon. Taakse pitää kai kehitellä itse jotain sopivaa kun tila on niin pieni
Eli tuli vaihdettua sisävalot Alfaan. Vasta eteen toistaiseksi mutta kokemukset on sen verta hyvät että taidan vaihtaa loputkin. Keskikonsoliin laitoin jo ledit joskus kauan sitten. Kattoon löysin nyt dealextremeltä juuri oikean kokoiset pyöreät ledikiekot. En edes muista, mutta olisko 10lediä/kiekko. Mukana tulleet adapterit eivät ikävä kyllä olleet oikeat joten juotin suoraan lampunkantaan. Valot ovat nyt todella hyvät valkoiset sävyltään ja huomattavasti kirkkaammat, mikä omaan silmään on hyvä asia. Ja tehon kulutus on jotain 3W luokkaa.
Tallissa on vielä elementit takaloosteriin ja hanskalokeroon. Taakse pitää kai kehitellä itse jotain sopivaa kun tila on niin pieni
Ayrton Senna da Silva forever