156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, sammuu lämpöisenä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Guitar_Hero
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Loka 2016, 21:47
Car(s): 156 2.0 JTS Giugiaro 2004
Paikkakunta: Varsinais- Suomi

156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, sammuu lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Guitar_Hero »

Moi,

saatiin vihdoin poljettua leimasta läpi CO- arvolla 0,19 :lol:

Nyt sitten emännällä sammui eilen kesken ajon. Ei lähtenyt edes start pilotilla käyntiin, pari kertaa hörähti ja se oli siinä. Tänää MES:sillä tarkistelin, ei vikakoodeja. Eikä ajoneston valo jää palamaan.

Tänään sain yhtäkkiä käyntiin mutta läppäri oli jo irti autosta. Ajelin jokusen kilometrin autoa lämpimäksi ja jäin konepelti auki ihmettelemään mikä vaiva on. Jonkun aikaa kävi siinä tyytyväisenä ja sit sammui röpöttäen. Ei ole lähtenyt sen jälkeen käyntiin.

Kampuran tunnistin vaihdettu pari vuotta sitten samanlaisen sammumisen takia, silloin sytytti kuitenkin pilotilla ja tankin pumpun vaihto auttoi siihen vaivaan.

Ideoita?
Viimeksi muokannut Guitar_Hero, 13 Touko 2020, 14:07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onko kierroslukumittarissa mitään eloa startatessa? Jos ei niin vaikuttaa siltä että kampuran signaali puuttuu.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hetkonen.

Eikös JTS jätä kipinän lyömättä, jos kampuran signaali uupuu? Silloin ei kyllä pitäisi lähteä pilotillakaan käyntiin. Jos sillon ollut oikeasti siirtopumpussa vika, niin selittäisi enempi tämän keissin.
Anyway KJS:n vinkki on hyvä; jos kierroslukumittari ei heilu starttiyrityksellä -> kampuran signaali uupuu -> joko anturi sökö tai piuha kärsinyt (yli 90% tapauksista).

Tarvikeanturit joskus kestää viikon, joskus 30v. Alkuperäiset ehkä hieman luotettavammin kestää pitkään - tai sitten ei :roll:

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kampuran signaalille ääni täältäkin. Konsultoin ennen vappua puhelimitse (vähän niinku sokkona) vastaavanlaista keissiä ja tuli kuntoon.
Alfa Romeo 155 V6 1992

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja A Bart »

^Sehän nyt on helppo mitatakin ihan yleismittarilla.
Vastusarvo n.1k ohm taisi olla ruskea liitin.

Avatar
Guitar_Hero
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Loka 2016, 21:47
Car(s): 156 2.0 JTS Giugiaro 2004
Paikkakunta: Varsinais- Suomi

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Guitar_Hero »

Joo täytyy mitata anturi. Luulisi että kestää enempi kuin 2 vuotta ja 6000 km...

MES näyttää kierroslukua startatessa, n. 200-350 rpm ja tuntuu niinkuin välillä yrittäisi antaa kipinää. Käynpä pyöräyttämässä ja katson mittaristoa. Moottori oli 75 asteinen kun sammmui, laitoin heti piuhan kiinni kun ei käynnistynyt uudestaan. Silloinkin MES näytti kierroslukua startilla pyörittäessä.

Mut joo, vaikuttaa että kipinä puuttuu, kaasupedaali ja -läppä näyttää arvoja MES:silla. Laitoin suoraan huohottimesta pilottia sisään, pari kertaa yritti sytyttää mut sen jälkeen ei eloa ennekuin lopulta luovutin ja löin kaiken nippuun ja ajattelin viimeisen kerran kääntää avaimesta. Heti käyntiin. Tulpat valkoiset, aiemmin oli mustat kun selvittelin päästöongelmaa.

Laitoin koneeseen lisämaata kaapelilla mut ei vaikuttanut mitään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos kierroslukutieto on, anturin ei *pitäisi* olla viallinen.

MES näyttää myös tiedoista "Permission to start" tai joku tällainen, minkä sanamuotoa on nyt muist,a että onko koneella ylipäänsä lupa käydä.
Syytähän se ei kerro, mutta se saattaa helpottaa selvityksessä....
Anturidata jos on sekalaista tai epämääräistä, se voisi sotkea tuon myös, mutta vähän epäilen.

Mites nuo puolat saa sähköä? Jos siellä on kaapeli kärsinyt... Mulla 156:ssa oli pääkaapeli akun päältä poikki, vaikka sitä ei edes nähnyt. Kaapelia heiluttamalla se jäi kuitenkin käteen. Oli akun plusnavan alta se laattaliitin murtunut siten, että 0.1mm oli pultin alla ja siksi näytti ehjältä :roll:

Avatar
Guitar_Hero
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Loka 2016, 21:47
Car(s): 156 2.0 JTS Giugiaro 2004
Paikkakunta: Varsinais- Suomi

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Guitar_Hero »

Näyttääkö se MES ilmaisversiolla tuossa "lupa käynnistää"- kohdassa jotain? Mulla ei ole vielä lisenssiä hankittu, tuo kohta ei näytä mitään.
Juuri starttasin ja rundikello aivan kuollut... Mihinkäs pinneihin crank position sensorin johto menee moottorinohjaimella? Jos anturi mitattuna kunnossa niin pitäisi tietää pinnit ECUlta joista mitata johtojen kunto toisesta päästä? Menen anturin mittaamaan seuraavaksi.

Ja tarkastan plusnavan huolella. Tuossa siis lämmennyt pitkässä ajossa se + kaapeli.
Täytyy varmaan ostaa se eLearn jos tuosta meinaa pihakoristeen sijasta vielä ajoauton tehdä...
Viimeksi muokannut Guitar_Hero, 08 Touko 2020, 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Guitar_Hero
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Loka 2016, 21:47
Car(s): 156 2.0 JTS Giugiaro 2004
Paikkakunta: Varsinais- Suomi

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Guitar_Hero »

Polttoaine ongelman jätin tosiaan tuon start pilotti kokeen takia vielä pois. Ja MES näytti 5,5 bar paineeksi starttia ennen ja starttauksen aikana. Ja pumppu testillä mun mielestä kuuluu pumpun ääni. Vai oliko tossa MES ohjelmassa joku bugi että näyttää aina 5,5 bar pa paineeksi?

Kampiakselin asennontunnistin vaikutti ehjältä mittaamalla. Nyt pitäisi saada pinnit tietoon, jotta saisi johdot mitattua.

Kokeilin myös ilman MAF:fia, nyt tuli mieleen että joku oli kokeillut ilman PApaine- anturia mutta oliko matala- vai korkeapaine?

Nyt ei taaskaan luvannut vaikka starteria suihkin niin että kabiinissa haisi.
Viimeksi muokannut Guitar_Hero, 07 Touko 2020, 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Jötsin bensanpaine on useampi kymmenen baria. Siirtopumpulla taas arvaisin olevan paljon vähemmän kuin 5,5 bar?

Edit: siirtopumpun paine on 5,5 bar: https://www.alfaowner.com/threads/2-0-j ... em.142434/

Jos sulla oikeasti on bensanpaine suuttimilla se 5,5 bar, niin siellähän se vika on.

Avatar
Guitar_Hero
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Loka 2016, 21:47
Car(s): 156 2.0 JTS Giugiaro 2004
Paikkakunta: Varsinais- Suomi

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Guitar_Hero »

Tuomas K kirjoitti:^Jötsin bensanpaine on useampi kymmenen baria. Siirtopumpulla taas arvaisin olevan paljon vähemmän kuin 5,5 bar?

Edit: siirtopumpun paine on 5,5 bar: https://www.alfaowner.com/threads/2-0-j ... em.142434/

Jos sulla oikeasti on bensanpaine suuttimilla se 5,5 bar, niin siellähän se vika on.

Joo mut ennenkuin se käynnistyy siellä tuskin tuon enempää painetta, kuin mitä siirtopumppu tuottaa? Vai olenko väärin ymmärtänyt?

Kun se vahingossa käynnistyi ja sitten lämmettyään sammui oli painetta jäljellä yli 40 bar ennekuin starttailin jolloin paine laski siirtopaineeksi. Käynnissä pari vuotta sitten katselin, oli about 50 bar tyhjäkäynnillä, startatessa en silloin huomannut katsoa.

Edit: Kipunaa ei ole. Nokka-akselin asentoanturi ei anna mitään tietoa kun starttaa, MESsin mukaan. Mitatessa anturiin päin kaikki pinnit yhteydessä toisiinsa ja arvot 60 K-ohmia - 180 K- ohmia. Mitähän nää pitäs olla? Muistelen että kaikki pinnit ei saa olla yhteydessä ja pitäs olla satoja ohmeja mitattavat arvot?

En tosin ole kuullut että nokan asentotunnistin lopettaa menon kokonaan???

Edit2: Mihin pinneihin se kampuran asentotunnistimen johto tulee, ECUlla ja väliliittimellä? Tunnistin mitattu, oli kädessä ok vastus 0,9 K-ohm mutta onko johdot ehjät. Tässä on siis erillinen anturi, liitin auton puolen johtosarjassa.
Viimeksi muokannut Guitar_Hero, 08 Touko 2020, 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Aatee
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Tammi 2020, 22:54
Car(s): 156

156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Aatee »

Jossei starttispreillä hörise ollenkaan, niin eikö polttoainevian voi periaatteessa sulkea pois?

Lähetetty minun MAR-LX1A laitteesta Tapatalkilla

Avatar
Guitar_Hero
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Loka 2016, 21:47
Car(s): 156 2.0 JTS Giugiaro 2004
Paikkakunta: Varsinais- Suomi

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Guitar_Hero »

Aatee kirjoitti:Jossei starttispreillä hörise ollenkaan, niin eikö polttoainevian voi periaatteessa sulkea pois?

Lähetetty minun MAR-LX1A laitteesta Tapatalkilla
Katsottu kaverin kanssa että ei kipinöi joten kipinä pitäisi ensin saada tosiaan takaisin. Murehtii sit pa paineita.

Edit: tänää ei kipunoita katteltu. Otin nokan asentotunnistimen väliliitoksen auki ja kone samointein käynnistyi. Heti kun on lämpöinen, about 75C niin sammuu.

Oolrait, latasin akkua jonkun tunnin ja uudestaan käyntiin. Annoin jonkun aikaa käydä, latausjännite 14,28V. Selvä, sammuksiin ja MES kiinni. Nokan anturi edelleen irti, en tiedä onko väliä mut taas heti käyntiin ja tadaa, 70C lämpötilassa polttoaineen paine tippuu tyhjäkäynnin 50 bar -> 5,5 bar. Ennen lopullista romahdusta alkoi droppailemaan 37-40 bar, yli 66C lämpöisenä.

Niin oliko jossain topikissa että se olisi se siirtopumppu joka romauttaa paineen???

Tähän laitettiin pari vuotta sitten käytetty tankin pumppu kun ei oikein tietoa viasta. Sillä toimi viime sunnuntaihin asti...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty, pa paine romahtaa lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Nii-i. Olisko varmasti ehjä nokan tunnistin mitään? Sellainen myös, josta ei ole mitään vastuksia mittailtu. Se on Hall-anturi, eikä pidä siis yleismittarilla kovasti sorkkia
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Guitar_Hero
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Loka 2016, 21:47
Car(s): 156 2.0 JTS Giugiaro 2004
Paikkakunta: Varsinais- Suomi

Re: 156 2,0 JTS ei käynnisty, pa paine romahtaa lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Guitar_Hero »

palkus kirjoitti:Nii-i. Olisko varmasti ehjä nokan tunnistin mitään? Sellainen myös, josta ei ole mitään vastuksia mittailtu. Se on Hall-anturi, eikä pidä siis yleismittarilla kovasti sorkkia
Joo pitäähän sekin vaihtaa, ei sieltä MES:sin mukaan tietoa tullut. Siis ennenkuin sitä sorkittiinkaan. Kaveri kehui mittailleensa jokusen nimenomaan Hall- anturin korjaamolla eikä vielä ollut saanut rikki. Kunhan nyt mietittiin mitä siittä nopeasti pystyi mittaamalla ilman kytkentäkaavioita tarkistamaan.

Siis tuo nokan asentotunnistin voi lopettaa käynnin/ käynnistymisen vikaantuessaan? Se on nyt liitin edelleen auki kun auto käynnistyy ja autoa pystyy pihassa siirtelemään tieltä pois.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: 156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, pa paine romahtaa lämpöis

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Menee ehkä hieman arvailuksi, ja osaamiseni ohi varmasti mutta lukiessa tuli mieleen kun oma 156 v6 alkoi aikoinaan tekemään sitä että ei käynnistynyt "puolilämpimänä", sahata sai vaikka maailman tappiin. Jäähdyttyään kunnolla lähti taas käymään. Vika oli juurikin nokan hall-anturi.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Guitar_Hero
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Loka 2016, 21:47
Car(s): 156 2.0 JTS Giugiaro 2004
Paikkakunta: Varsinais- Suomi

Re: 156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, pa paine romahtaa lämpöis

Viesti Kirjoittaja Guitar_Hero »

Tämä nyt ei lähtenyt kylmänäkään käyntiin nokan asentoanturin liitin kiinni. Nyt on joka kerta käynnistynyt, liitin auki. Ainoa että sammuu lämmetessään. Täytyy ottaa jakopää auki kunhan ostan/saan lainaan ajoitustyökalut ja aloittaa vaihtamalla tuo anturi. Sit kattella oskilloskoopilla molempien antureiden signaalit. Voi sitten jatkaa vian hakua kun saa molemmat asentoanturit/ johdotukset todettua ehjäksi.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, pa paine romahtaa lämpöis

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Olikos se nyt niin että lähtee käymään ilman nokan anturia, mutta jos vauhtipyörän anturi on poikki niin ei käy.
Mulla ts:ssä kyllä antoi koodia viallisesta nokka-akselin tunnistimesta ja vian ollessa päällä suuttimenkuva paloi mittaristossa (ja paras terävyys oli poissa).
JTS lienee samoilla jäljillä ja kai se viallinen anturi vikakoodin antaa, jos se lämmetessään katkoo?

Avatar
Guitar_Hero
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Loka 2016, 21:47
Car(s): 156 2.0 JTS Giugiaro 2004
Paikkakunta: Varsinais- Suomi

Re: 156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, pa paine romahtaa lämpöis

Viesti Kirjoittaja Guitar_Hero »

A Bart kirjoitti:Olikos se nyt niin että lähtee käymään ilman nokan anturia, mutta jos vauhtipyörän anturi on poikki niin ei käy.
Mulla ts:ssä kyllä antoi koodia viallisesta nokka-akselin tunnistimesta ja vian ollessa päällä suuttimenkuva paloi mittaristossa (ja paras terävyys oli poissa).
JTS lienee samoilla jäljillä ja kai se viallinen anturi vikakoodin antaa, jos se lämmetessään katkoo?
Nokun mistään ei tule vikakoodia, jos nokan anturin liitin kiinni. Liitin auki toki herja tulee mutta käynnistyy. Liitin kiinni ei anna ajoitustietoja, eikä vikakoodia. Eikä käynnisty. Vauhtipyörän anturin mittasin ekana, 0,9 K-Ohm. Täytyy auto hinata vaan tallille kun ei käy kovin pitkiä aikoja kerrallaan. Jos saan oskilloskoopin lainaan niin tutkin molemmat anturitiedot.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, sammuu lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Oletko mitannut vauhtipyörän anturin silloin kun on vika päällä?
Onko vastusarvo silloinkin n. 1 kohm?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, sammuu lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kampiakselin anturille (vai miksi sitä kutsutaankaan, vauhtipyörän anturi?) edelleen minulta ääni.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, sammuu lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kampuran anturi lämmetessään tappaa moottorin aina. Siitä kyllä TS ja JTS kokemusten perusteella antaa myös vikakoodia.
Se jokatapauksessa käytännössä AINA kuolee lämmetessään ja alkaa taas toimimaan jäähdyttyään.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, sammuu lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Janne »

On kokemuksia sellaisestakin ettei enää meinannut lähteä kylmänäkään käyntiin. Oireet ikään kuin pahenee ajan saatossa kun tuo menee rikki.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, sammuu lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Totta, jossain vaiheessa anturi pimenee täysin ja se on sitten siinä.

Avatar
Guitar_Hero
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Loka 2016, 21:47
Car(s): 156 2.0 JTS Giugiaro 2004
Paikkakunta: Varsinais- Suomi

Re: 156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, sammuu lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Guitar_Hero »

Janne kirjoitti:On kokemuksia sellaisestakin ettei enää meinannut lähteä kylmänäkään käyntiin. Oireet ikään kuin pahenee ajan saatossa kun tuo menee rikki.
Itsekin kallistun tuon kampuran anturin kannalle. Ainoa vaan ettei mitään oireita viimeisen 7000km aikana. Sit kerrasta pimeni. Tosin nyt käynnistyy kylmänä joka startilla, kun nokan anturi auki.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156 2,0 JTS ei pysy käynnissä, sammuu lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Aquatica kirjoitti:Kampuran anturi lämmetessään tappaa moottorin aina. Siitä kyllä TS ja JTS kokemusten perusteella antaa myös vikakoodia.
Se jokatapauksessa käytännössä AINA kuolee lämmetessään ja alkaa taas toimimaan jäähdyttyään.
Vaan lähtee käymään jos saat kierrokset yli 3000.

Vastaa Viestiin