Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Perinteisestihän oikosulku etsitään korvaamalla sulake tarpeeksi vahvalla rautapalalla ja katsomalla että mistä nousee savu. Järkevämpää on kuitenkin etsiä se oikkari työläämpää reittiä eli tutkimalla sulakkeen takana olevat piuhat ja laitteet.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itse ajatui väkisin ajattelemaan että solenoidin herätä olisi maissa. Noh, se kai jokin päivä selviää.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla oli pultti ja mutteri startin päällä, ne poistamalla samankaltainen vika korjaantui. Tapaukseni oli toinen vastaava foorumilla
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä mulla oli sama..jeQQ kirjoitti:Mulla oli pultti ja mutteri startin päällä, ne poistamalla samankaltainen vika korjaantui. Tapaukseni oli toinen vastaava foorumilla
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Syön repullisen kiviä jos tuo on mullakin ongelmana
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Terve, Eli kysymys kuuluu. Käykö 2.4jtdm 210 Hv suuttimet Bosh 0 986 435 197 ,200hv:n versioon?
Kiitos jo etukäteen tiedosta.
Kiitos jo etukäteen tiedosta.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Sieltä löytyi M6 mutteri, hyvin todennäköisesti egr-venttiilistä. Kolmas vahvistettu tapausKimmoKo kirjoitti:Kyllä mulla oli sama..jeQQ kirjoitti:Mulla oli pultti ja mutteri startin päällä, ne poistamalla samankaltainen vika korjaantui. Tapaukseni oli toinen vastaava foorumilla
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ja eikun keräämään mieluisia kivilaatuja...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vanhat kiuaskivet vois olla sopivan pehmeiksi menneitä...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eikä tarvitse ostaa kivennäisaineita kalliissa purkeissa.Raikkoo kirjoitti:Vanhat kiuaskivet vois olla sopivan pehmeiksi menneitä...
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 20 Huhti 2020, 10:20
- Car(s): Ex: 159 2,4 JTDm Q4 MY2008
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyssäreitä 159:n embleemeistä / badgeistä. Oma siis 2.4JTDm Q4, ja edellisen omistajan kuvissa etulokarin takaosassa on ollut 1 tai 2 lätkää. Mutta ilmeisesti poistettu kun lokarit vaihdettu / uudelleen maalattu. Mikä tai mitkäköhän logot siinä on ollut? Se apilanlehti kolmion sisällä varmaan olis jees, mutta toinen on ollut tommoinen pitkulainen ja mahdollisesti 2 värinen. Koitin kuvia etsiä ja eri embleemejä mutten löytänyt yhtään kuvaa, jossa sen olisi nähnyt mitä siinä lukee. Auttakaa hölmöä
159 JTDM Q4 MY2008/Saab 9-3 1,9Tid Vector M6 Cabrio MY2006/Volvo V60D6 MY2014
-Tommi Turku-
-Tommi Turku-
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Taitavat olla suunnittelijasta kertovat:
https://static.wixstatic.com/media/0713 ... e903a.webp
https://static.wixstatic.com/media/0713 ... e903a.webp
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 20 Huhti 2020, 10:20
- Car(s): Ex: 159 2,4 JTDm Q4 MY2008
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitoksia kummallekin. Laitetaan tilaukseen tarrat.
159 JTDM Q4 MY2008/Saab 9-3 1,9Tid Vector M6 Cabrio MY2006/Volvo V60D6 MY2014
-Tommi Turku-
-Tommi Turku-
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
- Car(s): 159 TBi SW
Ex: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuossa vielä brittifoorumilta napattu kuva tarran tarkasta kohdasta lokarissa, jos sen haluaa millilleen kohdalleen.
- Liitteet
-
- rsz_giugiaro.jpg
- (63.35 KiB) Tiedosto ladattu 3375 kertaa
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Huhti 2018, 11:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 JTS 1.9 SW '10
ex:
Cadillac SRX V8 '05
Chrysler PT Cruiser 2.0 '02 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Auttakaapa miestä hädässä.... Tuli katsastuksessa hylsy kun vuotaa sen verran paljon öljyä moottorista (1.9 JTS). Nyt korjaamolta soittivat että öljynlauhduttimen tiiviste vuotaa ja pitäisi vaihtaa koko lauhdutin. Pitää tilata kuulemma Italiasta ja toimitusaika vähintään 6 viikkoa (!), hintaa 750e. Voiko pitää paikkansa, onko kellään tietoa mistä saisi nopeammin/edullisemmin? Menee tuo katsastuskin pitkäksi jos 6 viikkoa pitää odotella
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Tässä kohtaa otetaan korjaamosta mittaa. Onnistuuko sinne vaihtamaan vaikkapa tarvikejäähdytintä, jonka saisi ehkä n. 5,5 viikkoa nopeammalla toimitusajalla?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tämä siis tehty 2.4JTDM:ään, mutta luulisi periaatteen olevan aikalailla sama.Maunu kirjoitti:Kahteen kolariautoon olen vaihtanut lauhduttimen tarvikemalliin. Putket joutuu katkaisemaan ja jatkamaan helmiliitoksella.
Hydrauliikkaliikkeistä saa apua.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=33839
Ja tuskin sitä jäähdytintä siellä tarvitaan ihan mahdottoman paljon tähän aikaan vuodesta, joten voihan tuon väliaikaisesti ohittaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Oma alfani on jo pidemmän aikaa nykinyt ja sammuillut ajossa aika ajoin (viime keväänä jo ensimmäisen kerran ja syksyllä vaiva oli jo jatkuvaa) Autohan ei siis mitään vikakoodia anna ja kaikki tuntuisi olevan kunnossa.
Nyt tänä keväänä otin auton talviunilta ja auto kävi ensimmäiset 1000km ihan normaalisti kunnes alkoi nykiä ja sammua. Auto käynnistyy aina normaalisti sammumisen jälkeen. Nyt koneen ollessa kylmä ei auto tahdo pysyä käynnissä kunnolla. Tyhjäkäynnillä kyllä pysyy käynnissä mutta heti kun kaasua antaa niin alkaa nakuttamaan ja kone sammuu. Kun moottori lämpeää niin sitten kone pysyy paremmin käynnissä. Silti moottori saattaa sammua yhtäkkiä.
Pajalla eivät oikein osaanneet sanoa juuta eikä jaata kun ei mitään vikakoodia anna niin mistä alkaa vikaa selvittämään. Vasta vaihdettu ilman-sekä polttoaineensuodatin. Dpf on kunnossa myös. Akun kiinnitykset myös kunnossa.
Huomasin myös että kun kiihdyttää kovasti niin turbon paine heiluu 1.2-1.4 barin välillä jatkuvasti. Samalla moottorista kuuluu semmonen suhiseva ääni kun on kaasu pohjassa (siis muukin kun turbon normaali suhahdus) . Voisko jostain vetää sit ilmaa välistä?
Otan mielellään kaikki neuvot vastaan mistä alkaa vikaa etsimään. Niin ja siis 2.4 jdtm malli kyseessä
Nyt tänä keväänä otin auton talviunilta ja auto kävi ensimmäiset 1000km ihan normaalisti kunnes alkoi nykiä ja sammua. Auto käynnistyy aina normaalisti sammumisen jälkeen. Nyt koneen ollessa kylmä ei auto tahdo pysyä käynnissä kunnolla. Tyhjäkäynnillä kyllä pysyy käynnissä mutta heti kun kaasua antaa niin alkaa nakuttamaan ja kone sammuu. Kun moottori lämpeää niin sitten kone pysyy paremmin käynnissä. Silti moottori saattaa sammua yhtäkkiä.
Pajalla eivät oikein osaanneet sanoa juuta eikä jaata kun ei mitään vikakoodia anna niin mistä alkaa vikaa selvittämään. Vasta vaihdettu ilman-sekä polttoaineensuodatin. Dpf on kunnossa myös. Akun kiinnitykset myös kunnossa.
Huomasin myös että kun kiihdyttää kovasti niin turbon paine heiluu 1.2-1.4 barin välillä jatkuvasti. Samalla moottorista kuuluu semmonen suhiseva ääni kun on kaasu pohjassa (siis muukin kun turbon normaali suhahdus) . Voisko jostain vetää sit ilmaa välistä?
Otan mielellään kaikki neuvot vastaan mistä alkaa vikaa etsimään. Niin ja siis 2.4 jdtm malli kyseessä
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Huhti 2018, 11:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 JTS 1.9 SW '10
ex:
Cadillac SRX V8 '05
Chrysler PT Cruiser 2.0 '02 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onko kellään heittää vinkkiä mikä tarvikejäähdytin olisi suht lähelle tuota alkuperäistä? En äkkinäisellä haulla löytänyt edes kuvaa 1.9 jötsin jäähdyttimestä, on tosiaan kaikista eurooppalaisista verkkokaupoista loppu.Polforea kirjoitti:^Tässä kohtaa otetaan korjaamosta mittaa. Onnistuuko sinne vaihtamaan vaikkapa tarvikejäähdytintä, jonka saisi ehkä n. 5,5 viikkoa nopeammalla toimitusajalla?
Ja seuraavaksi vinkkiä pk-seudulla sijaitsevasta korjaamosta joka suostuu/pystyy tuon virittelemään alkuperäisen tilalle?
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
mä hain yhteeen GT:hen Biltemasta jäähyn, muutama nippa siihen piti hydeliikkeestä hakea väliin
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Korjaamot tahtovat yleisesti olla melko haluttomia tekemään tuollaisia muutoksia autoihin, etteivät vaan jatkossa joudu maksumieheksi jos modifikaatio ei toimikaan suunnitellusti.Polforea kirjoitti:^Tässä kohtaa otetaan korjaamosta mittaa. Onnistuuko sinne vaihtamaan vaikkapa tarvikejäähdytintä, jonka saisi ehkä n. 5,5 viikkoa nopeammalla toimitusajalla?
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Huhti 2018, 11:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 JTS 1.9 SW '10
ex:
Cadillac SRX V8 '05
Chrysler PT Cruiser 2.0 '02 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos jollain tässä ryhmässä on taitoa ja aikaa niin olen valmis maksamaan työstäTuomas K kirjoitti:Korjaamot tahtovat yleisesti olla melko haluttomia tekemään tuollaisia muutoksia autoihin, etteivät vaan jatkossa joudu maksumieheksi jos modifikaatio ei toimikaan suunnitellusti.Polforea kirjoitti:^Tässä kohtaa otetaan korjaamosta mittaa. Onnistuuko sinne vaihtamaan vaikkapa tarvikejäähdytintä, jonka saisi ehkä n. 5,5 viikkoa nopeammalla toimitusajalla?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Viiskutosessa oli turbon alaletku halki vaihdelaatikon huudeilta ja suhinaahan se piti.Mikee kirjoitti:Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Oma alfani on jo pidemmän aikaa nykinyt ja sammuillut ajossa aika ajoin (viime keväänä jo ensimmäisen kerran ja syksyllä vaiva oli jo jatkuvaa) Autohan ei siis mitään vikakoodia anna ja kaikki tuntuisi olevan kunnossa.
Nyt tänä keväänä otin auton talviunilta ja auto kävi ensimmäiset 1000km ihan normaalisti kunnes alkoi nykiä ja sammua. Auto käynnistyy aina normaalisti sammumisen jälkeen. Nyt koneen ollessa kylmä ei auto tahdo pysyä käynnissä kunnolla. Tyhjäkäynnillä kyllä pysyy käynnissä mutta heti kun kaasua antaa niin alkaa nakuttamaan ja kone sammuu. Kun moottori lämpeää niin sitten kone pysyy paremmin käynnissä. Silti moottori saattaa sammua yhtäkkiä.
Pajalla eivät oikein osaanneet sanoa juuta eikä jaata kun ei mitään vikakoodia anna niin mistä alkaa vikaa selvittämään. Vasta vaihdettu ilman-sekä polttoaineensuodatin. Dpf on kunnossa myös. Akun kiinnitykset myös kunnossa.
Huomasin myös että kun kiihdyttää kovasti niin turbon paine heiluu 1.2-1.4 barin välillä jatkuvasti. Samalla moottorista kuuluu semmonen suhiseva ääni kun on kaasu pohjassa (siis muukin kun turbon normaali suhahdus) . Voisko jostain vetää sit ilmaa välistä?
Otan mielellään kaikki neuvot vastaan mistä alkaa vikaa etsimään. Niin ja siis 2.4 jdtm malli kyseessä
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vähän vaatimaton paja jos eivät osaa tutkia ilman vikakoodia, ehkä ei ole edes haluja?Mikee kirjoitti:Huomasin myös että kun kiihdyttää kovasti niin turbon paine heiluu 1.2-1.4 barin välillä jatkuvasti. Samalla moottorista kuuluu semmonen suhiseva ääni kun on kaasu pohjassa (siis muukin kun turbon normaali suhahdus) . Voisko jostain vetää sit ilmaa välistä?
Otan mielellään kaikki neuvot vastaan mistä alkaa vikaa etsimään. Niin ja siis 2.4 jdtm malli kyseessä
Imu- ja ahtoputkien kiinnitys ja kunto on helppo tarkistaa itsekin.
Ilmamassamittari (4) mittaa moottorin ilmamäärää. Sen jälkeinen putki (4-7) ja resonaattori (3) voivat vuotaa, mutta suhina tuskin siitä tulee. Tosin kerran putki jäi hieman löysälle ja se kyllä vinkui kuten olisi turbo (7) äännellyt.
Turbon (7) jälkeiset putket (7-5 ja 5-6) todennäköisimmin suhisevat ahtopaineen noustessa, jos ovat löysällä tai peräti halki. Pienillä kierroksilla moottori imee ilmaa myös sieltä, eli ilmamassamittarin ohi, silloin ecu ei osaa annostella polttoainetta oikein ja moottori saattaa sammua.
Nuo letkujen ja putkien kunto ja kiinnitykset siis kannattaa tarkistaa ensin.
Toki välijäähdytin (5) ja imusarjakin (ei kuvassa) saattavat vuotaa...
Jos ilmamassamittarin (4) sähköliittimen ottaa irti, ecu toimii peruskartalla ja todennäköisesti toimii pienillä kierroksilla (ilman ahtoja) hyvin.
Osaako joku vahvistaa olettamukseni? Vikakoodihan siitä kyllä tulee ja helikopterivalo syttyy.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Huhti 2018, 11:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 JTS 1.9 SW '10
ex:
Cadillac SRX V8 '05
Chrysler PT Cruiser 2.0 '02 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eli oliskohan tämä ok, jos käyn ostamassa? : https://www.autoracing.fi/setrab-std-107-oljynjaahdytin#Axu kirjoitti:Jos jollain tässä ryhmässä on taitoa ja aikaa niin olen valmis maksamaan työstäTuomas K kirjoitti:Korjaamot tahtovat yleisesti olla melko haluttomia tekemään tuollaisia muutoksia autoihin, etteivät vaan jatkossa joudu maksumieheksi jos modifikaatio ei toimikaan suunnitellusti.Polforea kirjoitti:^Tässä kohtaa otetaan korjaamosta mittaa. Onnistuuko sinne vaihtamaan vaikkapa tarvikejäähdytintä, jonka saisi ehkä n. 5,5 viikkoa nopeammalla toimitusajalla?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tarkisteltiin nuo letkut ja putkistot ja huomattiin että se paksuin putki ( eli joka lähtee resonaattorilta) on semmosessa öljy mähmässä sisältä? Eikös tuolla mene vaan ilma joten ihmetyttää että siellä jotain paskaa sisällä. Toki ihan ohut kerros mutta kuitenkin. Ei oikeen mitään vuotoja kyllä löydettyarv kirjoitti:Vähän vaatimaton paja jos eivät osaa tutkia ilman vikakoodia, ehkä ei ole edes haluja?Mikee kirjoitti:Huomasin myös että kun kiihdyttää kovasti niin turbon paine heiluu 1.2-1.4 barin välillä jatkuvasti. Samalla moottorista kuuluu semmonen suhiseva ääni kun on kaasu pohjassa (siis muukin kun turbon normaali suhahdus) . Voisko jostain vetää sit ilmaa välistä?
Otan mielellään kaikki neuvot vastaan mistä alkaa vikaa etsimään. Niin ja siis 2.4 jdtm malli kyseessä
Imu- ja ahtoputkien kiinnitys ja kunto on helppo tarkistaa itsekin.
Ilmamassamittari (4) mittaa moottorin ilmamäärää. Sen jälkeinen putki (4-7) ja resonaattori (3) voivat vuotaa, mutta suhina tuskin siitä tulee. Tosin kerran putki jäi hieman löysälle ja se kyllä vinkui kuten olisi turbo (7) äännellyt.
Turbon (7) jälkeiset putket (7-5 ja 5-6) todennäköisimmin suhisevat ahtopaineen noustessa, jos ovat löysällä tai peräti halki. Pienillä kierroksilla moottori imee ilmaa myös sieltä, eli ilmamassamittarin ohi, silloin ecu ei osaa annostella polttoainetta oikein ja moottori saattaa sammua.
Nuo letkujen ja putkien kunto ja kiinnitykset siis kannattaa tarkistaa ensin.
Toki välijäähdytin (5) ja imusarjakin (ei kuvassa) saattavat vuotaa...
Jos ilmamassamittarin (4) sähköliittimen ottaa irti, ecu toimii peruskartalla ja todennäköisesti toimii pienillä kierroksilla (ilman ahtoja) hyvin.
Osaako joku vahvistaa olettamukseni? Vikakoodihan siitä kyllä tulee ja helikopterivalo syttyy.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ainahan imuputket vähän öljyisiä ovat, moottorin huohotin tulee just siihen putkeen ja öljy on hyvä leviämään.Mikee kirjoitti:Tarkisteltiin nuo letkut ja putkistot ja huomattiin että se paksuin putki ( eli joka lähtee resonaattorilta) on semmosessa öljy mähmässä sisältä? Eikös tuolla mene vaan ilma joten ihmetyttää että siellä jotain paskaa sisällä. Toki ihan ohut kerros mutta kuitenkin. Ei oikeen mitään vuotoja kyllä löydetty
Ahtoletkun (7-5) sekä välijäähdyttimeltä lähtevän letkun kuntoa ja kiinnitystä on hyvin vaikea todeta pohjamuovia irrottamatta.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Imusarjan läpät voi myös vuotaa ja aiheuttaa suhinaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Mikkeller
- Viestit: 64
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): Alfa 159 SW Ti 1750 TBi
- Paikkakunta: Kemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Syksyllä pihaan ostettu Alfa 159 1750 TBi hukannut koko talven ulkona seisoneena latauksen jonnekin. Mittaristossa palaa akun merkkivalo ja auton käydessä akun navoista saa karvan yli 12V lukemat yleismittariin. Akku on ihan uusi. Mistä lähteä raapimaan hommaa eteenpäin. Akusta lähtee maa suoraan runkoon, sen vois rapsutella alkajaisiksi läpi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos valo palaa kone käynnissä, ei lataa. Katoaako valo kierroksilla?
Voi olla ihan laturin herätejohto kärsinyt ja ei toimi, voi olla laturi tullut tiensä päähän (kosteutta päässyt laturiin ja talven aikana ruoste tehnyt tehtävänsä hiilille? Tai jotain)
Voi olla ihan laturin herätejohto kärsinyt ja ei toimi, voi olla laturi tullut tiensä päähän (kosteutta päässyt laturiin ja talven aikana ruoste tehnyt tehtävänsä hiilille? Tai jotain)
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 20 Huhti 2020, 10:20
- Car(s): Ex: 159 2,4 JTDm Q4 MY2008
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nonii, nyt on saatu mittariin about 1000km alfan ratissa ja pari vikaa ja huomiota.
alkoi pari päivää sitten selkeä pamahdus/ kolahdus, korvakuulolla vasen etukulma, töyssyt ja kuopat ja välillä kääntyessä. En vielä ehtinyt tunkkaamaan kulmaa ylös mutta veikkauksia/vinkkejä mitä katsoa? Poikkimennyt etujousi?
Toinen on BOSEn subbari hattuhyllyllä. Ei selvästikään sano mitään. Kerran tai kaksi on pitänyt 20s jotain rätinää ja pauketta, onko vinkkejä mistä lähteä katsomaan vikaa?
Softautin auton ja johan tuli hauskuutta lisää, samalla huomasin ettei 5 ja 6 vaihteella kannata lähteä vedättämään ihan pieniltä kierroksilta. joku tosi vaimea kolahdus kuuluu jostain päin voimansiirtoa.
Ja yksi ominaisuus? tuli huomattua, vakkaria ei saa kytkettyä päälle kun noin 60km/h vauhdissa ja suuremmissa nopeuksissa. Jos ensin saa sen päälle niin sitten pystyy kyllä pudottamaan nopeuden kruisen viiksestä alaspäin laittamalla. Onko normaalia?
alkoi pari päivää sitten selkeä pamahdus/ kolahdus, korvakuulolla vasen etukulma, töyssyt ja kuopat ja välillä kääntyessä. En vielä ehtinyt tunkkaamaan kulmaa ylös mutta veikkauksia/vinkkejä mitä katsoa? Poikkimennyt etujousi?
Toinen on BOSEn subbari hattuhyllyllä. Ei selvästikään sano mitään. Kerran tai kaksi on pitänyt 20s jotain rätinää ja pauketta, onko vinkkejä mistä lähteä katsomaan vikaa?
Softautin auton ja johan tuli hauskuutta lisää, samalla huomasin ettei 5 ja 6 vaihteella kannata lähteä vedättämään ihan pieniltä kierroksilta. joku tosi vaimea kolahdus kuuluu jostain päin voimansiirtoa.
Ja yksi ominaisuus? tuli huomattua, vakkaria ei saa kytkettyä päälle kun noin 60km/h vauhdissa ja suuremmissa nopeuksissa. Jos ensin saa sen päälle niin sitten pystyy kyllä pudottamaan nopeuden kruisen viiksestä alaspäin laittamalla. Onko normaalia?
159 JTDM Q4 MY2008/Saab 9-3 1,9Tid Vector M6 Cabrio MY2006/Volvo V60D6 MY2014
-Tommi Turku-
-Tommi Turku-
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mun TBi vaikutti tukehtuvan, jos koetti kuutosella kiihdytellä 60-70 km/h nopeudesta. Vakkari kyllä toimi (muistaakseni) jo 50 km/h, vaikka manuaalin mukaan ei olisi pitänyt.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 20 Huhti 2020, 10:20
- Car(s): Ex: 159 2,4 JTDm Q4 MY2008
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joo, ei oo tosissaankaan tukehtumisesta kyse tossa 5 ja 6 kiihdyttämisessä, vaan lähtee paljon paremmin kun vakiona. Joku vaimea kopahduksen tyylinen ääni sieltä kuului, nopeus siis noin 80 ja kierrokset alle 2000 kun lapun painoi lattiaan. En tietenkään montaa kertaa viitsinyt kokeilla kun huomasin. jos keikat jonkun matkaa yli 2000 ja tekee saman mitään ei kuulu.
Toi vakkari homma on siis ihan omansa eikä liity edelliseen mitenkään. Missä nopeudessa vakkarin pitäisi pystyä laittamaan päälle?
Toi vakkari homma on siis ihan omansa eikä liity edelliseen mitenkään. Missä nopeudessa vakkarin pitäisi pystyä laittamaan päälle?
159 JTDM Q4 MY2008/Saab 9-3 1,9Tid Vector M6 Cabrio MY2006/Volvo V60D6 MY2014
-Tommi Turku-
-Tommi Turku-
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Yläpallo on aika klassinen vaihtoehto tuohon.tturku kirjoitti:Nonii, nyt on saatu mittariin about 1000km alfan ratissa ja pari vikaa ja huomiota.
alkoi pari päivää sitten selkeä pamahdus/ kolahdus, korvakuulolla vasen etukulma, töyssyt ja kuopat ja välillä kääntyessä. En vielä ehtinyt tunkkaamaan kulmaa ylös mutta veikkauksia/vinkkejä mitä katsoa? Poikkimennyt etujousi?
Sieltä vahvaria ja subbaria mittailemaan ja tutkimaan hattuhyllyn alta. Multa pitäisi löytyä ehjät ylimääräiset jos tarttee vaihtaa, toki parempi vaihtoehto on laittaa sen lopsottimen sijasta autoon ihan oikea subwoofer.tturku kirjoitti: Toinen on BOSEn subbari hattuhyllyllä. Ei selvästikään sano mitään. Kerran tai kaksi on pitänyt 20s jotain rätinää ja pauketta, onko vinkkejä mistä lähteä katsomaan vikaa?
Jos lähtö on moottorijarrun puolelta, on kyseessä todennäköisesti torsenin nelivetovälys. Jos vedolta kaasun syvemmälle painaessa kolahtaa, on kyseessä vika.tturku kirjoitti: Softautin auton ja johan tuli hauskuutta lisää, samalla huomasin ettei 5 ja 6 vaihteella kannata lähteä vedättämään ihan pieniltä kierroksilta. joku tosi vaimea kolahdus kuuluu jostain päin voimansiirtoa.
Pitäisi mennä alempanakin, mutta vakkari on ikävästi koodattu vaihdepohjaiseksi ja menee päälle vaihteilla 4, 5 ja 6.tturku kirjoitti: Ja yksi ominaisuus? tuli huomattua, vakkaria ei saa kytkettyä päälle kun noin 60km/h vauhdissa ja suuremmissa nopeuksissa. Jos ensin saa sen päälle niin sitten pystyy kyllä pudottamaan nopeuden kruisen viiksestä alaspäin laittamalla. Onko normaalia?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Konsernin autoissa on kytkeytymisrajana ollut 30 km/h nopeus, kaikilla vaihteilla paitsi ykkösellä ja pakilla
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
40 km/h alaraja ja toimii tosiaan nelosvaihteesta ylöspäin.
- Mikkeller
- Viestit: 64
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): Alfa 159 SW Ti 1750 TBi
- Paikkakunta: Kemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Asia ei ole vielä hirveästi edennyt. Akulta lähtevä maakaapeli vaikuttaa hyväkuntoselta. Jos menee siihen, että auto tarvitsee uuden laturin mistä / minkä suosittelette hankkimaan?Mikkeller kirjoitti:Syksyllä pihaan ostettu Alfa 159 1750 TBi hukannut koko talven ulkona seisoneena latauksen jonnekin. Mittaristossa palaa akun merkkivalo ja auton käydessä akun navoista saa karvan yli 12V lukemat yleismittariin. Akku on ihan uusi. Mistä lähteä raapimaan hommaa eteenpäin. Akusta lähtee maa suoraan runkoon, sen vois rapsutella alkajaisiksi läpi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Heh, eilen herkistelin takajarruja leimaa varten. Ajattelin kaiken olevan kunnossa, kunnes katsoin kuskin puolen kynnyksen alle. Herramaria, sehän on kypsä n.30 cm matkalta
No onneksi on pariviikkoa aikaa käyttää verstaalla ennen leiman yritystä.
No onneksi on pariviikkoa aikaa käyttää verstaalla ennen leiman yritystä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Alkaa ensimmäisten 159:n helmakotelot olla aika ohutta peltiä varsinkin takaosasta . Toinen paha paikka on apurunko . Varsinkin helmakotelot ruostuvat salakavalasti sisältäpäin , maalipinta saatta olla ehjäkin mutta osa pellistä hävinnyt sisältäpäin . Apurungon kanssa sama juttu .Raikkoo kirjoitti:Heh, eilen herkistelin takajarruja leimaa varten. Ajattelin kaiken olevan kunnossa, kunnes katsoin kuskin puolen kynnyksen alle. Herramaria, sehän on kypsä n.30 cm matkalta
No onneksi on pariviikkoa aikaa käyttää verstaalla ennen leiman yritystä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Eli tehtaan lupaama 8v puhkiruostumattomuustakuu täyttyy, myös pohjois-Euroopan vaativissa olosuhteissa
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joo, kotelon sisällä todennäköisesti muhii kiva komposti sisältäen kaikkea matkan varreltaoidipus kirjoitti:Varsinkin helmakotelot ruostuvat salakavalasti sisältäpäin , maalipinta saatta olla ehjäkin mutta osa pellistä hävinnyt sisältäpäin
Helmakoteloiden etu- ja takapäät on aika potentiaalisia kompostimateriaalien kerääjiä.
Omassa 159:ssä vuosittainen helmakompostin tyhjennys auttanut kun ei ole pelti pehmennyt, mutta takapään apurunko alkaa olemaan happamassa kunnossa.
Tuskin enää tilaan uutta apurunkoa tilalle kun tulee kohta puoli miljoonaa kilsaa täyteen.
Jatkukoon 159:n elämä muina metallituotteina tämän kesän jälkeen.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Seppo tietänee, tehtiinkö Suomi-versioihin jokin muusta euroopasta poikkeava ruostesuojaus? En ole itse katsellut kuin oman 159:n alle ja siellä paistaa punainen maalattu pelti. Toisten ruostekuvissa näyttäisi olevan pohjassa jotain muutakin.
Oma kottero ei ole pohjasta tai helmoista juurikaan ruostunut kuin sieltä, mistä hiekka on puhaltanut maalin pois. Niissäkin on vain vähän pintaruostetta.
Hiekkateitä ja pohjakosketuksia tämä auto on kuitenkin kohdannut ja paljon.
Oma kottero ei ole pohjasta tai helmoista juurikaan ruostunut kuin sieltä, mistä hiekka on puhaltanut maalin pois. Niissäkin on vain vähän pintaruostetta.
Hiekkateitä ja pohjakosketuksia tämä auto on kuitenkin kohdannut ja paljon.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Omassa helmakoteloiden takapäissä oli "mutua" kun viime vuonna huomasin pienen reiän kuskin puolella takana.
Nyt täytyy taas avata tulpat ja katsoa mitä siellä on. Onhan näillä jo ikääkin +10 vuotta mutta sen verran toimiva kapistus ettei oikein vastaavaa löydy ilman suurta rahallista panostusta.
Nyt täytyy taas avata tulpat ja katsoa mitä siellä on. Onhan näillä jo ikääkin +10 vuotta mutta sen verran toimiva kapistus ettei oikein vastaavaa löydy ilman suurta rahallista panostusta.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Vuosituhannen taitteessa tehtaan "ruostesuojaus" syrjäytti SFS-standardin mukaisen suojauksen suomessa, jonka jälkeen ongelmat vain lisääntyivät Fiat-auton tuotteissa!
- Liitteet
-
- ScreenHunter_213 May. 13 11.32.jpg
- (68.7 KiB) Tiedosto ladattu 2469 kertaa
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Aika pienet käytännön erot on testin parhaimmiston ja ala-arvoisten välillä omasta pihasta löytyvien näytekappaleiden perusteella.
Rinkeli on muuttunut rapeaksi useammasta kohtaa pohjatulppien ympäriltä ja ovien alareunoista. No onhan se peräti kaksi talvea nähnyt enemmän kuin Alfa.
Rinkeli on muuttunut rapeaksi useammasta kohtaa pohjatulppien ympäriltä ja ovien alareunoista. No onhan se peräti kaksi talvea nähnyt enemmän kuin Alfa.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Löytyyköhän 159:iin mistään helmapeltejä tarvikeosana? Ainakaan Klokkerholmin kataloogissa ei ollut.
Jos joku foorumilainen olisi halukas myymään varaosa-autostaan vänkärin puolen helmapellistä takapään, ota yhteyttä privaviestillä.
Jos joku foorumilainen olisi halukas myymään varaosa-autostaan vänkärin puolen helmapellistä takapään, ota yhteyttä privaviestillä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikäs on brembon satulan kiinnitysmomentti? Levylöisiä tässä vaihtelen ja jäi tuo momentti tarkistamatta
"puhun niin totta kuin osaan"
- Mikkeller
- Viestit: 64
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): Alfa 159 SW Ti 1750 TBi
- Paikkakunta: Kemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Antaa kunnolla kierroksia niin laturi lähtee toimimaan. Ensimmäisellä kerralla akun merkkivalokin poistui, mutta myöhemmillä n. viidellä auton uudelleenkäynnistyksellä ei. Napajännite nousee kuitenkin tyhjäkäynnillä 14.2 volttiin.Aquatica kirjoitti:Jos valo palaa kone käynnissä, ei lataa. Katoaako valo kierroksilla?
Voi olla ihan laturin herätejohto kärsinyt ja ei toimi, voi olla laturi tullut tiensä päähän (kosteutta päässyt laturiin ja talven aikana ruoste tehnyt tehtävänsä hiilille? Tai jotain)